TeeCee: "Ymmärrän, että tilanne on kuvaamasi kaltainen eli nopea pienikokoinen kilon murikka räjäyttää itsensä auton läpi ja auto jatkaa matkaansa vain vähän hidastuen Mutta päteekö se myös siinä tapauksessa, että tämä kilon kappale on täsmälleen va…
whiic: "Yleisemmin kallioon (tai parkkeerattuun tukkirekkaan) törmätessä:
.5m(v^2)
Parkkeerattuun samanmassaiseen autoon törmätessä:
.52((.5v)^2)"
Ihme, että kukaan ei ole vielä huomauttanut, mutta korjataan silti: eli kallioon törmätessä törmäysen…
villej: "Lupaan heti uskoa tuohon teoriaan, että kahden 80km/h auton yhteentörmäys vastaa ajamista 80km/h kallioon, kunhan joku ensin selittää että minne sen toisen auton liike-energia katoaa siinä törmäyksessä? Yleinen fysiikanlakihan on, että ener…
Vito: "Todellakin näin on. Jos kaksi autoa ajaa nokkakolarin, molemmat 60 km/h, vastaa se suoraa törmäystä kalliota päin 60 km/h. Eli ei suinkaan 120 km/h."
ritsa: "Totaalista bullshittia. Jos 60 nopeudella liikkuva auto törmää vastaavalla liikkuva…
TeeCee: "Niinkuin tutkimuksista muistat, tämä on yritetty ottaa tilastollisesti huomioon tehoa arvioitaessa. Miksi sinä tuota pohdit kun voit lukea asiasta faktatietoa?"
Niinpä huonosti sinunkin muistisi (tai faktatiedon sisäistäminen) toimii, että…
TeeCee: "Mutta nuo ovat törmäys-, ei ajonopeuksia. Jarrutus 80:stä 70:een tapahtuu kolmessa sekunnissa, 90:stä 70:een seitsemässä sekunnissa. Matkassa se tekee 7 m ja 15 m. Hidastuvuutena käytin 8 m/s2."
Siis, että häh?!
90 km/h = 25 m/s. 80 km/h …
Kappas, tuolta Yleisradion artikkelistahan voi laskea ihmishengen hinnan (tai ainakin yhden tulkinnan siitä): "Liikenneonnettomuuksien välittömät kustannukset olivat noin 1% bruttokansantuotteesta köyhissä maissa, 1,5% keskitason maissa ja 2% vaurai…
Peccavi: "jo kaksi kilometriä tunnissa alempi nopeus laskee 12% onnettomuusriskiä"
Eli 98 verrattuna 100 on 12% vähemmän riskiä eli 88% alkuperäisestä.
TeeCeen mukaan puolestaan loukkaantuminen on toisessa ja kuolleisuus kolmannessa potenssissa. E…
TeeCee: "Sillä, kuka tai mikä onnettomuuden aiheutti, ei ole mitään vaikutusta lopputulokseen. Oli syy oma tai vaikka rattijuopon, ylläoleva suhde ei muutu."
Niin, ja varastetuksi/pahoinpidellyksi/raiskatuksi tulemiseen vaikuttaa potentiaalisen uhr…
Kumppani: "Katsokaapas telkkarista muuten ensi sunnuntaina klo 20.50 TV2:sta ohjelma Vaaralliset kuskit!
Siinä on ollut sen tusinan suhailijaa, joilla taidot eivät ole, ainakaan aluksi, olleet "liikenteen vaatimalla tasolla"!
Mukaan on "päässyt" n…
Opelixi: "jos asia oikeasti olisi niinkuin nyt väität, niin varsinaisesti näe siinä mitään väärää, että sinua rangaistaan, jos et kerran suostu kertomaan kuka ajoi, vaikka sen tiedät."
Eli mielestäsi sellainen asia kuin "lainsäädäntö" ei tulisi kos…
Rätkätin: "Kuten kirjoitin "Olen..." elikkä minä olen itse empiirisesti päässyt tuollaisiin lukuihin ja aivan yksin omalta kohdaltani sotkematta lainkaan ketään muuta koko maailmasta tähän."
Herbert: "Ymmärsin kyllä, että sinä ihan itse olet päässy…
Herbert: "Ainahan pitää miettiä, olisiko ohittajan parempi ajaa karkuun vai jarruttaa."
Tieliikennelaki: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista,…
Herbert: "Ohituskaistan kohdalla Mersu 200D lähti ohittamaan henkilöautoa, mutta ei sitten jostain syystä päässyt/mennytkään ohi vaan jäi ohitettavan rinnalle. Takana tuli kaksi muuta ohittajaa, jotka kaistan lopun lähestyessä liimautuivat Mersun pu…
whiic: "Tästä 3,14 Geurosta 80% kuolonkolareista eli 2,512 Geur. Viime vuonna kuoli 366 ihmistä, joten keskimääräinen ihmiselämän hinta oli 6860000 euroa per lärvi."
Herbert: "Eikö tuo tarkoita sitä, että 20% kustannuksista aiheutuu kuolemista?."
…
Seuraava kappale 3.2 toteaa heti alkuun kappaleen käsittelyn ja loppupäätelmän: "Luvun 3.1 perusteella näyttää siltä, että ajokustannusten summalla on useimmiten tapana kasvaa, kun nopeusrajoituksia alennetaan. Tämä näkemys sai vahvistusta, kun käyt…
Tämän jälkeen taulukko 4. Sama kuin edellinen, mutta tehdään oletus, että autoilijat eivät tee reittimuutoksia nopeusrajoituksen alentamisen myötä. Suuruuden vaihtelee, mutta suunta on kussakin saman kaltainen. Säästöt (vähentyneistä onnettomuuksist…
AkiK: "Tämä on hyvä tutkimus, mutta siinä on juuri tuo whiicin mainitsema ongelma. Tiehallinnon kannaltahan laskennallisesti edullisin ratkaisu on lopettaa liikenne kokonaan, tuolloinhan polttoaine- ympäristö ja henkilövahinkokustannukset ovat varma…
TeeCee: "Olen aivan pihalla näissä asioissa, en ymmärtänyt sanomastasi yhtikäs mitään."
Pihalla olet. Ei se ainoastaan, että et tiedä mitä Rapidshare ja Megaupload ovat, vaan myös se, että et osaa käyttää Googlea tai Wikipediaa.
Osoitteita:
http…
Minua kyllä kiinnostaisi myös se TARVAn kustannuslaskelma. Tosin pelkään pahoin, että Tiehallinto haluaa osoittaa oman etunsa mukaisesti, että suurempi nopeusrajoitus on pahasta. Täytyisi lukea se tutkimus suurennuslasilla, jos sieltä löytyisi epäta…
TeeCee: "Teidän laskelmiinne verrattuna eroa oli ainakin siinä, että he laskivat menetykseksi myös vainajan edessä olleen, nyt saamatta jääneen työn tuottavuuden."
Mitä tulkitset minun laskeneen seuraavassa sitaatissa?
whiic: "Suomen BKT 157 Geur …
Kommentoin vähän lyhyemmin (en lyhentäen vaan lisäten aiempaan)...
Herbert: "Tuossa laakeriesimerkissä on sekin vaihtoehto, että laakeri särkyy muusta syystä. Koneen käyttäjälle pitää antaa lopputili, kun ei opastuksesta huolimatta osaa kuormittaa …
Herbert: "Toisaalta voi myös ihmetellä sitä, miksei onnettomuudet voisi aiheuttaa 2% osuutta bkt:stä. Me 5 miljoonaa kansalaista saadaan se 100 % aikaan, joten ihan hyvin siitä voi 2 pinnaa mennä johonkin."
Jaa, että kun 5 miljoonasta noin 300...40…
Kappas, tuolta Yleisradion artikkelistahan voi laskea ihmishengen hinnan (tai ainakin yhden tulkinnan siitä): "Liikenneonnettomuuksien välittömät kustannukset olivat noin 1% bruttokansantuotteesta köyhissä maissa, 1,5% keskitason maissa ja 2% vaurai…
Rätkätin: "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa."
Usein, ellei yhdellä iskulla tapa siihen paikkaan. Eli poikkeus löytyy.
Toinen poikkeus on siitä hassu, että se ei edes itseasiassa ole poikkeus. Moni koira 'älähtelee' vaikka niitä ei kalikall…
Hitaasti ajaminen on uudella autolla erittäin helppoa (ja erittäin epätaloudellista). Siitä vaan ykkönen silmään ja kytkin rauhallisesti ylös. Kaasupolkimeen ei tarvi koskea edes liikkelle lähtiessä, kun moottoriohjausautomatiikka estää moottoria sa…
Rätkätin: "Kannattaisi luke kanssa mitä aiemmin on kirjoiteltu .."
Minä en yhäkään ymmärrä ajatuksenkulkuasi. Miten slowgearin kysymys "seksin perustarkoituksesta" liittyy tähän mainitsemaasi "pedofiliakeskusteluun"? Ymmärrätkö sinä edes mitä s…
AkiK: "Tarkoitus oli verrata asiaa. Jos ajaa epätaloudellisella autolla ja/tai epätaloudellisella ajotavalla, menettää ehkä enemmän kuin mitä on renkaissa mahdollista säästää."
Mahdollista, mutta ei kuitenkaan erityisen todennäköistä. Ei nimitt…
Rätkätin: "Eilisen pedofiliakeskustelun yhteydessä väläyteltiin ..."
Onko täällä ollut internetsensuuria käsittelevä topic? Poistettu (tai sensuroitu) moderoinnin toimesta?
Keskustelu internetin sensuroimisesta on ollut melko yksipuolista.…
Herbert: "Sitä vaan en ymmärrä, mikä kamala hoppu renkaat yhtäkkiä on vaihtaa pois alta"
Talvirenkaat sutii paljaalla asfaltilla ja nastat irtoavat eivätkä ole käyttökelpoisia ensi talveksi.
Toinen syy on LAKI. Mitäs mieltä TeeCee & R…