@Lukija31722 kirjoitti:
Em. autossa pystyy tuota tekemään käyttämällä oikeaa polttomoottorijarrutusta rattiläpysköillä tai vaihdekepillä mutta tuota ei juuri tule käytettyä kun on niin pihi, että ottaa mielummin hidastusnergian talteen. Eli ei muuta kuin kaasupoljin ylhäällä pienempää "pykälää" silmään vetämällä parit kerrat vasemmasta läpyskästä jolloin polttomoottori jää käyntiin ja jarruttaa.
Tälle yläpeukku. Juuri näinhän manuaalivaihteisellakin ajetaan, eli hidastus vapaalla rullaten silloin kun liikennetilanne sen mahdollistaa ja jos pitää hidastaa nopeammin, sitten selataan 6-vaihteinen manuaali vaihde kerrallaan alas asti moottorijarrutuksella.
Vaikka kampiakseli pyöriikin vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, polttoaineen syöttö on näillä ehdoilla poikki, eli on jonkin verran tulkinnanvaraista onko moottori "käynnissä"? Taloudellinen kuljettaja selvittää myös ne ehdot, joilla syöttö jälleen alkaa, että osaa optimoida hidastuksensa sen mukaisesti.
@Late1969 kirjoitti:
Kun on tuollainen ylivahva moottori, kannattaa aina painaa resettiä. Manuaalilla ei ole niin suurta vaaraa, mutta suuri nopeusvirhe automaatin kanssa voi johtaa teslamaisiin ongelmiin.
Ilmiö on tuttu, mutta todellinen ongelmahan tämä oli silloin kun automaattivaihteisia Volvo 740 ja 940 Turboja ajettiin metsään vakionopeussäätimen avulla. Vanha alakierroksilla unelias Dr. Jekyll ja Mr. Hyde "kaikki tai ei mitään" turbokone, automaatti ja vakionopeussäädin tallaa jäiseen ylämäkeen riittävästi kaasua automaatin alasvaihdolle ja karuselli on valmis, ellei ratin takana istuva ajonhallinta pysäytä sitä.
Nykyautohan ei vakionopeussäätimellä kauas karkaa, koska ASR ja ESP ottavat vetoluiston aiheuttamat sutimiset kiinni. Ainakin Tähdellinen liipaisee myös Tempomaatin pois päältä suojelusenkelin varoituskellon säestämänä jos vetopyörät sutaisevat vakionopeutta pitäessään tai tavoitellessaan, ja oletan tämän olevan kaikkien autojen vakio-ominaisuus?
Oma autoni tuli minulle liian leveillä ja liian huonoilla renkailla, joilla tuota tapahtui aluksi ärsyttävän usein liukkaalla kelillä. Sekin tilanne rauhoittui yhtä kitkarengastalvea lukuunottamatta vaihtamalla talveen sopiva rengaskoko ja laaturenkaat.
@Lukija31722 kirjoitti:
Em. autossa pystyy tuota tekemään käyttämällä oikeaa polttomoottorijarrutusta rattiläpysköillä tai vaihdekepillä mutta tuota ei juuri tule käytettyä kun on niin pihi, että ottaa mielummin hidastusnergian talteen. Eli ei muuta kuin kaasupoljin ylhäällä pienempää "pykälää" silmään vetämällä parit kerrat vasemmasta läpyskästä jolloin polttomoottori jää käyntiin ja jarruttaa.
Tälle yläpeukku. Juuri näinhän manuaalivaihteisellakin ajetaan, eli hidastus vapaalla rullaten silloin kun liikennetilanne sen mahdollistaa ja jos pitää hidastaa nopeammin, sitten selataan 6-vaihteinen manuaali vaihde kerrallaan alas asti moottorijarrutuksella.
Vaikka kampiakseli pyöriikin vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, polttoaineen syöttö on näillä ehdoilla poikki, eli on jonkin verran tulkinnanvaraista onko moottori "käynnissä"? Taloudellinen kuljettaja selvittää myös ne ehdot, joilla syöttö jälleen alkaa, että osaa optimoida hidastuksensa sen mukaisesti.
Usein moottorin käyntitieto otetaan kierrosluvusta ja moottorin käydessä ovat tarvittavat apulaitteet päällä. Sillä ei ole väliä pyöriikö moottori polttoaineella vai takateholla.
Hidastus vapaalla rullaten ei taida olla taloudellisin tapa, ellei moottori sammu silloin. Nopealla kaasunnostolla saa polttoaineen suihkutuksen pois päältä pitkäksi aikaa, jolloin polttoainetta ei kulu yhtään, ja se taitaa olla taloudellisinta perussuomalaisella autolla, jolla on jo ikää. Ja aika harvoin on tarvetta pitkiin liukuihin eikä se ole toisten kannalta kivaa.
Älkää ostako sähköautoa vielä. Jos kuitenkin ajat paljon osta se heti, saat (kenties järkyttävän) hyvän ja edullisen kulkineen. Sillä pääsee sutjakkaasti sinne sun tänne, ihan vaan niillä paristoilla.
@Lukija31722 kirjoitti:
Em. autossa pystyy tuota tekemään käyttämällä oikeaa polttomoottorijarrutusta rattiläpysköillä tai vaihdekepillä mutta tuota ei juuri tule käytettyä kun on niin pihi, että ottaa mielummin hidastusnergian talteen. Eli ei muuta kuin kaasupoljin ylhäällä pienempää "pykälää" silmään vetämällä parit kerrat vasemmasta läpyskästä jolloin polttomoottori jää käyntiin ja jarruttaa.
Tälle yläpeukku. Juuri näinhän manuaalivaihteisellakin ajetaan, eli hidastus vapaalla rullaten silloin kun liikennetilanne sen mahdollistaa ja jos pitää hidastaa nopeammin, sitten selataan 6-vaihteinen manuaali vaihde kerrallaan alas asti moottorijarrutuksella.
Vaikka kampiakseli pyöriikin vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, polttoaineen syöttö on näillä ehdoilla poikki, eli on jonkin verran tulkinnanvaraista onko moottori "käynnissä"? Taloudellinen kuljettaja selvittää myös ne ehdot, joilla syöttö jälleen alkaa, että osaa optimoida hidastuksensa sen mukaisesti.
Usein moottorin käyntitieto otetaan kierrosluvusta ja moottorin käydessä ovat tarvittavat apulaitteet päällä. Sillä ei ole väliä pyöriikö moottori polttoaineella vai takateholla.
Hidastus vapaalla rullaten ei taida olla taloudellisin tapa, ellei moottori sammu silloin. Nopealla kaasunnostolla saa polttoaineen suihkutuksen pois päältä pitkäksi aikaa, jolloin polttoainetta ei kulu yhtään, ja se taitaa olla taloudellisinta perussuomalaisella autolla, jolla on jo ikää. Ja aika harvoin on tarvetta pitkiin liukuihin eikä se ole toisten kannalta kivaa.
Hybridillä on taloudellisinta jarruttaa sähkömoottorilla, polttomoottori pysäytettynä, jolloin auton liike-energiaa saadaan akkuun. Polttomoottorilla jarrutettaessa toki bensaa ei kulu, mutta sähköäkään ei saada talteen.
@Vital kirjoitti:
Älkää ostako sähköautoa vielä. Jos kuitenkin ajat paljon osta se heti, saat (kenties järkyttävän) hyvän ja edullisen kulkineen. Sillä pääsee sutjakkaasti sinne sun tänne, ihan vaan niillä paristoilla.
2015 I3:n arvo laskee näköjään 251€\kk. Jännää.
Kaikkien akku-sähköautojen suuri negatiivinen puoli on liian suuri massa ??!!
Miksi ihmiset hyväksyvät tuon asian kritiikittömästi ???
@Vital kirjoitti:
Älkää ostako sähköautoa vielä. Jos kuitenkin ajat paljon osta se heti, saat (kenties järkyttävän) hyvän ja edullisen kulkineen. Sillä pääsee sutjakkaasti sinne sun tänne, ihan vaan niillä paristoilla.
2015 I3:n arvo laskee näköjään 251€\kk. Jännää.
Kaikkien akku-sähköautojen suuri negatiivinen puoli on liian suuri massa ??!!
Miksi ihmiset hyväksyvät tuon asian kritiikittömästi ???
@Vital kirjoitti:
Älkää ostako sähköautoa vielä. Jos kuitenkin ajat paljon osta se heti, saat (kenties järkyttävän) hyvän ja edullisen kulkineen. Sillä pääsee sutjakkaasti sinne sun tänne, ihan vaan niillä paristoilla.
2015 I3:n arvo laskee näköjään 251€\kk. Jännää.
Kaikkien akku-sähköautojen suuri negatiivinen puoli on liian suuri massa ??!!
Miksi ihmiset hyväksyvät tuon asian kritiikittömästi ???
Niin, paljonko on tuo liian suuri? Minun perus neliveto diesel farkku painaa sen pari tonnia, sähköisenä ei sellaista vielä saa, mutta jos sais niin tuskin paria sataa kiloa enempää painaa. En kyllä näe tuossa isompaa ongelmaa. Renkaat voi olla eri kantavuusluokkaa (erilaista kumiseosta joka tarkoitettu raskaammalle ajoneuvolle). Tuota painoeroa voisi verrata että nyky dieselissä takapenkillä olisi kaksi äijää kyydissä, näin useasti onkin, enkä kyllä isoja eroja huomaa ajettavuudessa oli kyytiläisiä tai ei.
@Vital kirjoitti:
Älkää ostako sähköautoa vielä. Jos kuitenkin ajat paljon osta se heti, saat (kenties järkyttävän) hyvän ja edullisen kulkineen. Sillä pääsee sutjakkaasti sinne sun tänne, ihan vaan niillä paristoilla.
2015 I3:n arvo laskee näköjään 251€\kk. Jännää.
Kaikkien akku-sähköautojen suuri negatiivinen puoli on liian suuri massa ??!!
Miksi ihmiset hyväksyvät tuon asian kritiikittömästi ???
Muutamissa sähköautoissa jää kantavuus melko pieneksi johtuen varmaan juurikin kohonneesta omapainosta. X3 vs Ix3 olisiko kantavuudet noin 600kg vs 470kg?
BMW tässä vertailuparissa ei näytä vielä erityisen huonolta, mutta joihinkin sähkäreihin, mihin siis ihan pitäisi mahtua 5 henkilöä, ei enää paljolti matkatavaroita saisi takaluukkuun laittaa.
@Jokeri kirjoitti:
Muutamissa sähköautoissa jää kantavuus melko pieneksi johtuen varmaan juurikin kohonneesta omapainosta. X3 vs Ix3 olisiko kantavuudet noin 600kg vs 470kg?
BMW tässä vertailuparissa ei näytä vielä erityisen huonolta, mutta joihinkin sähkäreihin, mihin siis ihan pitäisi mahtua 5 henkilöä, ei enää paljolti matkatavaroita saisi takaluukkuun laittaa.
Eihän polttisfarmareissakaan voi ottaa sekä matkustajia että tavaroita, vaikka tilan puolesta mahtuisi hyvin. Sähkiksissä voi kantavuus olla vielä pienempi, jos kokonaispainoa ei ole nostettu asialliseksi.
Suomessahan tuolla ei ole väliä, jos pyörät vielä pyörivät, ei täällä punnita. Saksassa punnitaan jopa suomalaisia matkailuautoja, jotka ovat yleensä ylipainoisia, ehkä myös henkilöautoja.
@Jokeri kirjoitti:
Muutamissa sähköautoissa jää kantavuus melko pieneksi johtuen varmaan juurikin kohonneesta omapainosta. X3 vs Ix3 olisiko kantavuudet noin 600kg vs 470kg?
BMW tässä vertailuparissa ei näytä vielä erityisen huonolta, mutta joihinkin sähkäreihin, mihin siis ihan pitäisi mahtua 5 henkilöä, ei enää paljolti matkatavaroita saisi takaluukkuun laittaa.
Eihän polttisfarmareissakaan voi ottaa sekä matkustajia että tavaroita, vaikka tilan puolesta mahtuisi hyvin. Sähkiksissä voi kantavuus olla vielä pienempi, jos kokonaispainoa ei ole nostettu asialliseksi.
Suomessahan tuolla ei ole väliä, jos pyörät vielä pyörivät, ei täällä punnita. Saksassa punnitaan jopa suomalaisia matkailuautoja, jotka ovat yleensä ylipainoisia, ehkä myös henkilöautoja.
Ei punnita ei henkilöautoja, mutta ihan ns. Golf luokan farkuissa kantavuutta yleensä 550kg luokkaa, joten kyllä sinne yleensä muutama laukku sopii painon puolesta.
Ei kai kokonaispainoa mihinkään erikseen nosteta? Auton varat loppuu johonkin, ja silloin on pakko katsoa mitä on omapaino ja mitä jäi kantavuudeksi.
Suunnittelua tottakai, mutta ei kai yksikään valmistaja helpolla luovuta, ja kirjaa kantavuudeksi jotain 400kg?
@Jokeri kirjoitti:
Muutamissa sähköautoissa jää kantavuus melko pieneksi johtuen varmaan juurikin kohonneesta omapainosta. X3 vs Ix3 olisiko kantavuudet noin 600kg vs 470kg?
BMW tässä vertailuparissa ei näytä vielä erityisen huonolta, mutta joihinkin sähkäreihin, mihin siis ihan pitäisi mahtua 5 henkilöä, ei enää paljolti matkatavaroita saisi takaluukkuun laittaa.
Eihän polttisfarmareissakaan voi ottaa sekä matkustajia että tavaroita, vaikka tilan puolesta mahtuisi hyvin. Sähkiksissä voi kantavuus olla vielä pienempi, jos kokonaispainoa ei ole nostettu asialliseksi.
Suomessahan tuolla ei ole väliä, jos pyörät vielä pyörivät, ei täällä punnita. Saksassa punnitaan jopa suomalaisia matkailuautoja, jotka ovat yleensä ylipainoisia, ehkä myös henkilöautoja.
Ei punnita ei henkilöautoja, mutta ihan ns. Golf luokan farkuissa kantavuutta yleensä 550kg luokkaa, joten kyllä sinne yleensä muutama laukku sopii painon puolesta.
Ei kai kokonaispainoa mihinkään erikseen nosteta? Auton varat loppuu johonkin, ja silloin on pakko katsoa mitä on omapaino ja mitä jäi kantavuudeksi.
Suunnittelua tottakai, mutta ei kai yksikään valmistaja helpolla luovuta, ja kirjaa kantavuudeksi jotain 400kg?
Skoda Enyaq on auto, jossa voinee kuljettaa sekä ihmisiä että tavaroita. Kyllä sen kokonaispainoa on tainnut sähköisyys nostaa, kun pikkuakullinen painaa 2500 ja isoakkuinen 2750. Ja kantavuus osuu tuonne golffiluokkaan ja ylikin. Kantavuus vaihtelee kovasti, ilmeisesti Enyaqiin voi ottaa reilut 100 kiloa lisävarusteita ja se on suoraan kantavuudesta pois. Minimissään kantavuus on 401 kg eli aika vähän, vaikka täysi tankki ei tuosta enää kiloja syö.
@Vital kirjoitti:
Älkää ostako sähköautoa vielä. Jos kuitenkin ajat paljon osta se heti, saat (kenties järkyttävän) hyvän ja edullisen kulkineen. Sillä pääsee sutjakkaasti sinne sun tänne, ihan vaan niillä paristoilla.
2015 I3:n arvo laskee näköjään 251€\kk. Jännää.
Kaikkien akku-sähköautojen suuri negatiivinen puoli on liian suuri massa ??!!
Miksi ihmiset hyväksyvät tuon asian kritiikittömästi ???
i3 versioiden painot alkaa n. 1300 kg:sta.
Sähköautona menneen talven lumia ! Ei ole enään tuotannossa !! Range alkusarjalla noin 120-150 km !
@Late1969 kirjoitti:
Eihän polttisfarmareissakaan voi ottaa sekä matkustajia että tavaroita, vaikka tilan puolesta mahtuisi hyvin.
Miksi ei? Ihan tavallisen näköinen E-farkku ja kantavuus 640 kg ja vetokuulaan 2.1 tonnia lisää.
Taakse ei ole vuosikymmeniin ollut saatavanakaan muuta kuin kuormansa ryhdikkäästi kantava ilmajousitus. Täysi Airmatic sitten lisähintaan ja sitten alkaa jousitustolpat eteen maksaa ihan huolella. Kompressorit ja ilmapussit taakse ovat varsin kohtuuhintaisia. Eivät halpoja kuin Citikan jousipallot, mutta Volvon yhden nivomaticin hinnalla saa suunnilleen kaksi ilmajousta.
@Late1969 kirjoitti:
Eihän polttisfarmareissakaan voi ottaa sekä matkustajia että tavaroita, vaikka tilan puolesta mahtuisi hyvin.
Miksi ei? Ihan tavallisen näköinen E-farkku ja kantavuus 640 kg ja vetokuulaan 2.1 tonnia lisää.
Taakse ei ole vuosikymmeniin ollut saatavanakaan muuta kuin kuormansa ryhdikkäästi kantava ilmajousitus. Täysi Airmatic sitten lisähintaan ja sitten alkaa jousitustolpat eteen maksaa ihan huolella. Kompressorit ja ilmapussit taakse ovat varsin kohtuuhintaisia. Eivät halpoja kuin Citikan jousipallot, mutta Volvon yhden nivomaticin hinnalla saa suunnilleen kaksi ilmajousta.
Enpä ole koskaan mittaillut kuormiani enkä edes muista kuinka paljon mihinkin autoon saa lastata - ainoastaan tila on ollut rajana.
Täällähän lienee kirjoittajia/lukijoita, jotka lukevat TM-lehteä. Onko TM julkaissut pahoittelunsa ja korjauksen asenteellisesta ja virheellisestä jutusta, jonka se julkaisi oheisen linkin mukaisena? Minä en ole lehteä lukenut enää. Vaikka tähän kuplaanhan tuo juttu istuu kuin iskisi kirveensä naulan kantaan.
@Late1969 kirjoitti:
Eihän polttisfarmareissakaan voi ottaa sekä matkustajia että tavaroita, vaikka tilan puolesta mahtuisi hyvin.
Miksi ei? Ihan tavallisen näköinen E-farkku ja kantavuus 640 kg ja vetokuulaan 2.1 tonnia lisää.
Taakse ei ole vuosikymmeniin ollut saatavanakaan muuta kuin kuormansa ryhdikkäästi kantava ilmajousitus. Täysi Airmatic sitten lisähintaan ja sitten alkaa jousitustolpat eteen maksaa ihan huolella. Kompressorit ja ilmapussit taakse ovat varsin kohtuuhintaisia. Eivät halpoja kuin Citikan jousipallot, mutta Volvon yhden nivomaticin hinnalla saa suunnilleen kaksi ilmajousta.
Yleensä koukkua suositellaan kuormitettavaksi 50-75 kilolla ja koukkujen maksimi on sadan kilon luokkaa. Ja kaikki tuo aisapaino on pois muusta kantavuudesta. Ilmajousitus ei paljoa kantavuutta pienennä, vain ylimääräisen painonsa verran. Kaikki jousituksethan kantavat osansa ja niiaavat vasta ylikuormassa.
Autoa lastatessa ei saa ylittää myöskään taka-akselin kantavuutta ja renkaiden kestoa. Renkaatkaan eivät kanna merkittyä kuormaansa, ellei ne ole täydessä paineessa.
Kantavuudesta pitää ottaa pois vielä kuskin ylimääräinen paino ja ylimääräinen polttoaine. E-Mersun neljälle matkustajalle ja tavaroille ei sitten paljoa enää jää, kun vähennykset on tehty. Ja matkustajat ja tavarat pitää saada vielä sopimaan niin, että riittävä osa massasta tulee eteen. Ja sitten se suksiboksi katolla ottaa omat reilut 50 kg.
@HybridRules kirjoitti:
Täällähän lienee kirjoittajia/lukijoita, jotka lukevat TM-lehteä. Onko TM julkaissut pahoittelunsa ja korjauksen asenteellisesta ja virheellisestä jutusta, jonka se julkaisi oheisen linkin mukaisena? Minä en ole lehteä lukenut enää. Vaikka tähän kuplaanhan tuo juttu istuu kuin iskisi kirveensä naulan kantaan.
@HybridRules kirjoitti:
Täällähän lienee kirjoittajia/lukijoita, jotka lukevat TM-lehteä. Onko TM julkaissut pahoittelunsa ja korjauksen asenteellisesta ja virheellisestä jutusta, jonka se julkaisi oheisen linkin mukaisena? Minä en ole lehteä lukenut enää. Vaikka tähän kuplaanhan tuo juttu istuu kuin iskisi kirveensä naulan kantaan.
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Eihän TM:n uutisessa ollut mitään tietojen vastaista väitettä. Mitään varmaa tuomiota ei annettu, toistettiin mahdollisuuksia ja palomiesten tietoja. Mitä TM:n pitäisi pyytää anteeksi teslailijoilta? Ei yleensä onnettomuusuutisia korjata missään mediassa, vaikka alkuarvailut olisivatkin olleet vääriä.
Sellainen pikkujuttu pisti silmään, että 69-ikäinen oli joutunut yrittämään takakautta ulos, kun ovet eivät ilmeisesti toimineet. Hieman harmillista palavassa autossa, jos joutuu etsimään ovien pakkolaukaisua.
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Eihän TM:n uutisessa ollut mitään tietojen vastaista väitettä. Mitään varmaa tuomiota ei annettu, toistettiin mahdollisuuksia ja palomiesten tietoja. Mitä TM:n pitäisi pyytää anteeksi teslailijoilta? Ei yleensä onnettomuusuutisia korjata missään mediassa, vaikka alkuarvailut olisivatkin olleet vääriä.
Sellainen pikkujuttu pisti silmään, että 69-ikäinen oli joutunut yrittämään takakautta ulos, kun ovet eivät ilmeisesti toimineet. Hieman harmillista palavassa autossa, jos joutuu etsimään ovien pakkolaukaisua.
Tesloissa on mekaaninen avauskahva ovissa kuten muissakin autoissa paitsi Model X takaovissa. Sähköinen avaus on mekaanisen kahvan rinnalla. Minulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa olisi joku pakkolaukaisu ovien avaamista varten. Minkälainen pakkoaukaisu sinun autossasi on?
Sopii kuplan kuvaan, että sinun mielestäsi on ok otsikoida isosti paikkansa pitämätön juttu, mutta ei hiiskua sanaakaan sitten, kun asia on tutkittu ja tosiasiat ovat selvillä.
TM tietää, että totuus on luulon pahin vihollinen ja välttää totuuden selvittämistä, jotta voi jatkaa luulo- ja asennepohjaista kirjoittelua.
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Eihän TM:n uutisessa ollut mitään tietojen vastaista väitettä. Mitään varmaa tuomiota ei annettu, toistettiin mahdollisuuksia ja palomiesten tietoja. Mitä TM:n pitäisi pyytää anteeksi teslailijoilta? Ei yleensä onnettomuusuutisia korjata missään mediassa, vaikka alkuarvailut olisivatkin olleet vääriä.
Sellainen pikkujuttu pisti silmään, että 69-ikäinen oli joutunut yrittämään takakautta ulos, kun ovet eivät ilmeisesti toimineet. Hieman harmillista palavassa autossa, jos joutuu etsimään ovien pakkolaukaisua.
Tesloissa on mekaaninen avauskahva ovissa kuten muissakin autoissa paitsi Model X takaovissa. Sähköinen avaus on mekaanisen kahvan rinnalla. Minulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa olisi joku pakkolaukaisu ovien avaamista varten. Minkälainen pakkoaukaisu sinun autossasi on?
Sopii kuplan kuvaan, että sinun mielestäsi on ok otsikoida isosti paikkansa pitämätön juttu, mutta ei hiiskua sanaakaan sitten, kun asia on tutkittu ja tosiasiat ovat selvillä.
TM tietää, että totuus on luulon pahin vihollinen ja välttää totuuden selvittämistä, jotta voi jatkaa luulo- ja asennepohjaista kirjoittelua.
Tuo ovenaukaisujuttu oli NTSB:n "tieto", ilmeisesti he eivät saaneet selville, että ovi aukeaa aina ilman sähköäkin.
Tuo uutisten korjaamattomuus on maan (median) tapa. Onnettomuuden tapahduttua kerrotaan mitä sylki korviin tuo, välillä ihan mahdottomiakin, muttei niitä myöhemmin lähdetä oikomaan. Auto-onnettomuuksissa pitää lukea Moottoria tai joskus lopputuloksia käsitellään omina juttuina muissa medioissa. Niin se menee, kun ei ne oikaisut taida ketään kiinnostaa paitsi tekniikan friikkejä.
@Late1969 kirjoitti:
Ilmajousitus ei paljoa kantavuutta pienennä, vain ylimääräisen painonsa verran. Kaikki jousituksethan kantavat osansa ja niiaavat vasta ylikuormassa.
Siitä olen samaa mieltä, että ilmajousitus ei pienennä kantavuutta koska oikein suunniteltuna se kasvattaa sitä, etenkin jos ei halua ajaa jouset pohjassa peräänsä syvällä raahaavaa autoa. Joku hyväksyy tämän ison kuorman hintana, mutta minä en ja siksi olenkin polttanut yli 30 vuoden aikana tuhansia euroja nivomatic tasonsäätöihin. Nivomatic oli hyvä idea aikanaan, mutta pidän ilmajousitusta parempana että että ylläpidon kannalta ei ainakaan kalliimpana ratkaisuna.
Siitäkin olen samaa mieltä, että kaikki minun tuntemani jousitukset, niiaavat lastattaessa, lukuunottamatta jo valmiiksi ala-asentoonsa laskettuna "pohjassa makaavaa" kaasunestejousitusta tai ilmajousitusta. Minusta olennaista ei ole se, mitä lastatessa tapahtuu vaan että ajamaan lähtiessä kaasunestejousitus ja ilmajousitus säätävät itsensä vaateriin rautajousten niiatessa edelleen.
Autoa lastatessa ei saa ylittää myöskään taka-akselin kantavuutta ja renkaiden kestoa. Renkaatkaan eivät kanna merkittyä kuormaansa, ellei ne ole täydessä paineessa.
Aivan, mutta vastasin väitteisiin että Enyaqin kantavuus pienimmillään on kuulemma vain 401 kg eikä polttiksissakaan ole kantavuutta tilojen suhteessa. Jälkimmäistä väitettä en usko, koska joissain farkuissa kantavuutta on tilojen suhteessa varsin hyvin, eikä se ole voimalinjasta riippuva asia.
Kantavuudesta pitää ottaa pois vielä kuskin ylimääräinen paino ja ylimääräinen polttoaine.
Tämän esimerkin auton pääasialliset kuljettajat painavat yhteensä hieman yli 100 kg, joten kuljettajissa ei ole merkittävää ylimääräistä painoa pois otettavaksi.
E-Mersun neljälle matkustajalle ja tavaroille ei sitten paljoa enää jää, kun vähennykset on tehty. Ja matkustajat ja tavarat pitää saada vielä sopimaan niin, että riittävä osa massasta tulee eteen. Ja sitten se suksiboksi katolla ottaa omat reilut 50 kg.
Jos E-Mersun neljälle matkustajalle jää vain vähän tilaa tavaroille, silloin pienen ja keskimääräisen kantavuuden autoon ei saa ottaa tavaroita mukaan lainkaan.
Suksiloota on roikkunut tallin katossa siitä lähtien kun vaihdoin keskiluokan farkun isompaan suksiluukulliseen sedaniin.
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Eihän TM:n uutisessa ollut mitään tietojen vastaista väitettä. Mitään varmaa tuomiota ei annettu, toistettiin mahdollisuuksia ja palomiesten tietoja. Mitä TM:n pitäisi pyytää anteeksi teslailijoilta? Ei yleensä onnettomuusuutisia korjata missään mediassa, vaikka alkuarvailut olisivatkin olleet vääriä.
Sellainen pikkujuttu pisti silmään, että 69-ikäinen oli joutunut yrittämään takakautta ulos, kun ovet eivät ilmeisesti toimineet. Hieman harmillista palavassa autossa, jos joutuu etsimään ovien pakkolaukaisua.
Tesloissa on mekaaninen avauskahva ovissa kuten muissakin autoissa paitsi Model X takaovissa. Sähköinen avaus on mekaanisen kahvan rinnalla. Minulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa olisi joku pakkolaukaisu ovien avaamista varten. Minkälainen pakkoaukaisu sinun autossasi on?
Sopii kuplan kuvaan, että sinun mielestäsi on ok otsikoida isosti paikkansa pitämätön juttu, mutta ei hiiskua sanaakaan sitten, kun asia on tutkittu ja tosiasiat ovat selvillä.
TM tietää, että totuus on luulon pahin vihollinen ja välttää totuuden selvittämistä, jotta voi jatkaa luulo- ja asennepohjaista kirjoittelua.
Tuo ovenaukaisujuttu oli NTSB:n "tieto", ilmeisesti he eivät saaneet selville, että ovi aukeaa aina ilman sähköäkin.
Tuo uutisten korjaamattomuus on maan (median) tapa. Onnettomuuden tapahduttua kerrotaan mitä sylki korviin tuo, välillä ihan mahdottomiakin, muttei niitä myöhemmin lähdetä oikomaan. Auto-onnettomuuksissa pitää lukea Moottoria tai joskus lopputuloksia käsitellään omina juttuina muissa medioissa. Niin se menee, kun ei ne oikaisut taida ketään kiinnostaa paitsi tekniikan friikkejä.
Kyllä kai kolarissa auton ovi voi rusentua niin, ettei se aukea?
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Eihän TM:n uutisessa ollut mitään tietojen vastaista väitettä. Mitään varmaa tuomiota ei annettu, toistettiin mahdollisuuksia ja palomiesten tietoja. Mitä TM:n pitäisi pyytää anteeksi teslailijoilta? Ei yleensä onnettomuusuutisia korjata missään mediassa, vaikka alkuarvailut olisivatkin olleet vääriä.
Sellainen pikkujuttu pisti silmään, että 69-ikäinen oli joutunut yrittämään takakautta ulos, kun ovet eivät ilmeisesti toimineet. Hieman harmillista palavassa autossa, jos joutuu etsimään ovien pakkolaukaisua.
Tesloissa on mekaaninen avauskahva ovissa kuten muissakin autoissa paitsi Model X takaovissa. Sähköinen avaus on mekaanisen kahvan rinnalla. Minulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa olisi joku pakkolaukaisu ovien avaamista varten. Minkälainen pakkoaukaisu sinun autossasi on?
Sopii kuplan kuvaan, että sinun mielestäsi on ok otsikoida isosti paikkansa pitämätön juttu, mutta ei hiiskua sanaakaan sitten, kun asia on tutkittu ja tosiasiat ovat selvillä.
TM tietää, että totuus on luulon pahin vihollinen ja välttää totuuden selvittämistä, jotta voi jatkaa luulo- ja asennepohjaista kirjoittelua.
Tuo ovenaukaisujuttu oli NTSB:n "tieto", ilmeisesti he eivät saaneet selville, että ovi aukeaa aina ilman sähköäkin.
Tuo uutisten korjaamattomuus on maan (median) tapa. Onnettomuuden tapahduttua kerrotaan mitä sylki korviin tuo, välillä ihan mahdottomiakin, muttei niitä myöhemmin lähdetä oikomaan. Auto-onnettomuuksissa pitää lukea Moottoria tai joskus lopputuloksia käsitellään omina juttuina muissa medioissa. Niin se menee, kun ei ne oikaisut taida ketään kiinnostaa paitsi tekniikan friikkejä.
Kyllä kai kolarissa auton ovi voi rusentua niin, ettei se aukea?
Kyllä kait, mutta eiköhän NTSB olisi sen ymmärtänyt. Jostain syystä lähtivät tuota sähkön puutetta spekuloimaan. Miksi, jos ovissa kerran on mekaaninen avaus, ken tietää.
The NTSB further noted that “the available evidence suggests that the driver was seated in the driver’s seat at the time of the crash and moved into the rear seat” and that “it was not possible to determine whether the doors were manually operational following the power loss.”
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Eihän TM:n uutisessa ollut mitään tietojen vastaista väitettä. Mitään varmaa tuomiota ei annettu, toistettiin mahdollisuuksia ja palomiesten tietoja. Mitä TM:n pitäisi pyytää anteeksi teslailijoilta? Ei yleensä onnettomuusuutisia korjata missään mediassa, vaikka alkuarvailut olisivatkin olleet vääriä.
Sellainen pikkujuttu pisti silmään, että 69-ikäinen oli joutunut yrittämään takakautta ulos, kun ovet eivät ilmeisesti toimineet. Hieman harmillista palavassa autossa, jos joutuu etsimään ovien pakkolaukaisua.
Tesloissa on mekaaninen avauskahva ovissa kuten muissakin autoissa paitsi Model X takaovissa. Sähköinen avaus on mekaanisen kahvan rinnalla. Minulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa olisi joku pakkolaukaisu ovien avaamista varten. Minkälainen pakkoaukaisu sinun autossasi on?
Sopii kuplan kuvaan, että sinun mielestäsi on ok otsikoida isosti paikkansa pitämätön juttu, mutta ei hiiskua sanaakaan sitten, kun asia on tutkittu ja tosiasiat ovat selvillä.
TM tietää, että totuus on luulon pahin vihollinen ja välttää totuuden selvittämistä, jotta voi jatkaa luulo- ja asennepohjaista kirjoittelua.
Tuo ovenaukaisujuttu oli NTSB:n "tieto", ilmeisesti he eivät saaneet selville, että ovi aukeaa aina ilman sähköäkin.
Tuo uutisten korjaamattomuus on maan (median) tapa. Onnettomuuden tapahduttua kerrotaan mitä sylki korviin tuo, välillä ihan mahdottomiakin, muttei niitä myöhemmin lähdetä oikomaan. Auto-onnettomuuksissa pitää lukea Moottoria tai joskus lopputuloksia käsitellään omina juttuina muissa medioissa. Niin se menee, kun ei ne oikaisut taida ketään kiinnostaa paitsi tekniikan friikkejä.
Kyllä kai kolarissa auton ovi voi rusentua niin, ettei se aukea?
Kyllä kait, mutta eiköhän NTSB olisi sen ymmärtänyt. Jostain syystä lähtivät tuota sähkön puutetta spekuloimaan. Miksi, jos ovissa kerran on mekaaninen avaus, ken tietää.
The NTSB further noted that “the available evidence suggests that the driver was seated in the driver’s seat at the time of the crash and moved into the rear seat” and that “it was not possible to determine whether the doors were manually operational following the power loss.”
Voihan tuon käsittää niinkin, että toteavat oven ehkä jumittuneen eikä toiminut manuaalisestikaan. Eipähän tuo, mitä tarkoittavat, selviä täällä spekuloimalla. Model Y:stäkin oli kerran oikein juutuubivideo, että auto oli syttynyt tuleen ja kuskin piti hädissään potkia tai lyödä lasi rikki, että pääsi autosta, kun sähköavaus ei toiminut. Sekin on kumma tarina, koska Yssäkin on mekaaninen avausvipu suunnilleen samassa paikassa kuin autoissa yleensä eli sen oven hantaakin yhteydessä sähköisen avausnapin lähellä.
Mutta asian ydin on se, että milloin TM julkaisee isolla lihavoidulla tekstillä otsikoidun uutisen, että onnettomuustutkinta on valmistunut ja luuloon sekä tietoiseen Teslan vastaiseen asenteeseen perustunut juttu oli ankka tosiasioiden suhteen.
Tälle yläpeukku. Juuri näinhän manuaalivaihteisellakin ajetaan, eli hidastus vapaalla rullaten silloin kun liikennetilanne sen mahdollistaa ja jos pitää hidastaa nopeammin, sitten selataan 6-vaihteinen manuaali vaihde kerrallaan alas asti moottorijarrutuksella.
Vaikka kampiakseli pyöriikin vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, polttoaineen syöttö on näillä ehdoilla poikki, eli on jonkin verran tulkinnanvaraista onko moottori "käynnissä"? Taloudellinen kuljettaja selvittää myös ne ehdot, joilla syöttö jälleen alkaa, että osaa optimoida hidastuksensa sen mukaisesti.
Ilmiö on tuttu, mutta todellinen ongelmahan tämä oli silloin kun automaattivaihteisia Volvo 740 ja 940 Turboja ajettiin metsään vakionopeussäätimen avulla. Vanha alakierroksilla unelias Dr. Jekyll ja Mr. Hyde "kaikki tai ei mitään" turbokone, automaatti ja vakionopeussäädin tallaa jäiseen ylämäkeen riittävästi kaasua automaatin alasvaihdolle ja karuselli on valmis, ellei ratin takana istuva ajonhallinta pysäytä sitä.
Nykyautohan ei vakionopeussäätimellä kauas karkaa, koska ASR ja ESP ottavat vetoluiston aiheuttamat sutimiset kiinni. Ainakin Tähdellinen liipaisee myös Tempomaatin pois päältä suojelusenkelin varoituskellon säestämänä jos vetopyörät sutaisevat vakionopeutta pitäessään tai tavoitellessaan, ja oletan tämän olevan kaikkien autojen vakio-ominaisuus?
Oma autoni tuli minulle liian leveillä ja liian huonoilla renkailla, joilla tuota tapahtui aluksi ärsyttävän usein liukkaalla kelillä. Sekin tilanne rauhoittui yhtä kitkarengastalvea lukuunottamatta vaihtamalla talveen sopiva rengaskoko ja laaturenkaat.
Usein moottorin käyntitieto otetaan kierrosluvusta ja moottorin käydessä ovat tarvittavat apulaitteet päällä. Sillä ei ole väliä pyöriikö moottori polttoaineella vai takateholla.
Hidastus vapaalla rullaten ei taida olla taloudellisin tapa, ellei moottori sammu silloin. Nopealla kaasunnostolla saa polttoaineen suihkutuksen pois päältä pitkäksi aikaa, jolloin polttoainetta ei kulu yhtään, ja se taitaa olla taloudellisinta perussuomalaisella autolla, jolla on jo ikää. Ja aika harvoin on tarvetta pitkiin liukuihin eikä se ole toisten kannalta kivaa.
Älkää ostako sähköautoa vielä. Jos kuitenkin ajat paljon osta se heti, saat (kenties järkyttävän) hyvän ja edullisen kulkineen. Sillä pääsee sutjakkaasti sinne sun tänne, ihan vaan niillä paristoilla.
2015 I3:n arvo laskee näköjään 251€\kk. Jännää.
Hybridillä on taloudellisinta jarruttaa sähkömoottorilla, polttomoottori pysäytettynä, jolloin auton liike-energiaa saadaan akkuun. Polttomoottorilla jarrutettaessa toki bensaa ei kulu, mutta sähköäkään ei saada talteen.
Kaikkien akku-sähköautojen suuri negatiivinen puoli on liian suuri massa ??!!
Miksi ihmiset hyväksyvät tuon asian kritiikittömästi ???
i3 versioiden painot alkaa n. 1300 kg:sta.
Niin, paljonko on tuo liian suuri? Minun perus neliveto diesel farkku painaa sen pari tonnia, sähköisenä ei sellaista vielä saa, mutta jos sais niin tuskin paria sataa kiloa enempää painaa. En kyllä näe tuossa isompaa ongelmaa. Renkaat voi olla eri kantavuusluokkaa (erilaista kumiseosta joka tarkoitettu raskaammalle ajoneuvolle). Tuota painoeroa voisi verrata että nyky dieselissä takapenkillä olisi kaksi äijää kyydissä, näin useasti onkin, enkä kyllä isoja eroja huomaa ajettavuudessa oli kyytiläisiä tai ei.
BMW ix3 kuivapaino 2255kg
Vastaavan X3 polttomoottoriversion "kuivapaino" 1900-2065kg riippuen moottorivaitoehdosta/varustelusta. Ei kannata sekoittaa i3 vs. iX3.
Muutamissa sähköautoissa jää kantavuus melko pieneksi johtuen varmaan juurikin kohonneesta omapainosta. X3 vs Ix3 olisiko kantavuudet noin 600kg vs 470kg?
BMW tässä vertailuparissa ei näytä vielä erityisen huonolta, mutta joihinkin sähkäreihin, mihin siis ihan pitäisi mahtua 5 henkilöä, ei enää paljolti matkatavaroita saisi takaluukkuun laittaa.
Eihän polttisfarmareissakaan voi ottaa sekä matkustajia että tavaroita, vaikka tilan puolesta mahtuisi hyvin. Sähkiksissä voi kantavuus olla vielä pienempi, jos kokonaispainoa ei ole nostettu asialliseksi.
Suomessahan tuolla ei ole väliä, jos pyörät vielä pyörivät, ei täällä punnita. Saksassa punnitaan jopa suomalaisia matkailuautoja, jotka ovat yleensä ylipainoisia, ehkä myös henkilöautoja.
Ei punnita ei henkilöautoja, mutta ihan ns. Golf luokan farkuissa kantavuutta yleensä 550kg luokkaa, joten kyllä sinne yleensä muutama laukku sopii painon puolesta.
Ei kai kokonaispainoa mihinkään erikseen nosteta? Auton varat loppuu johonkin, ja silloin on pakko katsoa mitä on omapaino ja mitä jäi kantavuudeksi.
Suunnittelua tottakai, mutta ei kai yksikään valmistaja helpolla luovuta, ja kirjaa kantavuudeksi jotain 400kg?
Skoda Enyaq on auto, jossa voinee kuljettaa sekä ihmisiä että tavaroita. Kyllä sen kokonaispainoa on tainnut sähköisyys nostaa, kun pikkuakullinen painaa 2500 ja isoakkuinen 2750. Ja kantavuus osuu tuonne golffiluokkaan ja ylikin. Kantavuus vaihtelee kovasti, ilmeisesti Enyaqiin voi ottaa reilut 100 kiloa lisävarusteita ja se on suoraan kantavuudesta pois. Minimissään kantavuus on 401 kg eli aika vähän, vaikka täysi tankki ei tuosta enää kiloja syö.
Sähköautona menneen talven lumia ! Ei ole enään tuotannossa !! Range alkusarjalla noin 120-150 km !
Miksi ei? Ihan tavallisen näköinen E-farkku ja kantavuus 640 kg ja vetokuulaan 2.1 tonnia lisää.
Taakse ei ole vuosikymmeniin ollut saatavanakaan muuta kuin kuormansa ryhdikkäästi kantava ilmajousitus. Täysi Airmatic sitten lisähintaan ja sitten alkaa jousitustolpat eteen maksaa ihan huolella. Kompressorit ja ilmapussit taakse ovat varsin kohtuuhintaisia. Eivät halpoja kuin Citikan jousipallot, mutta Volvon yhden nivomaticin hinnalla saa suunnilleen kaksi ilmajousta.
Enpä ole koskaan mittaillut kuormiani enkä edes muista kuinka paljon mihinkin autoon saa lastata - ainoastaan tila on ollut rajana.
Täällähän lienee kirjoittajia/lukijoita, jotka lukevat TM-lehteä. Onko TM julkaissut pahoittelunsa ja korjauksen asenteellisesta ja virheellisestä jutusta, jonka se julkaisi oheisen linkin mukaisena? Minä en ole lehteä lukenut enää. Vaikka tähän kuplaanhan tuo juttu istuu kuin iskisi kirveensä naulan kantaan.
https://tekniikanmaailma.fi/kaksi-kuoli-erikoisessa-tesla-onnettomuudessa-usassa-ilman-kuskia-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-paloi-tuntikausia/
Yleensä koukkua suositellaan kuormitettavaksi 50-75 kilolla ja koukkujen maksimi on sadan kilon luokkaa. Ja kaikki tuo aisapaino on pois muusta kantavuudesta. Ilmajousitus ei paljoa kantavuutta pienennä, vain ylimääräisen painonsa verran. Kaikki jousituksethan kantavat osansa ja niiaavat vasta ylikuormassa.
Autoa lastatessa ei saa ylittää myöskään taka-akselin kantavuutta ja renkaiden kestoa. Renkaatkaan eivät kanna merkittyä kuormaansa, ellei ne ole täydessä paineessa.
Kantavuudesta pitää ottaa pois vielä kuskin ylimääräinen paino ja ylimääräinen polttoaine. E-Mersun neljälle matkustajalle ja tavaroille ei sitten paljoa enää jää, kun vähennykset on tehty. Ja matkustajat ja tavarat pitää saada vielä sopimaan niin, että riittävä osa massasta tulee eteen. Ja sitten se suksiboksi katolla ottaa omat reilut 50 kg.
Niin, TM tietää, että luulon pahin vihollinen on tieto, joten parempi välttää tietoa, jotta saa mehukkaampia juttuja.
Vastasit sitten itsellesi... Kerrotko meille muillekin mikä jutussa ei pitänyt paikkaansa?
Linkitin jo aikaisemmin em. kolarin tutkinnan tulokset. Tuossa uudelleen.
Lyhyesti: kuskin nähtiin nousevan autoon, kun lähtivät. Kolarihan tapahtui vain lyhyen ajon jälkeen. Kuski oli alkoholin vaikutuksen alainen ja käytti antihistamiinilääkkeitä. Kyseisen omistajan aikana autossa ei oltu ajettu autopilotilla ollenkaan.
TM satsaa luuloon tiedon sijasta ja tykkää kirjoittaa negatiivisia otsikoita Teslasta ja Muskista. Jostain syystä.
Eihän TM:n uutisessa ollut mitään tietojen vastaista väitettä. Mitään varmaa tuomiota ei annettu, toistettiin mahdollisuuksia ja palomiesten tietoja. Mitä TM:n pitäisi pyytää anteeksi teslailijoilta? Ei yleensä onnettomuusuutisia korjata missään mediassa, vaikka alkuarvailut olisivatkin olleet vääriä.
Sellainen pikkujuttu pisti silmään, että 69-ikäinen oli joutunut yrittämään takakautta ulos, kun ovet eivät ilmeisesti toimineet. Hieman harmillista palavassa autossa, jos joutuu etsimään ovien pakkolaukaisua.
Tesloissa on mekaaninen avauskahva ovissa kuten muissakin autoissa paitsi Model X takaovissa. Sähköinen avaus on mekaanisen kahvan rinnalla. Minulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa olisi joku pakkolaukaisu ovien avaamista varten. Minkälainen pakkoaukaisu sinun autossasi on?
Sopii kuplan kuvaan, että sinun mielestäsi on ok otsikoida isosti paikkansa pitämätön juttu, mutta ei hiiskua sanaakaan sitten, kun asia on tutkittu ja tosiasiat ovat selvillä.
TM tietää, että totuus on luulon pahin vihollinen ja välttää totuuden selvittämistä, jotta voi jatkaa luulo- ja asennepohjaista kirjoittelua.
Tuo ovenaukaisujuttu oli NTSB:n "tieto", ilmeisesti he eivät saaneet selville, että ovi aukeaa aina ilman sähköäkin.
Tuo uutisten korjaamattomuus on maan (median) tapa. Onnettomuuden tapahduttua kerrotaan mitä sylki korviin tuo, välillä ihan mahdottomiakin, muttei niitä myöhemmin lähdetä oikomaan. Auto-onnettomuuksissa pitää lukea Moottoria tai joskus lopputuloksia käsitellään omina juttuina muissa medioissa. Niin se menee, kun ei ne oikaisut taida ketään kiinnostaa paitsi tekniikan friikkejä.
Siitä olen samaa mieltä, että ilmajousitus ei pienennä kantavuutta koska oikein suunniteltuna se kasvattaa sitä, etenkin jos ei halua ajaa jouset pohjassa peräänsä syvällä raahaavaa autoa. Joku hyväksyy tämän ison kuorman hintana, mutta minä en ja siksi olenkin polttanut yli 30 vuoden aikana tuhansia euroja nivomatic tasonsäätöihin. Nivomatic oli hyvä idea aikanaan, mutta pidän ilmajousitusta parempana että että ylläpidon kannalta ei ainakaan kalliimpana ratkaisuna.
Siitäkin olen samaa mieltä, että kaikki minun tuntemani jousitukset, niiaavat lastattaessa, lukuunottamatta jo valmiiksi ala-asentoonsa laskettuna "pohjassa makaavaa" kaasunestejousitusta tai ilmajousitusta. Minusta olennaista ei ole se, mitä lastatessa tapahtuu vaan että ajamaan lähtiessä kaasunestejousitus ja ilmajousitus säätävät itsensä vaateriin rautajousten niiatessa edelleen.
Aivan, mutta vastasin väitteisiin että Enyaqin kantavuus pienimmillään on kuulemma vain 401 kg eikä polttiksissakaan ole kantavuutta tilojen suhteessa. Jälkimmäistä väitettä en usko, koska joissain farkuissa kantavuutta on tilojen suhteessa varsin hyvin, eikä se ole voimalinjasta riippuva asia.
Tämän esimerkin auton pääasialliset kuljettajat painavat yhteensä hieman yli 100 kg, joten kuljettajissa ei ole merkittävää ylimääräistä painoa pois otettavaksi.
Jos E-Mersun neljälle matkustajalle jää vain vähän tilaa tavaroille, silloin pienen ja keskimääräisen kantavuuden autoon ei saa ottaa tavaroita mukaan lainkaan.
Suksiloota on roikkunut tallin katossa siitä lähtien kun vaihdoin keskiluokan farkun isompaan suksiluukulliseen sedaniin.
Kyllä kai kolarissa auton ovi voi rusentua niin, ettei se aukea?
Kyllä kait, mutta eiköhän NTSB olisi sen ymmärtänyt. Jostain syystä lähtivät tuota sähkön puutetta spekuloimaan. Miksi, jos ovissa kerran on mekaaninen avaus, ken tietää.
The NTSB further noted that “the available evidence suggests that the driver was seated in the driver’s seat at the time of the crash and moved into the rear seat” and that “it was not possible to determine whether the doors were manually operational following the power loss.”
Voihan tuon käsittää niinkin, että toteavat oven ehkä jumittuneen eikä toiminut manuaalisestikaan. Eipähän tuo, mitä tarkoittavat, selviä täällä spekuloimalla. Model Y:stäkin oli kerran oikein juutuubivideo, että auto oli syttynyt tuleen ja kuskin piti hädissään potkia tai lyödä lasi rikki, että pääsi autosta, kun sähköavaus ei toiminut. Sekin on kumma tarina, koska Yssäkin on mekaaninen avausvipu suunnilleen samassa paikassa kuin autoissa yleensä eli sen oven hantaakin yhteydessä sähköisen avausnapin lähellä.
Mutta asian ydin on se, että milloin TM julkaisee isolla lihavoidulla tekstillä otsikoidun uutisen, että onnettomuustutkinta on valmistunut ja luuloon sekä tietoiseen Teslan vastaiseen asenteeseen perustunut juttu oli ankka tosiasioiden suhteen.
Sähköauto vastatuulessa
https://www.is.fi/autot/art-2000009407840.html