Teslan käyttötesti

223 kommenttia
124678
  • Tesla on häntäpäässä Consumer Reportsin raportin mukaan, mutta eroa vaikkapa Volkswageniin ei ole paljon. Siis luotettavuusarvioinnissa, huom.

    "Here is the 2022 Consumer Reports Auto Reliability Report rankings of major automotive brands:

    1. Lexus

    2. Mazda

    3. Toyota

    4. Infiniti

    5. Buick

    6. Honda

    7. Subaru

    8. Acura

    9. Nissan

    10. Mini

    11. Hyundai

    12. Chrysler

    13. Porsche

    14. Chevrolet

    15. Audi

    16. Cadillac

    17. BMW

    18. Ford

    19. Kia

    20. Volvo

    21. Ram

    22. GMC

    23. Mercedes-Benz

    24. Volkswagen (31)

    25. Genesis (30)

    26. Jeep (26)

    27. Tesla (25)

    28. Lincoln (18)

    These are the 10 most reliable new cars, trucks and SUVs of 2022, according to Consumer Reports:
    1. Lexus GX

    1. Kia Niro EV

    2. Toyota Prius Prime

    3. Toyota Prius

    4. Cadillac XT5

    5. Mazda MX-5 Miata

    6. Honda Insight

    7. Toyota Highlander

    8. Subaru Crosstrek

    9. Mazda CX-9

    These are the 10 least reliable new cars, trucks and SUVs of 2022, according to Consumer Reports
    (ranked in descending order, beginning with least reliable)

    1. Mercedes-Benz GLE

    2. Ford Explorer

    3. Ford Mustang

    4. Chevrolet Silverado 1500/GMC Sierra 1500

    5. Chevrolet Corvette

    6. Volvo XC90

    7. Volkswagen Tiguan

    8. Tesla Model Y

    9. Chrysler Pacifica

    10. Subaru Ascent

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tällä jatkuvalla nälvimisellä lienee jokin korkeampi tarkoitusperä? Kellekään ei enää liene yllätys, että jenkkilässä valmistetussa autossa on jenkkiläiset toleranssit. Onneksi Kiinan tehtaalta kuuluu tulevan tasaisempaa jälkeä ja oletettavasti pian aukeavan Berliinin tehtaan myötä päästään vielä paremmalle tasolle. Parantamisen varaa toki on..

    Varmaan se Berliinin tehdas jenkkilän tuotannon hakkaa, mutta tuskin Kiinaa. Usean autovalmistajan mukaan heidän Kiinan tehtaalla valmistetut tuotteet ovat laadullisesti sitä "premiumia". Viimeisimpänä esimerkkinä vaikka Kiinasa valmistettu BMW iX3, joka voitti ADAC Autotest 2021 parhaan auton tittelin (itseasiassa parhailla pisteillä kautta aikojen).
    https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/besten-autos-ranking/

    Voihan se ollakin. Ko testissä Kiinan tehtaalta tulleen Model Y:n laatuvaikutelmasta todettiin seuraavaa:

    "Die Verarbeitungsqualität – in der Vergangenheit oftmals ein großer Kritikpunkt bei Tesla-Modellen – profitiert jedenfalls von der chinesischen Sorgfalt. Die Karosseriequalität ist tadellos, auch das Interieur hinterlässt einen soliden und wertigen Eindruck."

    Eli:

    "Rakentamisen laatu - joka on usein ollut Teslan mallien suuri kritiikin aihe aiemmin - hyötyy varmasti kiinalaisesta huolenpidosta. Korin laatu on moitteeton, ja myös sisätilat jättävät vankan ja arvokkaan vaikutelman."

    Tässä voi olla monelle ihmeteltävää, miten horsti nyt noin kehuu, kun eikös noiden pitänyt olla ihan luokattomia tekeleitä. Toki ainahan mielipiteitä maailmaan mahtuu; jollain ihmeen ilveellä ko taho oli saanut kaikissa muiden tahojen - sekä omistajien - testeissä järkyttävän paljon kuluttavan Polestarin kulutuslukemat Model Y:tä alhaisemmiksi. No kerta se on ensimmäinenkin.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Tesla on häntäpäässä Consumer Reportsin raportin mukaan, mutta eroa vaikkapa Volkswageniin ei ole paljon. Siis luotettavuusarvioinnissa, huom.

    Olikos tämä se testi, missä kyseltiin ihmisiltä montako kertaa olet ollut yhteydessä huoltoon X aikana? Harmillisesti CR:n sivut ovat jonkin amatööritahon tuotos ja ovat tällä hetkellä nurin, niin en pääse tarkistamaan.

    These are the 10 least reliable new cars, trucks and SUVs of 2022, according to Consumer Reports
    (ranked in descending order, beginning with least reliable)

    1. Mercedes-Benz GLE

    2. Ford Explorer

    3. Ford Mustang

    4. Chevrolet Silverado 1500/GMC Sierra 1500

    5. Chevrolet Corvette

    6. Volvo XC90

    7. Volkswagen Tiguan

    8. Tesla Model Y

    9. Chrysler Pacifica

    10. Subaru Ascent

    Eipä tuo 8. huonoin sija hurraahuutoja herätä, mutta toisaalta Mersu-, Ford-, Volvo- ja Volkkarimiehillä taitaa olla jo ranteet auki?

      
  • Teslalla Model Y on murheenkryyni. :)

    "Tesla Model Y problems

    As the largest EV maker, Tesla is particularly prone to reliability issues. The Tesla Model Y, the company’s most popular model, is one of the 10 least reliable vehicles of 2022, according to Consumer Reports, which chronicled problems with its body fit, paint, weatherstripping, rear hatchback and climate system.

    Despite Tesla’s low position on the reliability rankings, the brand maintains its appeal.

    “People who buy Teslas are very satisfied with them, but they do have their fair share of problems,” Fisher says."

      
  • Jotakin kolmesta vuodesta puhutaan tässä jutussa, kun selostetaan tutkimusta.

    https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2021/11/18/consumer-reports-most-reliable-cars-trucks-suvs/6385214001/

      
  • Eipä tuo listan paremmassakaan päässä olo estänyt ainakaan minulla jarrun laahaamista viikko sitten eikä renkaan puhkeamista pari-kolme vuotta sitten. Onneksi kuluja tuli vain renkaan puhkeamisesta - 10 € paikkaus, mutta kun rengas jäi hivenen vuotamaan niin renkaat vaihtuivat uusiin varmaan puoli vuotta aiemmin kuin olisi ollut pakko.

      
  • TM
    Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.

    Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.

    Tuossa kohtaa viimeistään kaupanteko loppuisi.
    En missään tapauksessa hyväksyisi tuon kokoluokan autossa noita ominaisuuksia.

      2
  • @Quu kirjoitti:

    TM
    Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.

    Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.

    Tuossa kohtaa viimeistään kaupanteko loppuisi.
    En missään tapauksessa hyväksyisi tuon kokoluokan autossa noita ominaisuuksia.

    Huomasin TM:n datasivulta että Teslassa on vegaanisen nahkaverhoilu!? Itse en ole noin eksoottisesta materiaalista kuullukaan, onkohan tämä joku TM uusi määritelmä (vai tarkoitaako vain lehmien nahkaa jotka syövat kasveja mutta eikös ne sitä märehdi normisti. Ainakin ennen mutta sähköautot on saattanut muuttaa senkin :smiley: ) ellei sitten kysessä ole vaan keinonahka = jonkin sortin muovisätöstely, jota tarjotaan nykyään 'nahka'-verhoiluksi autoon kuin autoon kestävän (?) kehityksen nimissä. (tai näin siis markknointi osasto kertoo meille asiakkaille, kun talousosasto on sanonut että pitää olla halpaa...)

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    TM
    Jousituksen kanssa Tesla on tehnyt suurimman virheen. Model Y:n kanssa olisi ollut tavallaan tilaisuus lyödä kunnari, koska joustovaraa olisi voinut laittaa reilusti. Jousitus on kuitenkin epämukava, muttei silti urheilullinen.

    Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä. Jousituksen tomeruutta voi hyödyntää lähinnä moottoritien rampeissa, jos haluaa liittyä liikenteeseen reippaalla vauhdilla. Mutkaisella maantielläkin jousitus toimii, mutta sinne taas ohjaus ei houkuttele.

    Tuossa kohtaa viimeistään kaupanteko loppuisi.
    En missään tapauksessa hyväksyisi tuon kokoluokan autossa noita ominaisuuksia.

    Huomasin TM:n datasivulta että Teslassa on vegaanisen nahkaverhoilu!? Itse en ole noin eksoottisesta materiaalista kuullukaan, onkohan tämä joku TM uusi määritelmä (vai tarkoitaako vain lehmien nahkaa jotka syövat kasveja mutta eikös ne sitä märehdi normisti. Ainakin ennen mutta sähköautot on saattanut muuttaa senkin :smiley: ) ellei sitten kysessä ole vaan keinonahka = jonkin sortin muovisätöstely, jota tarjotaan nykyään 'nahka'-verhoiluksi autoon kuin autoon kestävän (?) kehityksen nimissä. (tai näin siis markknointi osasto kertoo meille asiakkaille, kun talousosasto on sanonut että pitää olla halpaa...)

    Taitaa tuo vegaaninen nahka nykyisessä kielenkäytössä tarkoittaa mitä tahansa nahankaltaista, ei-eläinperäistä, korviketta. Selkeintä milestäni olisi, että tuota ilmaisua käytettäisiin vain kasviperäisten materiaalien yhteydessä, mutta ilmeisesti tekonahka, keinonahka tms. "muovieläimen nahka" herättää liian negatiivisia mielikuvia.

      
  • Paljon keskustelua kosketusnäytöistä, muttei toistaiseksi sanaakaan siitä, mikä todellisuudessa on niiden akilleen kantapää: liikkeellä ollessaan auto pomppii tai vähintään tärisee aina sen verran, että sormen vienti tarkoitettuun kohtaan vaatii keskittymistä. Toimivin tekniikka haluttuun toimintoon pääsemiseksi on oman kokemukseni mukaan ottaa muilla sormilla tukea näytön reunasta ja viedä näin vakautettu etusormi tai peukalo maaliin. Ainakaan oman Mustang Mach E:n sisäpuolella ei ole niin voimakasta todellisuutta vääristävää voimakenttää, etteikö tämä tuntuisi välillä melkoisen turhauttavalta. Halutun lämpötilan säätö pystysuuntaisella kosketusliukusäädöllä palautti mieleen yli 30 vuoden takaisen Alpine-autostereoni, jossa äänenvoimakkuutta säädettiin onnettomasti pystyliu'ulla. Pienikin epätasaisuus heilauttaa säädön helposti ääripäästä toiseen ja toivotun tason hakeminen on hankalaa. Onneksi sähköponi ymmärtää puhetta ja asettaa lämpötilan halutuksi suomeksi esitetyn toiveen perusteella.

    Kosketusnäytössä ja varsinkin riittävän kookkaassa sellaisessa on toki hyvätkin puolensa. Mach E:n näytön alalaidassa aina esillä olevat ilmastointiin ja sähkölämmittimiin liittyvät painikkeet ovat isoja ja niiden merkinnät erottuvat myös aikuisnäköisen varhaissedän silmillä. Vaimon autossa samaiset toiminnot ovat näytön sijasta fyysisinä painikkeina, joiden pieniä symboleita en tahdo erottaa etenkään pimeässä. Onneksi Ford on myös säilyttänyt perinteisellä tavalla toimivat viikset ja rattinappulat sähköautossaan eikä lähtenyt tavoittelemaan äärimmäisen tyylikästä minimalismia ja innovatiivisuutta (luetaan: äärimmäisiä kustannussäästöjä).

    F-35 -hävittäjässä kosketusnäyttö on viety mahdollisimman kriittiseen toimintaympäristöön ja toimii virheiden vähentämiseksi vähän eri tavalla kuin autoissa: toiminto ei aktivoidu ensi kosketuksesta, vaan vasta sitten, kun sormi nostetaan näytöltä. Näin muistan lukeneeni, mutta saatan olla väärässäkin.

      1
  • Kyllä Teslan valinneet ovat aika tyytyväisiä menopeliinsä jenkkilässäkin. Mielenkiintoista sekin, että ylipäätään ensimmäisen sähkärinsä valinneet bruukkaavat jäädä "koukkuun" sähköautoiluun. En yhtään ihmettele.

    https://www.teslarati.com/tesla-dominates-jd-powers-ev-satisfaction-survey/

      
  • Perinneautovalmistajat ja niiden sympatiseeraajat yrittävät dissata Teslaa siellä ja täällä. Tuossa yksi esimerkki:

    https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-biden-pro-gm-sharpest-critique/

      
  • Minulle on ihan samantekevää millä energialla tai mikä merkki on nokalla, mutta

    Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä.

    Noita ominaisuuksia en hyväksy enää tuossa kokoluokassa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    These are the 10 least reliable new cars, trucks and SUVs of 2022, according to Consumer Reports
    (ranked in descending order, beginning with least reliable)

    1. Mercedes-Benz GLE

    2. Ford Explorer

    3. Ford Mustang

    4. Chevrolet Silverado 1500/GMC Sierra 1500

    5. Chevrolet Corvette

    Komeasti viiden kärki amerikkalaisten hallussa.

      1
  • Niin kauan kuin tuotantolinjalla on ihmisiä, kaikki on mahdollista. Mutta se ei saa olla mahdollista, että inhimillinen virhe pääsee näin kriittisessä kohdassa asiakkaalle saakka. Mitä tämän auton jarrudyno näytti tuotannon loppupäässä:

    https://www.thedrive.com/news/43876/tesla-model-3-owner-discovers-car-was-delivered-missing-a-brake-pad

    Se sopii, että huolto on liikkuva, mutta sen pitää silloin myös liikahtaa vähintään yhtä nopeasti kuin normaali kivijalkaliikekin. Vaikka tuotanto ei hoksaisikaan asentaa kaikki jarrupaloja paikalleen ja vaikka autoa ei ajettaisi dynossa sekuntiakaan jarrujen toiminnan verifioimiseksi ja vaikka se auto ehtisi asiakkaalle saakka viallisena, niin ei tuotannossa olevan automallin jarrupalan vaihtoon voi kulua kuukautta!

    Jarrupalan vaihto (tai puuttuvan asennus) uuteen autoon on reaalimaailmassa enintään varttitunnin homma.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:
    Niin kauan kuin tuotantolinjalla on ihmisiä, kaikki on mahdollista. Mutta se ei saa olla mahdollista, että inhimillinen virhe pääsee näin kriittisessä kohdassa asiakkaalle saakka. Mitä tämän auton jarrudyno näytti tuotannon loppupäässä:

    https://www.thedrive.com/news/43876/tesla-model-3-owner-discovers-car-was-delivered-missing-a-brake-pad

    Se sopii, että huolto on liikkuva, mutta sen pitää silloin myös liikahtaa vähintään yhtä nopeasti kuin normaali kivijalkaliikekin. Vaikka tuotanto ei hoksaisikaan asentaa kaikki jarrupaloja paikalleen ja vaikka autoa ei ajettaisi dynossa sekuntiakaan jarrujen toiminnan verifioimiseksi ja vaikka se auto ehtisi asiakkaalle saakka viallisena, niin ei tuotannossa olevan automallin jarrupalan vaihtoon voi kulua kuukautta!

    Jarrupalan vaihto (tai puuttuvan asennus) uuteen autoon on reaalimaailmassa enintään varttitunnin homma.

    Kun ei tiedä koko tarinaa, voi olla parempi, ettei ota voimakkaasti kantaa.

      
  • Mitä osaa jutusta pidät kyseenalaisena?

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minulle on ihan samantekevää millä energialla tai mikä merkki on nokalla, mutta

    Kaupunkiajossa täristys on erittäin rasittavaa, ja myös maantiellä ja moottoritiellä lyhytliikkeinen ja kova jousitus on ärsyttävä.

    Noita ominaisuuksia en hyväksy enää tuossa kokoluokassa.

    Enkä varsinkaan tuossa hintaluokassa.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:
    Mitä osaa jutusta pidät kyseenalaisena?

    Yleisellä tasolla suhtaudun varauksella nettijuttuihin, joissa joku avautuu kokemastaan vääryydestä ja juttu on kirjoitettu yksipuolisesti ilman toisen osapuolen vastinetta. Tuossa jutussa auto oli käynyt jonkun paikallisen pajan tutkimuksessa ensin (mikä se mahtaa olla) ja pisteeksi i:n päälle läimäistään vielä, että Teslalta ei saa kommenttia. Netissä on liian helppo julkaista kaikenlaisia mielipiteitä asioista. Usein yhden kokemaan mielipahaan on useampia näkökulmia, jos tilanteen tuntee paremmin.

      
  • "Komeasti viiden kärki amerikkalaisten hallussa."

    En halua amerikkalaisia haukkua, mutta kuulemma panorama-katto voi irrota Fordin Mach sähköautosta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Mitä osaa jutusta pidät kyseenalaisena?

    Yleisellä tasolla suhtaudun varauksella nettijuttuihin, joissa joku avautuu kokemastaan vääryydestä ja juttu on kirjoitettu yksipuolisesti ilman toisen osapuolen vastinetta. Tuossa jutussa auto oli käynyt jonkun paikallisen pajan tutkimuksessa ensin (mikä se mahtaa olla) ja pisteeksi i:n päälle läimäistään vielä, että Teslalta ei saa kommenttia. Netissä on liian helppo julkaista kaikenlaisia mielipiteitä asioista. Usein yhden kokemaan mielipahaan on useampia näkökulmia, jos tilanteen tuntee paremmin.

    Tottahan tuo, että netistä löytyy vaikka mitä. Mutta saamaa mietinkin mitä 740GLE:kin.

    1. Miten on mahdollista, että auto menee lopputarkastukseta läpi ilman jarrupalaa? Kaikki testerit yms on rakennettu siten nyiksin, että tuollainen virhe ei voi jäädä huomaamatta. Oma johtopäätökseni on, että Tesla kovassa tuotantopaineessa ei lopputarkasta kaikkia autojaan, ei edes turvallisuudelle tärkeitä jarruja. Toki eipä tämä mitään uutta ole jenkkihistorissa. Muskeliautojen aikakaudella autoissa saattoi olla tehottomat rumpujarrut ja keulalla iso mosa. Nyt on sitten sähköautopuolella kiihtyvyydellä brassaileva merkki, joka ei vaivaudu varmistamaan että autossa on tehtaalta lähtiessä jarrut. Paljoa ei ole runsaassa 50 vuodessa tapahtunut tällä saralla :wink:

    2. Vika löydetään ja kyseessä on normi kulutusosat (jarrut), jotka pitää uusia muutenkin säännöllisesti. Osia ei löydy vaan osia pitää odottaa noinkin kauan ja tämä kaikki USAssa. Herää kysymys, kuinka kauan varaosia pitää odottaa markkinan reuna-alueilla. No vastauksen tähän tiedänkin. Lehmän hermot tarvitaan ja toimiva kakkosauto, kun osia alkaa vanhemmiten kulumaan.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Mitä osaa jutusta pidät kyseenalaisena?

    Yleisellä tasolla suhtaudun varauksella nettijuttuihin, joissa joku avautuu kokemastaan vääryydestä ja juttu on kirjoitettu yksipuolisesti ilman toisen osapuolen vastinetta. Tuossa jutussa auto oli käynyt jonkun paikallisen pajan tutkimuksessa ensin (mikä se mahtaa olla) ja pisteeksi i:n päälle läimäistään vielä, että Teslalta ei saa kommenttia. Netissä on liian helppo julkaista kaikenlaisia mielipiteitä asioista. Usein yhden kokemaan mielipahaan on useampia näkökulmia, jos tilanteen tuntee paremmin.

    Tottahan tuo, että netistä löytyy vaikka mitä. Mutta saamaa mietinkin mitä 740GLE:kin.

    1. Miten on mahdollista, että auto menee lopputarkastukseta läpi ilman jarrupalaa? Kaikki testerit yms on rakennettu siten nyiksin, että tuollainen virhe ei voi jäädä huomaamatta. Oma johtopäätökseni on, että Tesla kovassa tuotantopaineessa ei lopputarkasta kaikkia autojaan, ei edes turvallisuudelle tärkeitä jarruja. Toki eipä tämä mitään uutta ole jenkkihistorissa. Muskeliautojen aikakaudella autoissa saattoi olla tehottomat rumpujarrut ja keulalla iso mosa. Nyt on sitten sähköautopuolella kiihtyvyydellä brassaileva merkki, joka ei vaivaudu varmistamaan että autossa on tehtaalta lähtiessä jarrut. Paljoa ei ole runsaassa 50 vuodessa tapahtunut tällä saralla :wink:

    2. Vika löydetään ja kyseessä on normi kulutusosat (jarrut), jotka pitää uusia muutenkin säännöllisesti. Osia ei löydy vaan osia pitää odottaa noinkin kauan ja tämä kaikki USAssa. Herää kysymys, kuinka kauan varaosia pitää odottaa markkinan reuna-alueilla. No vastauksen tähän tiedänkin. Lehmän hermot tarvitaan ja toimiva kakkosauto, kun osia alkaa vanhemmiten kulumaan.

    Kuten sanoin, suhtaudun varauksella nettijuttuihin. Kirjoitithan sinäkin tuosta vaan yleistyksen jenkkien teollisesta osaamisesta ja asenteesta. Netissä on helppo laukoa omia mielipiteitään ja väitteitään sen kummemmin perustelematta, kuten juuri teit.

      
  • Laatu ja yhtäältä laaduntarkkailu on saksalaisessa autoteollisuudessa käsite, josta ei poiketa. En ole kuullut, että jokin instanssi tämän tiedostetun käsitteen kyseenalaistaa tai kumoaa.

      
  • Tesla muuten teki yli 5,5 miljardia voittoa vuonna 2021, vaikka investoi paljon.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Laatu ja yhtäältä laaduntarkkailu on saksalaisessa autoteollisuudessa käsite, josta ei poiketa. En ole kuullut, että jokin instanssi tämän tiedostetun käsitteen kyseenalaistaa tai kumoaa.

    Mikä instanssi sen vahvistaa?

    On paljon erilaisia käsityksiä, jotka eivät välttämättä perustu tosiasioihin: italialainen laatu, manjana-meininki Espanjassa, saksalainen laatu, amerikkalainen laatu, englantilainen ruokakulttuuri, suomalainen ruokakulttuuri, jne. Käsityksille on varmaan perusteita, mutta ei välttämättä yleistettynä. Italiasta ja Espanjasta tulee monia laadukkaita teollisuustuotteita. Espanjassa on esimerkiksi yksi maailman johtavista arkkileikkureiden valmistajista, Baskimaassa. Kataloniassa on paljon teollisuutta. Ehkä Espanjan etelärannikolla on manjana-meininkiä turistialueilla, mutta siellä se saattaa kuulua ikään kuin kuvioon. Minä olen tehnyt koneenrakennusta saksalaisen yhteistyökumppanin kanssa pitkään ja mielestäni saksalainen laatu on yhtä hyvää tai huonoa kuin suomalainen. No, suomalinen laatuhan onkin tunnetusti maailman parasta ja suomalaisuus kaikin puolin maailman eliittiä. Ainakin suomalaisten mielestä. Ainakin niiden suomalisten mielstä, jotka eivät kuuluu siihen maailmalla tunnettuun juopottelevaan kansanosaan.

    Jenkkilästä ollaan tilanteen mukaan kahta päinvastaista mieltä: siellä pitää olla ohjeet jopa sille, että kissaa ei saa kuivata mikroaaltouunissa, koska jos sen teet eikä ohje kiellä, niin juristit repii miljoonia oikeudessa. Toisaalta jenkkilässä on laatu ja asenne niin löperö, että tehokkaissa autoissakin huonot jarrut eikä muutenkaan oikein välitetä tuotteiden laadusta tai turvallisuudesta. Siitä voi sitten aina valita kulloiseenkin tilanteeseen sopivan asenteen itselleen.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Laatu ja yhtäältä laaduntarkkailu on saksalaisessa autoteollisuudessa käsite, josta ei poiketa. En ole kuullut, että jokin instanssi tämän tiedostetun käsitteen kyseenalaistaa tai kumoaa.

    😂😂😂😂

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Tesla muuten teki yli 5,5 miljardia voittoa vuonna 2021, vaikka investoi paljon.

    Periaatteessa investointiraha ei ole tuloksesta eli voitosta pois. Tai siis rahaa menee voitosta investointeihin, mutta investointi ei ole kulu vaan taseen tileille menevää hyvää tai huonoa. Hyväkuntoinen firma tekee voittoa ja investoi tienatusta rahasta tehtaisiin. Tulee mieleen erään kontrollifriikiin hyvät periaatteet väkisinkin😊

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Mitä osaa jutusta pidät kyseenalaisena?

    Yleisellä tasolla suhtaudun varauksella nettijuttuihin, joissa joku avautuu kokemastaan vääryydestä ja juttu on kirjoitettu yksipuolisesti ilman toisen osapuolen vastinetta. Tuossa jutussa auto oli käynyt jonkun paikallisen pajan tutkimuksessa ensin (mikä se mahtaa olla) ja pisteeksi i:n päälle läimäistään vielä, että Teslalta ei saa kommenttia. Netissä on liian helppo julkaista kaikenlaisia mielipiteitä asioista. Usein yhden kokemaan mielipahaan on useampia näkökulmia, jos tilanteen tuntee paremmin.

    Tottahan tuo, että netistä löytyy vaikka mitä. Mutta saamaa mietinkin mitä 740GLE:kin.

    1. Miten on mahdollista, että auto menee lopputarkastukseta läpi ilman jarrupalaa? Kaikki testerit yms on rakennettu siten nyiksin, että tuollainen virhe ei voi jäädä huomaamatta. Oma johtopäätökseni on, että Tesla kovassa tuotantopaineessa ei lopputarkasta kaikkia autojaan, ei edes turvallisuudelle tärkeitä jarruja. Toki eipä tämä mitään uutta ole jenkkihistorissa. Muskeliautojen aikakaudella autoissa saattoi olla tehottomat rumpujarrut ja keulalla iso mosa. Nyt on sitten sähköautopuolella kiihtyvyydellä brassaileva merkki, joka ei vaivaudu varmistamaan että autossa on tehtaalta lähtiessä jarrut. Paljoa ei ole runsaassa 50 vuodessa tapahtunut tällä saralla :wink:

    2. Vika löydetään ja kyseessä on normi kulutusosat (jarrut), jotka pitää uusia muutenkin säännöllisesti. Osia ei löydy vaan osia pitää odottaa noinkin kauan ja tämä kaikki USAssa. Herää kysymys, kuinka kauan varaosia pitää odottaa markkinan reuna-alueilla. No vastauksen tähän tiedänkin. Lehmän hermot tarvitaan ja toimiva kakkosauto, kun osia alkaa vanhemmiten kulumaan.

    Kuten sanoin, suhtaudun varauksella nettijuttuihin. Kirjoitithan sinäkin tuosta vaan yleistyksen jenkkien teollisesta osaamisesta ja asenteesta. Netissä on helppo laukoa omia mielipiteitään ja väitteitään sen kummemmin perustelematta, kuten juuri teit.

    Jenkeissä asuneena kyseessä ei ole yleistys vaan tosi-asia. Osaptimointi ja rahanhimo on erittäin yleinen toimintatapa ko. maassa. Osaaminen on aivan eri asia ja sen keksit tuohon itse.

      2
  • Tunnetusti vanhoissa jenkeissä oli takapainoiset jarrut, tästä syystä auto kääntyi lukkojarrutuksessa poikittain.

      
  • muokattu 01.02.2022 22:42

    @tracktest kirjoitti:
    Laatu ja yhtäältä laaduntarkkailu on saksalaisessa autoteollisuudessa käsite, josta ei poiketa. En ole kuullut, että jokin instanssi tämän tiedostetun käsitteen kyseenalaistaa tai kumoaa.

    Miten saksalainen laaduntarkkailu pärjäsi esimeriksi ensimmäisen sukupolven DSG-laatikoiden kanssa? Entäs TSI-koneet? VAGin tuoreet softaongelmat? Vuosituhannen vaihteen ruostuneet mersut, ja yhä ruotsuvat Sprinterit? Saksalaisten esiintyminen korkealla hinaustilastoissa? ADACin ja Volkswagenin kimpassa väärentämät asiakastyytyväisyystulokset? Dieselgate?

    Jos nyt lakataan puhumasta soopaa, niin maailmassa on tasan yksi valmistaja joka tunnetaan huippulaadusta. Toyota.

    Toyota on se porukka joka testasi Bemarin kanssa kimpassa kehitetyn auton osia, ja pyysi saksalaisia tekemään laadukkaampaa.

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit