@Yosemite J kirjoitti:
Auto osaa varmaankin parkkeerata ahtaaseen väliin. Mutta kun se viereinen naapuri lähtee. Osaako se lähteä kolhimatta, tai edes nousta autoon jos on rinnakkain pysäköity. Tällaisia pohdimme vaimon kanssa viikonloppuna.
Tämä meitäkin epäilyttää? Jo C-sarjalainen pysäköi myös kadun varteen kahden auton väliin tilaan johon se arvelee mahtuvansa enintään yhdeksällä siirrolla. Itsensä pysäköinyt auto osaa myös lähdettäessä tulla itse pois ahtaasta kolosta.
Mutta osaako edelle tai taakse pysäköity auto tai sen kuljettaja myös, jos sattuvat poistumaan ensin?
@Yosemite J kirjoitti:
Auto osaa varmaankin parkkeerata ahtaaseen väliin. Mutta kun se viereinen naapuri lähtee. Osaako se lähteä kolhimatta, tai edes nousta autoon jos on rinnakkain pysäköity. Tällaisia pohdimme vaimon kanssa viikonloppuna.
Tämä meitäkin epäilyttää? Jo C-sarjalainen pysäköi myös kadun varteen kahden auton väliin tilaan johon se arvelee mahtuvansa enintään yhdeksällä siirrolla. Itsensä pysäköinyt auto osaa myös lähdettäessä tulla itse pois ahtaasta kolosta.
Mutta osaako edelle tai taakse pysäköity auto tai sen kuljettaja myös, jos sattuvat poistumaan ensin?
Mitähän nuo siirrot ovat? Jos ihminen pysäköi yli kolmella siirrolla, hän on saanut kortin justiinsa. Peruutus taskuun, keula mahdollisesti vielä sisemmäksi ja passaus autojen väliin. Loput kuusi siirtoa käytetään toisten autojen pökkimiseen pois tieltä?
Se on ulkomuistista repäisemäni toistaiseksi vahvistamaton yläraja, jota ahtaampaan ruutuun auto ei suostu pysäköimään. Toki vähemmälläkin saa mennä jos mahtuu.
Loput kuusi siirtoa käytetään toisten autojen pökkimiseen pois tieltä?
Ei tietenkään, koska oli puhe C-sarjasta. Esteiden töniminen pois tieltä VÄHENTÄÄ siirtojen määrää 😂
se ero ruotsissa ja helsingissä on että ne helvetin parkkihallit... mutta silti liian kaukana kämpistä, jonka alueella ainoastaan voi asioida sielläpäin, ei siellä muuta ole
Lucid Airissa on suuri etuluukku, siis tavaratila. Se vastaa pikkuauton takaluukkua. Ihmekös tuo, kun Air on 5 metriä pitkä eli siinä on pikkuauton tavaratilan verran ylimääräistä pituutta. Vallankumouksellinen tilankäyttö ei niin vakuuttavaa siis olekaan, kun se perustuu edustusautomaiseen pituuteen.
@Late1969 kirjoitti:
Lucid Airissa on suuri etuluukku, siis tavaratila. Se vastaa pikkuauton takaluukkua. Ihmekös tuo, kun Air on 5 metriä pitkä eli siinä on pikkuauton tavaratilan verran ylimääräistä pituutta. Vallankumouksellinen tilankäyttö ei niin vakuuttavaa siis olekaan, kun se perustuu edustusautomaiseen pituuteen.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
@Late1969 kirjoitti:
Lucid Airissa on suuri etuluukku, siis tavaratila. Se vastaa pikkuauton takaluukkua. Ihmekös tuo, kun Air on 5 metriä pitkä eli siinä on pikkuauton tavaratilan verran ylimääräistä pituutta. Vallankumouksellinen tilankäyttö ei niin vakuuttavaa siis olekaan, kun se perustuu edustusautomaiseen pituuteen.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
Näin minäkin asian näen ja TM oli Lucidin esittelyssä samaa mieltä ihmetellessään miten BMW ja Mercedes saavat saman kokoisiin ulkomittoihin paljon vähemmän tavaratilaa ja sisätilaa.
Paranoidi epäilee tahallista salaliittoa kun nykyinen C-sarjalainen on ulkomitoiltaan jo aiemmin hyvän kokoisen taksin W124 kokoinen mutta sisätilat on onnistuttu kutistamaan Golf-luokkaa pienemmäksi ettei vain hyvin suunniteltu kompaktikokoinen malli pääsisi haastamaan saman valmistajan samoista komponenteista kokoamaa isompaa mallia.
@Late1969 kirjoitti:
Lucid Airissa on suuri etuluukku, siis tavaratila. Se vastaa pikkuauton takaluukkua. Ihmekös tuo, kun Air on 5 metriä pitkä eli siinä on pikkuauton tavaratilan verran ylimääräistä pituutta. Vallankumouksellinen tilankäyttö ei niin vakuuttavaa siis olekaan, kun se perustuu edustusautomaiseen pituuteen.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
Näin minäkin asian näen ja TM oli Lucidin esittelyssä samaa mieltä ihmetellessään miten BMW ja Mercedes saavat saman kokoisiin ulkomittoihin paljon vähemmän tavaratilaa ja sisätilaa.
Paranoidi epäilee tahallista salaliittoa kun nykyinen C-sarjalainen on ulkomitoiltaan jo aiemmin hyvän kokoisen taksin W124 kokoinen mutta sisätilat on onnistuttu kutistamaan Golf-luokkaa pienemmäksi ettei vain hyvin suunniteltu kompaktikokoinen malli pääsisi haastamaan saman valmistajan samoista komponenteista kokoamaa isompaa mallia.
TM ei tekniikan lehtenä sentään pohtinut miksi niin on käynyt. Taitaa suuri osa pituudesta mennä hukkaan törmäystestien takia. Airin nokka näyttää lyhyeltä, onkohan se kuitenkin yhtä hyvä kuin kilpailijat? Jos se on täynnä tavaraa, miten sitten käy?
Tuo sama ongelma on ilmennyt omissakin autonvaihtoihmettelyissä. Kun törmäyskestävyyttä ei tule usein testattua, on vanha auto paremmilla tiloillaan vetänyt aina pidemmän korren. Saman kokoisessa uudessa autossa on aina pienemmät sisätilat.
Mun entisellä pomolla oli pitkään W124 eli
-85 ”eemeli” ja vaihtoi V70 korimalliin jota myytiin 2008. Hänen mukaansa mersussa oli paljon leveämmät hartiatilat takana kolmelle äijälle kuin Volvossa. Kaivoin ulkomitat esiin ja mersu oli muutaman sentin kapeampi. Tilat selittyi sillä, että Volvossa on massiiviset sivutörmäyssuojat ja paksut ovet vs vanha mersu.
@Late1969 kirjoitti:
Lucid Airissa on suuri etuluukku, siis tavaratila. Se vastaa pikkuauton takaluukkua. Ihmekös tuo, kun Air on 5 metriä pitkä eli siinä on pikkuauton tavaratilan verran ylimääräistä pituutta. Vallankumouksellinen tilankäyttö ei niin vakuuttavaa siis olekaan, kun se perustuu edustusautomaiseen pituuteen.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
Näin minäkin asian näen ja TM oli Lucidin esittelyssä samaa mieltä ihmetellessään miten BMW ja Mercedes saavat saman kokoisiin ulkomittoihin paljon vähemmän tavaratilaa ja sisätilaa.
Paranoidi epäilee tahallista salaliittoa kun nykyinen C-sarjalainen on ulkomitoiltaan jo aiemmin hyvän kokoisen taksin W124 kokoinen mutta sisätilat on onnistuttu kutistamaan Golf-luokkaa pienemmäksi ettei vain hyvin suunniteltu kompaktikokoinen malli pääsisi haastamaan saman valmistajan samoista komponenteista kokoamaa isompaa mallia.
TM ei tekniikan lehtenä sentään pohtinut miksi niin on käynyt. Taitaa suuri osa pituudesta mennä hukkaan törmäystestien takia. Airin nokka näyttää lyhyeltä, onkohan se kuitenkin yhtä hyvä kuin kilpailijat? Jos se on täynnä tavaraa, miten sitten käy?
Tuo sama ongelma on ilmennyt omissakin autonvaihtoihmettelyissä. Kun törmäyskestävyyttä ei tule usein testattua, on vanha auto paremmilla tiloillaan vetänyt aina pidemmän korren. Saman kokoisessa uudessa autossa on aina pienemmät sisätilat.
Totta, tavaratila edessä on ilman muuta riski, jos siellä pitää tavaraa. Kolariturvallisuuden takia ei polttomoottoriautoissakaan tehdä tavaratilaa eteen, vaan sinne sijoitetaan koko nokka täyteen moottoria varusteineen.
@Late1969 kirjoitti:
Lucid Airissa on suuri etuluukku, siis tavaratila. Se vastaa pikkuauton takaluukkua. Ihmekös tuo, kun Air on 5 metriä pitkä eli siinä on pikkuauton tavaratilan verran ylimääräistä pituutta. Vallankumouksellinen tilankäyttö ei niin vakuuttavaa siis olekaan, kun se perustuu edustusautomaiseen pituuteen.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
Näin minäkin asian näen ja TM oli Lucidin esittelyssä samaa mieltä ihmetellessään miten BMW ja Mercedes saavat saman kokoisiin ulkomittoihin paljon vähemmän tavaratilaa ja sisätilaa.
Paranoidi epäilee tahallista salaliittoa kun nykyinen C-sarjalainen on ulkomitoiltaan jo aiemmin hyvän kokoisen taksin W124 kokoinen mutta sisätilat on onnistuttu kutistamaan Golf-luokkaa pienemmäksi ettei vain hyvin suunniteltu kompaktikokoinen malli pääsisi haastamaan saman valmistajan samoista komponenteista kokoamaa isompaa mallia.
TM ei tekniikan lehtenä sentään pohtinut miksi niin on käynyt. Taitaa suuri osa pituudesta mennä hukkaan törmäystestien takia. Airin nokka näyttää lyhyeltä, onkohan se kuitenkin yhtä hyvä kuin kilpailijat? Jos se on täynnä tavaraa, miten sitten käy?
Tuo sama ongelma on ilmennyt omissakin autonvaihtoihmettelyissä. Kun törmäyskestävyyttä ei tule usein testattua, on vanha auto paremmilla tiloillaan vetänyt aina pidemmän korren. Saman kokoisessa uudessa autossa on aina pienemmät sisätilat.
Totta, tavaratila edessä on ilman muuta riski, jos siellä pitää tavaraa. Kolariturvallisuuden takia ei polttomoottoriautoissakaan tehdä tavaratilaa eteen, vaan sinne sijoitetaan koko nokka täyteen moottoria varusteineen.
Polttiksissa moottori ja vaihdelaatikko ohjataan matkustamon alle nokkakolarissa.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
Tätä samaa ihmettelin ja "virallinen" valmistajan selitys ainakin BMW i4 kohdalla on 50/50 painojakauma (?). En kyllä ymmärrä miten se ylimääräinen kotelo muuten tyhjässä konetilassa painojakaumaa muuttaisi, muuttaahan se kuljetettava rahti sitä peräkopissakin. Toki taka-akselilla on ilmajousitus (ainakin tässä perusmallissa on edessä ihan normaalit kierrejouset). Aftermarket "bolt-on" frunk kittejä toki saa, mutten ole sellaista edes harkinnut, kun pitäisi saada konepelti avautumaan sähköisesti takaluukun tapaan - muuten en näe tuossa frunkissa mitään muuta järkeä kun sen harvoin tarvittavan asiointikaapelin säilyttämisen. Ei ainakaan itsellä riitä into ostoskärryjen kanssa ensin puikkelehtia autojen välissä avaamassa etupaksia jostain kahvasta konepellin tapaan. Helpompi nostaa ostoskassit takakoppiin tai takapenkille kun ne saa ulkokautta auki.
Itse veikkaan että Lucidissa osa tiloista tulee huonommasta äänieristyksestä. Hieno auto, mutta jos hintaa yli 120k niin en odota kuulevani renkaiden rallatusta sisällä kun ei mikään varsinainen rata-auto ole.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
Tätä samaa ihmettelin ja "virallinen" valmistajan selitys ainakin BMW i4 kohdalla on 50/50 painojakauma (?). En kyllä ymmärrä miten se ylimääräinen kotelo muuten tyhjässä konetilassa painojakaumaa muuttaisi, muuttaahan se kuljetettava rahti sitä peräkopissakin. Toki taka-akselilla on ilmajousitus (ainakin tässä perusmallissa on edessä ihan normaalit kierrejouset). Aftermarket "bolt-on" frunk kittejä toki saa, mutten ole sellaista edes harkinnut, kun pitäisi saada konepelti avautumaan sähköisesti takaluukun tapaan - muuten en näe tuossa frunkissa mitään muuta järkeä kun sen harvoin tarvittavan asiointikaapelin säilyttämisen. Ei ainakaan itsellä riitä into ostoskärryjen kanssa ensin puikkelehtia autojen välissä avaamassa etupaksia jostain kahvasta konepellin tapaan. Helpompi nostaa ostoskassit takakoppiin tai takapenkille kun ne saa ulkokautta auki.
Minä pidän etukontissa mukana tiettyä "perusvälineistöä" esim. akkuporan, tehtailla tarvittavat (pakolliset) suojavarusteet (turvakengät, kypärä, työtakki), työkaluja, latauskaapelin, irrotettavan vetokoukun ja jotain tarvikkeita. Sellaista tavaraa, jota on varmuuden vuoksi hyvä pitää mukana. Ylimääräinen paino lisäisi kulutusta turhaan, mutta en pidäkään etukontissa mukana mitään ylimääräistä vaan sellaista, jota tarvitsee aina silloin tällöin.
Jos nyt olisin hankkimassa sähköautoa, en ihan helposti ottaisi sellaista, jossa ei ole etukonttia. Ehkä se on vain minun omituisuutta, että haluan varalta pitää mukana varusteita, joita ei etukäteen tiedä tarvitsevansa.
Disco 4:ssa oli sama ominaisuus kuin Model X:ssä, että se oli saatavana 7-paikkaisena, mutta kun otti sen viisipaikkaisena, sai ikäänkuin ylimääräisen tavaratilan takakontin irrotettavan välipohjan alle, jossa oli siis 3. rivin istuimille tilavaraus. XC90T8 oli saatavana vain seitsemänpaikkaisena ja siinä minun "perusvälineistö" oli niukempi ja sekin pyörimässä tavaratilassa, kun kolmas rivi oli aina alaskäännettynä.
Ei ollut Hiilipäästö, vaan Pihistelijä. Se taas on toinen juttu, että lasketaanko esilämmitys (sähköllä tai "webastolla") mukaan kulutukseen. En itse ole koskaan nähnyt missään kommenteissa, että polttiskuski ottaisi esilämmityksen sähkönkäytön millään tavalla auton kulutuksessa huomioon.
Ei ollut Hiilipäästö, vaan Pihistelijä. Se taas on toinen juttu, että lasketaanko esilämmitys (sähköllä tai "webastolla") mukaan kulutukseen. En itse ole koskaan nähnyt missään kommenteissa, että polttiskuski ottaisi esilämmityksen sähkönkäytön millään tavalla auton kulutuksessa huomioon.
Niinpä, väärää nimeä tuli osoitettua.
Polttiksissa otetaan webastot huomioon, kun polttoaine lähtee samasta tankista kuin moottoriin. Sähkölämmityksen huomioiminen onkin sitten eri asia, mutta melko vähäinen. Pelkkää moottorinlämmitintä tuskin edes huomaa, kun siihen menee 1-2 kWh ja auton kulutus satasella 100 kWh. Sisälämppärinkin kanssa 2-4 kWh:n sähkönkulutus on olematon, paitsi kun ajaa niitä normaaleja 3-5 km matkoja.
Pihistelijä oli päässyt päiväkirjansa mukaan kesät talvet alle 15 kWh/100 km. Siinä akun lämmityksen mittaus muuttaisi tilanteen päivästä yöksi.
Polttiksissa otetaan webastot huomioon, kun polttoaine lähtee samasta tankista kuin moottoriin. Sähkölämmityksen huomioiminen onkin sitten eri asia, mutta melko vähäinen. Pelkkää moottorinlämmitintä tuskin edes huomaa, kun siihen menee 1-2 kWh ja auton kulutus satasella 100 kWh. Sisälämppärinkin kanssa 2-4 kWh:n sähkönkulutus on olematon, paitsi kun ajaa niitä normaaleja 3-5 km matkoja.
Pihistelijä oli päässyt päiväkirjansa mukaan kesät talvet alle 15 kWh/100 km. Siinä akun lämmityksen mittaus muuttaisi tilanteen päivästä yöksi.
Tuossa kesällä i4 kulutus huiteli 15-17kWh/100km (joillakin yksittäisillä matkoilla pääsi 14 alkaviin lukemiin). Talvirenkaat (kika) nostivat kulutsta 2kWh (Contin Eco6 -> Michelin X-IceSnow - sama koko 225/55/17) ja nyt kun hieman toista viikkoa pakkaset pysyneet tuolla -10 kieppeillä, niin kulutus noussut 22-23kWh/100km lukemiin varsinkin kun ilman esilämmitystä ei tule lähdettyä mihinkään, ja tuossa bemarissa se tuntuu olevan kohtalaisen tehokasta kun ilmalämpöpumpun rinnalla hehkuu tarvittaessa 7kW PTC vastusta.
Polttiksissa otetaan webastot huomioon, kun polttoaine lähtee samasta tankista kuin moottoriin. Sähkölämmityksen huomioiminen onkin sitten eri asia, mutta melko vähäinen. Pelkkää moottorinlämmitintä tuskin edes huomaa, kun siihen menee 1-2 kWh ja auton kulutus satasella 100 kWh. Sisälämppärinkin kanssa 2-4 kWh:n sähkönkulutus on olematon, paitsi kun ajaa niitä normaaleja 3-5 km matkoja.
Pihistelijä oli päässyt päiväkirjansa mukaan kesät talvet alle 15 kWh/100 km. Siinä akun lämmityksen mittaus muuttaisi tilanteen päivästä yöksi.
Tuossa kesällä i4 kulutus huiteli 15-17kWh/100km (joillakin yksittäisillä matkoilla pääsi 14 alkaviin lukemiin). Talvirenkaat (kika) nostivat kulutsta 2kWh (Contin Eco6 -> Michelin X-IceSnow - sama koko 225/55/17) ja nyt kun hieman toista viikkoa pakkaset pysyneet tuolla -10 kieppeillä, niin kulutus noussut 22-23kWh/100km lukemiin varsinkin kun ilman esilämmitystä ei tule lähdettyä mihinkään, ja tuossa bemarissa se tuntuu olevan kohtalaisen tehokasta kun ilmalämpöpumpun rinnalla hehkuu tarvittaessa 7kW PTC vastusta.
Olisiko niin, että nuo 7kW vastukset on pidempään päällä kun pakkanen kiristyy -20 C kylmemmälle puolelle? Ilmalämpöpumpuissa on jokin raja jolloin lämpöä ei tule enempää kuin sisäänmenevä sähköteho ja ainakin kotien ilp vaativat oikein kylmässä useamman kerran tunnissa sulatusmoodin jolloin kabiinissa tulee hetken aikaa pakkanen sisään ellei ilp pysähtymistä muutamaksi minuutiksi kompensoida mitenkään
Olisiko niin, että nuo 7kW vastukset on pidempään päällä kun pakkanen kiristyy -20 C kylmemmälle puolelle? Ilmalämpöpumpuissa on jokin raja jolloin lämpöä ei tule enempää kuin sisäänmenevä sähköteho ja ainakin kotien ilp vaativat oikein kylmässä useamman kerran tunnissa sulatusmoodin jolloin kabiinissa tulee hetken aikaa pakkanen sisään ellei ilp pysähtymistä muutamaksi minuutiksi kompensoida mitenkään
Varmaan joo, ei ole vielä kokemusta isommasti noista parinkympin pakkasista. Automatiikka hoitanee, eikä googlella tahdo löytyä kyseisen auton toimintaperiaatetta (enkä ole hankkinut uusimpia ISTA-D päivityksiä joista sen voisi löytää). Vaatii vähän reverse engineeringiä, mutta eiköhän kokemus kartu talven myötä. Se kyllä on vahvistunut että lämpöä riittää... 10-15min lämmityksellä tarkenisi ihan hyvin t-paidalla vaikka ulkona on -15. Toki talvella pukeudutaan talvikamppeisiin (mutta tarkenisi jos haluaisi). Toki tuo sähkönkulutuksessa näkyy kuten aiemmin mainitsin.
Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.
"Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."
@Lukija31722 kirjoitti:
Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.
"Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."
Artikkelissa halutaan katsoa asiaa negatiivisten lasien läpi. Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla. Eikun lehteen kirjoittamaan, kuinka hankalaa on tankkaaminen, kun piti etukäteen hommata maksuväline.
Satunnaisen sähköautoilijan tarvitsee vain lanata latausmahdollisuus sieltä, mista lainaa autonkin. Nykyinen järjestely on sähköautoilijalle helppo ja monipuolinen ja latauspisteitä alkaa olla todella laajasti tarjolla. Korttimaksumahdollisuus olisi parannus, mutta ei sen puuuttuminenkaan haittaa muita kuin satunnnaisia sähkäröitsijöitä.
Tämä meitäkin epäilyttää? Jo C-sarjalainen pysäköi myös kadun varteen kahden auton väliin tilaan johon se arvelee mahtuvansa enintään yhdeksällä siirrolla. Itsensä pysäköinyt auto osaa myös lähdettäessä tulla itse pois ahtaasta kolosta.
Mutta osaako edelle tai taakse pysäköity auto tai sen kuljettaja myös, jos sattuvat poistumaan ensin?
Mitähän nuo siirrot ovat? Jos ihminen pysäköi yli kolmella siirrolla, hän on saanut kortin justiinsa. Peruutus taskuun, keula mahdollisesti vielä sisemmäksi ja passaus autojen väliin. Loput kuusi siirtoa käytetään toisten autojen pökkimiseen pois tieltä?
Näin ruotsissa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tukholma-kieltaa-polttomoottoriautot-ydinkeskustassa-oikeisto-oppositio-vastustaa-keskustaan-paasee-vain-paksulla-lompakolla/59c7bb03-01e4-4cb7-a96c-6b0ff2da4cd0
Ruotsissa oikeisto puolustaa köyhiä. Suomessa oikeisto puolustaa rikkaita. Ei olla Ruotsin tiellä.
Se on ulkomuistista repäisemäni toistaiseksi vahvistamaton yläraja, jota ahtaampaan ruutuun auto ei suostu pysäköimään. Toki vähemmälläkin saa mennä jos mahtuu.
Ei tietenkään, koska oli puhe C-sarjasta. Esteiden töniminen pois tieltä VÄHENTÄÄ siirtojen määrää 😂
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-helsinki-aikoo-kieltaa-bensiiniautot-tietyilta-alueilta/#f7339ccb
se ero ruotsissa ja helsingissä on että ne helvetin parkkihallit... mutta silti liian kaukana kämpistä, jonka alueella ainoastaan voi asioida sielläpäin, ei siellä muuta ole
Jos sinnetännemäki saisi päättää niin luultavasti mannerheimintie ja mäkelänkatu niin köyhät ei pääsisi Helsinkiin enää ollenkaan.
Sitä saa mitä vihreät ja kommunistit tilaa, keskustan liiketoiminta loppuu ja maailma pelastuu.
Lucid Airissa on suuri etuluukku, siis tavaratila. Se vastaa pikkuauton takaluukkua. Ihmekös tuo, kun Air on 5 metriä pitkä eli siinä on pikkuauton tavaratilan verran ylimääräistä pituutta. Vallankumouksellinen tilankäyttö ei niin vakuuttavaa siis olekaan, kun se perustuu edustusautomaiseen pituuteen.
Ehkä se ei Lucidissa ole ihme, mutta se on ihme, että perinneautovalmistajat eivät saa aikaiseksi mitään tavaratilaa auton nokalle. Korkeintaan jonkun pienen lokeron, jonne saa kaapelit. Jopa Model kolmosessa on tavaratila keulassa, vaikka auto on pienempi kuin Model Y. Mitä perinnepertit sullovat entisen polttomoottotin tilalle?
Vanhaan hyvään aikaan takamoottorisissa autoissa oli edessä tavaraluukku.
Näin minäkin asian näen ja TM oli Lucidin esittelyssä samaa mieltä ihmetellessään miten BMW ja Mercedes saavat saman kokoisiin ulkomittoihin paljon vähemmän tavaratilaa ja sisätilaa.
Paranoidi epäilee tahallista salaliittoa kun nykyinen C-sarjalainen on ulkomitoiltaan jo aiemmin hyvän kokoisen taksin W124 kokoinen mutta sisätilat on onnistuttu kutistamaan Golf-luokkaa pienemmäksi ettei vain hyvin suunniteltu kompaktikokoinen malli pääsisi haastamaan saman valmistajan samoista komponenteista kokoamaa isompaa mallia.
TM ei tekniikan lehtenä sentään pohtinut miksi niin on käynyt. Taitaa suuri osa pituudesta mennä hukkaan törmäystestien takia. Airin nokka näyttää lyhyeltä, onkohan se kuitenkin yhtä hyvä kuin kilpailijat? Jos se on täynnä tavaraa, miten sitten käy?
Tuo sama ongelma on ilmennyt omissakin autonvaihtoihmettelyissä. Kun törmäyskestävyyttä ei tule usein testattua, on vanha auto paremmilla tiloillaan vetänyt aina pidemmän korren. Saman kokoisessa uudessa autossa on aina pienemmät sisätilat.
Mun entisellä pomolla oli pitkään W124 eli
-85 ”eemeli” ja vaihtoi V70 korimalliin jota myytiin 2008. Hänen mukaansa mersussa oli paljon leveämmät hartiatilat takana kolmelle äijälle kuin Volvossa. Kaivoin ulkomitat esiin ja mersu oli muutaman sentin kapeampi. Tilat selittyi sillä, että Volvossa on massiiviset sivutörmäyssuojat ja paksut ovet vs vanha mersu.
Totta, tavaratila edessä on ilman muuta riski, jos siellä pitää tavaraa. Kolariturvallisuuden takia ei polttomoottoriautoissakaan tehdä tavaratilaa eteen, vaan sinne sijoitetaan koko nokka täyteen moottoria varusteineen.
Polttiksissa moottori ja vaihdelaatikko ohjataan matkustamon alle nokkakolarissa.
Tätä samaa ihmettelin ja "virallinen" valmistajan selitys ainakin BMW i4 kohdalla on 50/50 painojakauma (?). En kyllä ymmärrä miten se ylimääräinen kotelo muuten tyhjässä konetilassa painojakaumaa muuttaisi, muuttaahan se kuljetettava rahti sitä peräkopissakin. Toki taka-akselilla on ilmajousitus (ainakin tässä perusmallissa on edessä ihan normaalit kierrejouset). Aftermarket "bolt-on" frunk kittejä toki saa, mutten ole sellaista edes harkinnut, kun pitäisi saada konepelti avautumaan sähköisesti takaluukun tapaan - muuten en näe tuossa frunkissa mitään muuta järkeä kun sen harvoin tarvittavan asiointikaapelin säilyttämisen. Ei ainakaan itsellä riitä into ostoskärryjen kanssa ensin puikkelehtia autojen välissä avaamassa etupaksia jostain kahvasta konepellin tapaan. Helpompi nostaa ostoskassit takakoppiin tai takapenkille kun ne saa ulkokautta auki.
Itse veikkaan että Lucidissa osa tiloista tulee huonommasta äänieristyksestä. Hieno auto, mutta jos hintaa yli 120k niin en odota kuulevani renkaiden rallatusta sisällä kun ei mikään varsinainen rata-auto ole.
Minä pidän etukontissa mukana tiettyä "perusvälineistöä" esim. akkuporan, tehtailla tarvittavat (pakolliset) suojavarusteet (turvakengät, kypärä, työtakki), työkaluja, latauskaapelin, irrotettavan vetokoukun ja jotain tarvikkeita. Sellaista tavaraa, jota on varmuuden vuoksi hyvä pitää mukana. Ylimääräinen paino lisäisi kulutusta turhaan, mutta en pidäkään etukontissa mukana mitään ylimääräistä vaan sellaista, jota tarvitsee aina silloin tällöin.
Jos nyt olisin hankkimassa sähköautoa, en ihan helposti ottaisi sellaista, jossa ei ole etukonttia. Ehkä se on vain minun omituisuutta, että haluan varalta pitää mukana varusteita, joita ei etukäteen tiedä tarvitsevansa.
Disco 4:ssa oli sama ominaisuus kuin Model X:ssä, että se oli saatavana 7-paikkaisena, mutta kun otti sen viisipaikkaisena, sai ikäänkuin ylimääräisen tavaratilan takakontin irrotettavan välipohjan alle, jossa oli siis 3. rivin istuimille tilavaraus. XC90T8 oli saatavana vain seitsemänpaikkaisena ja siinä minun "perusvälineistö" oli niukempi ja sekin pyörimässä tavaratilassa, kun kolmas rivi oli aina alaskäännettynä.
Minä arvostan paljon etukontin olemassaoloa.
Tuolla https://tekniikanmaailma.fi/volkswagenin-alusta-alkaen-sahkoautoksi-suunniteltu-farmariauto-on-id-7-tourer-ensimmaiset-kuvat/?_ga=2.267578892.34832082.1698642768-1820140941.1679308390 jutun kommenteissa Hiilipäästö kertoo, ettei hänen Bornon kulutus nouse talvella, kun hän lämmittää akun verkkosähköllä. Jos lämmittäisi akkusähköllä, kulutus tuplaantuisi. Onkohan tuo ihan käypä tapa mitata ja pudottaa sähkiksen kulutus? Joku voisi luulla, että mitataan kaikki autoon mennyt sähkö ehkä laturin häviöillä lisättynä ja jaetaan kilometreillä.
Näin olen sen olettanu toimivan kaikilla merkeillä, mutta aina oppii uutta.
Ei ollut Hiilipäästö, vaan Pihistelijä. Se taas on toinen juttu, että lasketaanko esilämmitys (sähköllä tai "webastolla") mukaan kulutukseen. En itse ole koskaan nähnyt missään kommenteissa, että polttiskuski ottaisi esilämmityksen sähkönkäytön millään tavalla auton kulutuksessa huomioon.
Niinpä, väärää nimeä tuli osoitettua.
Polttiksissa otetaan webastot huomioon, kun polttoaine lähtee samasta tankista kuin moottoriin. Sähkölämmityksen huomioiminen onkin sitten eri asia, mutta melko vähäinen. Pelkkää moottorinlämmitintä tuskin edes huomaa, kun siihen menee 1-2 kWh ja auton kulutus satasella 100 kWh. Sisälämppärinkin kanssa 2-4 kWh:n sähkönkulutus on olematon, paitsi kun ajaa niitä normaaleja 3-5 km matkoja.
Pihistelijä oli päässyt päiväkirjansa mukaan kesät talvet alle 15 kWh/100 km. Siinä akun lämmityksen mittaus muuttaisi tilanteen päivästä yöksi.
Tuossa kesällä i4 kulutus huiteli 15-17kWh/100km (joillakin yksittäisillä matkoilla pääsi 14 alkaviin lukemiin). Talvirenkaat (kika) nostivat kulutsta 2kWh (Contin Eco6 -> Michelin X-IceSnow - sama koko 225/55/17) ja nyt kun hieman toista viikkoa pakkaset pysyneet tuolla -10 kieppeillä, niin kulutus noussut 22-23kWh/100km lukemiin varsinkin kun ilman esilämmitystä ei tule lähdettyä mihinkään, ja tuossa bemarissa se tuntuu olevan kohtalaisen tehokasta kun ilmalämpöpumpun rinnalla hehkuu tarvittaessa 7kW PTC vastusta.
Olisiko niin, että nuo 7kW vastukset on pidempään päällä kun pakkanen kiristyy -20 C kylmemmälle puolelle? Ilmalämpöpumpuissa on jokin raja jolloin lämpöä ei tule enempää kuin sisäänmenevä sähköteho ja ainakin kotien ilp vaativat oikein kylmässä useamman kerran tunnissa sulatusmoodin jolloin kabiinissa tulee hetken aikaa pakkanen sisään ellei ilp pysähtymistä muutamaksi minuutiksi kompensoida mitenkään
Varmaan joo, ei ole vielä kokemusta isommasti noista parinkympin pakkasista. Automatiikka hoitanee, eikä googlella tahdo löytyä kyseisen auton toimintaperiaatetta (enkä ole hankkinut uusimpia ISTA-D päivityksiä joista sen voisi löytää). Vaatii vähän reverse engineeringiä, mutta eiköhän kokemus kartu talven myötä. Se kyllä on vahvistunut että lämpöä riittää... 10-15min lämmityksellä tarkenisi ihan hyvin t-paidalla vaikka ulkona on -15. Toki talvella pukeudutaan talvikamppeisiin (mutta tarkenisi jos haluaisi). Toki tuo sähkönkulutuksessa näkyy kuten aiemmin mainitsin.
Vuoden kuorma-auto on tänä vuonna sähköauto!
https://autotoday.fi/vuoden-kuorma-auto-on-tana-vuonna-sahkoauto/
Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.
"Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-julkinen-lataus-tarvitaanko-tyhjakayntimaksua-jonotusjarjestelyja-ja-parempia-opasteita/
Artikkelissa halutaan katsoa asiaa negatiivisten lasien läpi. Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla. Eikun lehteen kirjoittamaan, kuinka hankalaa on tankkaaminen, kun piti etukäteen hommata maksuväline.
Satunnaisen sähköautoilijan tarvitsee vain lanata latausmahdollisuus sieltä, mista lainaa autonkin. Nykyinen järjestely on sähköautoilijalle helppo ja monipuolinen ja latauspisteitä alkaa olla todella laajasti tarjolla. Korttimaksumahdollisuus olisi parannus, mutta ei sen puuuttuminenkaan haittaa muita kuin satunnnaisia sähkäröitsijöitä.