@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
Ymmärtääkseni kukin ostaa autonsa käyttötarpeidensa mukaan, joten metsään sitten vaikka aidolla maastoautolla ja pahempaan maastoon sitten panssarivaunu!
Maantien, metsän ja pahemman maaston lisäksi ajoalustojen kirjoon kuuluu talvella lumiset tiet aurausvalleineen ja mökkitiet kelirikkoineen ja kallioylityksineen yms. Minulle ei pätäkkä riittäisi pitämään bemaria rata-autona ja toista autoa sitten käyttöautona.
Rataa kiertävä ohjus on ihan mielenkiintoinen kokemus.
Surullista minusta, että merkkiuskollisuus estää ihmisiä hankkimasta parasta vaihtoehtoa.
Surullista ei ole merkkiuskollisuus vaan merkkiuskovaisuus.
Miten määrittelisit, mikä ero on -uskollisuudella ja -uskovaisuudella?
Uskollinen ostaa saman merkkisen auton toiseen kertaan, koska on tyytyväinen merkkiin (auto itsessään, jälleenmyynti, huolto jne). Merkkiuskolliselle on sinänsä sama millä merkillä joku toinen ajaa.
Uskovainen on myös toki merkkiuskollinen, mutta lisäksi on sitä mieltä, että hänen merkkinsa on ainoa oikea, parhaista parhain ja muun merkkisellä autolla ajavat eivät ymmärrä tätä ehdotonta merkin suveriniteettia. Mitä hyötyä siitä on itselle, että saisi jokun toisen puhuttua ajamaan samanmerkkisellä autolla kuin itse? Siis jos ei ole ko. merkin myyntimies, jolle tämä on työtä.
En ole keksinyt tuohon muuta määrittelyä kuin 'uskovaisuus'.
Surullista minusta, että merkkiuskollisuus estää ihmisiä hankkimasta parasta vaihtoehtoa.
Surullista ei ole merkkiuskollisuus vaan merkkiuskovaisuus.
Miten määrittelisit, mikä ero on -uskollisuudella ja -uskovaisuudella?
Uskollinen ostaa saman merkkisen auton toiseen kertaan, koska on tyytyväinen merkkiin (auto itsessään, jälleenmyynti, huolto jne). Merkkiuskolliselle on sinänsä sama millä merkillä joku toinen ajaa.
Uskovainen on myös toki merkkiuskollinen, mutta lisäksi on sitä mieltä, että hänen merkkinsa on ainoa oikea, parhaista parhain ja muun merkkisellä autolla ajavat eivät ymmärrä tätä ehdotonta merkin suveriniteettia. Mitä hyötyä siitä on itselle, että saisi jokun toisen puhuttua ajamaan samanmerkkisellä autolla kuin itse? Siis jos ei ole ko. merkin myyntimies, jolle tämä on työtä.
En ole keksinyt tuohon muuta määrittelyä kuin 'uskovaisuus'.
Minä olisin ajatellut uskovaisen ostavan aina samaa merkkiä tutkimatta muita sen tarkemmin. Ilmenee esimerkiksi niin, että kun on menossa ehkä suurin mullistus koskaan automarkkinoilla, niin uskovainen on laput silmillä ja korvilla ja odottaa, että oman merkin sähköauto tulee markkinoille ja vasta sitten olevinaan kiinnostuu koko asiasta. Ja ostaa sen oman merkkinsä riippumatta siitä, tarjoaako joku muu merkki paremman vaihtoehdon.
@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
Ymmärtääkseni kukin ostaa autonsa käyttötarpeidensa mukaan, joten metsään sitten vaikka aidolla maastoautolla ja pahempaan maastoon sitten panssarivaunu!
Maantien, metsän ja pahemman maaston lisäksi ajoalustojen kirjoon kuuluu talvella lumiset tiet aurausvalleineen ja mökkitiet kelirikkoineen ja kallioylityksineen yms. Minulle ei pätäkkä riittäisi pitämään bemaria rata-autona ja toista autoa sitten käyttöautona.
Rataa kiertävä ohjus on ihan mielenkiintoinen kokemus.
Voi olla. Ei ole ollut tilaisuutta kokeilla Tesla Model S Plaid Track Modea. Pitäisi joskus kokeilla.
@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
Ymmärtääkseni kukin ostaa autonsa käyttötarpeidensa mukaan, joten metsään sitten vaikka aidolla maastoautolla ja pahempaan maastoon sitten panssarivaunu!
Maantien, metsän ja pahemman maaston lisäksi ajoalustojen kirjoon kuuluu talvella lumiset tiet aurausvalleineen ja mökkitiet kelirikkoineen ja kallioylityksineen yms. Minulle ei pätäkkä riittäisi pitämään bemaria rata-autona ja toista autoa sitten käyttöautona.
Rataa kiertävä ohjus on ihan mielenkiintoinen kokemus.
Voi olla. Ei ole ollut tilaisuutta kokeilla Tesla Model S Plaid Track Modea. Pitäisi joskus kokeilla.
Ilmentääkö valintasi uskovaisuutta sitähän tuossa edellä omasta mielestäsi selvensit.
Kokeile jotain vastaavaa radalla, saat hieman fiilistä mukaan. Teslat on vain Tesloja myös radalla. Kerroit aikaisemmin ettet ole varsinainen ilmastohysteerikko, joten anna palaa.
@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
Ymmärtääkseni kukin ostaa autonsa käyttötarpeidensa mukaan, joten metsään sitten vaikka aidolla maastoautolla ja pahempaan maastoon sitten panssarivaunu!
Maantien, metsän ja pahemman maaston lisäksi ajoalustojen kirjoon kuuluu talvella lumiset tiet aurausvalleineen ja mökkitiet kelirikkoineen ja kallioylityksineen yms. Minulle ei pätäkkä riittäisi pitämään bemaria rata-autona ja toista autoa sitten käyttöautona.
Rataa kiertävä ohjus on ihan mielenkiintoinen kokemus.
Voi olla. Ei ole ollut tilaisuutta kokeilla Tesla Model S Plaid Track Modea. Pitäisi joskus kokeilla.
Ilmentääkö valintasi uskovaisuutta sitähän tuossa edellä omasta mielestäsi selvensit.
Mitä valintaa tarkoitat?
Minä en koe, että muidenkin tarvitsisi ajaa Teslalla. Mutta tiedän, että se olisi valinta, joka kestää vertailun ilman uskovaisia silmälaseja tehtynä. Sehän on selvä, että bemariuskovainen kokee bemarin olevan itselleen oikea valinta vaikka auto ei itseisarvona kestäisi vertailua.
Teslan Model X tulevista versioista kantautuu tietoja, jotka hyvinkin saattavat ohjata valitsemaan seuraavaksi jonkun muun, jos verrannollisia autoja tulee muualta. Ns. julkistukset eli autot, joita ei ole, mutta jotka pääsevät lehtiotsikoihin, eivät vaikuta tarjoavan samaa tasoa kuin Model X.
Vaan heikennyksiä näyttää olevan tulossa X:ään: En ole varma, pidänkö Yoke-ohjaimesta. Pidän enemmän integroidusta näytöstä kuin uusien Teslojen "irtonäytöstä". X Plaid näyttää tulevan vain 6-paikkaisena, mikä ei minulle ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin 5-paikainen, koska kolmas penkkirivi syö tavaratilaa. Tietysti, jos kolmannen rivin penkit on helppo ottaa pois autosta, niin sitten se ei haittaisi. 4-paikkainenkin riittäisi normaalisti minulle hyvin ja loput kaksi voisi asentaa tilapäisesti takaisin, jos on tarve. Mutta, jos kolmatta penkkiriviä ei saa irrotettua, niin se saattaa olla este koko auton hankinnalle.
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
@HybridRules kirjoitti:
Minä en koe, että muidenkin tarvitsisi ajaa Teslalla. Mutta tiedän, että se olisi valinta, joka kestää vertailun ilman uskovaisia silmälaseja tehtynä. Sehän on selvä, että bemariuskovainen kokee bemarin olevan itselleen oikea valinta vaikka auto ei itseisarvona kestäisi vertailua.
Uskovaisen puhetta mitä suuremmassa määrin, ei millään pahalla. Mitä väliä sillä on sulle jos joku ajaa bemarilla, mersulla, toyotalla, volkkarilla, volvolla, audilla jne ja kokee sen olevan oikea valinta itselleen. Toisekseen miten määrittelet oikean ja virheellisen valinnan? Mikä on auton itseisarvo jota vertailet?
@HybridRules kirjoitti:
Vaikka tämä ei suoranaisesti sähköautoihin liitykään, niin mitä pitää ajatella OMXHGI-indeksin pisteluvusta vuosina 2007 ja 2017? Pisteet muuttuivat n. 18600 -> n. 22600 kymmenen vuoden aikana. Alimmillaan tuolla välillä pisteet kävivät n. 7000 tasolla. Jos henkilö koko ajan siirsi kuukausittain vakiosumman rahastoon, niin eikö hän saanut kappalemääräisesti osakkeita enemmän kurssien laskiessa ja kun kurssit lähtivät nousuun, niin hänen rahasto-osuuden arvo kasvoi nopeammin kuin olisi kasvanut, jos kurssit olisivat vain kasvaneet tasaisesti tuosta 18600 -> 22600? Vai toimiiko indeksirahasto niin?
Avasin aiheesta uuden ketjun ettei sotketa tätä enempää. Vastasin myös kysymykseesi, mutta jatketaan tuolla:
@HybridRules kirjoitti:
Minä en koe, että muidenkin tarvitsisi ajaa Teslalla. Mutta tiedän, että se olisi valinta, joka kestää vertailun ilman uskovaisia silmälaseja tehtynä. Sehän on selvä, että bemariuskovainen kokee bemarin olevan itselleen oikea valinta vaikka auto ei itseisarvona kestäisi vertailua.
Uskovaisen puhetta mitä suuremmassa määrin, ei millään pahalla. Mitä väliä sillä on sulle jos joku ajaa bemarilla, mersulla, toyotalla, volkkarilla, volvolla, audilla jne ja kokee sen olevan oikea valinta itselleen. Toisekseen miten määrittelet oikean ja virheellisen valinnan? Mikä on auton itseisarvo jota vertailet?
En minä vertaa mihinkään, kun puhun itseisarvosta. Se tarkoittaa auton itsensä arvoa kuskin kannalta puhdistettuna merkkiuskovaisista tunteista eikä autoa ominaisuuksia verrattuna muihin autoihin. Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen. Minusta on vähän ponnetonta ja näköalatonta valita auto tietyn merkin mukaan. Kävin muuten äsken koiraa kävelyttämässä ja huomasin, että saahan autoonsa Rondellin muutenkin kuin bemarin ottamalla. Ainakin Skodassa on hieno Rondell keulassa.
Oikean ja väärän valinnan huomaa jokainen itse, kun on autonsa vaihtanut.
Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen.
Olen sanaton näin tietäväisen ja viisaan tietäjän edessä.
P.S. Suzuki, Honda, Toyota, Mitsubishi, VW, Ford, Lexus, Mini, BMW ja Ford on nelipyöräiset merkit, joista on kokemusta omassa käytössä. Parhaillaan omassakäytössä on 2xBMW, Mini ja 2xVW
Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen.
Olen sanaton noin tietäväisen ja viisaan tietäjän edessä.
Niin, siis kun sinä tai Tracktest ette ota muita vaihtoehtoja huomioon, mutta minä valitsen auton tarjolla olevan valikoiman mukaan. Olen ymmärtänyt, että sinulla ja Tracktestillä on ollut pelkästään bemareita? Minulla on ollut samaa merkkiä (Mondeota lukuunottamatta) yksi tai kaksi peräkkäin. Enkä ole yhteenkään ollut pettynyt, vaan on ollut mielenkiintoista ajaa erimerkkisillä autoilla. Ihan hyvin seuraava auto voi olla joku muu kuin Tesla, mutta tällä hetkellä Tesla on paras markkinoilla oleva sähköauto. Ei siihen liity sen kummempaa uskovaisuutta.
Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen.
Olen sanaton noin tietäväisen ja viisaan tietäjän edessä.
Niin, siis kun sinä tai Tracktest ette ota muita vaihtoehtoja huomioon, mutta minä valitsen auton tarjolla olevan valikoiman mukaan. Olen ymmärtänyt, että sinulla ja Tracktestillä on ollut pelkästään bemareita? Minulla on ollut samaa merkkiä (Mondeota lukuunottamatta) yksi tai kaksi peräkkäin. Enkä ole yhteenkään ollut pettynyt, vaan on ollut mielenkiintoista ajaa erimerkkisillä autoilla. Ihan hyvin seuraava auto voi olla joku muu kuin Tesla, mutta tällä hetkellä Tesla on paras markkinoilla oleva sähköauto. Ei siihen liity sen kummempaa uskovaisuutta.
Kannattaisi ehkä jo lopettaa, koska 'uskovaisten' tyyliin uskot tietäväsi muiden asiat paremmin kuin ko. henkilöt itse.
Minun mielestä tällä hetkellä paras markkinoilla oleva sähköauto (siis yhdysanan molemmat osat täyttävä) on Mersun EQS, vaikuuttavaa työtä kerrassaan. Tämä toki oma mielipide, joka perustuu vain omaan henkilökohtaiseen kokemukseen ja siitä syntyneeseen mielikuvaan.
Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen.
Olen sanaton noin tietäväisen ja viisaan tietäjän edessä.
Niin, siis kun sinä tai Tracktest ette ota muita vaihtoehtoja huomioon, mutta minä valitsen auton tarjolla olevan valikoiman mukaan. Olen ymmärtänyt, että sinulla ja Tracktestillä on ollut pelkästään bemareita? Minulla on ollut samaa merkkiä (Mondeota lukuunottamatta) yksi tai kaksi peräkkäin. Enkä ole yhteenkään ollut pettynyt, vaan on ollut mielenkiintoista ajaa erimerkkisillä autoilla. Ihan hyvin seuraava auto voi olla joku muu kuin Tesla, mutta tällä hetkellä Tesla on paras markkinoilla oleva sähköauto. Ei siihen liity sen kummempaa uskovaisuutta.
Kannattaisi ehkä jo lopettaa, koska 'uskovaisten' tyyliin uskot tietäväsi muiden asiat paremmin kuin ko. henkilöt itse.
Minun mielestä tällä hetkellä paras markkinoilla oleva sähköauto (siis yhdysanan molemmat osat täyttävä) on Mersun EQS, vaikuuttavaa työtä kerrassaan. Tämä toki oma mielipide, joka perustuu vain omaan henkilökohtaiseen kokemukseen ja siitä syntyneeseen mielikuvaan.
Herää siis kysymys, miksi mietit BMW-sähkärin hankkimista? Onko Mersu niin paljon kalliimpi? Vai onko se kenties tämä uskovaisuus, joka sieltä pyrkii ohjailemaan Bemarin suuntaan?
Minulle EQS ei ole paras vaihtoehto. Pienet tilat, ei etukonttia ollenkaan ja onneton vetokyky. Etukontin puuttumisen vielä voisi sietää, mutta sitten sitä pitäisi kompensoida suurempi tavaratila muuten. Ei ollenkaan minua kiinnostava auto.
Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen.
Olen sanaton näin tietäväisen ja viisaan tietäjän edessä.
P.S. Suzuki, Honda, Toyota, Mitsubishi, VW, Ford, Lexus, Mini, BMW ja Ford on nelipyöräiset merkit, joista on kokemusta omassa käytössä. Parhaillaan omassakäytössä on 2xBMW, Mini ja 2xVW
No, on sinulla autovarikko. Miksi noin monta autoa? Tuossa on vasta viisi autoa, joten ei ole viikon jokaiselle päivälle omaa eli se ei voi olla syynä autopaljouteen? Minun ensimmäinen auto aikoinaan oli Mini 1000. Onneton vaihdoin sen Fiatiin, jonka mallista en ole enää varma. Oliko sellainen kuin Fiat 850 olemassa? Huonompaan tuli vaihdettua, kun Minin Fiatiin vaihdoin. Paljon, paljon myöhemmin ostin ensimmäisen ensirekisteröimäni auton, joka oli Mazda 626. Sitä ennen oli työsuhdeautona Citroen Visa, joka olikin muuten mukava, mutta oli ihan liian pienellä moottorilla. Neljä kyydissä vauhti hidastui vähänkään isommassa mäessä, ei jaksanut. Sitten oli Sierra, Mondeoita jono ja Jeep, Land Rover Discovery 4 kaksi peräkkäin, Volvo XC90T8 ja nyt Tesla. En ole merkin mukaan valinnut vaan sen mukaan, mikä auto on ollut tarkoituksen mukainen käyttöön ja antanut hyvän fiiliksen. No, Mondeoissa fiilispuoli oli vähemmällä painoarvolla, mutta sen jälkeisissä menopeleissä vahvemmin mukana.
Herää siis kysymys, miksi mietit BMW-sähkärin hankkimista? Onko Mersu niin paljon kalliimpi? Vai onko se kenties tämä uskovaisuus, joka sieltä pyrkii ohjailemaan Bemarin suuntaan?
Kuten kirjoitin, ihan suunnitelman mukaan tässä mennään, pikalatausinfra rakentuu kyllä nopeammin kuin oletin kolme vuotta sitten ostopäätöstä tehdessäni, mutta sehän on vain hyvä. En ole hankkimassa sähköautoa vielä hetkeen ellei nyt joku erikoinen tilaisuus osu kohdalle, sillä nykyinen hybridi on tarpeisiin erittäin sopiva.
Kaikenhan se artisti lopulta maksaa. Autoilun, asumisen, lomat, verot ja muut huvitukset. Mutta mikäpä on maksaessa, kun yritys saa asiakkailta rahaa ja maksaa artistille palkkaa
Juuri noin ajattelevat tälläkin hetkellä kaikki Suomen ravintola- ja kuntosaliyrittäjät varmaan.
Kesäkuussa 2021 esitellyn skootterin Mob-ion TGT:n idea on, että vetypolttoainetta ei varsinaisesti tankata ajoneuvon kiinteään tankkiin asemalla, vaan vety tulee suoraan kerralla vaihdettavasta, ei juurikaan tavallista limsapulloa suuremmasta pullosta.
Tämä voisi ilmeisemmin sopia myös autoihin ja moniin muihin.
Jos naapurisi kehuskelee hienoa kaasugrilliään, olisihan sitä komiata mainita, että joo tollaisiakin pask… oli ennen vanhaan, kun itellä on uusin vetygrilli.
@HybridRules kirjoitti:
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
@HybridRules kirjoitti:
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
Toisen tekemä päätelmä/mieltymys ei ole se mikä vaikuttaa omaan päätökseeni. Teen päätökseni aina itse ja se toimii. Sopulilaumat ja päättämättömät yksilöt ovat oma lukunsa ja tietenkin ne jotka kysyvät aina toiselta mitä mieltä olet. Täytyy sanoa ennen BMW:n valintaa ajoin kahdella premium-merkillä (Audi ja MB) lyhyitä aikoja ja tulin tulokseen jossa totesin BMW:n 5-sarjan olevan itselleni sopivin auto. Tämä on toiminut hyvin, eikä ole tarvinnut katua. Ei ole minun vikani eikä päänsärkyni, jos joku ihmettelee tätä. Fiilis on kohdillaan ja nautin ajamisesta, mitä sitä enempää voi hyvältä merkiltä vaatia.
@HybridRules kirjoitti:
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
Toisen tekemä päätelmä/mieltymys ei ole se mikä vaikuttaa omaan päätökseeni. Teen päätökseni aina itse ja se toimii. Sopulilaumat ja päättämättömät yksilöt ovat oma lukunsa ja tietenkin ne jotka kysyvät aina toiselta mitä mieltä olet. Täytyy sanoa ennen BMW:n valintaa ajoin kahdella premium-merkillä (Audi ja MB) lyhyitä aikoja ja tulin tulokseen jossa totesin BMW:n 5-sarjan olevan itselleni sopivin auto. Tämä on toiminut hyvin, eikä ole tarvinnut katua. Ei ole minun vikani eikä päänsärkyni, jos joku ihmettelee tätä. Fiilis on kohdillaan ja nautin ajamisesta, mitä sitä enempää voi hyvältä merkiltä vaatia.
Onko 5-sarjan BMW siis maastokelpoinen, kun et ole tarvinnut katua sen hankittuasi?😎
@HybridRules kirjoitti:
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
Toisen tekemä päätelmä/mieltymys ei ole se mikä vaikuttaa omaan päätökseeni. Teen päätökseni aina itse ja se toimii. Sopulilaumat ja päättämättömät yksilöt ovat oma lukunsa ja tietenkin ne jotka kysyvät aina toiselta mitä mieltä olet. Täytyy sanoa ennen BMW:n valintaa ajoin kahdella premium-merkillä (Audi ja MB) lyhyitä aikoja ja tulin tulokseen jossa totesin BMW:n 5-sarjan olevan itselleni sopivin auto. Tämä on toiminut hyvin, eikä ole tarvinnut katua. Ei ole minun vikani eikä päänsärkyni, jos joku ihmettelee tätä. Fiilis on kohdillaan ja nautin ajamisesta, mitä sitä enempää voi hyvältä merkiltä vaatia.
Näinpä juuri, henkilökohtaisia mieltymyksiä. Sivusta on turha huudella mikä sopii kullekin.
Mulla on kaveri joka ajaa Alfalla. Hän myöntää, että auto ei ole se luotettavin tai paras auto, mutta on hyvin tyyväinen autoonsa ja se tuo hänelle hyvät fiilikset. Tämä on ehdottomasti 'automiehille' se tärkein asia, millainen fiilis ratin takana syntyy. Itse olen kanssa tykännyt aina ajaa 5-sarjalaista, ison auton mukavuus ja hiljaisuus pitkässä matkassa mutta hauska ajaa mutkaseimmalla osuudella. Autot vaan kasvavat vuosi vuodelta, pääsin kokeilemaan Kymiringilla vuosi sitten M340i, oli hieno kokemus. Kooltaan tuo vastaa ehkäpä vanhaa 5-sarjalaista (E39). Radalle 340i oli aavistuksen painava (vert M135i jollaisilla myös ajoin), mutta harva nyt radalla näillä edes käy ajamassa. Autossa oli alusta ja ohjaustuntuma napakymmpi. Väitävät, ketkä ovat pääseet kokeilemaan, että uusi i4 M50 on vielä parempi (matalampi painopiste akkujen johdosta) Toki i4 on sitten vieläkin painavampi, mutta normaalikäyttöön varmaan muikea auto, toivottavasti pääsen kokeilemaan tuota joskus.
Mulle Mersu on ollut mukava ja letkeä matka-auto, jossa matkustan mielelläni, matka taittuu rennosti ja väsymättä (kolleegan kyydissä on tullut istuttua paljonkin, E-mallin auto) Mutta jos jos olen ratin takana, ajan kyllä saman matkan mieluumin bemarilla. Mersussa tuttuma on jotenkin etäinen, tokihan tähtikeulankin mallistosta löytyy mallistoa moneenkiin makuun. Tuo etäinen tuntuma oli koeajolla myös EQS:n ratin takana. Auton on ikäänkuin annettava mennä itsekseen niin se on parhaimillaan ja kerää kilometrejä huomaamatta, aktiivisemmalla otteella pienmmälä tiellä mulle tuli hieman epävarma ja väkinäinen tunnelma. Voi olla että sielujen sympatia löytyisi pidemmällä koeajolla. Bemarin edustusatolla en ole ajanut vuosiin, joten vaikea sanoa miten se on alustaltaan säädetty jamiltä se tuntuisi samoilla teillä. Voihan se olla, että tämän luokan autoihin merkistä riippumatta alustaan tuodaan tarkoituksella pehmeyttä ja etäinen tuntuma, mukavuutta painotetaan voimakkaasti kaiken edelle.
@HybridRules kirjoitti:
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
Tuolla viimeisellä varmaan viittaa minuun. Hmm logiikassasi ja johtopäätöksissä on muutamia aukkoja. Vaikka olenkin merkkiuskollinen, niin en tuon päättelyn perusteella. Koska....
En ole sanonut hankkivani mitään sähköauto juuri nyt, en bemaria enkä muutakaan. Sähköauto ei tuo mitään merkittävää etua, jotta hankinnan voisi perusteella tai aluperäistä suunnitelmaa pitäsi muuttaa. Päätin hankkia nykyisen hybridin kolme vuotta sitten. Suunnitlemana on odottaa pikalatausinfran rakentumista ja autovalmistajien mallistojen kehittymistä tässä murroksessa. Ajattelin, että 4-5 vuotta on hyvä aika seurailla mitä tapahtuu.
Tuolloin päätökseni aikaan ainoa omat speksit täyttävä sähköauto olisi ollut Tesla S. Mutta S-malli oli tuolloin jo iäkäs ja nythän tuota uudella mallilla on sama vaiva kuin muillakin valmistajilla, saatavuuus on nolla ja toimitusajat hmm.. epämääräsisiä. Edes hinta ei ole tällä hetkellä tiedossa. Suomessa valitettavasti Teslaa vaivaa sama puute kuin muitakin marginaalimerkkejä (esim Porsche LR), lähin huolto on täältä provinssista katsottuna aivan liian kaukana. Olipa sitten tuote millainen hyvänsä, kokonaispakettissa tähän kohtaan tulee sen kokoinen miinus, että Tesla ei ole koskaan ollut vakavassa harkinnassa.
Vaikka EQS on parasta mitä on tarjolla, niin varusteltuna noin 200keurin hinta rajoittaa kummasti hankintaintoa. En ole valmis maksamaan kymmeniä tuhansia euroja vuodessa arvonalennusta, että voisin ajaa ko. autolla heti tässä ja nyt, ei todellakaan ole sen arvoista mitenkään. Ja lisäksi kaikki tälle vuodelle Suomeen saatavat autot Suomen rahamiehet ovat jo ostaneet.
@HybridRules kirjoitti:
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
Toisen tekemä päätelmä/mieltymys ei ole se mikä vaikuttaa omaan päätökseeni. Teen päätökseni aina itse ja se toimii. Sopulilaumat ja päättämättömät yksilöt ovat oma lukunsa ja tietenkin ne jotka kysyvät aina toiselta mitä mieltä olet. Täytyy sanoa ennen BMW:n valintaa ajoin kahdella premium-merkillä (Audi ja MB) lyhyitä aikoja ja tulin tulokseen jossa totesin BMW:n 5-sarjan olevan itselleni sopivin auto. Tämä on toiminut hyvin, eikä ole tarvinnut katua. Ei ole minun vikani eikä päänsärkyni, jos joku ihmettelee tätä. Fiilis on kohdillaan ja nautin ajamisesta, mitä sitä enempää voi hyvältä merkiltä vaatia.
Näinpä juuri, henkilökohtaisia mieltymyksiä. Sivusta on turha huudella mikä sopii kullekin.
Mulla on kaveri joka ajaa Alfalla. Hän myöntää, että auto ei ole se luotettavin tai paras auto, mutta on hyvin tyyväinen autoonsa ja se tuo hänelle hyvät fiilikset. Tämä on ehdottomasti 'automiehille' se tärkein asia, millainen fiilis ratin takana syntyy. Itse olen kanssa tykännyt aina ajaa 5-sarjalaista, ison auton mukavuus ja hiljaisuus pitkässä matkassa mutta hauska ajaa mutkaseimmalla osuudella. Autot vaan kasvavat vuosi vuodelta, pääsin kokeilemaan Kymiringilla vuosi sitten M340i, oli hieno kokemus. Kooltaan tuo vastaa ehkäpä vanhaa 5-sarjalaista (E39). Radalle 340i oli aavistuksen painava (vert M135i jollaisilla myös ajoin), mutta harva nyt radalla näillä edes käy ajamassa. Autossa oli alusta ja ohjaustuntuma napakymmpi. Väitävät, ketkä ovat pääseet kokeilemaan, että uusi i4 M50 on vielä parempi (matalampi painopiste akkujen johdosta) Toki i4 on sitten vieläkin painavampi, mutta normaalikäyttöön varmaan muikea auto, toivottavasti pääsen kokeilemaan tuota joskus.
Mulle Mersu on ollut mukava ja letkeä matka-auto, jossa matkustan mielelläni, matka taittuu rennosti ja väsymättä (kolleegan kyydissä on tullut istuttua paljonkin, E-mallin auto) Mutta jos jos olen ratin takana, ajan kyllä saman matkan mieluumin bemarilla. Mersussa tuttuma on jotenkin etäinen, tokihan tähtikeulankin mallistosta löytyy mallistoa moneenkiin makuun. Tuo etäinen tuntuma oli koeajolla myös EQS:n ratin takana. Auton on ikäänkuin annettava mennä itsekseen niin se on parhaimillaan ja kerää kilometrejä huomaamatta, aktiivisemmalla otteella pienmmälä tiellä mulle tuli hieman epävarma ja väkinäinen tunnelma. Voi olla että sielujen sympatia löytyisi pidemmällä koeajolla. Bemarin edustusatolla en ole ajanut vuosiin, joten vaikea sanoa miten se on alustaltaan säädetty jamiltä se tuntuisi samoilla teillä. Voihan se olla, että tämän luokan autoihin merkistä riippumatta alustaan tuodaan tarkoituksella pehmeyttä ja etäinen tuntuma, mukavuutta painotetaan voimakkaasti kaiken edelle.
Tietenkin on turha huudella sivusta, enkä minä ole mitään merkkiä tyrkyttänytkään. Ja jos olet käynyt koeajamassa EQS:n, niin onhan se jo jotain, että edes käy kokeilemassa muutakin merkkiä kuin mitä on itselle ostanut käyttöön. Minä en ymmärrä merkkiuskovaisuutta ollenkaan ja olen oikeasti "liikkuva äänestäjä" eli en käy koeajamassa autoa ellen ole oikeasti aikeissa siihen myös vaihtaa. Aina ei koeajo tuota toivottua tulosta, kuten kävi etronin kanssa, joka sai jäädä kauppaan.
@HybridRules kirjoitti:
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
Tuolla viimeisellä varmaan viittaa minuun. Hmm logiikassasi ja johtopäätöksissä on muutamia aukkoja. Vaikka olenkin merkkiuskollinen, niin en tuon päättelyn perusteella. Koska....
En ole sanonut hankkivani mitään sähköauto juuri nyt, en bemaria enkä muutakaan. Sähköauto ei tuo mitään merkittävää etua, jotta hankinnan voisi perusteella tai aluperäistä suunnitelmaa pitäsi muuttaa. Päätin hankkia nykyisen hybridin kolme vuotta sitten. Suunnitlemana on odottaa pikalatausinfran rakentumista ja autovalmistajien mallistojen kehittymistä tässä murroksessa. Ajattelin, että 4-5 vuotta on hyvä aika seurailla mitä tapahtuu.
Tuolloin päätökseni aikaan ainoa omat speksit täyttävä sähköauto olisi ollut Tesla S. Mutta S-malli oli tuolloin jo iäkäs ja nythän tuota uudella mallilla on sama vaiva kuin muillakin valmistajilla, saatavuuus on nolla ja toimitusajat hmm.. epämääräsisiä. Edes hinta ei ole tällä hetkellä tiedossa. Suomessa valitettavasti Teslaa vaivaa sama puute kuin muitakin marginaalimerkkejä (esim Porsche LR), lähin huolto on täältä provinssista katsottuna aivan liian kaukana. Olipa sitten tuote millainen hyvänsä, kokonaispakettissa tähän kohtaan tulee sen kokoinen miinus, että Tesla ei ole koskaan ollut vakavassa harkinnassa.
Vaikka EQS on parasta mitä on tarjolla, niin varusteltuna noin 200keurin hinta rajoittaa kummasti hankintaintoa. En ole valmis maksamaan kymmeniä tuhansia euroja vuodessa arvonalennusta, että voisin ajaa ko. autolla heti tässä ja nyt, ei todellakaan ole sen arvoista mitenkään. Ja lisäksi kaikki tälle vuodelle Suomeen saatavat autot Suomen rahamiehet ovat jo ostaneet.
No ei kyllä EQS:stä luulisi kenenkään maksavan 200k€. Teslan S/X mallien saatavuus on todella nihkeä, mistä mahtanee johtua. Ehkä Teslan täytyy nyt satsata kaikki kapasiteetti volyymimalleihin, kun Berliinin tehdaskin on viivästynyt yli puoli vuotta. Lähes miljoona autoa toimitettuna v. 2021 on aika kova saavutus. Ei ole enää kyse startup-firmasta. Minulla oli tuuria, kun satuin hommaamaan äksän 2020-kesällä. Jos olisin jäänyt arpomaan, otanko vai en, olisi tullut pitkä viive ja toimitusaika kasvanut muutamasta päivästä pariin vuoteen.... Ja hintakin on noussut. Minun X maksoi alle 100k€, mutta en ottanut siihen alun perin FSD:tä mukaan. Sen kanssa se olisi ollut parituhatta yli 100. Ostin FSD:n kyllä sitten jälkeenpäin, kun alkoi harmittaa, ettei kaikki ominaisuudet ole käytettävissä.
Pitkä matka huoltoon on ikävä, jos ilmaantuu ongelmia, mutta määräaikaishuoltojahan Teslassa ei ole ollenkaan ja vähissä on huollon tarve yleensäkin sähköautoilla. Minulla oli sama pitkän matkan ongelma Disconkin kanssa, mutta läppäri mukaan ja tein töitä samalla, kun Discoa huollettiin. Ja Discoa oli pakko käyttää määräaikaishuolloissa vaikka ei kovin tiheästi.
Uskollisuudesta tuli mieleen, että näen hankalaksi tilanteen, jossa käyttäjän pitäisi arvioida usean merkin käyttökelpoisuutta omaan käyttöön ja mieltymyksiin. Autolla pitäisi ajaa useita viikkoja, ehkä jopa kuukausia ja koska autot kehittyvät koko ajan ja merkeiltä tulee uusia malleja tiuhaan, miten ehtii saada kunnon tuntumaa edes kahteen kolmeen "mahdolliseen" jos samalla autolla ajaa 3 vuotta? Ehkä SCC myyntimiehen, sorry myyntihenkilön ammatti mahdollistaisi kokemuksien keräämisen, viikko kerrallaan rivistä uusi malli ajoon..
Rataa kiertävä ohjus on ihan mielenkiintoinen kokemus.
Uskollinen ostaa saman merkkisen auton toiseen kertaan, koska on tyytyväinen merkkiin (auto itsessään, jälleenmyynti, huolto jne). Merkkiuskolliselle on sinänsä sama millä merkillä joku toinen ajaa.
Uskovainen on myös toki merkkiuskollinen, mutta lisäksi on sitä mieltä, että hänen merkkinsa on ainoa oikea, parhaista parhain ja muun merkkisellä autolla ajavat eivät ymmärrä tätä ehdotonta merkin suveriniteettia. Mitä hyötyä siitä on itselle, että saisi jokun toisen puhuttua ajamaan samanmerkkisellä autolla kuin itse? Siis jos ei ole ko. merkin myyntimies, jolle tämä on työtä.
En ole keksinyt tuohon muuta määrittelyä kuin 'uskovaisuus'.
Minä olisin ajatellut uskovaisen ostavan aina samaa merkkiä tutkimatta muita sen tarkemmin. Ilmenee esimerkiksi niin, että kun on menossa ehkä suurin mullistus koskaan automarkkinoilla, niin uskovainen on laput silmillä ja korvilla ja odottaa, että oman merkin sähköauto tulee markkinoille ja vasta sitten olevinaan kiinnostuu koko asiasta. Ja ostaa sen oman merkkinsä riippumatta siitä, tarjoaako joku muu merkki paremman vaihtoehdon.
Voi olla. Ei ole ollut tilaisuutta kokeilla Tesla Model S Plaid Track Modea. Pitäisi joskus kokeilla.
Ilmentääkö valintasi uskovaisuutta sitähän tuossa edellä omasta mielestäsi selvensit.
Kokeile jotain vastaavaa radalla, saat hieman fiilistä mukaan. Teslat on vain Tesloja myös radalla. Kerroit aikaisemmin ettet ole varsinainen ilmastohysteerikko, joten anna palaa.
Hassua
Hessua.
Mitä valintaa tarkoitat?
Minä en koe, että muidenkin tarvitsisi ajaa Teslalla. Mutta tiedän, että se olisi valinta, joka kestää vertailun ilman uskovaisia silmälaseja tehtynä. Sehän on selvä, että bemariuskovainen kokee bemarin olevan itselleen oikea valinta vaikka auto ei itseisarvona kestäisi vertailua.
Teslan Model X tulevista versioista kantautuu tietoja, jotka hyvinkin saattavat ohjata valitsemaan seuraavaksi jonkun muun, jos verrannollisia autoja tulee muualta. Ns. julkistukset eli autot, joita ei ole, mutta jotka pääsevät lehtiotsikoihin, eivät vaikuta tarjoavan samaa tasoa kuin Model X.
Vaan heikennyksiä näyttää olevan tulossa X:ään: En ole varma, pidänkö Yoke-ohjaimesta. Pidän enemmän integroidusta näytöstä kuin uusien Teslojen "irtonäytöstä". X Plaid näyttää tulevan vain 6-paikkaisena, mikä ei minulle ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin 5-paikainen, koska kolmas penkkirivi syö tavaratilaa. Tietysti, jos kolmannen rivin penkit on helppo ottaa pois autosta, niin sitten se ei haittaisi. 4-paikkainenkin riittäisi normaalisti minulle hyvin ja loput kaksi voisi asentaa tilapäisesti takaisin, jos on tarve. Mutta, jos kolmatta penkkiriviä ei saa irrotettua, niin se saattaa olla este koko auton hankinnalle.
Bemariuskovainen ei ajattele vastaavia vaan hänelle on itsestään selvää, että ostaa aina bemarin, tulipa lunta tupaan tai ei.
Uskovaisen puhetta mitä suuremmassa määrin, ei millään pahalla. Mitä väliä sillä on sulle jos joku ajaa bemarilla, mersulla, toyotalla, volkkarilla, volvolla, audilla jne ja kokee sen olevan oikea valinta itselleen. Toisekseen miten määrittelet oikean ja virheellisen valinnan? Mikä on auton itseisarvo jota vertailet?
Avasin aiheesta uuden ketjun ettei sotketa tätä enempää. Vastasin myös kysymykseesi, mutta jatketaan tuolla:
https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/discussion/924723/autorahoituksen-perusteet#latest
En minä vertaa mihinkään, kun puhun itseisarvosta. Se tarkoittaa auton itsensä arvoa kuskin kannalta puhdistettuna merkkiuskovaisista tunteista eikä autoa ominaisuuksia verrattuna muihin autoihin. Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen. Minusta on vähän ponnetonta ja näköalatonta valita auto tietyn merkin mukaan. Kävin muuten äsken koiraa kävelyttämässä ja huomasin, että saahan autoonsa Rondellin muutenkin kuin bemarin ottamalla. Ainakin Skodassa on hieno Rondell keulassa.
Oikean ja väärän valinnan huomaa jokainen itse, kun on autonsa vaihtanut.
Minä tiedän todennäköisesti paremmin kuin sinä tai Tracktest, mitä tarkoittaa, kun auton valitsee oikeasti auton itsensä ominaisuuksien perusteella eikä siksi, että se on jonkin merkkinen.
Olen sanaton näin tietäväisen ja viisaan tietäjän edessä.
P.S. Suzuki, Honda, Toyota, Mitsubishi, VW, Ford, Lexus, Mini, BMW ja Ford on nelipyöräiset merkit, joista on kokemusta omassa käytössä. Parhaillaan omassakäytössä on 2xBMW, Mini ja 2xVW
Niin, siis kun sinä tai Tracktest ette ota muita vaihtoehtoja huomioon, mutta minä valitsen auton tarjolla olevan valikoiman mukaan. Olen ymmärtänyt, että sinulla ja Tracktestillä on ollut pelkästään bemareita? Minulla on ollut samaa merkkiä (Mondeota lukuunottamatta) yksi tai kaksi peräkkäin. Enkä ole yhteenkään ollut pettynyt, vaan on ollut mielenkiintoista ajaa erimerkkisillä autoilla. Ihan hyvin seuraava auto voi olla joku muu kuin Tesla, mutta tällä hetkellä Tesla on paras markkinoilla oleva sähköauto. Ei siihen liity sen kummempaa uskovaisuutta.
Kannattaisi ehkä jo lopettaa, koska 'uskovaisten' tyyliin uskot tietäväsi muiden asiat paremmin kuin ko. henkilöt itse.
Minun mielestä tällä hetkellä paras markkinoilla oleva sähköauto (siis yhdysanan molemmat osat täyttävä) on Mersun EQS, vaikuuttavaa työtä kerrassaan. Tämä toki oma mielipide, joka perustuu vain omaan henkilökohtaiseen kokemukseen ja siitä syntyneeseen mielikuvaan.
Herää siis kysymys, miksi mietit BMW-sähkärin hankkimista? Onko Mersu niin paljon kalliimpi? Vai onko se kenties tämä uskovaisuus, joka sieltä pyrkii ohjailemaan Bemarin suuntaan?
Minulle EQS ei ole paras vaihtoehto. Pienet tilat, ei etukonttia ollenkaan ja onneton vetokyky. Etukontin puuttumisen vielä voisi sietää, mutta sitten sitä pitäisi kompensoida suurempi tavaratila muuten. Ei ollenkaan minua kiinnostava auto.
No, on sinulla autovarikko. Miksi noin monta autoa? Tuossa on vasta viisi autoa, joten ei ole viikon jokaiselle päivälle omaa eli se ei voi olla syynä autopaljouteen? Minun ensimmäinen auto aikoinaan oli Mini 1000. Onneton vaihdoin sen Fiatiin, jonka mallista en ole enää varma. Oliko sellainen kuin Fiat 850 olemassa? Huonompaan tuli vaihdettua, kun Minin Fiatiin vaihdoin. Paljon, paljon myöhemmin ostin ensimmäisen ensirekisteröimäni auton, joka oli Mazda 626. Sitä ennen oli työsuhdeautona Citroen Visa, joka olikin muuten mukava, mutta oli ihan liian pienellä moottorilla. Neljä kyydissä vauhti hidastui vähänkään isommassa mäessä, ei jaksanut. Sitten oli Sierra, Mondeoita jono ja Jeep, Land Rover Discovery 4 kaksi peräkkäin, Volvo XC90T8 ja nyt Tesla. En ole merkin mukaan valinnut vaan sen mukaan, mikä auto on ollut tarkoituksen mukainen käyttöön ja antanut hyvän fiiliksen. No, Mondeoissa fiilispuoli oli vähemmällä painoarvolla, mutta sen jälkeisissä menopeleissä vahvemmin mukana.
Kuten kirjoitin, ihan suunnitelman mukaan tässä mennään, pikalatausinfra rakentuu kyllä nopeammin kuin oletin kolme vuotta sitten ostopäätöstä tehdessäni, mutta sehän on vain hyvä. En ole hankkimassa sähköautoa vielä hetkeen ellei nyt joku erikoinen tilaisuus osu kohdalle, sillä nykyinen hybridi on tarpeisiin erittäin sopiva.
@Yosemite J kirjoitti:
Juuri noin ajattelevat tälläkin hetkellä kaikki Suomen ravintola- ja kuntosaliyrittäjät varmaan.
Varmaankin näin. Mutta voi erottaa Bemariuskovaisen ostajan sellaisesta jonka vaatimuksiin BMW vastasi parhaiten?
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
Kohta ilmeisesti mopotkin kulkevat vedyllä!
Kesäkuussa 2021 esitellyn skootterin Mob-ion TGT:n idea on, että vetypolttoainetta ei varsinaisesti tankata ajoneuvon kiinteään tankkiin asemalla, vaan vety tulee suoraan kerralla vaihdettavasta, ei juurikaan tavallista limsapulloa suuremmasta pullosta.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ranskalainen-suunnitelma-vahapaastoisempaan-liikenteeseen-skootteriin-vaihdettava-vetytankki-automaatista-kuin-kolmioleipa-konsanaan/208d5958-b92f-42dc-a18a-c62c209dea42
Tämä voisi ilmeisemmin sopia myös autoihin ja moniin muihin.
Jos naapurisi kehuskelee hienoa kaasugrilliään, olisihan sitä komiata mainita, että joo tollaisiakin pask… oli ennen vanhaan, kun itellä on uusin vetygrilli.
En tiedä. En edes tiedä, millainen auto on 5-sarjan BMW. Sen tiedän, että on äärimmäisen epätodennäköistä, etteikö olisi muitakin sopivia autoja kelle tahansa. Eikä bemariuskovainenkaan tiedä, vaikka hänelle paremmin sopiva olisi ihan nurkan takana. Hän kun on lukkiutunut bemariin. Voimakas merkkiuskollisuus/uskovaisuushan teettää, että kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Siitä saattaa jopa tulla noidankehä, koska tarpeeksi kauan uskoaan tunnustanut ei enää voi peräytyä. Siinä ikäänkuin menettäisi kasvonsa ja kaikki menneet vuodet tuntuisivat menneen turhaan..... Siksi vanhassa vara parempi.
Miksi markkinoiden parhaaksi Mersun EQS:n luokitteleva kuitenkin aikoo hankkia bemarin, joka siis loogisesti johtopääteltynä ei ole yhtä hyvä kuin Mersu? Edellä mainitusta syystä.
Toisen tekemä päätelmä/mieltymys ei ole se mikä vaikuttaa omaan päätökseeni. Teen päätökseni aina itse ja se toimii. Sopulilaumat ja päättämättömät yksilöt ovat oma lukunsa ja tietenkin ne jotka kysyvät aina toiselta mitä mieltä olet. Täytyy sanoa ennen BMW:n valintaa ajoin kahdella premium-merkillä (Audi ja MB) lyhyitä aikoja ja tulin tulokseen jossa totesin BMW:n 5-sarjan olevan itselleni sopivin auto. Tämä on toiminut hyvin, eikä ole tarvinnut katua. Ei ole minun vikani eikä päänsärkyni, jos joku ihmettelee tätä. Fiilis on kohdillaan ja nautin ajamisesta, mitä sitä enempää voi hyvältä merkiltä vaatia.
Onko 5-sarjan BMW siis maastokelpoinen, kun et ole tarvinnut katua sen hankittuasi?😎
@tracktest kirjoitti:
Sama täällä! Ei edes vaimon sana paina. Vain tulot ja työsuhdeauton kk-hinta vähän rajoittavat. Pitää katsos sopeuttaa menot tuloihin.
Ethän kuitenkaan tarkoita, että nuo päätyvät johonkin tiettyyn merkkiin, vaan kirjoitat ihan yleisellä tasolla?
Näinpä juuri, henkilökohtaisia mieltymyksiä. Sivusta on turha huudella mikä sopii kullekin.
Mulla on kaveri joka ajaa Alfalla. Hän myöntää, että auto ei ole se luotettavin tai paras auto, mutta on hyvin tyyväinen autoonsa ja se tuo hänelle hyvät fiilikset. Tämä on ehdottomasti 'automiehille' se tärkein asia, millainen fiilis ratin takana syntyy. Itse olen kanssa tykännyt aina ajaa 5-sarjalaista, ison auton mukavuus ja hiljaisuus pitkässä matkassa mutta hauska ajaa mutkaseimmalla osuudella. Autot vaan kasvavat vuosi vuodelta, pääsin kokeilemaan Kymiringilla vuosi sitten M340i, oli hieno kokemus. Kooltaan tuo vastaa ehkäpä vanhaa 5-sarjalaista (E39). Radalle 340i oli aavistuksen painava (vert M135i jollaisilla myös ajoin), mutta harva nyt radalla näillä edes käy ajamassa. Autossa oli alusta ja ohjaustuntuma napakymmpi. Väitävät, ketkä ovat pääseet kokeilemaan, että uusi i4 M50 on vielä parempi (matalampi painopiste akkujen johdosta) Toki i4 on sitten vieläkin painavampi, mutta normaalikäyttöön varmaan muikea auto, toivottavasti pääsen kokeilemaan tuota joskus.
Mulle Mersu on ollut mukava ja letkeä matka-auto, jossa matkustan mielelläni, matka taittuu rennosti ja väsymättä (kolleegan kyydissä on tullut istuttua paljonkin, E-mallin auto) Mutta jos jos olen ratin takana, ajan kyllä saman matkan mieluumin bemarilla. Mersussa tuttuma on jotenkin etäinen, tokihan tähtikeulankin mallistosta löytyy mallistoa moneenkiin makuun. Tuo etäinen tuntuma oli koeajolla myös EQS:n ratin takana. Auton on ikäänkuin annettava mennä itsekseen niin se on parhaimillaan ja kerää kilometrejä huomaamatta, aktiivisemmalla otteella pienmmälä tiellä mulle tuli hieman epävarma ja väkinäinen tunnelma. Voi olla että sielujen sympatia löytyisi pidemmällä koeajolla. Bemarin edustusatolla en ole ajanut vuosiin, joten vaikea sanoa miten se on alustaltaan säädetty jamiltä se tuntuisi samoilla teillä. Voihan se olla, että tämän luokan autoihin merkistä riippumatta alustaan tuodaan tarkoituksella pehmeyttä ja etäinen tuntuma, mukavuutta painotetaan voimakkaasti kaiken edelle.
Tuolla viimeisellä varmaan viittaa minuun. Hmm logiikassasi ja johtopäätöksissä on muutamia aukkoja. Vaikka olenkin merkkiuskollinen, niin en tuon päättelyn perusteella. Koska....
Tuolloin päätökseni aikaan ainoa omat speksit täyttävä sähköauto olisi ollut Tesla S. Mutta S-malli oli tuolloin jo iäkäs ja nythän tuota uudella mallilla on sama vaiva kuin muillakin valmistajilla, saatavuuus on nolla ja toimitusajat hmm.. epämääräsisiä. Edes hinta ei ole tällä hetkellä tiedossa. Suomessa valitettavasti Teslaa vaivaa sama puute kuin muitakin marginaalimerkkejä (esim Porsche LR), lähin huolto on täältä provinssista katsottuna aivan liian kaukana. Olipa sitten tuote millainen hyvänsä, kokonaispakettissa tähän kohtaan tulee sen kokoinen miinus, että Tesla ei ole koskaan ollut vakavassa harkinnassa.
Tietenkin on turha huudella sivusta, enkä minä ole mitään merkkiä tyrkyttänytkään. Ja jos olet käynyt koeajamassa EQS:n, niin onhan se jo jotain, että edes käy kokeilemassa muutakin merkkiä kuin mitä on itselle ostanut käyttöön. Minä en ymmärrä merkkiuskovaisuutta ollenkaan ja olen oikeasti "liikkuva äänestäjä" eli en käy koeajamassa autoa ellen ole oikeasti aikeissa siihen myös vaihtaa. Aina ei koeajo tuota toivottua tulosta, kuten kävi etronin kanssa, joka sai jäädä kauppaan.
No ei kyllä EQS:stä luulisi kenenkään maksavan 200k€. Teslan S/X mallien saatavuus on todella nihkeä, mistä mahtanee johtua. Ehkä Teslan täytyy nyt satsata kaikki kapasiteetti volyymimalleihin, kun Berliinin tehdaskin on viivästynyt yli puoli vuotta. Lähes miljoona autoa toimitettuna v. 2021 on aika kova saavutus. Ei ole enää kyse startup-firmasta. Minulla oli tuuria, kun satuin hommaamaan äksän 2020-kesällä. Jos olisin jäänyt arpomaan, otanko vai en, olisi tullut pitkä viive ja toimitusaika kasvanut muutamasta päivästä pariin vuoteen.... Ja hintakin on noussut. Minun X maksoi alle 100k€, mutta en ottanut siihen alun perin FSD:tä mukaan. Sen kanssa se olisi ollut parituhatta yli 100. Ostin FSD:n kyllä sitten jälkeenpäin, kun alkoi harmittaa, ettei kaikki ominaisuudet ole käytettävissä.
Pitkä matka huoltoon on ikävä, jos ilmaantuu ongelmia, mutta määräaikaishuoltojahan Teslassa ei ole ollenkaan ja vähissä on huollon tarve yleensäkin sähköautoilla. Minulla oli sama pitkän matkan ongelma Disconkin kanssa, mutta läppäri mukaan ja tein töitä samalla, kun Discoa huollettiin. Ja Discoa oli pakko käyttää määräaikaishuolloissa vaikka ei kovin tiheästi.
Uskollisuudesta tuli mieleen, että näen hankalaksi tilanteen, jossa käyttäjän pitäisi arvioida usean merkin käyttökelpoisuutta omaan käyttöön ja mieltymyksiin. Autolla pitäisi ajaa useita viikkoja, ehkä jopa kuukausia ja koska autot kehittyvät koko ajan ja merkeiltä tulee uusia malleja tiuhaan, miten ehtii saada kunnon tuntumaa edes kahteen kolmeen "mahdolliseen" jos samalla autolla ajaa 3 vuotta? Ehkä SCC myyntimiehen, sorry myyntihenkilön ammatti mahdollistaisi kokemuksien keräämisen, viikko kerrallaan rivistä uusi malli ajoon..