@Hessi kirjoitti:
Tässä keskustelussa on jo mopo karannut käsistä aikoja sitten…”sähköuskovaiset” eivät näe mitään ongelmia lataustapahtumissa, mutta kyllä sähköauton tankkaus ainakin toistaiseksi on enemmän harkintaa vaativaa kuin bensan tankkaus!
On olemassa monenlaisia autonkäyttötapoja - mikäli ajat vain lyhyitä matkoja ja auto latautuu kotona yön aikana, sähköauto on loistava kulkuväline! Muutaman satunnaisen pitkän matkan aiheuttaman ”lataussunnitteluvaivan” vielä kestää…
Mikäli ajat pitempiä matkoja ”maaseutu-Suomessa”, joissa todellisuudessa ei kyllä näy pikalatausasemia, niin kannattaa harkita hybridiä jolloin elämä on paljon helpompaa.
Pikkukaupungeissa on todella vähän, jos ollenkaan pikalatausasemia - ja todellisuudessa ne eivät kaikki ole kunnossa 24/7 ja toimivankin aseman on varannut joku isoakkuinen.
Tämä tilanne todennäköisesti on ensi vuonna täysin toinen (esim. kun S-ryhmä saa verkkonsa tehtyä), mutta se ei paljon lohduta tänä vuonna!
PS. Pahin kokemus sähkön halpuudesta - Virta-asemasta ladattuna 4,84kW maksoi 9,22€ - eli ahneudella ei ole mitään rajaa ja kannattaa tarkistaa veloitusperusteet…
Tässä taas yksi huhu kalliista ajosähköstä. Kai on uskottava, että tyhmästi toimimalla saa hankittua sähköä kalliilla, mutta silloin pitää katsoa peiliin eikä valittaa omasta typeryydestään.
Voihan olla, että jollain alueella Suomessa on latausasemia harvassa eikä kotona tai työpaikalla saa ladattua.
Ylipäätään kannattaa hankkia sellainen auto, josta pitää. Jos ei sähkö käy, niin ajaa polttonesteellä eikä valita muille, että toiset pärjää sähköautolla ihan hyvin.
Kalikka ”kalahti” oikeaan osoitteeseen….
”Huhu”? Tämähän on toteutunut laskutus!
Normaalisti asemilla sähkö maksaa esim. O,15€/kW tai 0,20€/min - mutta on kalliimpiakin, eikä sitä välttämättä kovin hyvin informoida! Kannattaa siis olla tarkkana… (Onkohan Virta ajamassa verkostoaan alas, koska niiden asemista on niin moni epäkunnossa…)
Faktoja:
vaikka ajaa pääteillä, niin sitä huolimatta latausasemia on huomattavan harvassa, verrattuna bensa-asemiin
25000 asukkaan kaupungissa ei ole pikalatausasemia
75000 asukkaan kaupungissa on neljä pikalatausasemaa ja ne ovat melko usein ”tukossa”
ensi vuonna kaikki on toisin!
Sähköauton tapauksessahan minuuttiveloitus ei ole kallis kuten plugarin tapauksessa. Jos kyseessä on esim. Mersun GLE, niin silloin plugarin pikalataaminen on yhtä nopeaa kuin sähköauton liikenneasemien "hidaspikalatureissa (50kW), mutta CCS-lataus on vielä harvinainen plugareissa ja silloinkin hidaslataus saattaa olla vain 3,5kW
Normiplugarin 3,5kW latausteho on niin onneton, että olisi syytäkin rokottaa aikaperusteisesti siitä, että bensa-auto varaa latauspaikan niin pitkäksi aikaa kuin mitä se tekee. Lähes neljä tuntia, jotta pääsee 40-50km sähköllä. Sähköauto lataa samassa ajassa 11kW teholla n. 40kWh eli yli 200km matkan. Minun Tesla lataa hidaslatauksessa 16kW teholla, jos tolppa antaa, ja sillä saa yli 300km rangen kesäkelissä tuossa ajassa.
Minulle puheet kalliista lataamisesta näyttäytyvät huhuina, koska ei ole sellaista kohdalle sattunut. Mutta kai minun on uskottava, että ajosähköä saa myös kalliilla ostettua, jos niin haluaa.
Sähköautolla ei tarvitse latausta niin usein kuin plugarilla, siis jos plugarilla pyrkii ajamaan sähköllä. Jos sähköauton voi ladata kotona tai työpaikalla, latausasemia tarvitsee normikansalainen todella harvoin. En oikein osaa kuvitella, millaisessa elämäntilanteessa oleva ihminen tämän tästä ajaa päivässä enemmän kuin vaikkapa 200km, joka ei ole millekään uudehkolle sähköautolle yli rangen eli että aamulla täynnä oleva akku ei riittäisi päivän ajoihin.
Käytän suhteellisen harvoin latausasemia ja toistaiseksi olen havainnut kaksi rikkinäistä Teslan laturia ja yhden Fortumin laturin, jolla Volvo P8:n lataus ei käynnistynyt. Mutta toinen Fortumin laturi samalla paikalla (Jari-Pekka, Hartola) toimi ok. Latureilla oli ikäeroa enkä tiedä, miksi toinen ei toiminut Volvon kanssa. Lataus näytti käynnistyvän, mutta sitten "putosi pois päältä". Myös rikkinäisten Teslan latureiden tapauksessa alueella oli ehjiäkin käytettävissä. Virran laturit ovat minulla toimineet joka kerta.
Ja kun tuossa aiemmin tuumailin, ettei ole ongelmaa latauksiin liittyen, oli puheena GLE:n kommentit lataamisen maksamisen hankaluudesta.
Kiitän asiallisesta vastineesta/kommentista!
Tuo yli 9 € lasku oli itseasiassa edellisestä autosta - M-B GLC bensa-plug-in-hybridi - ja johtui siitä, että Virta muutti (yllättäen) lataushinnoittelua!
Nyt on hankittu sähköautokokemuksia puolentoista kuukauden verran Enyaq 80:llä - kesällä joutuu ajelemaan pitempiä mökki- ymv.matkoja, jolloin on myös selvinnyt auton kulutus (normaalissa moottoritieajossa kuluu yllättävän paljon sähköä!) ja tullut myös tutustuttua lataus-infraan (tai sen ”keskeneräisyyteen” ja puutteisiin).
Plugarillakin pääsin työpaikalle ja takaisin sähköllä - työpaikalla latausmahdollisuus - ja sillä oli todella kätevää tehdä myös pitkät matkat, käytännössä tietysti pelkällä bensalla. Täyssähköautolla riittäisi pelkkiin työmatkoihin lataus kotona muutaman viikon välein, mutta kun lähdetään ajamaan sitä pitempää matkaa, niin ei kyllä ole vielä päästy ”hyvälle” palvelutasolle.
Mutta, aika hoitaa - uskon kyllä vakaasti, että ensi vuonna tilanne on parempi!
Minustakin S-ryhmän ilmoitus latureihin satsaamisesta on hieno juttu, koska käytännössä ABC-asemat sijaitsevat erittäin hyvin maantiereittien varrella. Minä en ole vielä joutunut pulaan pitkillä matkoilla ja lataamisen odotusajatkin ovat jääneet hyvin vähäisiksi. Ajan pitkiä matkoja pääasiassa työasioissa ja niille reiteille sattuu osumaan hyvin latausasemia, myös Teslan harvat asemat sijoittuvat minun kannalta sopivasti. Minulla mökkimatka on vain 40km.
Oletko käyttänyt ABRP-sovellusta? (A Better Route Planner)? Se on ilmainen ja minun kokemuksen mukaan luotettavasti matkan kulkua ennustava. Se ehdottaa, missä ladata ja kuinka kauan. Teslan omassa sovelluksessa ei voi asettaa Waypointteja eli Teslan navi laskee reitin vain nopeinta tietä eikä Teslan navissa ole kuin Teslan omat laturit. Siksi käytän ABRP:tä aina silloin tällöin. Käytännössä latauspaikat ovat niin harvassa, ettei reittejä juuri tarvitse suunnitella enää nyt, kun olen sähköautolla vuoden verran kurvaillut. Latauspaikat tietää pääreiteillä ilman suunnitteluakin.
TM näkyy vaihtaneen sähköauton CO2-päästöjen pohjana olevan sähkön ominaispäästön. Nyt on siirrytty Motivan ilmiselvästi epätarkoista luvuista Fingridin lukuihin ja samalla sähköauton CO2-päästö puolittui.
@_Quu kirjoitti:
Miettikää hiukan ID.4 Hinta: 58 867 € tuolla rahalla saa jo oikean auton, ei tarvitse latausjohtojen ja maksuohjelmien kanssa miekkailla.
Kirjoitit vahingossa "oikean". Tarkoititko "vanhanaikainen"? 😉
Jos mietitään globaalisti sitä, millä missäkin päin maailman eri kolkkia voi ajella, saati miten patteriautoja on mahdollista hankkia edes, niin kyllä ne aika pikkuprosenteilla vielä tulee uliseeman liikenteessä pitkän aikaa.
@_Quu kirjoitti:
Miettikää hiukan ID.4 Hinta: 58 867 € tuolla rahalla saa jo oikean auton, ei tarvitse latausjohtojen ja maksuohjelmien kanssa miekkailla.
Kirjoitit vahingossa "oikean". Tarkoititko "vanhanaikainen"? 😉
Niin miten asian ottaa, sähkön käyttö autojen voimanlähteenä ulottuu kauemmaksi historiaan kuin nestemäisten polttoaineiden
@_Quu kirjoitti:
Miettikää hiukan ID.4 Hinta: 58 867 € tuolla rahalla saa jo oikean auton, ei tarvitse latausjohtojen ja maksuohjelmien kanssa miekkailla.
Minulle tuli mieleen, että löytyisikö jopa tuosta testin "Vertailun vuoksi" -taulukosta parempi vaihtoehto?
@_Quu kirjoitti:
Miettikää hiukan ID.4 Hinta: 58 867 € tuolla rahalla saa jo oikean auton, ei tarvitse latausjohtojen ja maksuohjelmien kanssa miekkailla.
Minulle tuli mieleen, että löytyisikö jopa tuosta testin "Vertailun vuoksi" -taulukosta parempi vaihtoehto?
Sähköautoista kyllä Ford Mustang
Vaikka BMW 3-sarja G21 Touring 330e xDrive A Charged Edition Sport 55 673,62 €
Mercedes-Benz C 220 d 4Matic T A Star Edition AMG 51 582,72 €
Audi A4 Avant Business S line 40 g-tron S tronic 45 449,97 €
Audi Q3 Sportback Business S line 45 TFSI e 180 kW S tronic 51 973,54 €
@NHB kirjoitti:
Eikö rajapinta tilillesi ole molemmissa tilanteissa sama luottokorttilasku? Mitä rajapintoja ajattelit tulevan lisää?
Ei tämä ole minun kuvitelmaani, vaan korttilaskulle tulee piletti-, poletti- ja applikaatiofirman laskutusta. Minä en pidä tuosta ajatuksesta joka avaisi lisää laskuttajarajapintoja, joiden turvajärjestelyistä minulla ei ole käsitystä.
Sirukortin turvallisuus on varsin hyvällä tasolla kun vain pidän PIN-koodini omana tietonani myös mahdollisen videoijan tapauksessa. Näin ollen vaikka asioin useammalla tiskillä kortteineni, sen kortin autentikointi on rajapinta jonka avaan ulkomaailmalle.
Sinnittelin pitkään ilman PayPaliakin, mutta annoin periksi vakuututtuani sen kyvystä käsitellä väärinkäytöksiä maksujen peruutusten kautta.
Kun lähdetään liikkeelle vajaalla tankilla, niin kyllä se polttiskin voi sammua välile Oulu-Roi, jos halutaan ajaa tankkauspisteiden ohi.
Voihan se, mutta silloin ei ole lähdetty liikkeelle hieman vajaalla tankilla, ei kolmeneljäsosalla, ei puolella tankilla eikä edes neljännestankilla, vaan merkkivalo syttyi jo lähtiessä.
Eikä silläkään oikein ole väliä, ajetaanko Oulusta Roihin vai Helsinkiin.
Kyse ei ole siitä, etteikö rajallinen resurssi loppuisi joskus, vaan siitä millä tavoin tämä rajallisuus vaikuttaa päivittääiseen käyttöön. Kommentoit itsekin nelivedon ja talvikäytössä lämpöpumpun merkityksestä sähköauton rangeen. Polttiksen ostajalle ei rangella ole mitään merkitystä, tuskin kovin moni ostaja valitsee autoaan sen polttoainerangen perusteella (vaikka lisävarusteisen 800 kWh tankin saattaa hyvinkin joku rastittaa jo valitsemaansa autoon).
Eikö olekin niin, että luottokorttiyhtiön vastuulla on valvoa, että tilin veloitus menee oikein?
Minusta on vähän absurdia tehdä lataamisen maksutavoista joku kysymys ja ihmetyksen aihe. Minäkin luin TMn artikkelin, jossa yhdistettiin sähköautoiluun se, ettei henkilöllä ollut maksuvälinettä mukana. Se oli tosi outo näkökulma. Eihän mitään voi ostaa, jos ei ole millä maksaa.
@NHB kirjoitti:
Eikö rajapinta tilillesi ole molemmissa tilanteissa sama luottokorttilasku? Mitä rajapintoja ajattelit tulevan lisää?
Ei tämä ole minun kuvitelmaani, vaan korttilaskulle tulee piletti-, poletti- ja applikaatiofirman laskutusta. Minä en pidä tuosta ajatuksesta joka avaisi lisää laskuttajarajapintoja, joiden turvajärjestelyistä minulla ei ole käsitystä.
Sirukortin turvallisuus on varsin hyvällä tasolla kun vain pidän PIN-koodini omana tietonani myös mahdollisen videoijan tapauksessa. Näin ollen vaikka asioin useammalla tiskillä kortteineni, sen kortin autentikointi on rajapinta jonka avaan ulkomaailmalle.
Sinnittelin pitkään ilman PayPaliakin, mutta annoin periksi vakuututtuani sen kyvystä käsitellä väärinkäytöksiä maksujen peruutusten kautta.
Kun lähdetään liikkeelle vajaalla tankilla, niin kyllä se polttiskin voi sammua välile Oulu-Roi, jos halutaan ajaa tankkauspisteiden ohi.
Voihan se, mutta silloin ei ole lähdetty liikkeelle hieman vajaalla tankilla, ei kolmeneljäsosalla, ei puolella tankilla eikä edes neljännestankilla, vaan merkkivalo syttyi jo lähtiessä.
Eikä silläkään oikein ole väliä, ajetaanko Oulusta Roihin vai Helsinkiin.
Kyse ei ole siitä, etteikö rajallinen resurssi loppuisi joskus, vaan siitä millä tavoin tämä rajallisuus vaikuttaa päivittääiseen käyttöön. Kommentoit itsekin nelivedon ja talvikäytössä lämpöpumpun merkityksestä sähköauton rangeen.
En kirjoittanut pileteistä, poleteista tai applikaatioista, vaan kirjoitin automaattisesta tunnistautumisesta. Itse en osaa nähdä kyllä noita tunniste- tai applikaatiopohjaisia tapojakaan uhkana ja automaattista auton tunnistavaa järjestelmää pidän niitäkin turvallisempana. En kyllä tiedä, mutta oletan luottokortin olevan paljon turvattomampi maksutapa. Vaikka joku saisi ladattua sähköä laskuusi, niin puhutaan taskurahoista, mutta luottokorttien kanssa turvarajat paukkuu, rahat häipyy tietämättömiin ja sen jälkeen selvitellään sitä, että oliko kortin käyttö holtitonta vai ei. Korttien kanssa koko ajan on näitä ongelmia, mutta en ole kenenkään rahojen katoavan laturin kautta. Pidän vähintäänkin kummallisena perusteena tätä, koska mun mielestä tämä on ennemminkin tunnisteiden, applikaatioiden ja varsinkin automaattisen tunnistautumisen etu.
Nimenomaan päivittäisessä käytössä sähköauto on mainio, kun ei tarvitse käydä huoltoasemilla laisinkaan. Polttista joutuu käyttämään tankilla silloin tällöin joka tapauksessa.
Nimenomaan päivittäisessä käytössä sähköauto on mainio, kun ei tarvitse käydä huoltoasemilla laisinkaan. Polttista joutuu käyttämään tankilla silloin tällöin joka tapauksessa.
Polttiksella käydään tankilla n. 700 - 1000 km välein, ja viimeksikin minä tankkasin siinä ajassa kun kaveri viritteli vasta kaapeleita laturiin + siihen vielä kohtuuttomanpitkä seisokki latauksen ajaksi.
Nimenomaan päivittäisessä käytössä sähköauto on mainio, kun ei tarvitse käydä huoltoasemilla laisinkaan
Joo, niillä kuulemma palellaan tai kastutaan sateessa - pahimmillaan kerran, jopa kaksi viikossa. Aika moni polttisautokuski paljon harvemmin.
Muuten polttisauto on nimenomaan myös päivittäisessä käytössä mainio, aika turha on muuta väittää vieläkään.
Polttista joutuu käyttämään tankilla silloin tällöin joka tapauksessa
Joo, ja homma on ohi muutamassa hassussa minuutissa. Mahdolliset jonot ehkä hidastaa, mutta sitten pitää olla kyllä halpaa menovettä odotettavissa.
Quu kuvaili loput tuossa edellä aika hyvin. Lasketaan latauspiste sitten "huoltoasemaksi" tai ei, niin sitä ruuhkaa ja pitkää odottelua saattaa joutua harrastamaan useammin kuin polttiskuski. Joka ei ole pakotettu menemään vaikka kahville siksi aikaa tms.
Jahka latausinfra alkaa kehittymään, joskus, voi jonotus vähentyä, mutta itse lataamiseen käytetty aika ei juurikaan, verrattuna polttiksella tankilla/mittarilla käymiseen.
"– Vuoden 2012 Nissan Leaf maksoi noin 40 000 euroa. Paremmin varustellusta vuoden 2018 mallista maksoin vajaat 40 000 euroa, vaikka siinä oli tuplasti isompi akku ja kaikkia nykyaikaisia järjestelmiä. Sähköauton hinta on puolittunut."
@HybridRules kirjoitti:
Eikö olekin niin, että luottokorttiyhtiön vastuulla on valvoa, että tilin veloitus menee oikein?
Luottokorttiyhtiön vastuulla on periä tililtä laskuttajalle oikea määrä. Korttimaksun tapauksessa maksajana on ollut PIN-koodin tunteva kortin haltija. Kortille liitetyllä poletilla maksettaessa maksajana on ollut kuka tahansa, jolla on käytettävissään joko aito poletti tai sen kopio. Jos tunnistautumisessa voi huijata, silloin polettiyhtiö luonnollisesti velkoo todellisen ostotapahtuman laskua, eikä Luottokunnalla ole käytännön mahdollisuutta valvoa näitä tapahtumia.
Niin kauan kuin kyse on vain kertaluontoisista latauksista, ei ongelma tietenkään ole rahallisesti kovin suuri. En siitä huolimatta halua autoani, polkupyörääni, suksiani ja ruokaostoksiani varten jokaiselle omaa maksuvälinettään, kun direct debit + Visa yhdistelmä toimii kaikkialla.
Sullakin oli muovikortti jo ennen sähköautoa. Auton vaihtaessasi jouduit hankkimaan auton vuoksi ylimääräisen maksuvälineen, joka ei kelpaa muualla. Ja koska se autosähkön maksuväline ei kelpaa edes viereisellä autosähkön latausasemalla, hankit myös toisen maksuvälineen. Ja kolmannen. Ja neljännen.
Jos tämä on teille modernia, niin ei se ole minulta pois.
@NHB kirjoitti:
En kirjoittanut pileteistä, poleteista tai applikaatioista, vaan kirjoitin automaattisesta tunnistautumisesta.
Jota ei autentikoida vahvalla algoritmilla ja jaetuilla ja salatuilla avaimilla. Kaikille turvajärjestelmille tyypillinen "efficiency - effectiveness tradeoff" on siis vedetty käytön helppouden puolelle turvallisuudesta piittaamatta, koska on arveltu, ettei kyse ole isoista rahoista.
Itse en osaa nähdä kyllä noita tunniste- tai applikaatiopohjaisia tapojakaan uhkana ja automaattista auton tunnistavaa järjestelmää pidän niitäkin turvallisempana.
Auton tunnistamiseen on rakennettavissa vahva turvataso, joka olisi minustakin sekä käytännöllinen että turvallinen. Jos polettina toimii se auto, jolla ajan, homma on kunnossa.
Millä perusteella arvioit lukijassa vilautettavalla RFID:lla tehtävän tunnistuksen sirukorttia pienemmäksi riskiksi? Onko syynä vähäiseksi oletettu rahamäärä, vai näetkö järjestelmässä jotain etua sirukortin autentikointiin?
mutta luottokorttien kanssa turvarajat paukkuu, rahat häipyy tietämättömiin ja sen jälkeen selvitellään sitä, että oliko kortin käyttö holtitonta vai ei. Korttien kanssa koko ajan on näitä ongelmia
Tämä meni taas sähköauton puolustamiseksi olemattomia ongelmia keksien. Kaikki ihmisen tekemä on myös rikottavissa. Kun vastineena on rahaa tai jotain rahan arvoista, yrittäjiä riittää varmasti. Näin tapahtuu myös korttien kanssa, myös sirukorttien ja asiasta on omakohtaista kokemusta. Se on täysin päinvastainen kuin sinun yllä kertomasi. Koska tiedän oman kokemukseni olevan täyttä totta, joudun lainaamaan sinun suhtautumistasi ja pitää keksimääsi ongelmaa vain Team Kortin itse itselleen aiheuttamana hankaluutena.
Oikeasti tosielämässä korttihuijauksia tapahtuu, jos liikkuu vähän muuallakin kuin Euroopassa. Korttiyhtiöiden seurantalogiikka on niin systemaattista ja hyvällä tasolla, että oletan sen perustuvan tekoälyyn? Käyttäjälle tämä on näkynyt tällä vuosituhannella kahtena pankin aloitteesta tehdyllä korttini vaihdolla. Minulle ei tullut matkalla ongelmaa, koska korttini pysyi voimassa matka ajan. Kotona oli tosin odottamassa viesti, että korttini vaihdetaan nyt heti. Näiden lisäksi kerran on soitettu tarkistussoitto, että olenko oikeasti San Franciscossa ja kävinkö koruliikkeessä. Kyllä kävin, kiitos tarkistuksesta, mutta älkää kertoko vaimolle, koska se on yllätys.
Missään näistä episodeista en edes ehtinyt nähdä mitä tililläni oli tapahtunut, kun pankki otti ilmeisesti maksutapahtuman yhteydessä huijauksen kohteeksi joutuneen korttini kiinni. Olen koko vuosituhannen Finnair Plus Gold tai Platinum tasollani keskimääräistä vaikeampi seurattava ja todennäköisempi korttikloonauksen uhri, mutta siitä huolimatta pankkini (vai Luottokunta?) tuntee minut niin hyvin, että vain kerran 20 vuodessa on trigattu aiheeton epäilys, joka johti tarkistussoittoon. Kertaakaan samalla jaksolla ei ole tullut huijauslaskua minulle saakka. Tällä track recordilla pidän korttini rauhallisin mielin.
mutta en ole kenenkään rahojen katoavan laturin kautta. Pidän vähintäänkin kummallisena perusteena tätä, koska mun mielestä tämä on ennemminkin tunnisteiden, applikaatioiden ja varsinkin automaattisen tunnistautumisen etu.
Automaattinen tunnistautuminen on turvallisuusetu vain, jos siihen liittyy vahva autentikointi käyttöoikeudesta.
Käyttömukavuutta on helpon tunnistautumisen lisäksi myös yleiskäyttöisyys.
Nimenomaan päivittäisessä käytössä sähköauto on mainio, kun ei tarvitse käydä huoltoasemilla laisinkaan. Polttista joutuu käyttämään tankilla silloin tällöin joka tapauksessa.
lataus tai tankkaus ei ole valintaperusteeni, koska selviän molemmista. Maksutapa ei myöskään ole valintaperuste, kunhan turvajärjestelyt ovat kunnossa. Olen vain ihmetellyt sähköautoilijalle väkisin työnnettäviä ylimääräisiä maksuvälineitä, joita pitää olla samastakin generaattorista tulevan sähkön ostamiseksi monta erilaista. Minusta tämä on samaa luokkaa olevaa starttivaiheen sokeutta kuin joskus 30 vuotta sitten samaan kadunkulmaan asennetut jokaisen pankin omat pankkiautomaatit. Kaikki yrittävät tehdä omasta mielestään muita paremman ratkaisun miettimättä yhteiskäyttöisyyttä hetkeäkään.
Minusta tämä on samaa luokkaa olevaa starttivaiheen sokeutta kuin joskus 30 vuotta sitten samaan kadunkulmaan asennetut jokaisen pankin omat pankkiautomaatit. Kaikki yrittävät tehdä omasta mielestään muita paremman ratkaisun miettimättä yhteiskäyttöisyyttä hetkeäkään
Hyvä vertaus! Yleensä tulee perässä sitten joku "uusi startup" myös kuvaan mukaan, joka lupaa "yhdistää kaikki eri maksutavat yhdeksi ja käteväksi maksutavaksi"....
@HybridRules kirjoitti:
Eikö olekin niin, että luottokorttiyhtiön vastuulla on valvoa, että tilin veloitus menee oikein?
Luottokorttiyhtiön vastuulla on periä tililtä laskuttajalle oikea määrä. Korttimaksun tapauksessa maksajana on ollut PIN-koodin tunteva kortin haltija. Kortille liitetyllä poletilla maksettaessa maksajana on ollut kuka tahansa, jolla on käytettävissään joko aito poletti tai sen kopio. Jos tunnistautumisessa voi huijata, silloin polettiyhtiö luonnollisesti velkoo todellisen ostotapahtuman laskua, eikä Luottokunnalla ole käytännön mahdollisuutta valvoa näitä tapahtumia.
Niin kauan kuin kyse on vain kertaluontoisista latauksista, ei ongelma tietenkään ole rahallisesti kovin suuri. En siitä huolimatta halua autoani, polkupyörääni, suksiani ja ruokaostoksiani varten jokaiselle omaa maksuvälinettään, kun direct debit + Visa yhdistelmä toimii kaikkialla.
Sullakin oli muovikortti jo ennen sähköautoa. Auton vaihtaessasi jouduit hankkimaan auton vuoksi ylimääräisen maksuvälineen, joka ei kelpaa muualla. Ja koska se autosähkön maksuväline ei kelpaa edes viereisellä autosähkön latausasemalla, hankit myös toisen maksuvälineen. Ja kolmannen. Ja neljännen.
Jos tämä on teille modernia, niin ei se ole minulta pois.
Oletin sinun tarkoittaneen riskiä, että luottokortin tiedot vuotavat esim. Virran järjestelmästä jonnekin, kun puhuit tägi-järjestelyn turvallisuusriskistä. Se on kaiketi luottokortin myöntäjän riski.
Ja tosiaan tägien väärinkäytöstä ei kannata olla huolissaan, koska niillä ei saa ostettua muuta kuin lataussähköä ja ne on äkkiä deaktivoitavissa, kun huomaa sen kadonneen.
Tägin avulla latauksen maksaminen on paljon vaivattomampaa kuin luottokorttia käyttämällä polttonesteen tankkaaminen.
Tägien hankkiminen tarkoittaa, että sellainen tilataan operaattorin sovelluksesta. Ei kerrassaan mitään vaivaa. Tägiä tarvitsee vain ladatessa, joten ne voi pitää koko ajan autossa mukana.
Omituinen keskustelu tämä lataamisen maksamis-keskustelu. En ymmärrä, mikä tässä on pointti.
Tägiä ei kannata arvioida akselilla moderni-vanhanaikainen vaan akselilla helppokäyttöisyys-kökköisyys. Tägi on parasta A-ryhmää tuossa suhteessa.
Olisihan se kätevää, jos kaikki lataamiset voisi käynnistää yhdellä yhteiskäyttöisellä tägillä. Se ei ole mahdollista, joten ei kannata mukista vaan käyttää helpointa menetelmää, joka on olemassa.
Teslan latausasemat tunnistavat auton, kun sen kytkee latausasemaan. Se on vielä kätevämpää kuin tägin käyttö.
Varmasti latausten maksaminen kehittyy/muuttuu ajan oloon, mutta mistä oikeastaan keskustellaan tässä ketjussa? Eihän tägeillä tai luottokorteilla ole sen kummempaa roolia siinä, ottaako käyttöön sähköauton vai ei.
Hassua julistautua vanhanaikaiseksi autonsa valinnassa ja vielä hehkuttaa, että omaa omasta mielestään modernin maksutavan polttonesteen ostamisessa. Voiko kukaan olla moderni, jos ajaa autolla, joka käyttää fossiilista polttoainetta? Toisaalta olikin puhe vain, että muovikortti on moderni. Eihän sen käyttäjän tietenkään tarvitse olla, vaikka kortti olisikin😉
@NHB kirjoitti:
Itse en osaa nähdä kyllä noita tunniste- tai applikaatiopohjaisia tapojakaan uhkana ja automaattista auton tunnistavaa järjestelmää pidän niitäkin turvallisempana.
Auton tunnistamiseen on rakennettavissa vahva turvataso, joka olisi minustakin sekä käytännöllinen että turvallinen. Jos polettina toimii se auto, jolla ajan, homma on kunnossa.
Millä perusteella arvioit lukijassa vilautettavalla RFID:lla tehtävän tunnistuksen sirukorttia pienemmäksi riskiksi? Onko syynä vähäiseksi oletettu rahamäärä, vai näetkö järjestelmässä jotain etua sirukortin autentikointiin?
No missä on se ongelma, jos auto on mielestäsi kelvollinen tunniste? Toistan kysymykseni: miksi pitäisi yrittää tunkea kalliit korttiautomaatit latureihin, jos kerta auto kelpaa tunnisteeksi ja homma hoituu noin ilman mitään toimenpiteitä?
Tunnisteessa on lähtökohdat ylivoimaisen turvallisia: ei ole oikein mitään varastettavaa ja sen mitättömän summankin vuoksi jää helposti kiinni, jos lähtee latailemaan autoaan muiden tunnuksilla. Myös se, etten ole kuullut ensimmäisestäkään turvallisuusongelmasta, antaa uskoa siihen, että turvallisuus ei ole ongelma. Jos järjestelmä on käytännössä todettu turvalliseksi, niin miksi se ei riitä sinulle?
Mikä on se uhka, mitä noissa tunnisteissa pelkäät?
mutta luottokorttien kanssa turvarajat paukkuu, rahat häipyy tietämättömiin ja sen jälkeen selvitellään sitä, että oliko kortin käyttö holtitonta vai ei. Korttien kanssa koko ajan on näitä ongelmia
Tämä meni taas sähköauton puolustamiseksi olemattomia ongelmia keksien. Kaikki ihmisen tekemä on myös rikottavissa. Kun vastineena on rahaa tai jotain rahan arvoista, yrittäjiä riittää varmasti. Näin tapahtuu myös korttien kanssa, myös sirukorttien ja asiasta on omakohtaista kokemusta. Se on täysin päinvastainen kuin sinun yllä kertomasi. Koska tiedän oman kokemukseni olevan täyttä totta, joudun lainaamaan sinun suhtautumistasi ja pitää keksimääsi ongelmaa vain Team Kortin itse itselleen aiheuttamana hankaluutena.
Oikeasti tosielämässä korttihuijauksia tapahtuu, jos liikkuu vähän muuallakin kuin Euroopassa.
Joo en pidä hirvittävän suurina kortin ongelmia, mutta pidän niitä vähintään sata kertaa suurempina kuin lataustunnisteiden ongelmia. Yksi tuttunikin menetti rosvoille kahdella kortilla yhteensä kymmeniä tuhansia euroja. Toisen kortin höyläykset hän sai takaisin, mutta ikävä kyllä sen kortin, jossa ei luottorajaa ollut, höyläykset jäivät voimaan. Euroopassa tämäkin. Kerran munkin yksi kortti tyhjennettiin, mutta siinä kortissa nyt ei ollut saldoa kuin päivittäisiin ravintolalaskuihin, joten riskien hallinta toimi.
lataus tai tankkaus ei ole valintaperusteeni, koska selviän molemmista. Maksutapa ei myöskään ole valintaperuste, kunhan turvajärjestelyt ovat kunnossa. Olen vain ihmetellyt sähköautoilijalle väkisin työnnettäviä ylimääräisiä maksuvälineitä, joita pitää olla samastakin generaattorista tulevan sähkön ostamiseksi monta erilaista. Minusta tämä on samaa luokkaa olevaa starttivaiheen sokeutta kuin joskus 30 vuotta sitten samaan kadunkulmaan asennetut jokaisen pankin omat pankkiautomaatit. Kaikki yrittävät tehdä omasta mielestään muita paremman ratkaisun miettimättä yhteiskäyttöisyyttä hetkeäkään.
Joo se luottokortti on vain kallis, eivätkä varmaan kaikki jaa halukkuuttasi luottokorttiyhtiöiden bisneksen tukemiseen. Teknologian nopean kehityksen vaiheessa ei kannata rajoittaa kehitystä, vaan antaa muodostua palvelusta/tuotteesta sellainen, mikä parhaiten vastaa ihmisten tarpeeseen. Kyllä tuota yhteiskäyttöisyyttäkin mietitään. Tästäkin on on monta projektia meneillään.
Teknologian nopean kehityksen vaiheessa ei kannata rajoittaa kehitystä, vaan antaa muodostua palvelusta/tuotteesta sellainen, mikä parhaiten vastaa ihmisten tarpeeseen. Kyllä tuota yhteiskäyttöisyyttäkin mietitään. Tästäkin on on monta projektia meneillään.
Mitähän ihmettä tuo Kuutamoukko sekoilee nyt. Ranskassa sinikilpisiä autoja Pariisin kuuluisan vuoriston edessä... Oijoi. Taitaa olla argumentit aika vähissä, kun pitää jotain noin ääliömäistä huuhaata suoltaa ulos.
Ymmärrätkö, että kuvasi autot eivät ole ainakaan Ranskasta? Joka ei tunnista edes tuota, tuskin tietää akkujenkaan hinnoista yhtään mitään. Haittaako se, että levittelet valheita? Veikkaan, että tuollaiset mopoautot sinisin kilvin ovat Kiinassa kuvattu. Näyttää olevan sen verran homogeenista mallikirjoa, että kyseessä tuskin on mikään satunnaisten sähköautojen leposija.
Facebook-päivitystä, jossa väitetään satojen Pariisin kaupungin käytössä olleiden sähköautojen päätyneen akkuongelmien takia “sähköautojen hautausmaalle”, on jaettu yli 1500 kertaa kesäkuun aikana. Lisäksi akkujen väitetään tyhjentävän myrkkyjä maahan. Väite on osittain epätosi: autot otettiin pois liikenteestä kun yhteiskäyttöpalvelu Autolib lopetti toimintansa - ei viallisten akkujen takia. Autojen säilytyspaikalla oli kuitenkin vielä viime vuonna ympäristöongelmia, mutta akut ovat ranskalaisen ympäristöviranomaisen DREAL:in mukaan sittemmin poistettu Facebook-päivityksen kuvissa näkyvistä ruohikolle parkkeeratuista autoista.
“Sähköautojen hautausmaa Pariisissa. Akkujen vaihto liian kallista”, kirjoitetaan 6.6.2021 Facebookissa julkaistussa päivityksessä. Päivitystä on jaettu kesäkuun aikana yli 2200 kertaa.
Ja mitä tulee Autolibiin, niin on konkurssiin mennyt autonvuokrauspalvelu. Autot on kerätty läjään, kun firman toiminta loppui. Akkujen vaihto ei liity tähänkään millään tavalla.
Minustakin S-ryhmän ilmoitus latureihin satsaamisesta on hieno juttu, koska käytännössä ABC-asemat sijaitsevat erittäin hyvin maantiereittien varrella. Minä en ole vielä joutunut pulaan pitkillä matkoilla ja lataamisen odotusajatkin ovat jääneet hyvin vähäisiksi. Ajan pitkiä matkoja pääasiassa työasioissa ja niille reiteille sattuu osumaan hyvin latausasemia, myös Teslan harvat asemat sijoittuvat minun kannalta sopivasti. Minulla mökkimatka on vain 40km.
Oletko käyttänyt ABRP-sovellusta? (A Better Route Planner)? Se on ilmainen ja minun kokemuksen mukaan luotettavasti matkan kulkua ennustava. Se ehdottaa, missä ladata ja kuinka kauan. Teslan omassa sovelluksessa ei voi asettaa Waypointteja eli Teslan navi laskee reitin vain nopeinta tietä eikä Teslan navissa ole kuin Teslan omat laturit. Siksi käytän ABRP:tä aina silloin tällöin. Käytännössä latauspaikat ovat niin harvassa, ettei reittejä juuri tarvitse suunnitella enää nyt, kun olen sähköautolla vuoden verran kurvaillut. Latauspaikat tietää pääreiteillä ilman suunnitteluakin.
TM näkyy vaihtaneen sähköauton CO2-päästöjen pohjana olevan sähkön ominaispäästön. Nyt on siirrytty Motivan ilmiselvästi epätarkoista luvuista Fingridin lukuihin ja samalla sähköauton CO2-päästö puolittui.
Toivotaan että latausmahdollisuudet lisääntyvät nopeammin kuin sähköautot, ettei käy toisin päin.
Hessi, olet erinomainen esimerkki rehellisestä sähköautoilijasta
Miettikää hiukan ID.4 Hinta: 58 867 € tuolla rahalla saa jo oikean auton, ei tarvitse latausjohtojen ja maksuohjelmien kanssa miekkailla.
Kirjoitit vahingossa "oikean". Tarkoititko "vanhanaikainen"? 😉
Vai olisiko ihan "nykyaikaisen"?
Jos mietitään globaalisti sitä, millä missäkin päin maailman eri kolkkia voi ajella, saati miten patteriautoja on mahdollista hankkia edes, niin kyllä ne aika pikkuprosenteilla vielä tulee uliseeman liikenteessä pitkän aikaa.
Niin miten asian ottaa, sähkön käyttö autojen voimanlähteenä ulottuu kauemmaksi historiaan kuin nestemäisten polttoaineiden
Minulle tuli mieleen, että löytyisikö jopa tuosta testin "Vertailun vuoksi" -taulukosta parempi vaihtoehto?
Sähköautoista kyllä Ford Mustang
Vaikka BMW 3-sarja G21 Touring 330e xDrive A Charged Edition Sport 55 673,62 €
Mercedes-Benz C 220 d 4Matic T A Star Edition AMG 51 582,72 €
Audi A4 Avant Business S line 40 g-tron S tronic 45 449,97 €
Audi Q3 Sportback Business S line 45 TFSI e 180 kW S tronic 51 973,54 €
Ei tämä ole minun kuvitelmaani, vaan korttilaskulle tulee piletti-, poletti- ja applikaatiofirman laskutusta. Minä en pidä tuosta ajatuksesta joka avaisi lisää laskuttajarajapintoja, joiden turvajärjestelyistä minulla ei ole käsitystä.
Sirukortin turvallisuus on varsin hyvällä tasolla kun vain pidän PIN-koodini omana tietonani myös mahdollisen videoijan tapauksessa. Näin ollen vaikka asioin useammalla tiskillä kortteineni, sen kortin autentikointi on rajapinta jonka avaan ulkomaailmalle.
Sinnittelin pitkään ilman PayPaliakin, mutta annoin periksi vakuututtuani sen kyvystä käsitellä väärinkäytöksiä maksujen peruutusten kautta.
Voihan se, mutta silloin ei ole lähdetty liikkeelle hieman vajaalla tankilla, ei kolmeneljäsosalla, ei puolella tankilla eikä edes neljännestankilla, vaan merkkivalo syttyi jo lähtiessä.
Kyse ei ole siitä, etteikö rajallinen resurssi loppuisi joskus, vaan siitä millä tavoin tämä rajallisuus vaikuttaa päivittääiseen käyttöön. Kommentoit itsekin nelivedon ja talvikäytössä lämpöpumpun merkityksestä sähköauton rangeen. Polttiksen ostajalle ei rangella ole mitään merkitystä, tuskin kovin moni ostaja valitsee autoaan sen polttoainerangen perusteella (vaikka lisävarusteisen 800 kWh tankin saattaa hyvinkin joku rastittaa jo valitsemaansa autoon).
Eikö olekin niin, että luottokorttiyhtiön vastuulla on valvoa, että tilin veloitus menee oikein?
Minusta on vähän absurdia tehdä lataamisen maksutavoista joku kysymys ja ihmetyksen aihe. Minäkin luin TMn artikkelin, jossa yhdistettiin sähköautoiluun se, ettei henkilöllä ollut maksuvälinettä mukana. Se oli tosi outo näkökulma. Eihän mitään voi ostaa, jos ei ole millä maksaa.
En kirjoittanut pileteistä, poleteista tai applikaatioista, vaan kirjoitin automaattisesta tunnistautumisesta. Itse en osaa nähdä kyllä noita tunniste- tai applikaatiopohjaisia tapojakaan uhkana ja automaattista auton tunnistavaa järjestelmää pidän niitäkin turvallisempana. En kyllä tiedä, mutta oletan luottokortin olevan paljon turvattomampi maksutapa. Vaikka joku saisi ladattua sähköä laskuusi, niin puhutaan taskurahoista, mutta luottokorttien kanssa turvarajat paukkuu, rahat häipyy tietämättömiin ja sen jälkeen selvitellään sitä, että oliko kortin käyttö holtitonta vai ei. Korttien kanssa koko ajan on näitä ongelmia, mutta en ole kenenkään rahojen katoavan laturin kautta. Pidän vähintäänkin kummallisena perusteena tätä, koska mun mielestä tämä on ennemminkin tunnisteiden, applikaatioiden ja varsinkin automaattisen tunnistautumisen etu.
Nimenomaan päivittäisessä käytössä sähköauto on mainio, kun ei tarvitse käydä huoltoasemilla laisinkaan. Polttista joutuu käyttämään tankilla silloin tällöin joka tapauksessa.
Polttiksella käydään tankilla n. 700 - 1000 km välein, ja viimeksikin minä tankkasin siinä ajassa kun kaveri viritteli vasta kaapeleita laturiin + siihen vielä kohtuuttomanpitkä seisokki latauksen ajaksi.
@NHB kirjoitti:
Joo, niillä kuulemma palellaan tai kastutaan sateessa - pahimmillaan kerran, jopa kaksi viikossa. Aika moni polttisautokuski paljon harvemmin.
Muuten polttisauto on nimenomaan myös päivittäisessä käytössä mainio, aika turha on muuta väittää vieläkään.
Joo, ja homma on ohi muutamassa hassussa minuutissa. Mahdolliset jonot ehkä hidastaa, mutta sitten pitää olla kyllä halpaa menovettä odotettavissa.
Quu kuvaili loput tuossa edellä aika hyvin. Lasketaan latauspiste sitten "huoltoasemaksi" tai ei, niin sitä ruuhkaa ja pitkää odottelua saattaa joutua harrastamaan useammin kuin polttiskuski. Joka ei ole pakotettu menemään vaikka kahville siksi aikaa tms.
Jahka latausinfra alkaa kehittymään, joskus, voi jonotus vähentyä, mutta itse lataamiseen käytetty aika ei juurikaan, verrattuna polttiksella tankilla/mittarilla käymiseen.
Sähköautojen hinnat näköjään "puolittuneet":
"– Vuoden 2012 Nissan Leaf maksoi noin 40 000 euroa. Paremmin varustellusta vuoden 2018 mallista maksoin vajaat 40 000 euroa, vaikka siinä oli tuplasti isompi akku ja kaikkia nykyaikaisia järjestelmiä. Sähköauton hinta on puolittunut."
https://yle.fi/uutiset/3-12009307
Luottokorttiyhtiön vastuulla on periä tililtä laskuttajalle oikea määrä. Korttimaksun tapauksessa maksajana on ollut PIN-koodin tunteva kortin haltija. Kortille liitetyllä poletilla maksettaessa maksajana on ollut kuka tahansa, jolla on käytettävissään joko aito poletti tai sen kopio. Jos tunnistautumisessa voi huijata, silloin polettiyhtiö luonnollisesti velkoo todellisen ostotapahtuman laskua, eikä Luottokunnalla ole käytännön mahdollisuutta valvoa näitä tapahtumia.
Niin kauan kuin kyse on vain kertaluontoisista latauksista, ei ongelma tietenkään ole rahallisesti kovin suuri. En siitä huolimatta halua autoani, polkupyörääni, suksiani ja ruokaostoksiani varten jokaiselle omaa maksuvälinettään, kun direct debit + Visa yhdistelmä toimii kaikkialla.
Sullakin oli muovikortti jo ennen sähköautoa. Auton vaihtaessasi jouduit hankkimaan auton vuoksi ylimääräisen maksuvälineen, joka ei kelpaa muualla. Ja koska se autosähkön maksuväline ei kelpaa edes viereisellä autosähkön latausasemalla, hankit myös toisen maksuvälineen. Ja kolmannen. Ja neljännen.
Jos tämä on teille modernia, niin ei se ole minulta pois.
Jota ei autentikoida vahvalla algoritmilla ja jaetuilla ja salatuilla avaimilla. Kaikille turvajärjestelmille tyypillinen "efficiency - effectiveness tradeoff" on siis vedetty käytön helppouden puolelle turvallisuudesta piittaamatta, koska on arveltu, ettei kyse ole isoista rahoista.
Auton tunnistamiseen on rakennettavissa vahva turvataso, joka olisi minustakin sekä käytännöllinen että turvallinen. Jos polettina toimii se auto, jolla ajan, homma on kunnossa.
Millä perusteella arvioit lukijassa vilautettavalla RFID:lla tehtävän tunnistuksen sirukorttia pienemmäksi riskiksi? Onko syynä vähäiseksi oletettu rahamäärä, vai näetkö järjestelmässä jotain etua sirukortin autentikointiin?
Tämä meni taas sähköauton puolustamiseksi olemattomia ongelmia keksien. Kaikki ihmisen tekemä on myös rikottavissa. Kun vastineena on rahaa tai jotain rahan arvoista, yrittäjiä riittää varmasti. Näin tapahtuu myös korttien kanssa, myös sirukorttien ja asiasta on omakohtaista kokemusta. Se on täysin päinvastainen kuin sinun yllä kertomasi. Koska tiedän oman kokemukseni olevan täyttä totta, joudun lainaamaan sinun suhtautumistasi ja pitää keksimääsi ongelmaa vain Team Kortin itse itselleen aiheuttamana hankaluutena.
Oikeasti tosielämässä korttihuijauksia tapahtuu, jos liikkuu vähän muuallakin kuin Euroopassa. Korttiyhtiöiden seurantalogiikka on niin systemaattista ja hyvällä tasolla, että oletan sen perustuvan tekoälyyn? Käyttäjälle tämä on näkynyt tällä vuosituhannella kahtena pankin aloitteesta tehdyllä korttini vaihdolla. Minulle ei tullut matkalla ongelmaa, koska korttini pysyi voimassa matka ajan. Kotona oli tosin odottamassa viesti, että korttini vaihdetaan nyt heti. Näiden lisäksi kerran on soitettu tarkistussoitto, että olenko oikeasti San Franciscossa ja kävinkö koruliikkeessä. Kyllä kävin, kiitos tarkistuksesta, mutta älkää kertoko vaimolle, koska se on yllätys.
Missään näistä episodeista en edes ehtinyt nähdä mitä tililläni oli tapahtunut, kun pankki otti ilmeisesti maksutapahtuman yhteydessä huijauksen kohteeksi joutuneen korttini kiinni. Olen koko vuosituhannen Finnair Plus Gold tai Platinum tasollani keskimääräistä vaikeampi seurattava ja todennäköisempi korttikloonauksen uhri, mutta siitä huolimatta pankkini (vai Luottokunta?) tuntee minut niin hyvin, että vain kerran 20 vuodessa on trigattu aiheeton epäilys, joka johti tarkistussoittoon. Kertaakaan samalla jaksolla ei ole tullut huijauslaskua minulle saakka. Tällä track recordilla pidän korttini rauhallisin mielin.
Automaattinen tunnistautuminen on turvallisuusetu vain, jos siihen liittyy vahva autentikointi käyttöoikeudesta.
Käyttömukavuutta on helpon tunnistautumisen lisäksi myös yleiskäyttöisyys.
lataus tai tankkaus ei ole valintaperusteeni, koska selviän molemmista. Maksutapa ei myöskään ole valintaperuste, kunhan turvajärjestelyt ovat kunnossa. Olen vain ihmetellyt sähköautoilijalle väkisin työnnettäviä ylimääräisiä maksuvälineitä, joita pitää olla samastakin generaattorista tulevan sähkön ostamiseksi monta erilaista. Minusta tämä on samaa luokkaa olevaa starttivaiheen sokeutta kuin joskus 30 vuotta sitten samaan kadunkulmaan asennetut jokaisen pankin omat pankkiautomaatit. Kaikki yrittävät tehdä omasta mielestään muita paremman ratkaisun miettimättä yhteiskäyttöisyyttä hetkeäkään.
@740 GLE kirjoitti:
Hyvä vertaus! Yleensä tulee perässä sitten joku "uusi startup" myös kuvaan mukaan, joka lupaa "yhdistää kaikki eri maksutavat yhdeksi ja käteväksi maksutavaksi"....
Hyvää keskustelua, ihan vaan sivusta seuraan. Kumppanilta ja hyvä kommentti!
Oletin sinun tarkoittaneen riskiä, että luottokortin tiedot vuotavat esim. Virran järjestelmästä jonnekin, kun puhuit tägi-järjestelyn turvallisuusriskistä. Se on kaiketi luottokortin myöntäjän riski.
Ja tosiaan tägien väärinkäytöstä ei kannata olla huolissaan, koska niillä ei saa ostettua muuta kuin lataussähköä ja ne on äkkiä deaktivoitavissa, kun huomaa sen kadonneen.
Tägin avulla latauksen maksaminen on paljon vaivattomampaa kuin luottokorttia käyttämällä polttonesteen tankkaaminen.
Tägien hankkiminen tarkoittaa, että sellainen tilataan operaattorin sovelluksesta. Ei kerrassaan mitään vaivaa. Tägiä tarvitsee vain ladatessa, joten ne voi pitää koko ajan autossa mukana.
Omituinen keskustelu tämä lataamisen maksamis-keskustelu. En ymmärrä, mikä tässä on pointti.
Tägiä ei kannata arvioida akselilla moderni-vanhanaikainen vaan akselilla helppokäyttöisyys-kökköisyys. Tägi on parasta A-ryhmää tuossa suhteessa.
Olisihan se kätevää, jos kaikki lataamiset voisi käynnistää yhdellä yhteiskäyttöisellä tägillä. Se ei ole mahdollista, joten ei kannata mukista vaan käyttää helpointa menetelmää, joka on olemassa.
Teslan latausasemat tunnistavat auton, kun sen kytkee latausasemaan. Se on vielä kätevämpää kuin tägin käyttö.
Varmasti latausten maksaminen kehittyy/muuttuu ajan oloon, mutta mistä oikeastaan keskustellaan tässä ketjussa? Eihän tägeillä tai luottokorteilla ole sen kummempaa roolia siinä, ottaako käyttöön sähköauton vai ei.
Hassua julistautua vanhanaikaiseksi autonsa valinnassa ja vielä hehkuttaa, että omaa omasta mielestään modernin maksutavan polttonesteen ostamisessa. Voiko kukaan olla moderni, jos ajaa autolla, joka käyttää fossiilista polttoainetta? Toisaalta olikin puhe vain, että muovikortti on moderni. Eihän sen käyttäjän tietenkään tarvitse olla, vaikka kortti olisikin😉
No missä on se ongelma, jos auto on mielestäsi kelvollinen tunniste? Toistan kysymykseni: miksi pitäisi yrittää tunkea kalliit korttiautomaatit latureihin, jos kerta auto kelpaa tunnisteeksi ja homma hoituu noin ilman mitään toimenpiteitä?
Tunnisteessa on lähtökohdat ylivoimaisen turvallisia: ei ole oikein mitään varastettavaa ja sen mitättömän summankin vuoksi jää helposti kiinni, jos lähtee latailemaan autoaan muiden tunnuksilla. Myös se, etten ole kuullut ensimmäisestäkään turvallisuusongelmasta, antaa uskoa siihen, että turvallisuus ei ole ongelma. Jos järjestelmä on käytännössä todettu turvalliseksi, niin miksi se ei riitä sinulle?
Mikä on se uhka, mitä noissa tunnisteissa pelkäät?
Joo en pidä hirvittävän suurina kortin ongelmia, mutta pidän niitä vähintään sata kertaa suurempina kuin lataustunnisteiden ongelmia. Yksi tuttunikin menetti rosvoille kahdella kortilla yhteensä kymmeniä tuhansia euroja. Toisen kortin höyläykset hän sai takaisin, mutta ikävä kyllä sen kortin, jossa ei luottorajaa ollut, höyläykset jäivät voimaan. Euroopassa tämäkin. Kerran munkin yksi kortti tyhjennettiin, mutta siinä kortissa nyt ei ollut saldoa kuin päivittäisiin ravintolalaskuihin, joten riskien hallinta toimi.
Joo se luottokortti on vain kallis, eivätkä varmaan kaikki jaa halukkuuttasi luottokorttiyhtiöiden bisneksen tukemiseen. Teknologian nopean kehityksen vaiheessa ei kannata rajoittaa kehitystä, vaan antaa muodostua palvelusta/tuotteesta sellainen, mikä parhaiten vastaa ihmisten tarpeeseen. Kyllä tuota yhteiskäyttöisyyttäkin mietitään. Tästäkin on on monta projektia meneillään.
@NHB kirjoitti:
Startupit keksivät pyörää uudestaan....
Ranskassa ei käytetyt sähköautot mene kaupaksi, tarttis varmaan tuoda Suomeen, saisi halvalla.
Mitähän ihmettä tuo Kuutamoukko sekoilee nyt. Ranskassa sinikilpisiä autoja Pariisin kuuluisan vuoriston edessä... Oijoi. Taitaa olla argumentit aika vähissä, kun pitää jotain noin ääliömäistä huuhaata suoltaa ulos.
Ei mene, kun käytettyjen akut tulee niin kalliiksi
https://pbs.twimg.com/media/E5s-ZSmXoAU8HNn.jpg
Ymmärrätkö, että kuvasi autot eivät ole ainakaan Ranskasta? Joka ei tunnista edes tuota, tuskin tietää akkujenkaan hinnoista yhtään mitään. Haittaako se, että levittelet valheita? Veikkaan, että tuollaiset mopoautot sinisin kilvin ovat Kiinassa kuvattu. Näyttää olevan sen verran homogeenista mallikirjoa, että kyseessä tuskin on mikään satunnaisten sähköautojen leposija.
Facebook-päivitystä, jossa väitetään satojen Pariisin kaupungin käytössä olleiden sähköautojen päätyneen akkuongelmien takia “sähköautojen hautausmaalle”, on jaettu yli 1500 kertaa kesäkuun aikana. Lisäksi akkujen väitetään tyhjentävän myrkkyjä maahan. Väite on osittain epätosi: autot otettiin pois liikenteestä kun yhteiskäyttöpalvelu Autolib lopetti toimintansa - ei viallisten akkujen takia. Autojen säilytyspaikalla oli kuitenkin vielä viime vuonna ympäristöongelmia, mutta akut ovat ranskalaisen ympäristöviranomaisen DREAL:in mukaan sittemmin poistettu Facebook-päivityksen kuvissa näkyvistä ruohikolle parkkeeratuista autoista.
“Sähköautojen hautausmaa Pariisissa. Akkujen vaihto liian kallista”, kirjoitetaan 6.6.2021 Facebookissa julkaistussa päivityksessä. Päivitystä on jaettu kesäkuun aikana yli 2200 kertaa.
Googlaa ajankuluksesi se, miltä Autolibin autot näyttävät. Koeta saada nyt vähän tolkkua höpinöihisi.
Ja mitä tulee Autolibiin, niin on konkurssiin mennyt autonvuokrauspalvelu. Autot on kerätty läjään, kun firman toiminta loppui. Akkujen vaihto ei liity tähänkään millään tavalla.