@Herbert kirjoitti:
Mutta velan lyhentäminen ja auton arvon alenema ei pitäisi yrittäjää yllättää.
Sähköauton piti olla halpa huoltaa, korjata ei tarvitse ja Teslan arvo ei tipu. Ajamisenkin piti olla liki ilmaista.
Käytetyn arvoa kannattaa peilata niin, että ostaisitko itse paljon ajetun taksin puoleen hintaan uudesta? Jos et pidä tällaista hinnoittelua järkevänä, miksi muut tuon maksaisivat.
Helpotetaan kysymystä kertomalla että alle 20.000 km ajetun saa valmistajan vuosien mittaisella takuulla 1/3 alle uuden hinnan.
@Quu kirjoitti:
Ei autoa kannata velkarahalla ostaa.
Nimenomaan kannattaa aina silloin kun velkavivulle saa lainakorkoa suurempaa tuottoa, kuten tässäkin tapauksessa on mitä ilmeisimmin käynyt.
Se on sitten omaa tyhmyyttä mitoittaa kuukausierä omalta kannaltaan ikävän pieneksi.
No voi se olla niinkin, ei ole koskaan ollut tarvetta laskea autonostoa vastaan omapääoma velkaraha. Asuntolainaa on ollut ensimmäisten asuntojen hankinnassa, ne korot hupeni arvonnousuun.
No jos on käteistä niin ei varmaan. Riippuen tietysti hankittavasta autosta ja suhteessa tuloihin (ja menoihin). Tässä arvatenkin keskustellaan uuden auton hankinnasta.
Kukaan työsuhdeautolla ajava ei muuten lyhennä autolainaa, mutta eipä ole myöskään ostanut sitä autoaan....
...ei ole koskaan ollut tarvetta laskea autonostoa vastaan omapääoma velkaraha
Aina ollut uusi auto alla? Tekeekö, tai pitäisikö sinun tilanteesi tehdä asian oletuksena vastaavaksi muilla autoa tarvitsevilla, niille "jotka ei vaan tajuu"? Pystytkö laskeutumaan tornistasi ja edes kuvittelemaan vaihtoehtoisia taloustilanteita?
Kun Mersua ei ohitustieltä löytynyt, luultavasti se oli osannut pois baanalta poliisien huomaamatta, tuossahan oli kolme liittymää ohitettu.
Vahvasti tuo näyttää vuosina 2015-2018 valmistetulta W205 -mallilta. Vai pitääkö mun käydä optikolla?
Siinä näyttäisi olevan led-vilkku, mutta voihan se olla vaihdettu. Jutun mukaan auto on vanha, mutta näyttää melko tuoreelta. Oma tuntemus ei riitä noin huonoon kuvaan. C300e hybridi?
Yli 25-vuotiaassa W203 sarjassa on vielä hehkulamppuvilkut. Ensimmäiset C-sarjan LED-vilkut tulivat W204 sarjan Avantgarde malliversioon vuosimalliin 2008. Siinäkin vain vilkku oli LEDeillä ja muut takavalot hehkulampuilla.
En minäkään saa noin suttuisesta kuvasta varmaa tunnistusta, mutta noissa olosuhteissa 246 km/h olisi riittävä syy pyytää jotain toista partiokaveria. Ajotavassa en löydä muuta huomautettavaa, mutta vauhti tuntuu hurjalta märälle tielle 😱
@740 GLE kirjoitti:
Yli 25-vuotiaassa W203 sarjassa on vielä hehkulamppuvilkut. Ensimmäiset C-sarjan LED-vilkut tulivat W204 sarjan Avantgarde malliversioon vuosimalliin 2008. Siinäkin vain vilkku oli LEDeillä ja muut takavalot hehkulampuilla.
En minäkään saa noin suttuisesta kuvasta varmaa tunnistusta, mutta noissa olosuhteissa 246 km/h olisi riittävä syy pyytää jotain toista partiokaveria. Ajotavassa en löydä muuta huomautettavaa, mutta vauhti tuntuu hurjalta märälle tielle 😱
Laitoin rillit päähän ja korjaan edellistä viestiäni. Takavalojen muodon ja niiden välisen kromilistan perusteella sanon, että kyseessä on W205 faceliftattu malli vuosien 2018 ja 2021 väliltä. Siis pikemminkin 3-vuotias.
740 GLE on täysin oikeassa kyseessä on 2008 MB C 300, lehtijutussa toimittajalle on käynyt auton suhteen erehdys. Tässäkin mallissa takamerkin ja rekisterin välissä on kromilista.
Hyvin taitaa MB C 300 '08 kulkea, ei ole kuin 231hv. Silläkö auto menee 250 km/h? Ei tainnu poliisitkaan maijalla perässä ajaa mutta toivovat varmaan että pajalla olisi laitettu entisajan liikkuvan poliiisin kilkkeet autoon. Jos menettää näköyhteyden seurattavaan suoralla tiellä, kiihtyvyyksissä on eroa.
Mutta silti on tuo ihmeellistä. Mauri joutui maksamaan paljon, mutta entä vähän maksavat. Finavia kertoo, että lataus maksaa 0,25 e/kWh eikä kerro muista maksuista. Kun 300 sähköautoilijaa lähtee parin viikon lomalle, paikat ovat täynnä ja Virta saa siitä muutaman hassun (tuhatta) euroa ja menettää tuloja valtavasti, kun laturit ovat ilman veloitusta reilut 13 vuorokautta.
Mutta silti on tuo ihmeellistä. Mauri joutui maksamaan paljon, mutta entä vähän maksavat. Finavia kertoo, että lataus maksaa 0,25 e/kWh eikä kerro muista maksuista. Kun 300 sähköautoilijaa lähtee parin viikon lomalle, paikat ovat täynnä ja Virta saa siitä muutaman hassun (tuhatta) euroa ja menettää tuloja valtavasti, kun laturit ovat ilman veloitusta reilut 13 vuorokautta.
Kyllä siellä Virralla varmaan todennäköisyyksiä ja tutkimuksia on tehty kannattavuudesta ja dataa käyttöasteesta kerätään jatkuvasti (ja mahdollisesti säädetään lataushintaa sen mukaan).. Ei tuollainen 11kW (tai 22kW) latauslaite kovin paljon maksa Virralekaan, mutta toki käyttöaste on varsin pieni, jos kaikki ovat sen kahden viikon lomalla.
Mutta silti on tuo ihmeellistä. Mauri joutui maksamaan paljon, mutta entä vähän maksavat. Finavia kertoo, että lataus maksaa 0,25 e/kWh eikä kerro muista maksuista. Kun 300 sähköautoilijaa lähtee parin viikon lomalle, paikat ovat täynnä ja Virta saa siitä muutaman hassun (tuhatta) euroa ja menettää tuloja valtavasti, kun laturit ovat ilman veloitusta reilut 13 vuorokautta.
Kyllä siellä Virralla varmaan todennäköisyyksiä ja tutkimuksia on tehty kannattavuudesta ja dataa käyttöasteesta kerätään jatkuvasti (ja mahdollisesti säädetään lataushintaa sen mukaan).. Ei tuollainen 11kW (tai 22kW) latauslaite kovin paljon maksa Virralekaan, mutta toki käyttöaste on varsin pieni, jos kaikki ovat sen kahden viikon lomalla.
Tekstissä kirjoitettiin DC-latauksesta, mutta se liittyikin johonkin muuhun. Apin kuvassa on 20kW ja valokuvassa pieni pönttö. Tosiaan aika nopeasti ne tulee maksetuksi huonollakin tulolla.
740 GLE on täysin oikeassa kyseessä on 2008 MB C 300, lehtijutussa toimittajalle on käynyt auton suhteen erehdys. Tässäkin mallissa takamerkin ja rekisterin välissä on kromilista.
Tuo kuulostaa ikävästi samanlaiselta kuin eräs tapaus, jossa Munkkivuoressa koulutyttö sai useita vuosia sitten surmansa kun Audilla ajanut kuljettaja ajoi päällensä. Lehtijutuissa hänen mainittiin oikein erikseen oikaisseen "tyhmiä kirjoittajia" siitä, ettei hänen autonsa suinkaan ollut A3 vaan nimenomaan S3.
Eli sanoisin, ettei mallilla ole tässäkään tapauksessa niin ku hölkäsen pölähdyksen merkitystä. Nytkin on kuitenkin varsin monta kommenttia (näitä joku jaksaa laskeakin välillä) pitänyt säveltää lillukanvarsista.... Ko. paenneen kuskin teko ei muuksi kummene, vai oletteko eri mieltä?
Näin niitä stereotypioita ainakin kehitetään, ylläpidetään ja vahvistetaan.
@Kumppani kirjoitti:
Eli sanoisin, ettei mallilla ole tässäkään tapauksessa niin ku hölkäsen pölähdyksen merkitystä. Nytkin on kuitenkin varsin monta kommenttia (näitä joku jaksaa laskeakin välillä) pitänyt säveltää lillukanvarsista.... Ko. paenneen kuskin teko ei muuksi kummene, vai oletteko eri mieltä?
Jos lehti kirjoittaa auton olleen 30-vuotias on ihan perusteltua pohtia mallia, etenkin kun nopeudet ovat tuollaisia. Sittemmin juttu on korjattu ja auton rekisteröintivuodeksi tarkennettu 2020.
740 GLE on täysin oikeassa kyseessä on 2008 MB C 300, lehtijutussa toimittajalle on käynyt auton suhteen erehdys. Tässäkin mallissa takamerkin ja rekisterin välissä on kromilista.
Tuo kuulostaa ikävästi samanlaiselta kuin eräs tapaus, jossa Munkkivuoressa koulutyttö sai useita vuosia sitten surmansa kun Audilla ajanut kuljettaja ajoi päällensä. Lehtijutuissa hänen mainittiin oikein erikseen oikaisseen "tyhmiä kirjoittajia" siitä, ettei hänen autonsa suinkaan ollut A3 vaan nimenomaan S3.
Eli sanoisin, ettei mallilla ole tässäkään tapauksessa niin ku hölkäsen pölähdyksen merkitystä. Nytkin on kuitenkin varsin monta kommenttia (näitä joku jaksaa laskeakin välillä) pitänyt säveltää lillukanvarsista.... Ko. paenneen kuskin teko ei muuksi kummene, vai oletteko eri mieltä?
Näin niitä stereotypioita ainakin kehitetään, ylläpidetään ja vahvistetaan.
Ihmettelyn kohteena oli auton nopeus, siihen malli liittyy aika vahvasti. Yli 30 vuotiaalla Mersulla sateella sopivat 250 ongelmitta, sehän oli ihmettelyni aihe. Nyt voikin ihmetellä onnistuiko tuo yli 3-vuotiaalla Mersulla. Jos se kuitenkin katosi liittymään, vaikka ne kaikki ovat hyvin aukealla eikä puskan taakse pääse piiloon. Jännä juttu oli.
On se autoharrastajalle aika luonnollinen reaktio. Tapahtuman kannalta täysin epäolennainenkin seikka herättää uteliaisuuden ja asia jää vaivaamaan mieltä siksi että se kuulostaa kovin epäuskottavalta. Vaikka sillä ei olekaan tapauksen kannalta käytännön merkitystä, on luonnollista ihmetellä mikä 30-vuotias Mersu poistuu niin vaivatta, että 246 km/h seuraava poliisiauto jää kuin seisomaan ja kadottaa asiakkaansa. Minulla tulee mieleen vain muutama tuohon pystyvä neliovinen malli. Jos kyseessä on vaikkapa Porschen Zuffenhausenissa rakentama E500, puhumattakaan E500 AMG Hammerista, niin minä voisin tehdä tarjouksen legendaarisesta autosta nyt kuin kuskilla ei ole ajolupaakaan.
Se 30-vuotias hetkessä yli 250 km/h poistuva Mersu on yksisarvinen josta legenda elää ja valokuvia voi nähdä saksalaisissa autolehdissä. Todellisen liikkuvan yksilön näkeminen luonnossa on erittäin harvinaista.
Jos muuten järkevässä tarinassa on mukana yksi selkeä virhe, se ainoa virhe saattaa koko tarinan epäilyksenalaiseksi. Tämä on hyvin inhimillistä ja siksi kannattaa jättää ne isot helposti tunnistettavat virheet pois, että lukija saa keskittyä asiasisältöön.
@tracktest kirjoitti:
740 GLE on täysin oikeassa kyseessä on 2008 MB C 300, lehtijutussa toimittajalle on käynyt auton suhteen erehdys. Tässäkin mallissa takamerkin ja rekisterin välissä on kromilista.
Annetaan tästä bongauksesta pisteet koreilevalle, joka tunnisti auton mallin minun jouduttua luovuttamaan.
@tracktest kirjoitti:
740 GLE on täysin oikeassa kyseessä on 2008 MB C 300, lehtijutussa toimittajalle on käynyt auton suhteen erehdys. Tässäkin mallissa takamerkin ja rekisterin välissä on kromilista.
Annetaan tästä bongauksesta pisteet koreilevalle, joka tunnisti auton mallin minun jouduttua luovuttamaan.
Juttua oikaistu 16.2.2024 kello 8.59: Vastaajan käyttämä Mercedes-Benz ei ollut yli 30 vuotta vanha kuten artikkelissa alun perin kirjoitettiin. Auton käyttöönottovuosi on 2020.
Helpotetaan kysymystä kertomalla että alle 20.000 km ajetun saa valmistajan vuosien mittaisella takuulla 1/3 alle uuden hinnan.
No voi se olla niinkin, ei ole koskaan ollut tarvetta laskea autonostoa vastaan omapääoma velkaraha. Asuntolainaa on ollut ensimmäisten asuntojen hankinnassa, ne korot hupeni arvonnousuun.
@Quu kirjoitti:
No jos on käteistä niin ei varmaan. Riippuen tietysti hankittavasta autosta ja suhteessa tuloihin (ja menoihin). Tässä arvatenkin keskustellaan uuden auton hankinnasta.
Kukaan työsuhdeautolla ajava ei muuten lyhennä autolainaa, mutta eipä ole myöskään ostanut sitä autoaan....
Aina ollut uusi auto alla? Tekeekö, tai pitäisikö sinun tilanteesi tehdä asian oletuksena vastaavaksi muilla autoa tarvitsevilla, niille "jotka ei vaan tajuu"? Pystytkö laskeutumaan tornistasi ja edes kuvittelemaan vaihtoehtoisia taloustilanteita?
Pystyn, totta mooses
Eli mahdollisesti muistat vielä muitakin elämäntilanteitasi, vai?
Minä en tiedä mihin pyrit kysymyksilläsi
Jos ymmärsin yhtään GLE:tä niin silloin kannattaa osta velkarahalla, jos käteispääomalle saa paremman tuoton muista sijoituksista.
Ne piirtää kellä on liitua.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010223394.html
"Kun juna ajaa montun yli, juna voi vaurioitua esimerkiksi siten, että renkaisiin tulee lovia."
Junan rengas ei sentään puhkea.
Aamulehden Moro muistutteli muutama päivä sitten jääkökköjen heittelymahdollisuudesta: https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010192405.html
Onnistui herättämään jonkun: https://www.is.fi/autot/art-2000010224143.html
Ylikulkusillalla olevat henkilöt ovat aina erityinen hälytysmerkki, sillä sieltä voi lentää melkein mitä tahansa auton tuulilasiin.
Onneksi oli lunta riittävän vähän ja kuljettaja ohjasi auton riittävän jyrkästi penkkaan: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010225753.html
Kiva koiravideo: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010227638.html
Vähän huonotapainen, kiskoo johdosta eikä pitänyt edes vastaan tassulla. Mutta aika fiksu, tiesi kuinka unia saa jatkaa rauhassa.
Kuinka lujaa yli 30vee C300 Mersu kulkee: https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000010215477.html
Kun Mersua ei ohitustieltä löytynyt, luultavasti se oli osannut pois baanalta poliisien huomaamatta, tuossahan oli kolme liittymää ohitettu.
Vahvasti tuo näyttää vuosina 2015-2018 valmistetulta W205 -mallilta. Vai pitääkö mun käydä optikolla?
Siinä näyttäisi olevan led-vilkku, mutta voihan se olla vaihdettu. Jutun mukaan auto on vanha, mutta näyttää melko tuoreelta. Oma tuntemus ei riitä noin huonoon kuvaan. C300e hybridi?
Ei voi kuin kadehtia poliisin hermoja. Yli 200 km/h tunnissa märällä tiellä.
Karkulaiselle sopivasta kohtalosta en viitsi spekuloida.
Yli 25-vuotiaassa W203 sarjassa on vielä hehkulamppuvilkut. Ensimmäiset C-sarjan LED-vilkut tulivat W204 sarjan Avantgarde malliversioon vuosimalliin 2008. Siinäkin vain vilkku oli LEDeillä ja muut takavalot hehkulampuilla.
En minäkään saa noin suttuisesta kuvasta varmaa tunnistusta, mutta noissa olosuhteissa 246 km/h olisi riittävä syy pyytää jotain toista partiokaveria. Ajotavassa en löydä muuta huomautettavaa, mutta vauhti tuntuu hurjalta märälle tielle 😱
Laitoin rillit päähän ja korjaan edellistä viestiäni. Takavalojen muodon ja niiden välisen kromilistan perusteella sanon, että kyseessä on W205 faceliftattu malli vuosien 2018 ja 2021 väliltä. Siis pikemminkin 3-vuotias.
740 GLE on täysin oikeassa kyseessä on 2008 MB C 300, lehtijutussa toimittajalle on käynyt auton suhteen erehdys. Tässäkin mallissa takamerkin ja rekisterin välissä on kromilista.
Hyvin taitaa MB C 300 '08 kulkea, ei ole kuin 231hv. Silläkö auto menee 250 km/h? Ei tainnu poliisitkaan maijalla perässä ajaa mutta toivovat varmaan että pajalla olisi laitettu entisajan liikkuvan poliiisin kilkkeet autoon. Jos menettää näköyhteyden seurattavaan suoralla tiellä, kiihtyvyyksissä on eroa.
Eipä ole tarvetta palvelulle: https://tekniikanmaailma.fi/mauri-sai-satojen-eurojen-laskun-sahkoautonsa-latauksesta-lentokentalla-onhan-siina-valtava-logiikkavirhe/
Mutta silti on tuo ihmeellistä. Mauri joutui maksamaan paljon, mutta entä vähän maksavat. Finavia kertoo, että lataus maksaa 0,25 e/kWh eikä kerro muista maksuista. Kun 300 sähköautoilijaa lähtee parin viikon lomalle, paikat ovat täynnä ja Virta saa siitä muutaman hassun (tuhatta) euroa ja menettää tuloja valtavasti, kun laturit ovat ilman veloitusta reilut 13 vuorokautta.
Kyllä siellä Virralla varmaan todennäköisyyksiä ja tutkimuksia on tehty kannattavuudesta ja dataa käyttöasteesta kerätään jatkuvasti (ja mahdollisesti säädetään lataushintaa sen mukaan).. Ei tuollainen 11kW (tai 22kW) latauslaite kovin paljon maksa Virralekaan, mutta toki käyttöaste on varsin pieni, jos kaikki ovat sen kahden viikon lomalla.
Tekstissä kirjoitettiin DC-latauksesta, mutta se liittyikin johonkin muuhun. Apin kuvassa on 20kW ja valokuvassa pieni pönttö. Tosiaan aika nopeasti ne tulee maksetuksi huonollakin tulolla.
@tracktest kirjoitti:
Tuo kuulostaa ikävästi samanlaiselta kuin eräs tapaus, jossa Munkkivuoressa koulutyttö sai useita vuosia sitten surmansa kun Audilla ajanut kuljettaja ajoi päällensä. Lehtijutuissa hänen mainittiin oikein erikseen oikaisseen "tyhmiä kirjoittajia" siitä, ettei hänen autonsa suinkaan ollut A3 vaan nimenomaan S3.
Eli sanoisin, ettei mallilla ole tässäkään tapauksessa niin ku hölkäsen pölähdyksen merkitystä. Nytkin on kuitenkin varsin monta kommenttia (näitä joku jaksaa laskeakin välillä) pitänyt säveltää lillukanvarsista.... Ko. paenneen kuskin teko ei muuksi kummene, vai oletteko eri mieltä?
Näin niitä stereotypioita ainakin kehitetään, ylläpidetään ja vahvistetaan.
Jos lehti kirjoittaa auton olleen 30-vuotias on ihan perusteltua pohtia mallia, etenkin kun nopeudet ovat tuollaisia. Sittemmin juttu on korjattu ja auton rekisteröintivuodeksi tarkennettu 2020.
Ihmettelyn kohteena oli auton nopeus, siihen malli liittyy aika vahvasti. Yli 30 vuotiaalla Mersulla sateella sopivat 250 ongelmitta, sehän oli ihmettelyni aihe. Nyt voikin ihmetellä onnistuiko tuo yli 3-vuotiaalla Mersulla. Jos se kuitenkin katosi liittymään, vaikka ne kaikki ovat hyvin aukealla eikä puskan taakse pääse piiloon. Jännä juttu oli.
@Late1969 kirjoitti:
Joo, olihan se mageeta.... Mikä mopo mahtoi olla poliisilla kun ei pysynyt perässä
[sarkasmia, karkuun se meni joka tapauksessa]
@JEV2 kirjoitti:
Niinkö meinaat?
On se autoharrastajalle aika luonnollinen reaktio. Tapahtuman kannalta täysin epäolennainenkin seikka herättää uteliaisuuden ja asia jää vaivaamaan mieltä siksi että se kuulostaa kovin epäuskottavalta. Vaikka sillä ei olekaan tapauksen kannalta käytännön merkitystä, on luonnollista ihmetellä mikä 30-vuotias Mersu poistuu niin vaivatta, että 246 km/h seuraava poliisiauto jää kuin seisomaan ja kadottaa asiakkaansa. Minulla tulee mieleen vain muutama tuohon pystyvä neliovinen malli. Jos kyseessä on vaikkapa Porschen Zuffenhausenissa rakentama E500, puhumattakaan E500 AMG Hammerista, niin minä voisin tehdä tarjouksen legendaarisesta autosta nyt kuin kuskilla ei ole ajolupaakaan.
Se 30-vuotias hetkessä yli 250 km/h poistuva Mersu on yksisarvinen josta legenda elää ja valokuvia voi nähdä saksalaisissa autolehdissä. Todellisen liikkuvan yksilön näkeminen luonnossa on erittäin harvinaista.
Jos muuten järkevässä tarinassa on mukana yksi selkeä virhe, se ainoa virhe saattaa koko tarinan epäilyksenalaiseksi. Tämä on hyvin inhimillistä ja siksi kannattaa jättää ne isot helposti tunnistettavat virheet pois, että lukija saa keskittyä asiasisältöön.
Annetaan tästä bongauksesta pisteet koreilevalle, joka tunnisti auton mallin minun jouduttua luovuttamaan.
Juttua oikaistu 16.2.2024 kello 8.59: Vastaajan käyttämä Mercedes-Benz ei ollut yli 30 vuotta vanha kuten artikkelissa alun perin kirjoitettiin. Auton käyttöönottovuosi on 2020.