@Herbert kirjoitti:
Motarilla suurinta sallittua ajavat eivät ole edelleenkään enemmistössä.
Riippuu motarin rajoituksesta. Juttu on maksumuurin takana, mutta pääsisältö on, että Pohjantien Oulujoen pohjoispuolisella osuudella liikenteen keskinopeuskin ylittää satasen rajoituksen. Nopeimmissa kohdissa jopa keskinopeus nousee rikesakkorajalle:
113 on 120 rajoitettujen teiden keskinopeus. Siellä minun 105 on saanut kritiikkiä.
En kommentoinut sinun 105 km/h vaan tätä väitettäsi, jota en edelleenkään usko:
@Herbert kirjoitti:
Motarilla suurinta sallittua ajavat eivät ole edelleenkään enemmistössä.
Riippuu tietysti siitä, millaisen nopeushaarukan lasket suurinta sallittua ajaviksi. 110-120 vai 119-120. Jokunen sivu taaksepäin eräs nimimerkki sai käsiteltyä LAM-pistedataa niin, että nopeusjakauma selvisi. Mediaaninopeus on pari kilsaa yli keskiarvon, mutta alle suurimman sallitun.
LAM -pisteiden tunnin keskinopeuksien jakaumassa 115-120 välille osuu yli puolet liikenteestä. 105 ajava on selkeässä vähemmistössä, edustaen n. prosenttia tuosta jakaumasta. Suurin massa liikkuu 1-3 kilometriä alle rajoitusnopeuden.
Juuri tätä tarkoitin eli mitä haarukkaa tarkastellaan. 115-120 vai 120, kuten tarkastelet 105 ajavia.
Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.
Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.
Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla. Niinpä muutamia auton mittoja, aivan saivaratelua juttusi. Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h. Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin. Moottoritien välityskykyyn vaikuttaa erityisesti vasemman kaista käyttö. Ajamalla vasemamlla hyvin pienellä nopeuserolla oikeaan kaistaan nähden yhtäjaksoisesti aiheuttaa häiriön varmasti välityskykyyn. Esim ohittamalla rekkojen letkaa 90...100km/h, moottoritielle saa jo aika väisessä liikenteessä nopeasti hyvän jonon, joka purkautuu erittäin hitaasti. Tulpan poistuessa edestä aiemmin pitkillä väleillä suurin piirtein samaan nopeutta kulkeneen autot liikkuvat sitten kassassa ohitellen toinen toisiaan, kunnes sopiva ajojärjestys löytyy ja välitä alkavat taas kasvaa.
Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.
Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.
Tulkkaisin kommenttisi siten että vaikka 140 km/h onkin rikos, jos 120 ja 140 välinen nopeusero aiheuttaa onnettomuuden, silloin marginaalit olivat aivan liian pienet jo rajoitusnopeudellekin.
Jos 140 km/h nopeudella kolahtaa, silloin puoli sekuntia myöhemmin alkaneella jarrutuksella kolahtaa myös 120 km/h lähtönopeudesta. Törmäys tapahtuu toki pienemmällä nopeudella ja pienemmin tuhoin, mutta ellei vapaata tilaa ole edes puolen sekunnin tarkkaamattomuuteen, silloin peli on jo menetetty ja aivan pian kolahtaa varmasti. Tätä vapaan tilan puutetta ei voi hoitaa keskinopeudella vaan se pitää varmistaa muihin sopeutumalla.
--740 GLE
Motarilla 120km/h rajoituksella 140km/h ei vielä ole rikos. 141km/h on jo ylinopeussakkojen yläpuolelle eli harmaalla alueelle, koska ei sitä voi ainakaan aikuisten oikeasti sanoa liikenteen vaarantamiseksi, jos ei kerran 140km/h nopeuttakaan.
0.49 promillen humalassa ajaminen ei ole rikos. Eikö 0.52 promillea ole aikuisten oikeasti rikos, koska se on käytännössä sama tila? Jos 120 km/h ajava törmää 50 km/h nopeudella, niin 140 km/h ajava törmää noin 90 km/h nopeudella (kertokaa, jos tein merkittävän laskuvirheen). Ihmiset ymmärtävät edelleen heikosti sen, että liike-energia ja jarrutusmatka kasvavat nopeuden neliössä.
Asiassa on oleellinen ero. Tieliikennelaki ei tunne ylinopeutta...
Lakia pitää noudattaa, kaikki muu on turhaa nillitystä.
Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.
Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.
Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla. Niinpä muutamia auton mittoja, aivan saivaratelua juttusi. Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h. Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin. Moottoritien välityskykyyn vaikuttaa erityisesti vasemman kaista käyttö. Ajamalla vasemamlla hyvin pienellä nopeuserolla oikeaan kaistaan nähden yhtäjaksoisesti aiheuttaa häiriön varmasti välityskykyyn. Esim ohittamalla rekkojen letkaa 90...100km/h, moottoritielle saa jo aika väisessä liikenteessä nopeasti hyvän jonon, joka purkautuu erittäin hitaasti. Tulpan poistuessa edestä aiemmin pitkillä väleillä suurin piirtein samaan nopeutta kulkeneen autot liikkuvat sitten kassassa ohitellen toinen toisiaan, kunnes sopiva ajojärjestys löytyy ja välitä alkavat taas kasvaa.
Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.
Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.
Tulkkaisin kommenttisi siten että vaikka 140 km/h onkin rikos, jos 120 ja 140 välinen nopeusero aiheuttaa onnettomuuden, silloin marginaalit olivat aivan liian pienet jo rajoitusnopeudellekin.
Jos 140 km/h nopeudella kolahtaa, silloin puoli sekuntia myöhemmin alkaneella jarrutuksella kolahtaa myös 120 km/h lähtönopeudesta. Törmäys tapahtuu toki pienemmällä nopeudella ja pienemmin tuhoin, mutta ellei vapaata tilaa ole edes puolen sekunnin tarkkaamattomuuteen, silloin peli on jo menetetty ja aivan pian kolahtaa varmasti. Tätä vapaan tilan puutetta ei voi hoitaa keskinopeudella vaan se pitää varmistaa muihin sopeutumalla.
--740 GLE
Motarilla 120km/h rajoituksella 140km/h ei vielä ole rikos. 141km/h on jo ylinopeussakkojen yläpuolelle eli harmaalla alueelle, koska ei sitä voi ainakaan aikuisten oikeasti sanoa liikenteen vaarantamiseksi, jos ei kerran 140km/h nopeuttakaan.
0.49 promillen humalassa ajaminen ei ole rikos. Eikö 0.52 promillea ole aikuisten oikeasti rikos, koska se on käytännössä sama tila? Jos 120 km/h ajava törmää 50 km/h nopeudella, niin 140 km/h ajava törmää noin 90 km/h nopeudella (kertokaa, jos tein merkittävän laskuvirheen). Ihmiset ymmärtävät edelleen heikosti sen, että liike-energia ja jarrutusmatka kasvavat nopeuden neliössä.
Asiassa on oleellinen ero. Tieliikennelaki ei tunne ylinopeutta...
Lakia pitää noudattaa, kaikki muu on turhaa nillitystä.
Copilot:
"Tieliikennelaki ei ole rikoslaki, vaan se on erityislaki, joka säätelee liikennettä teillä ja muilla yleisille liikenteelle tarkoitetuilla alueilla¹. Tieliikennelaki sisältää säännöksiä, jotka koskevat muun muassa ajoneuvojen käyttöä, liikennesääntöjä ja liikenteenohjausta².
Rikoslaki puolestaan käsittelee vakavampia rikkomuksia ja rikoksia, kuten väkivaltaa, varkauksia ja petoksia. Tieliikennelain rikkomisesta voi kuitenkin seurata rangaistuksia, kuten sakkoja tai ajokieltoja, mutta ne eivät ole rikoslain alaisia rikoksia³."
Tieliikennelain kannalta "katoat tutkasta", kun ajat enemmän kuin 20km/h ylinopeutta. Mielenkiintoinen yksityiskohta tieliikennelaissa. Lehtijuttujen perusteella moni on selvinnyt ilman seuraamusta, kun on riittävän hyvin osannut perustella, että ei vaarantanut liikenneturvallisuutta ajaessaan enemmän kuin 20km/h ylinopeutta.
Ymmärrän sinun ongelman tässä, kun sinulle säännöt ovat tärkeämmät kuin se, miksi ne on säädetty.
Motarilla 120km/h rajoituksella 140km/h ei vielä ole rikos
Onko tuollainen ihan aikuisten oikeasti sinulle jotenkin merkitsevä asia?
Eikö tämä laskelma merkitse sinulle mitään: Jos 120 km/h ajava törmää 50 km/h nopeudella, niin 140 km/h ajava törmää noin 90 km/h nopeudella
Tieliikennelaki ei tunne ylinopeutta, joka on enemmän kuin 20km/h vaan silloin pitää seuraamus katsoa rikoslain puolelta ja siellä taas ei tunneta ollenkaan ylinopeus-rikoksia vaan kysymykseen tulisi liikenteen vaarantaminen.
Vai niin. Entäs ne seuraukset silloin kun sattuu ja tapahtuu?
Liikenne ei varmasti vaarannu yhtään enempää 141km/h nopeudella kuin 140km/h nopeudella.
No tarkkaan ottaen noin voi tosiaan sanoa: enempää. Mutta ajaa sitten kumpaa vaan, niin on jo kasvattanut riskiään kummasti. Toisin sanoen on jo vaarantamassa liikennettä! Mikä sokea piste sinulla on siinä kohtaa?
Tietenkin liikenteen voi vaarantaa myös 140km/h tai vaikkapa 50km/h nopeutta ajaessaan, mutta nopeus itsessään ei ole liikenteen vaarantamista.
Missä kohtaa aina unohdat sen, että rajoitusnopeuksilla haetaan liikenteen ennakoitavuutta, sujuvuutta yms?
Annas kun arvaan: olet kohta kertomassa, että ajat sitä 140:ää vain kun tilanne sallii? Se on likimain vastakohta sille naurettavalle argumentille, että "nopeuden ollessa nolla ei varmasti satu mitään".
@Herbert kirjoitti:
Riippuu tietysti siitä, millaisen nopeushaarukan lasket suurinta sallittua ajaviksi. 110-120 vai 119-120. Jokunen sivu taaksepäin eräs nimimerkki sai käsiteltyä LAM-pistedataa niin, että nopeusjakauma selvisi. Mediaaninopeus on pari kilsaa yli keskiarvon, mutta alle suurimman sallitun.
LAM -pisteiden tunnin keskinopeuksien jakaumassa 115-120 välille osuu yli puolet liikenteestä. 105 ajava on selkeässä vähemmistössä, edustaen n. prosenttia tuosta jakaumasta. Suurin massa liikkuu 1-3 kilometriä alle rajoitusnopeuden.
Juuri tätä tarkoitin eli mitä haarukkaa tarkastellaan. 115-120 vai 120, kuten tarkastelet 105 ajavia.
Nopeusvälille <90-115 osuu 33% jakaumasta. Välille 100-105 n. 1.4%. Suosittelen tarkastelemaan sitä aiemmin jakamaani jakaumakuvaa.
Ilta~Sanomat 23.8. Tehovalvonta kestää koko viikonlopun.
"Poliisi valvoo tehostetusti liikennekäyttäytymistä tänä viikonloppuna perjantaista sunnuntaihin. Valvonnan painopiste on suurten ylinopeuksien paljastamisessa, ajotavoissa ja mahdollisten kokoontumisajojen valvonnassa.
Poliisin mukaan ylinopeudet ovat jopa rattijuoppoutta suurempi riskitekijä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Syynä tähän on ensinnäkin se, että ylinopeudet ovat yleisempiä kuin rattijuopumukset. Suuret ajonopeudet johtavat suuriin vahinkoihin, koska virheiden riski kasvaa nopeuden kasvaessa ja samanaikaisesti reagointiaika lyhenee ja pysähtymismatka pitenee, poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kertoo tiedotteessa.
Valvonta kohdistuu erityisesti nuoriin, sillä 15–24-vuotiaat ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Poliisin mukaan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta epäillyistä nuoria on melkein puolet. Miehiä epäillyistä on puolestaan noin 90 prosenttia. Törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisessa on yleensä kyse suuresta, useimmiten vähintään 50 kilometrin tuntivauhdin ylinopeudesta. – Älä kaahaa tai menetät vähintäänkin ajo-oikeutesi, Katajisto muistuttaa."
HR:lle, ennen kuin tartut tuohon +50:iin, niin huomaa että eteen on laitettu sana "törkeä". Se tarkoittaa sitä, että ensin on liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja sitten törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Aste-ero siis, vaarantamista yhtä kaikki.
@Kumppani kirjoitti:
Ilta~Sanomat 23.8. Tehovalvonta kestää koko viikonlopun.
"Poliisi valvoo tehostetusti liikennekäyttäytymistä tänä viikonloppuna perjantaista sunnuntaihin. Valvonnan painopiste on suurten ylinopeuksien paljastamisessa, ajotavoissa ja mahdollisten kokoontumisajojen valvonnassa.
Poliisin mukaan ylinopeudet ovat jopa rattijuoppoutta suurempi riskitekijä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Syynä tähän on ensinnäkin se, että ylinopeudet ovat yleisempiä kuin rattijuopumukset. Suuret ajonopeudet johtavat suuriin vahinkoihin, koska virheiden riski kasvaa nopeuden kasvaessa ja samanaikaisesti reagointiaika lyhenee ja pysähtymismatka pitenee, poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kertoo tiedotteessa.
Valvonta kohdistuu erityisesti nuoriin, sillä 15–24-vuotiaat ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Poliisin mukaan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta epäillyistä nuoria on melkein puolet. Miehiä epäillyistä on puolestaan noin 90 prosenttia. Törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisessa on yleensä kyse suuresta, useimmiten vähintään 50 kilometrin tuntivauhdin ylinopeudesta. – Älä kaahaa tai menetät vähintäänkin ajo-oikeutesi, Katajisto muistuttaa."
HR:lle, ennen kuin tartut tuohon +50:iin, niin huomaa että eteen on laitettu sana "törkeä". Se tarkoittaa sitä, että ensin on liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja sitten törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Aste-ero siis, vaarantamista yhtä kaikki.
No mutta vaarannathan sinäkin liikenneturvallisutta heti, kun ajamaan lähdet. Aste-ero vain pitää muistaa.
No mutta vaarannathan sinäkin liikenneturvallisutta heti, kun ajamaan lähdet. Aste-ero vain pitää muistaa.
Lainaan itseäni pikkuisen ylempää:
Annas kun arvaan: olet kohta kertomassa, että ajat sitä 140:ää vain kun tilanne sallii? Se on likimain vastakohta sille naurettavalle argumentille, että "nopeuden ollessa nolla ei varmasti satu mitään".
Ja tietenkin viittasin sinun "140 eioorikos" -juttuihisi. Tai mitä milloinkin, kuten "+10" tai "+15"
@Herbert kirjoitti:
Mihin viittaat suosituksellasi?
Haluat ilmeisesti edelleen kertoa, että rajoitusnopeudella ajavat eivät ole enemmistössä vaikka keskinopeuksien jakauman huippu ja suurin massa osuu erittäin lähelle rajoitusnopeutta?
En ymmärrä tarvettasi pilkuttaa tästä, kun totesin asian riippuvan tarkasteltavan haarukan leveydestä. Jäikö siinä joku asia epäselväksi ja miksi puhut 105 ajavien osuudesta?
No mutta vaarannathan sinäkin liikenneturvallisutta heti, kun ajamaan lähdet. Aste-ero vain pitää muistaa.
Lainaan itseäni pikkuisen ylempää:
Annas kun arvaan: olet kohta kertomassa, että ajat sitä 140:ää vain kun tilanne sallii? Se on likimain vastakohta sille naurettavalle argumentille, että "nopeuden ollessa nolla ei varmasti satu mitään".
Ja tietenkin viittasin sinun "140 eioorikos" -juttuihisi. Tai mitä milloinkin, kuten "+10" tai "+15"
Ei 140km/h ole rikos vaan rike, jos haluat näitä aste-eroja viljellä. 20km/h ylityksestä määrätää hallinnollinen liikennevirhemaksu. Sakko tulee 141km/h vauhdista, rikoksista saa sakkoja.
Poliisin sivuilta: "Tyypillisimmin poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa. Poliisi selvittää asian paikan päällä ja antaa rikkomuksen tehneelle liikennevirhemaksupäätöksen."
Ei 140km/h ole rikos vaan rike, jos haluat näitä aste-eroja viljellä.
Ei se nimike, vaan se että oikeuttaako kirjoittajan kuvittelema vähäisyys teon jotenkin paremmin. Kun kyseessä on 140km/h -tapauksessa kuitenkin reipas YLInopeus jne.
Useimmilla on varmaan ajamisessa tietty rytmi. Jos toinen osapuoli ajaa eri rytmillä, menee tietysti askeleet sekaisin.
Ajoin 120, ohitin muutaman hitaamman. Ollaan siis jälleen motarilla. Perääni tuli helmenharmaa Golf maastopyörä takavalot peittävässä koukkutelineessä (tämä selvisi tilanteen lopussa) joka jäi ellei riittävän, niin ainakin kohtuullisen matkan päähän. Painostamisen tunnetta ei ollut. Mutta kun olin päässyt etummaisena ajavan ohitettavan keulan tasalle ja vähän ohi, alkoi takaani tuleva kiihdyttää ja lähestyä. Jatkoin kuitenkin vasemmalla, koska mielestäni oikealle ei kuulu heti palata toisen eteen. Autokoulussa taidettiin opettaa, että ohitettavan keula saisi näkyä taustapeilistä, sitten etäisyyttä alkaa olla tarpeeksi. Tätä olen pitänyt ohjeena, mutta useimmille se tuntuu olevan turhan pitkä matka. Tässäkin tapauksessa takaa tulleella selvästi meni pasmat sekaisin, kun ennakointi ei toiminutkaan.
Tunnistaako joku ohittajana tilanteen, että alkaa kiihdyttää, vaikka toinen on vielä edessä? Entä silloin, kun toinen on liian lähellä ohitettavaa eli olettaa edessä olevan kilaavan oikealla ajavan eteen?
Ei 140km/h ole rikos vaan rike, jos haluat näitä aste-eroja viljellä.
Ei se nimike, vaan se että oikeuttaako kirjoittajan kuvittelema vähäisyys teon jotenkin paremmin. Kun kyseessä on 140km/h -tapauksessa kuitenkin reipas YLInopeus jne.
eihän 140 ole 120 rajoituksella mikään "reipas" ylinopeus. Motarilla 140 on ihan yhtä leppoisa rauhallinen vauhti kuin 120. Motareilla rajoitus pitäisi nostaa 140 nopeuteen, ainakin Hiki-Tre ja uudella osuudella Turun motarilla.
No mutta vaarannathan sinäkin liikenneturvallisutta heti, kun ajamaan lähdet. Aste-ero vain pitää muistaa.
Lainaan itseäni pikkuisen ylempää:
Annas kun arvaan: olet kohta kertomassa, että ajat sitä 140:ää vain kun tilanne sallii? Se on likimain vastakohta sille naurettavalle argumentille, että "nopeuden ollessa nolla ei varmasti satu mitään".
Ja tietenkin viittasin sinun "140 eioorikos" -juttuihisi. Tai mitä milloinkin, kuten "+10" tai "+15"
Ajoin kerran vakkarilla seuraten yhden kaaharin perässä, joka minut viattoman sai ajamaan peltipoliisin välkkeeseen varmastikin yli 20km/h ylinopeudella, koska satasen rajoitus muuttui kasikymppiin ja oltiin plussalla jo satasella eikä veturini ollenkaan hidastanut kasikymppiin, vaikka olin juuri sen varaan laskenut.
Kotiin tultua yritin katsoa liikennelaista, millaisia sanktioita olisi odotettavissa. Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin tieliikennelakiin kirjatut ylinopeuden seuraamukset loppuvat 20km/h ylinopeuteen. Olen siinä käsityksessä, että ei ole mitään sanktiota esim. 25km/h ajetulle ylinopeudelle. Vai muistanko väärin. En nyt ehdi alkaa tutkia asiaa uudestaan. Jos yli 20km/h ylinopeudesta halutaan antaa sanktio, se pitää tehdä keksimällä joku peruste, miksi kyseinen kuski olisi syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Sellaista huhua olen kuullut, että sanktio tulisi aina liikenneturvallisuuden vaarantamisesta riippumatta siitä, vaarannettiinko vai ei. Ja se siksi, että tieliikennelakia laadittaessa ei muistettu huomioida yli 20km/h ylityksiä.
Minä en ole tähän päivään mennessä saanut postia siitä ylityksestä ja se tapahtui pääsiäisen jälkeisenä lauantaina 2023. Kamera välähti, mutta ehkä filmi oli loppunut tai kuvien kehittäminen epäonnistui. Tai kenties tolpassa ei ollut kameraa. Tai satuin ajamaan "harmaalla alueella" eli rapiat 20km/h ylinopeutta, mutta ei liikenneturvallisuuden vaarantamista?
Maksun määrään vaikuttavat sekä ylinopeus että liikennemerkein osoitettu nopeusrajoitus.
Nopeusrajoitus Ylinopeus Liikennevirhemaksu
20-60 km/h alle 10 km/h 100 €
20-60 km/h 11-15 km/h 170 €
20-60 km/h 16-20 km/h 200 €
70-120 km/h alle 10 km/h 70 €
70-120 km/h 11-15 km/h 140 €
70-120 km/h 16-20 km/h 170 €
Mikä alue tahansa Yli 20 km/h kuljettajan tulojen mukaan
Rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 1 §:ssä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rikoslain 23 luvun 2 §:ssä, rattijuopumuksesta rikoslain 23 luvun 3 §:ssä, törkeästä rattijuopumuksesta rikoslain 23 luvun 4 §:ssä, kulkuneuvon luovuttamisesta juopuneelle rikoslain 23 luvun 8 §:ssä, liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla rikoslain 23 luvun 9 §:ssä, kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta rikoslain 23 luvun 10 §:ssä, liikennepaosta tieliikenteessä rikoslain 23 luvun 11 §:ssä ja liikenteen häirinnästä rikoslain 23 luvun 11 a §:ssä." (Finlex)
´
´
Ylinopeudessa huomioidaan se että autoilijat ovat varakkaita. Päiväsakkoina esimerkiksi 12 päiväsakkoa á 6 euroa tekee pienituloiselle 72 €, mutta jos kyseessä on ylinopeus, niin se ei voi olla halvempi kuin liikennevirhemaksu. Jos se on se kallein liikennevirhemaksu, esimerkiksi 200 €, niin samalla rahalla saa päästellä 33 päiväsakon edestä, paitsi jos teko on oikeasti tuo 33 päiväsakkoa, niin silloin seuraa kyllä ajokieltokin samalla.
Laki rikesakkorikkomuksista, 8 § : "Rikesakko
Rikesakko on euromäärältään kiinteä sakkoa lievempi varallisuusrangaistus"
Virtsaaminen ja ulostaminen yleisellä paikalla siten, että siitä aiheutuu häiriötä yleiselle järjestykselle tai vaaraa terveydelle, on kielletty - 20 euron virhemaksun uhalla.
-Oletuksena lienee ollut että ko. henkilö ei ole autoilija, vaan rangaistus on mitoitettu maksukykyä vastaavaksi.
Jos ylinopeus on yli 20 km/h, seuraa päiväsakko, jonka suuruus määräytyy kuljettajan tulojen mukaan. Päiväsakon alin euromäärä on 6 euroa, mutta ylinopeussakon minimisumma on mopoilijalle 100 euroa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 200 euroa
Tunnistaako joku ohittajana tilanteen, että alkaa kiihdyttää, vaikka toinen on vielä edessä? Entä silloin, kun toinen on liian lähellä ohitettavaa eli olettaa edessä olevan kilaavan oikealla ajavan eteen?
Ihan samaa sysreemiä käytän, kun ohitetun etuvalot näkyy taustapeilissä, niin omalle kaistallle voi siirtyä. Sateella ajan kyllä pidemälle, olipa takaa tulevia tai ei.
Kuski todennäköisesti ennakoi siirtymistäsi liian innokkaasti. Olen nähnyt tälläistä kiihdytystä useinkin, joskus se on liian innokasta ennkointia, josku turhautumista ja hienovaraista väinn piennenystä, kun edeällä olevan junnaa edessä ja päätyy ohittamaan seuraavan ja seuravan, vaikka tilaa olisi oikella. Jälkimmäisestä ei tässä tainnut olla kyse. Vaikka moni välin kohteliaasti pitääkin vasemmalla hitaamman takana, niin homma sössissään viime metreillä kuvaamallasi tavalla. Osa syy tähän on yleinen erittäin heikko vilkun käyttö. Moni ei kommunikoi vilkulla kaistanvaihtoja moottoritiellä lainakaan. Jos vikkua käytettäisiin aina, ei kenenkään tarvitsisi arvata, mitä edellä ajava aikoo tehdä. Kun vilkku menee päälle oikealle, kaistanvaihto alkaa, tällöin tälläinen innokas pienikoneisen auton omistaja voi antaa käskyn moottorille, että nyt kohta menneään taas tai nappasta vakkarin päälle (jossa korkeamman vauhdin asetus on tallessa) ilman että tulee kuvaamaasi päälleajon vaaraa.
Oma autoni taas tekee lähes päinvastoin, aktiivivakkarilla kestää pikääkin 'tajuta', että edessä ei ole ketään. Joskus annakin sitten kaasulla pienen potkun, että robotti herää,voisi mennä taas, edessä on vapaata.
@Lukija336949 kirjoitti:
Kuinka suuri liikennevirhemaksu on?
Maksun määrään vaikuttavat sekä ylinopeus että liikennemerkein osoitettu nopeusrajoitus.
Nopeusrajoitus Ylinopeus Liikennevirhemaksu
20-60 km/h alle 10 km/h 100 €
20-60 km/h 11-15 km/h 170 €
20-60 km/h 16-20 km/h 200 €
70-120 km/h alle 10 km/h 70 €
70-120 km/h 11-15 km/h 140 €
70-120 km/h 16-20 km/h 170 €
Mikä alue tahansa Yli 20 km/h kuljettajan tulojen mukaan
Tieliikennelaissa ei ole mainintaa ylinopeuksista kuin max 20km/h ylityksille. Ei mainintaa, että sen jälkeen menisi tulojen mukaan. Tai ainakaan minä en löytänyt. Ennen tieliikennelain uudistamista oli sääntö tulojen mukaan määräytyvästä ylinopeussakosta. Käsittääkseni nyt yli 20km/h ylityksestä voi saada sakon vain rikoslain nojalla ja silloin se sakko tulee liikenneturvallisuuden vaarantamisesta eikä ylinopeudesta.
Jos minulla on väärä käsitys, niin mielelläni luen, miten se oikeasti on tällä hetkellä. Että jos viitsit valaista asiaa niin kiitos.
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen: Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelainsäännöstöä siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, syyllistyy liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Seurauksena voi olla sakkoa tai enintään kuusi kuukautta vankeutta.
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen: Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelainsäännöstöä siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, syyllistyy liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Seurauksena voi olla sakkoa tai enintään kuusi kuukautta vankeutta.
Vaihdoitko puheenaihetta vai etkö sinäkään löydä mainintaa yli 20km/h ylinopeuden sanktioista? Aiemmin oli rikesakkoraja, joka joskus muinoin oli muistaakseni 15km/h, ja sitten rikesakkoraja nousi 20km/h, mutta nykyään on vain rikesakko (tai onko se liikennevirhemaksu tms) tieliikennelaissa. Rikoslaissa ei taas ole ylinopeutta määrätty ollenkaan rangaistavaksi.
Jos halutaan rangaista suuremmasta kuin 20km/h ylinopeudesta, pitää rangaistusnimikkeenä käyttää liikenneturvallisuuden vaarantamista tai jotain muuta nimikettä, mutta ei siis voi sakottaa ylinopeudesta.
@HybridRules kirjoitti:
Copilot:
Rikoslaki puolestaan käsittelee vakavampia rikkomuksia ja rikoksia, kuten väkivaltaa, varkauksia ja petoksia. Tieliikennelain rikkomisesta voi kuitenkin seurata rangaistuksia, kuten sakkoja tai ajokieltoja, mutta ne eivät ole rikoslain alaisia rikoksia³."
Ei ole sinun virheesi, mutta ei se oikeasti noin mene. Rikoslaki säätää sekä tunnusmerkistöä TLL:ssa abstraktimmin määritellyille rikkomuksille että myös niiden sanktioita.
Esimerkiksi Liikenneturvallisuuden Vaarantaminen ja Törkeä LV on käsitteinä määritelty Tieliikennelaissa mutta niiden tarkempi tunnusmerkistö esimerkkeineen ja rangaistuksineen ovat Rikoslaissa.
Tieliikennelain kannalta "katoat tutkasta", kun ajat enemmän kuin 20km/h ylinopeutta. Mielenkiintoinen yksityiskohta tieliikennelaissa.
@HybridRules kirjoitti:
Copilot:
Rikoslaki puolestaan käsittelee vakavampia rikkomuksia ja rikoksia, kuten väkivaltaa, varkauksia ja petoksia. Tieliikennelain rikkomisesta voi kuitenkin seurata rangaistuksia, kuten sakkoja tai ajokieltoja, mutta ne eivät ole rikoslain alaisia rikoksia³."
Ei ole sinun virheesi, mutta ei se oikeasti noin mene. Rikoslaki säätää sekä tunnusmerkistöä TLL:ssa abstraktimmin määritellyille rikkomuksille että myös niiden sanktioita.
Esimerkiksi Liikenneturvallisuuden Vaarantaminen ja Törkeä LV on käsitteinä määritelty Tieliikennelaissa mutta niiden tarkempi tunnusmerkistö esimerkkeineen ja rangaistuksineen ovat Rikoslaissa.
Tieliikennelain kannalta "katoat tutkasta", kun ajat enemmän kuin 20km/h ylinopeutta. Mielenkiintoinen yksityiskohta tieliikennelaissa.
"2 § (30.4.1999/545)
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
1) huomattavasti ylittää sallitun enimmäisnopeuden,
2) ..."
--740 GLE
Ok, tuota en ollut huomannut, että siellä mainitaan huomattava ylinopeus yhtenä liikenneturvallisuuden vaarantavana tekijänä. Jää sitten tulkittavaksi, mikä on huomattavasti ylittävä nopeus vai onko se jossain määritelty? Jos +20km/h on rikesakon alueella, voisi ajatella esim. 25km/h ylityksen olevan samaa suuruusluokkaa eli ei "huomattava" ylitys. Ja kun tieliikennelaissa on sanktiot vain 20km/h ylitykseen saakka eikä 25km/h ylitys ole vielä huomattava ylitys, niin kannattaa ajaa peltipoliisin kameraan 125km/h eikä 120km/h, jos on 100km/h alueella liikkeellä.
Jos motarilla 120 rajoitusalueella ajaa 141 - 150km/h, niin aikuisten oikeasti silloin ei aja huomattavaa ylinopeutta, koska 140km/h on vielä rikesakon arvoinen vähäinen rikkomus, eikä sen vähäinen ylitys voi kuulua liikenneturvallisuuden vaarantavaan nopeuteen eli poliisin kuuluisi vain toivottaa hyvää matkaa, koska rikesakkoakaan ei voi antaa.
Jokaisen kuljettajan oikeuksien vastapainona ovat velvollisuudet, joihin kuuluvat liikennesääntöjen ja nopeusrajoituksien noudattaminen. Nopeusrajoitukset on asetettu sinun ja muiden tiellä liikkujien liikenneturvallisuuden takaamiseksi/turvaamiseksi.
Liikenneturvallisuuden vaarantamisella tarkoitetaan sitä, että toimintasi liikenteessä on omiaan vaarantamaan muiden turvallisuuden. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi huomattavan ylinopeuden ajamista.
Suomessa ylinopeus on katsottu automaattisesti liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi.
"...säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Tuo "on omiaan" tarkoittaa sitä että oletuksena on että Sokea Reetta tai Pihtiputaan mummo voi tulla eteen marjasankonsa tai suksiensa kanssa ihan milloin vaan. Hyvä juristi voi yrittää kääntää todistustaakan syyttäjän vastuulle, eli yrittää löytää edes jonkun laissa mainitun toisen joka koki turvallisuutensa vaarantuneen.
"Överträdelse av hastighet på väg när begränsningen är 50 km/h eller lägre (rajoitus 50 km/h, tai alle)
1–10 km över gränsen: 2 000 kronor
11–15 km över gränsen: 2 400 kronor
16–20 km över gränsen: 2 800 kronor
21–25 km över gränsen: 3 200 kronor
26–30 km över gränsen: 3 600 kronor
31–35 km över gränsen: 4 000 kronor
36 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare (syyttäjän käsittelyyn)
Överträdelser av hastighet på väg när begränsningen är högre än 50 km/h (kun rajoitus on yli 50 km/h)
Vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer ska särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik. (suuremmissa ylityksissä tulee erityisesti huomioida onko kyseessä huolimattomuus eli piittaamattomuus)
1–10 km över gränsen: 1 500 kronor
11–15 km över gränsen: 2 000 kronor
16–20 km över gränsen: 2 400 kronor
21–25 km över gränsen: 2 800 kronor
26–30 km över gränsen: 3 200 kronor
31–35 km över gränsen: 3 600 kronor
36–50 km över gränsen: 4 000 kronor
51 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare (syyttäjän käsittelyyn) *"
Muuta mielenkiintoista:
Ej iakttagit väjningsplikt (obevakat övergångsställe): 3 000 kronor (ei antanut jalankulkijalle esteetöntä ylitystä suojatiellä)
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon: 2 000 kronor (ei noudattanut turvaväliä)
Juuri tätä tarkoitin eli mitä haarukkaa tarkastellaan. 115-120 vai 120, kuten tarkastelet 105 ajavia.
Lakia pitää noudattaa, kaikki muu on turhaa nillitystä.
Liikennesäännöt edellyttävät nopeusrajoitusten noudattamista, nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus.
Copilot:
"Tieliikennelaki ei ole rikoslaki, vaan se on erityislaki, joka säätelee liikennettä teillä ja muilla yleisille liikenteelle tarkoitetuilla alueilla¹. Tieliikennelaki sisältää säännöksiä, jotka koskevat muun muassa ajoneuvojen käyttöä, liikennesääntöjä ja liikenteenohjausta².
Rikoslaki puolestaan käsittelee vakavampia rikkomuksia ja rikoksia, kuten väkivaltaa, varkauksia ja petoksia. Tieliikennelain rikkomisesta voi kuitenkin seurata rangaistuksia, kuten sakkoja tai ajokieltoja, mutta ne eivät ole rikoslain alaisia rikoksia³."
Tieliikennelain kannalta "katoat tutkasta", kun ajat enemmän kuin 20km/h ylinopeutta. Mielenkiintoinen yksityiskohta tieliikennelaissa. Lehtijuttujen perusteella moni on selvinnyt ilman seuraamusta, kun on riittävän hyvin osannut perustella, että ei vaarantanut liikenneturvallisuutta ajaessaan enemmän kuin 20km/h ylinopeutta.
Ymmärrän sinun ongelman tässä, kun sinulle säännöt ovat tärkeämmät kuin se, miksi ne on säädetty.
@HybridRules kirjoitti:
Onko tuollainen ihan aikuisten oikeasti sinulle jotenkin merkitsevä asia?
Eikö tämä laskelma merkitse sinulle mitään: Jos 120 km/h ajava törmää 50 km/h nopeudella, niin 140 km/h ajava törmää noin 90 km/h nopeudella
Vai niin. Entäs ne seuraukset silloin kun sattuu ja tapahtuu?
No tarkkaan ottaen noin voi tosiaan sanoa: enempää. Mutta ajaa sitten kumpaa vaan, niin on jo kasvattanut riskiään kummasti. Toisin sanoen on jo vaarantamassa liikennettä! Mikä sokea piste sinulla on siinä kohtaa?
Missä kohtaa aina unohdat sen, että rajoitusnopeuksilla haetaan liikenteen ennakoitavuutta, sujuvuutta yms?
Annas kun arvaan: olet kohta kertomassa, että ajat sitä 140:ää vain kun tilanne sallii? Se on likimain vastakohta sille naurettavalle argumentille, että "nopeuden ollessa nolla ei varmasti satu mitään".
Nopeusvälille <90-115 osuu 33% jakaumasta. Välille 100-105 n. 1.4%. Suosittelen tarkastelemaan sitä aiemmin jakamaani jakaumakuvaa.
Mihin viittaat suosituksellasi?
Minä en ymmärrä kommenttiasi, kun puhutaan yli 20 ylityksistä.
Ilta~Sanomat 23.8. Tehovalvonta kestää koko viikonlopun.
"Poliisi valvoo tehostetusti liikennekäyttäytymistä tänä viikonloppuna perjantaista sunnuntaihin. Valvonnan painopiste on suurten ylinopeuksien paljastamisessa, ajotavoissa ja mahdollisten kokoontumisajojen valvonnassa.
Poliisin mukaan ylinopeudet ovat jopa rattijuoppoutta suurempi riskitekijä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Syynä tähän on ensinnäkin se, että ylinopeudet ovat yleisempiä kuin rattijuopumukset. Suuret ajonopeudet johtavat suuriin vahinkoihin, koska virheiden riski kasvaa nopeuden kasvaessa ja samanaikaisesti reagointiaika lyhenee ja pysähtymismatka pitenee, poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kertoo tiedotteessa.
Valvonta kohdistuu erityisesti nuoriin, sillä 15–24-vuotiaat ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Poliisin mukaan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta epäillyistä nuoria on melkein puolet. Miehiä epäillyistä on puolestaan noin 90 prosenttia. Törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisessa on yleensä kyse suuresta, useimmiten vähintään 50 kilometrin tuntivauhdin ylinopeudesta. – Älä kaahaa tai menetät vähintäänkin ajo-oikeutesi, Katajisto muistuttaa."
HR:lle, ennen kuin tartut tuohon +50:iin, niin huomaa että eteen on laitettu sana "törkeä". Se tarkoittaa sitä, että ensin on liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja sitten törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Aste-ero siis, vaarantamista yhtä kaikki.
No mutta vaarannathan sinäkin liikenneturvallisutta heti, kun ajamaan lähdet. Aste-ero vain pitää muistaa.
@HybridRules kirjoitti:
Lainaan itseäni pikkuisen ylempää:
Annas kun arvaan: olet kohta kertomassa, että ajat sitä 140:ää vain kun tilanne sallii? Se on likimain vastakohta sille naurettavalle argumentille, että "nopeuden ollessa nolla ei varmasti satu mitään".
Ja tietenkin viittasin sinun "140 eioorikos" -juttuihisi. Tai mitä milloinkin, kuten "+10" tai "+15"
Haluat ilmeisesti edelleen kertoa, että rajoitusnopeudella ajavat eivät ole enemmistössä vaikka keskinopeuksien jakauman huippu ja suurin massa osuu erittäin lähelle rajoitusnopeutta?
En ymmärrä tarvettasi pilkuttaa tästä, kun totesin asian riippuvan tarkasteltavan haarukan leveydestä. Jäikö siinä joku asia epäselväksi ja miksi puhut 105 ajavien osuudesta?
Ei 140km/h ole rikos vaan rike, jos haluat näitä aste-eroja viljellä. 20km/h ylityksestä määrätää hallinnollinen liikennevirhemaksu. Sakko tulee 141km/h vauhdista, rikoksista saa sakkoja.
Poliisin sivuilta: "Tyypillisimmin poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa. Poliisi selvittää asian paikan päällä ja antaa rikkomuksen tehneelle liikennevirhemaksupäätöksen."
@Lukija33539 kirjoitti:
Ei se nimike, vaan se että oikeuttaako kirjoittajan kuvittelema vähäisyys teon jotenkin paremmin. Kun kyseessä on 140km/h -tapauksessa kuitenkin reipas YLInopeus jne.
Useimmilla on varmaan ajamisessa tietty rytmi. Jos toinen osapuoli ajaa eri rytmillä, menee tietysti askeleet sekaisin.
Ajoin 120, ohitin muutaman hitaamman. Ollaan siis jälleen motarilla. Perääni tuli helmenharmaa Golf maastopyörä takavalot peittävässä koukkutelineessä (tämä selvisi tilanteen lopussa) joka jäi ellei riittävän, niin ainakin kohtuullisen matkan päähän. Painostamisen tunnetta ei ollut. Mutta kun olin päässyt etummaisena ajavan ohitettavan keulan tasalle ja vähän ohi, alkoi takaani tuleva kiihdyttää ja lähestyä. Jatkoin kuitenkin vasemmalla, koska mielestäni oikealle ei kuulu heti palata toisen eteen. Autokoulussa taidettiin opettaa, että ohitettavan keula saisi näkyä taustapeilistä, sitten etäisyyttä alkaa olla tarpeeksi. Tätä olen pitänyt ohjeena, mutta useimmille se tuntuu olevan turhan pitkä matka. Tässäkin tapauksessa takaa tulleella selvästi meni pasmat sekaisin, kun ennakointi ei toiminutkaan.
Tunnistaako joku ohittajana tilanteen, että alkaa kiihdyttää, vaikka toinen on vielä edessä? Entä silloin, kun toinen on liian lähellä ohitettavaa eli olettaa edessä olevan kilaavan oikealla ajavan eteen?
eihän 140 ole 120 rajoituksella mikään "reipas" ylinopeus. Motarilla 140 on ihan yhtä leppoisa rauhallinen vauhti kuin 120. Motareilla rajoitus pitäisi nostaa 140 nopeuteen, ainakin Hiki-Tre ja uudella osuudella Turun motarilla.
Ajoin kerran vakkarilla seuraten yhden kaaharin perässä, joka minut viattoman sai ajamaan peltipoliisin välkkeeseen varmastikin yli 20km/h ylinopeudella, koska satasen rajoitus muuttui kasikymppiin ja oltiin plussalla jo satasella eikä veturini ollenkaan hidastanut kasikymppiin, vaikka olin juuri sen varaan laskenut.
Kotiin tultua yritin katsoa liikennelaista, millaisia sanktioita olisi odotettavissa. Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin tieliikennelakiin kirjatut ylinopeuden seuraamukset loppuvat 20km/h ylinopeuteen. Olen siinä käsityksessä, että ei ole mitään sanktiota esim. 25km/h ajetulle ylinopeudelle. Vai muistanko väärin. En nyt ehdi alkaa tutkia asiaa uudestaan. Jos yli 20km/h ylinopeudesta halutaan antaa sanktio, se pitää tehdä keksimällä joku peruste, miksi kyseinen kuski olisi syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Sellaista huhua olen kuullut, että sanktio tulisi aina liikenneturvallisuuden vaarantamisesta riippumatta siitä, vaarannettiinko vai ei. Ja se siksi, että tieliikennelakia laadittaessa ei muistettu huomioida yli 20km/h ylityksiä.
Minä en ole tähän päivään mennessä saanut postia siitä ylityksestä ja se tapahtui pääsiäisen jälkeisenä lauantaina 2023. Kamera välähti, mutta ehkä filmi oli loppunut tai kuvien kehittäminen epäonnistui. Tai kenties tolpassa ei ollut kameraa. Tai satuin ajamaan "harmaalla alueella" eli rapiat 20km/h ylinopeutta, mutta ei liikenneturvallisuuden vaarantamista?
Kuinka suuri liikennevirhemaksu on?
Maksun määrään vaikuttavat sekä ylinopeus että liikennemerkein osoitettu nopeusrajoitus.
Nopeusrajoitus Ylinopeus Liikennevirhemaksu
20-60 km/h alle 10 km/h 100 €
20-60 km/h 11-15 km/h 170 €
20-60 km/h 16-20 km/h 200 €
70-120 km/h alle 10 km/h 70 €
70-120 km/h 11-15 km/h 140 €
70-120 km/h 16-20 km/h 170 €
Mikä alue tahansa Yli 20 km/h kuljettajan tulojen mukaan
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729?search[type]=pika&search[pika]=nopeusrajoituk*#L6P180a
Tieliikennelaki 180 a:
" Viittaus rikoslakiin
Rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 1 §:ssä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rikoslain 23 luvun 2 §:ssä, rattijuopumuksesta rikoslain 23 luvun 3 §:ssä, törkeästä rattijuopumuksesta rikoslain 23 luvun 4 §:ssä, kulkuneuvon luovuttamisesta juopuneelle rikoslain 23 luvun 8 §:ssä, liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla rikoslain 23 luvun 9 §:ssä, kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta rikoslain 23 luvun 10 §:ssä, liikennepaosta tieliikenteessä rikoslain 23 luvun 11 §:ssä ja liikenteen häirinnästä rikoslain 23 luvun 11 a §:ssä." (Finlex)
´
´
Ylinopeudessa huomioidaan se että autoilijat ovat varakkaita. Päiväsakkoina esimerkiksi 12 päiväsakkoa á 6 euroa tekee pienituloiselle 72 €, mutta jos kyseessä on ylinopeus, niin se ei voi olla halvempi kuin liikennevirhemaksu. Jos se on se kallein liikennevirhemaksu, esimerkiksi 200 €, niin samalla rahalla saa päästellä 33 päiväsakon edestä, paitsi jos teko on oikeasti tuo 33 päiväsakkoa, niin silloin seuraa kyllä ajokieltokin samalla.
Laki rikesakkorikkomuksista, 8 § : "Rikesakko
Rikesakko on euromäärältään kiinteä sakkoa lievempi varallisuusrangaistus"
Virtsaaminen ja ulostaminen yleisellä paikalla siten, että siitä aiheutuu häiriötä yleiselle järjestykselle tai vaaraa terveydelle, on kielletty - 20 euron virhemaksun uhalla.
-Oletuksena lienee ollut että ko. henkilö ei ole autoilija, vaan rangaistus on mitoitettu maksukykyä vastaavaksi.
Jos ylinopeus on yli 20 km/h, seuraa päiväsakko, jonka suuruus määräytyy kuljettajan tulojen mukaan. Päiväsakon alin euromäärä on 6 euroa, mutta ylinopeussakon minimisumma on mopoilijalle 100 euroa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 200 euroa
Ihan samaa sysreemiä käytän, kun ohitetun etuvalot näkyy taustapeilissä, niin omalle kaistallle voi siirtyä. Sateella ajan kyllä pidemälle, olipa takaa tulevia tai ei.
Kuski todennäköisesti ennakoi siirtymistäsi liian innokkaasti. Olen nähnyt tälläistä kiihdytystä useinkin, joskus se on liian innokasta ennkointia, josku turhautumista ja hienovaraista väinn piennenystä, kun edeällä olevan junnaa edessä ja päätyy ohittamaan seuraavan ja seuravan, vaikka tilaa olisi oikella. Jälkimmäisestä ei tässä tainnut olla kyse. Vaikka moni välin kohteliaasti pitääkin vasemmalla hitaamman takana, niin homma sössissään viime metreillä kuvaamallasi tavalla. Osa syy tähän on yleinen erittäin heikko vilkun käyttö. Moni ei kommunikoi vilkulla kaistanvaihtoja moottoritiellä lainakaan. Jos vikkua käytettäisiin aina, ei kenenkään tarvitsisi arvata, mitä edellä ajava aikoo tehdä. Kun vilkku menee päälle oikealle, kaistanvaihto alkaa, tällöin tälläinen innokas pienikoneisen auton omistaja voi antaa käskyn moottorille, että nyt kohta menneään taas tai nappasta vakkarin päälle (jossa korkeamman vauhdin asetus on tallessa) ilman että tulee kuvaamaasi päälleajon vaaraa.
Oma autoni taas tekee lähes päinvastoin, aktiivivakkarilla kestää pikääkin 'tajuta', että edessä ei ole ketään. Joskus annakin sitten kaasulla pienen potkun, että robotti herää,voisi mennä taas, edessä on vapaata.
Tieliikennelaissa ei ole mainintaa ylinopeuksista kuin max 20km/h ylityksille. Ei mainintaa, että sen jälkeen menisi tulojen mukaan. Tai ainakaan minä en löytänyt. Ennen tieliikennelain uudistamista oli sääntö tulojen mukaan määräytyvästä ylinopeussakosta. Käsittääkseni nyt yli 20km/h ylityksestä voi saada sakon vain rikoslain nojalla ja silloin se sakko tulee liikenneturvallisuuden vaarantamisesta eikä ylinopeudesta.
Jos minulla on väärä käsitys, niin mielelläni luen, miten se oikeasti on tällä hetkellä. Että jos viitsit valaista asiaa niin kiitos.
Vaihdoitko puheenaihetta vai etkö sinäkään löydä mainintaa yli 20km/h ylinopeuden sanktioista? Aiemmin oli rikesakkoraja, joka joskus muinoin oli muistaakseni 15km/h, ja sitten rikesakkoraja nousi 20km/h, mutta nykyään on vain rikesakko (tai onko se liikennevirhemaksu tms) tieliikennelaissa. Rikoslaissa ei taas ole ylinopeutta määrätty ollenkaan rangaistavaksi.
Jos halutaan rangaista suuremmasta kuin 20km/h ylinopeudesta, pitää rangaistusnimikkeenä käyttää liikenneturvallisuuden vaarantamista tai jotain muuta nimikettä, mutta ei siis voi sakottaa ylinopeudesta.
Ei ole sinun virheesi, mutta ei se oikeasti noin mene. Rikoslaki säätää sekä tunnusmerkistöä TLL:ssa abstraktimmin määritellyille rikkomuksille että myös niiden sanktioita.
Esimerkiksi Liikenneturvallisuuden Vaarantaminen ja Törkeä LV on käsitteinä määritelty Tieliikennelaissa mutta niiden tarkempi tunnusmerkistö esimerkkeineen ja rangaistuksineen ovat Rikoslaissa.
Ei sentään, koska TLL:ssa on linkki Rikoslakiin:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L23P2
"2 § (30.4.1999/545)
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
1) huomattavasti ylittää sallitun enimmäisnopeuden,
2) ..."
--740 GLE
Ok, tuota en ollut huomannut, että siellä mainitaan huomattava ylinopeus yhtenä liikenneturvallisuuden vaarantavana tekijänä. Jää sitten tulkittavaksi, mikä on huomattavasti ylittävä nopeus vai onko se jossain määritelty? Jos +20km/h on rikesakon alueella, voisi ajatella esim. 25km/h ylityksen olevan samaa suuruusluokkaa eli ei "huomattava" ylitys. Ja kun tieliikennelaissa on sanktiot vain 20km/h ylitykseen saakka eikä 25km/h ylitys ole vielä huomattava ylitys, niin kannattaa ajaa peltipoliisin kameraan 125km/h eikä 120km/h, jos on 100km/h alueella liikkeellä.
Jos motarilla 120 rajoitusalueella ajaa 141 - 150km/h, niin aikuisten oikeasti silloin ei aja huomattavaa ylinopeutta, koska 140km/h on vielä rikesakon arvoinen vähäinen rikkomus, eikä sen vähäinen ylitys voi kuulua liikenneturvallisuuden vaarantavaan nopeuteen eli poliisin kuuluisi vain toivottaa hyvää matkaa, koska rikesakkoakaan ei voi antaa.
Jokaisen kuljettajan oikeuksien vastapainona ovat velvollisuudet, joihin kuuluvat liikennesääntöjen ja nopeusrajoituksien noudattaminen. Nopeusrajoitukset on asetettu sinun ja muiden tiellä liikkujien liikenneturvallisuuden takaamiseksi/turvaamiseksi.
Poliisin sivuilla on esim näin
vaarantaminen
Suomessa ylinopeus on katsottu automaattisesti liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi.
"...säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Tuo "on omiaan" tarkoittaa sitä että oletuksena on että Sokea Reetta tai Pihtiputaan mummo voi tulla eteen marjasankonsa tai suksiensa kanssa ihan milloin vaan. Hyvä juristi voi yrittää kääntää todistustaakan syyttäjän vastuulle, eli yrittää löytää edes jonkun laissa mainitun toisen joka koki turvallisuutensa vaarantuneen.
https://msverige.se/resa-med-bil/trafiksakerhet-regler/trafikboter/
Ruotsissa taulukko on erilainen:
"Överträdelse av hastighet på väg när begränsningen är 50 km/h eller lägre (rajoitus 50 km/h, tai alle)
Överträdelser av hastighet på väg när begränsningen är högre än 50 km/h (kun rajoitus on yli 50 km/h)
Vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer ska särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik. (suuremmissa ylityksissä tulee erityisesti huomioida onko kyseessä huolimattomuus eli piittaamattomuus)
Muuta mielenkiintoista:
Ej iakttagit väjningsplikt (obevakat övergångsställe): 3 000 kronor (ei antanut jalankulkijalle esteetöntä ylitystä suojatiellä)
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon: 2 000 kronor (ei noudattanut turvaväliä)