Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1498 kommenttia
1293032343550
  • @740 GLE kirjoitti:
    Hyvältä näyttää tämä kehitys käytetyn dieselin ostajalle! Ilmaista dieselautoa odotellessa...

    No voidaanhan se halpa hankintahinta korvata kaalliilla polttoaineverolla tyyliin 20 euroa litra :smile:

      
  • Samoilla linjoilla 740 GLE:n kanssa! Käytetyn ostajalle suotuisa kehitys on enemmän kuin mieluinen.

      
  • muokattu 21.05.2020 12:28

    @NHB kirjoitti:
    Ei Persun tarvitse kilpailla kenenkään kanssa. Hän kilpailee omassa luokassaan.

    @NHB kirjoitti:
    Ei Persun tarvitse kilpailla kenenkään kanssa. Hän kilpailee omassa luokassaan.

    Ootko joku kehitysvammanen? Jos sua ois oikeesti kiinnostanu noi asiat, sä tietäsit ne jo, nyt sunkaltanen harmaahapsi täällä vaan sössöttää päteäkseen ja purkaakseen pahaa oloa ja mennyttä epäonnistunutta elämäänsä. Ei sinua autot kiinnosta tai nämä asiat, mutta saat edes hetken mielihyvän kun vähän pädet täällä ja solvaat ihmisiä.

    Sun "kiinnostuksen" kohteillehan on aina annettu sitten informaatiota, jotka kuitenkin sitten et kelpuuta ja alat taas sössöttämään ja pätemään lisää harhoissas. Mikä saa sut valehtelemaan noin rajusti wanhan miehen? =)

      
  • Ruotsi. Vuosi 2030.

    65 % liikenteessä olevista autoista on edelleen pelkkiä polttomoottori-autoja.

    https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20200710/prognosen-bensin-och-dieselbilar-fortfarande-i-majoritet-ar-2030/

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Ruotsi. Vuosi 2030.

    65 % liikenteessä olevista autoista on edelleen pelkkiä polttomoottori-autoja.

    https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20200710/prognosen-bensin-och-dieselbilar-fortfarande-i-majoritet-ar-2030/

    Suomi . Vuosi 2040.

    65 % liikenteessä olevista autoista on edelleen pelkkiä polttomoottoriautoja.

      
  • Juu, eihän ne vanhat lotjat mihinkään häviä ja kun uusia myydään kokonaiskalustoon nähden pieniä määriä, niin koko fleetin uusiutuminen ottaa aikaa.

    Paitsi jos (mielestäni "kun") pärinäautoilla ajaminen ja mahdollisesti omistaminen kallistuu siinä määrin, ettei kukaan sellaista halua enää pitää.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Juu, eihän ne vanhat lotjat mihinkään häviä ja kun uusia myydään kokonaiskalustoon nähden pieniä määriä, niin koko fleetin uusiutuminen ottaa aikaa.

    Paitsi jos (mielestäni "kun") pärinäautoilla ajaminen ja mahdollisesti omistaminen kallistuu siinä määrin, ettei kukaan sellaista halua enää pitää.

    Polttomoottoriauton demonisointi on hieman laantunut mutta "pärinäauto" on mielestäni ivallinen termi autosta jota on päästöjenkin suhteen kehitetty kaiken aikaa hyvällä menestyksellä. Omassa autossa on todella sivistyneet äänet moottori murahtelee vain voimakkaasti kaasua painaessa ja sisään ei kuulu normaalisti ajaessa mitään. Polttomoottoriautossa on etuna se että sillä pääsee huomattavasti pidempiä matkoja miettimättä reittejä tai pakollisia pysähtymisiä, matkustamiseen ei ole mitään rajottavia tekijöitä. Tankkaus on nopeasti ohi ja isolla polttoainetankilla matka jatkuu taas pitkään eikä tarvitse miettiä mistä sen seuraavan tankillisen saa.

    Hybridit ja sähköautot eivät yleisty sillä vauhdilla kuin on kuviteltu. Puutteet rajoittavat yleistymistä tätä tosi asiaa ei vaan haluta myöntää. Puutteellinen toimintamatka sähköllä on tekijä mikä ei vaan toimi jos halutaan ajaa suhteellisen pitkiä matkoja ilman pakottavia pysähdyksiä. Latauspaikkojen vähyys luovat rajottavan kuvan jota harva polttomoottoriautoon tottunut haluaa. Hybridissä yksi ongelma on pieni polttoainetankki ja sähköllä ajettaessa toimintamatka on lyhyt. Sähköllä kiihdytys on kehno vaikka joku totesi sen olen käyttökelpoinen niin varmasti on mutta 13 sekunnissa sataan on luokattoman huono millä mittarilla hyvänsä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Juu, eihän ne vanhat lotjat mihinkään häviä ja kun uusia myydään kokonaiskalustoon nähden pieniä määriä, niin koko fleetin uusiutuminen ottaa aikaa.

    Paitsi jos (mielestäni "kun") pärinäautoilla ajaminen ja mahdollisesti omistaminen kallistuu siinä määrin, ettei kukaan sellaista halua enää pitää.

    Polttomoottoriauton demonisointi on hieman laantunut mutta "pärinäauto" on mielestäni ivallinen termi autosta jota on päästöjenkin suhteen kehitetty kaiken aikaa hyvällä menestyksellä. Omassa autossa on todella sivistyneet äänet moottori murahtelee vain voimakkaasti kaasua painaessa ja sisään ei kuulu normaalisti ajaessa mitään. Polttomoottoriautossa on etuna se että sillä pääsee huomattavasti pidempiä matkoja miettimättä reittejä tai pakollisia pysähtymisiä, matkustamiseen ei ole mitään rajottavia tekijöitä. Tankkaus on nopeasti ohi ja isolla polttoainetankilla matka jatkuu taas pitkään eikä tarvitse miettiä mistä sen seuraavan tankillisen saa.

    Hybridit ja sähköautot eivät yleisty sillä vauhdilla kuin on kuviteltu. Puutteet rajoittavat yleistymistä tätä tosi asiaa ei vaan haluta myöntää. Puutteellinen toimintamatka sähköllä on tekijä mikä ei vaan toimi jos halutaan ajaa suhteellisen pitkiä matkoja ilman pakottavia pysähdyksiä. Latauspaikkojen vähyys luovat rajottavan kuvan jota harva polttomoottoriautoon tottunut haluaa. Hybridissä yksi ongelma on pieni polttoainetankki ja sähköllä ajettaessa toimintamatka on lyhyt. Sähköllä kiihdytys on kehno vaikka joku totesi sen olen käyttökelpoinen niin varmasti on mutta 13 sekunnissa sataan on luokattoman huono millä mittarilla hyvänsä.

    Tasan yhtä kova ääni noista kotini ohi ajavista sähköautoista kuuluu, kuin muistakin henkilöautoista ja omassa hybridissäkään polttomoottorin käynnistymistä liikkeellä ollessa ei kuule mitenkään. Vasta kaasua syvälle painaessa hurinaa rupeaa kuulumaan, mutta sähkömoottorin ääni kuuluu aina ennen pysähtymistä, kun hidastaa esim. liikennevaloihin.

      
  • Luin jostakin että sähköautojen väitetty liiallinen hiljaisuus olisi uhka jalankulkijoille, kun nämä eivät kuule lähestyvän sähköauton ääntä.

      
  • muokattu 13.07.2020 12:33

    @▫️ kirjoitti:
    Luin jostakin että sähköautojen väitetty liiallinen hiljaisuus olisi uhka jalankulkijoille, kun nämä eivät kuule lähestyvän sähköauton ääntä.

    Se koskee tilanteita kun ajonopeutta on hyvin vähän, ja sama koskee kyllä bensamoottoreitakin, dieselit pitävät omaa kuuluvaa kalkatustaan.

    Nopeuden noustessa renkaiden tuottama ns. ohiajomelu on suurin melunlähde (poikkeuksiakin tietty löytyy, lähinnä kovissa kiihdytyksissä ja pakoputkiongelmaisissa ajoneuvoissa).

    Ja talvella, nastarenkaat ropisevat heti kun joku sellaisella lähtee liikkeelle, joten kyse on vain kesäajasta, ellei joku tee jekku-jekkua, ja aja ympäristöystävällisesti ns. kitkarenkailla.

    Omat kokemukseni sähköautoista eivät tue äänettömyyttä auton sisätiloissa, eli se "myth is busted" kuten yhdessä tv-ohjelmassa sanotaan. Liikennevaloissa seistessä stop-start -polttomoottoriauto on yhtä hiljainen, toisaalta bensiiniautossani on merkkivalo (kierroslukumittarin lisäksi) ilmoittamassa milloin moottori on sammutettuna.

      
  • muokattu 14.07.2020 08:57

    @tracktest kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Juu, eihän ne vanhat lotjat mihinkään häviä ja kun uusia myydään kokonaiskalustoon nähden pieniä määriä, niin koko fleetin uusiutuminen ottaa aikaa.

    Paitsi jos (mielestäni "kun") pärinäautoilla ajaminen ja mahdollisesti omistaminen kallistuu siinä määrin, ettei kukaan sellaista halua enää pitää.

    Polttomoottoriauton demonisointi on hieman laantunut mutta "pärinäauto" on mielestäni ivallinen termi autosta --

    Pahoittelut, jos näin koit - sellaiseksi sitä ei tarkoitettu. Puhun täyssähköautoistakin termillä "patteriauto", joka on mielestäni yhtä kieli poskessa sanottu.

    Hybridit ja sähköautot eivät yleisty sillä vauhdilla kuin on kuviteltu. Puutteet rajoittavat yleistymistä tätä tosi asiaa ei vaan haluta myöntää.

    Oletko seurannut eri voimalinjoilla varustettujen autojen myyntimääriä meillä ja maailmalla?

    Esim Suomessa myyntimäärät:

    Sähkö
    2016: 223 kpl
    2017: 502
    2018: 776
    2019: 1897
    2020/1-6: 1499

    PHEV (pelkkä bensiini, diesel myy suht vähän):
    2016: 1115 kpl
    2017: 2401
    2018: 4797
    2019: 5807
    2020/1-6: 5735

    Samalla aikavälillä 2016-2019 dieselin myyntimäärät ovat puolittuneet ja tänä vuonna romahdus näyttäisi jatkuvan. Bensakoneisille tulossa joku -30% droppi. Sen sijaan ladattavat ovat alkuvuonna myyneet Koronasta huolimatta melkein yhtä paljon, kuin koko viime vuonna. Muutenkin trendi on selvä.

    Puutteellinen toimintamatka sähköllä on tekijä mikä ei vaan toimi jos halutaan ajaa suhteellisen pitkiä matkoja ilman pakottavia pysähdyksiä. Latauspaikkojen vähyys luovat rajottavan kuvan jota harva polttomoottoriautoon tottunut haluaa. Hybridissä yksi ongelma on pieni polttoainetankki ja sähköllä ajettaessa toimintamatka on lyhyt. Sähköllä kiihdytys on kehno vaikka joku totesi sen olen käyttökelpoinen niin varmasti on mutta 13 sekunnissa sataan on luokattoman huono millä mittarilla hyvänsä.

    Tässäkin asiassa kokemus vähentää pelkoja.

      
  • Autojen päästämistä äänistä vielä. Epätieteellisen tutkimuksen mukaan liikkujista tarkat koiramme eivät havaitse sähköauton saapumista pihaan siinä missä polttiksella tulijat havaitaan selvästi.

    Nyt kun on kesä ja tulee mökkeiltyä, niin asian on myös huomannut hyvin. Maaseudulla kun ei tuulen lisäksi oikein muita ääniä kuule, niin autojen äänet kuulee yllättävän kaukaa. Kyllä näissä on selvä ero.

      
  • muokattu 14.07.2020 09:07

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Autojen päästämistä äänistä vielä. Epätieteellisen tutkimuksen mukaan liikkujista tarkat koiramme eivät havaitse sähköauton saapumista pihaan siinä missä polttiksella tulijat havaitaan selvästi.

    Nyt kun on kesä ja tulee mökkeiltyä, niin asian on myös huomannut hyvin. Maaseudulla kun ei tuulen lisäksi oikein muita ääniä kuule, niin autojen äänet kuulee yllättävän kaukaa. Kyllä näissä on selvä ero.

    Tunnistatko ne autojen äänet (ne kaukana ajavat) niin hyvin että voit päätellä kumpi on bensiinikone, ja kumpi täyssähkö?

    Vähä-äänisyys on todella hyvä asia, eli hyvä että suunta on hiljaisempaan päin. Vaikka rengasmelu ei sähköllä mihinkään katoakaan (ellei se sähköauton rengas ole eko, eli kapea ja korkea rengaskoko), ja uudet asfaltit saavat taas lokakuusta alkaen nastat karhentamaan niitä meluisammaksi.

      
  • muokattu 14.07.2020 12:09

    @Karrette kirjoitti:
    Vaikka rengasmelu ei sähköllä mihinkään katoakaan (ellei se sähköauton rengas ole eko, eli kapea ja korkea rengaskoko)

    Taisin olla väärässä. Pirellin 235/40 18" tuottaa 68 dB ohiajomelun, kun taas 185/70 14" tai 185/65 15"kokoisena tyypillinen ohiajomelu on 70 dB, vaikka siellä jotkin yksittäiset tuottaakin vain 67 db. Yli 73 dB renkaita en löytänyt edes 255 leveistä matalaprofiilisista.

    Ehkäpä nuokin erot ovat riittäviä selittämään sen miten kovaäänisiltä jotkin renkaat kuulostavat taajamassakin.

    Toisaalta kitkarenkaat korvinkuultavan hiljaisina eivät ole ilmoitetuissa desibeleissä mitenkään omassa luokassaan, esimerkiksi Nokian kitka on 72 dB, eli kovaääninen (jos 73 dB on maksimi)?

    Tosin Goodyearin kitkarengas 185/65 15" ilmoittaa liikennemeluksi vain 65 dB!

      
  • Hieno juttu! Minun kuukausittaiset säästöt kasvavat, koska polttonesteiden hinnat alkavat taas nousta. Mitä enemmän ajan sähköllä, sitä enemmän säästän. Pitäisiköhän kertyvät säästöt sijoittaa osakkeisiin....

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Autojen päästämistä äänistä vielä. Epätieteellisen tutkimuksen mukaan liikkujista tarkat koiramme eivät havaitse sähköauton saapumista pihaan siinä missä polttiksella tulijat havaitaan selvästi.

    Nyt kun on kesä ja tulee mökkeiltyä, niin asian on myös huomannut hyvin. Maaseudulla kun ei tuulen lisäksi oikein muita ääniä kuule, niin autojen äänet kuulee yllättävän kaukaa. Kyllä näissä on selvä ero.

    Tunnistatko ne autojen äänet (ne kaukana ajavat) niin hyvin että voit päätellä kumpi on bensiinikone, ja kumpi täyssähkö?

    Ei siihen mitään kultaista korvaa tarvita, että tunnistaa polttomoottorin äänen jo kaukaakin. Mutkaisella ja mäkisellä soratiellä ei voi ajaa tasakaasulla.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Autojen päästämistä äänistä vielä. Epätieteellisen tutkimuksen mukaan liikkujista tarkat koiramme eivät havaitse sähköauton saapumista pihaan siinä missä polttiksella tulijat havaitaan selvästi.

    Nyt kun on kesä ja tulee mökkeiltyä, niin asian on myös huomannut hyvin. Maaseudulla kun ei tuulen lisäksi oikein muita ääniä kuule, niin autojen äänet kuulee yllättävän kaukaa. Kyllä näissä on selvä ero.

    Tunnistatko ne autojen äänet (ne kaukana ajavat) niin hyvin että voit päätellä kumpi on bensiinikone, ja kumpi täyssähkö?

    Ei siihen mitään kultaista korvaa tarvita, että tunnistaa polttomoottorin äänen jo kaukaakin. Mutkaisella ja mäkisellä soratiellä ei voi ajaa tasakaasulla.

    Minä en ainakaan osaa erottaa Teslaa Kiasta, kun kuuntelen maaseutuasuntoni verannalta läheisellä soratiellä ajavien autojen ääniä. Uudet polttomoottoriautot ovat todella hiljaisia. Se on rengasmelu, joka kuuluu myös samalla tavoin sähkökulkimista. Myös läheisen valtatien raskaan liikenteen rengasmelun erottaa sopivalla kelillä. Moottorin ääni vain mopoista ja pakoputkiviritetyistä teinicorolloista.

      3
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Paitsi jos (mielestäni "kun") pärinäautoilla ajaminen ja mahdollisesti omistaminen kallistuu siinä määrin, ettei kukaan sellaista halua enää pitää.

    Olen itsekin huomannut valtion olevan suurin epävarmuustekijä autoilun kustannuksien arvioinnissa. Menopuoli ei ole kenenkään hallinnassa eivätkä vastuulliset ota vastuuta, joten krooninen rahapula ohjaa verotusta kunkin ajankohdan muodin mukaisesti selvästi auton käyttöikää lyhyemmälläkin periodilla. Jo vuosikymmenien perinteenä on ollut ensin suosia jotain teknologiaa ja sitten muutaman vuoden kuluttua ensin julkisuudessa syyllistää lainsäätään ohjausta noudattaneet ja pian sen jälkeen lisätä heidän verorasitustaan rangaistuksena siitä, että noudattivat edellisen hallituksen ohjausta.

    1970-luvulta lähtien ajaneena on nähnyt saman keskustelun toistuvan ensin liikenneturvallisuuden, sitten bensamoottorin päästöjen ja sitten dieselin päästöjen perusteella. Seuraavaa syyllistämisen perustetta en osaa arvata, mutta luotan politrukkien kyllä keksivän sen halutessaan taas lisää rahaa paikkaamaan menopuolta, jota eivät osaa hoitaa lainkaan.

    Pakoputkettomien kuskien keskuudessa on ollut jo vuosia trendikästä puhua smokereista, mutta tämä näyttää vielä toistaiseksi pysyneen sisäpiirin juttuna, koska jostain ihmeen syystä myös hybridien pakoputkia halutaan korostaa muotoilullisena ornamenttina.

    Tässä yksi korneimmista esimerkeistä autossa, jonka pakoputki todellisuudessa loppuu taka-akselin kohdalle. Noiden muovisten "kromi"rinkuloiden funktio vaikkapa tässä A250e hybridissä ei avaudu minulle sen enempää kuin joidenkin autojen kaiuttimista kuuluva synteettinen moottorin pärinä tai itkupotkuraivarit F1 moottorien äänistä. Ne ovat kaikki omalla tavallaan säälittäviä esityksiä, mutta mielestäni ne kertovat tästä ajasta ja ajattelutavasta:

    https://www.is.fi/autot/art-2000006492247.html

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Hyvältä näyttää tämä kehitys käytetyn dieselin ostajalle! Ilmaista dieselautoa odotellessa...

    No voidaanhan se halpa hankintahinta korvata kaalliilla polttoaineverolla tyyliin 20 euroa litra :smile:

    Näin minäkin oletan tapahtuvan jollain aikavälillä. Mutta mitä sitten? Millä nyt ostettavalla autolla saavuttaa immuniteetin fiskaalisten maksujen mielivaltaiselta korotukselta budjettitarpeiden mukaan?

    Minä en ole keksinyt autoilukulujen arviointiin parempaakaan tapaa kuin ekstrapoloida toteutumaa nykyhetken datan valossa. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa oikein, koska sen rakentavat muiden muassa laskutaidottomat lyhyen matematiikan heikoin arvosanoin kirjoittaneet valtiovarainministerit ja päätökset tehdään merkittävästi muilla kuin rationaalisilla ja liikenteeseen pohjautuvilla perusteilla.

    Jos (oikeastaan kun) poliittisten tarpeiden vuoksi tulevaisuudessa autoilun kustannuksia taas säädetään (autoilijoille ylös päin), sitten tehdään uusi arvio. Jos arvio osoittaa silloin turvatyynyllisen tai petrooliauton tai katalysaattoriauton tai hiukkassuodinauton tai vähän kuluttavan auton tai hybridiauton tai sähköauton tai vetyauton lähivuosina edullisemmaksi, niin sitten ostetaan sellaisia niin monta kuin perheen käyttötilanteeseen tarvitaan. En minä ole tämän parempaakaan menetelmää keksinyt Suomen poliittisen riskin käsittelemiseksi, mutta kerro ihmeessä, jos sellainen on olemassa?

    Just nyt sähkäri alkaa näyttää jo uudenkin ostajalle harkinnan arvoiselta vaihtoehdolta, mutta koska rahalla on hintansa, minä en vielä löydä käytettyä sähkäriä hinnalla, jolla olisin sen valmis ostamaan. Oletan tämän muuttuvan jossain vaiheessa, ja sitten tietenkin tehdään uudet valinnat.

    Ei tämä ole sen kummempaa kuin automerkin, auton tyypin tai käyttövoiman vaihdokset autoa vaihtaessa muutenkaan, joten turha tästä on yrittää rakentaa uskonkappaleita.

      1
  • muokattu 17.07.2020 11:54

    @740 GLE kirjoitti:
    Tässä yksi korneimmista esimerkeistä autossa, jonka pakoputki todellisuudessa loppuu taka-akselin kohdalle. Noiden muovisten "kromi"rinkuloiden funktio vaikkapa tässä A250e hybridissä ei avaudu minulle sen enempää kuin joidenkin autojen kaiuttimista kuuluva synteettinen moottorin pärinä tai itkupotkuraivarit F1 moottorien äänistä. Ne ovat kaikki omalla tavallaan säälittäviä esityksiä, mutta mielestäni ne kertovat tästä ajasta ja ajattelutavasta:

    https://www.is.fi/autot/art-2000006492247.html

    Joskus niistä rinkuloista on kätevä päästää ulos pakokaasut, toisinaan ne ovat vain muotoilua. Joissakin autoissa vain toinen rinkula toimii pakoputken ulostulona. Mieluiten pakoputki saisi olla piilossa kokonaan, mutta toinen näkemys on että perärööriä korostetaan oikein kunnolla. Moottoripyörien osalta vielä meluakin halutaan enemmän kuin mitä on vakiokunnossa.

    https://barrington.porschedealer.com/inventoryphotos/4857/wp0ae2a79ll130634/ip/6.jpg?height=400

    Eipä hybridien 4 kpl tavanomaista suurempaa pakoputkenpäätä ole kovin looginen ratkaisu sekään.
    Amerikkalaisesta ilmoituksesta ei ilmene CO2-lukemaa ( :smiley: ), mutta muistaakseni Suomessa saa ajaa Porsche Panameralla vähäpäästöisenä linja-autokaistalla ja pysäköidä vähäpäästöisten parkkiruutuun. Ne 4 pakoputkea ovat viranomaisnäkökulmasta vain koristeita (ja hyvä niin), ne eivät ole maksimoimassa kaasunvaihtoa sylintereissä.

      
  • muokattu 26.07.2020 21:17

    Saksassa 9.000 euroa hankintatukena vaikkapa Polestar kakkosen hankintaan.

    "The German government is much obliged to take 9,000 euros off the suggested retail price of the Polestar 2, which starts at 53,540 euros over there."

    Eli hinnaksi jäisi 45.000 euroa. Vaikea kuvitella että joku enää tuohon hintaan ostaa polttomoottori-auton Saksassa.

    https://www.autoevolution.com/news/polestar-2-acceleration-and-top-speed-tested-on-the-autobahn-146513.html?fbclid=IwAR3YmUuf93e-tKnZtDnbOQTFjfwUBeX1rSPcgBJ0i82A2E8QoiJ_oYZO1YA

      
  • Nyt tulee muotiin kolme sähkömoottoria per auto huippumalleissa. Tesla S ja BMW M5.

    Hieman hassulta kuulostaa BMW M5 lataushybridi V8-moottorilla.

    https://tekniikanmaailma.fi/jotain-mita-odottaa-seuraavan-sukupolven-bmw-m5-tulee-tarjolle-kolmella-sahkomoottorilla-varustettuna/?_ga=2.156320123.1741539165.1597993655-1072027700.1589803883

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Nyt tulee muotiin kolme sähkömoottoria per auto huippumalleissa. Tesla S ja BMW M5.

    Hieman hassulta kuulostaa BMW M5 lataushybridi V8-moottorilla.

    https://tekniikanmaailma.fi/jotain-mita-odottaa-seuraavan-sukupolven-bmw-m5-tulee-tarjolle-kolmella-sahkomoottorilla-varustettuna/?_ga=2.156320123.1741539165.1597993655-1072027700.1589803883

    Derrick tämähän on BMW:n perusajatus jokaiselle jotakin. 👍


    Seuraavan sukupolven BMW M5 tulee myyntiin lataushybridinä ja sähkömoottorilla.

    Nyt puhutaan tulevaisuuden asioista, sillä tällä hetkellä vasta odotetaan Suomeen saapuvaksi uudistunutta M5-mallia. BMW:n 5-sarja siirtyy seuraavaan sukupolveen vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla ja vuoden kuluessa siitä esitellään täysin uusi M5.

    Car-lehti kertoo, että tulevaisuudessa asiakas saa valita kahdesta voimalinjasta. Lataushybridissä on V8-turbo ja useampia sähkömoottoreita, jotka kehittävät noin 550 kilowattia ja tuhannen newtonmetrin vääntömomentin. Tämä on kuitenkin kaksikosta vasta se kesympi.

    VUONNA 2024 tai 2025 esitellään sähkömoottorinen M5, jossa ajoakun energiasisältö on 135 kWh ja siinä käytetään samanlaista 800 voltin arkkitehtuuria kuin Porsche Taycanissa.

    Sähkömoottoreita on kolme, kaksi takana ja yksi edessä, jotka kehittävät yhteensä noin 736 kilowattia eli tuhat hevosvoimaa. Kiihtyvyys nollasta sataan sujuu varovaisen ennakkoarvion mukaan alle kolmessa sekunnissa. Toimintamatka on jo varsin kunnioitettava 700 kilometriä.

    TEKSTI TONI JALOVAARA

      
  • Niin ne polttomoottori-ikonitkin alkavat sähköistymään..

      
  • Tuli Sipoossa vastaan Volkswagen ID 3 - sähköauto.

      
  • Pidän puheenvuoron ja totean että Britannian poliisi on ollut pulassa sähköautojen ja lataushybridien kanssa. Ovat ryhtyneet hankkimaan dieseleitä. Latauksessa pitäminen on ollut ongelma. Enää sähköautoja käytetään vain kiireettömiin tehtäviin.

    Yllä oleva merkinnee sitä että sähköauton käyttö vaatii ennakointia ja suunnitelmallisuutta.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ison-britannian-poliisi-on-pulassa-sahkoautojensa-kanssa-nyt-hankitaan-taas-dieseleita/7677640#gs.gegnp7

      
  • Järjen käyttö on sallittua, rattijuopon tai huumekuskin perässä pysyminen vaatii ajotaitoa ja auton joka ei ilmoita lataustarpeesta kesken takaa-ajon! Huumekuski saattaa vetästä mistään mitään piittaamatta reilua kahtasataa, siinä hybridit ja sähköautot eivät kauan kyydissä pysy. On se hyvä että tuokin on valjennut muutaman kehnon yrityksen jälkeen toteamukseen, ei helvetti eihän tästä mitään tule.😂

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Järjen käyttö on sallittua, rattijuopon tai huumekuskin perässä pysyminen vaatii ajotaitoa ja auton joka ei ilmoita lataustarpeesta kesken takaa-ajon! Huumekuski saattaa vetästä mistään mitään piittaamatta reilua kahtasataa, siinä hybridit ja sähköautot eivät kauan kyydissä pysy. On se hyvä että tuokin on valjennut muutaman kehnon yrityksen jälkeen toteamukseen, ei helvetti eihän tästä mitään tule.😂

    Lyön vetoa että esimerkiksi minun hybridilläni pysyy minkä tahansa huumehörhön perässä.

      
  • Niin, voihan se olla että sähköautolla ei kovin montaa sataa kilsaa ajeta 200 km/h.

      
  • Sähköautot on voittava teknologia, koska sen energiahyötysuhde on rajusti parempi kuin polttomoottoriauton. (95%<>35%). Lisäksi sähköauto on teknisesti yksinkertaisempi ja vähemmän huoltoa vaativa, sekä käyttökustannuksiltaan selvästi halvempi.
    Elämme nyt siirtymäkautta, jolloin sähköautojen tekniikka kehityy jatkuvasti. Polttomoottoriautoja on kehitetty yli 100 vuotta, joten niiden tekniikka alkaa olla huipussaan ja ne ovat hienoja laitteita. Sähköautoja on kehitetty tosissaan vasta kymmenisen vuotta, joten niiden tekniikka kehittyy vielä paljon. Hybridit ovat siirtymäkauden ratkaisu, joka on tarpeen heille, joilla on välillä pitkiä ajomatkoja. Uskon, että hybriditikin poistuvat 10-15 vuoden sisällä markkinoilta, koska ne ovat monimutkaisia ja sisältävät tuplatekniikan, mikä on kallista. Ehkä hybridejä jää erikkoiskäyttöön. Ns. itselataavat väistyvät plug-in hybridien tieltä. Nyt jo Toyotakin on antamassa periksi ja julkaisi RAV4:n plug-in versiona.
    Raskasliikenne menee pisimpään polttomoottoreilla kaupunkibusseja lukuunottamatta, jotka jo nyt sähköistyy vauhdilla. Luulen, että esim rekka-autot siirtyvät kaasuun tai vetykäyttöisiksi, mutta se vie aikaa. Henkilöautot sähköistyy vauhdilla ja sitä vauhdittavat erilaiset veroratkaisut (polttoaineverot ja käyttövoimavero), sekä kiristyvät päästönormit.
    Vastustajat keksivät vaikka minkälaisia argumentteja mollatakseen sähkö- ja hybridiautoja, sekä puolustaakseen vanhaa monimutkaista ja valitettavasti saastuttavaa tekniikkaa. Muistellaanpa vaikka miten autojen katalysaattoreita vastustettiin 30v. sitten. (Ne on kalliita, haisee kanamunalle, katalysaattori pitää uusia alle 100tkm, jne.). Nyt näistä ei kukaan puhu mitään; katalysaattorit on kaikissa bensa-autoissa ja ne kestää koko auton eliniän.
    Voihan olla, että esim poliisin partioautot on polttomoottoriautoja tai hybridejä vielä pitkään. Muussakin erikoiskäytössä polttomoottori voi säilyä kauan, esim . paloautoja tuskin kannattaa uusia päästöjen takia. Eikä erikoiskäytön päästöillä ole mitään merkitystä, kun valtaosa muusta autokalustosta sähköistyy.
    Suosittelen kaikkia koeajamaan sähkö/hybridiautoja, niin huomaatte miten hienosti ne toimii. Edulliset käyttökustannukset miellyttää. Ja mahtava kiihtyvyys...
    Olen itse tilannut ensimäisen sähköautoni. Reilu 300km toimintamatka riittää minulle 95% matkoista. Ja voinhan ehkä ostaa vanhan polttomoottoriauton kakkosautoksi tai harrasteautoksi (ehkä museoautona), jos tekee mieli kuunnella moottorin murinaa ja ajaa pitkiä matkoja ilman taukoja...
    Mielestäni ei kannata yrittää pysäyttää kehitystä joka on väistämätöntä, 50v. päästä polttomoottoriautoja on enää automuseoissa. Liikkumisen sähköistymisessä on vielä erilaisia ongelmia, mutta ne tullaan ratkaisemaan. Suuremmat ongelmat ovat energiantuotannon päästöjen vähentämisessä, mutta se onkin jo toinen juttu.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit