@NHB kirjoitti:
Kreml kiistää kaiken. Mitään sähköautoja ei ole ja miten voisi ollakaan, kuten ei ole myöskään mitään sähköä tai autojakaan.
Ton sun vinkumisen sijaan enää et ees näköjään yritä keksiä jotain esimerkkejä tulevista sähköautoista - no tietysti vähän vaikeaahan se on kun mitään ei ole tulossa.
@_Quu kirjoitti:
Ei ole perussuomalaisen logiikalla sähköautoja kun ne ladataan hiilivoimalla, vesivoimalla, aurinkovoimalla, ydinvoimalla, omalla polttomoottorilla ym.
Mitä sä vingut tääl oikee? Mene Trafille vinkumaan noita sun psykoottisia hourailuitas niin ne nauraa sut pihalle sieltä, kun sepostat että corolla hybrid on sähköauto ja käyttövoima sähkö. Voin tulla kuvaamaan kaiken.
Corolla on itselataava hybridiauto, ja vuorottelee ajoa polttomoottorilla, sähköllä tai molemmilla yhtä aikaa ajonaikana.
Sähköllä ajon aikana Corolla on sähköauto.
NHB totesi hyvin ”Sähköautolla on valtava potentiaali romuttaa polttomoottoriautojen arvo”. Jos bensa-autoa ei voi muuttaa biopolttoaineella toimivaksi se tapahtuu varmasti. Ei näytä saavan?! Tuota öh täytyneekin mennä vissiin autokaupoille, siis sähköautokaupoille ja pikaisesti ennenkuin vetelä jää käteen.
Kiihdytysramppi riittää hyvin 120 nopeuden saavuttamiseen.
Hybridiauton pointti ei ole kiihtyvyydessä.
Kyllä se minulla vähän oli, jos ei pointti niin ainakin yksi valintaan vaikuttanut tekijä
Valitse sellainen auto mikä kiihtyy tarpeidesi mukaan.
Juu juu, auto on ihan riittävän nopeasti kiihtyvä hybridi. Tarkoitin vain että jollekin hybridi- tai sähköauton pointti voi olla kiihtyvyys. Minulle ei ykkösjuttu, muttei merkityksetönkään.
Puolet ajasta sähköllä, jopa enemmänkin. Eikä sinun tarvitse ladata akkua - auto tekee sen puolestasi.
Toyotan sivuilta markkinointitekstiä. Valehtelua se on muunnetun totuuden kertominenkin ja lukijan tarkoituksellinen harhaanjohtamisyritys.
Toyota sanoo ovelasti, että puolet ajasta sähköllä. Ei siis puolet ajosta tai puolet matkasta. Kuinka moni lukija mieltää, että tuo tarkoittaa "puolet matkasta". Suoranaisesti Toytoa ei valehtele niin, että voisi raastupaan viedä asian. Riittävän ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä, jossa auto seisoo valoissa tai jonossa lähes koko ajan, Toyota tosiaan voi mennä puolet ajasta sähköllä. Tai ei oikeastaan mennä vaan seisoa paikallaan sähköllä.
Ja tuo "sinun ei tarvitse ladata - auto tekee sen itse". Tästä olen kirjoittanut ennenkin, enkä aloita samaa juttua uudestaan enempää, mutta tuollakin lauseella yritetään antaa kuva, että auto voisi ajaa aidosti sähköenergialla vaikka tosiasiassa autossa on vain sähkötoiminen polttoaineen kulutusta vähentävä järjestelmä. Auto pystyy ottamaan talteen pienen osan bensalla tuotetusta liike-energiasta ja näin ollen ajaa sähköllä pikkiriikkisen. Liian rehvakasta on sanoa, että auto olisi sähköauto sen ajan, kun sähkömoottori on käynnissä.
Minulla ei ole Toyotaa vastaan mitään, ärsyttää vain tuo suoranainen valehtelu mainonnassa. Juuri olin kurvailemassa työmatkalla Toyota Yariksella, enkä edelleenkään pidä kuminauhavedosta, mutta muuten auto oli ihan ok omaan kokoluokkaansa. Sähkölläkin se kulki pikkiriikkisen. Parkkipaikalta peruuttaessa pääsin lähes koko auton pituuden verran peruuttamaan ennen kuin polttomoottori käynnistyi.
Ilmiselvästi tämä on luokiteltavissa otsikon mukaiseksi polttomottoriauton puolustuspuheenvuoroksi ainakin, jos pyrimme olemaan yhtä tarkkoja faktoissa kuin Toyota mainoksissaan.
Me ajettiin äsken 1,8 l ilman karvalakkia Helsingissä ainakin puolet matkasta sähköllä, ja vähintään puolet pienemmällä kulutuksella 1,8 litraiseen verrattuna 3.2 l 100/km. 1/4 pienemmällä kiihtyvyydellä ei ole mitään merkitystä normiajossa (aikuisten oikeasti)
@HybridRules kirjoitti:
Puolet ajasta sähköllä, jopa enemmänkin. Eikä sinun tarvitse ladata akkua - auto tekee sen puolestasi.
Toyotan sivuilta markkinointitekstiä. Valehtelua se on muunnetun totuuden kertominenkin ja lukijan tarkoituksellinen harhaanjohtamisyritys.
Toyota sanoo ovelasti, että puolet ajasta sähköllä. Ei siis puolet ajosta tai puolet matkasta. Kuinka moni lukija mieltää, että tuo tarkoittaa "puolet matkasta". Suoranaisesti Toytoa ei valehtele niin, että voisi raastupaan viedä asian. Riittävän ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä, jossa auto seisoo valoissa tai jonossa lähes koko ajan, Toyota tosiaan voi mennä puolet ajasta sähköllä. Tai ei oikeastaan mennä vaan seisoa paikallaan sähköllä.
Ja tuo "sinun ei tarvitse ladata - auto tekee sen itse". Tästä olen kirjoittanut ennenkin, enkä aloita samaa juttua uudestaan enempää, mutta tuollakin lauseella yritetään antaa kuva, että auto voisi ajaa aidosti sähköenergialla vaikka tosiasiassa autossa on vain sähkötoiminen polttoaineen kulutusta vähentävä järjestelmä. Auto pystyy ottamaan talteen pienen osan bensalla tuotetusta liike-energiasta ja näin ollen ajaa sähköllä pikkiriikkisen. Liian rehvakasta on sanoa, että auto olisi sähköauto sen ajan, kun sähkömoottori on käynnissä.
Minulla ei ole Toyotaa vastaan mitään, ärsyttää vain tuo suoranainen valehtelu mainonnassa. Juuri olin kurvailemassa työmatkalla Toyota Yariksella, enkä edelleenkään pidä kuminauhavedosta, mutta muuten auto oli ihan ok omaan kokoluokkaansa. Sähkölläkin se kulki pikkiriikkisen. Parkkipaikalta peruuttaessa pääsin lähes koko auton pituuden verran peruuttamaan ennen kuin polttomoottori käynnistyi.
Ilmiselvästi tämä on luokiteltavissa otsikon mukaiseksi polttomottoriauton puolustuspuheenvuoroksi ainakin, jos pyrimme olemaan yhtä tarkkoja faktoissa kuin Toyota mainoksissaan.
Ei välttämättä valehtelua, mutta hieman harhaan johtamista. Edelleen ajotavalla voi voittaa hybridit, se ei ole kuvitelmaa vaan faktaa. Mikään ”normi” kulutus ei pidä paikkaansa,.
Rohkeimpien ennusteiden mukaan vuonna 2030 Euroopassa myytävistä uusista henkilöautoista puolet on bensiinihybridejä – eli malleja, joissa yhdistyvät bensiini- ja sähkömoottorin hyödyt.
Dieselautojen osuus laskisi alle kymmenen prosentin, sillä hybridit syövät niiden suosiota jo nyt. Toyota Yaris -koeajon jälkeen on helppo ymmärtää, miksi näin käy.
Koeajoautot oli varustettu Suomessa (!) kehitetyllä Driveco-järjestelmällä, joka kerää tietoja reitistä, sen kestosta sekä keskinopeudesta. Driveco vertailee lisäksi eri energiamuotojen käyttöä reitillä.
Reittien pituus vaihteli 40-110 kilometriin. Lyhyellä matkalla paras autokunta ajoi yli puolet kilometreistään sähköllä. Huonoinkin tulos oli 22 prosenttia.
Reitteihin käytetystä ajoajasta parhaimmillaan kaksi kolmannesta oli sähköajoa. Sähkömoottorin edut tulivat selkeimmin esiin hitaassa ja pysähtelevässä taajamaliikenteessä, jossa keskinopeus oli 40 kilometriä tai sen alle.
Hybridiauton hyöty onkin suurin taajamissa. Maantiellä ja pitkillä etäisyyksillä tekniikka ei auta yhtä paljon.
Toyota C-HR:ssä lasku- ja säästöpyrkimyksiä auttaa oivallinen monitoiminäyttö. Kun polttoaineen kulutuspylväs jää ajoittain vain 1-2 litran tasolle, ratissa tietää onnistuneensa.
Quu, viittisitkö mainita lähteen kun copypasteat noita juttuja? Helpottaa mm. lähdekritiikkiä.
Laitoin tripparin päälle edellisen tankkauksen jälkeen. Puolella tankilla ajanut 800km, eli laskennallisesti 3,75 l / 100km. Harmillisesti lopputankki menee lataamatta, mikä nostanee tämän tankillisen keskikulutuksen jonnekin 5 ja 5,5 väliin
Sellutehtaiden tuottamasta hiilidioksidi riittäisi koko Suomen liikennepolttoaineiden valmistukseen. Miksipä ei myytäisi sellun lisäksi uusiutuvaa hiiltä sisältävää polttoainettakin. https://yle.fi/uutiset/3-10818795
Vahvasti on Shellin PtX-siipi edustettuna parhaillaan käynnissä olevassa ICE2019-konferensissa, joten kohta alkanee tapahtua suuremassa mittakaavassa. https://www.sintef.no/projectweb/ice2019/
Kiitos Vesa vinkeistä, en ajatellut tuon tekniikan olevan jo noin pitkällä. Olemme tässä kohtaa ”onnellisessa” tilanteessa, eli fossiilisten polttoaineiden hintamme verotus on ollut kovaa, eikä meillä biopolttoaineiden valmistus kaadu niin helposti kannattavuus laskelmiin. Toisaalta mistä valtio ottaa tilalle menettämänsä niistä saatavat verotulot. Hallitusohjelmassa näkyi jo olevan fossiilisten vuotuiset kasvavat veronnostot, joka myös vahvistaa bioenergian asemaa. Toisaalta mistä valtio ottaa tilalle menettämänsä niistä saatavat verotulot.
Kävin edellisenä kesänä merkkiliikkeessä ajamassa samanlaista autoa kuin itselläni on. Koeajo Vitaran keskikulutus näytti 7,6l/100km. Näytin myyjälle oman autoni 4,6l/100km keskikulutuksen kysyen mikä tuossa esittelyautossa on vikana? No, hän hymähti ja arvaten ymmärsi yskän. Nyt yritän päästä eroon omasta ajotavastani edes hieman, se vaan käy hermoille tuo jatkuva itsensä kanssa kilpaileminen ja sainkin kulumaan jo yli 5l/100km. Siskoni Prius kuluttaa saman verran.
_Quu tuntuu olevan vakaa Toyota uskovainen ja uskon asioissahan ei järkipuheet auta... Uuden hybridi Corollan (1,8l) akkuhan on 3Ah (200V) eli hyvinkin vaatimaton. Sillä taitaa päästä n. 2km. Eli jos Corollalla ajelee 4km niin puolet matkasta menee sähköllä. Pidemmällä matkalla sähköajon osuus laskee. Aika vaatimatonta on tällainen hybridiajo. Polkupyörä olisi parempi vaihtoehto Corollalle.
@tatl kirjoitti:
_Quu tuntuu olevan vakaa Toyota uskovainen ja uskon asioissahan ei järkipuheet auta... Uuden hybridi Corollan (1,8l) akkuhan on 3Ah (200V) eli hyvinkin vaatimaton. Sillä taitaa päästä n. 2km. Eli jos Corollalla ajelee 4km niin puolet matkasta menee sähköllä. Pidemmällä matkalla sähköajon osuus laskee. Aika vaatimatonta on tällainen hybridiajo. Polkupyörä olisi parempi vaihtoehto Corollalle.
Minä en ole akunkokoon kiinnittänyt mitään huomiota, ei se kuitenkaan ole noin suoraviivaista että joka toinen kaksikilometriä mennään sähköllä ja toinen polttomoottorilla, sehän tekisi 50 50 kovemmissa nopeuksissa mennään kuitenkin pääasiassa sekakäytöllä pääasiassa polttomoottorilla.
Merkkiuskollisuudesta voin sanoa ettei ole vertailukelpoista vaihtoehtoa, korealaisiin kaksoiskytkinvirityksiin en sekoa. Automatti on ainoa vaihtoehto, volkkarin ja audin automaatteja on meillä ollut useita etenkin työsuhdeautoina. Kiitos riitti, liikaa takuunaikaisia vikoja.
Kumma juttu että Suomen eniten myydystä autosta löytyy noin paljon heikkouksia. Voisi kuvitella että nimenomaan vähän myydyissä autoissa olisi puutteita.
@▫️ kirjoitti:
Kumma juttu että Suomen eniten myydystä autosta löytyy noin paljon heikkouksia. Voisi kuvitella että nimenomaan vähän myydyissä autoissa olisi puutteita.
Kaikissa valinnoissa on kaksipuolta, ehkä autonvalinnassakin vaaka kallistuu hyvien puolelle.
Suht hyvin, jos viallisella autolla pääsee muutaman sadan metrin päähän rallin maailmanmestaruudesta. Kai sillä oli siis ihan hyvin pärjätty aiemmissa kisoissa.
Sitten toki pitäisi vielä keksiä, miten tuo liittyy siviiliautoihin.
Olen vuosikymmeniä vertaillut tuttavieni autojen (ei niiden mitkä puhuvat vain huolloista). Toyota näyttää olevan ylivoimainen. Nyt tuli yksittäinen pettymys kun siskoni Priuksesta vaihdettiin oikean etupyörän laakeri jo 70 tkm:ssä. Toisen Corollasta laturi 140tkm:ssa. Varsinainen vikapesäke koko autoko? Mm. Volvossa v 50 kaikki etupään laakerit vaihdettiin alle 100tkm, kyseessä oli koko paketti joka vaihdettiin merkkiliikkeessä ja auto laukesi lopulta huonon työn vuoksi Turun ja Vaasan välille, toki sanoin pojalleni tuon auton olevan sen arvoinen, hiton hyvä ajettava, kunnes tuli välittömästi seuraava tonnin vika ja hän sanoi ei helvetti. Samalla hän seurasi vanhan Swiftini vikoja, ei ainuttakaan laakeria, ei ihmeen puslia, ei mitään sähköjuttuja (eihän siinä mitään sellaisia juuri ollutkaan) paitsi pakoputki, sitä tuli vaihdettua (ei ollut rosteria aikoinaan). Peugeotin sähköviat olivat vertaansa vailla, ”yritimme” korjata niitä toki, nauroimme kuorossa kun kuulimme PSA:n suunnittelevan sähköautoa. On totta, että Suzuki oli 13 vuotias kun vaihdoin alkuperäisen akun varmuuden vuoksi. Tuo ryökäle tosin ruostui vähitellen (katsoin päiväkirjasta) näkyvästi jo 15 vuotiaasta alkaen. Siis tämä on vain toteamus ei muuta, vm 1995 sedan, viimeisiä valmistettu Japanissa. En itsekään usko jälkeenpäin tuohon, taisi hölmöllä olla vain hyvä tuuri. Kaikesta tällä kertaa tuosta tosin on tarkka päiväkirja säätä myöten. Nuo olivat parhaat, en kehtaa edes sanoa muutamista muista joita piti korjata nopeasti, seuraava vika nimittäin oli jo odottamassa.
Ton sun vinkumisen sijaan enää et ees näköjään yritä keksiä jotain esimerkkejä tulevista sähköautoista - no tietysti vähän vaikeaahan se on kun mitään ei ole tulossa.
Corolla on itselataava hybridiauto, ja vuorottelee ajoa polttomoottorilla, sähköllä tai molemmilla yhtä aikaa ajonaikana.
Sähköllä ajon aikana Corolla on sähköauto.
NHB totesi hyvin ”Sähköautolla on valtava potentiaali romuttaa polttomoottoriautojen arvo”. Jos bensa-autoa ei voi muuttaa biopolttoaineella toimivaksi se tapahtuu varmasti. Ei näytä saavan?! Tuota öh täytyneekin mennä vissiin autokaupoille, siis sähköautokaupoille ja pikaisesti ennenkuin vetelä jää käteen.
Toyota Corolla kiilasi ylivoimaiseen kärkeen.
Hybridi jyrää tyylikkäästi kilpailijoiden kolmipyttyset räpättimet.
Mitähän tuommoinen 122 hevosvoimainen Toyota Corolla Hybrid kiihtyy nollasta sataan ?
Autoni voikin muuttaa eFlexFuelin sivujen mukaan (bio)etanoli käyttöiseksi. Vaikuttaako moottorin kestävyyteen?
Kiihdytysramppi riittää hyvin 120 nopeuden saavuttamiseen.
Hybridiauton pointti ei ole kiihtyvyydessä.
Kyllä se minulla vähän oli, jos ei pointti niin ainakin yksi valintaan vaikuttanut tekijä
Valitse sellainen auto mikä kiihtyy tarpeidesi mukaan.
12.1 sekuntia TM:n mukaan. On kyllä surkea tulos.
Juu juu, auto on ihan riittävän nopeasti kiihtyvä hybridi. Tarkoitin vain että jollekin hybridi- tai sähköauton pointti voi olla kiihtyvyys. Minulle ei ykkösjuttu, muttei merkityksetönkään.
Kiihtyvyys 0—100 km/h 8,1s
Puolet ajasta sähköllä, jopa enemmänkin. Eikä sinun tarvitse ladata akkua - auto tekee sen puolestasi.
Toyotan sivuilta markkinointitekstiä. Valehtelua se on muunnetun totuuden kertominenkin ja lukijan tarkoituksellinen harhaanjohtamisyritys.
Toyota sanoo ovelasti, että puolet ajasta sähköllä. Ei siis puolet ajosta tai puolet matkasta. Kuinka moni lukija mieltää, että tuo tarkoittaa "puolet matkasta". Suoranaisesti Toytoa ei valehtele niin, että voisi raastupaan viedä asian. Riittävän ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä, jossa auto seisoo valoissa tai jonossa lähes koko ajan, Toyota tosiaan voi mennä puolet ajasta sähköllä. Tai ei oikeastaan mennä vaan seisoa paikallaan sähköllä.
Ja tuo "sinun ei tarvitse ladata - auto tekee sen itse". Tästä olen kirjoittanut ennenkin, enkä aloita samaa juttua uudestaan enempää, mutta tuollakin lauseella yritetään antaa kuva, että auto voisi ajaa aidosti sähköenergialla vaikka tosiasiassa autossa on vain sähkötoiminen polttoaineen kulutusta vähentävä järjestelmä. Auto pystyy ottamaan talteen pienen osan bensalla tuotetusta liike-energiasta ja näin ollen ajaa sähköllä pikkiriikkisen. Liian rehvakasta on sanoa, että auto olisi sähköauto sen ajan, kun sähkömoottori on käynnissä.
Minulla ei ole Toyotaa vastaan mitään, ärsyttää vain tuo suoranainen valehtelu mainonnassa. Juuri olin kurvailemassa työmatkalla Toyota Yariksella, enkä edelleenkään pidä kuminauhavedosta, mutta muuten auto oli ihan ok omaan kokoluokkaansa. Sähkölläkin se kulki pikkiriikkisen. Parkkipaikalta peruuttaessa pääsin lähes koko auton pituuden verran peruuttamaan ennen kuin polttomoottori käynnistyi.
Ilmiselvästi tämä on luokiteltavissa otsikon mukaiseksi polttomottoriauton puolustuspuheenvuoroksi ainakin, jos pyrimme olemaan yhtä tarkkoja faktoissa kuin Toyota mainoksissaan.
180 hevosvoimaisen 2.0l lippulaiva mallin luvataan kiihtyvän noin. TM mittasi 1.8l karvalakin.
Me ajettiin äsken 1,8 l ilman karvalakkia Helsingissä ainakin puolet matkasta sähköllä, ja vähintään puolet pienemmällä kulutuksella 1,8 litraiseen verrattuna 3.2 l 100/km. 1/4 pienemmällä kiihtyvyydellä ei ole mitään merkitystä normiajossa (aikuisten oikeasti)
Ei välttämättä valehtelua, mutta hieman harhaan johtamista. Edelleen ajotavalla voi voittaa hybridit, se ei ole kuvitelmaa vaan faktaa. Mikään ”normi” kulutus ei pidä paikkaansa,.
Rohkeimpien ennusteiden mukaan vuonna 2030 Euroopassa myytävistä uusista henkilöautoista puolet on bensiinihybridejä – eli malleja, joissa yhdistyvät bensiini- ja sähkömoottorin hyödyt.
Dieselautojen osuus laskisi alle kymmenen prosentin, sillä hybridit syövät niiden suosiota jo nyt. Toyota Yaris -koeajon jälkeen on helppo ymmärtää, miksi näin käy.
Koeajoautot oli varustettu Suomessa (!) kehitetyllä Driveco-järjestelmällä, joka kerää tietoja reitistä, sen kestosta sekä keskinopeudesta. Driveco vertailee lisäksi eri energiamuotojen käyttöä reitillä.
Reittien pituus vaihteli 40-110 kilometriin. Lyhyellä matkalla paras autokunta ajoi yli puolet kilometreistään sähköllä. Huonoinkin tulos oli 22 prosenttia.
Reitteihin käytetystä ajoajasta parhaimmillaan kaksi kolmannesta oli sähköajoa. Sähkömoottorin edut tulivat selkeimmin esiin hitaassa ja pysähtelevässä taajamaliikenteessä, jossa keskinopeus oli 40 kilometriä tai sen alle.
Hybridiauton hyöty onkin suurin taajamissa. Maantiellä ja pitkillä etäisyyksillä tekniikka ei auta yhtä paljon.
Toyota C-HR:ssä lasku- ja säästöpyrkimyksiä auttaa oivallinen monitoiminäyttö. Kun polttoaineen kulutuspylväs jää ajoittain vain 1-2 litran tasolle, ratissa tietää onnistuneensa.
Quu, viittisitkö mainita lähteen kun copypasteat noita juttuja? Helpottaa mm. lähdekritiikkiä.
Laitoin tripparin päälle edellisen tankkauksen jälkeen. Puolella tankilla ajanut 800km, eli laskennallisesti 3,75 l / 100km. Harmillisesti lopputankki menee lataamatta, mikä nostanee tämän tankillisen keskikulutuksen jonnekin 5 ja 5,5 väliin
Google-haku Quun tekstistä:
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/jopa-puolet-matkasta-voi-ajaa-sahkovoimalla/762774/
Kiitos. Mutta noin yleisellä tasolla, jos lainaa tekstiä niin olisi reilua kertoa että se on lainaus ja mainita lähde.
Sellutehtaiden tuottamasta hiilidioksidi riittäisi koko Suomen liikennepolttoaineiden valmistukseen. Miksipä ei myytäisi sellun lisäksi uusiutuvaa hiiltä sisältävää polttoainettakin.
https://yle.fi/uutiset/3-10818795
Vahvasti on Shellin PtX-siipi edustettuna parhaillaan käynnissä olevassa ICE2019-konferensissa, joten kohta alkanee tapahtua suuremassa mittakaavassa.
https://www.sintef.no/projectweb/ice2019/
Kiitos Vesa vinkeistä, en ajatellut tuon tekniikan olevan jo noin pitkällä. Olemme tässä kohtaa ”onnellisessa” tilanteessa, eli fossiilisten polttoaineiden hintamme verotus on ollut kovaa, eikä meillä biopolttoaineiden valmistus kaadu niin helposti kannattavuus laskelmiin. Toisaalta mistä valtio ottaa tilalle menettämänsä niistä saatavat verotulot. Hallitusohjelmassa näkyi jo olevan fossiilisten vuotuiset kasvavat veronnostot, joka myös vahvistaa bioenergian asemaa. Toisaalta mistä valtio ottaa tilalle menettämänsä niistä saatavat verotulot.
Kävin edellisenä kesänä merkkiliikkeessä ajamassa samanlaista autoa kuin itselläni on. Koeajo Vitaran keskikulutus näytti 7,6l/100km. Näytin myyjälle oman autoni 4,6l/100km keskikulutuksen kysyen mikä tuossa esittelyautossa on vikana? No, hän hymähti ja arvaten ymmärsi yskän. Nyt yritän päästä eroon omasta ajotavastani edes hieman, se vaan käy hermoille tuo jatkuva itsensä kanssa kilpaileminen ja sainkin kulumaan jo yli 5l/100km. Siskoni Prius kuluttaa saman verran.
Minä laitoin noita kulutuslukemia, kun tuntuu oleva eräille tärkeitä, henkilökohtaisesti niillä desilitroilla ei ole merkitystä.
_Quu tuntuu olevan vakaa Toyota uskovainen ja uskon asioissahan ei järkipuheet auta... Uuden hybridi Corollan (1,8l) akkuhan on 3Ah (200V) eli hyvinkin vaatimaton. Sillä taitaa päästä n. 2km. Eli jos Corollalla ajelee 4km niin puolet matkasta menee sähköllä. Pidemmällä matkalla sähköajon osuus laskee. Aika vaatimatonta on tällainen hybridiajo. Polkupyörä olisi parempi vaihtoehto Corollalle.
Minä en ole akunkokoon kiinnittänyt mitään huomiota, ei se kuitenkaan ole noin suoraviivaista että joka toinen kaksikilometriä mennään sähköllä ja toinen polttomoottorilla, sehän tekisi 50 50 kovemmissa nopeuksissa mennään kuitenkin pääasiassa sekakäytöllä pääasiassa polttomoottorilla.
Merkkiuskollisuudesta voin sanoa ettei ole vertailukelpoista vaihtoehtoa, korealaisiin kaksoiskytkinvirityksiin en sekoa. Automatti on ainoa vaihtoehto, volkkarin ja audin automaatteja on meillä ollut useita etenkin työsuhdeautoina. Kiitos riitti, liikaa takuunaikaisia vikoja.
Kumma juttu että Suomen eniten myydystä autosta löytyy noin paljon heikkouksia. Voisi kuvitella että nimenomaan vähän myydyissä autoissa olisi puutteita.
Kaikissa valinnoissa on kaksipuolta, ehkä autonvalinnassakin vaaka kallistuu hyvien puolelle.
Toyotan vikoja on päivitelty ihan sieltä huipulta alkaen kuten MM-rallisarjan jutusta voinee päätellä. Tästä on vaiettu 21 vuotta.
https://www.iltalehti.fi/ralli/a/822fd0c3-318e-46b8-8b6a-9b8b20f6ca72
Suht hyvin, jos viallisella autolla pääsee muutaman sadan metrin päähän rallin maailmanmestaruudesta. Kai sillä oli siis ihan hyvin pärjätty aiemmissa kisoissa.
Sitten toki pitäisi vielä keksiä, miten tuo liittyy siviiliautoihin.
Olen vuosikymmeniä vertaillut tuttavieni autojen (ei niiden mitkä puhuvat vain huolloista). Toyota näyttää olevan ylivoimainen. Nyt tuli yksittäinen pettymys kun siskoni Priuksesta vaihdettiin oikean etupyörän laakeri jo 70 tkm:ssä. Toisen Corollasta laturi 140tkm:ssa. Varsinainen vikapesäke koko autoko? Mm. Volvossa v 50 kaikki etupään laakerit vaihdettiin alle 100tkm, kyseessä oli koko paketti joka vaihdettiin merkkiliikkeessä ja auto laukesi lopulta huonon työn vuoksi Turun ja Vaasan välille, toki sanoin pojalleni tuon auton olevan sen arvoinen, hiton hyvä ajettava, kunnes tuli välittömästi seuraava tonnin vika ja hän sanoi ei helvetti. Samalla hän seurasi vanhan Swiftini vikoja, ei ainuttakaan laakeria, ei ihmeen puslia, ei mitään sähköjuttuja (eihän siinä mitään sellaisia juuri ollutkaan) paitsi pakoputki, sitä tuli vaihdettua (ei ollut rosteria aikoinaan). Peugeotin sähköviat olivat vertaansa vailla, ”yritimme” korjata niitä toki, nauroimme kuorossa kun kuulimme PSA:n suunnittelevan sähköautoa. On totta, että Suzuki oli 13 vuotias kun vaihdoin alkuperäisen akun varmuuden vuoksi. Tuo ryökäle tosin ruostui vähitellen (katsoin päiväkirjasta) näkyvästi jo 15 vuotiaasta alkaen. Siis tämä on vain toteamus ei muuta, vm 1995 sedan, viimeisiä valmistettu Japanissa. En itsekään usko jälkeenpäin tuohon, taisi hölmöllä olla vain hyvä tuuri. Kaikesta tällä kertaa tuosta tosin on tarkka päiväkirja säätä myöten. Nuo olivat parhaat, en kehtaa edes sanoa muutamista muista joita piti korjata nopeasti, seuraava vika nimittäin oli jo odottamassa.