Tulipahan koeajettua ID.4 ja tapani mukaan tietenkin osaan moitteet antaa ensiksi: Ensisilmäyksellä ohjaamo on hyvinkin halvan muovisen oloinen, mutta niin kuin aina, se ei haittaa kuljettajaa tippaakaan kun kuski katsoo tietä eikä muoveja. Auto kulki hiljaisesti ja hyvinkin miellyttävästi ja oli hyvä ajaa, kunnes maantiellä oli vähän lunta ja ohjaus veteli koko ajan puolelta toiselle ja mittaristossa luki: Aja keskellä kaistaa (tuon toiminnon saa helposti pois). Tilaa oli hyvin, mutta takapenkillä pää oli tiukasti katossa ja polvet pystyssä (lattia korkealla). Takapenkin laajennus oli todella alkeellinen sillä takapenkki jätti hirmuisen portaan tavaratilan pohjaan. Eli miten tuon nyt muotoilisi - positiivinen ajokokemus. Autolla oli oikein miellyttävä "huristella" mutta teho katosi johonkin ja ajonvakautus ei sallinut tippaakaan kaasulla kääntämistä.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tulipahan koeajettua ID.4 ja tapani mukaan tietenkin osaan moitteet antaa ensiksi: Ensisilmäyksellä ohjaamo on hyvinkin halvan muovisen oloinen, mutta niin kuin aina, se ei haittaa kuljettajaa tippaakaan kun kuski katsoo tietä eikä muoveja. Auto kulki hiljaisesti ja hyvinkin miellyttävästi ja oli hyvä ajaa, kunnes maantiellä oli vähän lunta ja ohjaus veteli koko ajan puolelta toiselle ja mittaristossa luki: Aja keskellä kaistaa (tuon toiminnon saa helposti pois).
Omituista, jos takavetoisen ohjaus kovin paljon vetelee. Olisko joku kaista-avustin ollut päällä ja lumisella tiellä se ei tunnistanut kaistaviivoja? Tuo ilmoitus vähän viittaa tuohon suuntaan.
Moottori Volkswagen ID.4
Ajoneuvot Koeajo 28.1.2021
Lisää päätelmiä voidaan tehdä pidemmän koeajon myötä. Huhtikuu lienee se aika, jolloin asiakkaat alkavat saamaan autoja ja samalla saattaisi siunautua myös kunnon koeajomahdollisuus.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tulipahan koeajettua ID.4 ja tapani mukaan tietenkin osaan moitteet antaa ensiksi: Ensisilmäyksellä ohjaamo on hyvinkin halvan muovisen oloinen, mutta niin kuin aina, se ei haittaa kuljettajaa tippaakaan kun kuski katsoo tietä eikä muoveja. Auto kulki hiljaisesti ja hyvinkin miellyttävästi ja oli hyvä ajaa, kunnes maantiellä oli vähän lunta ja ohjaus veteli koko ajan puolelta toiselle ja mittaristossa luki: Aja keskellä kaistaa (tuon toiminnon saa helposti pois).
Omituista, jos takavetoisen ohjaus kovin paljon vetelee. Olisko joku kaista-avustin ollut päällä ja lumisella tiellä se ei tunnistanut kaistaviivoja? Tuo ilmoitus vähän viittaa tuohon suuntaan.
Justiinsa kaista-avustin - en vaan koeajolla vielä osannut laittaa sitä pois. Tosi ikävä, kun asfaltilla on ajourat ja auton keskellä sekä reunoilla lunta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tulipahan koeajettua ID.4 ja tapani mukaan tietenkin osaan moitteet antaa ensiksi: Ensisilmäyksellä ohjaamo on hyvinkin halvan muovisen oloinen, mutta niin kuin aina, se ei haittaa kuljettajaa tippaakaan kun kuski katsoo tietä eikä muoveja. Auto kulki hiljaisesti ja hyvinkin miellyttävästi ja oli hyvä ajaa, kunnes maantiellä oli vähän lunta ja ohjaus veteli koko ajan puolelta toiselle ja mittaristossa luki: Aja keskellä kaistaa (tuon toiminnon saa helposti pois). Tilaa oli hyvin, mutta takapenkillä pää oli tiukasti katossa ja polvet pystyssä (lattia korkealla). Takapenkin laajennus oli todella alkeellinen sillä takapenkki jätti hirmuisen portaan tavaratilan pohjaan. Eli miten tuon nyt muotoilisi - positiivinen ajokokemus. Autolla oli oikein miellyttävä "huristella" mutta teho katosi johonkin ja ajonvakautus ei sallinut tippaakaan kaasulla kääntämistä.
Tuolla "takapenkin laajennuksella" tarkoitin tietenkin tavaratilan laajennusta ja tehon katoamisella auton suurta painoa mutta myös hyvin toimivaa luistonestoa, joka saa vain auton tuntumaan tehottomalta.
Tuollainen kustannusvertailu on aika älytön. Suorien käyttökulujen laskemisessa olisi enemmän tolkkua. Auton ostohintaa ei ole järkeä jyvittää käyttökuluihin saatikka korkokuluihin. Hankintakulujen kustannusta pitäisi verrata vaihtoehtoisiin tapoihin liikkua. Onhan ihan typerää ostaa auto, kun sen hinnalla voisi ajaa julkisilla vuosikausia. Rahan lisäksi monenlaiselta vaivalta säästyisi, kun käyttäisi julkisia.
Sitten taasen, jos on typerä ja hankkii auton, kiinnostaa sen käyttökustannus.
Vähän samaa mieltä, mutta eri syystä. Oletan tutkijoiden halunneen välttää eipäs-juupas väittelyn eri automerkkien kesken ja sen seurauksena on tiedoista jouduttu yhteenvedossa piilottamaan liian paljon. Nyt ei yhteenvedosta näe oikeastaan mitään siitä, kuinka paljon missäkin vaihtoehdossa kuluu polttoaineeseen, huoltoon, veroihin ja pääomakuluihin ja siksi nämä ovat vain eräissä valintatilanteissa arvioituja kokonaisnumeroita, joiden pohjalta ei voi simuloida muita vaihtoehtoja.
Suorien käyttökulujen laskemisessa olisi enemmän tolkkua. Auton ostohintaa ei ole järkeä jyvittää käyttökuluihin saatikka korkokuluihin.
Näen saman epäkohdan, mutta päädyn sen nojalla eri päätelmään. Sinulla auton hinta tulee selvästikin eri lompakosta kuin käyttökustannukset (=oman firman piikkiin?), joten ymmärrän, ettei ostohinnalla ole sinulle merkitystä. Mutta meitä on täällä myös sellaisia, jotka maksavat auton hinnan joko omalla tai lainaamallaan rahalla, jolloin myös ostohinta on todellista rahaa, jolla on merkityksensä.
Ja juuri siksi käyttökustannukset ja pääomakulut pitääkin laskea, mutta ne pitää sekä laskea että raportoida toisistaan erillään. Lisäksi etenkin pääomakulujen osalta on erityisen tärkeää kertoa laskentaperusteet. Vaikka samanlaisen auton käyttökustannuksia pystyy kohtuudella arvioimaan automallikohtaisilla keskiarvoilla ja niiden jakaumilla, pääomakustannus on suurelta osin ostajan henkilökohtainen kulu joka ei riipu automallista vaan ostajan valitsemasta rahoitustavasta.
Luotan täysin VTT:n kykyyn selvittää jokin keskimääräinen pääomakulu jollain keskimääräisellä rahoitustavalla, mutta haluaisin silti nähdä sen laskentatavan merkityksen kokonaisuudelle. Nyt sitä ei ainakaan tuosta linkin päässä olleesta yhteenvedosta saanut selville.
Hankintakulujen kustannusta pitäisi verrata vaihtoehtoisiin tapoihin liikkua.
Miksi vertailukelpoinen vaihtoehtoinen tapa liikkua ei voi olla erilainen auto?
Minun uteliaisuuteni tässä herättää se, mistä nuo käyttökustannukset muodostuvat?
30.000 km ajosuoritteella VTT arvioi sähköauton käyttökustannuksiksi 0.21 €/km ja bensa-autolle 0.22 €/km. VERNE päätyi lukemiin 0.23 €/km ja 0.31 € / km.
Oma ajosuoritteeni on jo vuoden ajan pudonnut erittäin merkittävästi aiemmasta, kun nytkin on vielä vuoden ensimmäistä tankillista neljännes jäljellä. Siitä huolimatta viimeisten lähes 7 vuoden toteutumaa tankillinen ja huolto ja renkaanvaihto kerrallaan kirjaten ja ainoan puuttuvan merkittävän käyttökustannuksen eli verot lisäten päädyn 0.16 €/km kustannukseen. Tästä tietenkin puuttuu se henkilökohtainen pääomakulu, jonka turvin ylitän nuo yllä lasketut km-kustannukset selvästi. Tämä pääomakulu on varsin määräävä tekijä halvankin auton osalta kun käyttöaikaa on vasta 7 vuotta. Pääomakulu olisikin syytä pitää laskelmassa käyttökulujen ulkopuolella, koska samallakin autolla se riippuu käyttövuosien määrästä merkittävästi.
VERNEn laskelman taustoja on sentään avattu sen verran, että 96 kW bensamoottorin ja 85 kW dieselin CO2 päästö on sama 110 g/km. Tämäkin on täysin mahdollinen skenaario, vaikka omassa tapauksessani samanlaista autoa ei kukaan ajakaan bensamoottorilla lähellekään samalla hiilipäästöllä (eikä tässä vertailussa tietenkään saa bensaa ja dieseliä verratakaan suoraan litroina). Itselataavista hybrideistä löytynee myös malleja, joissa bensamoottorisen hiilipäästö pysyy jopa alle samaan koriin rakennetun dieselin, joten tässä ei ole yhtä ainoaa kaikille malleille pätevää laskutapaa.
Aika monelle autoilun kustannukset näyttävät määräytyvän sen mukaan mitä auto maksaa ja miten sen maksaa.
Käyttötesti 60000 km
Ford Focus Active Wagon 1,5 Ecoboost 150 hv A8
TM käyttötestikulut
TM kokonaiskulut 31,85 euroa / 100 km
Nissan Leaf Tekna 40 kWh
TM käyttötestikulut
Kokonaiskulut 42,77 euroa / 100 km
Ford on käytännöllinen auto, eikä latauspisteen vanki tuntikaupalla, suhteessa ajettuun aikaan.
Hybridien päivät ovat luetut, lataa autopomo – ”Suuntaamme täyttä häkää kohti täyssähköisiä ajoneuvoja”
Juha Salonen14.3.202110:14AUTOSÄHKÖAUTOTEKNIIKKAKONEET JA LAITTEETTEOLLISUUS
Toimitusjohtaja Tavares: Stellantis suuntaa ”täyttä häkää” kohti täyssähköautoja.
Uusille urille. Autonvalmistaja Stellantis esittelee tänä vuonna kymmenen sähköistettyä automallia. PAVLO GONCHAR
Arvovaltainen autopomo Carlos Tavares maalaa synkkää kuvaa hybridi-voimalinjojen tulevaisuudesta. Stellantiksen pääjohtaja pitää selvänä, että poltto- ja sähkömoottoreiden yhdistelmä tulee lopulta katoamaan automaailman kartalta.
Kuluvan vuoden tammikuussa FiatChryslerin ja PSA:n perustalle synnytetty yhtiö valmistaa kaikkiaan neljäätoista eri automerkkiä eri puolilla maailmaa. Niihin kuuluvat Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram ja Vauxhall.
Yhtiön päämarkkina-alueisiin kuuluvat muun muassa Ranska, Saksa, Italia ja Yhdysvallat. Tavares kertoo olevansa täysin tietoinen, että joillakin markkina-alueilla suunnitellaan polttomoottoreiden kieltämistä jollakin aikavälillä kokonaan.
Tämän vuoksi hän pitää sähköistämistä elämän ja kuoleman kysymyksenä.
”Suuntaamme täyttä häkää kohti täyssähköisiä ajoneuvoja sillä uskomme, että kysyntä kääntyy nopeassa tahdissa pelkällä sähköllä käyvien ajoneuvojen suuntaan. Me emme tule tarrautumaan hybrideihin tai ladattaviin hybrideihin”, hän jatkoi.
Tavares halusi tehdä tiettäväksi, että Stellantis tulee noudattamaan ympäristöviranomaisten asettamia päästörajoituksia ”päivästä yksi lukien”. Yhtiön tavoitteena on päästömääräysten saavuttaminen vuoteen 2025 mennessä.
Kuluvan vuoden aikana Stellantis tulee esittelemään peräti kymmenen uutta sähköistettyä automallia. Joukossa on täyssähkömallien ohella myös ladattavia hybridejä.
Autonvalmistajalla on kuitenkin pullat kohtuullisen hyvin sähköuunissa. Stellantis voi esitellä jo kaksi pelkästään täyssähköautoille tarkoitettua pohjalevyä.
Tavareksen mukaan suurin haaste on tällä hetkellä riittävän toimintamatkan turvaaminen.
”Vaadin suunnittelijoiltamme nyt todella paljon. Teemme valtavasti töitä sähkömoottoreiden energiantallennuksen ja energiatehokkuuden sekä vaihteistojen ja aerodynamiikan kanssa.”
Tuollainen kustannusvertailu on aika älytön. Suorien käyttökulujen laskemisessa olisi enemmän tolkkua. Auton ostohintaa ei ole järkeä jyvittää käyttökuluihin saatikka korkokuluihin. Hankintakulujen kustannusta pitäisi verrata vaihtoehtoisiin tapoihin liikkua
Aika monelle autoilun kustannukset näyttävät määräytyvän sen mukaan mitä auto maksaa ja miten sen maksaa.
Täsmälleen! Ihmetellen seuraan keskustelua, jossa senttejä väännetään käyttökulujen osalta. Mitä kalliimpi ja uudempi auto, sen kovempi on arvonlasku, ja sähköautossahan tuota extraa on yllin kyllin. Moni ajaa vuodessa sen verran vähän, että arvonlasku dominoi voimakkaasti kokonaiskuluja kilometriä tai vuotta kohden.
Juuri tästä syystä ne käyttökulut ja pääomakulut olisikin hyvä eritellä. Kolmen vuoden käyttöajalla saa selville mitä auton käyttäminen maksaa, mutta kolmen vuoden jälkeen autonsa vaihtavan kokonaiskustannuksilla ei ole paljonkaan tekemistä samanlaisella autolla 5 - 10 vuotta ajavan kokonaiskustannuksen kanssa, puhumattakaan jos se 5 vuotta ajava osti autonsa käytettynä.
Ford Focuksen ja Nissan Leafin km-kustannukset osoittavat strategiani onnistuneen tähän mennessä kohtuullisen hyvin, kun saan näköjään ajaa isolla ja mukavalla autolla pienen auton hinnalla
Vähän samaa mieltä, mutta eri syystä. Oletan tutkijoiden halunneen välttää eipäs-juupas väittelyn eri automerkkien kesken ja sen seurauksena on tiedoista jouduttu yhteenvedossa piilottamaan liian paljon. Nyt ei yhteenvedosta näe oikeastaan mitään siitä, kuinka paljon missäkin vaihtoehdossa kuluu polttoaineeseen, huoltoon, veroihin ja pääomakuluihin ja siksi nämä ovat vain eräissä valintatilanteissa arvioituja kokonaisnumeroita, joiden pohjalta ei voi simuloida muita vaihtoehtoja.
Suorien käyttökulujen laskemisessa olisi enemmän tolkkua. Auton ostohintaa ei ole järkeä jyvittää käyttökuluihin saatikka korkokuluihin.
Näen saman epäkohdan, mutta päädyn sen nojalla eri päätelmään. Sinulla auton hinta tulee selvästikin eri lompakosta kuin käyttökustannukset (=oman firman piikkiin?), joten ymmärrän, ettei ostohinnalla ole sinulle merkitystä. Mutta meitä on täällä myös sellaisia, jotka maksavat auton hinnan joko omalla tai lainaamallaan rahalla, jolloin myös ostohinta on todellista rahaa, jolla on merkityksensä.
Ja juuri siksi käyttökustannukset ja pääomakulut pitääkin laskea, mutta ne pitää sekä laskea että raportoida toisistaan erillään. Lisäksi etenkin pääomakulujen osalta on erityisen tärkeää kertoa laskentaperusteet. Vaikka samanlaisen auton käyttökustannuksia pystyy kohtuudella arvioimaan automallikohtaisilla keskiarvoilla ja niiden jakaumilla, pääomakustannus on suurelta osin ostajan henkilökohtainen kulu joka ei riipu automallista vaan ostajan valitsemasta rahoitustavasta.
Luotan täysin VTT:n kykyyn selvittää jokin keskimääräinen pääomakulu jollain keskimääräisellä rahoitustavalla, mutta haluaisin silti nähdä sen laskentatavan merkityksen kokonaisuudelle. Nyt sitä ei ainakaan tuosta linkin päässä olleesta yhteenvedosta saanut selville.
Hankintakulujen kustannusta pitäisi verrata vaihtoehtoisiin tapoihin liikkua.
Miksi vertailukelpoinen vaihtoehtoinen tapa liikkua ei voi olla erilainen auto?
Tottakai voisi vertailla erilaisiin autoihin ja lisäksi julkisiin. Lähinnä kommentoin tuota laskelmaa enkä ideoinut, miten sitä voisi kehittää.
Kyllä minä maksan auton omasta palkkatulosta, mutta minulla ei olekaan muita isoja menoja ja pystyn aika pitkälti vaikuttamaan omiin tuloihini.
Auton hankintakulua on vain turha vertailla yleisissä laskelmissa, koska jokainenhan ostaa autonsa omilla reunaehdoillaan. Ja kun auton on hankkinut, julkisilla kulkeminen tulisi vielä kalliimmaksi kuin oman auton käyttö
Aika monelle autoilun kustannukset näyttävät määräytyvän sen mukaan mitä auto maksaa ja miten sen maksaa.
Täsmälleen! Ihmetellen seuraan keskustelua, jossa senttejä väännetään käyttökulujen osalta. Mitä kalliimpi ja uudempi auto, sen kovempi on arvonlasku, ja sähköautossahan tuota extraa on yllin kyllin. Moni ajaa vuodessa sen verran vähän, että arvonlasku dominoi voimakkaasti kokonaiskuluja kilometriä tai vuotta kohden.
Näistä kulukeskusteluista ei koskaan tule tolkkua, koska melko varmasti jokainen tällä palstallakin kirjoitavasta voisi hankkia menopelin, jolla voisi ajaa halvemmalla kuin nykyisellä varsinkin, kun pääomakulut otetaan huomioon.
Minulla on nyt tällä erää tasapainotilanne löytynyt Tesla äksästä. Siis tasapaino, jossa autoon asetetut tavoitteet ja rahoitusmahdollisuus kohtaavat. Sillä tavalla kai kaikki meistä päättävät autonsa hankinnan: katsoo, minkä verran on soveliasta käyttää rahaa autoon ja hankkii sen raamin mukaan mieluisimman mahdollisen auton.
Mitä ideaa on todistella itselleen saatikka toisille, että itse teki hyvän hankinnan, koska joku muu maksaa autoilustaan enemmän.
Tänään käytin vähän aikaa äksän valmisteluun yhtä reissua varten ja totesin taas, että äksä sopii minulle kuin nenä päähän. Sähköautoja näkyy tulevan markkinoille koko ajan lisää, mutta ei vielä ole näkynyt sellaista, jossa olisi niin hyvin minulle sopiva paketti ominaisuuksia kuin äksässä on. Ja polttisauto ei ole enää edes vaihtoehto ainakaan vapaaehtoisesti.
Näistä kulukeskusteluista ei koskaan tule tolkkua, koska melko varmasti jokainen tällä palstallakin kirjoitavasta voisi hankkia menopelin, jolla voisi ajaa halvemmalla kuin nykyisellä varsinkin, kun pääomakulut otetaan huomioon.
Mitä merkitystä sillä on? Mitä sinä lasket asumiskuluihisi? Voisithan sinä asua vaihtoehtoisissa kämpissäkin, joten?
@HybridRules kirjoitti:
Auton hankintakulua on vain turha vertailla yleisissä laskelmissa, koska jokainenhan ostaa autonsa omilla reunaehdoillaan.
Tästä olen samaa mieltä. Pääomakulu on niin suurelta osin ostajakohtainen kustannus, että sen leipominen yhden könttähinnan sisään pilaa koko km-kustannuslaskelman.
Minun puolestani sen pääomakulunkin saa toki laskea jollain yleisillä oletuksilla, mutta se pitää raportoida käyttökuluista erillään, että jollain muulla tavalla autonsa rahoittavakin pystyy vertaamaan käyttökustannuksia järkevästi.
Myös Mercedes leikkaa polttomoottoriautojen tuotantoa – ”Rekisteröinti saattaa käydä lähes mahdottomaksi 2025 jälkeen”
Juha Salonen18.3.202109:52|päivitetty18.3.202109:52AUTOSÄHKÖAUTOKAUPPATEKNIIKKATEOLLISUUS
Mersu-pomo: Autojätti aikoo leikata polttomoottorimallistoaan jopa 70 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Lucid Air on maailman ensimmäinen ajoneuvo, johon on integroitu Dolby Atmos
Julkaisija
CLAS VON BELL
18.3.2021
0
Lucid Air on ensimmäinen ajoneuvo, jossa on Dolby Atmos -integraatio. Sen mukaansatempaava ääni tarjoaa kuuntelijoille rikkaan, moniulotteisen äänikokemuksen.
Dolby Atmos lisää myös kuljettajan ja matkustajien turvallisuutta. Ääni on optimoitu tarkoin suuntautumaan suoraan kuljettajan korviin, ja se kattaa ilmoitukset, varoitukset ja muut hälyttämiseen tarkoitetut äänet.
Korkealaatuisen kuuntelukokemuksen mahdollistaa 21 kaiuttimen Surreal Sound -järjestelmä. Se koostuu etu-, taka-, sivu- ja yläkaiuttimista. Ne on tarkoin asennettu ja sijoitettu Airin sisätilaan, jotta matkustajat voisivat tuntea äänen parhaalla mahdollisella tavalla.
Kaiutinjärjestelmän kehityksessä hyödynnettiin referenssinä Capitol Records -levy-yhtiön legendaarista Studio C -tallennusstudiota.
Surreal Sound -järjestelmä ja Dolby Atmos muodostavat Lucidin tiedotteen mukaan ennennäkemättömän kuuntelukokemuksen, joka muuttaa tavan kuunnella musiikkia autossa.
Optimoitu ääni parantaa turvallisuutta
Surreal Sound -järjestelmä auttaa parantamaan Lucid Airin yleistä turvallisuutta. Matkustajien äänikokemus on otettu mukaan Airin intuitiiviseen suunnitteluun. Se kattaa akustisesti tulevat ilmoitukset, varoitukset ja kaikki muut kuljettajan ja matkustajien varoittamiseen tarkoitetut äänet.
Esimerkiksi turvavyöstä tuleva ilmoitus tulee kuljettajan korviin avoinna olevan vyön suunnasta. Lisäksi ajoneuvo auttaa kuljettajaa varoittamalla suunnasta, jossa on pimeä kulma. Jopa niin yleiset äänet kuin suuntavilkut kuulostavat, kuin ne tulisivat siitä suunnasta, johon vilkku osoittaa.
Lucid Air on nyt varattavissa Lucid Motorsin verkkosivujen kautta myös Suomeen.
Lucid Motors
Lucidin missiona on edistää kestävää liikennettä luomalla kiehtovimmat sähköajoneuvot, joiden keskipisteessä on käyttäjän kokemus. Yrityksen ensimmäinen auto, Lucid Air, on luksussedan, jonka Kalifornian inspiroima muotoilu perustuu autokisoissa todistettuun tekniikkaan. Air-mallissa on ylelliset sisätilat yhdistettynä keskikokoiseen ulkokuoreen. Lucid Air tuotetaan Lucidin uudessa tehtaassa Casa Grandessa, Arizonassa, ja sen asiakastoimitukset alkavat vuonna 2021.
@Topi27 kirjoitti:
Myös Mercedes leikkaa polttomoottoriautojen tuotantoa – ”Rekisteröinti saattaa käydä lähes mahdottomaksi 2025 jälkeen”
Juha Salonen18.3.202109:52|päivitetty18.3.202109:52AUTOSÄHKÖAUTOKAUPPATEKNIIKKATEOLLISUUS
Mersu-pomo: Autojätti aikoo leikata polttomoottorimallistoaan jopa 70 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Ohitin tänään Lahdentiellä itse sallittua nopeutta ajaen valkoisen VW ID4:n jossain Lahden tietyömaiden viimeistelyjen kohdalla. Kommentoin täten tässä ainoastaan volkkarin muotoilua.
Suoraan takaa katsottuna ihan hyvän näköinen, mitä nyt hyvin SUV-mainen.
Sivuprofiili tönkkö. Isot fillarit, mutta liian lähellä toisiaan, ja kylkiprofiili pelkistetyn laimea ja korkea. Etuviistosta ja suoraan keulasta katsoen aika hirveä virtahepo, joka vielä näyttää jotenkin takapainoiselta. Vaikka range tässä olisi 800 km, en ikinä ostaisi näin rumaa autoa.
@Lukija37470 kirjoitti:
Ohitin tänään Lahdentiellä itse sallittua nopeutta ajaen valkoisen VW ID4:n jossain Lahden tietyömaiden viimeistelyjen kohdalla. Kommentoin täten tässä ainoastaan volkkarin muotoilua.
Suoraan takaa katsottuna ihan hyvän näköinen, mitä nyt hyvin SUV-mainen.
Sivuprofiili tönkkö. Isot fillarit, mutta liian lähellä toisiaan, ja kylkiprofiili pelkistetyn laimea ja korkea. Etuviistosta ja suoraan keulasta katsoen aika hirveä virtahepo, joka vielä näyttää jotenkin takapainoiselta. Vaikka range tässä olisi 800 km, en ikinä ostaisi näin rumaa autoa.
Miten tuo "itse sallittua nopeutta ajaen" liittyy ID.4:een? Ettet vaan olisi vähän ylinopeutta mennyt ja nyt omatunto soimaa?
Uusia sähköautoja putkahtelee vähän väliä. Tässä uusi ehdokas.
”Uusi automerkki premiumluokkaan” – Zeekr haastaisi sekä Teslan että Mercedeksen
Geelyn perustaja ja pääomistaja Li Shufu haluaa yrityksensä valmistavan Mercedes-Benzin kaltaisia premiumautoja.KUVA: WIKTOR DABKOWSKI
Geely hakee johtoasemaa myös sähköautojen sopimusvalmistuksessa.
Lukuaika noin 1 min
Kiinalainen autojätti Geely suunnittelee tuovansa markkinoille uuden brändin, jolla se aikoo haastaa nykyiset premiumvalmistajat. Uutistoimisto Reutersin lähteiden mukaan auton merkki olisi Zeekr, ja kyseessä olisi etenkin Teslan sekä saksalaismerkkien kilpailijaksi tähdätty sähköauto.
Reuters perustaa tietonsa kolmeen eri nimettömään lähteeseen. Geely on kieltäytynyt kommentoimasta asiaa.
Geelyn perustaja ja pääomistaja Li Shufu haluaa yrityksensä valmistavan ”Mercedes-Benzin kaltaisia premiumautoja”. Geelyn tavoitteena on myös nousta maailman johtavaksi sähköautojen sopimusvalmistajaksi. Oma premiumluokan sähköauto tukisi molempia pyrkimyksiä.
Sähköautojen sopimusvalmistajana Geely tarjoaa eri merkeille ”avoimen lähdekoodin” sähköautoalustaa, Sustainable Experience Architecturea, joka julkistettiin syyskuussa.
Zeekrin varsinainen valmistaja olisi Geelyn perusteilla oleva tytäryhtiö Lingling Technologies.
Geely omistaa ruotsalaisen Volvon ja 9,7 prosenttia Mercedeksen valmistajasta Daimlerista.
Volvon kautta Geelyllä on jo premiummarkkinoille tähdätty sähköautobrändi Polestar, joka lanseerataan Suomessa tänä keväänä.
Renaultilla kovat sähköautojen myyntitavoitteet - mutta onko se realismia?
Renault odottaa sähköautojen ja hybridiensä myynnin yli tuplaantuvan 350 000 autoon tänä vuonna. Moni autonvalmistaja on herännyt aika myöhään EU:n kireisiin päästörajoituksiin ja sähköistymisen välttämättömyyteen. Ne ovat paljon perässä Teslaa ja myös Volkswagenia, jonka tehtaat suoltavat jo ulos erilaisia sähköautomalleja.
TEKSTI
Tuulilasin toimitus
KUVAT
Renault
Julkaistu: 19.3.2021
Asiasta perillä olevien Renaultin lähteiden mukaan tavoitteesta pidetään kiinni, vaikka Renaultilla on ollut vaikeuksia komponenttien saatavuuden kanssa. Myyntitavoite tälle vuodelle on 200 000 sähköautoa ja 150 000 hybridiä.
Tavoite on kova, sillä Renaultilla on henkilöautopuolella ainoastaan täyssähköinen Zoe sekä lataushybridi Captur. Meganen ja Clion lataushybridit ovat tulossa. Toki yksistään Zoea myytiin viime vuonna Euroopassa 99 261 kappaletta. Volkswagen on arvioinut myyvänsä tänä vuonna 450 000 sähköautoa. Koko VW Groupin tavoite on myydä miljoona sähköautoa.
UBS:n analyytikoiden mukaan Tesla ja Volkswagen ovat isolla erolla sähköistettyjen autojen kilpailun kärjessä, kolmantena tulee Toyota. Renault on tehnyt paljon tappiota viime aikoina nyt se yrittää uuden pääjohtajansa Luca de Meon johdolla parantamaan kannattavuuttaan.
Tavoite on, että 30 % Renaultin myynnistä on täyssähköautoja vuonna 2025, 35 % hybridejä. Vertailun vuoksi Volkswagenin tavoite on, että sen Euroopan myynnistä 70 % on täyssähköautoja vuoteen 2030 mennessä.
@Lukija37470 kirjoitti:
Ohitin tänään Lahdentiellä itse sallittua nopeutta ajaen valkoisen VW ID4:n jossain Lahden tietyömaiden viimeistelyjen kohdalla. Kommentoin täten tässä ainoastaan volkkarin muotoilua.
Suoraan takaa katsottuna ihan hyvän näköinen, mitä nyt hyvin SUV-mainen.
Sivuprofiili tönkkö. Isot fillarit, mutta liian lähellä toisiaan, ja kylkiprofiili pelkistetyn laimea ja korkea. Etuviistosta ja suoraan keulasta katsoen aika hirveä virtahepo, joka vielä näyttää jotenkin takapainoiselta. Vaikka range tässä olisi 800 km, en ikinä ostaisi näin rumaa autoa.
Siinä vaiheessa kun alkaa näkemään maantiellä virtahepoja ja norsuja kannattaa vähentää juomista tai ainakin vähintään käymään optikolla
@Lukija37470 kirjoitti:
Ohitin tänään Lahdentiellä itse sallittua nopeutta ajaen valkoisen VW ID4:n jossain Lahden tietyömaiden viimeistelyjen kohdalla. Kommentoin täten tässä ainoastaan volkkarin muotoilua.
Suoraan takaa katsottuna ihan hyvän näköinen, mitä nyt hyvin SUV-mainen.
Sivuprofiili tönkkö. Isot fillarit, mutta liian lähellä toisiaan, ja kylkiprofiili pelkistetyn laimea ja korkea. Etuviistosta ja suoraan keulasta katsoen aika hirveä virtahepo, joka vielä näyttää jotenkin takapainoiselta. Vaikka range tässä olisi 800 km, en ikinä ostaisi näin rumaa autoa.
Siinä vaiheessa kun alkaa näkemään maantiellä virtahepoja ja norsuja kannattaa vähentää juomista tai ainakin vähintään käymään optikolla
Kiitos huolenpidosta. Itse en vain koskaan juo autoillessani.
Lukulasit pitäisi kyllä päivittää, se on totta.
Heitetäänpäs tännekin:
https://news.cision.com/fi/dacia/r/taysin-uuden-dacia-spring--sahkoauton-myynti-kaynnistyy-euroopassa--dacian-sahkoinen-vallankumous,c3305337
Tulipahan koeajettua ID.4 ja tapani mukaan tietenkin osaan moitteet antaa ensiksi: Ensisilmäyksellä ohjaamo on hyvinkin halvan muovisen oloinen, mutta niin kuin aina, se ei haittaa kuljettajaa tippaakaan kun kuski katsoo tietä eikä muoveja. Auto kulki hiljaisesti ja hyvinkin miellyttävästi ja oli hyvä ajaa, kunnes maantiellä oli vähän lunta ja ohjaus veteli koko ajan puolelta toiselle ja mittaristossa luki: Aja keskellä kaistaa (tuon toiminnon saa helposti pois). Tilaa oli hyvin, mutta takapenkillä pää oli tiukasti katossa ja polvet pystyssä (lattia korkealla). Takapenkin laajennus oli todella alkeellinen sillä takapenkki jätti hirmuisen portaan tavaratilan pohjaan. Eli miten tuon nyt muotoilisi - positiivinen ajokokemus. Autolla oli oikein miellyttävä "huristella" mutta teho katosi johonkin ja ajonvakautus ei sallinut tippaakaan kaasulla kääntämistä.
Omituista, jos takavetoisen ohjaus kovin paljon vetelee. Olisko joku kaista-avustin ollut päällä ja lumisella tiellä se ei tunnistanut kaistaviivoja? Tuo ilmoitus vähän viittaa tuohon suuntaan.
Moottori Volkswagen ID.4
Ajoneuvot Koeajo 28.1.2021
Lisää päätelmiä voidaan tehdä pidemmän koeajon myötä. Huhtikuu lienee se aika, jolloin asiakkaat alkavat saamaan autoja ja samalla saattaisi siunautua myös kunnon koeajomahdollisuus.
Justiinsa kaista-avustin - en vaan koeajolla vielä osannut laittaa sitä pois. Tosi ikävä, kun asfaltilla on ajourat ja auton keskellä sekä reunoilla lunta.
Tuolla "takapenkin laajennuksella" tarkoitin tietenkin tavaratilan laajennusta ja tehon katoamisella auton suurta painoa mutta myös hyvin toimivaa luistonestoa, joka saa vain auton tuntumaan tehottomalta.
https://www.traficom.fi/fi/ajavaihtoehtoa/vttn-laskelma-autoilun-kustannuksista
Tuollainen kustannusvertailu on aika älytön. Suorien käyttökulujen laskemisessa olisi enemmän tolkkua. Auton ostohintaa ei ole järkeä jyvittää käyttökuluihin saatikka korkokuluihin. Hankintakulujen kustannusta pitäisi verrata vaihtoehtoisiin tapoihin liikkua. Onhan ihan typerää ostaa auto, kun sen hinnalla voisi ajaa julkisilla vuosikausia. Rahan lisäksi monenlaiselta vaivalta säästyisi, kun käyttäisi julkisia.
Sitten taasen, jos on typerä ja hankkii auton, kiinnostaa sen käyttökustannus.
Vähän samaa mieltä, mutta eri syystä. Oletan tutkijoiden halunneen välttää eipäs-juupas väittelyn eri automerkkien kesken ja sen seurauksena on tiedoista jouduttu yhteenvedossa piilottamaan liian paljon. Nyt ei yhteenvedosta näe oikeastaan mitään siitä, kuinka paljon missäkin vaihtoehdossa kuluu polttoaineeseen, huoltoon, veroihin ja pääomakuluihin ja siksi nämä ovat vain eräissä valintatilanteissa arvioituja kokonaisnumeroita, joiden pohjalta ei voi simuloida muita vaihtoehtoja.
Näen saman epäkohdan, mutta päädyn sen nojalla eri päätelmään. Sinulla auton hinta tulee selvästikin eri lompakosta kuin käyttökustannukset (=oman firman piikkiin?), joten ymmärrän, ettei ostohinnalla ole sinulle merkitystä. Mutta meitä on täällä myös sellaisia, jotka maksavat auton hinnan joko omalla tai lainaamallaan rahalla, jolloin myös ostohinta on todellista rahaa, jolla on merkityksensä.
Ja juuri siksi käyttökustannukset ja pääomakulut pitääkin laskea, mutta ne pitää sekä laskea että raportoida toisistaan erillään. Lisäksi etenkin pääomakulujen osalta on erityisen tärkeää kertoa laskentaperusteet. Vaikka samanlaisen auton käyttökustannuksia pystyy kohtuudella arvioimaan automallikohtaisilla keskiarvoilla ja niiden jakaumilla, pääomakustannus on suurelta osin ostajan henkilökohtainen kulu joka ei riipu automallista vaan ostajan valitsemasta rahoitustavasta.
Luotan täysin VTT:n kykyyn selvittää jokin keskimääräinen pääomakulu jollain keskimääräisellä rahoitustavalla, mutta haluaisin silti nähdä sen laskentatavan merkityksen kokonaisuudelle. Nyt sitä ei ainakaan tuosta linkin päässä olleesta yhteenvedosta saanut selville.
Miksi vertailukelpoinen vaihtoehtoinen tapa liikkua ei voi olla erilainen auto?
Minun uteliaisuuteni tässä herättää se, mistä nuo käyttökustannukset muodostuvat?
30.000 km ajosuoritteella VTT arvioi sähköauton käyttökustannuksiksi 0.21 €/km ja bensa-autolle 0.22 €/km. VERNE päätyi lukemiin 0.23 €/km ja 0.31 € / km.
Oma ajosuoritteeni on jo vuoden ajan pudonnut erittäin merkittävästi aiemmasta, kun nytkin on vielä vuoden ensimmäistä tankillista neljännes jäljellä. Siitä huolimatta viimeisten lähes 7 vuoden toteutumaa tankillinen ja huolto ja renkaanvaihto kerrallaan kirjaten ja ainoan puuttuvan merkittävän käyttökustannuksen eli verot lisäten päädyn 0.16 €/km kustannukseen. Tästä tietenkin puuttuu se henkilökohtainen pääomakulu, jonka turvin ylitän nuo yllä lasketut km-kustannukset selvästi. Tämä pääomakulu on varsin määräävä tekijä halvankin auton osalta kun käyttöaikaa on vasta 7 vuotta. Pääomakulu olisikin syytä pitää laskelmassa käyttökulujen ulkopuolella, koska samallakin autolla se riippuu käyttövuosien määrästä merkittävästi.
VERNEn laskelman taustoja on sentään avattu sen verran, että 96 kW bensamoottorin ja 85 kW dieselin CO2 päästö on sama 110 g/km. Tämäkin on täysin mahdollinen skenaario, vaikka omassa tapauksessani samanlaista autoa ei kukaan ajakaan bensamoottorilla lähellekään samalla hiilipäästöllä (eikä tässä vertailussa tietenkään saa bensaa ja dieseliä verratakaan suoraan litroina). Itselataavista hybrideistä löytynee myös malleja, joissa bensamoottorisen hiilipäästö pysyy jopa alle samaan koriin rakennetun dieselin, joten tässä ei ole yhtä ainoaa kaikille malleille pätevää laskutapaa.
Aika monelle autoilun kustannukset näyttävät määräytyvän sen mukaan mitä auto maksaa ja miten sen maksaa.
Käyttötesti 60000 km
Ford Focus Active Wagon 1,5 Ecoboost 150 hv A8
TM käyttötestikulut
TM kokonaiskulut 31,85 euroa / 100 km
Nissan Leaf Tekna 40 kWh
TM käyttötestikulut
Kokonaiskulut 42,77 euroa / 100 km
Ford on käytännöllinen auto, eikä latauspisteen vanki tuntikaupalla, suhteessa ajettuun aikaan.
Hybridien päivät ovat luetut, lataa autopomo – ”Suuntaamme täyttä häkää kohti täyssähköisiä ajoneuvoja”
Juha Salonen14.3.202110:14AUTOSÄHKÖAUTOTEKNIIKKAKONEET JA LAITTEETTEOLLISUUS
Toimitusjohtaja Tavares: Stellantis suuntaa ”täyttä häkää” kohti täyssähköautoja.
Uusille urille. Autonvalmistaja Stellantis esittelee tänä vuonna kymmenen sähköistettyä automallia. PAVLO GONCHAR
Arvovaltainen autopomo Carlos Tavares maalaa synkkää kuvaa hybridi-voimalinjojen tulevaisuudesta. Stellantiksen pääjohtaja pitää selvänä, että poltto- ja sähkömoottoreiden yhdistelmä tulee lopulta katoamaan automaailman kartalta.
Kuluvan vuoden tammikuussa FiatChryslerin ja PSA:n perustalle synnytetty yhtiö valmistaa kaikkiaan neljäätoista eri automerkkiä eri puolilla maailmaa. Niihin kuuluvat Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram ja Vauxhall.
Yhtiön päämarkkina-alueisiin kuuluvat muun muassa Ranska, Saksa, Italia ja Yhdysvallat. Tavares kertoo olevansa täysin tietoinen, että joillakin markkina-alueilla suunnitellaan polttomoottoreiden kieltämistä jollakin aikavälillä kokonaan.
Tämän vuoksi hän pitää sähköistämistä elämän ja kuoleman kysymyksenä.
”Suuntaamme täyttä häkää kohti täyssähköisiä ajoneuvoja sillä uskomme, että kysyntä kääntyy nopeassa tahdissa pelkällä sähköllä käyvien ajoneuvojen suuntaan. Me emme tule tarrautumaan hybrideihin tai ladattaviin hybrideihin”, hän jatkoi.
Tavares halusi tehdä tiettäväksi, että Stellantis tulee noudattamaan ympäristöviranomaisten asettamia päästörajoituksia ”päivästä yksi lukien”. Yhtiön tavoitteena on päästömääräysten saavuttaminen vuoteen 2025 mennessä.
Kuluvan vuoden aikana Stellantis tulee esittelemään peräti kymmenen uutta sähköistettyä automallia. Joukossa on täyssähkömallien ohella myös ladattavia hybridejä.
Autonvalmistajalla on kuitenkin pullat kohtuullisen hyvin sähköuunissa. Stellantis voi esitellä jo kaksi pelkästään täyssähköautoille tarkoitettua pohjalevyä.
Tavareksen mukaan suurin haaste on tällä hetkellä riittävän toimintamatkan turvaaminen.
”Vaadin suunnittelijoiltamme nyt todella paljon. Teemme valtavasti töitä sähkömoottoreiden energiantallennuksen ja energiatehokkuuden sekä vaihteistojen ja aerodynamiikan kanssa.”
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/4acb2968-90f7-49c7-abe1-55afce10d4cc?ref=ampparit:0dad
@HybridRules:
Mitä sinä lasket asumiskuluihisi?
Muutos on ollut nopeaa eikä tuollaisia vuosia vanhoja laskelmia kannata tuijotella.
Käyttötestikulut on 2020 TM käyttötestien tuloksia.
Täsmälleen! Ihmetellen seuraan keskustelua, jossa senttejä väännetään käyttökulujen osalta. Mitä kalliimpi ja uudempi auto, sen kovempi on arvonlasku, ja sähköautossahan tuota extraa on yllin kyllin. Moni ajaa vuodessa sen verran vähän, että arvonlasku dominoi voimakkaasti kokonaiskuluja kilometriä tai vuotta kohden.
Juuri tästä syystä ne käyttökulut ja pääomakulut olisikin hyvä eritellä. Kolmen vuoden käyttöajalla saa selville mitä auton käyttäminen maksaa, mutta kolmen vuoden jälkeen autonsa vaihtavan kokonaiskustannuksilla ei ole paljonkaan tekemistä samanlaisella autolla 5 - 10 vuotta ajavan kokonaiskustannuksen kanssa, puhumattakaan jos se 5 vuotta ajava osti autonsa käytettynä.
Ford Focuksen ja Nissan Leafin km-kustannukset osoittavat strategiani onnistuneen tähän mennessä kohtuullisen hyvin, kun saan näköjään ajaa isolla ja mukavalla autolla pienen auton hinnalla
Tottakai voisi vertailla erilaisiin autoihin ja lisäksi julkisiin. Lähinnä kommentoin tuota laskelmaa enkä ideoinut, miten sitä voisi kehittää.
Kyllä minä maksan auton omasta palkkatulosta, mutta minulla ei olekaan muita isoja menoja ja pystyn aika pitkälti vaikuttamaan omiin tuloihini.
Auton hankintakulua on vain turha vertailla yleisissä laskelmissa, koska jokainenhan ostaa autonsa omilla reunaehdoillaan. Ja kun auton on hankkinut, julkisilla kulkeminen tulisi vielä kalliimmaksi kuin oman auton käyttö
Näistä kulukeskusteluista ei koskaan tule tolkkua, koska melko varmasti jokainen tällä palstallakin kirjoitavasta voisi hankkia menopelin, jolla voisi ajaa halvemmalla kuin nykyisellä varsinkin, kun pääomakulut otetaan huomioon.
Minulla on nyt tällä erää tasapainotilanne löytynyt Tesla äksästä. Siis tasapaino, jossa autoon asetetut tavoitteet ja rahoitusmahdollisuus kohtaavat. Sillä tavalla kai kaikki meistä päättävät autonsa hankinnan: katsoo, minkä verran on soveliasta käyttää rahaa autoon ja hankkii sen raamin mukaan mieluisimman mahdollisen auton.
Mitä ideaa on todistella itselleen saatikka toisille, että itse teki hyvän hankinnan, koska joku muu maksaa autoilustaan enemmän.
Tänään käytin vähän aikaa äksän valmisteluun yhtä reissua varten ja totesin taas, että äksä sopii minulle kuin nenä päähän. Sähköautoja näkyy tulevan markkinoille koko ajan lisää, mutta ei vielä ole näkynyt sellaista, jossa olisi niin hyvin minulle sopiva paketti ominaisuuksia kuin äksässä on. Ja polttisauto ei ole enää edes vaihtoehto ainakaan vapaaehtoisesti.
@HybridRules kirjoitti:
Mitä merkitystä sillä on? Mitä sinä lasket asumiskuluihisi? Voisithan sinä asua vaihtoehtoisissa kämpissäkin, joten?
Tästä olen samaa mieltä. Pääomakulu on niin suurelta osin ostajakohtainen kustannus, että sen leipominen yhden könttähinnan sisään pilaa koko km-kustannuslaskelman.
Minun puolestani sen pääomakulunkin saa toki laskea jollain yleisillä oletuksilla, mutta se pitää raportoida käyttökuluista erillään, että jollain muulla tavalla autonsa rahoittavakin pystyy vertaamaan käyttökustannuksia järkevästi.
Myös Mercedes leikkaa polttomoottoriautojen tuotantoa – ”Rekisteröinti saattaa käydä lähes mahdottomaksi 2025 jälkeen”
Juha Salonen18.3.202109:52|päivitetty18.3.202109:52AUTOSÄHKÖAUTOKAUPPATEKNIIKKATEOLLISUUS
Mersu-pomo: Autojätti aikoo leikata polttomoottorimallistoaan jopa 70 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/2488b52d-c20e-49f8-9eeb-1eeb7c9e0a67?ref=ampparit:162c
Lucid Air on maailman ensimmäinen ajoneuvo, johon on integroitu Dolby Atmos
Julkaisija
CLAS VON BELL
18.3.2021
0
Lucid Air on ensimmäinen ajoneuvo, jossa on Dolby Atmos -integraatio. Sen mukaansatempaava ääni tarjoaa kuuntelijoille rikkaan, moniulotteisen äänikokemuksen.
Dolby Atmos lisää myös kuljettajan ja matkustajien turvallisuutta. Ääni on optimoitu tarkoin suuntautumaan suoraan kuljettajan korviin, ja se kattaa ilmoitukset, varoitukset ja muut hälyttämiseen tarkoitetut äänet.
Korkealaatuisen kuuntelukokemuksen mahdollistaa 21 kaiuttimen Surreal Sound -järjestelmä. Se koostuu etu-, taka-, sivu- ja yläkaiuttimista. Ne on tarkoin asennettu ja sijoitettu Airin sisätilaan, jotta matkustajat voisivat tuntea äänen parhaalla mahdollisella tavalla.
Kaiutinjärjestelmän kehityksessä hyödynnettiin referenssinä Capitol Records -levy-yhtiön legendaarista Studio C -tallennusstudiota.
Surreal Sound -järjestelmä ja Dolby Atmos muodostavat Lucidin tiedotteen mukaan ennennäkemättömän kuuntelukokemuksen, joka muuttaa tavan kuunnella musiikkia autossa.
Optimoitu ääni parantaa turvallisuutta
Surreal Sound -järjestelmä auttaa parantamaan Lucid Airin yleistä turvallisuutta. Matkustajien äänikokemus on otettu mukaan Airin intuitiiviseen suunnitteluun. Se kattaa akustisesti tulevat ilmoitukset, varoitukset ja kaikki muut kuljettajan ja matkustajien varoittamiseen tarkoitetut äänet.
Esimerkiksi turvavyöstä tuleva ilmoitus tulee kuljettajan korviin avoinna olevan vyön suunnasta. Lisäksi ajoneuvo auttaa kuljettajaa varoittamalla suunnasta, jossa on pimeä kulma. Jopa niin yleiset äänet kuin suuntavilkut kuulostavat, kuin ne tulisivat siitä suunnasta, johon vilkku osoittaa.
Lucid Air on nyt varattavissa Lucid Motorsin verkkosivujen kautta myös Suomeen.
Lucid Motors
Lucidin missiona on edistää kestävää liikennettä luomalla kiehtovimmat sähköajoneuvot, joiden keskipisteessä on käyttäjän kokemus. Yrityksen ensimmäinen auto, Lucid Air, on luksussedan, jonka Kalifornian inspiroima muotoilu perustuu autokisoissa todistettuun tekniikkaan. Air-mallissa on ylelliset sisätilat yhdistettynä keskikokoiseen ulkokuoreen. Lucid Air tuotetaan Lucidin uudessa tehtaassa Casa Grandessa, Arizonassa, ja sen asiakastoimitukset alkavat vuonna 2021.
https://autotoday.fi/lucid-air-on-maailman-ensimmainen-ajoneuvo-johon-on-integroitu-dolby-atmos/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=lucid-air-on-maailman-ensimmainen-ajoneuvo-johon-on-integroitu-dolby-atmos
Sakemannit siirtyy Bemariin?
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/saksalaiset-sanovatkin-nyt-nein-danke-sahkoautolle-ymparistohyotyjen-epaily-kasvanut-voimakkaasti/19062998-ea77-4762-ba78-531413c54c7b
Ohitin tänään Lahdentiellä itse sallittua nopeutta ajaen valkoisen VW ID4:n jossain Lahden tietyömaiden viimeistelyjen kohdalla. Kommentoin täten tässä ainoastaan volkkarin muotoilua.
Suoraan takaa katsottuna ihan hyvän näköinen, mitä nyt hyvin SUV-mainen.
Sivuprofiili tönkkö. Isot fillarit, mutta liian lähellä toisiaan, ja kylkiprofiili pelkistetyn laimea ja korkea. Etuviistosta ja suoraan keulasta katsoen aika hirveä virtahepo, joka vielä näyttää jotenkin takapainoiselta. Vaikka range tässä olisi 800 km, en ikinä ostaisi näin rumaa autoa.
Miten tuo "itse sallittua nopeutta ajaen" liittyy ID.4:een? Ettet vaan olisi vähän ylinopeutta mennyt ja nyt omatunto soimaa?
Uusia sähköautoja putkahtelee vähän väliä. Tässä uusi ehdokas.
”Uusi automerkki premiumluokkaan” – Zeekr haastaisi sekä Teslan että Mercedeksen
Geelyn perustaja ja pääomistaja Li Shufu haluaa yrityksensä valmistavan Mercedes-Benzin kaltaisia premiumautoja.KUVA: WIKTOR DABKOWSKI
Geely hakee johtoasemaa myös sähköautojen sopimusvalmistuksessa.
Lukuaika noin 1 min
Kiinalainen autojätti Geely suunnittelee tuovansa markkinoille uuden brändin, jolla se aikoo haastaa nykyiset premiumvalmistajat. Uutistoimisto Reutersin lähteiden mukaan auton merkki olisi Zeekr, ja kyseessä olisi etenkin Teslan sekä saksalaismerkkien kilpailijaksi tähdätty sähköauto.
Reuters perustaa tietonsa kolmeen eri nimettömään lähteeseen. Geely on kieltäytynyt kommentoimasta asiaa.
Geelyn perustaja ja pääomistaja Li Shufu haluaa yrityksensä valmistavan ”Mercedes-Benzin kaltaisia premiumautoja”. Geelyn tavoitteena on myös nousta maailman johtavaksi sähköautojen sopimusvalmistajaksi. Oma premiumluokan sähköauto tukisi molempia pyrkimyksiä.
Sähköautojen sopimusvalmistajana Geely tarjoaa eri merkeille ”avoimen lähdekoodin” sähköautoalustaa, Sustainable Experience Architecturea, joka julkistettiin syyskuussa.
Zeekrin varsinainen valmistaja olisi Geelyn perusteilla oleva tytäryhtiö Lingling Technologies.
Geely omistaa ruotsalaisen Volvon ja 9,7 prosenttia Mercedeksen valmistajasta Daimlerista.
Volvon kautta Geelyllä on jo premiummarkkinoille tähdätty sähköautobrändi Polestar, joka lanseerataan Suomessa tänä keväänä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/a4181f99-1e84-4162-8ad1-5c610c32b4e4?ref=ampparit:1efb
Renaultilla kovat sähköautojen myyntitavoitteet - mutta onko se realismia?
Renault odottaa sähköautojen ja hybridiensä myynnin yli tuplaantuvan 350 000 autoon tänä vuonna. Moni autonvalmistaja on herännyt aika myöhään EU:n kireisiin päästörajoituksiin ja sähköistymisen välttämättömyyteen. Ne ovat paljon perässä Teslaa ja myös Volkswagenia, jonka tehtaat suoltavat jo ulos erilaisia sähköautomalleja.
TEKSTI
Tuulilasin toimitus
KUVAT
Renault
Julkaistu: 19.3.2021
Asiasta perillä olevien Renaultin lähteiden mukaan tavoitteesta pidetään kiinni, vaikka Renaultilla on ollut vaikeuksia komponenttien saatavuuden kanssa. Myyntitavoite tälle vuodelle on 200 000 sähköautoa ja 150 000 hybridiä.
Tavoite on kova, sillä Renaultilla on henkilöautopuolella ainoastaan täyssähköinen Zoe sekä lataushybridi Captur. Meganen ja Clion lataushybridit ovat tulossa. Toki yksistään Zoea myytiin viime vuonna Euroopassa 99 261 kappaletta. Volkswagen on arvioinut myyvänsä tänä vuonna 450 000 sähköautoa. Koko VW Groupin tavoite on myydä miljoona sähköautoa.
UBS:n analyytikoiden mukaan Tesla ja Volkswagen ovat isolla erolla sähköistettyjen autojen kilpailun kärjessä, kolmantena tulee Toyota. Renault on tehnyt paljon tappiota viime aikoina nyt se yrittää uuden pääjohtajansa Luca de Meon johdolla parantamaan kannattavuuttaan.
Tavoite on, että 30 % Renaultin myynnistä on täyssähköautoja vuonna 2025, 35 % hybridejä. Vertailun vuoksi Volkswagenin tavoite on, että sen Euroopan myynnistä 70 % on täyssähköautoja vuoteen 2030 mennessä.
https://www.apu.fi/artikkelit/renaultilla-kovat-sahkoautojen-myyntitavoitteet-mutta-onko-se-realismia
Siinä vaiheessa kun alkaa näkemään maantiellä virtahepoja ja norsuja kannattaa vähentää juomista tai ainakin vähintään käymään optikolla
Kiitos huolenpidosta. Itse en vain koskaan juo autoillessani.
Lukulasit pitäisi kyllä päivittää, se on totta.
Eipä tuosta keulasta kovin dynaamista saa, vaikka kuinka pinnistelisi.
https://imagenes.km77.com/fotos/bbtcontent/clippingnew/KM7KPH20210212_0062/full.jpg