Talvirenkaat 2023

116 kommenttia
24
  • muokattu 12.10.2023 19:54

    @Karrette kirjoitti:
    Jos taas oikeasti tarvitsee talvirenkaat ajamiseensa, niin kitkaversiot saisi laillisesti alle jo syyskuun lopussa, kun taas nastarenkaista pitäisi hyvin ennakoimalla taas "selittää" konstaapelille, jos valvontaa suoritetaan.

    Elämä ei mene aivan samoilla askelmerkeillä. Nytkin Quun renkaat kieltäytyvät muuttamasta hotellista ulos kylmään syksyyn, Karretten autossa on vielä kesärenkaat, koska kitkat voi vaihtaa hyvissä ajoin. Minun autoni on seissyt kesärenkain kinosten keskellä jo pian viikon.

    Rouva GLE sen sijaan hoiti taas kerran pelin kotiin. Hän räpsytteli hetken pitkiä ripsiään sanoen kuinka kivaa olisi jos hänen autossaan olisi talvirenkaat ennen kuin poistun viikoksi työmatkalle. Ja kuten aina ennenkin, hetki pulttipyssyn surinaa, momenttiavaimen naksahtelua ja kompressorin papatusta ja puolen tunnin kuluttua hänen autonsa ajettiin ulos tilavasta valoisasta autotallista iltauutisten sääennusteeseen sopivin nastarenkain, jarrupinnat ja raidetangon haitarikumit ja iskunvaimentimien ja perän tiiviys tarkistettuna ja rengaspaineet tasattuna.

    Seuraavana aamuna kotitaksin ajaessa minua lentokentälle ihastelimme auton hiljaista ja vakaata kulkua osin sohjoisella tiellä, olihan auton hankinnan ehtona ollut alun perin, että ylikokojarrujen ympärille pitää saada vakiokokoiset vanteet.

    Minun autoni jäi viikon työmatkani ajaksi päivystämään mahdollista sulaa keliä yhä kesärenkain.

    Yksikään sääennusteen nähnyt poliisi ei ole takuulla kysynyt renkaista muuta kuin korkeintaan

    "ookkonää pölijä vai miks nää ajat kesärenkaila Oulusa talavela, hä?"

    Nyt on lumi sulanut eikä edes mökin webcamissakaan näy yhtään. Sillä töinhän siellä on toinen auto hyvillä kesärenkailla, että on aamulla valita keliin sopiva.

    Jotkut vaan osaa (niinku Rouva). Ja toiset lähtevät vaihtamaan renkaat siinä vaiheessa kun iltauutiset kertovat niitä tarvittavan. Ja kun tietävät kuitenkin heltyvänsä, hankkivat kotitalliin sellaisen kaluston, että tuntuisi järkyttävältä rasitteelta soitella pitkin hotelleja renkaiden perään kalenteri kourassa. Jo pelkkä auton vienti monttöörille kestää kauemmin kuin renkaanvaihto kunnon työkaluilla ja työ on varmasti oikein tehty eikä vähän sinne päin.

    Niin se vaan menee. Happy wife, happy life!

      1
  • muokattu 12.10.2023 21:40

    Meillä menee niin että minä juon kahvit viinerillä, sillä aikaa kun renkaat vaihdetaan ja autoni pestään.

    Kuinkahan moni kaupunkien keskustoissa varastoi ja vaihtaa renkaat itse. Meidän yhtiössä en ole nähnyt kenkään vaihtaneen itse renkaita, meillä on kuitenkin omat osakkeena ostetut paikat.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Meillä menee niin että minä juon kahvit viinerillä, sillä aikaa kun renkaat vaihdetaan ja autoni pestään.

    Kuinkahan moni kaupunkien keskustoissa varastoi ja vaihtaa renkaat itse. Meidän yhtiössä en ole nähnyt kenkään vaihtaneen itse renkaita, meillä on kuitenkin omat osakkeena ostetut paikat.

    Kuinka kauan etukäteen pitää varata aika kahvittelulle?

      2
  • Kuu-ukko taitaa olla se Euroopan suurimman bordellin pitäjä, kun saa renkaanvaihdon yhteydessä noin kuninkaallista palvelua. :smile:

      
  • @Quu kirjoitti:
    Meillä menee niin että minä juon kahvit viinerillä, sillä aikaa kun renkaat vaihdetaan ja autoni pestään.

    Kuinkahan moni kaupunkien keskustoissa varastoi ja vaihtaa renkaat itse. Meidän yhtiössä en ole nähnyt kenkään vaihtaneen itse renkaita, meillä on kuitenkin omat osakkeena ostetut paikat.

    Hotelliasiakkaaksi varmaan täytyy ryhtyä sitten, kun keskusta-asuminen muotoutuu pääasialliseksi asumismuodoksi. Autotallipaikalla vaikka vaihtaminen onnistuisi, niin säilytys on "haasteellista". Maalla vaihto ja säilytys hoituu mukavasti omassa hallissa. Ristikkoavain ja tunkin vipu vielä pysyvät hanskassa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Kuinka kauan etukäteen pitää varata aika kahvittelulle?

    Tällä kertaa kun aikaa varasin, oli kahden viikonpäässä ensimmäinen vapa aika renkaidenvaihtoon, kahvilassa on vapailtapaikkoja päivittäin.

      
  • Kumho näytti olevan TM:n testissä ihan kelpo kitkarengas ja testin hintojen mukaan halpissarjaa. Onko kommentteja kyseisestä kumista?

    Kai 2010 ostin TM:n testin perusteella keskisarjan Hankookin nastat ja ihan asialliset ne ovat olleet. Nyt niissä olisi pintaa runsaasti, mutta nastat nurin, poikki, kuluneet tai poistuneet. Jäisiä olosuhteita lukuunottamatta viime talvena tuli ko. autolla muutama tuhat ajettua ongelmitta, peilijäällä oli liukasta. Kumikin vaikuttaa tuoreelta, että tiedä onko Kumhot sitten niitä paremmat.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Kuinkahan moni kaupunkien keskustoissa varastoi ja vaihtaa renkaat itse. Meidän yhtiössä en ole nähnyt kenkään vaihtaneen itse renkaita, meillä on kuitenkin omat osakkeena ostetut paikat.

    Hotelliasiakkaaksi varmaan täytyy ryhtyä sitten, kun keskusta-asuminen muotoutuu pääasialliseksi asumismuodoksi. Autotallipaikalla vaikka vaihtaminen onnistuisi, niin säilytys on "haasteellista".

    Riippuu autopaikasta. Kaupungissa asuvalla tuttavallani on kerrostalon kellarissa sijaitsevan parkkipaikan seinällä lukittava järeä teline, jossa hän säilyttää sitä rengassarjaa joka ei ole käytössä. Se ei vie edes tilaa käytännössä lainkaan, koska isonkin henkilöauton mahtuu pysäköimään siten, että konepelti tulee rengastelineen alle.

    Isojen renkaiden nostaminen hartiakorkeudelle voi tosin olla iäkkäämmälle tai muusta syystä hentorakenteiselle renkaanvaihtajalle kova urakka?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Isojen renkaiden nostaminen hartiakorkeudelle voi tosin olla iäkkäämmälle tai muusta syystä hentorakenteiselle renkaanvaihtajalle kova urakka?

    Siskon Möhkömersun (GLC) renkaat ovat tallissani. Ne ovat kaikin tavoin isommat kuin Ducaton. Vaikka ovat aluvanteilla, painokin on riittävä. Melko hullua.

      
  • muokattu 13.10.2023 10:34

    @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Isojen renkaiden nostaminen hartiakorkeudelle voi tosin olla iäkkäämmälle tai muusta syystä hentorakenteiselle renkaanvaihtajalle kova urakka?

    Siskon Möhkömersun (GLC) renkaat ovat tallissani. Ne ovat kaikin tavoin isommat kuin Ducaton. Vaikka ovat aluvanteilla, painokin on riittävä. Melko hullua.

    Syksyisin ja keväisin täytyy tätä nykyä vaihtaa viiteen autoon renkaat. Etuvetoihin vähiten kuluneet eteen, takavetoiseen taakse, niin kuluu koko rengaskerta samaa tahtia loppuun, mutta noista nelivedoista en oikein ole vielä päässyt selvyyteen mikä pää kuluttaa eniten renkaita. (Niissä olen vain siirtänyt edellisen talven eturenkaat taakse jne, kun työntömitta ei ole näyttänyt selvää eroa.)

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Kuu-ukko taitaa olla se Euroopan suurimman bordellin pitäjä, kun saa renkaanvaihdon yhteydessä noin kuninkaallista palvelua. :smile:

    Sinä et bordellia tarvitse, kun kuti irtoaa jo rakkaudesta bemariin😄

      
  • @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kuu-ukko taitaa olla se Euroopan suurimman bordellin pitäjä, kun saa renkaanvaihdon yhteydessä noin kuninkaallista palvelua. :smile:

    Sinä et bordellia tarvitse, kun kuti irtoaa jo rakkaudesta bemariin😄

    Autoja en ole koskaan rakastanut, mutta elämäni nainen sai kaiken rakkauden. Nauttikaa yhteisestä elämästänne niin pitkään kuin voitte. Noin vuosi sitten menetin elämäni naisen äkilliseen sairauskohtaukseen. 36 vuotta kestänyt yhteinen taival päättyi, kuin veitsellä leikaten. Elän edelleen surun keskiössä tietäen, että jonain päivänä näemme taas. Surun ymmärtää vain saman surun kokenut ja kaikilla on surun käsittelyyn oma aikansa.

      4
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Kuinkahan moni kaupunkien keskustoissa varastoi ja vaihtaa renkaat itse. Meidän yhtiössä en ole nähnyt kenkään vaihtaneen itse renkaita, meillä on kuitenkin omat osakkeena ostetut paikat.

    Hotelliasiakkaaksi varmaan täytyy ryhtyä sitten, kun keskusta-asuminen muotoutuu pääasialliseksi asumismuodoksi. Autotallipaikalla vaikka vaihtaminen onnistuisi, niin säilytys on "haasteellista".

    Riippuu autopaikasta. Kaupungissa asuvalla tuttavallani on kerrostalon kellarissa sijaitsevan parkkipaikan seinällä lukittava järeä teline, jossa hän säilyttää sitä rengassarjaa joka ei ole käytössä. Se ei vie edes tilaa käytännössä lainkaan, koska isonkin henkilöauton mahtuu pysäköimään siten, että konepelti tulee rengastelineen alle.

    Isojen renkaiden nostaminen hartiakorkeudelle voi tosin olla iäkkäämmälle tai muusta syystä hentorakenteiselle renkaanvaihtajalle kova urakka?

    2010-luvulla rakennettu talo, mutta autotallien ja -paikkojen mitoitus 70-luvulta, kuten on nykyään tapana. Tehokkaita SAFA-neliöitä. Nosteleminen ei ole ongelma, mutta takaa läpikuljettava talli ei mahdollista telineitä takaseinälle. Tämä rajaa myös pois hankintalistalta mm. E-sarjan SUVit. Olisi tietenkin voinut ostaa autotallista leveämmän "invapaikan", jossa mahtuisi säilyttämään romua (jos isännöitsijä suo), mutta sellaiseen ei moraali taivu. Meni tarvitsijalle. Tosin, kun kaikki palvelut löytyvät korkeintaan kolmen korttelin takaa niin sitten ajastaan voi autostakin luopua. Ostaa sadekelien varalle vaikka koppimopon🤔

      
  • muokattu 13.10.2023 12:37

    @tracktest kirjoitti:

    Autoja en ole koskaan rakastanut, mutta elämäni nainen sai kaiken rakkauden.

    Mistäs sinä teit päätelmän että minä olisin bordellinpitäjä, kun juon kahvit autoa odotellessa renkaanvaihdosta ja pesusta.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Maalla vaihto ja säilytys hoituu mukavasti omassa hallissa. Ristikkoavain ja tunkin vipu vielä pysyvät hanskassa.

    Ristikkoavain on ainakin omien kokemusteni mukaan aikalailla saman tason halpa väline kuin mikä oli autojen omat tunkit. Yksi pikkuauto johon vaihdan itse renkaat on sellainen että ristikkoavaimella ei pultteja saa auki.

    Teleskooppivartinen rengasavain tekee vaihtamisen mukavammaksi. Tosin silläkin on joskus työlästä avata ne pultit. Vaan jos ristikkoavain toimii ja on hyväksi havaittu, niin sitten sellaisella on hyvä jatkaa.

    Tällaista tarkoitan:
    https://www.tokmanni.fi/rengasavain-teleskooppivarsi-17-19-21-23-mm-6438114669754

      
  • @Quu kirjoitti:
    Meillä menee niin että minä juon kahvit viinerillä, sillä aikaa kun renkaat vaihdetaan ja autoni pestään.

    Kuinkahan moni kaupunkien keskustoissa varastoi ja vaihtaa renkaat itse. Meidän yhtiössä en ole nähnyt kenkään vaihtaneen itse renkaita, meillä on kuitenkin omat osakkeena ostetut paikat.

    Yksi autonkuljettajana toiminut mies vaihtoi vaimonsa pikkuautoon renkaat siten että niiden jokaisen pyörimissuunta oli väärinpäin. Jos ei osaa (pultit auki ja kiinni ei ihan riitä), niin olisi hyvä seurata toisten tekemisiä ja kysyä neuvoja. Tai jos renkaat ovat kookkaat ja raskaat, niin ei pidä rikkoa itseään tai autoaan.

    Ei renkaiden kausivaihto ole mikään miehisyyden merkki, mutta on siinäkin oma hommansa ajaa rengasliikkeeseen, joko etukäteen sovittuna aikana tai jonottamalla. Jos taas ajattelee sitä että kannattaako tehdä itse vaiko teettää toisella, niin jos hinta on esimerkiksi 30 euroa, niin se on 1½-3 tunnin nettopalkka, ammatista riippuen.

    Jokaisella on omat harrastuksensa ja mielenkiinnon aiheensa. Toinen tykkää konepesusta, toiset pesevät autonsa itse. Toinen onkii itse kalansa, toinen ostaa ne fileoituna kaupan tiskiltä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Maalla vaihto ja säilytys hoituu mukavasti omassa hallissa. Ristikkoavain ja tunkin vipu vielä pysyvät hanskassa.

    Ristikkoavain on ainakin omien kokemusteni mukaan aikalailla saman tason halpa väline kuin mikä oli autojen omat tunkit. Yksi pikkuauto johon vaihdan itse renkaat on sellainen että ristikkoavaimella ei pultteja saa auki.

    Etpä ole tainnut kiristää pultteja ainakaan oikeaan kireyteen, jos niitä ei saa ristikkoavaimella auki.

      4
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Maalla vaihto ja säilytys hoituu mukavasti omassa hallissa. Ristikkoavain ja tunkin vipu vielä pysyvät hanskassa.

    Ristikkoavain on ainakin omien kokemusteni mukaan aikalailla saman tason halpa väline kuin mikä oli autojen omat tunkit. Yksi pikkuauto johon vaihdan itse renkaat on sellainen että ristikkoavaimella ei pultteja saa auki.

    Etpä ole tainnut kiristää pultteja ainakaan oikeaan kireyteen, jos niitä ei saa ristikkoavaimella auki.

    Omissa autoissani (2 kpl) pärjää ristikkoavaimella, jos sellaista välttämättä haluaisi käyttää.

    Se pikkuauto on sellainen että minun pitää joidenkin pulttien osalta seisoa sen teleskooppivarren päällä että pultit aukeavat. En tiedä käykö auto huollossa ja siellä ammutaan kireään momenttiin kiinni, vai mistä johtuu. Sen auton toinen ominaisuus on sellainen että vanne on vain pulttien varassa kiinni, siinä ei ole mitään keskiötä. Positiivista siinä on se että 15" rengaskoko on miellyttävän kevyt 17"-19" tuumaisiin verrattuna.

      
  • Sanotaan että suutari pysyköön lestissään, autohuolto hoitaa minun autooni liittyvät työt, minä nautin omalla työlläni ansaituista euroista, ja työllistän niillä esim. autoista elantonsa saavia.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä menee niin että minä juon kahvit viinerillä, sillä aikaa kun renkaat vaihdetaan ja autoni pestään.

    Kuinkahan moni kaupunkien keskustoissa varastoi ja vaihtaa renkaat itse. Meidän yhtiössä en ole nähnyt kenkään vaihtaneen itse renkaita, meillä on kuitenkin omat osakkeena ostetut paikat.

    Yksi autonkuljettajana toiminut mies vaihtoi vaimonsa pikkuautoon renkaat siten että niiden jokaisen pyörimissuunta oli väärinpäin. Jos ei osaa (pultit auki ja kiinni ei ihan riitä), niin olisi hyvä seurata toisten tekemisiä ja kysyä neuvoja. Tai jos renkaat ovat kookkaat ja raskaat, niin ei pidä rikkoa itseään tai autoaan.

    Ei renkaiden kausivaihto ole mikään miehisyyden merkki, mutta on siinäkin oma hommansa ajaa rengasliikkeeseen, joko etukäteen sovittuna aikana tai jonottamalla. Jos taas ajattelee sitä että kannattaako tehdä itse vaiko teettää toisella, niin jos hinta on esimerkiksi 30 euroa, niin se on 1½-3 tunnin nettopalkka, ammatista riippuen.

    Jokaisella on omat harrastuksensa ja mielenkiinnon aiheensa. Toinen tykkää konepesusta, toiset pesevät autonsa itse. Toinen onkii itse kalansa, toinen ostaa ne fileoituna kaupan tiskiltä.

    Minä olen välillä käyttänyt palvelua, mutta nyt pari vuotta vaihtanut itse juuri siksi, ettei tarvitse tähdätä tiettyyn aikaan mihinkään liikkeeseen. Työpaikalla on halli, akkupulttikone, hallitunkki ja momenttiavain ja paikka, jossa säilyttää renkaat. Kaloja en ongi enkä osta fileoituna kaupan tiskiltä. Silloin, kun ostan, niin torikauppiaalta kylmäsavustettuna.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Maalla vaihto ja säilytys hoituu mukavasti omassa hallissa. Ristikkoavain ja tunkin vipu vielä pysyvät hanskassa.

    Ristikkoavain on ainakin omien kokemusteni mukaan aikalailla saman tason halpa väline kuin mikä oli autojen omat tunkit. Yksi pikkuauto johon vaihdan itse renkaat on sellainen että ristikkoavaimella ei pultteja saa auki.

    Etpä ole tainnut kiristää pultteja ainakaan oikeaan kireyteen, jos niitä ei saa ristikkoavaimella auki.

    Omissa autoissani (2 kpl) pärjää ristikkoavaimella, jos sellaista välttämättä haluaisi käyttää.

    Se pikkuauto on sellainen että minun pitää joidenkin pulttien osalta seisoa sen teleskooppivarren päällä että pultit aukeavat. En tiedä käykö auto huollossa ja siellä ammutaan kireään momenttiin kiinni, vai mistä johtuu. Sen auton toinen ominaisuus on sellainen että vanne on vain pulttien varassa kiinni, siinä ei ole mitään keskiötä. Positiivista siinä on se että 15" rengaskoko on miellyttävän kevyt 17"-19" tuumaisiin verrattuna.

    Riippuu ristikkoavaimen laadusta ja käyttäjän salihistoriasta mitä sillä saa auki. Järkevä käyttäjä tosin käyttää sitä vain mutterien tai pulttien pyörittelyyn ja muutoin oikeita työkaluja.

    Joissain autoissa pultit kiristyvät ajossa oliko se varsinkin vasemmalla puolella. Peltivanteet joustavat asennettaessa ja ajossa niin, että välillä narahtaa ihan kunnolla, kun löysää itse kiristetyt pultit.

    Pyörien vaihtoon myydään ohjaintappeja, jollaisen voi kiertää pultinreikään ja pyörä sujahtaa paikalleen.

      
  • Olenkin sitten lähes koko ikäni tehnyt renkaanvaihdonkin väärin. Siis ristikkoavaimella. Joskus huoltoliikkeen kiristämät ovat olleet tiukemmassa. Mutta kuten Transitmies laulussa, tosin ratin kääntämisestä, kertoo " ei haittaa sitä jolla voimaa on". 150 Nm:n ohjekireydestä aukeaa kevyesti.

      1
  • Minä teen jälkikiristyksen aina omalla ristikolla 100> km jälkeen.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Olenkin sitten lähes koko ikäni tehnyt renkaanvaihdonkin väärin. Siis ristikkoavaimella. Joskus huoltoliikkeen kiristämät ovat olleet tiukemmassa. Mutta kuten Transitmies laulussa, tosin ratin kääntämisestä, kertoo " ei haittaa sitä jolla voimaa on". 150 Nm:n ohjekireydestä aukeaa kevyesti.

    Ristikkoavaimen ongelma ei ole voima vaan pito ja sitä kautta lihaskoordinaatio. Kiinteät hylsyt ovat jo alkujaan löysiä ja huonolla vääntämisellä hylsy on vielä vinossakin. Kulmat pettävät avaimesta ja muttereista. Mutta saahan joihinkin ristikoihin myös kunnon puolen tuuman vääntiöisen hylsyn. Ja varmaan myös hyviä ristikkoavaimia on, mutta ei vitosella.

      
  • muokattu 14.10.2023 12:24

    @Late1969 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Olenkin sitten lähes koko ikäni tehnyt renkaanvaihdonkin väärin. Siis ristikkoavaimella. Joskus huoltoliikkeen kiristämät ovat olleet tiukemmassa. Mutta kuten Transitmies laulussa, tosin ratin kääntämisestä, kertoo " ei haittaa sitä jolla voimaa on". 150 Nm:n ohjekireydestä aukeaa kevyesti.

    Ristikkoavaimen ongelma ei ole voima vaan pito ja sitä kautta lihaskoordinaatio. Kiinteät hylsyt ovat jo alkujaan löysiä ja huonolla vääntämisellä hylsy on vielä vinossakin. Kulmat pettävät avaimesta ja muttereista. Mutta saahan joihinkin ristikoihin myös kunnon puolen tuuman vääntiöisen hylsyn. Ja varmaan myös hyviä ristikkoavaimia on, mutta ei vitosella.

    Työkaluissa ja mittalaitteissa olen aina panostanut laatuun. Ristikolla taitaa olla ikää yli 40 vuotta. Vuosikymmeniä en heikkolaatuista olisi käyttänyt. Hintaa en muista, mutta tuskin sain vitosella. Lihaskoordinaatioon en ota kantaa.

    Lisäänpä vielä. Täytyy kakkoskulkimeen talvirenkaita vaihtaessa tehdä vertailutesti: hylsy vs. ristikko.

      
  • muokattu 15.10.2023 11:16

    @Quu kirjoitti:
    Minä teen jälkikiristyksen aina omalla ristikolla 100> km jälkeen.

    Näin teen itsekin. Ja Yosemite J:n tapaan käytin pitkään ristikkoavainta pyöränvaihdoissa. Sillä saa omasta mielestäni kireyden helposti sopivaan momenttiin riittävällä tarkkuudella . Riittävällä, koska en ole insinööri. Teleskooppivarttakin olen joskus kokeillut, mutta sillä ei saa samanlaista tuntumaa. Ristikkoavaimellahan saa myös ne löysät kierrokset helposti hoidettua, kun vain laittaa avaimen pyörimään. Toimii molempiin suuntiin. Koskaan en ole muttereita tai pultteja, saati vanteita, rikkonut/pilannut ristikkoavaimella.

      
  • @koreileva kirjoitti:
    Koskaan en ole muttereita tai pultteja, saati vanteita, rikkonut/pilannut ristikkoavaimella.

    Minulla kävi niin että ristikkoavaimella joka meillä autotallin hyllyssä oli, niin sillä en enää saanut pultteja auki. Piti sillä kerralla mennä rengasliikkeeseen hoitamaan se pikkuauton renkaanvaihto. Tämä ongelma ratkesi 15 euron teleskooppivarsihankinnalla, se on säädettävissä (enemmän tai vähemmän vipuvartta), ja kun se on lyhimmillään on kiristys ok. Räikkäsarjaa voi käyttää pulttien pyörittämisiin.

    Vaikka momenttiavain tietysti olisi suositusten mukainen loppukiristykseen...

    En myöskään ole enää pitkiin aikoihin käyttänyt auton omaa tunkkia, tosin nykyisissä autoissa ei sellaista enää ole, kun ei ole vararengastaakaan.

    https://www.hs.fi/autot/art-2000002654840.html

    "Ford muistutti kirjeellä uuden Mondeon omistajia (vuosimallista 2001 alkaen) auton varusteena olevan tunkin soveltuvan vain hätäkäyttöön."

    Jokainen tekee sen konstin mukaan mikä itselle parhaaksi sopii. Vaikka vinkkejä jaetaan toisillemme, niin en aio palata ristikkoavaimen käyttäjäksi. Koska en saa auton pultteja auki sillä :smiley:

      1
  • muokattu 15.10.2023 13:32

    Täällä on menty kahden avaimen varikkotaktiikalla jo vuosia: teleskooppiavaimella pultit löysälle, muuten pulttien pyörittely ja kiristys hoituu ristikkoavaimella kätevimmin, ainakin jollei omista akkupulttikonetta tai akku hyytyy kesken.

      1
  • @koreileva kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä teen jälkikiristyksen aina omalla ristikolla 100> km jälkeen.

    Näin teen itsekin. Ja Yosemite J:n tapaan käytin pitkään ristikkoavainta pyöränvaihdoissa. Sillä saa omasta mielestäni kireyden helposti sopivaan momenttiin riittävällä tarkkuudella . Riittävällä, koska en ole insinööri. Teleskooppivarttakin olen joskus kokeillut, mutta sillä ei saa samanlaista tuntumaa. Ristikkoavaimellahan saa myös ne löysät kierrokset helposti hoidettua, kun vain laittaa avaimen pyörimään. Toimii molempiin suuntiin. Koskaan en ole muttereita tai pultteja, saati vanteita, rikkonut/pilannut ristikkoavaimella.

    Aika hyvin ristikolla saa momentin 140...150 Nm:n tienoille. Momenttiavaimella tarkemmin.
    Tällaiseen investoin aikoinaan: https://www.autodoc.fi/michelin/14741486
    Hoituu helposti loppu- ja jälkikiristykset.

      
  • muokattu 16.10.2023 13:01

    @Karrette kirjoitti:
    Se pikkuauto on sellainen että minun pitää joidenkin pulttien osalta seisoa sen teleskooppivarren päällä että pultit aukeavat. En tiedä käykö auto huollossa ja siellä ammutaan kireään momenttiin kiinni, vai mistä johtuu. Sen auton toinen ominaisuus on sellainen että vanne on vain pulttien varassa kiinni, siinä ei ole mitään keskiötä. Positiivista siinä on se että 15" rengaskoko on miellyttävän kevyt 17"-19" tuumaisiin verrattuna.

    pulteilla keskittävän vanteenkin pulterit irtoavat kyllä ihan kohtuudella kunhan ne kiristetään oikeaan momenttiin.

    Ristikkoavaimet ovat usein sen verran karkeatekoisia, että en raskisi ainakaan aluvanteiden pultteja käsitellä sellaisella. Muoviholkilla suojatut tai teipatut hylsyt eivät naarmuta pulttien ympäriltä maalia pois, joten vanteen maalipinta pysyy parempana. Lohjenneen maalipinnan alta paljastuva hapettuva kevytmetallipinta alkaa levittää rokkoa vähitellen laajemmalle.

    Eikö avaimen päällä hyppiminen tunnu yhtään epävarmalta? Satunnaisesti oikein tiukassa istuva pultteja olen aukonut mieluummin pitkävartisella avaimella ja jaloilla eikä selällä nostaen.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit