sähköautot

4220 kommenttia
19091939596141
  • muokattu 02.09.2023 14:26

    @Late1969 kirjoitti:
    Tökkäsin 740:n linkkiä ja jokin BMW tuli ruutuun. Kojelautaa tuskin voisi kökömmin tehdä, paitsi jos syynä on näytön helppo vaihdettavuus toistuvien rikkoutumisien takia. Kuinka noissa on näkeminen hoidettu, eikö näytön pinta heijastele kaikkea ja auringon osuessa siihen pitää ajaa autoa ilman tietoa?

    Moottorissa taitaa olla SoH-juttu pidempänä. Mittausfirma ei ota vastuuta.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/akkutestit-osoittavat-pikalataus-heikentaa-sahkoauton-ajoakun-kapasiteettia/

    "– Jos akun jännite laskenut sen huonokuntoisuuden vuoksi, auto saattaa esimerkiksi hyytyä täyskiihdytyksessä äkillisesti, kun virtaa ei saadakaan sähkömoottorille, jolloin erimerkiksi peräänajoriski kasvaa, Mayerhofer sanoo."

    Aijaijaii, kun sähköautot onkin vaarallisia.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tökkäsin 740:n linkkiä ja jokin BMW tuli ruutuun. Kojelautaa tuskin voisi kökömmin tehdä, paitsi jos syynä on näytön helppo vaihdettavuus toistuvien rikkoutumisien takia. Kuinka noissa on näkeminen hoidettu, eikö näytön pinta heijastele kaikkea ja auringon osuessa siihen pitää ajaa autoa ilman tietoa?

    Moottorissa taitaa olla SoH-juttu pidempänä. Mittausfirma ei ota vastuuta.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/akkutestit-osoittavat-pikalataus-heikentaa-sahkoauton-ajoakun-kapasiteettia/

    "– Jos akun jännite laskenut sen huonokuntoisuuden vuoksi, auto saattaa esimerkiksi hyytyä täyskiihdytyksessä äkillisesti, kun virtaa ei saadakaan sähkömoottorille, jolloin erimerkiksi peräänajoriski kasvaa, Mayerhofer sanoo."

    Aijaijaii, kun sähköautot onkin vaarallisia. Mitenkähän vaarallisia onkaan ne autot joissa pitää vaihtaa vaihdetta...

    Tuo pisti silmään jutussa. Jos BMS ei huomaa moista akun surkeutta etukäteen, auto on todella surkea. Lyijystartti-/apuakussa voi noin käydä, että virranantokyky starttiin onkin yhtenä aamuna romahtanut, mutta valot palaisivat akulla vielä koko päivän.

    Mutta onhan meillä oikeus olettaa, että tesla katoaa siitä edestä tupeksimasta ripeästi eikä 20-vuotiaalla nissanilla tarvitse kiihtyvyyttä himmailla.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Samaa mieltä, hyvän näköinen auto EQE:hen verrattuna.

    En katsonut konfiguraattoria sen enempää, mutta mahtaako 90k riittää jos perusmallin sedan on 75k? Minulla on yleensä saksalaispremiumien konffaaminen yleensä jäänyt kesken, kun hinta karkaa älyttömäksi, erityisesti pakko-paketointien myötä.

    Totta, takavedon hinta nousee varusteineen 100k tuntumaan, varsinkin kun monet varusteista on paketoitu, ja nelivetoinen onkin sitten jo 120k paketteineen. Sähköä isompi asia on autonominen ajo 130km/h nopeuteen asti (lisävaruste) maissa, joissa laki antaa myöden. Tutustumisen perusteella auto on kyllä selkeesti etevämpi varsin takapenkin ja tavaratila osalta. Mutta kyllä hinta pistää miettimään, +15k€ polttomoottorimallin päälle on melko paljon.

    Sähköbemu(i)ssa lisäksi mietityttää, että nykyiset sähköbemarit on ns. välimalleja (poislukien vanha i3 ja nykyinen iX), jotka on tehty periaatteella jossa samoissa kuorissa voi olla polttomoottori-, hybridi- tai sähkövoimalinjana. Tässä bemari valitsi toisenlaisen strategian kuin volkkari (ID) tai mersu (EQ). Suhteellisen pienenä valmistaja tämä on ymmärrettävää varovaisuutta. Tänään bemari esitteli täysähköisen neue klasse -tutkielmansa (BMW Vision). Ei tarvitse kauaa katsella youtube videoita ja lukea materiaalia, jotta ymmärtää että tähän menessä linajalta on tullut ulos vain välimalkeja sähköistyksen tiekartassa. Bemarin todellinen voluumi sähköauto tulee vuonna 2025 ensin 3-sarjan kokoisen sedanina että X-mallisena suvina. Tutkielmasta jo näkee että auto tulee olemaan tilava sisältä silti kompakti ulkoa, lisäksi materiaalisessa henkutetaan uusia akkuja (lisää rangea ja nopeampi lataus +30%v molemmat ja valmistukustannus -50%), systeemijännite nousee 800V, mikä lisää tehokkuutta ja vähentää kustannuksia, käyttöliittymä uudistuu täysin - mittaristo ja informaatio siirtyy tuulilasin alareunaan. Näyttäisi että neue klasse -generaation myötä bemari pääsee valmistuskustannuksissa hyvin lähelle tai saamaan kuin polttomoottorimallit.

      
  • muokattu 04.09.2023 10:07

    Suomen autokanta vanhenee ensi vuonna jo 13,5-vuotiaaksi: https://www.is.fi/autot/art-2000009825916.html

    Oliko silloin muita kuin Nissan Leafejä, vai sekään? Fisker Karma vissiin.

    Ketkä (harvat) ostaa sähköautoja ja mikä merkitys sillä isossa kuvassa on sittenkään? Mitkä asiat siihen vaikuttavatkaan?

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Ketkä (harvat) ostaa sähköautoja ja mikä merkitys sillä isossa kuvassa on sittenkään? Mitkä asiat siihen vaikuttavatkaan?

    Niin,
    Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli rekisterissä 3 699 634 henkilöautoa, mikä oli 1 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
    Manner-Suomen rekisterissä oli täyssähköisiä henkilöautoja 46 584 vuoden 2022 lopussa. Määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2021.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli rekisterissä 3 699 634 henkilöautoa, mikä oli 1 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
    Manner-Suomen rekisterissä oli täyssähköisiä henkilöautoja 46 584 vuoden 2022 lopussa. Määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2021.

    Rekisterissä ja liikennekäytössä on kaksi eri asiaa. Liikennekäytössä 2022 oli n. 2.7M ha, ja pudotusta 2021 oli 0.5%. Toki sähköautojen määrä on silti pieni, mutta suurin osa rekisterissä olevista on todennäköisesti liikennekäytössä koska ovat sen verran tuoreempia tapauksia.

      3
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli rekisterissä 3 699 634 henkilöautoa, mikä oli 1 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
    Manner-Suomen rekisterissä oli täyssähköisiä henkilöautoja 46 584 vuoden 2022 lopussa. Määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2021.

    Rekisterissä ja liikennekäytössä on kaksi eri asiaa. Liikennekäytössä 2022 oli n. 2.7M ha, ja pudotusta 2021 oli 0.5%. Toki sähköautojen määrä on silti pieni, mutta suurin osa rekisterissä olevista on todennäköisesti liikennekäytössä koska ovat sen verran tuoreempia tapauksia.

    Tuosta 2,7 miljoonasta on ilmeisesti poistettu myös väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetut?
    Minullakin on tällä hetkellä yksi sellainen, koska autojen käyttötarve kotona on väliaikaisesti vähentynyt. Se väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettukin on kuitenkin täysin kunnossa oleva, katsastettu auto.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Tuosta 2,7 miljoonasta on ilmeisesti poistettu myös väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetut?
    Minullakin on tällä hetkellä yksi sellainen, koska autojen käyttötarve kotona on väliaikaisesti vähentynyt. Se väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettukin on kuitenkin täysin kunnossa oleva, katsastettu auto.

    Todennäköisesti... Onko olemassa väliaikainen poisto? meinaan että ajoneuvo on joko liikennekäytössä tai ei.
    Itselläkin kolme tuollaista liikennekäytöstä poistettua (harrasteautoja joita ei ole tällä hetkellä edes katsastettu, mutta kilvet paikallaan). Rekisteristähän ajoneuvo poistuu vasta romutustodistuksen jälkeen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli rekisterissä 3 699 634 henkilöautoa, mikä oli 1 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
    Manner-Suomen rekisterissä oli täyssähköisiä henkilöautoja 46 584 vuoden 2022 lopussa. Määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2021.

    Rekisterissä ja liikennekäytössä on kaksi eri asiaa. Liikennekäytössä 2022 oli n. 2.7M ha, ja pudotusta 2021 oli 0.5%. Toki sähköautojen määrä on silti pieni, mutta suurin osa rekisterissä olevista on todennäköisesti liikennekäytössä koska ovat sen verran tuoreempia tapauksia.

    Tuosta 2,7 miljoonasta on ilmeisesti poistettu myös väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetut?
    Minullakin on tällä hetkellä yksi sellainen, koska autojen käyttötarve kotona on väliaikaisesti vähentynyt. Se väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettukin on kuitenkin täysin kunnossa oleva, katsastettu auto.

    Minulta löytyy neljä autoa, yksi ajossa ja katsastettuna. Toinen seisonnassa ja vähän syksymmällä ajoon katsastuksen kautta. Avoauto ei ehtinyt ajoon tänä kesänä, joten se kurvaa tielle ensi kesänä katsastuksen kautta. Yksi auto on seisonnassa ja vaatisi vähän puuhastelua bensapuolella, mutta muutoin on katsastuskunnossa. Ja moottoripyörä on seisonnassa. Kyllähän nuokin jo sekoittavat tilastoja, kun uusin auto on vuodelta 2001, vanhin 1982 ja mp 2003. Ja toisilla on vielä useampia vaihtoehtoja tallissa.

      
  • muokattu 04.09.2023 12:16

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tuosta 2,7 miljoonasta on ilmeisesti poistettu myös väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetut?
    Minullakin on tällä hetkellä yksi sellainen, koska autojen käyttötarve kotona on väliaikaisesti vähentynyt. Se väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettukin on kuitenkin täysin kunnossa oleva, katsastettu auto.

    Todennäköisesti... Onko olemassa väliaikainen poisto? meinaan että ajoneuvo on joko liikennekäytössä tai ei.

    On. Väliaikainen poisto katkaisee ajoneuvoveron, dieselveron ja vakuutusten maksamisen liikennekäytöstä poiston ajaksi. Poisto maksaa muistaakseni 6€ mutta takaisin otto on ilmainen. Vakuutusyhtiön laskut eivät menneet aivan nollaan vaan siellä on joku seisonnassa olevan auton vakuutus, muistaakseni 20€ / vuosi. Edellisellä kerralla samainen auto oli poistettuna liikennekäytöstä pitkään myös katsastusajan yli eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa - auto vain takaisin liikennekäyttöön Trafin sivuilla ja sitten katsastusasemalle. Trafi hyvitti maksut myöhempien laskujen mukana. Esim. Takavetohybridin seuraava ajoneuvovero oli 0€ jne...

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tuosta 2,7 miljoonasta on ilmeisesti poistettu myös väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetut?
    Minullakin on tällä hetkellä yksi sellainen, koska autojen käyttötarve kotona on väliaikaisesti vähentynyt. Se väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettukin on kuitenkin täysin kunnossa oleva, katsastettu auto.

    Todennäköisesti... Onko olemassa väliaikainen poisto? meinaan että ajoneuvo on joko liikennekäytössä tai ei.

    On. Väliaikainen poisto katkaisee ajoneuvoveron, dieselveron ja vakuutusten maksamisen liikennekäytöstä poiston ajaksi. Poisto maksaa muistaakseni 6€ mutta takaisin otto on ilmainen. Vakuutusyhtiön laskut eivät menneet aivan nollaan vaan siellä on joku seisonnassa olevan auton vakuutus, muistaakseni 20€ / vuosi. Edellisellä kerralla samainen auto oli poistettuna liikennekäytöstä pitkään myös katsastusajan yli eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa - auto vain takaisin liikennekäyttöön Trafin sivuilla ja sitten katsastusasemalle. Trafi hyvitti maksut myöhempien laskujen mukana. Esim. Takavetohybridin seuraava ajoneuvovero oli 0€ jne...

    ifissä ja Pohjolassa ei muuten ole osattu sanoa etukäteen paljonko seisonta-ajan vakuutus maksaa. Viime kysymistä on jo aikaa, mutta näytöltä ei ole moista nähnyt.

    Katsastukseen saa ajaa ilman liikennekäyttöilmoitusta jos on varattu aika ja sieltä kotiinkin. Kerran tuli sekin tehtyä, ettei tarvinnut myöhemmin mennä nastarenkailla, kun auto tuli ajoon oikeasti.

      
  • https://tekniikanmaailma.fi/uusi-luku-bmwn-sahkoautoissa-on-alkamassa-bmw-vision-neue-klasse-on-viitta-vaille-valmis-tuotantomalli/

    Ihan täysin on sitä samaa, vanhaa kunnon bemarikonservatiivisuutta jätetty, mitä sitä hyvää muuttamaan. Tuskin erottaa 10 vuotta vanhemmasta Bimmeristä- tai jotakin....

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tuosta 2,7 miljoonasta on ilmeisesti poistettu myös väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetut?
    Minullakin on tällä hetkellä yksi sellainen, koska autojen käyttötarve kotona on väliaikaisesti vähentynyt. Se väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettukin on kuitenkin täysin kunnossa oleva, katsastettu auto.

    Todennäköisesti... Onko olemassa väliaikainen poisto? meinaan että ajoneuvo on joko liikennekäytössä tai ei.

    On. Väliaikainen poisto katkaisee ajoneuvoveron, dieselveron ja vakuutusten maksamisen liikennekäytöstä poiston ajaksi. Poisto maksaa muistaakseni 6€ mutta takaisin otto on ilmainen. Vakuutusyhtiön laskut eivät menneet aivan nollaan vaan siellä on joku seisonnassa olevan auton vakuutus, muistaakseni 20€ / vuosi. Edellisellä kerralla samainen auto oli poistettuna liikennekäytöstä pitkään myös katsastusajan yli eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa - auto vain takaisin liikennekäyttöön Trafin sivuilla ja sitten katsastusasemalle. Trafi hyvitti maksut myöhempien laskujen mukana. Esim. Takavetohybridin seuraava ajoneuvovero oli 0€ jne...

    ifissä ja Pohjolassa ei muuten ole osattu sanoa etukäteen paljonko seisonta-ajan vakuutus maksaa. Viime kysymistä on jo aikaa, mutta näytöltä ei ole moista nähnyt.

    Katsastukseen saa ajaa ilman liikennekäyttöilmoitusta jos on varattu aika ja sieltä kotiinkin. Kerran tuli sekin tehtyä, ettei tarvinnut myöhemmin mennä nastarenkailla, kun auto tuli ajoon oikeasti.

    Ifissä 25eur minimiveloitus vuodessa, hyvitetään jos auto otetaan käyttöön ja maksetaan oikeasti vakuutuksista. Myös LähiTapiolalla oli joku samaa suuruusluokkaa oleva veloitus.

      
  • muokattu 04.09.2023 13:48

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tuosta 2,7 miljoonasta on ilmeisesti poistettu myös väliaikaisesti liikennekäytöstä poistetut?
    Minullakin on tällä hetkellä yksi sellainen, koska autojen käyttötarve kotona on väliaikaisesti vähentynyt. Se väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettukin on kuitenkin täysin kunnossa oleva, katsastettu auto.

    Todennäköisesti... Onko olemassa väliaikainen poisto? meinaan että ajoneuvo on joko liikennekäytössä tai ei.

    On. Väliaikainen poisto katkaisee ajoneuvoveron, dieselveron ja vakuutusten maksamisen liikennekäytöstä poiston ajaksi. Poisto maksaa muistaakseni 6€ mutta takaisin otto on ilmainen. Vakuutusyhtiön laskut eivät menneet aivan nollaan vaan siellä on joku seisonnassa olevan auton vakuutus, muistaakseni 20€ / vuosi. Edellisellä kerralla samainen auto oli poistettuna liikennekäytöstä pitkään myös katsastusajan yli eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa - auto vain takaisin liikennekäyttöön Trafin sivuilla ja sitten katsastusasemalle. Trafi hyvitti maksut myöhempien laskujen mukana. Esim. Takavetohybridin seuraava ajoneuvovero oli 0€ jne...

    Katsastukseen saa ajaa ilman liikennekäyttöilmoitusta jos on varattu aika ja sieltä kotiinkin. Kerran tuli sekin tehtyä, ettei tarvinnut myöhemmin mennä nastarenkailla, kun auto tuli ajoon oikeasti.

    Hyvä tietää, mutta tarkan markan (euron) mies vie kuitenkin auton katsastukseen vasta kun sitä tarvitaan, jolloin myös tulevat katsastukset siirtyvät vastaavasti myöhemmäksi. Tuollaisten rengasjuttujen takia voi olla kuitenkin viisaampaa käyttää auto ajoissa katsastuksessa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Tökkäsin 740:n linkkiä ja jokin BMW tuli ruutuun. Kojelautaa tuskin voisi kökömmin tehdä, paitsi jos syynä on näytön helppo vaihdettavuus toistuvien rikkoutumisien takia. Kuinka noissa on näkeminen hoidettu, eikö näytön pinta heijastele kaikkea ja auringon osuessa siihen pitää ajaa autoa ilman tietoa?

    Reaalimaailmassa on rajoituksensa ja eri ostajille eri asiat ovat tärkeitä. Jos toisessa vaakakupissa on hyvät tilat, pieni kulutus ja lämpöpumpulla myös kohtuullisen rangen talvella ja toisessa mittariston layout, minä olen valmis hyäksymään omastakin mielestäni omituisen näyttölayoutin, jossa on tarpeetonta kikkailua.

    Minusta siis BMW voittaa Mersun tuollaisenaankin, vaikka olisihan se vielä parempi Mersun Widescreen cockpitilla varustettuna. Sitä voisi varmaan ajaa jopa ilman Millenium Falconin ajokorttiakin kun valitsee kuljettajan eteen klassisen näyttötyylin ja poistaa turhat roskat keskinäytöstä?

      
  • muokattu 04.09.2023 14:17

    @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Samaa mieltä, hyvän näköinen auto EQE:hen verrattuna.

    En katsonut konfiguraattoria sen enempää, mutta mahtaako 90k riittää jos perusmallin sedan on 75k? Minulla on yleensä saksalaispremiumien konffaaminen yleensä jäänyt kesken, kun hinta karkaa älyttömäksi, erityisesti pakko-paketointien myötä.

    Totta, takavedon hinta nousee varusteineen 100k tuntumaan, varsinkin kun monet varusteista on paketoitu, ja nelivetoinen onkin sitten jo 120k paketteineen. Sähköä isompi asia on autonominen ajo 130km/h nopeuteen asti (lisävaruste) maissa, joissa laki antaa myöden. Tutustumisen perusteella auto on kyllä selkeesti etevämpi varsin takapenkin ja tavaratila osalta. Mutta kyllä hinta pistää miettimään, +15k€ polttomoottorimallin päälle on melko paljon.

    Sähköbemu(i)ssa lisäksi mietityttää, että nykyiset sähköbemarit on ns. välimalleja (poislukien vanha i3 ja nykyinen iX), jotka on tehty periaatteella jossa samoissa kuorissa voi olla polttomoottori-, hybridi- tai sähkövoimalinjana. Tässä bemari valitsi toisenlaisen strategian kuin volkkari (ID) tai mersu (EQ). Suhteellisen pienenä valmistaja tämä on ymmärrettävää varovaisuutta. Tänään bemari esitteli täysähköisen neue klasse -tutkielmansa (BMW Vision). Ei tarvitse kauaa katsella youtube videoita ja lukea materiaalia, jotta ymmärtää että tähän menessä linajalta on tullut ulos vain välimalkeja sähköistyksen tiekartassa. Bemarin todellinen voluumi sähköauto tulee vuonna 2025 ensin 3-sarjan kokoisen sedanina että X-mallisena suvina. Tutkielmasta jo näkee että auto tulee olemaan tilava sisältä silti kompakti ulkoa, lisäksi materiaalisessa henkutetaan uusia akkuja (lisää rangea ja nopeampi lataus +30%v molemmat ja valmistukustannus -50%), systeemijännite nousee 800V, mikä lisää tehokkuutta ja vähentää kustannuksia, käyttöliittymä uudistuu täysin - mittaristo ja informaatio siirtyy tuulilasin alareunaan. Näyttäisi että neue klasse -generaation myötä bemari pääsee valmistuskustannuksissa hyvin lähelle tai saamaan kuin polttomoottorimallit.

    Missä suhteessa vaikkapa BMW i4 kärsii siitä, että samoihin kuoriin on saatavana myös polttomoottori? Tai Mercedes EQB?

    Käsittääkseni i4 on varsin kohtuullisen kokoisilla akuilla ja polttomoottorisukulaisuudestaan huolimatta varsin suorituskykyinen ja energiataloudellinen myös "bensa-auton kuoriin tungetulla sähkömoottorilla" varustettuna?

    Lähtökohtaisesti i4 on tietenkin matala neliovinen coupe, jonka tilat ovat rajalliset myös mäntämoottorilla varustettuna, mutta mikä ongelma minulla jäi tuossa sähköistetyssä bensamallissa huomaamatta?

    Ja lähtökohtaisesti GLB/EQB kuluttaa muotonsa ja korkeutensa vuoksi enemmän kuin C-sarjalainen farkku, mutta niin se tekee myös bensamoottorisena.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Käsittääkseni i4 on varsin kohtuullisen kokoisilla akuilla ja polttomoottorisukulaisuudestaan huolimatta varsin suorituskykyinen ja energiataloudellinen myös "bensa-auton kuoriin tungetulla sähkömoottorilla" varustettuna?

    Lähtökohtaisesti i4 on tietenkin matala neliovinen coupe, jonka tilat ovat rajalliset myös mäntämoottorilla varustettuna, mutta mikä ongelma minulla jäi tuossa sähköistetyssä bensamallissa huomaamatta?

    Ja lähtökohtaisesti GLB/EQB kuluttaa muotonsa ja korkeutensa vuoksi enemmän kuin C-sarjalainen farkku, mutta niin se tekee myös bensamoottorisena.

    Juurikin rajalliseti4:n tilat periytyvät siitä, että keulalle pitää mahtua myös kuusisylinterin mäntämoottori. Lähes samoila ulkomitoilla Teslan Model3 realisoi hyvin, mitä noihin mittoihin mahtuu, jos mäntämosaa ei tarvitse mahduttaa kokoonpanoon. Mitä isompaan autoon sähkökonversio tehdään sen vähäisemmäksi käy toki saavutettavan lisätilan merkitys pelkästään sähköiseen voimalinjaan tehdyllä alustalla. Isoissa autoisas tilaa hukataan paljon muutekin, paksut ovet, muhkeat istuimet jne. Bemarin mallistosta hyvä esimerkki on sähköiseksi suunniteltu iX ja polttomoottorinen X5. Ulkomitat ovat aika samat ja eipä sisätiloissakaan merkittäviä eroja ole.

    Sinänsä 4-sarjalaiasen suunnittelu kaikilla voimalinjoilla ei autoa pahenna. Olen ajannut aika paljonkin i4:lla ja suorituskykyinen, taloudellinen ja ajettavuus kuten bemarissa kuuluukin olla. Mutta onhan tuo arvokas peli 2+2 paikkaisesksi autoksi. Bemarilla on kyllä ollut pelisilmä kohdallaan, sillä ko. automallissa (coupe) tilojen maksimaalinen hyödyntäminen ei ole tärkein asia. Myynnillisestihän auto on ollut menestys. Onko koskaan Suomessa 2+2 paikkaista autoa (hinta +60k€) myyty tuollaisia määriä ? Mutta ehkä tuossa on mukana patoutunutta kysyntään, järjettömän autoveron vuoksi. Suurin osa 4-sarjalaisista on aiemmin varustettu 2-litraisella bensa- tai diesel-moottorilla ja suorituskykyisempiä malleja mallistosta on vain vilkuitu harmissaan, että kalliita ovat osataa ja käyttää. Sähkön tultua suorituskykyä saa halvalla vs. polttomoottori tai ainakin lisähinta verrattuna aikaisempaa on hyvin maltillinen.

    Mersun GLB vs EQB en osaa kommentoida, täysin tuntematon malli mulle.

      
  • muokattu 05.09.2023 09:53

    @Tiko kirjoitti:
    Mutta onhan tuo arvokas peli 2+2 paikkaisesksi autoksi. Bemarilla on kyllä ollut pelisilmä kohdallaan, sillä ko. automallissa (coupe) tilojen maksimaalinen hyödyntäminen ei ole tärkein asia. Myynnillisestihän auto on ollut menestys. Onko koskaan Suomessa 2+2 paikkaista autoa (hinta +60k€) myyty tuollaisia määriä ?

    En tiedä mitä tarkoitat tuolla 2+2 paikkaisella, mutta kyllä takapenkki i4 on ihan kolmen istuttava, turvavyöt ja niskatuet on kolmelle. Takapenkin leveys on sama kuin 3-sarjan G20 (1445mm), pääntilaa toki vähemmän kuin 3-sarjalaisessa johtuen couplemaisesta perän muodosta. Kardaanitunneli ahdistaa keskipaikalla istujaa samaan tapaan kuin 3-sarjassa, eli siinä mielessä voi kyllä 2+2 paikkaiseksi ristiä.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Mutta onhan tuo arvokas peli 2+2 paikkaisesksi autoksi. Bemarilla on kyllä ollut pelisilmä kohdallaan, sillä ko. automallissa (coupe) tilojen maksimaalinen hyödyntäminen ei ole tärkein asia. Myynnillisestihän auto on ollut menestys. Onko koskaan Suomessa 2+2 paikkaista autoa (hinta +60k€) myyty tuollaisia määriä ?

    En tiedä mitä tarkoitat tuolla 2+2 paikkaisella, mutta kyllä takapenkki i4 on ihan kolmen istuttava, turvavyöt ja niskatuet on kolmelle. Takapenkin leveys on sama kuin 3-sarjan G20 (1445mm), pääntilaa toki vähemmän kuin 3-sarjalaisessa johtuen couplemaisesta perän muodosta. Kardaanitunneli ahdistaa keskipaikalla istujaa samaan tapaan kuin 3-sarjassa, eli siinä mielessä voi kyllä 2+2 paikkaiseksi ristiä.

    Siinä missä 3-sarjalaisen takapenkillä kaksi aikuista jo matkustaa pidemmän matkan, niin samaa ei voi sanoa 4-sarjasta, jossa takapenkki on lähellä lattiaa, istuma-asennon muistuttaessa enemmän slaavikyykkyä kuin istumista silti pää tapailessa kattoon. Rekisteriotteessa voi lukea 5 henkilöä ja istuimella leveyttä, mutta eri asia onko takasosasto oikeasti tarkoitettu matkustamisen. Täytyy muistaa että i4:n lähtökohtana on 4-sarjan coupe johon on laitettu takovet. Jos auto olisi aidosti neljälle aikuiselle tarkoitettu (vrt 3-sarja) niin melkoisella varmuudella ajelisin minäkin i4:lla. Koeajolla kommentti kahdelta aikuisenkokoiselta teini-iässä olevat pojalta (188cm&180cm)oli takatiloista - kidutusta. Isompi väitti jopa jäävänsä jumiin taakse - no joo nuorten provoilua :) 2+2:lla tarkoitin 4-sarja on tarkoitettu kahdelle aikuiselle ja takapenkki. tavaroille, lapsille tai aikuisille lyhyille matkoille tyhjää parempana ratkaisuna.

      
  • Katos vaan, Tikokin on kasvanut aikuiseksi 😀

    Perheauton mitat riippuu perheestä ja lastenrattaita peräkonttiin lastaavat eivät aina tule ajatelleeksi tilanteen muuttumista sitten kun äiti on perheen pienin. Tilantarve ei välttämättä vähene, vaan se muuttuu eri kohtaan. Leveät turvaistuimet vaativat tilaa sivusuunnassa, mutta teinipojat korkeussuunnassa. Myös harrastevehkeet ovat aikuisten kokoluokkaa.

    i4 takatilojen mataluus on korimallin tietoinen valinta, joten sitä en lue i4:n viaksi vaikka tuo korimalli ei ole omakaan suosikkini.

    Tesla vertauksesi osuu siinä mielessä, että 3 ja etenkin Y tarjoaa paljon tilaa pienessä paketissa. Nähdäkseni tämä ei johdu pelkästään sähköisestä voimalinjasta, vaan myös valitusta tyylilajista. Kaikki Teslat tarjoavat paljon tilaa ulkomittoihinsa nähden koska tämä on suorituskyvyn ohella Teslan myyntiargumentti (jos S:n päätila takana riittää?)

    Päinvastaisiakin esimerkkejä on. Skoda Enyaq ei ole ahtaimmasta päästä, mutta ei se Octavia ja Superb farkkua vastaan tarjoa mitään tilaetua. Oikeastaan päinvastoin.

    Mersu on yrittänyt pari kertaa jo E-farkkua isommallakin footprintillä, mutta useimmat niistä yrityksistä johtivat tilojen pienenemiseen ainakin takatilojen korkeuden ja tavaratilan osalta. Samoin myös sähköinen EQC polttismalli GLC:hen verrattuna ahtaampana kertoo i4:n onnistuneen hyvin kun sähköistys ei ole pilannut tiloja.

    Sähköinen voimalinja mahdollistaa tekniikan hajasijoituksen, mutta roottori- ja mäntämoottoriautojen tilankäyttö näyttäisi minusta noudattavan enemmän tavoitteena olevaa kohderyhmää kuin olevan suoraan voimalinjasta riippuvainen?

      
  • Onko kukaan huomannut samaa kuin minä, että reilu vuosi sitten noin 60 tonnin auton kk-leasing (yritys, alv 0%) oli vähän päälle 600€ (36kk, 60tkm) ja nyt lähentelee 900€?
    Molemmat täyssähköisiä, eka XC40 ja toinen ID7 eli ei vertailla jälleenmyyntiarvoiltaan kovin erilaisia autoja. Liekö Musk säikäyttänyt rahoitusyhtiöt ja odotetaan käytettyjen hintojen aiempaa suurempaa pudotusta ja toisaalta korot.

      
  • Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois. https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois. https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

    Hän ajoi niin paljon, että tarvitsee dieselin pidempää toimintamatkaa. Tuokin juttu vastannee Jorman mietintään. Lisäksi autotehtaat lupailevat niin paljon uutta, että jokin Tesla on parin vuoden päästä nykyaikainen kuin höyryauto.

      
  • muokattu 07.09.2023 08:27

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois. https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

    Hän ajoi niin paljon, että tarvitsee dieselin pidempää toimintamatkaa. Tuokin juttu vastannee Jorman mietintään. Lisäksi autotehtaat lupailevat niin paljon uutta, että jokin Tesla on parin vuoden päästä nykyaikainen kuin höyryauto.

    Se bensiini, mikä menee bensa-autolla 3600 kilometriin, maksaa vähemmän kuin pelkkä dieselauton dieselvero.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois.

    No miks ei, jos tykkää vaihtaa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois. https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

    Hän ajoi niin paljon, että tarvitsee dieselin pidempää toimintamatkaa. Tuokin juttu vastannee Jorman mietintään. Lisäksi autotehtaat lupailevat niin paljon uutta, että jokin Tesla on parin vuoden päästä nykyaikainen kuin höyryauto.

    Se bensiini, mikä menee bensa-autolla 3600 kilometriin, maksaa vähemmän kuin pelkkä dieselauton dieselvero.

    Hemmollahan oli rahaa ja tykkäsi Teslasta. Mutta ei päässyt 1500 km kertalatauksella kuten dieselillä. Lopun vuotta voi pitää seisonnassa, niin ei tarvitse veroja maksaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois. https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

    Hän ajoi niin paljon, että tarvitsee dieselin pidempää toimintamatkaa. Tuokin juttu vastannee Jorman mietintään. Lisäksi autotehtaat lupailevat niin paljon uutta, että jokin Tesla on parin vuoden päästä nykyaikainen kuin höyryauto.

    Se bensiini, mikä menee bensa-autolla 3600 kilometriin, maksaa vähemmän kuin pelkkä dieselauton dieselvero.

    Hemmollahan oli rahaa ja tykkäsi Teslasta. Mutta ei päässyt 1500 km kertalatauksella kuten dieselillä. Lopun vuotta voi pitää seisonnassa, niin ei tarvitse veroja maksaa.

    Niin, missään ei tullut ilmi miksi halusi vaihtaa? Ei sanaakaan esim.rangesta.
    Mutta kauppa se on joka kannattaa, joskus autokauppiaallakin.

    Itse jutun luettuani mietin onko hemmo edunvalvonnan tarpeessa? Tosin tiedosti ettei tämä juttu häntä vararikkoon vie.

    Taksilla nuo vuoden kilometrit olisivat tulleet huomattavan paljon halvemmiksi.

      1
  • muokattu 07.09.2023 10:19

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois. https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

    Hän ajoi niin paljon, että tarvitsee dieselin pidempää toimintamatkaa. Tuokin juttu vastannee Jorman mietintään. Lisäksi autotehtaat lupailevat niin paljon uutta, että jokin Tesla on parin vuoden päästä nykyaikainen kuin höyryauto.

    Joo, mutta paljon yleisempi käytettynä. Model 3 ja Y Teslat ovat niin suosittuja, että niitä on muutamassa vuodessa kaikki liikkeet täynnä.

    Ja sitten on oikea aika ostaa, jos haluaa optimoida kustannuksia.

      1
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Mielenkiintoinen hemmo: Ostaa upouuden sähköauton, ajaa sillä 3600 km vuoden aikana ja vaihtaa pois. https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

    Hän ajoi niin paljon, että tarvitsee dieselin pidempää toimintamatkaa. Tuokin juttu vastannee Jorman mietintään. Lisäksi autotehtaat lupailevat niin paljon uutta, että jokin Tesla on parin vuoden päästä nykyaikainen kuin höyryauto.

    Se bensiini, mikä menee bensa-autolla 3600 kilometriin, maksaa vähemmän kuin pelkkä dieselauton dieselvero.

    Hemmollahan oli rahaa ja tykkäsi Teslasta. Mutta ei päässyt 1500 km kertalatauksella kuten dieselillä. Lopun vuotta voi pitää seisonnassa, niin ei tarvitse veroja maksaa.

    Niin, missään ei tullut ilmi miksi halusi vaihtaa? Ei sanaakaan esim.rangesta.
    Mutta kauppa se on joka kannattaa, joskus autokauppiaallakin.

    Itse jutun luettuani mietin onko hemmo edunvalvonnan tarpeessa? Tosin tiedosti ettei tämä juttu häntä vararikkoon vie.

    Taksilla nuo vuoden kilometrit olisivat tulleet huomattavan paljon halvemmiksi.

    Olisiko motiivina "jos mä haluun ajaa omalla autolla, mä ajan omalla autolla" ?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit