@tracktest kirjoitti:
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Kuinkahan monen epäilet ajavan säännöllisesti tällaisia siivuja?
Siivuja! Voihan nämä olla edestakaisin olevia matkoja. Tankataan lähtiessä ja kun saavutaan taas takaisin kotikulmille. Sähköautolla matkaava lataa matkan aikana useita kertoja.
Turha vouhottaa sähköautoista - niitä ostavat (Euroopassa) pian kaikki uuden auton ostajat ja aikaa myöden myös käytettyjen ostajat. Autonvalmistajat sovittavat jo nyt tuotantoaan niin kovalla kiireellä sähköiseksi kuin taloudellisesti pystyvät - ja heittävät myös samalla miljardien panostukset polttomoottoritekniikkaan roskiin. Tällä hetkellä valmistajien myös pitää saada mahdollisimman paljon polttomoottoriautoja myytyä, jotta tulovirta säilyy ja tuotantosuunnan nopean muutoksen kustannukset ei vie konkurssiin eli jokainen ostettu polttomoottoriautokin auttaa siis siirtymisessä sähköön.
@Lukija31722 kirjoitti:
Turha vouhottaa sähköautoista - niitä ostavat pian kaikki uuden auton ostajat ja aikaa myöden myös käytettyjen ostajat. Autonvalmistajat sovittavat jo nyt tuotantoaan niin kovalla kiireellä sähköiseksi kuin taloudellisesti pystyvät - ja heittävät myös samalla miljardien panostukset polttomoottoritekniikkaan roskiin. Tällä hetkellä valmistajien myös pitää saada mahdollisimman paljon polttomoottoriautoja myytyä, jotta tulovirta säilyy ja tuotantosuunnan nopean muutoksen kustannukset ei vie konkurssiin eli jokainen ostettu polttomoottoriautokin auttaa siis siirtymisessä sähköön.
Selviääköhän kaikki autonvalmistajat tässä murroksessa ehjänä vai putoaako joku pelistä pois, se jää nähtäväksi.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Kuinkahan monen epäilet ajavan säännöllisesti tällaisia siivuja?
Siivuja! Voihan nämä olla edestakaisin olevia matkoja. Tankataan lähtiessä ja kun saavutaan taas takaisin kotikulmille. Sähköautolla matkaava lataa matkan aikana useita kertoja.
Kuinka monen ajattelet tekevän säännöllisesti tuollaisia matkoja? Todennäköisyys sille ettei siellä määränpäässä ole mahdollista laitta
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Kuinkahan monen epäilet ajavan säännöllisesti tällaisia siivuja?
Siivuja! Voihan nämä olla edestakaisin olevia matkoja. Tankataan lähtiessä ja kun saavutaan taas takaisin kotikulmille. Sähköautolla matkaava lataa matkan aikana useita kertoja.
Luinka monen ajattelisit ajavan säännöllisesti tuollaisia matkoja? Todennäköisyys sille ettei määränpäässä olisi mahdollista laittaa autoa lataukseen?
Veikkaan että koko kansan mittakaavassa kuitenkin aika harva ajaa 400km päähän sähköttömälle korpimökille, vieläpä niin ettei yhtään K-Latausta, ABC-latausta, Virtaa tai muuta sopivaa tolppaa olisi kauppa-, vessa- tai ruokalipysähdyksen yhteydessä. Voihan sitä joutua vähän valkkaamaan missä pysähtyy, mutta eipä sitä autoa voi Alepassa / Salessa tankatakaan.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton toimintamatkan pitää olla vähintään 800 km ollakseeen vaihtoehto pitkää matkaa ajavalle dieseautolle. Muuten pakollisia pysähdyksiä tulee liikaa.
Kuinkahan monen epäilet ajavan säännöllisesti tällaisia siivuja?
Siivuja! Voihan nämä olla edestakaisin olevia matkoja. Tankataan lähtiessä ja kun saavutaan taas takaisin kotikulmille. Sähköautolla matkaava lataa matkan aikana useita kertoja.
Luinka monen ajattelisit ajavan säännöllisesti tuollaisia matkoja? Todennäköisyys sille ettei määränpäässä olisi mahdollista laittaa autoa lataukseen?
Veikkaan että koko kansan mittakaavassa kuitenkin aika harva ajaa 400km päähän sähköttömälle korpimökille, vieläpä niin ettei yhtään K-Latausta, ABC-latausta, Virtaa tai muuta sopivaa tolppaa olisi kauppa-, vessa- tai ruokalipysähdyksen yhteydessä. Voihan sitä joutua vähän valkkaamaan missä pysähtyy, mutta eipä sitä autoa voi Alepassa / Salessa tankatakaan.
Pähkäilyksi menee se on selvä. Polttoainetta saa melkein mistä vaan latausasemat ovat aika harvassa. Ja sitten odottelet jos latauspaikat ovat varattuja.
@tracktest kirjoitti:
Liikkumisen valinnat ovat kaikkien omia, helppoa tai sitten vaativampaa.
Toki toki, mutta kun nyt vähän väliä nostat esille tällaisia "vaatimuksia" joiden tarkoitus on todistaa sähköautojen kelvottomuudesta, niin sopii varmaan miettiä kuinka yleisiä nämä skenaariot ovat?
Nämä ovat vähän kuin sanoisi että kaikki mersut paitsi G-sarja ovat kelvottomia koska niillä ei voi ajaa pellolla.
Harva kokotankillista vetää yhdellä vedolla, kyse onkin siitä ettei tarvitse huolehtia energialisästä kuin 700-1000 km välein, Suomalaisethan ajaa keskimäärin 1300 km/kk ja lisäys tulee muutaman minuutin pysähdyksen aikana, 400 km lataukseen menee monta tuntia.
@_Quu kirjoitti:
Harva kokotankillista vetää yhdellä vedolla, kyse onkin siitä ettei tarvitse huolehtia energialisästä kuin 700-1000 km välein, Suomalaisethan ajaa keskimäärin 1300 km/kk ja lisäys tulee muutaman minuutin pysähdyksen aikana, 400 km lataukseen menee monta tuntia.
Niin ja onhan niitä joille dieselauto on ainoa vaihtoehto. Nämä ajavat vuodessa reilusti enemmän kuin tuo 30 000 km:n raja edellyttää.
@tracktest kirjoitti:
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
@tracktest kirjoitti:
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
Vedit mutkat suoriksi. En tarkoittanut sitä ettei alustan osat kestä mutta suorituskyky kasvaneella painolla asettaa alustan osat kovalle koetukselle. Eikä ole ihme jos joku valmistajista on näiden kanssa ongelmissa. Suorituskykyisille autoille on perinteiset valmistajat nyt apajille tulee autonvalmistajia joilla ei ole näistä kokemusta. Muutakin saattaa ilmetä kuin laadullisia ongelmia.
@tracktest kirjoitti:
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
Muutakin saattaa ilmetä kuin laadullisia ongelmia.
Tarkoitin lähinnä sitä jos liikutaan hyvin lähellä superurheiluautojen suorituskykyä autonvalmistajilta vaaditaan erityistä osaamista kaikilla osa-alueilla.
@tracktest kirjoitti:
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
Muutakin saattaa ilmetä kuin laadullisia ongelmia.
Toinen pointti on se vaikka äkkiseltään voidaan ajatella että sähköautossa on vähemmän ns huolletavia kohteita, voivat huoltohinnat siltti nousta, eikä sille autojen omistajat mahda mitään. Huollat autosi silti, vaikka hinnastoa tarkistetaan. Huoltoja tekevät yritykset toimivat voitollisella tuloksella eivät hyväntekeväisyysperiaatteella.
@tracktest kirjoitti:
Toinen pointti on se vaikka äkkiseltään voidaan ajatella että sähköautossa on vähemmän ns huolletavia kohteita, voivat huoltohinnat siltti nousta, eikä sille autojen omistajat mahda mitään. Huollat autosi silti, vaikka hinnastoa tarkistetaan. Huoltoja tekevät yritykset toimivat voitollisella tuloksella eivät hyväntekeväisyysperiaatteella.
Teslassa, ainakaan X-mallissa, ei ole mitään sellaista huoltokohdetta, joka olisi takuun ehtona ja takuu on neljä vuotta paitsi akulla kahdeksan vuotta. Aika vaikea huoltoja on ylihinnoitella, eikä niitä tarvitse teettää vaan voi tehdä itse. Auton vaihtotilanteessa perinteinen huoltokirjapointti ei vaikuta, koska ei ole sellaisia huoltoja, jotka vaikuttaisivat auton voimansiirron tai moottoreiden tekniseen kuntoon. Ei tarvitse tarkistaa, onko edellinen omistaja aina vaihtanut öljyt ajallaan jne
HR sähköauton omistajana voinee kertoa missä korjaat oman autosi tai teet tarvittavat huollot. Oman autoni huoltoja tekee merkkihuollot ja monimerkkikorjaamot, miten on sähköautojen kanssa missä niitä huolletaan? Onko huoltopaikkoja riittävä määrä mikä on erikoistunut näihin autoihin?
@tracktest kirjoitti:
Toinen pointti on se vaikka äkkiseltään voidaan ajatella että sähköautossa on vähemmän ns huolletavia kohteita, voivat huoltohinnat siltti nousta, eikä sille autojen omistajat mahda mitään. Huollat autosi silti, vaikka hinnastoa tarkistetaan. Huoltoja tekevät yritykset toimivat voitollisella tuloksella eivät hyväntekeväisyysperiaatteella.
Jo nyt Atoy tekee Teslan vuosihuoltoja, joten merkkiorganisaatioille on kilpailua. Hyundai Ioniqin määräaikaishuolto on merkkiliikkeessäkin halpa.
EU edellyttää että huoltoja ja korjauksia saavat tehdä myös ei-merkkiliikkeet, takuun säilymisen on turvanut ryhmäpoikkeusasetus jo pitkään. Myös korjausohjeiden ja käsittääkseni myös testereiden tulee olla yleiskorjaamoiden saatavilla. Tämä koskee niin polttomoottori- kuin sähköautojakin.
Sähköautoissa on vähemmän huollettavia ja vaihdettavia kohteita kuin polttomoottoriautossa.
Kysymys kuuluu, millä perusteella näet että tämä olisi (polttomoottoriautoista poikkeava) uhkakuva?
Edit: Nopealla googlauksella löytyi useampikin riippumaton korjaamo joka tekee sähköautojen huoltoa. Kilpailun osalta ei ole hätää.
Juttelin taannoin erään maajantuojan toimarin kanssa. Siellä nähtiin heidän jälleenmyyjäverkostonsa yhtenä merkittävänä huolenaiheena vähenevä huoltojen liikevaihto. Kuluttajalle se tietysti lupaa hyvää.
@tracktest kirjoitti:
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
Muutakin saattaa ilmetä kuin laadullisia ongelmia.
Aijaa, mitä esimerkisi?
Aika näyttää, en ole ennustaja.
Kai sinulla joku haju asiasta on, kun kerran kuitenkin vähän ennustelit? Mitä ne muut kuin laadulliset ongelmat voisivat olla? Ei tarvitse ennustaa mitä tulee ja millekin merkille, ihan vaan antaa muutama esimerkki siitä mitä tällaiset voisivat olla
@tracktest kirjoitti:
Toinen pointti on se vaikka äkkiseltään voidaan ajatella että sähköautossa on vähemmän ns huolletavia kohteita, voivat huoltohinnat siltti nousta, eikä sille autojen omistajat mahda mitään. Huollat autosi silti, vaikka hinnastoa tarkistetaan. Huoltoja tekevät yritykset toimivat voitollisella tuloksella eivät hyväntekeväisyysperiaatteella.
Jo nyt Atoy tekee Teslan vuosihuoltoja, joten merkkiorganisaatioille on kilpailua. Hyundai Ioniqin määräaikaishuolto on merkkiliikkeessäkin halpa.
EU edellyttää että huoltoja ja korjauksia saavat tehdä myös ei-merkkiliikkeet, takuun säilymisen on turvanut ryhmäpoikkeusasetus jo pitkään. Myös korjausohjeiden ja käsittääkseni myös testereiden tulee olla yleiskorjaamoiden saatavilla. Tämä koskee niin polttomoottori- kuin sähköautojakin.
Sähköautoissa on vähemmän huollettavia ja vaihdettavia kohteita kuin polttomoottoriautossa.
Kysymys kuuluu, millä perusteella näet että tämä olisi (polttomoottoriautoista poikkeava) uhkakuva?
Edit: Nopealla googlauksella löytyi useampikin riippumaton korjaamo joka tekee sähköautojen huoltoa. Kilpailun osalta ei ole hätää.
Juttelin taannoin erään maajantuojan toimarin kanssa. Siellä nähtiin heidän jälleenmyyjäverkostonsa yhtenä merkittävänä huolenaiheena vähenevä huoltojen liikevaihto. Kuluttajalle se tietysti lupaa hyvää.
Eiköhän vähenevälle liikevaihdolle löydy lääkkeet kuluttajan kukkaron kautta. Omalla isällä ei ollut ongelmia näiden asioiden kanssa liikevaihto pyöri aina + merkkisenä.
@tracktest kirjoitti:
HR sähköauton omistajana voinee kertoa missä korjaat oman autosi tai teet tarvittavat huollot. Oman autoni huoltoja tekee merkkihuollot ja monimerkkikorjaamot, miten on sähköautojen kanssa missä niitä huolletaan? Onko huoltopaikkoja riittävä määrä mikä on erikoistunut näihin autoihin?
En oikein tiedä varmasti, missä niitä voi huollattaa. Autoklinikka-ketjulla on jonkinlainen sopimus. Ja M880 tietää, että Atoy myös.
Käsikirjan mukaan auton huollot ovat:
jarrunesteen tarkistus 2v välein ja jos autoa käytetään peräkärryn hinaukseen, niin nesteen vaihto 2v välein
ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihto 4 vuoden välein
Sisätilan ilmansuodattimen vaihto 2 vuoden välein
HEPA-suodattimen vaihto 3 vuoden välein
jarrusatuloiden puhdistus ja voitelu vuosittain tai 20000km välein, jos autolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin
Em. ovat suosituksia ja lisäksi todetaan, että huolletaan, jos on tarpeen.
Jos tarvitsee merkkikorjaamon palvelua, niin se on Teslan heikko lenkki ellei satu asumaan lähellä Helsinkiä tai Tamperetta, joilta alueilta löytyy Teslan toimipaikka.
Sähköautoissahan on tyypillistä, että varsinaiset pyörien mekaaniset jarrut ovat vähällä käytöllä. X jarruttelee itsekseen pienellä voimalla aina välillä putsatakseen jarrulevyn ja -palojen kosketuspinnat. En tiennyt sitä aluksi (käyttöohjeitahan ei pidä lukea etukäteen vaan vasta ihan viimeiseksi, kun kaikki muut keinot on käytetty) ja ihmettelin kerran mökkitiellä, että mitä kummaa roikkuu autossa mukana, kun kuului laahaava ääni alustasta. Auto vain putsaili jarruja, selvisi sittemmin.
@tracktest kirjoitti:
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
Muutakin saattaa ilmetä kuin laadullisia ongelmia.
Aijaa, mitä esimerkisi?
Aika näyttää, en ole ennustaja.
Kai sinulla joku haju asiasta on, kun kerran kuitenkin vähän ennustelit? Mitä ne muut kuin laadulliset ongelmat voisivat olla? Ei tarvitse ennustaa mitä tulee ja millekin merkille, ihan vaan antaa muutama esimerkki siitä mitä tällaiset voisivat olla
Laaduntarkkailussa on ainakin ollut parannettavaa.
@tracktest kirjoitti:
HR sähköauton omistajana voinee kertoa missä korjaat oman autosi tai teet tarvittavat huollot. Oman autoni huoltoja tekee merkkihuollot ja monimerkkikorjaamot, miten on sähköautojen kanssa missä niitä huolletaan? Onko huoltopaikkoja riittävä määrä mikä on erikoistunut näihin autoihin?
En oikein tiedä varmasti, missä niitä voi huollattaa. Autoklinikka-ketjulla on jonkinlainen sopimus. Ja M880 tietää, että Atoy myös.
Käsikirjan mukaan auton huollot ovat:
jarrunesteen tarkistus 2v välein ja jos autoa käytetään peräkärryn hinaukseen, niin nesteen vaihto 2v välein
ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihto 4 vuoden välein
Sisätilan ilmansuodattimen vaihto 2 vuoden välein
HEPA-suodattimen vaihto 3 vuoden välein
jarrusatuloiden puhdistus ja voitelu vuosittain tai 20000km välein, jos autolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin
Em. ovat suosituksia ja lisäksi todetaan, että huolletaan, jos on tarpeen.
Jos tarvitsee merkkikorjaamon palvelua, niin se on Teslan heikko lenkki ellei satu asumaan lähellä Helsinkiä tai Tamperetta, joilta alueilta löytyy Teslan toimipaikka.
Sähköautoissahan on tyypillistä, että varsinaiset pyörien mekaaniset jarrut ovat vähällä käytöllä. X jarruttelee itsekseen pienellä voimalla aina välillä putsatakseen jarrulevyn ja -palojen kosketuspinnat. En tiennyt sitä aluksi (käyttöohjeitahan ei pidä lukea etukäteen vaan vasta ihan viimeiseksi, kun kaikki muut keinot on käytetty) ja ihmettelin kerran mökkitiellä, että mitä kummaa roikkuu autossa mukana, kun kuului laahaava ääni alustasta. Auto vain putsaili jarruja, selvisi sittemmin.
@tracktest kirjoitti:
HR sähköauton omistajana voinee kertoa missä korjaat oman autosi tai teet tarvittavat huollot. Oman autoni huoltoja tekee merkkihuollot ja monimerkkikorjaamot, miten on sähköautojen kanssa missä niitä huolletaan? Onko huoltopaikkoja riittävä määrä mikä on erikoistunut näihin autoihin?
En oikein tiedä varmasti, missä niitä voi huollattaa. Autoklinikka-ketjulla on jonkinlainen sopimus. Ja M880 tietää, että Atoy myös.
Menee nyt vähän turhan detaljitasolle, mutta menköön...
Autoklinikka tekee pelkkiä peltitöitä, joten huoltoa kaipaava voi kääntyä Teslan, Atoyn (joka taannoin julkisti oman Tesla-huoltopakettinsa, mutta en tiedä onko se sen ihmeellisempi kuin muiden monimerkkikorjaamoiden huolto) tai muun sähköautohuoltoja tekevän liikkeen puoleen. Autoklinikka on muuten Teslan auktorisoima peltikorjaamo, tavallaan "merkkiliike".
@tracktest kirjoitti:
Se on sinun painavin ja nopein. Jos puhutaan tehokkaista autoista jossa suorituskyky on kiihtyvyydessä 3-5 s 0-100 km/h ja huippunopeus 250-320 km/h ollaan ns tehokkaissa autoissa.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
Muutakin saattaa ilmetä kuin laadullisia ongelmia.
Aijaa, mitä esimerkisi?
Aika näyttää, en ole ennustaja.
Kai sinulla joku haju asiasta on, kun kerran kuitenkin vähän ennustelit? Mitä ne muut kuin laadulliset ongelmat voisivat olla? Ei tarvitse ennustaa mitä tulee ja millekin merkille, ihan vaan antaa muutama esimerkki siitä mitä tällaiset voisivat olla
Laaduntarkkailussa on ainakin ollut parannettavaa.
Laaduntarkkailun puutteet ovat niitä "muita kuin laadullisia ongelmia" joita saattaa ilmetä. Selvä.
Markkinatalous ja kilpailu. Hankala tuollaisten perushuoltojen katteita on nostaa erityisen korkeiksi, kun asiakkaat menisivät silloin toisaalle. Aika väkinäisen kuuloista kääntää vähisempi huollon tarve uhkakuvaksi huoltojen kallistumisesta. Taitaa olla vähissä loogisemmat perusteet maalailla piruja sähköautotallin seinälle.
Siivuja! Voihan nämä olla edestakaisin olevia matkoja. Tankataan lähtiessä ja kun saavutaan taas takaisin kotikulmille. Sähköautolla matkaava lataa matkan aikana useita kertoja.
Turha vouhottaa sähköautoista - niitä ostavat (Euroopassa) pian kaikki uuden auton ostajat ja aikaa myöden myös käytettyjen ostajat. Autonvalmistajat sovittavat jo nyt tuotantoaan niin kovalla kiireellä sähköiseksi kuin taloudellisesti pystyvät - ja heittävät myös samalla miljardien panostukset polttomoottoritekniikkaan roskiin. Tällä hetkellä valmistajien myös pitää saada mahdollisimman paljon polttomoottoriautoja myytyä, jotta tulovirta säilyy ja tuotantosuunnan nopean muutoksen kustannukset ei vie konkurssiin eli jokainen ostettu polttomoottoriautokin auttaa siis siirtymisessä sähköön.
Selviääköhän kaikki autonvalmistajat tässä murroksessa ehjänä vai putoaako joku pelistä pois, se jää nähtäväksi.
Kuinka monen ajattelet tekevän säännöllisesti tuollaisia matkoja? Todennäköisyys sille ettei siellä määränpäässä ole mahdollista laitta
Luinka monen ajattelisit ajavan säännöllisesti tuollaisia matkoja? Todennäköisyys sille ettei määränpäässä olisi mahdollista laittaa autoa lataukseen?
Veikkaan että koko kansan mittakaavassa kuitenkin aika harva ajaa 400km päähän sähköttömälle korpimökille, vieläpä niin ettei yhtään K-Latausta, ABC-latausta, Virtaa tai muuta sopivaa tolppaa olisi kauppa-, vessa- tai ruokalipysähdyksen yhteydessä. Voihan sitä joutua vähän valkkaamaan missä pysähtyy, mutta eipä sitä autoa voi Alepassa / Salessa tankatakaan.
Pähkäilyksi menee se on selvä. Polttoainetta saa melkein mistä vaan latausasemat ovat aika harvassa. Ja sitten odottelet jos latauspaikat ovat varattuja.
Liikkumisen valinnat ovat kaikkien omia, helppoa tai sitten vaativampaa.
Toki toki, mutta kun nyt vähän väliä nostat esille tällaisia "vaatimuksia" joiden tarkoitus on todistaa sähköautojen kelvottomuudesta, niin sopii varmaan miettiä kuinka yleisiä nämä skenaariot ovat?
Nämä ovat vähän kuin sanoisi että kaikki mersut paitsi G-sarja ovat kelvottomia koska niillä ei voi ajaa pellolla.
Harva kokotankillista vetää yhdellä vedolla, kyse onkin siitä ettei tarvitse huolehtia energialisästä kuin 700-1000 km välein, Suomalaisethan ajaa keskimäärin 1300 km/kk ja lisäys tulee muutaman minuutin pysähdyksen aikana, 400 km lataukseen menee monta tuntia.
Niin ja onhan niitä joille dieselauto on ainoa vaihtoehto. Nämä ajavat vuodessa reilusti enemmän kuin tuo 30 000 km:n raja edellyttää.
Olipa hyvä, etten ostanut tuollaista, jos niissä eivät alustan osat kestä.
Minä olen. Kerhon jäsen edelleen, mutta enemmän historic luokassa nykyään koska tosi Volvomies ei aja etuvetoista.
Juuri näin.
Vedit mutkat suoriksi. En tarkoittanut sitä ettei alustan osat kestä mutta suorituskyky kasvaneella painolla asettaa alustan osat kovalle koetukselle. Eikä ole ihme jos joku valmistajista on näiden kanssa ongelmissa. Suorituskykyisille autoille on perinteiset valmistajat nyt apajille tulee autonvalmistajia joilla ei ole näistä kokemusta. Muutakin saattaa ilmetä kuin laadullisia ongelmia.
Aijaa, mitä esimerkisi?
Tarkoitin lähinnä sitä jos liikutaan hyvin lähellä superurheiluautojen suorituskykyä autonvalmistajilta vaaditaan erityistä osaamista kaikilla osa-alueilla.
Aika näyttää, en ole ennustaja.
Toinen pointti on se vaikka äkkiseltään voidaan ajatella että sähköautossa on vähemmän ns huolletavia kohteita, voivat huoltohinnat siltti nousta, eikä sille autojen omistajat mahda mitään. Huollat autosi silti, vaikka hinnastoa tarkistetaan. Huoltoja tekevät yritykset toimivat voitollisella tuloksella eivät hyväntekeväisyysperiaatteella.
Teslassa, ainakaan X-mallissa, ei ole mitään sellaista huoltokohdetta, joka olisi takuun ehtona ja takuu on neljä vuotta paitsi akulla kahdeksan vuotta. Aika vaikea huoltoja on ylihinnoitella, eikä niitä tarvitse teettää vaan voi tehdä itse. Auton vaihtotilanteessa perinteinen huoltokirjapointti ei vaikuta, koska ei ole sellaisia huoltoja, jotka vaikuttaisivat auton voimansiirron tai moottoreiden tekniseen kuntoon. Ei tarvitse tarkistaa, onko edellinen omistaja aina vaihtanut öljyt ajallaan jne
HR sähköauton omistajana voinee kertoa missä korjaat oman autosi tai teet tarvittavat huollot. Oman autoni huoltoja tekee merkkihuollot ja monimerkkikorjaamot, miten on sähköautojen kanssa missä niitä huolletaan? Onko huoltopaikkoja riittävä määrä mikä on erikoistunut näihin autoihin?
Jo nyt Atoy tekee Teslan vuosihuoltoja, joten merkkiorganisaatioille on kilpailua. Hyundai Ioniqin määräaikaishuolto on merkkiliikkeessäkin halpa.
EU edellyttää että huoltoja ja korjauksia saavat tehdä myös ei-merkkiliikkeet, takuun säilymisen on turvanut ryhmäpoikkeusasetus jo pitkään. Myös korjausohjeiden ja käsittääkseni myös testereiden tulee olla yleiskorjaamoiden saatavilla. Tämä koskee niin polttomoottori- kuin sähköautojakin.
Sähköautoissa on vähemmän huollettavia ja vaihdettavia kohteita kuin polttomoottoriautossa.
Kysymys kuuluu, millä perusteella näet että tämä olisi (polttomoottoriautoista poikkeava) uhkakuva?
Edit: Nopealla googlauksella löytyi useampikin riippumaton korjaamo joka tekee sähköautojen huoltoa. Kilpailun osalta ei ole hätää.
Juttelin taannoin erään maajantuojan toimarin kanssa. Siellä nähtiin heidän jälleenmyyjäverkostonsa yhtenä merkittävänä huolenaiheena vähenevä huoltojen liikevaihto. Kuluttajalle se tietysti lupaa hyvää.
Kai sinulla joku haju asiasta on, kun kerran kuitenkin vähän ennustelit? Mitä ne muut kuin laadulliset ongelmat voisivat olla? Ei tarvitse ennustaa mitä tulee ja millekin merkille, ihan vaan antaa muutama esimerkki siitä mitä tällaiset voisivat olla
Eiköhän vähenevälle liikevaihdolle löydy lääkkeet kuluttajan kukkaron kautta. Omalla isällä ei ollut ongelmia näiden asioiden kanssa liikevaihto pyöri aina + merkkisenä.
En oikein tiedä varmasti, missä niitä voi huollattaa. Autoklinikka-ketjulla on jonkinlainen sopimus. Ja M880 tietää, että Atoy myös.
Käsikirjan mukaan auton huollot ovat:
Em. ovat suosituksia ja lisäksi todetaan, että huolletaan, jos on tarpeen.
Jos tarvitsee merkkikorjaamon palvelua, niin se on Teslan heikko lenkki ellei satu asumaan lähellä Helsinkiä tai Tamperetta, joilta alueilta löytyy Teslan toimipaikka.
Sähköautoissahan on tyypillistä, että varsinaiset pyörien mekaaniset jarrut ovat vähällä käytöllä. X jarruttelee itsekseen pienellä voimalla aina välillä putsatakseen jarrulevyn ja -palojen kosketuspinnat. En tiennyt sitä aluksi (käyttöohjeitahan ei pidä lukea etukäteen vaan vasta ihan viimeiseksi, kun kaikki muut keinot on käytetty) ja ihmettelin kerran mökkitiellä, että mitä kummaa roikkuu autossa mukana, kun kuului laahaava ääni alustasta. Auto vain putsaili jarruja, selvisi sittemmin.
Laaduntarkkailussa on ainakin ollut parannettavaa.
Erinomainen vastaus!
Menee nyt vähän turhan detaljitasolle, mutta menköön...
Autoklinikka tekee pelkkiä peltitöitä, joten huoltoa kaipaava voi kääntyä Teslan, Atoyn (joka taannoin julkisti oman Tesla-huoltopakettinsa, mutta en tiedä onko se sen ihmeellisempi kuin muiden monimerkkikorjaamoiden huolto) tai muun sähköautohuoltoja tekevän liikkeen puoleen. Autoklinikka on muuten Teslan auktorisoima peltikorjaamo, tavallaan "merkkiliike".
Laaduntarkkailun puutteet ovat niitä "muita kuin laadullisia ongelmia" joita saattaa ilmetä. Selvä.
Markkinatalous ja kilpailu. Hankala tuollaisten perushuoltojen katteita on nostaa erityisen korkeiksi, kun asiakkaat menisivät silloin toisaalle. Aika väkinäisen kuuloista kääntää vähisempi huollon tarve uhkakuvaksi huoltojen kallistumisesta. Taitaa olla vähissä loogisemmat perusteet maalailla piruja sähköautotallin seinälle.
No jos 400 km lataukseen menee tunteja, niin varmasti samassa fantasiamaailmassa maallikoltakin hoituvien raikkareiden yms vaihdot maksavat tonnin.