Koskaan ei autojemme valinta ratkennut ulkonäön perusteella, uuden BMW i4:n ulkonäkö on kuitenkin luotaan poistyöntävä, jos tästä autoluokasta pitäisi valinta tehdä.
Yksilölliset makuasiat eivät koskaan ole valtavirtaan rinnastettavia päätöksiä. Jos tekisin tuon perusteella valintojani silloin en noudattaisi omaa yksilöllistä ajattelua valintani perusteeksi.
Jos tekisin tuon (valtavirran) perusteella valintojani silloin en noudattaisi omaa yksilöllistä ajattelua valintani perusteeksi
Kuka ei tällä palstalla osta juuri oman yksilöllisen seulan läpi päässyttä autoa, vaan sellaisen jota kaveri kehui, jonka puoliso käski, tai koska se on myyntisijalla nro x - käsi ylös, tai peukuta!
Goldman Sachsin ennusteen mukaan litiumin, koboltin ja nikkelin hinnat nousevat.
Hinnannousu ei loppupelissä pelasta akkuteollisuutta kun kaivokset ehtyy.
Ratkaisu on jo, vetytahna ja polttokenno.
Keliberin Litiumkaivos Kaustisilla osunee todella hyvään markkinarakoon kun kaivos saadaan avattua. Kobolttia ja nikkeliä lähtee maailmalle Terrafamen laitoksista. HIenoa, että sähköautobuumi tukee Suomen taloutta:
@Lukija93064 kirjoitti:
Keliberin Litiumkaivos Kaustisilla osunee todella hyvään markkinarakoon kun kaivos saadaan avattua. Kobolttia ja nikkeliä lähtee maailmalle Terrafamen laitoksista. HIenoa, että sähköautobuumi tukee Suomen taloutta:
@Lukija93064 kirjoitti:
Keliberin Litiumkaivos Kaustisilla osunee todella hyvään markkinarakoon kun kaivos saadaan avattua. Kobolttia ja nikkeliä lähtee maailmalle Terrafamen laitoksista. HIenoa, että sähköautobuumi tukee Suomen taloutta:
Hirvittävää jälkeä Suomen luonnolle, täystuho mitä ei voi palauttaa.
Juu, kyllä se olisi reilumpaa että kehitysmaat jatkossakin ottaisivat kantaakseen meidän kulutuksemme aiheuttamat saasteet ja luonnontuhot. Niinhän ne tekevät nytkin, miksei siis jatkossakin. Niinkö?
@Lukija93064 kirjoitti:
Keliberin Litiumkaivos Kaustisilla osunee todella hyvään markkinarakoon kun kaivos saadaan avattua. Kobolttia ja nikkeliä lähtee maailmalle Terrafamen laitoksista. HIenoa, että sähköautobuumi tukee Suomen taloutta:
Hirvittävää jälkeä Suomen luonnolle, täystuho mitä ei voi palauttaa.
Juu, kyllä se olisi reilumpaa että kehitysmaat jatkossakin ottaisivat kantaakseen meidän kulutuksemme aiheuttamat saasteet ja luonnontuhot. Niinhän ne tekevät nytkin, miksei siis jatkossakin. Niinkö?
Tuhottu mikä tuhottu, ei viedä köyhänsuusta leipää.
Eivät Goldmanilla ole sen vertaa seuranneet alan kehitystä, että tietäisivät, mihin suuntaan akkujen valmistusmateriaalit ovat menossa. Noh, ei yllätä - 95% sähköautoiluun liittyvästä uutisoinnista on täyttä kuraa, joka kohdistuu joko epäolennaisuuksiin, tai jo ratkaistuihin ongelmiin.
Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Eivät Goldmanilla ole sen vertaa seuranneet alan kehitystä, että tietäisivät, mihin suuntaan akkujen valmistusmateriaalit ovat menossa. Noh, ei yllätä - 95% sähköautoiluun liittyvästä uutisoinnista on täyttä kuraa, joka kohdistuu joko epäolennaisuuksiin, tai jo ratkaistuihin ongelmiin.
Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä.
Mainitsepa joku autonvalmistaja, jonka ei tarvitse ostaa raaka-aineita, vaan kaivaa ne itse maaperästä - veikkaan ettet onnistu yrityksessä.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Eivät Goldmanilla ole sen vertaa seuranneet alan kehitystä, että tietäisivät, mihin suuntaan akkujen valmistusmateriaalit ovat menossa. Noh, ei yllätä - 95% sähköautoiluun liittyvästä uutisoinnista on täyttä kuraa, joka kohdistuu joko epäolennaisuuksiin, tai jo ratkaistuihin ongelmiin.
Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä.
Mainitsepa joku autonvalmistaja, jonka ei tarvitse ostaa raaka-aineita, vaan kaivaa ne itse maaperästä - veikkaan ettet onnistu yrityksessä.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Eivät Goldmanilla ole sen vertaa seuranneet alan kehitystä, että tietäisivät, mihin suuntaan akkujen valmistusmateriaalit ovat menossa. Noh, ei yllätä - 95% sähköautoiluun liittyvästä uutisoinnista on täyttä kuraa, joka kohdistuu joko epäolennaisuuksiin, tai jo ratkaistuihin ongelmiin.
Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä.
Mainitsepa joku autonvalmistaja, jonka ei tarvitse ostaa raaka-aineita, vaan kaivaa ne itse maaperästä - veikkaan ettet onnistu yrityksessä.
Omituinen pyyntö.
"Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä."
Pyyntö on suoraan tähän kappaleeseesi, jossa väität näin, joten pyyntö ei ole omituinen. Raaka-aineiden osalta homma on omissa näpeissä vain, itse kaivaa ja jalostaa ne.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Eivät Goldmanilla ole sen vertaa seuranneet alan kehitystä, että tietäisivät, mihin suuntaan akkujen valmistusmateriaalit ovat menossa. Noh, ei yllätä - 95% sähköautoiluun liittyvästä uutisoinnista on täyttä kuraa, joka kohdistuu joko epäolennaisuuksiin, tai jo ratkaistuihin ongelmiin.
Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä.
Mainitsepa joku autonvalmistaja, jonka ei tarvitse ostaa raaka-aineita, vaan kaivaa ne itse maaperästä - veikkaan ettet onnistu yrityksessä.
Omituinen pyyntö.
"Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä."
Pyyntö on suoraan tähän kappaleeseesi, jossa väität näin, joten pyyntö ei ole omituinen. Raaka-aineiden osalta homma on omissa näpeissä vain, itse kaivaa ja jalostaa ne.
Tuo kysymyksesi on rakennettu olkiukon päälle. En ole väittänyt, että olisi joku valmistaja, jonka ei tarvitse ostaa raaka-aineita. Tuohan olisi aivan naurettava väite, koska tuollaista firmaa ei löydy miltään alalta, ainakaan teollisuudesta.
Nyt puhuttiin akuista, niiden valmistuksesta ja niissä tarvittavista keskeisimmistä materiaaleista. Toisessa laidassa on yritykset, jotka ostavat alihankkijalta koko roskan ja ovat luonnollisesti täysin näiden talutusnuorassa. Toisessa ääripäässä olevat yritykset tekevät aivan kaiken itse. Tälle spektrille eri valmistajat sitten sijoittuvat. Markkinoilla on enemmän noita muiden armoilla olevia toimijoita, mutta tämän vastapainoksi myös yksittäisiä toimijoita, joilta löytyy omaa akkutuotantoa ja tämän tarvitsemien keskeisten materiaalien hankintaa.
Katso kuvat – 800 kilometrin toimintamatkan supersähköauto näyttäytyi yllättäen jo nyt
MG:n mukaan Cyberster-konseptin keulamaski on samalla ilmanohjain, joka osaltaan tekee mallin ilmanvastuskertoimesta "ennätyksellisen alhaisen". MG CARS
Timo Nieminen
Perinteinen, lähes 100-vuotias brittiläinen automerkki MG on nykyisin kiinalaisessa omistuksessa. Yrityksen päämaja on yhä Lontoossa, mutta päämarkkina-alue Kiina. Viime vuosina MG on alkanut tosissaan levittäytyä muuallekin. Esimerkiksi Britanniassa on myynnissä kolme MG:n pistokehybridimallia.
Eniten on kuitenkin kohkattu MG täyssähköisestä urheiluauton koemallista Cybersteristä. Yhtiö lupasi alkujaan esitellä hyperautonsa konseptin vuonna 2020, mutta esittelemättä jäi.
Nyt MG Cybersterin koemalli sitten vihdoin tulee julki.
Mallin virallinen ensiesittely on Shanghain kansainvälisessä autonäyttelyssä 21. päivänä huhtikuuta. Perjantaina MG kuitenkin julkisti nipun kuvia Cybersteristä.
Konseptiauton teknisistä tiedoista on toistaiseksi paljastettu ainoastaan, että toimintamatka on 800 kilometriä ja kiihtyvyys nollasta sataseen hieman alle 3 sekuntia.
– Cyberster kertoo samaan aikaan sekä MG:n pitkistä perinteistä että tulevista suunnitelmista. Tämä on huikean kiehtova konsepti meille tekijöillekin, sanoi MG:n omistavan SAIC-konsernin muotoilujohtaja Carl Gotham.
Uutinen
Fiat muuttaa mallistonsa täysin sähköiseksi tämän vuosikymmenen aikana
Niko Rouhiainen9.6.202112:46|päivitetty9.6.202112:46AUTOLIIKENNESÄHKÖAUTOENERGIATEKNIIKKA
Vuosikymmenen lopulla Fiat kulkee aina sähköllä.
Autonvalmistaja Fiat ilmoittaa siirtyvänsä täysin sähköiseksi automerkiksi vuoteen 2030 mennessä.
”Vuosien 2025–2030 aikana mallistomme muuttuu asteittain täysin sähköiseksi. Tämä tulee olemaan radikaali muutos Fiatille. On aika tehdä muutoksia, maapallo ei kestä enää pidempään”, johtaja Olivier François sanoi Autocarin mukaan.
@Topi27 kirjoitti:
Uutinen
Fiat muuttaa mallistonsa täysin sähköiseksi tämän vuosikymmenen aikana
Niko Rouhiainen9.6.202112:46|päivitetty9.6.202112:46AUTOLIIKENNESÄHKÖAUTOENERGIATEKNIIKKA
Vuosikymmenen lopulla Fiat kulkee aina sähköllä.
Autonvalmistaja Fiat ilmoittaa siirtyvänsä täysin sähköiseksi automerkiksi vuoteen 2030 mennessä.
”Vuosien 2025–2030 aikana mallistomme muuttuu asteittain täysin sähköiseksi. Tämä tulee olemaan radikaali muutos Fiatille. On aika tehdä muutoksia, maapallo ei kestä enää pidempään”, johtaja Olivier François sanoi Autocarin mukaan.
Samaan aikaan toisaalla. Dodget, RAMit ja Chryslerit kulkevat edelleen bensalla. Jostain pitää toki aloittaa, mutta jos aidosti on sitä mieltä ettei maailma kestä tätä enempää, niin ehkei Fiat ole näistä se konsernin suurin syntipukki, millään mittarilla.
Jälleen kerran näemme, kuinka TM:n klikkiprostituutiopakinoissa sähköllä ajettaessa ei mikään toimi, mutta kun ollaan ihan oikeasti mittaamassa asioista, niin kaikki on toisin. Tuoreessa vertailussaan TM kertoo mukana olleen 4 autoa, jotka ajoivat 1500 kilometriä ja suorittivat yhteensä 35 lataustapahtumaa. Merkittäviä ongelmia ei ollut, latureita oli riittävästi ja latauksen hintakin oli hyvin kohtuullinen. Tässä on aavistuksen verran kontrastian kaiken maailman "timeihin", joilla ei onnistu maksu, sähkö maksaa tuhottomasti, matka etenee viimeistä elektronia akusta esiin houkutellen jne. Veratilutiimi saa ladattua nelja auton ongelmitta, mutta pakinoitsijat eivät saa edes yhtä autoa ladattua kunnialla juuri koskaan. Sattuamaako? Tuskinpa vain.
@NHB kirjoitti:
Jälleen kerran näemme, kuinka TM:n klikkiprostituutiopakinoissa sähköllä ajettaessa ei mikään toimi, mutta kun ollaan ihan oikeasti mittaamassa asioista, niin kaikki on toisin. Tuoreessa vertailussaan TM kertoo mukana olleen 4 autoa, jotka ajoivat 1500 kilometriä ja suorittivat yhteensä 35 lataustapahtumaa. Merkittäviä ongelmia ei ollut, latureita oli riittävästi ja latauksen hintakin oli hyvin kohtuullinen. Tässä on aavistuksen verran kontrastian kaiken maailman "timeihin", joilla ei onnistu maksu, sähkö maksaa tuhottomasti, matka etenee viimeistä elektronia akusta esiin houkutellen jne. Veratilutiimi saa ladattua nelja auton ongelmitta, mutta pakinoitsijat eivät saa edes yhtä autoa ladattua kunnialla juuri koskaan. Sattuamaako? Tuskinpa vain.
Eikö sinulle tule koskaan päiviä, jolloin yksi jos toinenkin asia menee vähän perseelleen?
@NHB kirjoitti:
Jälleen kerran näemme, kuinka TM:n klikkiprostituutiopakinoissa sähköllä ajettaessa ei mikään toimi, mutta kun ollaan ihan oikeasti mittaamassa asioista, niin kaikki on toisin. Tuoreessa vertailussaan TM kertoo mukana olleen 4 autoa, jotka ajoivat 1500 kilometriä ja suorittivat yhteensä 35 lataustapahtumaa. Merkittäviä ongelmia ei ollut, latureita oli riittävästi ja latauksen hintakin oli hyvin kohtuullinen. Tässä on aavistuksen verran kontrastian kaiken maailman "timeihin", joilla ei onnistu maksu, sähkö maksaa tuhottomasti, matka etenee viimeistä elektronia akusta esiin houkutellen jne. Veratilutiimi saa ladattua nelja auton ongelmitta, mutta pakinoitsijat eivät saa edes yhtä autoa ladattua kunnialla juuri koskaan. Sattuamaako? Tuskinpa vain.
Eikö sinulle tule koskaan päiviä, jolloin yksi jos toinenkin asia menee vähän perseelleen?
Normaali elämässä näin käy, täydellisessä maailmassa ei. Kovan päivän iltana tulee joskus mieleen että olisi ollut parempi nukkua koko päivä. Onneksi nämä hetket ovat harvassa, mutta kyllä näitä jokaisen kohdalle osuu. Joka muuta väittää valehtelee!
Minulle tuli 30.06. täyteen tasan vuosi ja n. 33000km sähköautoilua. Tutkailin muistiinpanoja päiväkirjan tapaisesta ja olin käynyt noutamassa X:n 30.06.2020.
Olen oikein tytyväinen, että siirryin täyssähköautoon enkä ole joutunut piiruakaan tinkimään auton käytössä missään asiassa. X:n vetokyky on 2250kg on enemmän kuin olen tarvinnut. Kärry perässä nostaa selkeästi kulutusta varsinkin talvikelillä, mutta pisin matka, mitä on tarvinnut vetää oli 300km suuntaansa eikä välilatausta tarvinnut yhtään useampaa kertaa kuin ilman kärryäkään.
Auton lataaminen on ollut hyvin yllätyksetöntä. Vain pitkillä matkoilla on tarvinnut ostaa latausta tai käyttää Teslan latureita, joista saan ladattua veloituksetta. Arkilatauksen teen pääasiassa työpaikalla ja joskus kotona. Kaupallisten latureiden tuoma kustannus on hyvin vähäinen juurikin siksi, että niitä tarvitsee vain pitkillä matkoilla.
Matkareittejä pitää miettiä sen mukaan, että löytyy latureita. Minun reiteille on osunut laturit ihan hyvin, joskin siinä on auttanut, että tavallisimmat määränpäät osuvat reiteille, joilla on Teslan latausasemat: Paimio, Jalasjärvi, Toijala ja Äänekoski. Myös Virta ja Fortum ovat olleet käytössä.
@NHB kirjoitti:
Tässä on aavistuksen verran kontrastian kaiken maailman "timeihin", joilla ei onnistu maksu, sähkö maksaa tuhottomasti, matka etenee viimeistä elektronia akusta esiin houkutellen jne. Veratilutiimi saa ladattua nelja auton ongelmitta, mutta pakinoitsijat eivät saa edes yhtä autoa ladattua kunnialla juuri koskaan. Sattuamaako? Tuskinpa vain.
Jos et usko sattumaan, mitä pidät todennäköisimpänä selityksenä? Onko mielestäsi jompi kumpi hyvin erilaisista latauskokemuksista mielestäsi muunnettua totuutta?
Yli 40 vuotta sitten ensimmäisiä kertoja tankatessani joskus unohtui valita autolle sopiva oktaaniluku kierrettävästä valitsimesta. Nimimerkkini autolla oli vanhemmuuttaan tapana pulautella viimeinen litra takaisin täyteen tankatessa, mutta sekin oppi taas tavoille kun tankin sisäpuolella pilalle ruostunut polttoainemittarin ja polttoaineletkujen läpivienti uusittiin. Mitään muita tankkaamiseen tai maksamiseen liittyviä ongelmia en ole havainnut yli miljoonan kilometrin ajomatkalla, jonka aloitin täytenä noviisina mistään mitään ymmärtämättä. Siitä huolimatta raha tai kortti on kelvannut aina maksuksi. Juuri siinä on tämänkin asian pihvi, mitään osaamista ei tarvita. Tällä vuosituhannella on täysin kohtuullinen odotus, että homma toimii omalla luottokortilla tai pankkikortilla. Kaikki muu on ylimääräinen rasite.
Miksi nämä latausfirmat ampuvat itseään omaan kinttuunsa pileteillä, poleteilla ja applikaatioilla, jotka eivät ole keskenään yhteensopivia? Tiedän kyllä huoltoasemien tehneen saman. Suomessakin se alkoi 1960-luvulla, mutta silloin elettiin aivan eri tilanteessa. Silloin ei ollut pankkikortteja eikä luottokortteja, eikä rahaa saanut seinästä, vaan se piti käydä nostamassa oman pankin konttorissa. Muualta nostettaessa piti olla henkilöllisyystodistus ja pankkikirja mukana ja sitten virkailija soitti oman pankin konttoriin tarkistuksen, minkä jälkeen sai rahat käteen. Silloin myös Suomen huoltoasemaverkko oli niin tiheä, että kaikilla ketjuilla oli yksinäänkin täysin riittävä huoltamoverkosto. Siinä maailmassa öljy-yhtiön luottokortti oli helpotus, jolla autollaan työssä käyvä vältti kotikuntansa pankissa asioinnin kesken työpäivän. Nyt nämä latauskaappikohtaiset pelleilyt toimivat kuluttajaa vastaan, joten ei ihme, että napinaa kuuluu käyttäjiltä, jotka pakotetaan aivan eri yhteiskuntaan suunnitellun menneen maailman proseduureihin. Napina kovenee, elleivät ne kaapit edes toimi joka kerta ja ihan aina.
Tällä vuosituhannella matkan pitää jatkua kun lyö Visan pöytään.
HR olet erinomainen esimerkki rehellisestä sähköautoilijasta.
Ja miten se kusetus mielestäsi ilmenisi, tracktest?
Oikein hyvä, että HybridRules on tyytyväinen autoonsa! Se oli lähes 100% puhdasta kehuskelua ja pikkuriikisen löydetty muka negatiivisuutta, kun oikein yritti. Jätti tällä kertaa mainitsematta, miten säästyi talvipakkasessa, tai kaatosateessa bensamittarin ääressä huoltoasemalla seisomiselta ne muutamat minuutit.
Isossa kuvassa erilaiset rehellisyysasteet ilmenevät oikeasti vasta sitten, kun riittävän moni on kertonut näkemyksensä. Kyllä sinne mahtuu - rehellisyyden nimissä - varmaan joku vähemmän mairittelevakin näkökulma sekaan silloin, kun saadaan kokemukset käytettyinä ostetuista sähköautoista, eri merkkien toteutuksista, latauspisteiden toimivuudesta jne.
En ihan pureksimatta niele ajatusta, että tapahtuisi jotakin "vaihdoin sähköautoon, kaikki autoilun murheet katosivat" -ilmiötä, mites sinä tracktest? Tesla on sähköautojen evoluutiossa varmasti siellä huipulla edelleen, myös siksi että on ensimmäisten joukossa. Sen ostohinnalla on oltava jossakin määrin merkitystä myös.
Jahka näitä vain sähköllä liikkuvia autoja ilmestyy isommalla prosentilla autokantaan, myös edullisemmissa luokissa, yhä useamman merkin toimesta (vaikka jo n. keskihinnan mukaan ostetuille autoille Suomessa, tai allekin), saadaan ns. totuutta paremmin selville - vasta.
Koskaan ei autojemme valinta ratkennut ulkonäön perusteella, uuden BMW i4:n ulkonäkö on kuitenkin luotaan poistyöntävä, jos tästä autoluokasta pitäisi valinta tehdä.
Yksilölliset makuasiat eivät koskaan ole valtavirtaan rinnastettavia päätöksiä. Jos tekisin tuon perusteella valintojani silloin en noudattaisi omaa yksilöllistä ajattelua valintani perusteeksi.
@tracktest kirjoitti:
Kuka ei tällä palstalla osta juuri oman yksilöllisen seulan läpi päässyttä autoa, vaan sellaisen jota kaveri kehui, jonka puoliso käski, tai koska se on myyntisijalla nro x - käsi ylös, tai peukuta!
Kumppani ei taida olla mitään mistä et saisi väännettyä jotain negatiivista sanottavaa.
Kukaan ei ole tunnustanut peukuttamalla mitään. Voidaan todeta yksimielisesti, ettei auton valinta ole valtavirta-asia, tai siihen rinnastettava.
Nyt heti sähköautoa tilaamaan!
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/jos-aiot-ostaa-sahkoauton-parempi-toimia-heti-akkujen-hinta-nousee-pian-liki-20-kun-materiaalien-kysynta-nousee-taivaisiin-iso-finanssitalo-ennustaa/3cb7c157-0f45-4ca6-8a39-c0f012fe0721
Goldman Sachsin ennusteen mukaan litiumin, koboltin ja nikkelin hinnat nousevat.
Hinnannousu ei loppupelissä pelasta akkuteollisuutta kun kaivokset ehtyy.
Ratkaisu on jo, vetytahna ja polttokenno.
Keliberin Litiumkaivos Kaustisilla osunee todella hyvään markkinarakoon kun kaivos saadaan avattua. Kobolttia ja nikkeliä lähtee maailmalle Terrafamen laitoksista. HIenoa, että sähköautobuumi tukee Suomen taloutta:
https://yle.fi/uutiset/3-11620720
https://yle.fi/uutiset/3-10475521
Hirvittävää jälkeä Suomen luonnolle, täystuho mitä ei voi palauttaa.
Juu, kyllä se olisi reilumpaa että kehitysmaat jatkossakin ottaisivat kantaakseen meidän kulutuksemme aiheuttamat saasteet ja luonnontuhot. Niinhän ne tekevät nytkin, miksei siis jatkossakin. Niinkö?
Tuhottu mikä tuhottu, ei viedä köyhänsuusta leipää.
Eivät Goldmanilla ole sen vertaa seuranneet alan kehitystä, että tietäisivät, mihin suuntaan akkujen valmistusmateriaalit ovat menossa. Noh, ei yllätä - 95% sähköautoiluun liittyvästä uutisoinnista on täyttä kuraa, joka kohdistuu joko epäolennaisuuksiin, tai jo ratkaistuihin ongelmiin.
Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä.
Mainitsepa joku autonvalmistaja, jonka ei tarvitse ostaa raaka-aineita, vaan kaivaa ne itse maaperästä - veikkaan ettet onnistu yrityksessä.
Omituinen pyyntö.
"Raaka-aineiden osalta vahvimmilla ovat luonnollisesti valmistajat, joilla on homma omissa näpeissä. Ei varmaan tarvitse sanoa, kuka johtaa kehitystä."
Pyyntö on suoraan tähän kappaleeseesi, jossa väität näin, joten pyyntö ei ole omituinen. Raaka-aineiden osalta homma on omissa näpeissä vain, itse kaivaa ja jalostaa ne.
Tuo kysymyksesi on rakennettu olkiukon päälle. En ole väittänyt, että olisi joku valmistaja, jonka ei tarvitse ostaa raaka-aineita. Tuohan olisi aivan naurettava väite, koska tuollaista firmaa ei löydy miltään alalta, ainakaan teollisuudesta.
Nyt puhuttiin akuista, niiden valmistuksesta ja niissä tarvittavista keskeisimmistä materiaaleista. Toisessa laidassa on yritykset, jotka ostavat alihankkijalta koko roskan ja ovat luonnollisesti täysin näiden talutusnuorassa. Toisessa ääripäässä olevat yritykset tekevät aivan kaiken itse. Tälle spektrille eri valmistajat sitten sijoittuvat. Markkinoilla on enemmän noita muiden armoilla olevia toimijoita, mutta tämän vastapainoksi myös yksittäisiä toimijoita, joilta löytyy omaa akkutuotantoa ja tämän tarvitsemien keskeisten materiaalien hankintaa.
Tuosta voisin olla eri mieltä ex-alihankintatuottajana, kyllä siinä on tilaaja taluttajana.
Haluatko lukita vastauksen?
Kyseessä on markkina, jossa kysyntä ylittää tarjonnan.
Juuri tuhon markkinatilanteeseen me iskettiin, ja pidetiin pää kylmänä, ettei hinnoitettu itseämme ulos.
TEEMAT 21:10
Katso kuvat – 800 kilometrin toimintamatkan supersähköauto näyttäytyi yllättäen jo nyt
MG:n mukaan Cyberster-konseptin keulamaski on samalla ilmanohjain, joka osaltaan tekee mallin ilmanvastuskertoimesta "ennätyksellisen alhaisen". MG CARS
Timo Nieminen
Perinteinen, lähes 100-vuotias brittiläinen automerkki MG on nykyisin kiinalaisessa omistuksessa. Yrityksen päämaja on yhä Lontoossa, mutta päämarkkina-alue Kiina. Viime vuosina MG on alkanut tosissaan levittäytyä muuallekin. Esimerkiksi Britanniassa on myynnissä kolme MG:n pistokehybridimallia.
Eniten on kuitenkin kohkattu MG täyssähköisestä urheiluauton koemallista Cybersteristä. Yhtiö lupasi alkujaan esitellä hyperautonsa konseptin vuonna 2020, mutta esittelemättä jäi.
Nyt MG Cybersterin koemalli sitten vihdoin tulee julki.
Mallin virallinen ensiesittely on Shanghain kansainvälisessä autonäyttelyssä 21. päivänä huhtikuuta. Perjantaina MG kuitenkin julkisti nipun kuvia Cybersteristä.
Konseptiauton teknisistä tiedoista on toistaiseksi paljastettu ainoastaan, että toimintamatka on 800 kilometriä ja kiihtyvyys nollasta sataseen hieman alle 3 sekuntia.
– Cyberster kertoo samaan aikaan sekä MG:n pitkistä perinteistä että tulevista suunnitelmista. Tämä on huikean kiehtova konsepti meille tekijöillekin, sanoi MG:n omistavan SAIC-konsernin muotoilujohtaja Carl Gotham.
https://www.ksml.fi/teemat/4098099
Uutinen
Fiat muuttaa mallistonsa täysin sähköiseksi tämän vuosikymmenen aikana
Niko Rouhiainen9.6.202112:46|päivitetty9.6.202112:46AUTOLIIKENNESÄHKÖAUTOENERGIATEKNIIKKA
Vuosikymmenen lopulla Fiat kulkee aina sähköllä.
Autonvalmistaja Fiat ilmoittaa siirtyvänsä täysin sähköiseksi automerkiksi vuoteen 2030 mennessä.
”Vuosien 2025–2030 aikana mallistomme muuttuu asteittain täysin sähköiseksi. Tämä tulee olemaan radikaali muutos Fiatille. On aika tehdä muutoksia, maapallo ei kestä enää pidempään”, johtaja Olivier François sanoi Autocarin mukaan.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/d1b4f653-2805-4dbd-8d28-fd4ce70280b2?ref=ampparit:6710
Samaan aikaan toisaalla. Dodget, RAMit ja Chryslerit kulkevat edelleen bensalla. Jostain pitää toki aloittaa, mutta jos aidosti on sitä mieltä ettei maailma kestä tätä enempää, niin ehkei Fiat ole näistä se konsernin suurin syntipukki, millään mittarilla.
Jälleen kerran näemme, kuinka TM:n klikkiprostituutiopakinoissa sähköllä ajettaessa ei mikään toimi, mutta kun ollaan ihan oikeasti mittaamassa asioista, niin kaikki on toisin. Tuoreessa vertailussaan TM kertoo mukana olleen 4 autoa, jotka ajoivat 1500 kilometriä ja suorittivat yhteensä 35 lataustapahtumaa. Merkittäviä ongelmia ei ollut, latureita oli riittävästi ja latauksen hintakin oli hyvin kohtuullinen. Tässä on aavistuksen verran kontrastian kaiken maailman "timeihin", joilla ei onnistu maksu, sähkö maksaa tuhottomasti, matka etenee viimeistä elektronia akusta esiin houkutellen jne. Veratilutiimi saa ladattua nelja auton ongelmitta, mutta pakinoitsijat eivät saa edes yhtä autoa ladattua kunnialla juuri koskaan. Sattuamaako? Tuskinpa vain.
Huoltokuluissa on aika iso ero. Siinä missä halvimmillaan 60 000 km kustantaa reilun 300 euroa, niin kalleimmillaan se maksaa tonnin.
Eikö sinulle tule koskaan päiviä, jolloin yksi jos toinenkin asia menee vähän perseelleen?
Normaali elämässä näin käy, täydellisessä maailmassa ei. Kovan päivän iltana tulee joskus mieleen että olisi ollut parempi nukkua koko päivä. Onneksi nämä hetket ovat harvassa, mutta kyllä näitä jokaisen kohdalle osuu. Joka muuta väittää valehtelee!
Minulle tuli 30.06. täyteen tasan vuosi ja n. 33000km sähköautoilua. Tutkailin muistiinpanoja päiväkirjan tapaisesta ja olin käynyt noutamassa X:n 30.06.2020.
Olen oikein tytyväinen, että siirryin täyssähköautoon enkä ole joutunut piiruakaan tinkimään auton käytössä missään asiassa. X:n vetokyky on 2250kg on enemmän kuin olen tarvinnut. Kärry perässä nostaa selkeästi kulutusta varsinkin talvikelillä, mutta pisin matka, mitä on tarvinnut vetää oli 300km suuntaansa eikä välilatausta tarvinnut yhtään useampaa kertaa kuin ilman kärryäkään.
Auton lataaminen on ollut hyvin yllätyksetöntä. Vain pitkillä matkoilla on tarvinnut ostaa latausta tai käyttää Teslan latureita, joista saan ladattua veloituksetta. Arkilatauksen teen pääasiassa työpaikalla ja joskus kotona. Kaupallisten latureiden tuoma kustannus on hyvin vähäinen juurikin siksi, että niitä tarvitsee vain pitkillä matkoilla.
Matkareittejä pitää miettiä sen mukaan, että löytyy latureita. Minun reiteille on osunut laturit ihan hyvin, joskin siinä on auttanut, että tavallisimmat määränpäät osuvat reiteille, joilla on Teslan latausasemat: Paimio, Jalasjärvi, Toijala ja Äänekoski. Myös Virta ja Fortum ovat olleet käytössä.
HR olet erinomainen esimerkki rehellisestä sähköautoilijasta.
Jos et usko sattumaan, mitä pidät todennäköisimpänä selityksenä? Onko mielestäsi jompi kumpi hyvin erilaisista latauskokemuksista mielestäsi muunnettua totuutta?
Yli 40 vuotta sitten ensimmäisiä kertoja tankatessani joskus unohtui valita autolle sopiva oktaaniluku kierrettävästä valitsimesta. Nimimerkkini autolla oli vanhemmuuttaan tapana pulautella viimeinen litra takaisin täyteen tankatessa, mutta sekin oppi taas tavoille kun tankin sisäpuolella pilalle ruostunut polttoainemittarin ja polttoaineletkujen läpivienti uusittiin. Mitään muita tankkaamiseen tai maksamiseen liittyviä ongelmia en ole havainnut yli miljoonan kilometrin ajomatkalla, jonka aloitin täytenä noviisina mistään mitään ymmärtämättä. Siitä huolimatta raha tai kortti on kelvannut aina maksuksi. Juuri siinä on tämänkin asian pihvi, mitään osaamista ei tarvita. Tällä vuosituhannella on täysin kohtuullinen odotus, että homma toimii omalla luottokortilla tai pankkikortilla. Kaikki muu on ylimääräinen rasite.
Miksi nämä latausfirmat ampuvat itseään omaan kinttuunsa pileteillä, poleteilla ja applikaatioilla, jotka eivät ole keskenään yhteensopivia? Tiedän kyllä huoltoasemien tehneen saman. Suomessakin se alkoi 1960-luvulla, mutta silloin elettiin aivan eri tilanteessa. Silloin ei ollut pankkikortteja eikä luottokortteja, eikä rahaa saanut seinästä, vaan se piti käydä nostamassa oman pankin konttorissa. Muualta nostettaessa piti olla henkilöllisyystodistus ja pankkikirja mukana ja sitten virkailija soitti oman pankin konttoriin tarkistuksen, minkä jälkeen sai rahat käteen. Silloin myös Suomen huoltoasemaverkko oli niin tiheä, että kaikilla ketjuilla oli yksinäänkin täysin riittävä huoltamoverkosto. Siinä maailmassa öljy-yhtiön luottokortti oli helpotus, jolla autollaan työssä käyvä vältti kotikuntansa pankissa asioinnin kesken työpäivän. Nyt nämä latauskaappikohtaiset pelleilyt toimivat kuluttajaa vastaan, joten ei ihme, että napinaa kuuluu käyttäjiltä, jotka pakotetaan aivan eri yhteiskuntaan suunnitellun menneen maailman proseduureihin. Napina kovenee, elleivät ne kaapit edes toimi joka kerta ja ihan aina.
Tällä vuosituhannella matkan pitää jatkua kun lyö Visan pöytään.
@tracktest kirjoitti:
Ja miten se kusetus mielestäsi ilmenisi, tracktest?
Oikein hyvä, että HybridRules on tyytyväinen autoonsa! Se oli lähes 100% puhdasta kehuskelua ja pikkuriikisen löydetty muka negatiivisuutta, kun oikein yritti. Jätti tällä kertaa mainitsematta, miten säästyi talvipakkasessa, tai kaatosateessa bensamittarin ääressä huoltoasemalla seisomiselta ne muutamat minuutit.
Isossa kuvassa erilaiset rehellisyysasteet ilmenevät oikeasti vasta sitten, kun riittävän moni on kertonut näkemyksensä. Kyllä sinne mahtuu - rehellisyyden nimissä - varmaan joku vähemmän mairittelevakin näkökulma sekaan silloin, kun saadaan kokemukset käytettyinä ostetuista sähköautoista, eri merkkien toteutuksista, latauspisteiden toimivuudesta jne.
En ihan pureksimatta niele ajatusta, että tapahtuisi jotakin "vaihdoin sähköautoon, kaikki autoilun murheet katosivat" -ilmiötä, mites sinä tracktest? Tesla on sähköautojen evoluutiossa varmasti siellä huipulla edelleen, myös siksi että on ensimmäisten joukossa. Sen ostohinnalla on oltava jossakin määrin merkitystä myös.
Jahka näitä vain sähköllä liikkuvia autoja ilmestyy isommalla prosentilla autokantaan, myös edullisemmissa luokissa, yhä useamman merkin toimesta (vaikka jo n. keskihinnan mukaan ostetuille autoille Suomessa, tai allekin), saadaan ns. totuutta paremmin selville - vasta.
nimim. lähdekriittinen