Yhteys oli siinä että yhden yksittäisen ihmisen ei ole tarvetta ottaa suurta autolainaa vain siksi että juuri hänen Opel Astransa väitetään aiheuttavan maailmanlopun.
>
Astra mainittu! Kolme löytyy pihalta, joten olen syyllinen kaikkeen! Tulkaa ja vetäkää kölin alta.
Yhteys oli siinä että yhden yksittäisen ihmisen ei ole tarvetta ottaa suurta autolainaa vain siksi että juuri hänen Opel Astransa väitetään aiheuttavan maailmanlopun.
>
Astra mainittu! Kolme löytyy pihalta, joten olen syyllinen kaikkeen! Tulkaa ja vetäkää kölin alta.
Meillä on Chevrolet Cruze, se on käytännössä Astra.
@Lukija31722 kirjoitti:
Ja taas (tuossa yllä) polttomoottoriauton kulutus pompsahti yli 10 litraan satasella, kun henkilö oli siirtynyt sähköautoon. No, onhan niitä yli kymmenen litran autoja oikeastikin olemassa mutta eivät ne ihan niitä tavallisimpia ole.
Ei sinua ainakaan matemaatikoksi voi haukkua.
Esim. 5,5 litran kulutuksella sadalla ja 50 000 km vuosi tekee tämän päivän hinnalla 1.78 € 95 E vuodessa euroja yhteensä 4895 euroa ja huolloissa varmaan säästyy n. 200 euroa.
Ja oikeesti vastaavan kokoinen citymaasturi polttomoottorilla vie varmaan n. 7,5 litraa jolloin vuoden polttoainekulut ovat n. 6675 euroa ja oikeesti polttonesteiden hinta tulee nousemaan koko ajan.
Lisäksi sähköautoilija saa parhaimman mahdollisen ajoneuvon käyttöönsä kaikin mukavuuksin.
10l/100km x 1,7€/l x 500x100km - 10500kWh x 0,15€/kWh = 6925€
Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan - itsekin aion sellaisen seuraavaksi autokseni hankkia, ehkä jo kakskyt-luvulla.
Rekisteröinnit
Kokonaismäärä vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla oli 6,41 miljoonaa
Niistä vajaa 130000 on sähköautoja, jos ? tuon olen tulkinnut oikein, on sähköautot vielä nappikauppaa.
@_Quu kirjoitti:
Rekisteröinnit
Kokonaismäärä vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla oli 6,41 miljoonaa
Niistä vajaa 130000 on sähköautoja, jos ? tuon olen tulkinnut oikein, on sähköautot vielä nappikauppaa.
Sähköautojen määrä kuitenkin kasvaa koko ajan. Jo nytkin Tesloja näkee liikenteessä ihmeen usein, kun ajattelee, että niitä on valmistettu alle 10 vuotta ja niiden vuotuinen tuotantomäärä on ollut olematon verrattuna dino-merkkeihin.
@740 GLE kirjoitti:
Samaa autoa (Ford Mach-E) mietin itsekin verotusarvon alennuksesta kuullessani. Nyt kun liisari kiinnostaisi oikeasti, työvuodet loppuvat kesken, mutta nauttikaa edusta te jotka vielä ehditte!
@740 GLE kirjoitti:
Kyse onkin siitä, kuinka suuren preemion voin antaa matalien käyttökulujen nojalla sähkärin hintaa perinteisellä diesellogiikalla arvioidessani. Vuoden tai parin keskimääräistyksellä minä saan sen selville.
Perinteinen Diesellogiikka on valmiutta maksaa suurempi ostohinta halvempien käyttökustannusten toivossa ja sehän pätee myös sähköautoon varsin hyvin.
Olen hämmästynyt keskustelun saamasta käänteestä, koska tarkoitukseni oli kirjoittaa sähköautomyönteisesti hyväksyneeni jo kohtaloni, sillä näen itsekin sähköauton tähänastisen jatkumon seuraavana vaiheena. Juuri siksi olen keräämässä dataa sähkäristä maksettavan preemion mitoittamiseksi vastaavan kokoiseen polttikseen verrattuna. Odotin pikemminkin joutuvani syytetyksi takinkääntämisestä ja siksi saamani palaute pääsi yllättämään.
@M880 kirjoitti:
Ostan tuon argumentin, mutta minusta se on eri argumentti kuin se että Kiinassa ja Lontoossa on paljon ihmisiä. "Mutku Kiina" on mielestäni huonoimpia argumentteja sille ettei itse tarvitse tehdä mitään.
Oletan tämän perustuvan osin NIMBYyn ja osin virheelliseen ajatukseen valtakunnan rajojen vaikutuksesta globaalille luonnolle? Sen verran hommassa on ideaakin, että kaiken optimoinnin periaattein ensimmäiset optimointikierrokset isoimpien virheiden osalta antavat parhaan saannon pienimmällä ponnistuksella. Juuri siksi vaikkapa ilmaa on tosiaan helpointa puhdistaa suurimpien saastuttajien osalta.
Tässä tapauksessa vain sen saasteen jyvittäminen nokkaa kohden keikauttaakin päästötaseen meidän tappioksemme HybridRulesin Teslasta huolimatta. Oikeasti meidän ongelmamme on juuri tuo "nokkaa kohden", sillä meitä on täällä aivan liikaa millekään länsimaiselle elintasolle. Ensimmäinen katastrofi ei aiheudu kiinalaisten ja intialaisten halusta ajaa autoa, vaan heidän aivan todellisesta tarpeestaan saada jääkaappi, jossa säilyttää ruokaansa ettei se pilaannu. Sitä sähköä ei löydy mistään.
Minusta jokaisen pitäisi kuitenkin pyrkiä vähintäänkin laskevaan trendiin päästöjensä kanssa. Se ei tarkoita teslakauppaan menemistä, vaan sitä että ottaa asian tosissaan ja miettii mitä pystyy tekemään.
Aivan. Mökki on oma valinta, mutta nyt on taas parin viikonlopun riehumisen jälkeen klapit pinossa. Liiteri täynnä, yksi pino etelän puolen seinällä ja loput verannan alla. Talvella ei sähkölämmitystä käytetä mökillä ollessa alle -20 asteen pakkasessa lainkaan, vaan lämmitys hoituu energiatehokkaalla uunilla. Kaikki puut on hakattu kestävällä tavalla mökkitontin harvennushakkuuna vain tämän vuoden laskennallinen kasvu kaataen. Nyt ei puustosta tarvitsekaan ottaa osinkoja ulos muutamaan vuoteen, vaan ainakin seuraavien kolmen vuoden kasvu jää tuottamaan korkoa korolle biomassana.
En pysty lukemaan autoni todellisia kuluja lehdestä tai internetistä, emme osta anekaupan tuotteita osta-ja-heitä-pois periaatteella tiuhaan vaihtaen, vaan toimimme säästäväisesti vaikka siihen ei taloudellista pakkoa olekaan. Oma ajaminen ja oma auton huoltaminen osin itse vetävät kustannukset aivan muualle kuin "tavallisten autoilijoiden" lukemille. Kun nyt yli 7 vuoden jälkeen painan Spritmonitorissa "Consumption Ranking" nappia, päädyn autoni kanssa samanlaisten vertailussa sijalle 5/257 autoni NEDC normikulutuksella 0.6 litraa voittajalle hävinneenä. Tämän nojalla minun ajotapaani ja laskutapaani onkin arvosteltu vaikka miten. Vaimoni auto on nyt ensimmäisenä kesänään sijalla 1/165, vaikka hän antaakin muille selkeää tasoitusta ajamalla työpaikan parkkihallissa ylimpään kerrokseen muiden siistikylkisten autojen sekaan. Parkkihallin rampeissa palaa pelkän työmatkan kannalta ylimääräistä polttoainetta, mutta se on hinta vielä vuosienkin jälkeen siistillä autolla ajamisesta.
Saman kulutusseurantasivuston sähköautojen keskikulutus on 16.3 kWh/100 km. Kaikille sähköautokuskeille tämä ei tosin riitä, vaan he katsovat tarpeelliseksi ajaa keskimäärin 23.24 kWh/100 km kuluttavalla suurella katumaasturilla. Onkohan tässä ajatuksena, että koska taivaspaikka aukeaa investoimalla siihen riittävästi rahaa, silloin myös riittävä kulutus edistää samaa pyrkimystä?
HR:n Tesla ja henkilökohtainen liikenteen CO2-päästön nollaaminen ei toisiaan auta. Eikä se, että GLE puolittaa aiheuttamansa päästöt, kuten GLE on jossain yhteydessä todennut olevan "hänen osuutensa".
Henkilöautojen liikennepäästöt ovat olemassa olevan tekniikan takia helpoin ja nopein tapa vähentää päästöjä. Vaikka se ei riitäkään, niin onhan se hyvä alku. Eikä ole tolkkua ajatuksessa, että ei vähennetä henkilöautoliikenteen päästöjä, koska ne ovat vain 10% Suomen päästöistä ja Suomen päästöt yksi hyttysen kakka maailman päästöistä. Vai onko?
@HybridRules kirjoitti:
En ole mikään ympäristöaktivisti, mutta nyppii silti vähän, että sähköautossa ei nähdä mitään muuta kuin kustannuspuoli hankintakriteerinä.
Otapa luurit pois korviltasi, niin kuulet itsekin, että "ei nähdä mitään muuta kuin kustannuspuoli" on aika raakaa liioittelua kun haussa on kuitenkin XC90 kokoluokkaa olevat tilat, jotka kulkevat selvästi XC90 taloudellisemmin.
Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko ihmiset olisivat valmiita pulittamaan euroja, jos voisi ostaa taivaspaikan ja tiedossa olisi, että vuoden 2022 tammikuun ekana päivänä lähtö tulee. Siinä sitä sitten voisi laskeskella tankkikirjan perusteella, paljonko minun kannattaa maksaa.
Anekaupan tunnusmerkistöä minäkin olen ollut keskustelussa aistivinani. Maksamalla riittävästi pääsee eroon
ikävästä säästämisestä ja voi rauhassa ajella puolet keskimääräistä sähköautoa enemmän kuluttavalla tietäen taivaspaikan olevan jo maksettuna. Etkö sinä usko sähköauton käytön edullisuuteen, vai miksi haluat kieltää sen verifioinnin kokeellisesti?
Koska et ymmärtänyt koko laskelmani perustetta ollenkaan, minäkin laitan leikiksi. Kas tässä viikonloppukevennys.
Pari elämässään toisilleen tuttua kaverusta sattui kuolemaan samoihin aikoihin ja Taivaan Porteilla elämän track recordia arvioitaessa osoittautui, että sähköautot olivat jääneet ostamatta (3 vuoden välein aina uusi ja isointa saatavissa olevaa ja eniten kuluttavaa mallia), eikä elämäntavoissa ollut muutenkaan vahvoja meriittejä. Pojille tuli komento alakertaan.
Uusien asukkaiden ilmaannuttua Piru tuli vaivihkaa katsomaan, miten kaveruksilla menee. Pirun pettymykseksi pojat lapioivat hiiliä hyvillä mielin ja kokivat olonsa oikein tyytyväiseksi. Tämä hieman ärsytti Pirua, koska eihän Helvettiin viihtymään tulla. Hän meni jututtamaan poikia ja sai kuulla näiden olevan Oulusta ja saaneen eläessään aivan tarpeekseen hyytävästä merituulesta, joten on mukavaa kun on kerrankin lämmintä.
Piru lähti niiltä sijoiltaan miettimään kostoa ja päätti kääntää lisää lämmintä toimistonsa termostaatista. Kaikille tuli kuuma ja Piru itsekin mietti, että kylläpäs tarkeneekin tavallista paremmin. Seuraavana aamuna hän lähti toiveikkaasti sorkkiaan hykerrellen jututtamaan uusia tulokkaita. Kaveruksilla meni edelleen hyvin, lämmintä oli nyt enemmän kuin olivat uskaltaneet toivoakaan. Piru pyörähti niiltä sijoiltaan, että häntä vain heilahti ja painui toimistoonsa vääntämään termostaatin saman tien tappiin saakka. Kaikille tuli kuuma. Muut Helvetin asukkaat olivat aivan nääntymässä ja armoton helle alkoi hiostaa Pirua itseäänkin. Voitostaan varmana hän meni katsomaan uusien asukkaiden vointia odottaen näiden nääntyvän paahtavassa helteessä. Ja mitä vielä, hehän olivat rantashortseissaan ja tyylittömissä Havajipaidoissaan bilettämässä grillin ääressä. Taisivat olla vähän humalassakin? Pirulla meni hermo ja hän säntäsi kysymään "mitä pirua tämä on olevinaan?". Aiheuttamastaan häiriöstä hieman nolona pojat selittivät, että Oulun kesässä ei ole ikinä ollut tällaista, tämähän on ihan kuin ulkomailla olisi, niin päätettiin vähän grillata ja ottaa olutta.
Piru totesi että johan nyt on minä itse, jos ei näille hulluille saada kuria. Niin hän painui suoraa päätä toimistoonsa ja väänsi termostaatin vastakkaiseen ääriasentoonsa. Kaikille tuli kylmä. Lopulta oli aivan helvetin kylmää ja Helvetin asukkaiden hampaan kalisivat sinisten huulten välissä. Pirun turkki pörhistyi parempaan lämmön talteenottoon. Vesiputket alkoivat jäätyä. Koko Helvetti oli yltä päältä huurteisen jään peitossa. Olosuhteet olivat muuttuneet aivan sietämättömiksi. Pirua itseäänkin paleli aivan pirusti, mutta hän arvioi oululaismiesten nujertamisen tämän omankin kärsimyksensä arvoiseksi ja lähti sarvet huurussa katsomaan mikä on pojilla meininki. Nyt mahtaa jätkiä palella, tähänhän he ovat tottuneet jo eläessään!
Ja mitä vielä! Pojilla oli nyt menossa Q-Stockiakin isompi mellakka. He heiluttivat suuria mustavalkoisia lippuja pitkähihaisiin "Mustela Erminea" nimikoituihin pelipaitoihin pukeutuneena. Pirulla meni hermo ja pettyneenä hän meni kysymään mitä helvettiä on tekeillä. No pojat tietenkin vastasivat, että eläessämme stadin kundit kettuilivat meille, että Kärpät voittaa mestaruuden vasta sitten kun Helvetti jäätyy ja sitä me tässä juhlitaan.
Päästörajoituksien ideana on ainakin toistaiseksi saada maailman kokonaispäästöt alennettua toimenpiteillä, jotka mahdollistavat nykyisenlaisen elämänmenon mahdollisimman vähäisillä leikkauksilla.
Ei kielletä autoilua vaan muutetaan autojen tekniikkaa niin, että CO2-päästöjä ei tule. Koska päästöjä ei voi leikata giljotiinilla poikki kerralla, pitää olla prosessi, joka alentaa päästöjä. Liikenteen puolella aloitus on henkilöautoilusta, koska siihen on tekniikka. Energiaahan on maailmankaikkeudessa vaikka kuinka ja ihminen oppii koko ajan uusia keinoja ottaa sitä haltuun. Energian säästäminen sinänsä ei ole tavoiteltavaa vaan saasteiden pienentäminen.
Riittävän pitkä toimintamatka vaatii ison lattian pinta-alan, koska akusto vie pirusti tilaa. Tämä kasvattaa sähköauton kokoa aika paljon. Painoa on reilusti enemmän kuin vastaavassa dieselautossa.
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Lisäpaino autossa syö renkaita ja renkaat ovat hinnoiltaan kalliimpia. Ei nämä mitään mitättömiä asioita ole. Lisäpaino on myös alustalle rasite ja uusitut osat varmasti kalliita. Näistä tulee vielä hyvä bisnes korjaamoille. Ajotavat ratkaisevat paljon mutta suorituskykyisillä autoilla korjaukset alustaan tulevat varmasti tutuksi.
@HybridRules kirjoitti:
Henkilöautojen liikennepäästöt ovat olemassa olevan tekniikan takia helpoin ja nopein tapa vähentää päästöjä. Vaikka se ei riitäkään, niin onhan se hyvä alku.
Sähköautot tai yleensä yhtään mikään vähänkään länsimaiselta elintasolta vaikuttava ei ole ratkaisu, koska meitä on täällä monta miljardia liikaa:
Keskimääräinen kulutus ylittää maapallon uusiutumiskyvyn jo puolessa vuodessa ja siitä keskimääräisestä kulutuksesta me hyväosaiset kulutamme lähes kaiken. Jos tuo hyvä jaetaan tasan, siitä ei riitä edes pienituloisimman suomalaisen elintasolle. Tässä on kysymys kondomeista eikä katalysaattoreista.
Tätä ei vain uskalleta sanoa ääneen, koska se on ikävän lähellä kysymystä siitä kuka meistä täällä on liikaa. Tässä mielessä ihmettelen Euroopan ja Japanin väestön vanhenemisen surkuttelua. Väestön väheneminen on suunnilleen parasta mitä maailmassa on tapahtunut pitkään aikaan ja tämä konsepti pitäisi saada myydyksi mahdollisimman laajasti koko maailmaan.
@HybridRules kirjoitti:
En ole mikään ympäristöaktivisti, mutta nyppii silti vähän, että sähköautossa ei nähdä mitään muuta kuin kustannuspuoli hankintakriteerinä.
Otapa luurit pois korviltasi, niin kuulet itsekin, että "ei nähdä mitään muuta kuin kustannuspuoli" on aika raakaa liioittelua kun haussa on kuitenkin XC90 kokoluokkaa olevat tilat, jotka kulkevat selvästi XC90 taloudellisemmin.
Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko ihmiset olisivat valmiita pulittamaan euroja, jos voisi ostaa taivaspaikan ja tiedossa olisi, että vuoden 2022 tammikuun ekana päivänä lähtö tulee. Siinä sitä sitten voisi laskeskella tankkikirjan perusteella, paljonko minun kannattaa maksaa.
Anekaupan tunnusmerkistöä minäkin olen ollut keskustelussa aistivinani. Maksamalla riittävästi pääsee eroon
ikävästä säästämisestä ja voi rauhassa ajella puolet keskimääräistä sähköautoa enemmän kuluttavalla tietäen taivaspaikan olevan jo maksettuna. Etkö sinä usko sähköauton käytön edullisuuteen, vai miksi haluat kieltää sen verifioinnin kokeellisesti?
Koska et ymmärtänyt koko laskelmani perustetta ollenkaan, minäkin laitan leikiksi. Kas tässä viikonloppukevennys.
Pari elämässään toisilleen tuttua kaverusta sattui kuolemaan samoihin aikoihin ja Taivaan Porteilla elämän track recordia arvioitaessa osoittautui, että sähköautot olivat jääneet ostamatta (3 vuoden välein aina uusi ja isointa saatavissa olevaa ja eniten kuluttavaa mallia), eikä elämäntavoissa ollut muutenkaan vahvoja meriittejä. Pojille tuli komento alakertaan.
Uusien asukkaiden ilmaannuttua Piru tuli vaivihkaa katsomaan, miten kaveruksilla menee. Pirun pettymykseksi pojat lapioivat hiiliä hyvillä mielin ja kokivat olonsa oikein tyytyväiseksi. Tämä hieman ärsytti Pirua, koska eihän Helvettiin viihtymään tulla. Hän meni jututtamaan poikia ja sai kuulla näiden olevan Oulusta ja saaneen eläessään aivan tarpeekseen hyytävästä merituulesta, joten on mukavaa kun on kerrankin lämmintä.
Piru lähti niiltä sijoiltaan miettimään kostoa ja päätti kääntää lisää lämmintä toimistonsa termostaatista. Kaikille tuli kuuma ja Piru itsekin mietti, että kylläpäs tarkeneekin tavallista paremmin. Seuraavana aamuna hän lähti toiveikkaasti sorkkiaan hykerrellen jututtamaan uusia tulokkaita. Kaveruksilla meni edelleen hyvin, lämmintä oli nyt enemmän kuin olivat uskaltaneet toivoakaan. Piru pyörähti niiltä sijoiltaan, että häntä vain heilahti ja painui toimistoonsa vääntämään termostaatin saman tien tappiin saakka. Kaikille tuli kuuma. Muut Helvetin asukkaat olivat aivan nääntymässä ja armoton helle alkoi hiostaa Pirua itseäänkin. Voitostaan varmana hän meni katsomaan uusien asukkaiden vointia odottaen näiden nääntyvän paahtavassa helteessä. Ja mitä vielä, hehän olivat rantashortseissaan ja tyylittömissä Havajipaidoissaan bilettämässä grillin ääressä. Taisivat olla vähän humalassakin? Pirulla meni hermo ja hän säntäsi kysymään "mitä pirua tämä on olevinaan?". Aiheuttamastaan häiriöstä hieman nolona pojat selittivät, että Oulun kesässä ei ole ikinä ollut tällaista, tämähän on ihan kuin ulkomailla olisi, niin päätettiin vähän grillata ja ottaa olutta.
Piru totesi että johan nyt on minä itse, jos ei näille hulluille saada kuria. Niin hän painui suoraa päätä toimistoonsa ja väänsi termostaatin vastakkaiseen ääriasentoonsa. Kaikille tuli kylmä. Lopulta oli aivan helvetin kylmää ja Helvetin asukkaiden hampaan kalisivat sinisten huulten välissä. Pirun turkki pörhistyi parempaan lämmön talteenottoon. Vesiputket alkoivat jäätyä. Koko Helvetti oli yltä päältä huurteisen jään peitossa. Olosuhteet olivat muuttuneet aivan sietämättömiksi. Pirua itseäänkin paleli aivan pirusti, mutta hän arvioi oululaismiesten nujertamisen tämän omankin kärsimyksensä arvoiseksi ja lähti sarvet huurussa katsomaan mikä on pojilla meininki. Nyt mahtaa jätkiä palella, tähänhän he ovat tottuneet jo eläessään!
Ja mitä vielä! Pojilla oli nyt menossa Q-Stockiakin isompi mellakka. He heiluttivat suuria mustavalkoisia lippuja pitkähihaisiin "Mustela Erminea" nimikoituihin pelipaitoihin pukeutuneena. Pirulla meni hermo ja pettyneenä hän meni kysymään mitä helvettiä on tekeillä. No pojat tietenkin vastasivat, että eläessämme stadin kundit kettuilivat meille, että Kärpät voittaa mestaruuden vasta sitten kun Helvetti jäätyy ja sitä me tässä juhlitaan.
Pahoittelut, mutta en pystynyt keskittymän tuohon tarinaan.
Niin, siis pelkästään se kustannuspuoli tulee ainakin näissä keskusteluissa esiin. Eli vertaillaan, kuinka paljon kalliimmaksi sähköauto tulee ja sitten todetaan, että ei voi sellaiseen vaihtaa.
Jos oletetaan, että ilmastopuhe ei ole huuhaata, niin ymmärretään myös, että ei ilmastoa kiinnosta, paljonko sähköauto maksaa.
Hesarissa oli ihan hyvä pilapiirros, jossa palomiehet rynnistivät paloa sammuttamaan, mutta asukkaat kyselivät, paljonko bensan hinta nousee. Onko tulipalon sammuttaminen ehdollistettu kustannuksiin? On tietysti joissain tapauksissa. Kannattaa antaa palaa eikä kuluttaa rahaa sammuttamiseen. Onko ilmastonmuutoksen hidastusyritys toimenpide, johon kannattaa satsata rahaa? Ei suoraan yksilöiltä tietysti, mutta infrastruktuurin kehittäminen vähäpäästöisemmaksi nostaa yksilöidenkin kustannuksia.
Sähköautojen merkitystä ei ole ymmärretty, jos niitä arvioidaan vain sillä perusteella tuleeko sellaisen käyttäminen kalliimmaksi vai halvemmaksi kuin polttis.
@tracktest kirjoitti:
Lisäpaino autossa syö renkaita ja renkaat ovat hinnoiltaan kalliimpia. Ei nämä mitään mitättömiä asioita ole. Lisäpaino on myös alustalle rasite ja uusitut osat varmasti kalliita. Näistä tulee vielä hyvä bisnes korjaamoille. Ajotavat ratkaisevat paljon mutta suorituskykyisllä autoilla korjaukset alustaan tulevat varmasti tutuksi.
Niin ja sitähän ei varmaankaan ole huomioitu suunnitteluvaiheessa...
@HybridRules kirjoitti:
Miksi otat referenssiksi XC90:en?
Koska Volvomiehelle Volvo on luonnollinen referenssi ja XC90 on ainoa tiloiltaan suunnilleen vastaava nyt kun Kartanoautoja ei ole tehty enää 23 vuoteen.
@HybridRules kirjoitti:
Henkilöautojen liikennepäästöt ovat olemassa olevan tekniikan takia helpoin ja nopein tapa vähentää päästöjä. Vaikka se ei riitäkään, niin onhan se hyvä alku.
Sähköautot tai yleensä yhtään mikään vähänkään länsimaiselta elintasolta vaikuttava ei ole ratkaisu, koska meitä on täällä monta miljardia liikaa:
Keskimääräinen kulutus ylittää maapallon uusiutumiskyvyn jo puolessa vuodessa ja siitä keskimääräisestä kulutuksesta me hyväosaiset kulutamme lähes kaiken. Jos tuo hyvä jaetaan tasan, siitä ei riitä edes pienituloisimman suomalaisen elintasolle. Tässä on kysymys kondomeista eikä katalysaattoreista.
Tätä ei vain uskalleta sanoa ääneen, koska se on ikävän lähellä kysymystä siitä kuka meistä täällä on liikaa. Tässä mielessä ihmettelen Euroopan ja Japanin väestön vanhenemisen surkuttelua. Väestön väheneminen on suunnilleen parasta mitä maailmassa on tapahtunut pitkään aikaan ja tämä konsepti pitäisi saada myydyksi mahdollisimman laajasti koko maailmaan.
Onhan sekin asenne, että "peli on jo menetetty". Yksinkertaisen asian kuten liikennepäästöjen vähentämisen merkityksen voi sumentaa maalaamalla kuvan tulevaisuudesta, jossa ei näy tunnelin päässä valoa. Mitäpä sitten muuta kuin mennään näin ja katsotaan kuinka käy. Ei meidän aikana varmaan vielä oikein kuinkaan ja mitäpä sitä jollain sadan-parinsadan vuoden aikajänteellä miettimään. Eikun barrikaadeille bensan hinnankorotuksia vastustamaan. Oma kukkaro tällä hetkellä on tärkeämpi kuin jonkun tutkijan visiot sadan vuoden päähän.
@tracktest kirjoitti:
Lisäpaino autossa syö renkaita ja renkaat ovat hinnoiltaan kalliimpia. Ei nämä mitään mitättömiä asioita ole. Lisäpaino on myös alustalle rasite ja uusitut osat varmasti kalliita. Näistä tulee vielä hyvä bisnes korjaamoille. Ajotavat ratkaisevat paljon mutta suorituskykyisillä autoilla korjaukset alustaan tulevat varmasti tutuksi.
Minä en pidä autossa kovin paljoa lisäpainoa mukana. Etukontissa kylläkin työkaluja ym. tavaraa, jota on mukana "varmuuden vuoksi". Esim. jatkojohto, akkupora, vetokoukku jne
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Ei minulle tarvitse olla. Olen ajanut 20 vuotta 740:lla, joka vaati ensimmäiset 30 vuottaan tankkauspysäkin 500 km välein ja silläkin pärjäsi hyvin. Jos Seittenneliskanttisen, mieluimmin farkun tilat saa kohtuuhintaiseen ja mukavaan sähkäriin joka kulkee 400 - 500 km yhdellä latauksella, niin kyllä minulle sellainen kelpaa.
Sähköauton ei tarvitsekaan kulkea dieselin tavoin talvella edestakaisin yli 1300 km Helsingin reissua. Talvisähköä saa kaikista sähköä myyvistä paikoista, mutta talvidiesel on etelässä erikseen etsittävä tuote.
@tracktest kirjoitti:
Lisäpaino on myös alustalle rasite ja uusitut osat varmasti kalliita. Näistä tulee vielä hyvä bisnes korjaamoille. Ajotavat ratkaisevat paljon mutta suorituskykyisillä autoilla korjaukset alustaan tulevat varmasti tutuksi.
Nykyinen autoni on suurin, painavin ja nopein mitä minulla on koskaan ollut.
Se pitää myös hallussaan pisintä ilman alustaremontteja ajetun matkan ennätystä jo nyt aivan ylivoimaisella lukemalla ja ero seuraavaan kasvaa koko ajan. Alusta kestää ihan puhtaasti niin kauan kuin sen sallitaan kestävän.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Ei tarvitse olla. Tietysti jokainen voi asettaa oman henkilökohtaisen rajan, mutta objektiivisesti ajatellen ei tarvitse.
Minun henkilökohtainen käsitys on, että jo 300km range on riittävä. Kotikulmilla ajoihin se riittää useaksi päiväksi. Pitkää matkaa ajaessa stoppi pikalaturilla kestää n. 20 - 30 min, mikä on ihan siedettävä paussin pituus eikä huono juttu liikenneturvallisuudenkaan kannalta.
Koska sähköauton hankinnalla ei ole kiire, kannattaa ennen ostoa tutkia pikalatureiden tarjonta omille toistuville pitkän matkan reiteilleen. Jos näyttää huonolta, kannattaa odottaa vielä, koska latureita tulee lisää lähivuosina rutkasti.
Jos ei malta odottaa, vaan haluaa sähköauton jo nyt, eikun hankkimaan sellainen. Kyllä lataamiset saa järjestymään, kun funtsii reitit etukäteen.
Kaupungissakin asuvalle, joka ei voi ladata töissä eikä kotona, 300km on riittävä. Pitää käydä kaupallisella laturilla aina välillä, mutta sen voi yhdistää esim. kauppakäyntiin. Järjestelykysymys.
@HybridRules kirjoitti:
Henkilöautojen liikennepäästöt ovat olemassa olevan tekniikan takia helpoin ja nopein tapa vähentää päästöjä. Vaikka se ei riitäkään, niin onhan se hyvä alku.
Sähköautot tai yleensä yhtään mikään vähänkään länsimaiselta elintasolta vaikuttava ei ole ratkaisu, koska meitä on täällä monta miljardia liikaa:
Keskimääräinen kulutus ylittää maapallon uusiutumiskyvyn jo puolessa vuodessa ja siitä keskimääräisestä kulutuksesta me hyväosaiset kulutamme lähes kaiken. Jos tuo hyvä jaetaan tasan, siitä ei riitä edes pienituloisimman suomalaisen elintasolle. Tässä on kysymys kondomeista eikä katalysaattoreista.
Tätä ei vain uskalleta sanoa ääneen, koska se on ikävän lähellä kysymystä siitä kuka meistä täällä on liikaa. Tässä mielessä ihmettelen Euroopan ja Japanin väestön vanhenemisen surkuttelua. Väestön väheneminen on suunnilleen parasta mitä maailmassa on tapahtunut pitkään aikaan ja tämä konsepti pitäisi saada myydyksi mahdollisimman laajasti koko maailmaan.
Onhan sekin asenne, että "peli on jo menetetty". Yksinkertaisen asian kuten liikennepäästöjen vähentämisen merkityksen voi sumentaa maalaamalla kuvan tulevaisuudesta, jossa ei näy tunnelin päässä valoa. Mitäpä sitten muuta kuin mennään näin ja katsotaan kuinka käy. Ei meidän aikana varmaan vielä oikein kuinkaan ja mitäpä sitä jollain sadan-parinsadan vuoden aikajänteellä miettimään. Eikun barrikaadeille bensan hinnankorotuksia vastustamaan. Oma kukkaro tällä hetkellä on tärkeämpi kuin jonkun tutkijan visiot sadan vuoden päähän.
Kirjoittamallasi aikajänteellä pääset moninkertaisesti parempaan tulokseen tekemällä itsellesi kastraation kuin ostamalla sähköauton - tulee halvemmaksikin.
@HybridRules kirjoitti:
Miksi otat referenssiksi XC90:en?
Koska Volvomiehelle Volvo on luonnollinen referenssi ja XC90 on ainoa tiloiltaan suunnilleen vastaava nyt kun Kartanoautoja ei ole tehty enää 23 vuoteen.
V90 kisaa ihan eri sarjassa.
Kuka on Volvo-mies? Minulla on ollut vain yksi Volvo eikä Volvo-mies Mersulla aja.
Sähköautojen houkutus lienee aika marginaalinen kun katsoo mitä uusia autoja Suomessa eniten myydään. Käytetyissä sama juttu. Suomessa on paljon kesämökkejä pitkin Suomea, miten nämä saadaan vaihtamaan sähköautoon? Ei ole mitään järkeä pitää kahta autoa jos siihen ei ole muuta tarvetta kuin pidemmät matkat. Aika moni sähköauton omistaja joutuu ajamaan pidemmät matkat dieselautolla ja kaupunkiajoon sitten nämä sähköautot.
@tracktest kirjoitti:
Sähköautojen houkutus lienee aika marginaalinen kun katsoo mitä uusia autoja Suomessa eniten myydään. Käytetyissä sama juttu. Suomessa on paljon kesämökkejä pitkin Suomea, miten nämä saadaan vaihtamaan sähköautoon? Ei ole mitään järkeä pitää kahta autoa jos siihen ei ole muuta tarvetta kuin pidemmät matkat. Aika moni sähköauton omistaja joutuu ajamaan pidemmät matkat dieselautolla ja kaupunkiajoon sitten nämä sähköautot.
Juu, jotkut joutuvat kärvistelemään vielä polttisten kanssa, mutta mökkimatka ei taatusti ole siihen syynä.
@HybridRules kirjoitti:
Henkilöautojen liikennepäästöt ovat olemassa olevan tekniikan takia helpoin ja nopein tapa vähentää päästöjä. Vaikka se ei riitäkään, niin onhan se hyvä alku.
Sähköautot tai yleensä yhtään mikään vähänkään länsimaiselta elintasolta vaikuttava ei ole ratkaisu, koska meitä on täällä monta miljardia liikaa:
Keskimääräinen kulutus ylittää maapallon uusiutumiskyvyn jo puolessa vuodessa ja siitä keskimääräisestä kulutuksesta me hyväosaiset kulutamme lähes kaiken. Jos tuo hyvä jaetaan tasan, siitä ei riitä edes pienituloisimman suomalaisen elintasolle. Tässä on kysymys kondomeista eikä katalysaattoreista.
Tätä ei vain uskalleta sanoa ääneen, koska se on ikävän lähellä kysymystä siitä kuka meistä täällä on liikaa. Tässä mielessä ihmettelen Euroopan ja Japanin väestön vanhenemisen surkuttelua. Väestön väheneminen on suunnilleen parasta mitä maailmassa on tapahtunut pitkään aikaan ja tämä konsepti pitäisi saada myydyksi mahdollisimman laajasti koko maailmaan.
Katalysaattoreita ja kondomeja enemmän kyse on koulutuksesta, kuolleisuudesta ja Kelasta.
Lapsikuolleisuuden vähentäminen pienentää tarvetta tehdä useita lapsia vanhuuden turvaksi. Toimiva sosiaaliturva edistää tätä tavoitetta entisestään, koska vanhuudessa pärjääminen ei ole kiinni isosta lapsikatraasta. Koulutus ja elintason parantaminen ovat tässä olennaisessa roolissa. Ihan sama kehitys on tapahtunut Suomessakin, Suomen kehittyessä käytännössä muutamassa vuosikymmenessä köyhästä kehitysmaasta nykyiseksi rikkaaksi teollisuusmaaksi (joka alkaa olla aika vanhentunut käsite...palvelu ja T&K kuvaa paremmin kuin teollisuus)
Elinajanodotettahan yleensä laskee lapsikuolleisuus, eikä pelkästään ihmisten eläminen vanhemmiksi kuten usein helposti ajatellaan. Jos selviää aikuiseksi, selviää usein myös vanhukseksi.
Olen sen verran teknologia- ja tulevaisuususkovainen että näistä kyllä selvitään, mutta nyt alkaa olla kiire. Ilmastonmuutoksen ja ylikulutuksen tuottamat ongelmat etenevät yksilön näkökulmasta niin hitaasti, että sitä kiirettä ja asian vakavuutta ei ymmärretä. Onneksi poliitikot alkavat heräillä, ja Greta Thunbergit, Al Goret ja Elokapinat tekevät tärkeää työtä herättelyssään. Maailma tarvitsee esikuvia, vai miten se meni.
@tracktest kirjoitti:
Lisäpaino on myös alustalle rasite ja uusitut osat varmasti kalliita. Näistä tulee vielä hyvä bisnes korjaamoille. Ajotavat ratkaisevat paljon mutta suorituskykyisillä autoilla korjaukset alustaan tulevat varmasti tutuksi.
Nykyinen autoni on suurin, painavin ja nopein mitä minulla on koskaan ollut.
Se pitää myös hallussaan pisintä ilman alustaremontteja ajetun matkan ennätystä jo nyt aivan ylivoimaisella lukemalla ja ero seuraavaan kasvaa koko ajan. Alusta kestää ihan puhtaasti niin kauan kuin sen sallitaan kestävän.
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Puhuin maapallon väkimäärästä liian suoraan, näin kommenttini poistettiin tämän lehden toisesta keskustelusta. Tästä asiasta ei kovin moni puhu suoraan eikä se yleisissä keskusteluissa yleensä esiinny.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Kuinkahan monen epäilet ajavan säännöllisesti tällaisia siivuja?
>
Astra mainittu! Kolme löytyy pihalta, joten olen syyllinen kaikkeen! Tulkaa ja vetäkää kölin alta.
Meillä on Chevrolet Cruze, se on käytännössä Astra.
10l/100km x 1,7€/l x 500x100km - 10500kWh x 0,15€/kWh = 6925€
Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan - itsekin aion sellaisen seuraavaksi autokseni hankkia, ehkä jo kakskyt-luvulla.
Rekisteröinnit
Kokonaismäärä vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla oli 6,41 miljoonaa
Niistä vajaa 130000 on sähköautoja, jos ? tuon olen tulkinnut oikein, on sähköautot vielä nappikauppaa.
Sähköautojen määrä kuitenkin kasvaa koko ajan. Jo nytkin Tesloja näkee liikenteessä ihmeen usein, kun ajattelee, että niitä on valmistettu alle 10 vuotta ja niiden vuotuinen tuotantomäärä on ollut olematon verrattuna dino-merkkeihin.
Olen hämmästynyt keskustelun saamasta käänteestä, koska tarkoitukseni oli kirjoittaa sähköautomyönteisesti hyväksyneeni jo kohtaloni, sillä näen itsekin sähköauton tähänastisen jatkumon seuraavana vaiheena. Juuri siksi olen keräämässä dataa sähkäristä maksettavan preemion mitoittamiseksi vastaavan kokoiseen polttikseen verrattuna. Odotin pikemminkin joutuvani syytetyksi takinkääntämisestä ja siksi saamani palaute pääsi yllättämään.
Oletan tämän perustuvan osin NIMBYyn ja osin virheelliseen ajatukseen valtakunnan rajojen vaikutuksesta globaalille luonnolle? Sen verran hommassa on ideaakin, että kaiken optimoinnin periaattein ensimmäiset optimointikierrokset isoimpien virheiden osalta antavat parhaan saannon pienimmällä ponnistuksella. Juuri siksi vaikkapa ilmaa on tosiaan helpointa puhdistaa suurimpien saastuttajien osalta.
Tässä tapauksessa vain sen saasteen jyvittäminen nokkaa kohden keikauttaakin päästötaseen meidän tappioksemme HybridRulesin Teslasta huolimatta. Oikeasti meidän ongelmamme on juuri tuo "nokkaa kohden", sillä meitä on täällä aivan liikaa millekään länsimaiselle elintasolle. Ensimmäinen katastrofi ei aiheudu kiinalaisten ja intialaisten halusta ajaa autoa, vaan heidän aivan todellisesta tarpeestaan saada jääkaappi, jossa säilyttää ruokaansa ettei se pilaannu. Sitä sähköä ei löydy mistään.
Aivan. Mökki on oma valinta, mutta nyt on taas parin viikonlopun riehumisen jälkeen klapit pinossa. Liiteri täynnä, yksi pino etelän puolen seinällä ja loput verannan alla. Talvella ei sähkölämmitystä käytetä mökillä ollessa alle -20 asteen pakkasessa lainkaan, vaan lämmitys hoituu energiatehokkaalla uunilla. Kaikki puut on hakattu kestävällä tavalla mökkitontin harvennushakkuuna vain tämän vuoden laskennallinen kasvu kaataen. Nyt ei puustosta tarvitsekaan ottaa osinkoja ulos muutamaan vuoteen, vaan ainakin seuraavien kolmen vuoden kasvu jää tuottamaan korkoa korolle biomassana.
En pysty lukemaan autoni todellisia kuluja lehdestä tai internetistä, emme osta anekaupan tuotteita osta-ja-heitä-pois periaatteella tiuhaan vaihtaen, vaan toimimme säästäväisesti vaikka siihen ei taloudellista pakkoa olekaan. Oma ajaminen ja oma auton huoltaminen osin itse vetävät kustannukset aivan muualle kuin "tavallisten autoilijoiden" lukemille. Kun nyt yli 7 vuoden jälkeen painan Spritmonitorissa "Consumption Ranking" nappia, päädyn autoni kanssa samanlaisten vertailussa sijalle 5/257 autoni NEDC normikulutuksella 0.6 litraa voittajalle hävinneenä. Tämän nojalla minun ajotapaani ja laskutapaani onkin arvosteltu vaikka miten. Vaimoni auto on nyt ensimmäisenä kesänään sijalla 1/165, vaikka hän antaakin muille selkeää tasoitusta ajamalla työpaikan parkkihallissa ylimpään kerrokseen muiden siistikylkisten autojen sekaan. Parkkihallin rampeissa palaa pelkän työmatkan kannalta ylimääräistä polttoainetta, mutta se on hinta vielä vuosienkin jälkeen siistillä autolla ajamisesta.
Saman kulutusseurantasivuston sähköautojen keskikulutus on 16.3 kWh/100 km. Kaikille sähköautokuskeille tämä ei tosin riitä, vaan he katsovat tarpeelliseksi ajaa keskimäärin 23.24 kWh/100 km kuluttavalla suurella katumaasturilla. Onkohan tässä ajatuksena, että koska taivaspaikka aukeaa investoimalla siihen riittävästi rahaa, silloin myös riittävä kulutus edistää samaa pyrkimystä?
HR:n Tesla ja henkilökohtainen liikenteen CO2-päästön nollaaminen ei toisiaan auta. Eikä se, että GLE puolittaa aiheuttamansa päästöt, kuten GLE on jossain yhteydessä todennut olevan "hänen osuutensa".
Henkilöautojen liikennepäästöt ovat olemassa olevan tekniikan takia helpoin ja nopein tapa vähentää päästöjä. Vaikka se ei riitäkään, niin onhan se hyvä alku. Eikä ole tolkkua ajatuksessa, että ei vähennetä henkilöautoliikenteen päästöjä, koska ne ovat vain 10% Suomen päästöistä ja Suomen päästöt yksi hyttysen kakka maailman päästöistä. Vai onko?
Otapa luurit pois korviltasi, niin kuulet itsekin, että "ei nähdä mitään muuta kuin kustannuspuoli" on aika raakaa liioittelua kun haussa on kuitenkin XC90 kokoluokkaa olevat tilat, jotka kulkevat selvästi XC90 taloudellisemmin.
Anekaupan tunnusmerkistöä minäkin olen ollut keskustelussa aistivinani. Maksamalla riittävästi pääsee eroon
ikävästä säästämisestä ja voi rauhassa ajella puolet keskimääräistä sähköautoa enemmän kuluttavalla tietäen taivaspaikan olevan jo maksettuna. Etkö sinä usko sähköauton käytön edullisuuteen, vai miksi haluat kieltää sen verifioinnin kokeellisesti?
Koska et ymmärtänyt koko laskelmani perustetta ollenkaan, minäkin laitan leikiksi. Kas tässä viikonloppukevennys.
Pari elämässään toisilleen tuttua kaverusta sattui kuolemaan samoihin aikoihin ja Taivaan Porteilla elämän track recordia arvioitaessa osoittautui, että sähköautot olivat jääneet ostamatta (3 vuoden välein aina uusi ja isointa saatavissa olevaa ja eniten kuluttavaa mallia), eikä elämäntavoissa ollut muutenkaan vahvoja meriittejä. Pojille tuli komento alakertaan.
Uusien asukkaiden ilmaannuttua Piru tuli vaivihkaa katsomaan, miten kaveruksilla menee. Pirun pettymykseksi pojat lapioivat hiiliä hyvillä mielin ja kokivat olonsa oikein tyytyväiseksi. Tämä hieman ärsytti Pirua, koska eihän Helvettiin viihtymään tulla. Hän meni jututtamaan poikia ja sai kuulla näiden olevan Oulusta ja saaneen eläessään aivan tarpeekseen hyytävästä merituulesta, joten on mukavaa kun on kerrankin lämmintä.
Piru lähti niiltä sijoiltaan miettimään kostoa ja päätti kääntää lisää lämmintä toimistonsa termostaatista. Kaikille tuli kuuma ja Piru itsekin mietti, että kylläpäs tarkeneekin tavallista paremmin. Seuraavana aamuna hän lähti toiveikkaasti sorkkiaan hykerrellen jututtamaan uusia tulokkaita. Kaveruksilla meni edelleen hyvin, lämmintä oli nyt enemmän kuin olivat uskaltaneet toivoakaan. Piru pyörähti niiltä sijoiltaan, että häntä vain heilahti ja painui toimistoonsa vääntämään termostaatin saman tien tappiin saakka. Kaikille tuli kuuma. Muut Helvetin asukkaat olivat aivan nääntymässä ja armoton helle alkoi hiostaa Pirua itseäänkin. Voitostaan varmana hän meni katsomaan uusien asukkaiden vointia odottaen näiden nääntyvän paahtavassa helteessä. Ja mitä vielä, hehän olivat rantashortseissaan ja tyylittömissä Havajipaidoissaan bilettämässä grillin ääressä. Taisivat olla vähän humalassakin? Pirulla meni hermo ja hän säntäsi kysymään "mitä pirua tämä on olevinaan?". Aiheuttamastaan häiriöstä hieman nolona pojat selittivät, että Oulun kesässä ei ole ikinä ollut tällaista, tämähän on ihan kuin ulkomailla olisi, niin päätettiin vähän grillata ja ottaa olutta.
Piru totesi että johan nyt on minä itse, jos ei näille hulluille saada kuria. Niin hän painui suoraa päätä toimistoonsa ja väänsi termostaatin vastakkaiseen ääriasentoonsa. Kaikille tuli kylmä. Lopulta oli aivan helvetin kylmää ja Helvetin asukkaiden hampaan kalisivat sinisten huulten välissä. Pirun turkki pörhistyi parempaan lämmön talteenottoon. Vesiputket alkoivat jäätyä. Koko Helvetti oli yltä päältä huurteisen jään peitossa. Olosuhteet olivat muuttuneet aivan sietämättömiksi. Pirua itseäänkin paleli aivan pirusti, mutta hän arvioi oululaismiesten nujertamisen tämän omankin kärsimyksensä arvoiseksi ja lähti sarvet huurussa katsomaan mikä on pojilla meininki. Nyt mahtaa jätkiä palella, tähänhän he ovat tottuneet jo eläessään!
Ja mitä vielä! Pojilla oli nyt menossa Q-Stockiakin isompi mellakka. He heiluttivat suuria mustavalkoisia lippuja pitkähihaisiin "Mustela Erminea" nimikoituihin pelipaitoihin pukeutuneena. Pirulla meni hermo ja pettyneenä hän meni kysymään mitä helvettiä on tekeillä. No pojat tietenkin vastasivat, että eläessämme stadin kundit kettuilivat meille, että Kärpät voittaa mestaruuden vasta sitten kun Helvetti jäätyy ja sitä me tässä juhlitaan.
Päästörajoituksien ideana on ainakin toistaiseksi saada maailman kokonaispäästöt alennettua toimenpiteillä, jotka mahdollistavat nykyisenlaisen elämänmenon mahdollisimman vähäisillä leikkauksilla.
Ei kielletä autoilua vaan muutetaan autojen tekniikkaa niin, että CO2-päästöjä ei tule. Koska päästöjä ei voi leikata giljotiinilla poikki kerralla, pitää olla prosessi, joka alentaa päästöjä. Liikenteen puolella aloitus on henkilöautoilusta, koska siihen on tekniikka. Energiaahan on maailmankaikkeudessa vaikka kuinka ja ihminen oppii koko ajan uusia keinoja ottaa sitä haltuun. Energian säästäminen sinänsä ei ole tavoiteltavaa vaan saasteiden pienentäminen.
Riittävän pitkä toimintamatka vaatii ison lattian pinta-alan, koska akusto vie pirusti tilaa. Tämä kasvattaa sähköauton kokoa aika paljon. Painoa on reilusti enemmän kuin vastaavassa dieselautossa.
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Lisäpaino autossa syö renkaita ja renkaat ovat hinnoiltaan kalliimpia. Ei nämä mitään mitättömiä asioita ole. Lisäpaino on myös alustalle rasite ja uusitut osat varmasti kalliita. Näistä tulee vielä hyvä bisnes korjaamoille. Ajotavat ratkaisevat paljon mutta suorituskykyisillä autoilla korjaukset alustaan tulevat varmasti tutuksi.
Sähköautot tai yleensä yhtään mikään vähänkään länsimaiselta elintasolta vaikuttava ei ole ratkaisu, koska meitä on täällä monta miljardia liikaa:
https://wwf.fi/uhat/ylikulutus/
Keskimääräinen kulutus ylittää maapallon uusiutumiskyvyn jo puolessa vuodessa ja siitä keskimääräisestä kulutuksesta me hyväosaiset kulutamme lähes kaiken. Jos tuo hyvä jaetaan tasan, siitä ei riitä edes pienituloisimman suomalaisen elintasolle. Tässä on kysymys kondomeista eikä katalysaattoreista.
Tätä ei vain uskalleta sanoa ääneen, koska se on ikävän lähellä kysymystä siitä kuka meistä täällä on liikaa. Tässä mielessä ihmettelen Euroopan ja Japanin väestön vanhenemisen surkuttelua. Väestön väheneminen on suunnilleen parasta mitä maailmassa on tapahtunut pitkään aikaan ja tämä konsepti pitäisi saada myydyksi mahdollisimman laajasti koko maailmaan.
Pahoittelut, mutta en pystynyt keskittymän tuohon tarinaan.
Niin, siis pelkästään se kustannuspuoli tulee ainakin näissä keskusteluissa esiin. Eli vertaillaan, kuinka paljon kalliimmaksi sähköauto tulee ja sitten todetaan, että ei voi sellaiseen vaihtaa.
Jos oletetaan, että ilmastopuhe ei ole huuhaata, niin ymmärretään myös, että ei ilmastoa kiinnosta, paljonko sähköauto maksaa.
Hesarissa oli ihan hyvä pilapiirros, jossa palomiehet rynnistivät paloa sammuttamaan, mutta asukkaat kyselivät, paljonko bensan hinta nousee. Onko tulipalon sammuttaminen ehdollistettu kustannuksiin? On tietysti joissain tapauksissa. Kannattaa antaa palaa eikä kuluttaa rahaa sammuttamiseen. Onko ilmastonmuutoksen hidastusyritys toimenpide, johon kannattaa satsata rahaa? Ei suoraan yksilöiltä tietysti, mutta infrastruktuurin kehittäminen vähäpäästöisemmaksi nostaa yksilöidenkin kustannuksia.
Sähköautojen merkitystä ei ole ymmärretty, jos niitä arvioidaan vain sillä perusteella tuleeko sellaisen käyttäminen kalliimmaksi vai halvemmaksi kuin polttis.
Miksi otat referenssiksi XC90:en?
Niin ja sitähän ei varmaankaan ole huomioitu suunnitteluvaiheessa...
Koska Volvomiehelle Volvo on luonnollinen referenssi ja XC90 on ainoa tiloiltaan suunnilleen vastaava nyt kun Kartanoautoja ei ole tehty enää 23 vuoteen.
V90 kisaa ihan eri sarjassa.
Onhan sekin asenne, että "peli on jo menetetty". Yksinkertaisen asian kuten liikennepäästöjen vähentämisen merkityksen voi sumentaa maalaamalla kuvan tulevaisuudesta, jossa ei näy tunnelin päässä valoa. Mitäpä sitten muuta kuin mennään näin ja katsotaan kuinka käy. Ei meidän aikana varmaan vielä oikein kuinkaan ja mitäpä sitä jollain sadan-parinsadan vuoden aikajänteellä miettimään. Eikun barrikaadeille bensan hinnankorotuksia vastustamaan. Oma kukkaro tällä hetkellä on tärkeämpi kuin jonkun tutkijan visiot sadan vuoden päähän.
Minä en pidä autossa kovin paljoa lisäpainoa mukana. Etukontissa kylläkin työkaluja ym. tavaraa, jota on mukana "varmuuden vuoksi". Esim. jatkojohto, akkupora, vetokoukku jne
Ei minulle tarvitse olla. Olen ajanut 20 vuotta 740:lla, joka vaati ensimmäiset 30 vuottaan tankkauspysäkin 500 km välein ja silläkin pärjäsi hyvin. Jos Seittenneliskanttisen, mieluimmin farkun tilat saa kohtuuhintaiseen ja mukavaan sähkäriin joka kulkee 400 - 500 km yhdellä latauksella, niin kyllä minulle sellainen kelpaa.
Sähköauton ei tarvitsekaan kulkea dieselin tavoin talvella edestakaisin yli 1300 km Helsingin reissua. Talvisähköä saa kaikista sähköä myyvistä paikoista, mutta talvidiesel on etelässä erikseen etsittävä tuote.
Nykyinen autoni on suurin, painavin ja nopein mitä minulla on koskaan ollut.
Se pitää myös hallussaan pisintä ilman alustaremontteja ajetun matkan ennätystä jo nyt aivan ylivoimaisella lukemalla ja ero seuraavaan kasvaa koko ajan. Alusta kestää ihan puhtaasti niin kauan kuin sen sallitaan kestävän.
Ei tarvitse olla. Tietysti jokainen voi asettaa oman henkilökohtaisen rajan, mutta objektiivisesti ajatellen ei tarvitse.
Minun henkilökohtainen käsitys on, että jo 300km range on riittävä. Kotikulmilla ajoihin se riittää useaksi päiväksi. Pitkää matkaa ajaessa stoppi pikalaturilla kestää n. 20 - 30 min, mikä on ihan siedettävä paussin pituus eikä huono juttu liikenneturvallisuudenkaan kannalta.
Koska sähköauton hankinnalla ei ole kiire, kannattaa ennen ostoa tutkia pikalatureiden tarjonta omille toistuville pitkän matkan reiteilleen. Jos näyttää huonolta, kannattaa odottaa vielä, koska latureita tulee lisää lähivuosina rutkasti.
Jos ei malta odottaa, vaan haluaa sähköauton jo nyt, eikun hankkimaan sellainen. Kyllä lataamiset saa järjestymään, kun funtsii reitit etukäteen.
Kaupungissakin asuvalle, joka ei voi ladata töissä eikä kotona, 300km on riittävä. Pitää käydä kaupallisella laturilla aina välillä, mutta sen voi yhdistää esim. kauppakäyntiin. Järjestelykysymys.
Kirjoittamallasi aikajänteellä pääset moninkertaisesti parempaan tulokseen tekemällä itsellesi kastraation kuin ostamalla sähköauton - tulee halvemmaksikin.
Kuka on Volvo-mies? Minulla on ollut vain yksi Volvo eikä Volvo-mies Mersulla aja.
Sähköautojen houkutus lienee aika marginaalinen kun katsoo mitä uusia autoja Suomessa eniten myydään. Käytetyissä sama juttu. Suomessa on paljon kesämökkejä pitkin Suomea, miten nämä saadaan vaihtamaan sähköautoon? Ei ole mitään järkeä pitää kahta autoa jos siihen ei ole muuta tarvetta kuin pidemmät matkat. Aika moni sähköauton omistaja joutuu ajamaan pidemmät matkat dieselautolla ja kaupunkiajoon sitten nämä sähköautot.
Juu, jotkut joutuvat kärvistelemään vielä polttisten kanssa, mutta mökkimatka ei taatusti ole siihen syynä.
Katalysaattoreita ja kondomeja enemmän kyse on koulutuksesta, kuolleisuudesta ja Kelasta.
Lapsikuolleisuuden vähentäminen pienentää tarvetta tehdä useita lapsia vanhuuden turvaksi. Toimiva sosiaaliturva edistää tätä tavoitetta entisestään, koska vanhuudessa pärjääminen ei ole kiinni isosta lapsikatraasta. Koulutus ja elintason parantaminen ovat tässä olennaisessa roolissa. Ihan sama kehitys on tapahtunut Suomessakin, Suomen kehittyessä käytännössä muutamassa vuosikymmenessä köyhästä kehitysmaasta nykyiseksi rikkaaksi teollisuusmaaksi (joka alkaa olla aika vanhentunut käsite...palvelu ja T&K kuvaa paremmin kuin teollisuus)
Elinajanodotettahan yleensä laskee lapsikuolleisuus, eikä pelkästään ihmisten eläminen vanhemmiksi kuten usein helposti ajatellaan. Jos selviää aikuiseksi, selviää usein myös vanhukseksi.
Olen sen verran teknologia- ja tulevaisuususkovainen että näistä kyllä selvitään, mutta nyt alkaa olla kiire. Ilmastonmuutoksen ja ylikulutuksen tuottamat ongelmat etenevät yksilön näkökulmasta niin hitaasti, että sitä kiirettä ja asian vakavuutta ei ymmärretä. Onneksi poliitikot alkavat heräillä, ja Greta Thunbergit, Al Goret ja Elokapinat tekevät tärkeää työtä herättelyssään. Maailma tarvitsee esikuvia, vai miten se meni.
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Puhuin maapallon väkimäärästä liian suoraan, näin kommenttini poistettiin tämän lehden toisesta keskustelusta. Tästä asiasta ei kovin moni puhu suoraan eikä se yleisissä keskusteluissa yleensä esiinny.
Kuinkahan monen epäilet ajavan säännöllisesti tällaisia siivuja?