sähköautot

4173 kommenttia
18788909293140
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Olisiko hyvä idea ajaa sähköautolla kuorma-auton imussa?

    Hyvä kysymys, mitäs jos on puolipakko, kun akku alkaa hyytymään

    Jos haluaa, että akku kestää pidempään, pitää ajaa todella lähellä sitä kuorma-autoa. Vähänkään järkevä etäisyys on liian kaukana ja ilmanvastus vain kasvaa. Väärä vastaus, mutta vastasinpa kuitenkin.

    Hyvä vastaus, niin paljon olen raskaan liikenteen mukana jonossa ajanut, ja tiedän kuinka paljon paremmin näkee reilulta takamatkalta ohituspaikatkin.

    Moottoritiellä ajetaan ruuhka-aikaan hyvin pienillä etäisyyksillä. Jos ei ole mihinkään kiire ja on valppaana, rekan takana voi ajaa niin lähellä, ettei rekkakuski edes näe takana ajavaa peileistä. Kulutus on selvästi pienempi. Kulutus pompsahtaa erityisesti jos rekkaa lähtee ohittamaan. Avainsanat ”valppaana” ja ”hereillä”. Jos rekka jarruttaa, motarilla ei kovin yleistä, henkilöauton hidastuvuus on paljon parempi kunhan ehtii jarruttaa ajoissa.
    Itse en tätä harrasta koska yleensä ajan rajoitusten mukaan mutta Volvon kulutus näytti tippuvan 2L alemmas rekan imussa.

    Millä keinoin olet todennut kulutuksen pienemisen ja kuinka pitkältä matkalta rekan perässä?

    Tämähän ei ole kovin tieteellistä. Olin pari vuotta sitten hetken aikaa kiinnostunut kulutuksesta kun diesel maksoi lähelle 2,50€/L. Volvon kulutusmittari näyttää hyvin optimistisia arvoja mutta kun sen tietää, kulutusta voi miettiä ”suhteellisesti”. Optimistisuus mittauksessa on reilu litra satasella ja sitä ei voi kalibroida. Jos nollaan keskikulutusmittauksen, se asettuu melko tarkkaan 4.4 lukemaan tuhansien kilometrien jälkeen ja tankatessa jo vuosien ajan kulutus oikeasti on noin 5.5. Kerran tankkasin VT25 varrella olevassa Siippoon Neste asemalla, nollasin mittauksen (lähdössä jo lämmin kone) ja ajoin töihin vanhaa Porintietä Kehä 3 asti jolloin mittari näytti 2.9. Keskinopeus luultavasti alle 60, rajoitukset on 80-60km/h.
    Samalla tavoin rekan perään kohti Tamperetta VT25 liittymästä. Hämeelinnassa luovutin ja mittaus näytti 2.8. Eli pari litraa vähemmän lienee liioittelua vs jos voisi ajaa motaria aivan yksin 80-90, ehkä totuus on lähempänä puoltatoista.
    Korostan edelleen, että rekan perässä ajaminen on rasittavaa, säästöt ei ole kummoinen palkka siitä, että ajaa erityisen skarppina liian lähellä edelläajavaa. Siinä tulee mieleen, että rekkakuskilla on kamera taaksepäin ja miettii, että kukas hullu siellä puskurissa oikein hännystelee. Keskikulutus asettuu lukemaan 5.1 jos ajaa motaria 120 km/h eli todellinen on reilu 6. Auto on siis euro 3, hiukkaspönttöä ei ole koskaan ollutkaan, egr tukittu, optimoitu softa, normiajot osuu kaikki optimikierrosalueelle jossa max vääntö on päälle 500 Nm. Katsastuksen k-arvo 0,3 jolla katsastuksen saisi läpi vielä euro 5 autollakin.

    Ovatko hiukkas- ja typenoksidipäästöt säilyneet Euro3 -luokituksen mukaisina optimoinnin jälkeen?

      
  • muokattu 15.08.2023 12:07

    @M880 kirjoitti:
    Onhan minuakin harmittanut kun Corollan ohjausta on haukuttu tunnottomaksi keskialueella, mutta toisaalta luotan siihen että autotoimittajien näppi- ja takapuolituntuma on tarkempi kuin minulla, minkä lisäksi heillä on enemmän ja tuoreempia vertailukohtia. Voin kuitenkin itse olla täysin tyytyväinen Corollan ajotumtumaan.

    Näin minäkin asian näen, paitsi että minua ei ole edes harmittanut yhtään kun TM on kertonut Mersuni ohjausvasteen olevan etenkin etäinen ja heikosti palauttava. Sellainenhan se on, mitäs tuota kieltämään.

    Minä itse asiassa pidän tuosta Mersumaisesta rauhallisuudesta, vaikka tiedän olevani vähemmistössä. Sen sijaan vetely tien kallistusten mukaan on selkeä virhe eikä minullekaan mielipidekysymys. En ostanut autoani sen vuoksi vaan siitä virheestä tietoisena ja siitä huolimatta, vaikka parempihan Mersuni olisi ilman tuota virhettä.

    Ostaisin sähköauton, mutta en taida uskaltaa? Jäljet pelottavat ja pelkään sen tuhoavan todellisuudentajuni. Olkoon voima kanssasi, ettei sinullekin käy samoin Polestarin saapuessa pihaan. Varo joutumista voiman pimeälle puolelle!

      
  • muokattu 15.08.2023 12:13

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä en ole yhtä mieltä Teslan penkin sopivuudesta rata-ajoon, koska en ole asiaa kokeillut. Eihän Teslassa vakiona ole kuppi-istuimia, mutta itse Teslaa ajaneena en osaa kuvitella, miksi se niin valtavan huonokaan olisi rata-ajossa.

    Kerropa ihan rehellisesti montako ratakilinetrin kokemuksella arvostelet sunnuntaikurvailijoita?

    Sunday driver:

      2
  • p.o. "kilometrin"

      
  • Millä työkaluilla käytetyn auton ostaja saa selville miten autoa on ladattu vai saako mitenkään?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä en ole yhtä mieltä Teslan penkin sopivuudesta rata-ajoon, koska en ole asiaa kokeillut. Eihän Teslassa vakiona ole kuppi-istuimia, mutta itse Teslaa ajaneena en osaa kuvitella, miksi se niin valtavan huonokaan olisi rata-ajossa.

    Kerropa ihan rehellisesti montako ratakilinetrin kokemuksella arvostelet sunnuntaikurvailijoita?

    Sunday driver:

    En ole ajanut koskaan radalla oikealla autolla. Enkä sitä paitsi arvostellut sunnuntaikurvailijoita vaan ilmaisin mielipiteeni käyttämällä kielikuvaa, että testaajat olivat sunnuntaikurvailijoita suhteessa niihin kuskeihn, jotka ajavat Nürnburgringin rataennätyksiä. Se on aika pitkä lenkki paahdettavaksi äärirajoilla koko matka ja siis ennätysvauhtia. Varsinaiset sunnuntaikurvailijat eivät ole tien päällä mikään ongelma, hehän ajelevat vain lungisti, koska ovat vapaalla eikä minnekään kiire.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä en ole yhtä mieltä Teslan penkin sopivuudesta rata-ajoon, koska en ole asiaa kokeillut. Eihän Teslassa vakiona ole kuppi-istuimia, mutta itse Teslaa ajaneena en osaa kuvitella, miksi se niin valtavan huonokaan olisi rata-ajossa.

    Kerropa ihan rehellisesti montako ratakilinetrin kokemuksella arvostelet sunnuntaikurvailijoita?

    Sunday driver:

    En ole ajanut koskaan radalla oikealla autolla. Enkä sitä paitsi arvostellut sunnuntaikurvailijoita vaan ilmaisin mielipiteeni käyttämällä kielikuvaa, että testaajat olivat sunnuntaikurvailijoita suhteessa niihin kuskeihn, jotka ajavat Nürnburgringin rataennätyksiä. Se on aika pitkä lenkki paahdettavaksi äärirajoilla koko matka ja siis ennätysvauhtia. Varsinaiset sunnuntaikurvailijat eivät ole tien päällä mikään ongelma, hehän ajelevat vain lungisti, koska ovat vapaalla eikä minnekään kiire.

    Jos jotenkin haluat nostaa jalustalle 47-vuotiaan Tom Schwisterin, niin omapa on asiasi. Sähköautot radalla testin kierrosajoista vastasi 8-vuotta Tomia vanhempi Robert Koistinen. Robertin parhaat kaudet kilpailullisesti jäivät karting-kausiin, jolloin voitti satunnaisissa kilpailuissa Mika Häkkisen sekä erään lasketteluonnettomuudessa vammautuneen saksalaisen. Sen jälkeen ajanut monia ns.vakioautosarjoja. Tomin kädet riittivät F3 sarjoihin Italiassa ja Saksassa.

      3
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä en ole yhtä mieltä Teslan penkin sopivuudesta rata-ajoon, koska en ole asiaa kokeillut. Eihän Teslassa vakiona ole kuppi-istuimia, mutta itse Teslaa ajaneena en osaa kuvitella, miksi se niin valtavan huonokaan olisi rata-ajossa.

    Kerropa ihan rehellisesti montako ratakilinetrin kokemuksella arvostelet sunnuntaikurvailijoita?

    Sunday driver:

    En ole ajanut koskaan radalla oikealla autolla. Enkä sitä paitsi arvostellut sunnuntaikurvailijoita vaan ilmaisin mielipiteeni käyttämällä kielikuvaa, että testaajat olivat sunnuntaikurvailijoita suhteessa niihin kuskeihn, jotka ajavat Nürnburgringin rataennätyksiä. Se on aika pitkä lenkki paahdettavaksi äärirajoilla koko matka ja siis ennätysvauhtia. Varsinaiset sunnuntaikurvailijat eivät ole tien päällä mikään ongelma, hehän ajelevat vain lungisti, koska ovat vapaalla eikä minnekään kiire.

    Jos jotenkin haluat nostaa jalustalle 47-vuotiaan Tom Schwisterin, niin omapa on asiasi. Sähköautot radalla testin kierrosajoista vastasi 8-vuotta Tomia vanhempi Robert Koistinen. Robertin parhaat kaudet kilpailullisesti jäivät karting-kausiin, jolloin voitti satunnaisissa kilpailuissa Mika Häkkisen sekä erään lasketteluonnettomuudessa vammautuneen saksalaisen. Sen jälkeen ajanut monia ns.vakioautosarjoja. Tomin kädet riittivät F3 sarjoihin Italiassa ja Saksassa.

    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi. En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä en ole yhtä mieltä Teslan penkin sopivuudesta rata-ajoon, koska en ole asiaa kokeillut. Eihän Teslassa vakiona ole kuppi-istuimia, mutta itse Teslaa ajaneena en osaa kuvitella, miksi se niin valtavan huonokaan olisi rata-ajossa.

    Kerropa ihan rehellisesti montako ratakilinetrin kokemuksella arvostelet sunnuntaikurvailijoita?

    Sunday driver:

    En ole ajanut koskaan radalla oikealla autolla. Enkä sitä paitsi arvostellut sunnuntaikurvailijoita vaan ilmaisin mielipiteeni käyttämällä kielikuvaa, että testaajat olivat sunnuntaikurvailijoita suhteessa niihin kuskeihn, jotka ajavat Nürnburgringin rataennätyksiä. Se on aika pitkä lenkki paahdettavaksi äärirajoilla koko matka ja siis ennätysvauhtia. Varsinaiset sunnuntaikurvailijat eivät ole tien päällä mikään ongelma, hehän ajelevat vain lungisti, koska ovat vapaalla eikä minnekään kiire.

    Jos jotenkin haluat nostaa jalustalle 47-vuotiaan Tom Schwisterin, niin omapa on asiasi. Sähköautot radalla testin kierrosajoista vastasi 8-vuotta Tomia vanhempi Robert Koistinen. Robertin parhaat kaudet kilpailullisesti jäivät karting-kausiin, jolloin voitti satunnaisissa kilpailuissa Mika Häkkisen sekä erään lasketteluonnettomuudessa vammautuneen saksalaisen. Sen jälkeen ajanut monia ns.vakioautosarjoja. Tomin kädet riittivät F3 sarjoihin Italiassa ja Saksassa.

    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi. En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Onko tässä nyt se tavallinen tarina, että oma tietämättömyys asioista saa kiistämään paremmin osaavien työn tulokset?

      4
  • Minä en ole enää autoliiton jäsen, niin ei tule moottorilehteä, mitenkähän tesla on pärjännyt vertailutestissä.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minä en ole enää autoliiton jäsen, niin ei tule moottorilehteä, mitenkähän tesla on pärjännyt vertailutestissä.

    Eikös tietyt tyypit tiedä lukemattakin?

      
  • Jos jotenkin haluat nostaa jalustalle 47-vuotiaan Tom Schwisterin, niin omapa on asiasi. Sähköautot radalla testin kierrosajoista vastasi 8-vuotta Tomia vanhempi Robert Koistinen. Robertin parhaat kaudet kilpailullisesti jäivät karting-kausiin, jolloin voitti satunnaisissa kilpailuissa Mika Häkkisen sekä erään lasketteluonnettomuudessa vammautuneen saksalaisen. Sen jälkeen ajanut monia ns.vakioautosarjoja. Tomin kädet riittivät F3 sarjoihin Italiassa ja Saksassa.

    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi. En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Onko tässä nyt se tavallinen tarina, että oma tietämättömyys asioista saa kiistämään paremmin osaavien työn tulokset?

    Ei, vaan tässä on kyse TM:n linjasta. Teslaa käytetään mm. raflaavien otsikoiden tekemiseen ja testien loppupäätelmät sovitetaan tukemaan sitä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Jos jotenkin haluat nostaa jalustalle 47-vuotiaan Tom Schwisterin, niin omapa on asiasi. Sähköautot radalla testin kierrosajoista vastasi 8-vuotta Tomia vanhempi Robert Koistinen. Robertin parhaat kaudet kilpailullisesti jäivät karting-kausiin, jolloin voitti satunnaisissa kilpailuissa Mika Häkkisen sekä erään lasketteluonnettomuudessa vammautuneen saksalaisen. Sen jälkeen ajanut monia ns.vakioautosarjoja. Tomin kädet riittivät F3 sarjoihin Italiassa ja Saksassa.

    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi. En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Onko tässä nyt se tavallinen tarina, että oma tietämättömyys asioista saa kiistämään paremmin osaavien työn tulokset?

    Ei, vaan tässä on kyse TM:n linjasta. Teslaa käytetään mm. raflaavien otsikoiden tekemiseen ja testien loppupäätelmät sovitetaan tukemaan sitä.

    Eli tiedät puhuvasi höpöjä mutta uskot että kun sitä jatkaa riittävän kauan, järkähtämättä ja määrätietoisesti, se muuttuu ihmisten mielessä "todeksi"? (Niin kuin vaikka rakkaan naapurimaamme johdon puheet.)

      2
  • Toimituksen kommentti

    @HybridRules kirjoitti:

    Jos jotenkin haluat nostaa jalustalle 47-vuotiaan Tom Schwisterin, niin omapa on asiasi. Sähköautot radalla testin kierrosajoista vastasi 8-vuotta Tomia vanhempi Robert Koistinen. Robertin parhaat kaudet kilpailullisesti jäivät karting-kausiin, jolloin voitti satunnaisissa kilpailuissa Mika Häkkisen sekä erään lasketteluonnettomuudessa vammautuneen saksalaisen. Sen jälkeen ajanut monia ns.vakioautosarjoja. Tomin kädet riittivät F3 sarjoihin Italiassa ja Saksassa.

    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi. En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Onko tässä nyt se tavallinen tarina, että oma tietämättömyys asioista saa kiistämään paremmin osaavien työn tulokset?

    Ei, vaan tässä on kyse TM:n linjasta. Teslaa käytetään mm. raflaavien otsikoiden tekemiseen ja testien loppupäätelmät sovitetaan tukemaan sitä.

    Toistanpa täällä saman kuin toisessakin ketjussa. Tälle väitteelle ei ole perustetta todellisuudessa. Testien loppupäätelmiä ei sovitella tukemaan mitään merkkiä tai mallia. Tesla on meillä samalla viivalla kuin kaikki muutkin. Kiintoisia otsikoita saa kaikista automerkeistä, ja tähän pyrimme, mutta tietysti jos seuraa nimenomaan Tesla-uutisointia, ne osuvat varmasti silmiin.

    Sami Rainisto / TM

      4
  • @Sami Rainisto kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Jos jotenkin haluat nostaa jalustalle 47-vuotiaan Tom Schwisterin, niin omapa on asiasi. Sähköautot radalla testin kierrosajoista vastasi 8-vuotta Tomia vanhempi Robert Koistinen. Robertin parhaat kaudet kilpailullisesti jäivät karting-kausiin, jolloin voitti satunnaisissa kilpailuissa Mika Häkkisen sekä erään lasketteluonnettomuudessa vammautuneen saksalaisen. Sen jälkeen ajanut monia ns.vakioautosarjoja. Tomin kädet riittivät F3 sarjoihin Italiassa ja Saksassa.

    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi. En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Onko tässä nyt se tavallinen tarina, että oma tietämättömyys asioista saa kiistämään paremmin osaavien työn tulokset?

    Ei, vaan tässä on kyse TM:n linjasta. Teslaa käytetään mm. raflaavien otsikoiden tekemiseen ja testien loppupäätelmät sovitetaan tukemaan sitä.

    Toistanpa täällä saman kuin toisessakin ketjussa. Tälle väitteelle ei ole perustetta todellisuudessa. Testien loppupäätelmiä ei sovitella tukemaan mitään merkkiä tai mallia. Tesla on meillä samalla viivalla kuin kaikki muutkin. Kiintoisia otsikoita saa kaikista automerkeistä, ja tähän pyrimme, mutta tietysti jos seuraa nimenomaan Tesla-uutisointia, ne osuvat varmasti silmiin.

    Sami Rainisto / TM

    olisiko sinulla antaa joku esimerkki jotain toista merkkiä koskevasta raflaavasta otsikosta? Voihan olla, etta en vain ole huomannut. Olisi ihan mielenkiintoista verrata tyylia

      
  • muokattu 16.08.2023 14:25

    @HybridRules kirjoitti:
    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi.

    Ongelmasi onkin siinä, että esität jyrkkiä arvioita tuntematta puheena olevaa asiaa.

    En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Tulihan sielläkin käydyksi ja olen tosiaan nähnyt Agon kisalähtöjä. Mutta meidän kokemuksemme katsomossa ei ole tämän keskustelun kannalta olennaista.

    Minäkään en ole kaikista TM:n arvioista samaa mieltä. Näin tapahtuu etenkin silloin kun arvioidaan jonkin konkreettisen mitan soveltuvuutta käyttötilanteisiin. Osaan kyllä päättää itse mikä on "riittävä" tai vaikkapa "perhekäyttöön sopiva". Vertailu eri autojen kesken on toki täysin korrektia, mutta ostaja päättää paljonko hän mitäkin ominaisuutta tarvitsee. Juuri siksi muuten TM tarjoaa optiota testihavaintojen painottamiseen omilla kertoimilla.

    Asiantuntijan subjektiivinenkin "perstuntuma" arvio on uskottavana havainto. Todellisen asiantuntijan tekstistä näkee hänen osaavan perustella kantansa rationaalisesti vaikka mittarina onkin vain oma runtemus ajon aikana. Vaikka olenkin radalla säälittävän hidas, en sentään ole niin hidas etten kisakuskin kansanomaistaessa havaintojaan ymmärtäisi mistä puhutaan. On oma asiamme päättää kuinka tärkeänä tuota havaintoa pidämme omassa valinnassamme, mutta todellisten havaintojen kiistämiseen ei kannata tuhlata energiaa.

    Sinulla on nyt selvästi vaikeuksia hyväksyä Teslasta tehtyjä havaintoja todelliseksi ja myöntää ettet piittaa kyseisestä ilmiöstä. Väität ihan turhaan vastaan myös tosiasioista joista myönnät itsekin ettei sinulla ole mitään kompetenssiä niiden verifiointiin. Miksi ihmeessä? Eikö sinusta kuulosta yhtään hönöltä kun ymmärtämätön haastaa osaajan ammattitaidon? Miten suhtaudut työssäsi kun aiheesta täysin pihalla oleva lumiukon lintulauta tulee arvostelemaan sinua osaamattomaksi vedättäjäksi?

    Koska et voi myöntää tosiasioita, kuulostat tosiaan aivan samalta kuin viime vuosituhannen Mersukuskit, jotka eivät kestäneet kuulla totuutta 200D:n kiihtyvyydestä, if any.

    Pidät selvästi autoistasi, mikä on hieno juttu. Oman valintasi fanaattinen puolustaminen jopa tosiasioiden vastaisesti pistää silti epäilemään että olet ostanut itsellesi liian suurella painolla Teslan osakkeita kun hermo repeilee aiheellisestakin kritiikistä.

    Toistan vanhan tarjoukseni lähettää testissä liian vähän tähtiä saaneille lisätähtiä ettei tule paha mieli. Kerro tilauksessasi haluatko eteen vai taakse sopivan, ison vai pienen ja pelkän Daimlerin tähden vai myös Benzin tammenlehvät? Mulla on niitä tallin seinällä niin paljon jouten että voin valita testitähdistä riippumatta mieleiseni. Valintani tueksi luen mielelläni sekä mittaustulokset että osaavien kuljettajien ajofiilikset.

      4
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi.

    Ongelmasi onkin siinä, että esität jyrkkiä arvioita tuntematta puheena olevaa asiaa.

    En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Tulihan sielläkin käydyksi ja olen tosiaan nähnyt Agon kisalähtöjä. Mutta meidän kokemuksemme katsomossa ei ole tämän keskustelun kannalta olennaista.

    Minäkään en ole kaikista TM:n arvioista samaa mieltä. Näin tapahtuu etenkin silloin kun arvioidaan jonkin konkreettisen mitan soveltuvuutta käyttötilanteisiin. Osaan kyllä päättää itse mikä on "riittävä" tai vaikkapa "perhekäyttöön sopiva". Vertailu eri autojen kesken on toki täysin korrektia, mutta ostaja päättää paljonko hän mitäkin ominaisuutta tarvitsee. Juuri siksi muuten TM tarjoaa optiota testihavaintojen painottamiseen omilla kertoimilla.

    Asiantuntijan subjektiivinenkin "perstuntuma" arvio on uskottavana havainto. Todellisen asiantuntijan tekstistä näkee hänen osaavan perustella kantansa rationaalisesti vaikka mittarina onkin vain oma runtemus ajon aikana. Vaikka olenkin radalla säälittävän hidas, en sentään ole niin hidas etten kisakuskin kansanomaistaessa havaintojaan ymmärtäisi mistä puhutaan. On oma asiamme päättää kuinka tärkeänä tuota havaintoa pidämme omassa valinnassamme, mutta todellisten havaintojen kiistämiseen ei kannata tuhlata energiaa.

    Sinulla on nyt selvästi vaikeuksia hyväksyä Teslasta tehtyjä havaintoja todelliseksi ja myöntää ettet piittaa kyseisestä ilmiöstä. Väität ihan turhaan vastaan myös tosiasioista joista myönnät itsekin ettei sinulla ole mitään kompetenssiä niiden verifiointiin. Miksi ihmeessä? Eikö sinusta kuulosta yhtään hönöltä kun ymmärtämätön haastaa osaajan ammattitaidon? Miten suhtaudut työssäsi kun aiheesta täysin pihalla oleva lumiukon lintulauta tulee arvostelemaan sinua osaamattomaksi vedättäjäksi?

    Koska et voi myöntää tosiasioita, kuulostat tosiaan aivan samalta kuin viime vuosituhannen Mersukuskit, jotka eivät kestäneet kuulla totuutta 200D:n kiihtyvyydestä, if any.

    Pidät selvästi autoistasi, mikä on hieno juttu. Oman valintasi fanaattinen puolustaminen jopa tosiasioiden vastaisesti pistää silti epäilemään että olet ostanut itsellesi liian suurella painolla Teslan osakkeita kun hermo repeilee aiheellisestakin kritiikistä.

    Toistan vanhan tarjoukseni lähettää testissä liian vähän tähtiä saaneille lisätähtiä ettei tule paha mieli. Kerro tilauksessasi haluatko eteen vai taakse sopivan, ison vai pienen ja pelkän Daimlerin tähden vai myös Benzin tammenlehvät? Mulla on niitä tallin seinällä niin paljon jouten että voin valita testitähdistä riippumatta mieleiseni. Valintani tueksi luen mielelläni sekä mittaustulokset että osaavien kuljettajien ajofiilikset.

    Minua ei häiritse asialliset arviot vaan TM:n, voisiko sanoa asenne, Teslaan. En ole varma onko TM:n tyylin takana pelkästään lehden myynnin edistäminen vai onko ihan oikeasti juuri Teslaa vastaan jotain pahasti hampaankolossa. En ole muuten koskaan ajanut Model S mallia. Kolmosta pari kertaa ja vaimon Y:tä aina silloin tällöin.

    Minulla on tätä nykyä 2023 Model X LR, jossa on Yoke. Tässä uudessa äksässä on kiihdytystila. Eli kun sen kytkee päälle ja painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa, auto lämmittää akkua ja jousitus menee gepardiasentoon ja sitten voi nostaa jarrupolkimen ja perheauto lähtee livakasti. Näin käyttöohje väittää. En ole kertaajaan kokeillut. Normaaliajoon on kolme kiihtyvyysasentoa valittavana: Chill, Sport ja Insane. Ajan Chill asetus päällä ja pari kertaa olen kokeillut Insane-kiihdytystä.

    En harrasta urheilullista ajoa tiellä enkä ole kertaakaan käynyt radalla kokeilemassa.

    Kia peittosi 1000 heppaisen Teslan. Meidän täytyy puhua Teslasta. Ilman kuljettajaa kulkenut Tesla törmäsi puuhun ja syttyi palamaan, takapenkillä ja etumatkustajan paikalla olleet kuolivat. Musk hourailee. Etc, etc

    Ei näiden otsikoiden tulkitsemiseen tarvita rata-ajokokemusta. Jos kuulin ja muistan oikein rata-ajovideon, josta tuo Kia-Tesla otsikko on, niin Tesla oli radalla nopeampi kuin Kia. Jos näin oli, niin otsikko Teslan peittoamisesta on tahallisen harhaanjohtava, koska Teslahan siinä tapauksessa peittosi Kian ja toimittajat vain omaksi esittämällä mielipiteellään pitivät Kiasta enemmän. Tuolla perusteella arvostellen saa minkä tahansa testin antamaan aina halutun tuloksen. Vai muistanko videon kuitenkin väärin, kun viittaat joihinkin vanhoihin mersujuttuihin, joissa jotkut eivät osanneet hyväksyä, että mersu ei kiihtynytkään hyvin.

    Minulla ei ole suoria osakesijoituksia ollenkaan ja TSLAa en ainkaan ostaisi. Liian riskipitoinen ja arvo heilahtelee arvaamattomasti eikä Tesla maksa osinkoja.

    Tietenkään TT-kisan katsomossa istuminen ei ole olennaista. Tuli vain mieleen, että olen sentään jonkun verran aikoinaan seurannut moottoriurheilua. Ja ilman pääsylipun hankkimista, koska saimme aina kulkulupakortit, joilla pääsi radan yli kulkemaan taukojen aikana. Ja kun oli loivaliikkeinen, näki siinä kisaakin samalla. Pistetalojen kurvi ja lehmuskuja Vuoksen suoralle olivat hyvkä paikkoja ja miksei Savikannan hidas mutka ja sen jälkeen avautuva pitkä suorakin.

      
  • Olen huomannut olevani usein toimittajien (yleisesti, ei liity ainakaan erityisesti TM) kanssa eri mieltä siitä milloin auto on iso. Riittävän tilavan auton löytäminen on yllättävän vaikeaa.

      
  • muokattu 16.08.2023 22:35

    @M880 kirjoitti:
    Olen huomannut olevani usein toimittajien (yleisesti, ei liity ainakaan erityisesti TM) kanssa eri mieltä siitä milloin auto on iso. Riittävän tilavan auton löytäminen on yllättävän vaikeaa.

    Minun täytyy tunnustaa olevani varsin alentuneesti syyntakeinen ympäristöasoissa, kun autojen kokoluokista puhutaan. Haluaisin hehkuttaa, että sähköautojen ajonaikainen päästöttömyys antaa ilomielin oikeuden autotehtaille tehdä oikean auton kokoisia menopelejä. Mutta jos julkean sanoa sen ääneen tai kirjoittaa tänne, niin eikös joku kohta ala opettamaan, että isot akut ja paljon metallia eli luonnonvaroja, kaivoksia, lapsia töissä etc

    Niinpä ei kannata mainita, että pääosin autoista tehdään nykyään ärsyttävän pieniä. Etupenkkiläiset mahtuvat yleensä ok, takapenkillä on usein ahdasta ja vielä useammin tavaratila on lähes laittoman pieni.

    Auto on niin kallis hankinta, että jo sen tähden niistä pitäisi tehdä monikäyttöisiä eli riittävän isoja.

    En tiedä, olenko sinun kanssasi samaa mieltä siitä, milloin auto on iso. Minulle riittävän iso "asiallinen" auto oli Mondeo farmari. Sitten oikeastaan vähän tavaratiloista tinkien, mutta sielua hivellen isot nelivedot.

    On niinkin, että jos Model X:ää ei olisi ollut, olisi kestänyt pidempään ennen kuin olisin hankkinut sähköauton. Olisin todennäköisesti vaihtanut toiseen tilavaan plugariin luokkaa 100km sähkörangella (XC90T8:n jälkeen).

      
  • muokattu 16.08.2023 22:57

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En halua nostaa jalustalle ketään enkä mollata Robert Koistista, joka on sitäpaitsi minulle ennestään tuntematon nimi.

    Ongelmasi onkin siinä, että esität jyrkkiä arvioita tuntematta puheena olevaa asiaa.

    En ole ollut koskaan kovin innostunut moottoriurheilusta vaikka voisi olla toisinkin, koska olen lapsuuteni asunut Imatran TT-radan sisäpuolella silloin, kun Teuvo Länsivuori, Jarno Saarinen, Giacomo Agostini ym. kiersivät alkuperäistä pitkää rataa. Oli yksi hieno viikonloppu joka kesä. Ja Imatra täynnä kansaa.

    Tulihan sielläkin käydyksi ja olen tosiaan nähnyt Agon kisalähtöjä. Mutta meidän kokemuksemme katsomossa ei ole tämän keskustelun kannalta olennaista.

    Minäkään en ole kaikista TM:n arvioista samaa mieltä. Näin tapahtuu etenkin silloin kun arvioidaan jonkin konkreettisen mitan soveltuvuutta käyttötilanteisiin. Osaan kyllä päättää itse mikä on "riittävä" tai vaikkapa "perhekäyttöön sopiva". Vertailu eri autojen kesken on toki täysin korrektia, mutta ostaja päättää paljonko hän mitäkin ominaisuutta tarvitsee. Juuri siksi muuten TM tarjoaa optiota testihavaintojen painottamiseen omilla kertoimilla.

    Asiantuntijan subjektiivinenkin "perstuntuma" arvio on uskottavana havainto. Todellisen asiantuntijan tekstistä näkee hänen osaavan perustella kantansa rationaalisesti vaikka mittarina onkin vain oma runtemus ajon aikana. Vaikka olenkin radalla säälittävän hidas, en sentään ole niin hidas etten kisakuskin kansanomaistaessa havaintojaan ymmärtäisi mistä puhutaan. On oma asiamme päättää kuinka tärkeänä tuota havaintoa pidämme omassa valinnassamme, mutta todellisten havaintojen kiistämiseen ei kannata tuhlata energiaa.

    Sinulla on nyt selvästi vaikeuksia hyväksyä Teslasta tehtyjä havaintoja todelliseksi ja myöntää ettet piittaa kyseisestä ilmiöstä. Väität ihan turhaan vastaan myös tosiasioista joista myönnät itsekin ettei sinulla ole mitään kompetenssiä niiden verifiointiin. Miksi ihmeessä? Eikö sinusta kuulosta yhtään hönöltä kun ymmärtämätön haastaa osaajan ammattitaidon? Miten suhtaudut työssäsi kun aiheesta täysin pihalla oleva lumiukon lintulauta tulee arvostelemaan sinua osaamattomaksi vedättäjäksi?

    Koska et voi myöntää tosiasioita, kuulostat tosiaan aivan samalta kuin viime vuosituhannen Mersukuskit, jotka eivät kestäneet kuulla totuutta 200D:n kiihtyvyydestä, if any.

    Pidät selvästi autoistasi, mikä on hieno juttu. Oman valintasi fanaattinen puolustaminen jopa tosiasioiden vastaisesti pistää silti epäilemään että olet ostanut itsellesi liian suurella painolla Teslan osakkeita kun hermo repeilee aiheellisestakin kritiikistä.

    Toistan vanhan tarjoukseni lähettää testissä liian vähän tähtiä saaneille lisätähtiä ettei tule paha mieli. Kerro tilauksessasi haluatko eteen vai taakse sopivan, ison vai pienen ja pelkän Daimlerin tähden vai myös Benzin tammenlehvät? Mulla on niitä tallin seinällä niin paljon jouten että voin valita testitähdistä riippumatta mieleiseni. Valintani tueksi luen mielelläni sekä mittaustulokset että osaavien kuljettajien ajofiilikset.

    Minua ei häiritse asialliset arviot vaan TM:n, voisiko sanoa asenne, Teslaan. En ole varma onko TM:n tyylin takana pelkästään lehden myynnin edistäminen vai onko ihan oikeasti juuri Teslaa vastaan jotain pahasti hampaankolossa. En ole muuten koskaan ajanut Model S mallia. Kolmosta pari kertaa ja vaimon Y:tä aina silloin tällöin.

    Minulla on tätä nykyä 2023 Model X LR, jossa on Yoke. Tässä uudessa äksässä on kiihdytystila. Eli kun sen kytkee päälle ja painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa, auto lämmittää akkua ja jousitus menee gepardiasentoon ja sitten voi nostaa jarrupolkimen ja perheauto lähtee livakasti. Näin käyttöohje väittää. En ole kertaajaan kokeillut. Normaaliajoon on kolme kiihtyvyysasentoa valittavana: Chill, Sport ja Insane. Ajan Chill asetus päällä ja pari kertaa olen kokeillut Insane-kiihdytystä.

    En harrasta urheilullista ajoa tiellä enkä ole kertaakaan käynyt radalla kokeilemassa.

    Kia peittosi 1000 heppaisen Teslan. Meidän täytyy puhua Teslasta. Ilman kuljettajaa kulkenut Tesla törmäsi puuhun ja syttyi palamaan, takapenkillä ja etumatkustajan paikalla olleet kuolivat. Musk hourailee. Etc, etc

    Ei näiden otsikoiden tulkitsemiseen tarvita rata-ajokokemusta. Jos kuulin ja muistan oikein rata-ajovideon, josta tuo Kia-Tesla otsikko on, niin Tesla oli radalla nopeampi kuin Kia. Jos näin oli, niin otsikko Teslan peittoamisesta on tahallisen harhaanjohtava, koska Teslahan siinä tapauksessa peittosi Kian ja toimittajat vain omaksi esittämällä mielipiteellään pitivät Kiasta enemmän. Tuolla perusteella arvostellen saa minkä tahansa testin antamaan aina halutun tuloksen. Vai muistanko videon kuitenkin väärin, kun viittaat joihinkin vanhoihin mersujuttuihin, joissa jotkut eivät osanneet hyväksyä, että mersu ei kiihtynytkään hyvin.

    Minulla ei ole suoria osakesijoituksia ollenkaan ja TSLAa en ainkaan ostaisi. Liian riskipitoinen ja arvo heilahtelee arvaamattomasti eikä Tesla maksa osinkoja.

    Tietenkään TT-kisan katsomossa istuminen ei ole olennaista. Tuli vain mieleen, että olen sentään jonkun verran aikoinaan seurannut moottoriurheilua. Ja ilman pääsylipun hankkimista, koska saimme aina kulkulupakortit, joilla pääsi radan yli kulkemaan taukojen aikana. Ja kun oli loivaliikkeinen, näki siinä kisaakin samalla. Pistetalojen kurvi ja lehmuskuja Vuoksen suoralle olivat hyvkä paikkoja ja miksei Savikannan hidas mutka ja sen jälkeen avautuva pitkä suorakin.

    Jäi vaivaamaan tuo Savikannan mutka. Se olikin Savikannantien ja Linnansuontien risteys. Jyrkkä 90-asteen käännös omakotitalojen keskellä ja sitten aukeaa pitkä alamäkisuora Savikannantietä. Risteys taitaa olla Linnankoskea ja Savikantahan on lähellä Rajapatsasta. Serkku asui siinä radan varrella ja heidän pihallaan oli tietysti "vapaakatsomo".

    Edit: Navetan Mutkana tunnettu nopea shikaani on nykyisen tynkäradan puolella myös Linnankoskella

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olen huomannut olevani usein toimittajien (yleisesti, ei liity ainakaan erityisesti TM) kanssa eri mieltä siitä milloin auto on iso. Riittävän tilavan auton löytäminen on yllättävän vaikeaa.

    Minun täytyy tunnustaa olevani varsin alentuneesti syyntakeinen ympäristöasoissa, kun autojen kokoluokista puhutaan. Haluaisin hehkuttaa, että sähköautojen ajonaikainen päästöttömyys antaa ilomielin oikeuden autotehtaille tehdä oikean auton kokoisia menopelejä. Mutta jos julkean sanoa sen ääneen tai kirjoittaa tänne, niin eikös joku kohta ala opettamaan, että isot akut ja paljon metallia eli luonnonvaroja, kaivoksia, lapsia töissä etc

    Niinpä ei kannata mainita, että pääosin autoista tehdään nykyään ärsyttävän pieniä. Etupenkkiläiset mahtuvat yleensä ok, takapenkillä on usein ahdasta ja vielä useammin tavaratila on lähes laittoman pieni.

    Auto on niin kallis hankinta, että jo sen tähden niistä pitäisi tehdä monikäyttöisiä eli riittävän isoja.

    En tiedä, olenko sinun kanssasi samaa mieltä siitä, milloin auto on iso. Minulle riittävän iso "asiallinen" auto oli Mondeo farmari. Sitten oikeastaan vähän tavaratiloista tinkien, mutta sielua hivellen isot nelivedot.

    On niinkin, että jos Model X:ää ei olisi ollut, olisi kestänyt pidempään ennen kuin olisin hankkinut sähköauton. Olisin todennäköisesti vaihtanut toiseen tilavaan plugariin luokkaa 100km sähkörangella (XC90T8:n jälkeen).

    On tietysti totta että vähemmän luonnonvaroja on aina vähemmän, ja mitä enemmän kohtuutta noudatetaan sen parempi. Rikon tätä itse, ja sitten puhdistelen omatuntoa maalämmöllä ja sähköautoilla. Minun on kuitenkin vaikea nähdä sähköauton, sanotaan nyt vaikka 500-1000kg lähes täysin kierrätettävissä olevaa akkua NIIN pahana, kuin sen että tankkaan 1-2 kertaa kuukaudessa 50kg luonnonvaroja ja poltan ne taivaan tuuliin. Eli yhdessä vuodessa sen akun painon verran, todennäköisesti yli.

    Mondeota minulla ei ole koskaan ollut, mutta Passat, Legacy/Outback ja V60/V90 kyllä. Itse asiassa "riittävimmän" kokoinen auto mikä minulla on koskaan ollut, oli kuitenkin Honda Civic hatchback. Sen jälkeen on lapsiluku kasvanut nollasta kolmeen, ja tavaran määrä lisääntynyt vähintään samassa suhteessa.

    Olen niin lyhyt että oma mahtuminen ei ole koskaan ongelma, japanilaiset autot ovat aina tuntuneet erityisen sopivilta*, ja puoliksi samoilla geeneillä varustetut lapset mahtuvat myös jalkatilan puolesta hyvin. Ongelma on ollut turvaistuinten/korokkeiden mahduttaminen takapenkille, ja niiden jäädessä pois, lasten siedettävä mahtuminen sinne ilman niitä. Tavaratila on ongelma lähinnä lomareissuilla yms, ja silloin V90:n tila riittää juuri ja juuri (ennen Volvoja oli yksi lapsi vähemmän, joten ei ole vertailukelpoista dataa)

    Olisin toivonut että jos autobudjetti on 100k, summa jota en joskus olisi voinut edes kuvitella että pystyisin käyttämään autoon, niin sillä saisi auton jossa ei tarvitsisi tinkiä mistään olennaisesta. Tänään tosin oli Hesarissa ja jossain muuallakin juttua uudesta Kia EV9:stä, se olisi ehkä aika lähellä autoa joka ei vaadi tinkimistä mistään oikeasti tärkeästä.

    *Vanhoilla Volvoilla oli ikävä ajaa kun ei meinannut ylttää kunnolla polkimiin. Nykyisissä on sentään riittävät säädöt.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä en ole enää autoliiton jäsen, niin ei tule moottorilehteä, mitenkähän tesla on pärjännyt vertailutestissä.

    Eikös tietyt tyypit tiedä lukemattakin?

    Minä vilkaisin lehteä kaupassa, pistesijat Kia, Skoda, Tesla jne.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minä en ole enää autoliiton jäsen, niin ei tule moottorilehteä, mitenkähän tesla on pärjännyt vertailutestissä.

    Miksi muuten et ole enää autoliiton jäsen? Tekstistäsi päätellen olet aikaisemmin ollut. Tuntuiko, että et saanut jäsenmaksulle vastinetta?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä en ole enää autoliiton jäsen, niin ei tule moottorilehteä, mitenkähän tesla on pärjännyt vertailutestissä.

    Miksi muuten et ole enää autoliiton jäsen? Tekstistäsi päätellen olet aikaisemmin ollut. Tuntuiko, että et saanut jäsenmaksulle vastinetta?

    Lehden takia olin jäsen, tulee luettua niin pintapuolisesti, että nettijulkaisut riittää. TM tilaus on vielä, lähinnä arkistolehdet kiinnostaa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä en ole enää autoliiton jäsen, niin ei tule moottorilehteä, mitenkähän tesla on pärjännyt vertailutestissä.

    Miksi muuten et ole enää autoliiton jäsen? Tekstistäsi päätellen olet aikaisemmin ollut. Tuntuiko, että et saanut jäsenmaksulle vastinetta?

    Lehden takia olin jäsen, tulee luettua niin pintapuolisesti, että nettijulkaisut riittää. TM tilaus on vielä, lähinnä arkistolehdet kiinnostaa.

    Etkö tullut koskaan käyttäneeksi mitään Autoliiton palvelua tai jäsenetua? Itse olen pohtinut, josko liittyisi autoliiton jäsneksi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Minä en ole enää autoliiton jäsen, niin ei tule moottorilehteä, mitenkähän tesla on pärjännyt vertailutestissä.

    Miksi muuten et ole enää autoliiton jäsen? Tekstistäsi päätellen olet aikaisemmin ollut. Tuntuiko, että et saanut jäsenmaksulle vastinetta?

    Lehden takia olin jäsen, tulee luettua niin pintapuolisesti, että nettijulkaisut riittää. TM tilaus on vielä, lähinnä arkistolehdet kiinnostaa.

    Etkö tullut koskaan käyttäneeksi mitään Autoliiton palvelua tai jäsenetua? Itse olen pohtinut, josko liittyisi autoliiton jäsneksi.

    Parkkikello.

      
  • muokattu 21.08.2023 14:26

    Minkälainen auto kannattaa nyt hankkia? Tätä kysyy Hesari tänään Ytimessä-osiossaan.

    Toimittaja on varmaan hyvällä asialla ja mainostaa lisäksi https://www.autokalkulaattori.fi/ -sivustoa. Kun toimittajan täytyy tekstiä tiivistää, niin lukija sitten tulkkaa parhaan ymmärryksensä mukaan lopputulemaa. Ja kyllähän tuossa jutussa nyt jotakin pisti silmään.

    Tekstiä lainaksi Hesaria lukemattomille:

    "Jutussa keskitytään täyssähkö-, bensiini- ja lataushybidiautoihin, sillä ne edustavat valtaosaa uusista myydyistä henkilöautoista. Laskurilla voit tarkastella HS:n keräämiä esimerkkejä eri käyttövoimaisten autojen kustannuksista ja päästöistä. Bensan ja sähkön hinta perustuu kesän 2023 tilanteeseen. Tiedoissa on huomioitu muun muassa auton ostohinta ja jälleenmyyntiarvo, tankkaus- ja latauskustannukset, verot, huollot ja vakuutukset. Tiedot on laskettu Ilmastopaneelin Autokalkulaattorin avulla. Ostohinnat pohjautuvat Autokalkulaattorin oletushintoihin. Laskelman pohjana on tämän kokoluokan autoissa käytetty seuraavia hintoja:

    Pieni auton kokoluokka:

    • bensiini: ostohinta: 14 500 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 7 613 euroa.
    • hybridi: ostohinta: 21 110 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 11 083 euroa.
    • lataushybridi: ostohinta: 24 010 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 12 605 euroa.
    • täyssähkö: ostohinta: 24 850 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 13 046 euroa.

    Keskikokoinen:

    • bensiini: ostohinta: 22 790 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 11 965 euroa
    • hybridi: ostohinta: 33 170 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 17 414 euroa 
    • lataushybridi: ostohinta: 37 730 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 19 808 euroa
    • täyssähkö: ostohinta: 37 270 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 19 567 euroa"

    Iso auto:

    • bensiini: ostohinta: 34 180 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 17 945 euroa.
    • hybridi: ostohinta: 49 760 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 26 124 euroa.
    • lataushybridi: ostohinta: 56 590 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 29 710 euroa.
    • täyssähkö: ostohinta: 55 910 euroa, jäännösarvo 5 vuoden jälkeen 29 353 euroa.

    Taloudellisesta näkökulmasta bensiiniauto on vähän ajavalle edullisin vaihtoehto. Paljon ajavan puolestaan kannattaa valita täyssähköauto. Vertailu perustuu auton kokonaiskustannuksiin viiden vuoden ajalta. Keskivertomäärän ajavalle täyssähköauto kannattaa pientä autoa tarvitsevalle ja bensiiniauto isoa autoa kaipaavalle. Keskikokoisen auton suhteen bensiini- ja täyssähköauton kustannukset ovat lähes samat. Kallein valinta on useimmiten lataushybridiauto.

    Käytetyissä autoissa täyssähköauto on edullisin kaikissa muissa tilanteissa, paitsi jos ostaja ajaa vähän ja haluaa keskikokoisen tai ison auton. Silloin bensiinikäyttöinen auto on edullisin. Päästöissä mitattuna ekologisin valinta on aina sähköauto. Nykyisillä hankintahinnoilla kustannushyödyt kääntyvät sähköauton eduksi keskivertokilometreillä selvästi alle kymmenessä vuodessa, jos akuston koko on maltillinen. Suurella, eli 30 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä taloudellinen etu saavutetaan jo alle viidessä vuodessa. Pienellä vuosittaisella kilometrimäärällä bensiinikäyttöinen auto tulee edullisimmaksi."

    Jutussa kerrotaan että jos budjetti auton hankintaan on noin 50 000 euroa ja asut tai työskentelet niin, että sinulla on joko kotona tai työpaikalla latausmahdollisuus, niin silloin täyssähköauto on aika hyvä valinta”, kuten toimittaja tiivistää. Myös 30 000 eurolla saa hyvän sähköauton mutta valinnanvara on huomattavasti kapeampi verrattuna saman hintaluokan polttomoottoriautoihin. Sähköauton hintaetu kokonaiskustannuksissa muodostuu sähkön bensiiniä halvemmasta hinnasta.

    Lukijan ihmettelyä:

    • Mistäköhän nuo hinnat on tempaistu? Ei ainakaan Suomesta, olisko jotakin eurooppalaistasoa edustava?
    • Mikä auto edustaa esimerkiksi pientä sähköautoa, onko sellaisia edes?
      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Lukijan ihmettelyä:

    • Mistäköhän nuo hinnat on tempaistu? Ei ainakaan Suomesta, olisko jotakin eurooppalaistasoa edustava?
    • Mikä auto edustaa esimerkiksi pientä sähköautoa, onko sellaisia edes?

    Volvo EX30 on pieni, MG4 vähän isompi. Niiden hinnat taitavat kuitenkin ainakin käytännössä alkaa 3:lla.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit