Onko jotain syytä olettaa, että auto pitäisi nostaa neljästä pisteestä yhtäaikaa?
No vähintäänkin jotain on, jos kerran huollon edustaja otti asian esille. Ja hänen mielestään vähintään se yhdestä nurkasta nostaminen pelkästään ei olisi suositeltavaa.
Keskustelupalstalta luettu kommentti tuntemattomaksi jääneen huoltoliikkeen tuntemattomaksi jääneen kaverin mielipiteestä ei vielä ihan riitä vakuuttamaan asiasta.
Ymmärrän tuon hyvin, vaan kun ei siitä ole kyse. Sinä(kään) et ymmärtänyt sitä näkökulmaani, että lähdin uteliaana vain tiedustelemaan täällä huippuasiantuntijoiden parissa, oletteko kuulleet aiheesta - muutkin siis. Tai varsinkin ne sähkärin omistajat kokemusasiantuntijapohjalta.
Jos aihe ei olisi jotenkin sähköautojen "erikoisuuksia", niin eihän TM sekään eläisi vielä ns. epätietoisuudessa, vai mitä? Asia liittyy akkujen vääntymiseen, tai sen varomiseen tms. joka on kuitenkin erityisen poikkeavaa polttisautoihin verrattuna, joiden nostamista nurkka kerrallaan ei epäile kait kukaan (olettaen että vaihtaja nyt sen verran on kärryillä, että löytää sen nostokohdan....).
Ja kyllä, kuulin VW ID4:n omistajatuttavaltani, että hänelle oli suositeltu vaihtoa liikkeessä.
Kuten sanottu, kuulostelen lisätietoja aiheesta ja sitten VASTA arvioin, oliko vain huhua, vai oliko edes nimeksi totuudenperää.
Koin tänään yhden oman elämäni Road Movien. Spotifystä luukuttaen "Isoimpia Classic-Rock" hittejä, tietysti Steppenwolfia, Gun N' Rosesin versio Knockin On Heavens Door, Stairways To Heaven, Lynyrd Skynyrdin Sweet Home Alabama jne. Subwooferista kunnon bassot ja rummut hyvin esillä ja auto suorastaan kuin liiti pohjanmaan lakeuksilla lähellä tien pintaa. Oli taas kitkat alla.
Kysymys: onkohan olemassa kesärenkaita, jotka olisivat edes suunnilleen yhtä mukavat kuin kitkat maantiellä?
@HybridRules kirjoitti:
Koin tänään yhden oman elämäni Road Movien. Spotifystä luukuttaen "Isoimpia Classic-Rock" hittejä, tietysti Steppenwolfia, Gun N' Rosesin versio Knockin On Heavens Door, Stairways To Heaven, Lynyrd Skynyrdin Sweet Home Alabama jne. Subwooferista kunnon bassot ja rummut hyvin esillä ja auto suorastaan kuin liiti pohjanmaan lakeuksilla lähellä tien pintaa. Oli taas kitkat alla.
Kysymys: onkohan olemassa kesärenkaita, jotka olisivat edes suunnilleen yhtä mukavat kuin kitkat maantiellä?
Epämääräisessä alustassa epämääräiset renkaat tuntuvat parhailta? Suunnilleen kaikki kesärenkaat ovat parempia, jos asvaltilla ajetaan.
@HybridRules kirjoitti:
Kysymys: onkohan olemassa kesärenkaita, jotka olisivat edes suunnilleen yhtä mukavat kuin kitkat maantiellä?
Samaa olen ihmetellyt itsekin toistaiseksi ainoan kitkarengastalveni jälkeen?
Yllä mainittu alustan epämääräisyys tosin toteutuu myös Eemelin tapauksessa. Jos haluaa tuntea sormissaan onko pyörän alle jäävä murunen punagraniittia vai tavallista, silloin kannattaa ostaa jotain muuta tai ainakin valita Eemelinsä Affalterbachin versiona.
Sulalla ja lumisella pakkastiellä minun autoni oli mukavimmillaan Continentalin kitkarenkailla vsikka sitä on ajettu kesäisin tunnettujen valmistajien testeissä hyvin pärjänneillä laaturenkailla.
@HybridRules kirjoitti:
Kysymys: onkohan olemassa kesärenkaita, jotka olisivat edes suunnilleen yhtä mukavat kuin kitkat maantiellä?
Samaa olen ihmetellyt itsekin toistaiseksi ainoan kitkarengastalveni jälkeen?
Yllä mainittu alustan epämääräisyys tosin toteutuu myös Eemelin tapauksessa. Jos haluaa tuntea sormissaan onko pyörän alle jäävä murunen punagraniittia vai tavallista, silloin kannattaa ostaa jotain muuta tai ainakin valita Eemelinsä Affalterbachin versiona.
Sulalla ja lumisella pakkastiellä minun autoni oli mukavimmillaan Continentalin kitkarenkailla vsikka sitä on ajettu kesäisin tunnettujen valmistajien testeissä hyvin pärjänneillä laaturenkailla.
Taivaaseen on muuten vain yhden portaat.
Mielenkiintoista! Minulla nimittäin nuo Continentalin kitkat ovat ainoat talvirenkaat, joilla auto muuttuu tärinöiden suhteen epämukavammaksi kesärenkaisiin verrattuna. Continentalit ovat erittäin pintakovat ja tien tärinät tuntuvat selvästi. Mutta toisaalta ne ovat suht. hiljaiset. (Omien tärinät läpi päästävien Continentalien kyljessä lukee XL. En tiedä onko sillä sitten minkälainen merkitys asiaan ja saako niitä edes muunlaisina. Renkaat ovat ne mitkä rengasliike laittoi alle, kun olin valinnut merkin.) Jos nyt oikein rumasti sanotaan niin Lexuksesta tulee Toyota noilla renkailla tärinöiden suhteen. Ohjaustuntuma taasen on kitkarenkaaksi mainio.
@HybridRules kirjoitti:
Kysymys: onkohan olemassa kesärenkaita, jotka olisivat edes suunnilleen yhtä mukavat kuin kitkat maantiellä?
Samaa olen ihmetellyt itsekin toistaiseksi ainoan kitkarengastalveni jälkeen?
Yllä mainittu alustan epämääräisyys tosin toteutuu myös Eemelin tapauksessa. Jos haluaa tuntea sormissaan onko pyörän alle jäävä murunen punagraniittia vai tavallista, silloin kannattaa ostaa jotain muuta tai ainakin valita Eemelinsä Affalterbachin versiona.
Sulalla ja lumisella pakkastiellä minun autoni oli mukavimmillaan Continentalin kitkarenkailla vsikka sitä on ajettu kesäisin tunnettujen valmistajien testeissä hyvin pärjänneillä laaturenkailla.
Taivaaseen on muuten vain yhden portaat.
Mielenkiintoista! Minulla nimittäin nuo Continentalin kitkat ovat ainoat talvirenkaat, joilla auto muuttuu tärinöiden suhteen epämukavammaksi kesärenkaisiin verrattuna. Continentalit ovat erittäin pintakovat ja tien tärinät tuntuvat selvästi. Mutta toisaalta ne ovat suht. hiljaiset. (Omien tärinät läpi päästävien Continentalien kyljessä lukee XL. En tiedä onko sillä sitten minkälainen merkitys asiaan ja saako niitä edes muunlaisina. Renkaat ovat ne mitkä rengasliike laittoi alle, kun olin valinnut merkin.) Jos nyt oikein rumasti sanotaan niin Lexuksesta tulee Toyota noilla renkailla tärinöiden suhteen. Ohjaustuntuma taasen on kitkarenkaaksi mainio.
Komppaan 740GLEn kokemuksia, mukavuus (pehmeys ja hiljaisuus) noilla Contin Vikingeillä on omallakin kohdalla kesärenkaita parempi (kesällä Contin Premium contact). Molemmat samassa koossa 225/55R17 ja samalla indeksillä XL101.
Sama kokemus minullakin. Kitkat ovat monesti olleet kesärenkaita mukavammat. Osittain siihen vaikuttaa myös se, että talvirenkaat ovat olleet kiinni tuumaa pienemmissä vanteissa.
@Lukija31722 kirjoitti:
Mielenkiintoista! Minulla nimittäin nuo Continentalin kitkat ovat ainoat talvirenkaat, joilla auto muuttuu tärinöiden suhteen epämukavammaksi kesärenkaisiin verrattuna. Continentalit ovat erittäin pintakovat ja tien tärinät tuntuvat selvästi. Mutta toisaalta ne ovat suht. hiljaiset. (Omien tärinät läpi päästävien Continentalien kyljessä lukee XL.
Niin on, mielenkiintoista todellakin. XL tarkoittaa eXtra Load, eli suuremman kuormituksen rengasta. Minulla on vain henkilöautokäyttöön sopivat ilman XL:aa.
Oman positiivisen kokemukseni perusteena on:
Pehmeys
hiljaisuus
kevyt, mutta täsmällinen ja symmetrinen ohjausvaste
auton kaarretasapaino säilyy samana kaikissa tilanteissa vaikka kitka vaihteleekin
vakaa kulku itsestään suoraan
Tuo viimeksimainittu on perinne-Mersun omituisuus puoltaa ojaan päin, jonka Contin kitkarengas tuntui neutraloivan hyvin ilman kotimaisen kansanperinteen epäsymmetristä etupään caster-kulmaakin.
Onhan se kesärengasta kevyempi ohjata ja selvästi korkeampi lamellirengas, joten ei siitä kesäkuumalle kilparadalle ole. Mutta auton siirtelyyn osoitteesta toiseen koleassa syksyssä ihan omiaan. Tuohon en kaipaisi kuin Continentalin keveiden ja hiljaisten kuminastojen toimivan version niin olisi jo aika lähellä täydellistä talvirengasta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Mielenkiintoista! Minulla nimittäin nuo Continentalin kitkat ovat ainoat talvirenkaat, joilla auto muuttuu tärinöiden suhteen epämukavammaksi kesärenkaisiin verrattuna. Continentalit ovat erittäin pintakovat ja tien tärinät tuntuvat selvästi. Mutta toisaalta ne ovat suht. hiljaiset. (Omien tärinät läpi päästävien Continentalien kyljessä lukee XL.
Niin on, mielenkiintoista todellakin. XL tarkoittaa eXtra Load, eli suuremman kuormituksen rengasta. Minulla on vain henkilöautokäyttöön sopivat ilman XL:aa.
Oman positiivisen kokemukseni perusteena on:
Pehmeys
hiljaisuus
kevyt, mutta täsmällinen ja symmetrinen ohjausvaste
auton kaarretasapaino säilyy samana kaikissa tilanteissa vaikka kitka vaihteleekin
vakaa kulku itsestään suoraan
Tuo viimeksimainittu on perinne-Mersun omituisuus puoltaa ojaan päin, jonka Contin kitkarengas tuntui neutraloivan hyvin ilman kotimaisen kansanperinteen epäsymmetristä etupään caster-kulmaakin.
Onhan se kesärengasta kevyempi ohjata ja selvästi korkeampi lamellirengas, joten ei siitä kesäkuumalle kilparadalle ole. Mutta auton siirtelyyn osoitteesta toiseen koleassa syksyssä ihan omiaan. Tuohon en kaipaisi kuin Continentalin keveiden ja hiljaisten kuminastojen toimivan version niin olisi jo aika lähellä täydellistä talvirengasta.
Mitä tästä opimme? Älä osta vahingossa XL-renkaita.
@HybridRules kirjoitti:
Kysymys: onkohan olemassa kesärenkaita, jotka olisivat edes suunnilleen yhtä mukavat kuin kitkat maantiellä?
Samaa olen ihmetellyt itsekin toistaiseksi ainoan kitkarengastalveni jälkeen?
Yllä mainittu alustan epämääräisyys tosin toteutuu myös Eemelin tapauksessa. Jos haluaa tuntea sormissaan onko pyörän alle jäävä murunen punagraniittia vai tavallista, silloin kannattaa ostaa jotain muuta tai ainakin valita Eemelinsä Affalterbachin versiona.
Sulalla ja lumisella pakkastiellä minun autoni oli mukavimmillaan Continentalin kitkarenkailla vsikka sitä on ajettu kesäisin tunnettujen valmistajien testeissä hyvin pärjänneillä laaturenkailla.
Taivaaseen on muuten vain yhden portaat.
Huomasin itsekin, mutta liian myöhään ylimääräisen ässän. En ole koskaan kuunnellut sanoja tarkemmin, mutta taivaaseen taitaa olla aika monet portaat, jos miettii maailman menoa: kristityt, muslimit ja juutalaiset ainakin omistavat omat portaat kukin.
Tarvitseeko ihmetellä enempää, jos huoltoliike ohjeistaa vaihtamaan renkaat huoltoliikkeessä, eikä kotona.
Jokunen aika sitten rengasala esitti, että renkaan vaihto määrättäisiin ammattilaisten työksi. Motiiveja voi jokainen arvuutella.
Auton oman tunkin käyttösuositus ja ovien kiinni pitäminen menee taas valmistajan vastuun varmistelun piikkiin. Eihän valmistaja voi kehoittaa kotimekaanikkoja käyttämään tunkkia, jonka tyyppiä ja laatua ei tehdas tiedä.
Yhden auton käsikirjassa neuvottiin vaihtamaan renkaat samanlaisiin kuin Pirellin ensiasennusrenkaat olivat. Talvirengassuositusta ei ollut, kuten ei ohjetta siihenkään, mitkä renkaat laitetaan alle, kun ko. Pirellin mallin valmistus loppui.
Ihan hiukan voi joskus omaakin harkintaa näissä asioissa käyttää.
Mitä tästä opimme? Älä osta vahingossa XL-renkaita.
Kevyessä autossa korkean kantavuusindeksin rengas on varmasti epämiellyttävä, mutta ei asiansa osaava rengasmyyjä tällaista kyllä yritä edes myydä. Rekisteriotteesta käy kyllä ilmi millainen rengas vaaditaan. Yleensä myös renkaan hinta nousee kantavuuden noustessa.
Kuinkahan monella on kesärenkaina vähemmän mukavat, ns. suorituskykyiset renkaat mukavuuspainotteisten sijaan? Vaikka profiilia olisikin, nopean ajon renkaiden vertaaminen kitkarenkaisiin antaa odotetun tuloksen, kitkat tuntuvat mukavammilta, mutta luultavasti epämääräisiltä. Jos tuohon sotkee vielä eri koot ja kesäkumien mataluuden, mukavuus korostuu. Onkohan vielä nopeusluokatkin eri tasolta, kesärenkailla saisi ajaa lujempaa kuin auto kulkee.
Mitä tästä opimme? Älä osta vahingossa XL-renkaita.
Kevyessä autossa korkean kantavuusindeksin rengas on varmasti epämiellyttävä, mutta ei asiansa osaava rengasmyyjä tällaista kyllä yritä edes myydä. Rekisteriotteesta käy kyllä ilmi millainen rengas vaaditaan. Yleensä myös renkaan hinta nousee kantavuuden noustessa.
Silti, älä osta vahingossa, osta kun oikeasti tarvitset. Itse sisäistin tuon metkinnän vasta kun ihmettelin alle saamiani renkaita. Toisaalta kovuutta tulee ihmeteltyä vain hetki renkaanvaihdon jälkeen ja sitten siihen tottuu eikä enää huomaa koko asiaa. Jousitus kuitenkin toimii kovillakin renkailla.
@HybridRules kirjoitti:
taivaaseen taitaa olla aika monet portaat, jos miettii maailman menoa: kristityt, muslimit ja juutalaiset ainakin omistavat omat portaat kukin.
Näen pisteesi, vaikka esimerkkisi epäilyttääkin. Jokainen rakentakoot omansa näköiset portaansa omaan taivaaseensa, mutta samalla muiden oikeuksia kunnioittaen. Muille aiheutetun kärsimyksen nojalla toivonkin militanttien kristittyjen, muslimien, juutalaisten ja muidenkin väkivaltaisten ryhmittymien päätyvän hiiliä lapioimaan.
Oululaispojat olivat käyttäytyneet Kärppäpeleissä sen verran huonosti, että päätyivät kuolemansa jälkeen helvettiin. Piru tuli ensimmäisenä päivänä katsomaan miten pojilla menee helvetin kuumuudessa, ja näki pettymyksekseen kaverusten bilettävän havajipaidassa. Piru meni kysymään mikä on homman nimi, ja kaverukset kertoivat olevansa ikuisen jäätävän merituulen Oulusta, joten on kivaa kun kerrankin osui kesäpäivä kohdalleen heti ensimmäisenä päivänä.
Piru otti pultit, painui oitis konttoriinsa ja väänsi termostaatin kiinni. Lämmityksen lakatessa Helvetti alkoi viilentyä nopeasti. Pian tuli viileää ja kaikkia alkoi palella. Piru hykerteli mielessään ajatellen "siitäs saatte" ja päätti antaa oululaispoikien kypsyä pakkasessa yön ylitse.
Aamulla pirua kohtasi vielä pahempi järkytys. Kaikkialla roikkui jääpuikkoja. Kaikkia paleli kuin ryZZän helvetissä, mutta oululaispojat bilettivät entistä kovemmilla kierroksilla! Piru meni vaatimaan pojilta selvitystä, johon oululaiset vastasivat: "Me juhiltaan Käppien mestaruutta. Meille sanottiin aina, että Kärpät voittaa mestaruuden sitten kun Helvetti jäätyy!"
Ehkäpä rengastesteihin pitäisi ottaa (saada) enemmän näitä ns.halparenkaita mukaan jos kerran niitä enemmistö kuitenkin ostaa? Sen misukan ja contin vivahde-eroista vääntäminen on aika turhaa, kun ihan eri luokan renkaita luistelee vastaan liikenteessä valtaosalla.
Ehkäpä rengastesteihin pitäisi ottaa (saada) enemmän näitä ns.halparenkaita mukaan jos kerran niitä enemmistö kuitenkin ostaa? Sen misukan ja contin vivahde-eroista vääntäminen on aika turhaa, kun ihan eri luokan renkaita luistelee vastaan liikenteessä valtaosalla.
Ei taida muutkaan testit olla köyhille, jotka joutuvat hintaa katsomaan. Halpa-pc taisi olla poikkeus säännössä. Mutta kuinkahan noilla halparenkailla on jatkuvuutta, jos on kalliimmillakaan. Jos merkki pysyy, pysyykö malli ja resepti. Ehkä testeihin pitäisi saada aina hintakomponetti mukaan, jolloin keskihintaiset pärjäisivät suhteessa paremmin kuin kalliit huippuominaisuuksilla varustetut. Ja sitä kautta ostettaisiin edes jonkinmoisia renkaita.
@Jusu23 kirjoitti:
Nyt ei ole pääsyä digiin. Mikä oli kitkojen järjestys?
Continental ja Goodyear tasapisteissä 8,3 pistettä ja Nokian jäi kolmanneksi 7,9 pisteellä.
Goodyear oli arvosteluissa parempi märällä asfaltilla ja taloudellisuudesta, Continental puolestaan napsi niukasti parempia pisteitä jäällä ja lumella käsittelyradalta ja ajettavuudesta.
Kiitos. Yllättävän hyvin Continental pärjää vaikka jo muutaman vuoden vanha malli. Tosin pientä evoluutiota taitaa tapahtua vaikka mallinimi pysyy samana.
jos rengas on kerran hyvä, niin eikö se ole ihan yhtä hyvä seuraavinakin vuosina? itse olen tykästynyt vollottavaan hakka8:iin ja pärjään edelleen, ajotuntuma on ihan kelvollinen ja pito myös...
Siitä päätellen että Hankook valahti mallinimeltään samalla renkaalla vuoden takaisen testin 2. sijalta seitsemänneksi, jotain näiden "resepteissä" muuttuu. Vuosi sitten moitteita tuli ominaisuuksista märällä asfaltilla, ja nyt uudessa testissä kuivan asfaltin ominaisuuksista.
Kuluttajalla pitää olla läksyt melko hyvin tehtynä jos aikoo olla selvillä millaiset Hankookit myyjältä on tulossa.
Kalliimmissa renkaissa järjestys kärkijoukossa vaihtelee pienten marginaalien sisällä, mutta tuon esimerkin Hankookin kaltaista vaihtelua ei tule muuta kuin testimanipulaation avittamina.
Tai sittenkin tuotekehittelystä?
Tuulilasin 11/2023 nastarengasvertailun loppukommenteista Hankook Winter i*Pike RS2 W429 renkaasta:
"Etelä-Koreasta kotoisin oleva Hankook kuuluu joukon vanhimpiin tuotteisiin. Edellisissä testeissä olemme todenneet Hankookin keskittyneen renkaan talviominaisuuksiiin, mutta nyt selvisi, että valmistaja on lähtenyt parantamaan renkaan märkäpitoa. Tuloksena ovat joukon lyhimmät jarrutusmatkat märällä asfaltilla ja hyvä kyky torjua vesiliirtoa.
Jääkokeissa Hankook ei pysy kärjen tahdissa..."
@FARwd kirjoitti:
Tai sittenkin tuotekehittelystä?
Tuulilasin 11/2023 nastarengasvertailun loppukommenteista Hankook Winter i*Pike RS2 W429 renkaasta:
"Etelä-Koreasta kotoisin oleva Hankook kuuluu joukon vanhimpiin tuotteisiin. Edellisissä testeissä olemme todenneet Hankookin keskittyneen renkaan talviominaisuuksiiin, mutta nyt selvisi, että valmistaja on lähtenyt parantamaan renkaan märkäpitoa. Tuloksena ovat joukon lyhimmät jarrutusmatkat märällä asfaltilla ja hyvä kyky torjua vesiliirtoa.
Jääkokeissa Hankook ei pysy kärjen tahdissa..."
Ok, tässähän on sitten kehitetty rengasta niinkuin vähän "yli".
Kuluttaja mahdollisesti haluaisikin tässä tapauksessa ostaa sen vanhemman renkaan, koska talvikelin ominaisuudet olivat paremmat.
Enkä tarkoittanutkaan Hankookin syyllistyneen manipulaatioon, vaan tarkoitin yleisten testikärkien ollessa kyseessä, suurten vaihteluiden olevan harvinaisia.
@FARwd kirjoitti:
Tai sittenkin tuotekehittelystä?
Tuulilasin 11/2023 nastarengasvertailun loppukommenteista Hankook Winter i*Pike RS2 W429 renkaasta:
"Etelä-Koreasta kotoisin oleva Hankook kuuluu joukon vanhimpiin tuotteisiin. Edellisissä testeissä olemme todenneet Hankookin keskittyneen renkaan talviominaisuuksiiin, mutta nyt selvisi, että valmistaja on lähtenyt parantamaan renkaan märkäpitoa. Tuloksena ovat joukon lyhimmät jarrutusmatkat märällä asfaltilla ja hyvä kyky torjua vesiliirtoa.
Jääkokeissa Hankook ei pysy kärjen tahdissa..."
Ok, tässähän on sitten kehitetty rengasta niinkuin vähän "yli".
Kuluttaja mahdollisesti haluaisikin tässä tapauksessa ostaa sen vanhemman renkaan, koska talvikelin ominaisuudet olivat paremmat.
Enkä tarkoittanutkaan Hankookin syyllistyneen manipulaatioon, vaan tarkoitin yleisten testikärkien ollessa kyseessä, suurten vaihteluiden olevan harvinaisia.
Kuinka montaa rengassettiä nykyään testataan eli onko tarkkailua tuon tasalaatuisuuden suhteen?
Jokin testikärkivalmistaja taisi jäädä kiinni liian suuresta vaihtelusta. Kaikki valmistetut kappaleet eivät olleetkaan yhtä hyviä kuin testiin toimitetut. Mutta sehän on ihan normaalia autoalalla, testiin saa aina parhaan mallin ja yksilökin on varmasti kunnolliseksi varmistettu.
Vuosia totuttiin, että lumipidolla ei ole väliä. Nyt näyttää taas siltä, että luntakin tulee. Toisaalta lumella ymmärtää ennakoida, asvaltilla luulee, että pito on hyvä aina.
@Herbert kirjoitti:
No vähintäänkin jotain on, jos kerran huollon edustaja otti asian esille. Ja hänen mielestään vähintään se yhdestä nurkasta nostaminen pelkästään ei olisi suositeltavaa.
Ymmärrän tuon hyvin, vaan kun ei siitä ole kyse. Sinä(kään) et ymmärtänyt sitä näkökulmaani, että lähdin uteliaana vain tiedustelemaan täällä huippuasiantuntijoiden parissa, oletteko kuulleet aiheesta - muutkin siis. Tai varsinkin ne sähkärin omistajat kokemusasiantuntijapohjalta.
Jos aihe ei olisi jotenkin sähköautojen "erikoisuuksia", niin eihän TM sekään eläisi vielä ns. epätietoisuudessa, vai mitä? Asia liittyy akkujen vääntymiseen, tai sen varomiseen tms. joka on kuitenkin erityisen poikkeavaa polttisautoihin verrattuna, joiden nostamista nurkka kerrallaan ei epäile kait kukaan (olettaen että vaihtaja nyt sen verran on kärryillä, että löytää sen nostokohdan....).
Ja kyllä, kuulin VW ID4:n omistajatuttavaltani, että hänelle oli suositeltu vaihtoa liikkeessä.
Kuten sanottu, kuulostelen lisätietoja aiheesta ja sitten VASTA arvioin, oliko vain huhua, vai oliko edes nimeksi totuudenperää.
DIY-miehelle. Talvirenkaatkin löytyy.
https://huutokaupat.com/4450057/mercedes-benz-eqc-400-4matic-edition-1886-2020
Koin tänään yhden oman elämäni Road Movien. Spotifystä luukuttaen "Isoimpia Classic-Rock" hittejä, tietysti Steppenwolfia, Gun N' Rosesin versio Knockin On Heavens Door, Stairways To Heaven, Lynyrd Skynyrdin Sweet Home Alabama jne. Subwooferista kunnon bassot ja rummut hyvin esillä ja auto suorastaan kuin liiti pohjanmaan lakeuksilla lähellä tien pintaa. Oli taas kitkat alla.
Kysymys: onkohan olemassa kesärenkaita, jotka olisivat edes suunnilleen yhtä mukavat kuin kitkat maantiellä?
Epämääräisessä alustassa epämääräiset renkaat tuntuvat parhailta? Suunnilleen kaikki kesärenkaat ovat parempia, jos asvaltilla ajetaan.
Samaa olen ihmetellyt itsekin toistaiseksi ainoan kitkarengastalveni jälkeen?
Yllä mainittu alustan epämääräisyys tosin toteutuu myös Eemelin tapauksessa. Jos haluaa tuntea sormissaan onko pyörän alle jäävä murunen punagraniittia vai tavallista, silloin kannattaa ostaa jotain muuta tai ainakin valita Eemelinsä Affalterbachin versiona.
Sulalla ja lumisella pakkastiellä minun autoni oli mukavimmillaan Continentalin kitkarenkailla vsikka sitä on ajettu kesäisin tunnettujen valmistajien testeissä hyvin pärjänneillä laaturenkailla.
Taivaaseen on muuten vain yhden portaat.
Mielenkiintoista! Minulla nimittäin nuo Continentalin kitkat ovat ainoat talvirenkaat, joilla auto muuttuu tärinöiden suhteen epämukavammaksi kesärenkaisiin verrattuna. Continentalit ovat erittäin pintakovat ja tien tärinät tuntuvat selvästi. Mutta toisaalta ne ovat suht. hiljaiset. (Omien tärinät läpi päästävien Continentalien kyljessä lukee XL. En tiedä onko sillä sitten minkälainen merkitys asiaan ja saako niitä edes muunlaisina. Renkaat ovat ne mitkä rengasliike laittoi alle, kun olin valinnut merkin.) Jos nyt oikein rumasti sanotaan niin Lexuksesta tulee Toyota noilla renkailla tärinöiden suhteen. Ohjaustuntuma taasen on kitkarenkaaksi mainio.
Näköjään tätä asiaa on täällä käsitelty ennenkin: https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/discussion/924172/xl-petti-golffarin
Komppaan 740GLEn kokemuksia, mukavuus (pehmeys ja hiljaisuus) noilla Contin Vikingeillä on omallakin kohdalla kesärenkaita parempi (kesällä Contin Premium contact). Molemmat samassa koossa 225/55R17 ja samalla indeksillä XL101.
Sama kokemus minullakin. Kitkat ovat monesti olleet kesärenkaita mukavammat. Osittain siihen vaikuttaa myös se, että talvirenkaat ovat olleet kiinni tuumaa pienemmissä vanteissa.
Mach E:n manuaali ei mainitse tunkkaamista ollenkaan, mutta tämän ilmeisen virallisen huolto-ohjeen mukaan hallitunkin käyttö on ok: https://www.macheforum.com/site/attachments/mach-e-jacking-and-lifting-pdf.13266/
Pultit ja ohjemomentti ovat hiukan tavallista jykevämmät: M14 x 1,5 ja 204 Nm.
Niin on, mielenkiintoista todellakin. XL tarkoittaa eXtra Load, eli suuremman kuormituksen rengasta. Minulla on vain henkilöautokäyttöön sopivat ilman XL:aa.
Oman positiivisen kokemukseni perusteena on:
Tuo viimeksimainittu on perinne-Mersun omituisuus puoltaa ojaan päin, jonka Contin kitkarengas tuntui neutraloivan hyvin ilman kotimaisen kansanperinteen epäsymmetristä etupään caster-kulmaakin.
Onhan se kesärengasta kevyempi ohjata ja selvästi korkeampi lamellirengas, joten ei siitä kesäkuumalle kilparadalle ole. Mutta auton siirtelyyn osoitteesta toiseen koleassa syksyssä ihan omiaan. Tuohon en kaipaisi kuin Continentalin keveiden ja hiljaisten kuminastojen toimivan version niin olisi jo aika lähellä täydellistä talvirengasta.
Mitä tästä opimme? Älä osta vahingossa XL-renkaita.
Huomasin itsekin, mutta liian myöhään ylimääräisen ässän. En ole koskaan kuunnellut sanoja tarkemmin, mutta taivaaseen taitaa olla aika monet portaat, jos miettii maailman menoa: kristityt, muslimit ja juutalaiset ainakin omistavat omat portaat kukin.
Tarvitseeko ihmetellä enempää, jos huoltoliike ohjeistaa vaihtamaan renkaat huoltoliikkeessä, eikä kotona.
Jokunen aika sitten rengasala esitti, että renkaan vaihto määrättäisiin ammattilaisten työksi. Motiiveja voi jokainen arvuutella.
Auton oman tunkin käyttösuositus ja ovien kiinni pitäminen menee taas valmistajan vastuun varmistelun piikkiin. Eihän valmistaja voi kehoittaa kotimekaanikkoja käyttämään tunkkia, jonka tyyppiä ja laatua ei tehdas tiedä.
Yhden auton käsikirjassa neuvottiin vaihtamaan renkaat samanlaisiin kuin Pirellin ensiasennusrenkaat olivat. Talvirengassuositusta ei ollut, kuten ei ohjetta siihenkään, mitkä renkaat laitetaan alle, kun ko. Pirellin mallin valmistus loppui.
Ihan hiukan voi joskus omaakin harkintaa näissä asioissa käyttää.
Kevyessä autossa korkean kantavuusindeksin rengas on varmasti epämiellyttävä, mutta ei asiansa osaava rengasmyyjä tällaista kyllä yritä edes myydä. Rekisteriotteesta käy kyllä ilmi millainen rengas vaaditaan. Yleensä myös renkaan hinta nousee kantavuuden noustessa.
Kuinkahan monella on kesärenkaina vähemmän mukavat, ns. suorituskykyiset renkaat mukavuuspainotteisten sijaan? Vaikka profiilia olisikin, nopean ajon renkaiden vertaaminen kitkarenkaisiin antaa odotetun tuloksen, kitkat tuntuvat mukavammilta, mutta luultavasti epämääräisiltä. Jos tuohon sotkee vielä eri koot ja kesäkumien mataluuden, mukavuus korostuu. Onkohan vielä nopeusluokatkin eri tasolta, kesärenkailla saisi ajaa lujempaa kuin auto kulkee.
Silti, älä osta vahingossa, osta kun oikeasti tarvitset. Itse sisäistin tuon metkinnän vasta kun ihmettelin alle saamiani renkaita. Toisaalta kovuutta tulee ihmeteltyä vain hetki renkaanvaihdon jälkeen ja sitten siihen tottuu eikä enää huomaa koko asiaa. Jousitus kuitenkin toimii kovillakin renkailla.
Katselin syksyllä itselleni rengastarjontaa. XL-renkaita on yllättävän paljon, mutta näissä mallistoissa ei samaa kokoa pienemmällä kantavuudella ole.
Näen pisteesi, vaikka esimerkkisi epäilyttääkin. Jokainen rakentakoot omansa näköiset portaansa omaan taivaaseensa, mutta samalla muiden oikeuksia kunnioittaen. Muille aiheutetun kärsimyksen nojalla toivonkin militanttien kristittyjen, muslimien, juutalaisten ja muidenkin väkivaltaisten ryhmittymien päätyvän hiiliä lapioimaan.
Oululaispojat olivat käyttäytyneet Kärppäpeleissä sen verran huonosti, että päätyivät kuolemansa jälkeen helvettiin. Piru tuli ensimmäisenä päivänä katsomaan miten pojilla menee helvetin kuumuudessa, ja näki pettymyksekseen kaverusten bilettävän havajipaidassa. Piru meni kysymään mikä on homman nimi, ja kaverukset kertoivat olevansa ikuisen jäätävän merituulen Oulusta, joten on kivaa kun kerrankin osui kesäpäivä kohdalleen heti ensimmäisenä päivänä.
Piru otti pultit, painui oitis konttoriinsa ja väänsi termostaatin kiinni. Lämmityksen lakatessa Helvetti alkoi viilentyä nopeasti. Pian tuli viileää ja kaikkia alkoi palella. Piru hykerteli mielessään ajatellen "siitäs saatte" ja päätti antaa oululaispoikien kypsyä pakkasessa yön ylitse.
Aamulla pirua kohtasi vielä pahempi järkytys. Kaikkialla roikkui jääpuikkoja. Kaikkia paleli kuin ryZZän helvetissä, mutta oululaispojat bilettivät entistä kovemmilla kierroksilla! Piru meni vaatimaan pojilta selvitystä, johon oululaiset vastasivat: "Me juhiltaan Käppien mestaruutta. Meille sanottiin aina, että Kärpät voittaa mestaruuden sitten kun Helvetti jäätyy!"
Onnellisuus on siis vahvasti näkemysratkaisu
https://tekniikanmaailma.fi/yle-monet-kuluttajat-nipistavat-nyt-talvirenkaiden-ostossa-eraassa-rengasliikkeessa-jopa-70-myynnista-on-halparenkaita/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1698210856
Ehkäpä rengastesteihin pitäisi ottaa (saada) enemmän näitä ns.halparenkaita mukaan jos kerran niitä enemmistö kuitenkin ostaa? Sen misukan ja contin vivahde-eroista vääntäminen on aika turhaa, kun ihan eri luokan renkaita luistelee vastaan liikenteessä valtaosalla.
Ei taida muutkaan testit olla köyhille, jotka joutuvat hintaa katsomaan. Halpa-pc taisi olla poikkeus säännössä. Mutta kuinkahan noilla halparenkailla on jatkuvuutta, jos on kalliimmillakaan. Jos merkki pysyy, pysyykö malli ja resepti. Ehkä testeihin pitäisi saada aina hintakomponetti mukaan, jolloin keskihintaiset pärjäisivät suhteessa paremmin kuin kalliit huippuominaisuuksilla varustetut. Ja sitä kautta ostettaisiin edes jonkinmoisia renkaita.
jos rengas on kerran hyvä, niin eikö se ole ihan yhtä hyvä seuraavinakin vuosina? itse olen tykästynyt vollottavaan hakka8:iin ja pärjään edelleen, ajotuntuma on ihan kelvollinen ja pito myös...
Siitä päätellen että Hankook valahti mallinimeltään samalla renkaalla vuoden takaisen testin 2. sijalta seitsemänneksi, jotain näiden "resepteissä" muuttuu. Vuosi sitten moitteita tuli ominaisuuksista märällä asfaltilla, ja nyt uudessa testissä kuivan asfaltin ominaisuuksista.
Kuluttajalla pitää olla läksyt melko hyvin tehtynä jos aikoo olla selvillä millaiset Hankookit myyjältä on tulossa.
Kalliimmissa renkaissa järjestys kärkijoukossa vaihtelee pienten marginaalien sisällä, mutta tuon esimerkin Hankookin kaltaista vaihtelua ei tule muuta kuin testimanipulaation avittamina.
Tai sittenkin tuotekehittelystä?
Tuulilasin 11/2023 nastarengasvertailun loppukommenteista Hankook Winter i*Pike RS2 W429 renkaasta:
"Etelä-Koreasta kotoisin oleva Hankook kuuluu joukon vanhimpiin tuotteisiin. Edellisissä testeissä olemme todenneet Hankookin keskittyneen renkaan talviominaisuuksiiin, mutta nyt selvisi, että valmistaja on lähtenyt parantamaan renkaan märkäpitoa. Tuloksena ovat joukon lyhimmät jarrutusmatkat märällä asfaltilla ja hyvä kyky torjua vesiliirtoa.
Jääkokeissa Hankook ei pysy kärjen tahdissa..."
Hei TM. Eikö enää ole melumittaria melun mittaamiseen? Aika subjektiiviselta tuntuisi tuo kuuntelukokemus
Ok, tässähän on sitten kehitetty rengasta niinkuin vähän "yli".
Kuluttaja mahdollisesti haluaisikin tässä tapauksessa ostaa sen vanhemman renkaan, koska talvikelin ominaisuudet olivat paremmat.
Enkä tarkoittanutkaan Hankookin syyllistyneen manipulaatioon, vaan tarkoitin yleisten testikärkien ollessa kyseessä, suurten vaihteluiden olevan harvinaisia.
Kuinka montaa rengassettiä nykyään testataan eli onko tarkkailua tuon tasalaatuisuuden suhteen?
Jokin testikärkivalmistaja taisi jäädä kiinni liian suuresta vaihtelusta. Kaikki valmistetut kappaleet eivät olleetkaan yhtä hyviä kuin testiin toimitetut. Mutta sehän on ihan normaalia autoalalla, testiin saa aina parhaan mallin ja yksilökin on varmasti kunnolliseksi varmistettu.
Vuosia totuttiin, että lumipidolla ei ole väliä. Nyt näyttää taas siltä, että luntakin tulee. Toisaalta lumella ymmärtää ennakoida, asvaltilla luulee, että pito on hyvä aina.