@Esa Sairio kirjoitti:
1. Miksi ihmeessä 100:n rajoituksia alennetaan jopa 1800 kilometrillä 80:een?
Siksi kun autojenpainot lisääntyy sähköistymisen myötä, teiden kuluminen lisääntyy, sekä kujertajat ikääntyy, ja huomiokyky lipsuu.
Eikä ole hilloa teiden kunnostukseen, rahat menee hallintoon, ja velkojenmaksuun. Tämä ei tästä paremmaksi muutu ennen hallituksen hajoamista.
Vuorokaudessa meillä kaikilla on sama tuntimäärä käytössä. Varaamalla riittävästi aikaa, näilläkin nopeuksilla jokainen meistä ehtii ajoissa perille. Teiden huono kunto laittaa rajoitteita nopeuksiin, luonnollinen selitys laskettuihin nopeuksiin. Turvallisuus on näissäkin ikävissä asioissa se määräävä tekijä. Hyvillä teillä voidaan päästellä kuten ennen, turvallisia kilometrejä kaikille.
@Esa Sairio kirjoitti:
1. Miksi ihmeessä 100:n rajoituksia alennetaan jopa 1800 kilometrillä 80:een?
Tällöin matka-ajat lisääntyvät alennettavilla osuuksia olennaisesti, joka on yhteiskuntataloudellisesti kallista. Erityisesti Lapissa ja Pohjois-Suomessa, jossa liikennettä on vähän ja matkat pikiä, on tällainen nopeuksien alentaminen perusteetonta. Olen sitä mieltä, että alennettuja nopeusrajoituksia eivät autoilijat tule kunnioittamaan. Ennemminkin tulisi liian kapeita päätiejaksoja leventää ja parantaa muutenkin.
2. Miksi talvirajoituksia ei poisteta? En käsitä sitä, että Suomessa niitä edelleen tarvittaisiin ainoana Pohjoismaana ja ainoana maana maailmassa? Tehkää edes sellainen kompromissi, jossa talvirajoituksia käytettäisiin vain erittäin vaarallisilla, nykyään kesäisin 100:n alueilla - teillähän on noista osuuksista tietoa. Talvirajoitukset nykyisellään aiheuttavat huomattavan ajoaikojen lisääntymisen ja satojen miljoonien eurojen yhteiskuntataloudelliset kustannukset.
3. Päivitysohjeeseen tulisi lisätä se että ainakin parhaimmille moottoriteille asetettaisiin kesäajaksi 130 rajoitus, joka on Euroopassa eniten käytetty arvo. Talvella näillä osuuksilla olisi 120.
4. Ohjeessa tulee myös olla nopeusrajoitusten nostamisia. Esimerkiksi nykyäänkin löytyy erinomaisia valta- ja kantatieosuuksia, joilla on ihan turhaan 80 rajoitus. Näille teille 100 olisi autoilijoidenkin mielestä oikea rajoitus. Olen aiemmin ehdottanut myös ohituskaistateille arvoa 110. Eikös tämäkin voitaisi ottaa käyttöön? Kokeilettehan te myös 90 rajoitusta joillain osuuksilla.
Laitoit saman kommentin Hesarin uutiseen. Täältä uutinen puuttuu. Mitä kommentoit?
Suomessa nopeusrajoitukset on pääsääntöisesti kohdallaan, valvonta lipsuu pahasti. Kun ajaa moottoriteillä sallittua nopeutta autoa lapaa ohi kuin Anttilan loppuunmyyntiin.
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
@tracktest kirjoitti:
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
Ainahan meitä on ollut ja tulee olemaan, tehokkaampi valvonta hillitsisi mukavasti nopeuksia.
Harvassa on ne joilla perille saapuminen muutamaa minuuttia aikeisemmin tuo mitään hyötyä, se on pinttynyt tapa.
@Esa Sairio kirjoitti:
1. Miksi ihmeessä 100:n rajoituksia alennetaan jopa 1800 kilometrillä 80:een?
Siksi kun autojenpainot lisääntyy sähköistymisen myötä, teiden kuluminen lisääntyy, sekä kujertajat ikääntyy, ja huomiokyky lipsuu.
Eikä ole hilloa teiden kunnostukseen, rahat menee hallintoon, ja velkojenmaksuun. Tämä ei tästä paremmaksi muutu ennen hallituksen hajoamista.
Jos ymmärsin oikein, suurehko osa pudotuksesta kohdistuu pohjoisen kapeille teille. Siellähän on satasen rajoitus sellaisilla teillä, että 60 riittäisi etelässä. Mutta kun kulkijoita on vähän, voi ajaa kovempaa.
Jotkut esat ja muut hinkuavat mahdollisimman korkeaa rajoitusta. Siitä seuraa rajoitusten jatkuva vaihtelu, kun toiveeseen on vastattu. Siihen menee hermot, ei koko ajan jaksa olla kiihdyttämässä jonkin muutaman sadan metrinkin takia.
@tracktest kirjoitti:
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
Ei siinä ylinopeuksiin yritetäkään vaikuttaa, vaan ajonopeuksiin. Rajoitusten lasku pudottaa ajonopeuksia.
@tracktest kirjoitti:
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
Ei siinä ylinopeuksiin yritetäkään vaikuttaa, vaan ajonopeuksiin. Rajoitusten lasku pudottaa ajonopeuksia.
Mutta lisää ylinopeuksia. Jo nykyään sanovat ylinopeuksia ajettavan liikaa. Rajoituksia pitäisi siis nostaa, jotta ylinopeudet saataisiin vähenemään.
Muutamana vuotena ajelin useammankin kerran Tampereelta Vaasaan ja takaisin. Pohjanmaalla on kyllä sellaisia maantiepätkiä, että 80km/h olisi sopivamman tuntuinen kuin 100km/h, joka siellä on.
Yleisesti ottaen rajoitukset ovat tien ominaisuuksiin nähden turhan alhaiset ja siksi ylinopeuksia ajetaan paljon.
@tracktest kirjoitti:
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
Ei siinä ylinopeuksiin yritetäkään vaikuttaa, vaan ajonopeuksiin. Rajoitusten lasku pudottaa ajonopeuksia.
Mutta lisää ylinopeuksia. Jo nykyään sanovat ylinopeuksia ajettavan liikaa. Rajoituksia pitäisi siis nostaa, jotta ylinopeudet saataisiin vähenemään.
Muutamana vuotena ajelin useammankin kerran Tampereelta Vaasaan ja takaisin. Pohjanmaalla on kyllä sellaisia maantiepätkiä, että 80km/h olisi sopivamman tuntuinen kuin 100km/h, joka siellä on.
Yleisesti ottaen rajoitukset ovat tien ominaisuuksiin nähden turhan alhaiset ja siksi ylinopeuksia ajetaan paljon.
Juuri näin, ylinopeudet lisääntyvät. Herbert saivartelee, tapansa mukaan. Tähän voisi heittää vastapalloon samankaltaisen heiton toiseen suuntaan, talvirajoitusten jälkeen kesänopeudet vaikuttavat ajonopeuksiin.
@tracktest kirjoitti:
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
Ei siinä ylinopeuksiin yritetäkään vaikuttaa, vaan ajonopeuksiin. Rajoitusten lasku pudottaa ajonopeuksia.
Mutta lisää ylinopeuksia. Jo nykyään sanovat ylinopeuksia ajettavan liikaa. Rajoituksia pitäisi siis nostaa, jotta ylinopeudet saataisiin vähenemään.
Muutamana vuotena ajelin useammankin kerran Tampereelta Vaasaan ja takaisin. Pohjanmaalla on kyllä sellaisia maantiepätkiä, että 80km/h olisi sopivamman tuntuinen kuin 100km/h, joka siellä on.
Yleisesti ottaen rajoitukset ovat tien ominaisuuksiin nähden turhan alhaiset ja siksi ylinopeuksia ajetaan paljon.
Juuri näin, ylinopeudet lisääntyvät. Herbert saivartelee, tapansa mukaan.
Ei kai saivartele? Jos kuljettaja joka ajaa nyt 80 km/h rajoitetulla tiellä rajoituksen mukaan, tulee tielle jonka rajoitus on pudotettu satasesta kahdeksaankymppiin, mikä siinä aiheuttaisi tälläiselle kuljettajalle halun ylinopeuteen?
Nopeusrajoitusten mukaan ajavat tottelevat rajoituksia , mutta ylinopeuteen taipuvaiset rikkovat rajoituksia olivat ne sitten mitkä tahansa.
Jotenkin olen huomannut satasen rajoituksen olevan vanheneville kuskeille ehkä liikaa? Mielummin ajavat hiljempaa, mikä aiheuttaa tiettyä ohituspainetta.
@tracktest kirjoitti:
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
Ei siinä ylinopeuksiin yritetäkään vaikuttaa, vaan ajonopeuksiin. Rajoitusten lasku pudottaa ajonopeuksia.
Mutta lisää ylinopeuksia. Jo nykyään sanovat ylinopeuksia ajettavan liikaa. Rajoituksia pitäisi siis nostaa, jotta ylinopeudet saataisiin vähenemään.
Muutamana vuotena ajelin useammankin kerran Tampereelta Vaasaan ja takaisin. Pohjanmaalla on kyllä sellaisia maantiepätkiä, että 80km/h olisi sopivamman tuntuinen kuin 100km/h, joka siellä on.
Yleisesti ottaen rajoitukset ovat tien ominaisuuksiin nähden turhan alhaiset ja siksi ylinopeuksia ajetaan paljon.
Juuri näin, ylinopeudet lisääntyvät. Herbert saivartelee, tapansa mukaan. Tähän voisi heittää vastapalloon samankaltaisen heiton toiseen suuntaan, talvirajoitusten jälkeen kesänopeudet vaikuttavat ajonopeuksiin.
En saanut koppia vastapallostasi, meni puoli metriä yli.
Tietysti kesänopeudet vaikuttavat ajonopeuksiin. Mikä antoi aiheen tämän itsestäänselvyyden mainitsemiseen?
Avaatko myös ajatustasi saivartelusta, kun puhutaan ajonopeudesta ja ylinopeudesta? Hidasälyisimmätkin tietää, että ylinopeudet lisääntyy rajoitusta laskettaessa, mutta ajonopeudet alenee. Tienpitäjä on silti ratkaisuunsa päätynyt.
Näen ajonopeuksien laskun turvallisuustoimena, ajatus on sinänsä oikein hyvä. Toimii kuitenkin päinvastaisesti nopeudet eivät laske vaan osa ajaa kuten ennen. Ylinopeuksien valvonnan lisääminen toimii toivotulla tavalla. Turha selvistä asioista on tehdä viiden sivun väittelyä. Kumppani toteaisi palaa sivulle...
Noin puolet henkilövahinkoon johtavista tieliikenteen onnettomuuksista tapahtuu taajama-alueilla. Alueilla kävellään ja pyöräillään paljon, nopeuksien alentaminen on tehokas turvallisuustoimi.
Nopeusrajoitusten mukaan ajavat tottelevat rajoituksia , mutta ylinopeuteen taipuvaiset rikkovat rajoituksia olivat ne sitten mitkä tahansa.
Jotenkin olen huomannut satasen rajoituksen olevan vanheneville kuskeille ehkä liikaa? Mielummin ajavat hiljempaa, mikä aiheuttaa tiettyä ohituspainetta.
Kyllä siihen nopeuteen vaikuttaa tie ja sää hyvin paljon. Suurin osa autoilijoista ylittää nopeusrajoituksen 80km/h alueella. Aika vähän näitä kuuliaisia nopeurajoitusen mukaan ajavia on tilastojen mukaan, toki tällä palstalla juuri kukaan ei tunnusta ylittävänsä nopeusrajoistusta.
Mitä tuohon 100->80km/h esitykseen tulee, niin näyttää kattavan kaikki leveäkaista tiet Itä-Suomessa (Porvoo-Kouvola-Lappeenranta-Lahti). . Suurimmalta osinhan rajoitus on ollut 100km/h talvellakin ko. teillä. No automaattivalvontaa (keskinopeus) lisää ja valtion kirstu kiittäää. Turvallisuuden kanssa tällä hankeella ei ole mitään tekemistä, uskotavuus on näiltä virkamiehiltä on jo mennyt ajat sitten. Olen todennut jo useampaan kertaa lukekaa Moottori-lehedestä tutkijalautakunnan raportit. Nopeusrajoitussäätöjen merkitys liikenenturvallisuuteen on mitätön. Suurimmat kuolisyyt liikenteessä ovat sairaskohtaukset, itsemurhat, vanhuus (joillakin on ajolupa vaikka ei enään pitäis olla), rattijuoppous ja järjetön kaahaaminen (nuoriso).
@tracktest kirjoitti:
Noin puolet henkilövahinkoon johtavista tieliikenteen onnettomuuksista tapahtuu taajama-alueilla. Alueilla kävellään ja pyöräillään paljon, nopeuksien alentaminen on tehokas turvallisuustoimi.
Tarkoitatko, että toisella puolikkaalla ei niin väliä, ei ainakaan nopeuksilla kannata yrittää mitään? Jo silloin aikoinaan Kekkonen koki kaahauksen ongelmaksi ja tappavaksi ja niin saatiin nopeusrajoitukset.
Nopeusrajoitusten mukaan ajavat tottelevat rajoituksia , mutta ylinopeuteen taipuvaiset rikkovat rajoituksia olivat ne sitten mitkä tahansa.
Jotenkin olen huomannut satasen rajoituksen olevan vanheneville kuskeille ehkä liikaa? Mielummin ajavat hiljempaa, mikä aiheuttaa tiettyä ohituspainetta.
Kyllä siihen nopeuteen vaikuttaa tie ja sää hyvin paljon. Suurin osa autoilijoista ylittää nopeusrajoituksen 80km/h alueella. Aika vähän näitä kuuliaisia nopeurajoitusen mukaan ajavia on tilastojen mukaan, toki tällä palstalla juuri kukaan ei tunnusta ylittävänsä nopeusrajoistusta.
Mitä tuohon 100->80km/h esitykseen tulee, niin näyttää kattavan kaikki leveäkaista tiet Itä-Suomessa (Porvoo-Kouvola-Lappeenranta-Lahti). . Suurimmalta osinhan rajoitus on ollut 100km/h talvellakin ko. teillä. No automaattivalvontaa (keskinopeus) lisää ja valtion kirstu kiittäää. Turvallisuuden kanssa tällä hankeella ei ole mitään tekemistä, uskotavuus on näiltä virkamiehiltä on jo mennyt ajat sitten. Olen todennut jo useampaan kertaa lukekaa Moottori-lehedestä tutkijalautakunnan raportit. Nopeusrajoitussäätöjen merkitys liikenenturvallisuuteen on mitätön. Suurimmat kuolisyyt liikenteessä ovat sairaskohtaukset, itsemurhat, vanhuus (joillakin on ajolupa vaikka ei enään pitäis olla), rattijuoppous ja järjetön kaahaaminen (nuoriso).
Leveäkaistatiet ansaitsevatkin matalamman rajoituksen. Jos rajoitus olisi 60, sivumarginaali riittäisi turvalliseen ohitukseen, satasessa ei ja 80 voi olla myös liikaa.
Kartassa uudet rajoitukset näkyvät pisteinä, joillain teillä pistejonoina. Tarkoittaakohan se nopeusrajoituksten tasaantumista kasikymppiin vai tuleeko taas lisää rajoitusten vaihtelua?
Täydellisessä maailmassa kukaan ei aja ylinopeutta. Sain viimeisen sakon ylinopeudesta 1986, sen jälkeen en ole sakkoja saanut. Sakko oli tuntuva, kortti säilyi nipin napin kiitos poliisin. En ole saanut mistään muustakaan asiasta sakkoa tuon vuoden jälkeen, joten liikennesääntöjä noudattaviakin on. Täällä taitaa olla muutama muukin, jotka ajavat liikennesääntöjen mukaan.
@Herbert kirjoitti:
Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.
Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.
Miksi ihmiset hankkivat nopeita autoja, kun niillä on niin vaikea ajaa? Usein niissä kuljettaja ei huomaa mitään, mutta matkustajat huomaavat kovan nopeuden ja äkkinäiset liikkeet.
@Herbert kirjoitti:
Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.
Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.
Miksi ihmiset hankkivat nopeita autoja, kun niillä on niin vaikea ajaa? Usein niissä kuljettaja ei huomaa mitään, mutta matkustajat huomaavat kovan nopeuden ja äkkinäiset liikkeet.
Ominaisuus tulee tuotteen mukana halusit tai et. Nopeilla autoilla ei ole vaikea ajaa, pitää vaan olla riittävän huolellinen.
@Herbert kirjoitti:
Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.
Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.
Miksi ihmiset hankkivat nopeita autoja, kun niillä on niin vaikea ajaa? Usein niissä kuljettaja ei huomaa mitään, mutta matkustajat huomaavat kovan nopeuden ja äkkinäiset liikkeet.
Ominaisuus tulee tuotteen mukana halusit tai et. Nopeilla autoilla ei ole vaikea ajaa, pitää vaan olla riittävän huolellinen.
Miten nopeus tulee tuotteen mukana? Onko sellaisia autoja, että mukavan kyydin saamiseksi pitää hyväksyä hankalasti hallittava nopeus?
Jos autolla pitää ajaa kovin huolellisesti, sen ajaminen on vaikeaa. Ei sanan selityksellä asia miksikään muutu. Hyvällä autolla pystyy ajamaan myös normaaleja nopeuksia ilman mittarin jatkuvaa tuijottamista.
Voima tulee tuotteen mukana, nopeutta säädetään ratin ja istuimen välistä
No miksi sitten totesit että nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa?
Siksi @Lukija209751_:n kysymys oli aika naseva: miksi ihmiset hankkivat nopeita autoja, JOS niillä on niin vaikea ajaa?
Ei se vaikeaa ole, pitää vaan olla tarkka nopeudesta. Huolellisuus joka vaaditaan kaikilta tiellä liikkujilta. Minulla ei ole vaikeuksia pysyä sallituissa nopeuksissa vaikka auto kulkisi yli 300 km/h.
Siksi kun autojenpainot lisääntyy sähköistymisen myötä, teiden kuluminen lisääntyy, sekä kujertajat ikääntyy, ja huomiokyky lipsuu.
Eikä ole hilloa teiden kunnostukseen, rahat menee hallintoon, ja velkojenmaksuun. Tämä ei tästä paremmaksi muutu ennen hallituksen hajoamista.
@EsaSairio n säännöllinen "mä haluun ajaa kovempaa"-postaus.
Vuorokaudessa meillä kaikilla on sama tuntimäärä käytössä. Varaamalla riittävästi aikaa, näilläkin nopeuksilla jokainen meistä ehtii ajoissa perille. Teiden huono kunto laittaa rajoitteita nopeuksiin, luonnollinen selitys laskettuihin nopeuksiin. Turvallisuus on näissäkin ikävissä asioissa se määräävä tekijä. Hyvillä teillä voidaan päästellä kuten ennen, turvallisia kilometrejä kaikille.
Laitoit saman kommentin Hesarin uutiseen. Täältä uutinen puuttuu. Mitä kommentoit?
Suomessa nopeusrajoitukset on pääsääntöisesti kohdallaan, valvonta lipsuu pahasti. Kun ajaa moottoriteillä sallittua nopeutta autoa lapaa ohi kuin Anttilan loppuunmyyntiin.
Tilanne ei muutu nopeuksia muuttamalla, sama ralli jatkuu siitä huolimatta. Aina on niitä jotka ajavat ylinopeutta oli nopeusrajoitus sitten mikä hyvänsä.
Ainahan meitä on ollut ja tulee olemaan, tehokkaampi valvonta hillitsisi mukavasti nopeuksia.
Harvassa on ne joilla perille saapuminen muutamaa minuuttia aikeisemmin tuo mitään hyötyä, se on pinttynyt tapa.
Jos ymmärsin oikein, suurehko osa pudotuksesta kohdistuu pohjoisen kapeille teille. Siellähän on satasen rajoitus sellaisilla teillä, että 60 riittäisi etelässä. Mutta kun kulkijoita on vähän, voi ajaa kovempaa.
Jotkut esat ja muut hinkuavat mahdollisimman korkeaa rajoitusta. Siitä seuraa rajoitusten jatkuva vaihtelu, kun toiveeseen on vastattu. Siihen menee hermot, ei koko ajan jaksa olla kiihdyttämässä jonkin muutaman sadan metrinkin takia.
Ei siinä ylinopeuksiin yritetäkään vaikuttaa, vaan ajonopeuksiin. Rajoitusten lasku pudottaa ajonopeuksia.
Mutta lisää ylinopeuksia. Jo nykyään sanovat ylinopeuksia ajettavan liikaa. Rajoituksia pitäisi siis nostaa, jotta ylinopeudet saataisiin vähenemään.
Muutamana vuotena ajelin useammankin kerran Tampereelta Vaasaan ja takaisin. Pohjanmaalla on kyllä sellaisia maantiepätkiä, että 80km/h olisi sopivamman tuntuinen kuin 100km/h, joka siellä on.
Yleisesti ottaen rajoitukset ovat tien ominaisuuksiin nähden turhan alhaiset ja siksi ylinopeuksia ajetaan paljon.
Ja rattijuopumuksen raja 0,5 promillea pitää nostaa 0,6 niin rattijuopot vähenee, olisi aivan yhtä pöljä ehdotus.
Juuri näin, ylinopeudet lisääntyvät. Herbert saivartelee, tapansa mukaan. Tähän voisi heittää vastapalloon samankaltaisen heiton toiseen suuntaan, talvirajoitusten jälkeen kesänopeudet vaikuttavat ajonopeuksiin.
Ei kai saivartele? Jos kuljettaja joka ajaa nyt 80 km/h rajoitetulla tiellä rajoituksen mukaan, tulee tielle jonka rajoitus on pudotettu satasesta kahdeksaankymppiin, mikä siinä aiheuttaisi tälläiselle kuljettajalle halun ylinopeuteen?
Nopeusrajoitusten mukaan ajavat tottelevat rajoituksia , mutta ylinopeuteen taipuvaiset rikkovat rajoituksia olivat ne sitten mitkä tahansa.
Jotenkin olen huomannut satasen rajoituksen olevan vanheneville kuskeille ehkä liikaa? Mielummin ajavat hiljempaa, mikä aiheuttaa tiettyä ohituspainetta.
En saanut koppia vastapallostasi, meni puoli metriä yli.
Tietysti kesänopeudet vaikuttavat ajonopeuksiin. Mikä antoi aiheen tämän itsestäänselvyyden mainitsemiseen?
Avaatko myös ajatustasi saivartelusta, kun puhutaan ajonopeudesta ja ylinopeudesta? Hidasälyisimmätkin tietää, että ylinopeudet lisääntyy rajoitusta laskettaessa, mutta ajonopeudet alenee. Tienpitäjä on silti ratkaisuunsa päätynyt.
Näen ajonopeuksien laskun turvallisuustoimena, ajatus on sinänsä oikein hyvä. Toimii kuitenkin päinvastaisesti nopeudet eivät laske vaan osa ajaa kuten ennen. Ylinopeuksien valvonnan lisääminen toimii toivotulla tavalla. Turha selvistä asioista on tehdä viiden sivun väittelyä. Kumppani toteaisi palaa sivulle...
Noin puolet henkilövahinkoon johtavista tieliikenteen onnettomuuksista tapahtuu taajama-alueilla. Alueilla kävellään ja pyöräillään paljon, nopeuksien alentaminen on tehokas turvallisuustoimi.
Kyllä siihen nopeuteen vaikuttaa tie ja sää hyvin paljon. Suurin osa autoilijoista ylittää nopeusrajoituksen 80km/h alueella. Aika vähän näitä kuuliaisia nopeurajoitusen mukaan ajavia on tilastojen mukaan, toki tällä palstalla juuri kukaan ei tunnusta ylittävänsä nopeusrajoistusta.
Mitä tuohon 100->80km/h esitykseen tulee, niin näyttää kattavan kaikki leveäkaista tiet Itä-Suomessa (Porvoo-Kouvola-Lappeenranta-Lahti). . Suurimmalta osinhan rajoitus on ollut 100km/h talvellakin ko. teillä. No automaattivalvontaa (keskinopeus) lisää ja valtion kirstu kiittäää. Turvallisuuden kanssa tällä hankeella ei ole mitään tekemistä, uskotavuus on näiltä virkamiehiltä on jo mennyt ajat sitten. Olen todennut jo useampaan kertaa lukekaa Moottori-lehedestä tutkijalautakunnan raportit. Nopeusrajoitussäätöjen merkitys liikenenturvallisuuteen on mitätön. Suurimmat kuolisyyt liikenteessä ovat sairaskohtaukset, itsemurhat, vanhuus (joillakin on ajolupa vaikka ei enään pitäis olla), rattijuoppous ja järjetön kaahaaminen (nuoriso).
Tarkoitatko, että toisella puolikkaalla ei niin väliä, ei ainakaan nopeuksilla kannata yrittää mitään? Jo silloin aikoinaan Kekkonen koki kaahauksen ongelmaksi ja tappavaksi ja niin saatiin nopeusrajoitukset.
Leveäkaistatiet ansaitsevatkin matalamman rajoituksen. Jos rajoitus olisi 60, sivumarginaali riittäisi turvalliseen ohitukseen, satasessa ei ja 80 voi olla myös liikaa.
Kartassa uudet rajoitukset näkyvät pisteinä, joillain teillä pistejonoina. Tarkoittaakohan se nopeusrajoituksten tasaantumista kasikymppiin vai tuleeko taas lisää rajoitusten vaihtelua?
Täydellisessä maailmassa kukaan ei aja ylinopeutta. Sain viimeisen sakon ylinopeudesta 1986, sen jälkeen en ole sakkoja saanut. Sakko oli tuntuva, kortti säilyi nipin napin kiitos poliisin. En ole saanut mistään muustakaan asiasta sakkoa tuon vuoden jälkeen, joten liikennesääntöjä noudattaviakin on. Täällä taitaa olla muutama muukin, jotka ajavat liikennesääntöjen mukaan.
Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.
Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.
Kaksi ylinopeussakkoa, ylinopeutta tulee jossain vaiheessa joka kerta kun autolla liikun.
Miksi ihmiset hankkivat nopeita autoja, kun niillä on niin vaikea ajaa? Usein niissä kuljettaja ei huomaa mitään, mutta matkustajat huomaavat kovan nopeuden ja äkkinäiset liikkeet.
Ominaisuus tulee tuotteen mukana halusit tai et. Nopeilla autoilla ei ole vaikea ajaa, pitää vaan olla riittävän huolellinen.
Miten nopeus tulee tuotteen mukana? Onko sellaisia autoja, että mukavan kyydin saamiseksi pitää hyväksyä hankalasti hallittava nopeus?
Jos autolla pitää ajaa kovin huolellisesti, sen ajaminen on vaikeaa. Ei sanan selityksellä asia miksikään muutu. Hyvällä autolla pystyy ajamaan myös normaaleja nopeuksia ilman mittarin jatkuvaa tuijottamista.
Voima tulee tuotteen mukana, nopeutta säädetään ratin ja istuimen välistä.
@tracktest kirjoitti:
No miksi sitten totesit että nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa?
Siksi @Lukija209751_:n kysymys oli aika naseva: miksi ihmiset hankkivat nopeita autoja, JOS niillä on niin vaikea ajaa?
Ei se vaikeaa ole, pitää vaan olla tarkka nopeudesta. Huolellisuus joka vaaditaan kaikilta tiellä liikkujilta. Minulla ei ole vaikeuksia pysyä sallituissa nopeuksissa vaikka auto kulkisi yli 300 km/h.