@Kumppani kirjoitti:
Hesarin tämän päiväisessä 1/3 sivun kokoisessa jutussa autonkoulunopettaja ihastelee nuoren naisen osaamista.
Aika ikävä arvostella toisen suoritusta ja vielä korostaa, että nainen ajaa autoa.
Tarkoitatko lukuisia miesoletettuja kommentoijia? Autokoulunopettajan kommenttia ”Mahtavaa, että kyseessä on nainen” en sanoisi "arvosteluksi", joka kuulostaa negatiivissävytteiseltä ilmaisulta.
@Late1969 kirjoitti 13.04.2024 10:40: Tarkka suoritus, mutta ei olisi kehuttu aiemmin. Kiusaa autoa kääntämällä pyöriä paikallaan ja sujuvuus puuttuu, kovasti on eestaas hinkkaamista, kun on liian pieni väli
Periaatteessa keltaisella pitää pysähtyä, mutta käytännössä keltaisia päin saa ajaa.
Valoja lähestyttäessä pitää ajonopeus valita niin, että pysähtyminen on mahdollista. Aivan kuten valottoman suojatien kohdallakin. Keltaisten paloaika riippuukin nopeusrajoituksesta.
En tunnusta, että olisin punaisia päin ajanut. Kieltämättä silti keltaisten kohdalla pitää päätös tehdä sekunnin kymmenysten aikana, jatkaako vai ei ja ihan aina tuo ratkaisu ei jälkikäteen analysoituna osu oikeaan. Onneksi poliisi tuskin puuttuu, jos ehtii keltaisten vielä palaessa ajaa risteykseen, vaikka jonkun mielestä olisi jo pitänyt pysähtyä.
Jos edellä oleva ehtii pysähtyä keltaisiin, silloin takana tulevan on turha selitellä ettei ehtinyt pysähtyä. Siellä takana ei ole laillista tapaa olla ehtimättä pysähtyä.
Hyvin onnistui tasku HS videolla. Aika nopeasti vilautettiin se lopputulos - minun silmin tilaa jäi jonkun verran enemmän molempiin päihin vs se alkuperäinen kuva pysäköinnistä jossa auto oli kuin trukille nostettu siihen.
BMW-kuskia on turha puolustella, ohitti selkeästi risteyksessä, jossa ohittaminen on syystä kiellettyä. Mutta kääntyjä näyttää olevan oikeaan laitaan ryhmittynyt, kunnes kääntää myöhään keskiviivan suuntaan. Laittoikohan vilkun päälle samaan aikaan.
Autoilija on autoilijalle susi: https://www.is.fi/autot/art-2000010372882.html. Raksilaan jonottavat eivät voi jättää väliä suojatiehen, ettei kaikkien tarvitsisi pysähtyä, varovaisuus riittäisi.
Äkkilähtö ja äkkilähtö: https://www.is.fi/autot/art-2000010376776.html. Taas premium-kuskilla klikkasi, kun edellä olevat tekivät ripeän lähdön. Eihän hidastetulla videolla nopeus oikein näy, mutta verkkainen tunnelma alun normaalinopeudestakin välittyy.
Aika huono termi tuossa yhteydessä, urheilullinen ajotapa. En nyt heti keksi sopivaa, mutta jotain hosumisen, pelisilmän puutteen ja kärsimättömyyden suuntaan menevää se on. Kaukana urheilullisesta.
Jotenkin tuolla videolla näyttää olevan lumenpoisto menossa, että voisi perustaa sen merkityn työmaan. Mutta poliisi tietää paremmin.
No nyt tracktestin unelma on täyttynyt, nimimerkkini on vaihtunut. Koko viikon onkin saanut ihmetellä kirjautumisongelmia ja nyt nimi ja maine menivät, kunniaa ei ole ollutkaan.
@Lukija209751 kirjoitti:
No nyt tracktestin unelma on täyttynyt, nimimerkkini on vaihtunut. Koko viikon onkin saanut ihmetellä kirjautumisongelmia ja nyt nimi ja maine menivät, kunniaa ei ole ollutkaan.
Olisit odottanut vielä hetken. Tuntinen sitten minullekin vielä ehdotti jotain lukija123456 ja pyysi viimeistelemään kirjautumisen, mutta nyt tuntia myöhemmin meni vanha tunnus ihan sukkana läpi. Ihme sekoilua ollut koko loppuviikon.
Jossain seiskassa valitellaan kun auto pitäisi saada maalatun ruudun sisään ja IS välittää tiedon: https://www.is.fi/autot/art-2000010388664.html. On ne pysäköinninvalvojat ilkeitä, kun pysäköinnin perusjuttuja kehtaavat vahdata.
Viime tiistaina, aamulla, pysäköin auton siististi valkoiselle pysäköintialueelle kahden auton väliin. Illalla työpäivän päätyttyä se oli sitten tasan kahden ruudun keskellä. No, sakkoja ei tullut, mutta olisi voinut. Tuskin parkkipirkko olisi mitenkään huomioinut että parkkeerattaessa parkkipaikka oli niin lumen peitossa ettei ruutuja voinut mitenkään nähdä.
@Lukija31722 kirjoitti:
Viime tiistaina, aamulla, pysäköin auton siististi valkoiselle pysäköintialueelle kahden auton väliin. Illalla työpäivän päätyttyä se oli sitten tasan kahden ruudun keskellä. No, sakkoja ei tullut, mutta olisi voinut. Tuskin parkkipirkko olisi mitenkään huomioinut että parkkeerattaessa parkkipaikka oli niin lumen peitossa ettei ruutuja voinut mitenkään nähdä.
Varmasti olisi huomioinut, jos olisi tiennyt. Tietyistä syistä tulee aina pysäköityä karvan verran sivummalle, joten maksujakaan ei ole tullut (eikä tarvitse pysäköinnistä edes maksaa). Joskus vuosia sitten pysäköin säännöllisesti isolle alueelle lupalapulla. Parina päivänä se oli unohtunut laittaa ikkunalle, mutta maksua ei tullut. Toisille oli tullut, kun alueelle sai pysäköidä myös maksamalla ja se oli niiltä unohtunut. Veikkaan, että laputtajat muistivat oranssin autoni ja että luvallinen on.
Taas nastoista: https://www.is.fi/autot/art-2000010396991.html. Jutussa on taas tuo ajatus, että etelässä selviää hyvin nastoitta. Onkohan noin? Ajelin ensimmäisen talven matkailuauton kitkarenkailla pohjoisessa ja ei niissä ollut mitään pitoa oikeastaan ainoana päivänä kun risteykset ja tiet olivat jäässä. Ihan vauhdissa ylämäessäkin suti välillä. Mutta puhtaalla pinnalla ja lumella meni vallan mainiosti ja sitä oli käytännössä kaikki ajelut.
@Lukija209751 kirjoitti:
Taas nastoista: https://www.is.fi/autot/art-2000010396991.html. Jutussa on taas tuo ajatus, että etelässä selviää hyvin nastoitta. Onkohan noin? Ajelin ensimmäisen talven matkailuauton kitkarenkailla pohjoisessa ja ei niissä ollut mitään pitoa oikeastaan ainoana päivänä kun risteykset ja tiet olivat jäässä. Ihan vauhdissa ylämäessäkin suti välillä. Mutta puhtaalla pinnalla ja lumella meni vallan mainiosti ja sitä oli käytännössä kaikki ajelut.
Ottamatta kantaa sutimiseen (jäi täsmentämättä minkä merkkiset ja kuntoiset oli ne heikosti suoriutuvat kitkat?), niin nyt kun valkovuokot kukkivat pääkaupunkiseudulla, niin kovin moni kokee vielä että on ihan ok ajaa nastarenkailla, sen sijaan että käyttäisi julkisia kulkuvälineitä silloin kun ei ole sallittua ajaa nastarenkailla.
Viikko sitten (23.2024) oli poikkeuksellisen kova takatalvi eli talvirengaskeli, ja kevättä ajatellen kitkat on erinomainen valinta, niiden poisvaihtoa kun ei tarvitse kiirehtiä keväällä. Sama syksyllä, ne voi laittaa jonottamatta alle ennen kuin alkaa esiintymään mustaa jäätä ja ensilumia.
@Lukija209751 kirjoitti:
Taas nastoista: https://www.is.fi/autot/art-2000010396991.html. Jutussa on taas tuo ajatus, että etelässä selviää hyvin nastoitta. Onkohan noin? Ajelin ensimmäisen talven matkailuauton kitkarenkailla pohjoisessa ja ei niissä ollut mitään pitoa oikeastaan ainoana päivänä kun risteykset ja tiet olivat jäässä. Ihan vauhdissa ylämäessäkin suti välillä. Mutta puhtaalla pinnalla ja lumella meni vallan mainiosti ja sitä oli käytännössä kaikki ajelut.
Ottamatta kantaa sutimiseen (jäi täsmentämättä minkä merkkiset ja kuntoiset oli ne heikosti suoriutuvat kitkat?), niin nyt kun valkovuokot kukkivat pääkaupunkiseudulla, niin kovin moni kokee vielä että on ihan ok ajaa nastarenkailla, sen sijaan että käyttäisi julkisia kulkuvälineitä silloin kun ei ole sallittua ajaa nastarenkailla.
Viikko sitten (23.2024) oli poikkeuksellisen kova takatalvi eli talvirengaskeli, ja kevättä ajatellen kitkat on erinomainen valinta, niiden poisvaihtoa kun ei tarvitse kiirehtiä keväällä. Sama syksyllä, ne voi laittaa jonottamatta alle ennen kuin alkaa esiintymään mustaa jäätä ja ensilumia.
Ihan Nokianin CR3:t ovat, pintaa syksyllä 8 mm ja ikää 5 vuotta. Hyvänä selittäjänä on se, että renkaat eivät kulje henkilöautojen karhentamia uria pitkin varsinkaan kaarteissa.
Ottamatta kantaa nasta/kitka-keskusteluun, voin sanoa että viime talvi oli Keski-Suomessa oikein ihanteellinen kitkarengastalvi. Oli pakkasta ja lunta eikä edes maantienpitäjät saaneet pitkiin aikoihin suolattua maanteitä jolloin kitkat pitivät siinä kuin nastatkin. Tuosta voikin sitten päätellä onko ne kitkat paremmat Lapin pakkasissa vai etelän koko talven +/- 0-keleissä. (Tiedän kyllä aika hyvin, sillä ainakin viimeiset 10 vuotta olen ollut päivittäinen sekakäyttäjä.)
@Lukija21885 kirjoitti:
Ottamatta kantaa sutimiseen (jäi täsmentämättä minkä merkkiset ja kuntoiset oli ne heikosti suoriutuvat kitkat?), niin nyt kun valkovuokot kukkivat pääkaupunkiseudulla, niin kovin moni kokee vielä että on ihan ok ajaa nastarenkailla, sen sijaan että käyttäisi julkisia kulkuvälineitä silloin kun ei ole sallittua ajaa nastarenkailla.
Jos itselläsi on jäänyt renkaat vaihtamatta, siirrytkö julkisiin vai ajatko nastoilla ja vaihdat renkaat ensi viikonloppuna, kun nyt ei ole ainakaan etelässä luvallista ajaa nastoilla?
Jos sääntöjen noudattaminen on noin tarkkaa, päteekö se osaltasi muihinkin sääntöihin vai sallitko itsesi lipsua säännöistä ja edellytät noudattamista vain muilta?
Mielestäni ei ole ok ajella nastoilla, mutta joskus vaan aikataulut menee niin, että tärkein asia elämässä ei ole ajoittaa renkaiden vaihto optimiksi, vaan viikon klappi nyt vaan siihen tulee.
Isompi ongelma on mielestäni ne, jotka vaihtoivat renkaat liian aikaisin ja tukkivat takatalven liikenteen kesärenkailla.
Tarkoitatko lukuisia miesoletettuja kommentoijia? Autokoulunopettajan kommenttia ”Mahtavaa, että kyseessä on nainen” en sanoisi "arvosteluksi", joka kuulostaa negatiivissävytteiseltä ilmaisulta.
Niinpä...
@Late1969 kirjoitti 13.04.2024 10:40:
Tarkka suoritus, mutta ei olisi kehuttu aiemmin. Kiusaa autoa kääntämällä pyöriä paikallaan ja sujuvuus puuttuu, kovasti on eestaas hinkkaamista, kun on liian pieni väli
Ajoin tänään ehkä ensimmäistä kertaa EV9:n taskuparkkiin. Voin sanoa ettei ensimmäinen yritys mennyt ihan kuin Vivillä
Pysähtyykö bussi 2,2 sekunnissa? https://www.is.fi/autot/art-2000010363548.html. Ennen piti pysähtyä jo keltaisella, mutta puuttuukohan se tuosta risteyksestä liki kokonaan.
Periaatteessa keltaisella pitää pysähtyä, mutta käytännössä keltaisia päin saa ajaa.
Valoja lähestyttäessä pitää ajonopeus valita niin, että pysähtyminen on mahdollista. Aivan kuten valottoman suojatien kohdallakin. Keltaisten paloaika riippuukin nopeusrajoituksesta.
En tunnusta, että olisin punaisia päin ajanut. Kieltämättä silti keltaisten kohdalla pitää päätös tehdä sekunnin kymmenysten aikana, jatkaako vai ei ja ihan aina tuo ratkaisu ei jälkikäteen analysoituna osu oikeaan. Onneksi poliisi tuskin puuttuu, jos ehtii keltaisten vielä palaessa ajaa risteykseen, vaikka jonkun mielestä olisi jo pitänyt pysähtyä.
Hieno yhteenveto liikennevaloista!
Jos edellä oleva ehtii pysähtyä keltaisiin, silloin takana tulevan on turha selitellä ettei ehtinyt pysähtyä. Siellä takana ei ole laillista tapaa olla ehtimättä pysähtyä.
Hyvin onnistui tasku HS videolla. Aika nopeasti vilautettiin se lopputulos - minun silmin tilaa jäi jonkun verran enemmän molempiin päihin vs se alkuperäinen kuva pysäköinnistä jossa auto oli kuin trukille nostettu siihen.
Varmasti pysähtyy jos nopeus on sopiva.
Mikä on sopiva nopeus 50 km/h alueella?
Lain mukaan toimiminen ei merkitse mitään: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010370848.html.
Jos peräänajaja saa sakot vääristä renkaista, pääseekö silloin halvemmalla?
https://www.is.fi/autot/art-2000010372036.html
BMW-kuskia on turha puolustella, ohitti selkeästi risteyksessä, jossa ohittaminen on syystä kiellettyä. Mutta kääntyjä näyttää olevan oikeaan laitaan ryhmittynyt, kunnes kääntää myöhään keskiviivan suuntaan. Laittoikohan vilkun päälle samaan aikaan.
Autoilija on autoilijalle susi: https://www.is.fi/autot/art-2000010372882.html. Raksilaan jonottavat eivät voi jättää väliä suojatiehen, ettei kaikkien tarvitsisi pysähtyä, varovaisuus riittäisi.
Tuollaisessa tilanteessa minä pysähdyn 5m ennen suojatietä odottamaan.
Äkkilähtö ja äkkilähtö: https://www.is.fi/autot/art-2000010376776.html. Taas premium-kuskilla klikkasi, kun edellä olevat tekivät ripeän lähdön. Eihän hidastetulla videolla nopeus oikein näy, mutta verkkainen tunnelma alun normaalinopeudestakin välittyy.
Aika huono termi tuossa yhteydessä, urheilullinen ajotapa. En nyt heti keksi sopivaa, mutta jotain hosumisen, pelisilmän puutteen ja kärsimättömyyden suuntaan menevää se on. Kaukana urheilullisesta.
Moni kai kuvittelee, että ns. parempi auto tuo mukanaan paremmat ajo- ja liikennetaidot. Päinvastoin; ne heikkoudet vain korostuvat.
Lumenpoisto kaivurilla kielletty: https://www.is.fi/autot/art-2000010386371.html
Jotenkin tuolla videolla näyttää olevan lumenpoisto menossa, että voisi perustaa sen merkityn työmaan. Mutta poliisi tietää paremmin.
No nyt tracktestin unelma on täyttynyt, nimimerkkini on vaihtunut. Koko viikon onkin saanut ihmetellä kirjautumisongelmia ja nyt nimi ja maine menivät, kunniaa ei ole ollutkaan.
Olisit odottanut vielä hetken. Tuntinen sitten minullekin vielä ehdotti jotain lukija123456 ja pyysi viimeistelemään kirjautumisen, mutta nyt tuntia myöhemmin meni vanha tunnus ihan sukkana läpi. Ihme sekoilua ollut koko loppuviikon.
Minä luulin olleeni yksin vikauhri
Nämä sivut on ihan piposekaisin, nyt aukeaa vanhalla sähköpostilla
Jossain seiskassa valitellaan kun auto pitäisi saada maalatun ruudun sisään ja IS välittää tiedon: https://www.is.fi/autot/art-2000010388664.html. On ne pysäköinninvalvojat ilkeitä, kun pysäköinnin perusjuttuja kehtaavat vahdata.
Viime tiistaina, aamulla, pysäköin auton siististi valkoiselle pysäköintialueelle kahden auton väliin. Illalla työpäivän päätyttyä se oli sitten tasan kahden ruudun keskellä. No, sakkoja ei tullut, mutta olisi voinut. Tuskin parkkipirkko olisi mitenkään huomioinut että parkkeerattaessa parkkipaikka oli niin lumen peitossa ettei ruutuja voinut mitenkään nähdä.
Varmasti olisi huomioinut, jos olisi tiennyt. Tietyistä syistä tulee aina pysäköityä karvan verran sivummalle, joten maksujakaan ei ole tullut (eikä tarvitse pysäköinnistä edes maksaa). Joskus vuosia sitten pysäköin säännöllisesti isolle alueelle lupalapulla. Parina päivänä se oli unohtunut laittaa ikkunalle, mutta maksua ei tullut. Toisille oli tullut, kun alueelle sai pysäköidä myös maksamalla ja se oli niiltä unohtunut. Veikkaan, että laputtajat muistivat oranssin autoni ja että luvallinen on.
Taas nastoista: https://www.is.fi/autot/art-2000010396991.html. Jutussa on taas tuo ajatus, että etelässä selviää hyvin nastoitta. Onkohan noin? Ajelin ensimmäisen talven matkailuauton kitkarenkailla pohjoisessa ja ei niissä ollut mitään pitoa oikeastaan ainoana päivänä kun risteykset ja tiet olivat jäässä. Ihan vauhdissa ylämäessäkin suti välillä. Mutta puhtaalla pinnalla ja lumella meni vallan mainiosti ja sitä oli käytännössä kaikki ajelut.
Ottamatta kantaa sutimiseen (jäi täsmentämättä minkä merkkiset ja kuntoiset oli ne heikosti suoriutuvat kitkat?), niin nyt kun valkovuokot kukkivat pääkaupunkiseudulla, niin kovin moni kokee vielä että on ihan ok ajaa nastarenkailla, sen sijaan että käyttäisi julkisia kulkuvälineitä silloin kun ei ole sallittua ajaa nastarenkailla.
Viikko sitten (23.2024) oli poikkeuksellisen kova takatalvi eli talvirengaskeli, ja kevättä ajatellen kitkat on erinomainen valinta, niiden poisvaihtoa kun ei tarvitse kiirehtiä keväällä. Sama syksyllä, ne voi laittaa jonottamatta alle ennen kuin alkaa esiintymään mustaa jäätä ja ensilumia.
Ihan Nokianin CR3:t ovat, pintaa syksyllä 8 mm ja ikää 5 vuotta. Hyvänä selittäjänä on se, että renkaat eivät kulje henkilöautojen karhentamia uria pitkin varsinkaan kaarteissa.
Ottamatta kantaa nasta/kitka-keskusteluun, voin sanoa että viime talvi oli Keski-Suomessa oikein ihanteellinen kitkarengastalvi. Oli pakkasta ja lunta eikä edes maantienpitäjät saaneet pitkiin aikoihin suolattua maanteitä jolloin kitkat pitivät siinä kuin nastatkin. Tuosta voikin sitten päätellä onko ne kitkat paremmat Lapin pakkasissa vai etelän koko talven +/- 0-keleissä. (Tiedän kyllä aika hyvin, sillä ainakin viimeiset 10 vuotta olen ollut päivittäinen sekakäyttäjä.)
Jos itselläsi on jäänyt renkaat vaihtamatta, siirrytkö julkisiin vai ajatko nastoilla ja vaihdat renkaat ensi viikonloppuna, kun nyt ei ole ainakaan etelässä luvallista ajaa nastoilla?
Jos sääntöjen noudattaminen on noin tarkkaa, päteekö se osaltasi muihinkin sääntöihin vai sallitko itsesi lipsua säännöistä ja edellytät noudattamista vain muilta?
Mielestäni ei ole ok ajella nastoilla, mutta joskus vaan aikataulut menee niin, että tärkein asia elämässä ei ole ajoittaa renkaiden vaihto optimiksi, vaan viikon klappi nyt vaan siihen tulee.
Isompi ongelma on mielestäni ne, jotka vaihtoivat renkaat liian aikaisin ja tukkivat takatalven liikenteen kesärenkailla.
Toimittaja kävi laskemassa Corollan namikat.
Laskin Corollan ohjaamosta 45 nappulaa, kolme vipua ja kaksi näyttöä, joista löytyi osa toiminnoista.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/siirryin-sahkoautosta-hetkeksi-hybridiin-haiskahti-menneisyydelta-enka-heti-keksinyt-miten-tankkausluukku-avautuu/df3ebb5a-dded-4af4-9a1c-184766abf118