Yrittäjä on siis vähän kuin artisti, joka maksaa joka tapauksessa. Joko suoraan autoliikkeelle tai hommaa ensin rahat yritykselle ja maksaa sieltä.
Minun firmalla oli useita autoja ja itse veloitin omalla ajamani työajot.
Toiminta oli tuloksellista, joten asiakas maksoi kaiken työveloituksessa ja tavarakatteessa. Ja lisätäänpä vielä kilometriveloituskin.
voit jatkaa keskustelua. rivien välejä, arvailua yms aivan kuten haluat, tämä on tässä mun osalta
Sillä välin ehdit varmaan harjoitella selkeän ilmaisun kirjoittamista. Se vähentää yleensä niiden tekstiesi lukijan arvailuja ja lisäkysymyksien tekemistä huomattavasti. Lukijan kannalta sitä sanotaan lähdekriittisyydeksi, tai vaikka mediakriittisyydeksi.
Itse sinä asetat tuollaiseen tilanteeseen: liian populistisen oloinen, typistetty "tässä tulee totuus"-toteamus ei aukea. Ei edes poliitikon heittämänä.
Voi olla tietysti, ettei sinulla ollut edes eväitä vastata mihinkään. Kunhan kävit heittämässä tyhjänpäiväistä läppää.
Miksi sitten kirjoittelit pitkiä pätkiä siitä, miten tulisi toimia, kuten "hommaa tosi halpa auto, mutta katsokin että se on timangi helmi, ylläpidä sitä ihan itse (kaikki pystyy) ja pistä lisää rahaa OMGHXI500:een, niin olet miljonäärinä eläkkeellä, älä ainakaan ota lainaa, koska maksat muille"?
Kyse on vain oman ostovoiman kasvattamisesta oman elinajan aikana.
Siihen olisi riittänyt, että olet havainnut rahastosäästämisen hyväksi tavaksi. Jos saa aloitettua rutiinin, jossa kuukausittain sijoittaa jonkun suuruisen summan, niin oikeaan kohteeseen laitettuna ne tuottavat pitkällä tähtäimellä yleensä hyvin. Tähtäimeksi voi laittaa jonkun hankinnan ja vielä pidemmällä tähtäimellä jonkinlaista lisärahaa vaikka eläkkeen päälle. Lisärahan suuruus riippuu tietysti sijoitetusta summasta ja siitä, että rahasto kehittyy. Riski tulee tiedostaa.
Kasvaneen ostovoimansa saa käyttää kuten itse tahtoo. Jos on niin kiire kuluttaa ettei ehdi vaurastua, sitten joutuu tulemaan toimeen vähemmällä
Tuo on juuri sitä mustavalkoisuutta, josta oli aiemmin puhetta. Mutkat suoriksi tyyliin "älä kuluta, vaan säästä typerys!" ja lisäksi annat ymmärtää että "kasvanut ostovoima" on kaikilla vaihtoehdoilla sinunlla toteutunut suuruusluokka.
Sen jälkeen esimerkki jää vain ihmettelemään, että mitenkäs kun se auto pitäisi kuitenkin olla taloudessa, mutta ei kait sitten, ootellaan sitku on ne "miljonäärinä eläkkeelle" -rahastot kasassa.
Mielenkiintoinen konsepti... Toivottavasti eivät katkaise tuota hienoa virtaviivaista perää, koska pitkä peräosa mahdollistaa myös lisää tavaratilaa heti taka-akselin takaa katkaistuihin verrattuna?
Muodon virtaviivaisuus näyttää kyllä syövän pahasti takapenkin istumakorkeutta.
(ja Lukija31722 ehti ed. sivulla jo samasta aiheesta näköjään... )
@Lukija31722 kirjoitti:
Muistaakseni juuri haukuit tuollaista virtaviivaista muotoa, joka vie takapenkkiläisten pääntilan?
Oikein muistat, yläpeukku siitä sinulle. Mutta tilanteet muuttuvat. Minua on kehotettu elämään tässä ja nyt koska elämä on ihmisen parasta aikaa. Lisäksi nyt perheessä on jo useampia tilavia autoja ja omani on pudonnut jo kuljetuskyvyltään pienimmäksi eikä se ole enää missään tapauksessa isojen kuormien kuljetin. Tässä uudessa tilanteessa uskoisin pärjääväni ilman takaovia ja takapenkkiä ja ainakin hetkittäin jopa ilman kattoakin.
Jos minulla on tilaa tarvitessani antaa vaihtariksi lainaan joko EQXX johdannainen tai vaikkapa SL, uskon kotipihaan ilmaantuvan lainaan vetokoukullinen farkku tarvitsemakseni ajaksi yhdellä Whatsapp-viestillä.
Koska minun ajoistani ei paljon kerry, on jokseenkin yksi lysti onko siinä pikkuautossani V8 vai sähkömoottori kulutusoptimoidussa korissa. Mutta teknisesti orientoituneen jo polttiksellakin kulutustaan seuraavan on helppo perustella auton rakenteiden optimointi myös oletusarvoisesti vähän kuluttavassa sähköautossa.
Pitkän ajan sähköauto on tosin vähän vaikea valita juuri nyt kun markkina muuttuu joka vuosi.
Onneksi kiirettä ei ole, koska nykyisen autoni poikkeuksellisen lyhyeksi suunnitellun 8 vuoden käyttöaikaa on vara jatkaakin.
Ei tästä niin montaa viikkoa ole.... On siis epäkäytännöllisyyttä ja sitten on epäkäytännöllisyyttä.
omani on pudonnut jo kuljetuskyvyltään pienimmäksi eikä se ole enää missään tapauksessa isojen kuormien kuljetin.
Sedaneita harvemmin sellaisina pidetäänkään.
Mutta teknisesti orientoituneen jo polttiksellakin kulutustaan seuraavan on helppo perustella auton rakenteiden optimointi myös oletusarvoisesti vähän kuluttavassa sähköautossa.
"Rakenteiden optimointi". Olipas hienosti muotoiltu kiertoilmaisu sille, ettei sillä "käytännöllisyydellä" ole oikeasti niin suurta painoa.
Pitkän ajan sähköauto on tosin vähän vaikea valita juuri nyt kun markkina muuttuu joka vuosi.
No sitä varten sinä oletkin sijoittanut pitkän tähtäimen rahastoihin, joskus se sitten natsaa. Toivotaan ja uskotaan näin.
Minua on kehotettu elämään tässä ja nyt koska elämä on ihmisen parasta aikaa
Hyvä neuvo! Ei se onneksi välttämättä estä ketään sijoittamasta rahojaan, jos talouden menojen jälkeen vielä jää laitettavaksi sivuun. Asiat kulutuksen kannalta suhteellisia joka tapauksessa.
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä. Joku kelvollinen yksilö saattaa olla jota on pidetty sateella tallissa. Talli pitää olla sellainen missä ilmanvaihto toimii, muuten auto (MB) ruostuu enemmän kuin ajettaessa. Volvosta en tiedä mitään, mutta omistajat valehtelevat yleensä enemmän kuin muut yhteensä.
@tracktest kirjoitti:
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
@tracktest kirjoitti:
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
Juuri näin. Suvussani on kolme mersumiestä ja kaikki kolme ovat rehellisen miehen maineessa. Rehellisen miehen maine on luottamuksen peruskivi.
Yrittäjä on siis vähän kuin artisti, joka maksaa joka tapauksessa. Joko suoraan autoliikkeelle tai hommaa ensin rahat yritykselle ja maksaa sieltä.
Minun firmalla oli useita autoja ja itse veloitin omalla ajamani työajot.
Toiminta oli tuloksellista, joten asiakas maksoi kaiken työveloituksessa ja tavarakatteessa. Ja lisätäänpä vielä kilometriveloituskin.
Omat ajonsa maksaa sitten jokainen itse.
Niin minä olen olettanutkin, että firma saa rahansa laskuttamalla asiakkailta. Mutta olen kuullut myös, että periaatteessa firman olisi tarkoitus tuottaa rahaa omistajilleen eli yrittäjälle, ja yrittäjältä se on kaiketi pois auton hankintakustannus ostipa sen itse tai firma. Työntekijältä menee vain autoetu. Jos yrittäjä käyttää firman nimissä olevaa työsuhdeautoa, ei hän voi ollenkaan saada korvauksia oman auton käytöstä, mutta joutuu maksamaan autoedusta veroa, joten tuntuisi, että kannattaa tehdä kuten sinä sanot tehneesi, eli pitää omaa autoa ja nostaa kilometrikorvaus oman auton käytöstä, jolloin kokonaiskustannus on artistille pienempi.
@tracktest kirjoitti:
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
Paitsi ei tarvitse olla hirmu tarkkana, jos on merkkiuskollinen, jolloin ei haittaa, vaikka välillä tulee lunta tupaan. Pääasia, että merkki on sama kuin ennenkin. Olen kuullut huhuja, että joitakin BMW-kuskejakin on kehuttu uskollisiksi mielitietylleen sekä ala- että varsinkin ylämäessä.
@tracktest kirjoitti:
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
Paitsi ei tarvitse olla hirmu tarkkana, jos on merkkiuskollinen, jolloin ei haittaa, vaikka välillä tulee lunta tupaan. Pääasia, että merkki on sama kuin ennenkin. Olen kuullut huhuja, että joitakin BMW-kuskejakin on kehuttu uskollisiksi mielitietylleen sekä ala- että varsinkin ylämäessä.
Mitä sitä hyvää vaihtamaan. BMW 5-sarja tarjoaa juuri sitä mitä minä tarvitsen, eikä siinä ole kellään nokan koputtamista.
@tracktest kirjoitti:
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
Paitsi ei tarvitse olla hirmu tarkkana, jos on merkkiuskollinen, jolloin ei haittaa, vaikka välillä tulee lunta tupaan. Pääasia, että merkki on sama kuin ennenkin. Olen kuullut huhuja, että joitakin BMW-kuskejakin on kehuttu uskollisiksi mielitietylleen sekä ala- että varsinkin ylämäessä.
Mitä sitä hyvää vaihtamaan. BMW 5-sarja tarjoaa juuri sitä mitä minä tarvitsen, eikä siinä ole kellään nokan koputtamista.
Jep, Roundel on ollut autojen keulalla suvussa jo kolme sukupolvea, seitsemän vuosikymmenen ajan on ajettu muutaman miljoonan kilometrin kestotesti, ja matka jatkuu edelleen kahden sukupolven toimesta (5 autoa - 3 ruokakuntaa)
@tracktest kirjoitti:
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
Paitsi ei tarvitse olla hirmu tarkkana, jos on merkkiuskollinen, jolloin ei haittaa, vaikka välillä tulee lunta tupaan. Pääasia, että merkki on sama kuin ennenkin. Olen kuullut huhuja, että joitakin BMW-kuskejakin on kehuttu uskollisiksi mielitietylleen sekä ala- että varsinkin ylämäessä.
Mitä sitä hyvää vaihtamaan. BMW 5-sarja tarjoaa juuri sitä mitä minä tarvitsen, eikä siinä ole kellään nokan koputtamista.
Juu, on todella hyvä, jos on tyytyväinen valitsemaansa autoon tai tiettyyn merkkiin. Onhan se vähän rajoittunutta toisaalta, mutta kun itse on tyytyväinen, niin ei siinä muilla ole sanan sijaa. Siksihän mersukuskitkin ajelivat mersuilla tuon suojuoksunsa ajan, vaikka olisivat voineet vaihtaa parempaankin merkkiin.
@tracktest kirjoitti:
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
Paitsi ei tarvitse olla hirmu tarkkana, jos on merkkiuskollinen, jolloin ei haittaa, vaikka välillä tulee lunta tupaan. Pääasia, että merkki on sama kuin ennenkin. Olen kuullut huhuja, että joitakin BMW-kuskejakin on kehuttu uskollisiksi mielitietylleen sekä ala- että varsinkin ylämäessä.
Mitä sitä hyvää vaihtamaan. BMW 5-sarja tarjoaa juuri sitä mitä minä tarvitsen, eikä siinä ole kellään nokan koputtamista.
Jep, Roundel on ollut autojen keulalla suvussa jo kolme sukupolvea, seitsemän vuosikymmenen ajan on ajettu muutaman miljoonan kilometrin kestotesti, ja matka jatkuu edelleen kahden sukupolven toimesta (5 autoa - 3 ruokakuntaa)
Roundel? Aina sitä oppii, kun ikää tulee. EIkö BMW:n sieraimet keulalla ole näkyvämpi tunnus kuin se pieni pyörylä? Varsinkin joissain uusissa malleissa (EV) on jo über-suuret sieraimet.
Roundel? Aina sitä oppii, kun ikää tulee. EIkö BMW:n sieraimet keulalla ole näkyvämpi tunnus kuin se pieni pyörylä? Varsinkin joissain uusissa malleissa (EV) on jo über-suuret sieraimet.
Autonomisen ajamisen anturit vaativat paljon tilaa, ja niiden edessä ei saa olla ylimääräisiä pokauksia yms. Se onko nuo 'sieraimet' liian isot vai ei lienee makuasia, ja niitähän on puolesta ja vastaan. Valokuvissa maski näyttää isomalta kuin se on luonnossa, johtunee kuvakulmista ja -etäisyyksistä. Mulla oli iX koeajossa päivän ja pikalounaalla ikkunasta katselin autoa muiden autojen seassa. Eipä se nyt liian isolta näyttänyt, siis maski eikä autokaan. Päinvastoin auto on mutoilultaan hyvinkin onnistunut. Ainoa huono puoli on, että nykyinen sitten näyttää......hmmm vanhalta
Roundel? Aina sitä oppii, kun ikää tulee. EIkö BMW:n sieraimet keulalla ole näkyvämpi tunnus kuin se pieni pyörylä? Varsinkin joissain uusissa malleissa (EV) on jo über-suuret sieraimet.
Autonomisen ajamisen anturit vaativat paljon tilaa, ja niiden edessä ei saa olla ylimääräisiä pokauksia yms. Se onko nuo 'sieraimet' liian isot vai ei lienee makuasia, ja niitähän on puolesta ja vastaan. Valokuvissa maski näyttää isomalta kuin se on luonnossa, johtunee kuvakulmista ja -etäisyyksistä. Mulla oli iX koeajossa päivän ja pikalounaalla ikkunasta katselin autoa muiden autojen seassa. Eipä se nyt liian isolta näyttänyt, siis maski eikä autokaan. Päinvastoin auto on mutoilultaan hyvinkin onnistunut. Ainoa huono puoli on, että nykyinen sitten näyttää......hmmm vanhalta
No, tuo huono puolihan on äkkiä korjattu. Tai riippuu tietenkin, kuinka pitkä toimitusaika iX:llä on. Minä itse asiassa pidän siitä, että auto on persoonallisen näköinen, mutta isot on sieraimet. Olen kuullut niitä munuaisiksikin kutsuttavan, mutta kuinka ihmeessä sisäelimet keulilla voisivat olla?
@HybridRules kirjoitti:
Jos säästää, ei ole rahaa käytettäväksi kuin sitku. Minulla ei enää ole sitä vaihtoehtoa, koska säästämällä kertyy tuottoa niin hitaasti, että jäisi Tesla kokonaan hommaamatta ja se taas harmittaisi.
Päinvastoin, olet juuri sen kehityksen alussa, josta minäkin aloitin. Eli "nytku" elämässä. Kun kaikki tarpeellinen on hankittu, on hyvä hetki säästää.
Minä aloitin ostamalla ensin niin hyvän auton, ettei sitä tarvinnut vaihtaa millään näkyvissä olevalla ajanjaksolla. Tai ei ainakaan 20 vuoteen. Sinulla on nyt sellainen auto jonka halusitkin ja josta moni muu voi ainoastaan haaveilla. Olemattomasta autolainasta säästyneet rahat laitoin talteen ja niistä kertyi reilussa 10 vuodessa riittävä kasa maksamaan väliraha keskikokoisesta rivarista hyvään taloon. Kun isot hankinnat on tehty vuosikausiksi, on helppoa säästää olemattoman asuntolainan + autolainan verran mistään tinkimättä.
En tiedä, mille ajalle ostit Teslasi rahoituksen, mutta kokeilepa ihan huviksesi, mitä tapahtuu kun autorahoituksen päätyttyä jatkat edes 10 vuotta saman kk-erän maksamista pienikuluiseen passiiviseen S&P500 tai OMXHGI indeksirahastoon?
P.S. jos toimit yrittäjänä ja autosi on oman yrityksesi nimissä, olet vieläkin edullisemmassa asemassa. Voit lisätä arvopaperien kaupan ja hallinnoinnin yrityksesi toimialaan ja yrityksesi saa verotuksellisia etuja osakkeiden hallinnoinnissa. Lisäksi osakkeet lasketaan yrityksesi taseeseen, josta voit maksaa 8% saakka osinkoja merkittävästi alennetulla 7.5% osinkoverotuksella. Jos homma lähtee aivan täysin lapasesta ja 150.000 € alennetun verotuksen raja tulee vastaan, voit jakaa yrityksen omistusta perheen kesken ja maksaa jokaiselle perheenjäsenelle osinkoa.
Yrittäjän kannalta leasingauton kulu näkyy jo liikevoitossa, ja yrityksen omistaman auton voi poistaa vuosien kuluessa, joten ne vähentävät verotusta. Mutta eikö kuitenkin yritykselläkin ole tavoitteena lisätulo, eikä vain kulujen rakentaminen?
Vaikka tämä ei suoranaisesti sähköautoihin liitykään, niin mitä pitää ajatella OMXHGI-indeksin pisteluvusta vuosina 2007 ja 2017? Pisteet muuttuivat n. 18600 -> n. 22600 kymmenen vuoden aikana. Alimmillaan tuolla välillä pisteet kävivät n. 7000 tasolla. Jos henkilö koko ajan siirsi kuukausittain vakiosumman rahastoon, niin eikö hän saanut kappalemääräisesti osakkeita enemmän kurssien laskiessa ja kun kurssit lähtivät nousuun, niin hänen rahasto-osuuden arvo kasvoi nopeammin kuin olisi kasvanut, jos kurssit olisivat vain kasvaneet tasaisesti tuosta 18600 -> 22600? Vai toimiiko indeksirahasto niin?
No, tuo huono puolihan on äkkiä korjattu. Tai riippuu tietenkin, kuinka pitkä toimitusaika iX:llä on.
Tällä hetkellä myyvät vuoden 2023 loppua 2024 alkua, siis iX 50 malli. Tiesin kyllä, että se olisi pitänyt tilata heti, kun tilauskirjat aukesivat viime vuonna, jos sen olisi jollakin järjellisellä ajalla halunnut.
Paljon tapahtuu parin seuraavan vuoden aikana niin Bemarin mallistossa, mutta ennenkaikkea Suomessa latausinfrassa. Vielä ei ole tuo jälkimmäinen pitkiä matkoja ajavalle sellainen, että matkaan voisi lähteä 'suunnittelematta', senpä takia en iX:ää tilannut viime vuonna. En vain ole niin pioneerihenkinen, että jaksaisin pompata jonkin lautausverkon mukaan, kun on taittamassa pitkää siivua. Oma stintti on 200-600km ennen pysähdystä, fiiliksestä/liikenteestä riiippuen. Nykyinen on täydellinen nykytilanteeseen, ei voi valittaa.
Toki kun isojen uusien sähköautojen toimitusajat ovat tuollaisia kautta linjan, niin tänä vuonna ostopaperiin nimi olisi piirrettävä. Sillä suunnitelma on/on ollut, että nykyisellä ajetaan 4-5 vuotta (2 vuotta mennyt), ja sitten siirrytään sähköautojen maailmaan. Toki vaihtoehto voisi olla 1-2 vuoden kuluttua hankkia iX 50 käytettynä.
Yrittäjä on siis vähän kuin artisti, joka maksaa joka tapauksessa. Joko suoraan autoliikkeelle tai hommaa ensin rahat yritykselle ja maksaa sieltä.
Minun firmalla oli useita autoja ja itse veloitin omalla ajamani työajot.
Toiminta oli tuloksellista, joten asiakas maksoi kaiken työveloituksessa ja tavarakatteessa. Ja lisätäänpä vielä kilometriveloituskin.
Omat ajonsa maksaa sitten jokainen itse.
Niin minä olen olettanutkin, että firma saa rahansa laskuttamalla asiakkailta. Mutta olen kuullut myös, että periaatteessa firman olisi tarkoitus tuottaa rahaa omistajilleen eli yrittäjälle, ja yrittäjältä se on kaiketi pois auton hankintakustannus ostipa sen itse tai firma. Työntekijältä menee vain autoetu. Jos yrittäjä käyttää firman nimissä olevaa työsuhdeautoa, ei hän voi ollenkaan saada korvauksia oman auton käytöstä, mutta joutuu maksamaan autoedusta veroa, joten tuntuisi, että kannattaa tehdä kuten sinä sanot tehneesi, eli pitää omaa autoa ja nostaa kilometrikorvaus oman auton käytöstä, jolloin kokonaiskustannus on artistille pienempi.
Kaikenhan se artisti lopulta maksaa. Autoilun, asumisen, lomat, verot ja muut huvitukset. Mutta mikäpä on maksaessa, kun yritys saa asiakkailta rahaa ja maksaa artistille palkkaa.
Paljon tapahtuu parin seuraavan vuoden aikana niin Bemarin mallistossa, mutta ennenkaikkea Suomessa latausinfrassa. Vielä ei ole tuo jälkimmäinen pitkiä matkoja ajavalle sellainen, että matkaan voisi lähteä 'suunnittelematta', senpä takia en iX:ää tilannut viime vuonna. En vain ole niin pioneerihenkinen, että jaksaisin pompata jonkin lautausverkon mukaan, kun on taittamassa pitkää siivua. Oma stintti on 200-600km ennen pysähdystä, fiiliksestä/liikenteestä riiippuen. Nykyinen on täydellinen nykytilanteeseen, ei voi valittaa.
Ajattelin, etää minulla tulee noita pitempiä reissuja tulee 3 ... 6 viikon välein, ja lapinmatkat siihen päälle. Väliajoiksi diesel pois liikennekäytöstä ja matkat sähköllä. Normiajot hoituvat pääosin kotilatauksella. Näkeepä miten toimii, vai toimiiko.
Paljon tapahtuu parin seuraavan vuoden aikana niin Bemarin mallistossa, mutta ennenkaikkea Suomessa latausinfrassa. Vielä ei ole tuo jälkimmäinen pitkiä matkoja ajavalle sellainen, että matkaan voisi lähteä 'suunnittelematta', senpä takia en iX:ää tilannut viime vuonna. En vain ole niin pioneerihenkinen, että jaksaisin pompata jonkin lautausverkon mukaan, kun on taittamassa pitkää siivua. Oma stintti on 200-600km ennen pysähdystä, fiiliksestä/liikenteestä riiippuen. Nykyinen on täydellinen nykytilanteeseen, ei voi valittaa.
Ajattelin, etää minulla tulee noita pitempiä reissuja tulee 3 ... 6 viikon välein, ja lapinmatkat siihen päälle. Väliajoiksi diesel pois liikennekäytöstä ja matkat sähköllä. Normiajot hoituvat pääosin kotilatauksella. Näkeepä miten toimii, vai toimiiko.
Tappiomieliala jo alussa, ei hyvä. Mutta ymmärrän epävarmuuden. Itsekin pidin aluksi tärkeänä, että meillä oli toisena autona ladattava hybridi, jolla pääsisi pitkät matkat. Kertaakaan en sitä tarvinnut ja nyt meillä on kummatkin autot täyssähköjä.
Olen ajanut 700km sivu työmatkoja ihan ilman ongelmia akun kestävyyden kanssa. Mutta Tesla on tässä suhteessa hyvä valinta Supercharger-verkoston takia. Surullista minusta, että merkkiuskollisuus estää ihmisiä hankkimasta parasta vaihtoehtoa. Minultahan se ei ole pois, vaan oikeastaan etu, koska superchargereilla alkaa olla käyttäjiä muutenkin turhan paljon.
Odotan ABC-ketjun parantavan tilannetta edelleen, kun ovat ilmoittaneet investoivansa myös nopeisiin latureihin. Latausasemiahan tarvitsee vain matka-ajossa.
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ajattelin, etää minulla tulee noita pitempiä reissuja tulee 3 ... 6 viikon välein, ja lapinmatkat siihen päälle. Väliajoiksi diesel pois liikennekäytöstä ja matkat sähköllä. Normiajot hoituvat pääosin kotilatauksella. Näkeepä miten toimii, vai toimiiko.
Varmasti toimii, ja pohjoiseenkin ajaa isoakkuisella sähköautolla jo hyvin, pikalatureita tulee koko ajan lisää linjan Joensuu - Kuopio-Vaasa pohjoispuolelle. Paljon on tapahtunut muutamassa vuodessa. Itärajaakin pitkin pohjoiseen pääsee jo Rukalle asti vaivattomasti.
@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
Ymmärtääkseni kukin ostaa autonsa käyttötarpeidensa mukaan, joten metsään sitten vaikka aidolla maastoautolla ja pahempaan maastoon sitten panssarivaunu!
@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
Ymmärtääkseni kukin ostaa autonsa käyttötarpeidensa mukaan, joten metsään sitten vaikka aidolla maastoautolla ja pahempaan maastoon sitten panssarivaunu!
Maantien, metsän ja pahemman maaston lisäksi ajoalustojen kirjoon kuuluu talvella lumiset tiet aurausvalleineen ja mökkitiet kelirikkoineen ja kallioylityksineen yms. Minulle ei pätäkkä riittäisi pitämään bemaria rata-autona ja toista autoa sitten käyttöautona.
Minun firmalla oli useita autoja ja itse veloitin omalla ajamani työajot.
Toiminta oli tuloksellista, joten asiakas maksoi kaiken työveloituksessa ja tavarakatteessa. Ja lisätäänpä vielä kilometriveloituskin.
Omat ajonsa maksaa sitten jokainen itse.
@Tiko kirjoitti:
Sillä välin ehdit varmaan harjoitella selkeän ilmaisun kirjoittamista. Se vähentää yleensä niiden tekstiesi lukijan arvailuja ja lisäkysymyksien tekemistä huomattavasti. Lukijan kannalta sitä sanotaan lähdekriittisyydeksi, tai vaikka mediakriittisyydeksi.
Itse sinä asetat tuollaiseen tilanteeseen: liian populistisen oloinen, typistetty "tässä tulee totuus"-toteamus ei aukea. Ei edes poliitikon heittämänä.
Voi olla tietysti, ettei sinulla ollut edes eväitä vastata mihinkään. Kunhan kävit heittämässä tyhjänpäiväistä läppää.
@740 GLE kirjoitti:
Miksi sitten kirjoittelit pitkiä pätkiä siitä, miten tulisi toimia, kuten "hommaa tosi halpa auto, mutta katsokin että se on timangi helmi, ylläpidä sitä ihan itse (kaikki pystyy) ja pistä lisää rahaa OMGHXI500:een, niin olet miljonäärinä eläkkeellä, älä ainakaan ota lainaa, koska maksat muille"?
Siihen olisi riittänyt, että olet havainnut rahastosäästämisen hyväksi tavaksi. Jos saa aloitettua rutiinin, jossa kuukausittain sijoittaa jonkun suuruisen summan, niin oikeaan kohteeseen laitettuna ne tuottavat pitkällä tähtäimellä yleensä hyvin. Tähtäimeksi voi laittaa jonkun hankinnan ja vielä pidemmällä tähtäimellä jonkinlaista lisärahaa vaikka eläkkeen päälle. Lisärahan suuruus riippuu tietysti sijoitetusta summasta ja siitä, että rahasto kehittyy. Riski tulee tiedostaa.
Tuo on juuri sitä mustavalkoisuutta, josta oli aiemmin puhetta. Mutkat suoriksi tyyliin "älä kuluta, vaan säästä typerys!" ja lisäksi annat ymmärtää että "kasvanut ostovoima" on kaikilla vaihtoehdoilla sinunlla toteutunut suuruusluokka.
Sen jälkeen esimerkki jää vain ihmettelemään, että mitenkäs kun se auto pitäisi kuitenkin olla taloudessa, mutta ei kait sitten, ootellaan sitku on ne "miljonäärinä eläkkeelle" -rahastot kasassa.
@740 GLE kirjoitti:
Muodon virtaviivaisuus näyttää kyllä syövän pahasti takapenkin istumakorkeutta.
(ja Lukija31722 ehti ed. sivulla jo samasta aiheesta näköjään... )
Oikein muistat, yläpeukku siitä sinulle. Mutta tilanteet muuttuvat. Minua on kehotettu elämään tässä ja nyt koska elämä on ihmisen parasta aikaa. Lisäksi nyt perheessä on jo useampia tilavia autoja ja omani on pudonnut jo kuljetuskyvyltään pienimmäksi eikä se ole enää missään tapauksessa isojen kuormien kuljetin. Tässä uudessa tilanteessa uskoisin pärjääväni ilman takaovia ja takapenkkiä ja ainakin hetkittäin jopa ilman kattoakin.
Jos minulla on tilaa tarvitessani antaa vaihtariksi lainaan joko EQXX johdannainen tai vaikkapa SL, uskon kotipihaan ilmaantuvan lainaan vetokoukullinen farkku tarvitsemakseni ajaksi yhdellä Whatsapp-viestillä.
Koska minun ajoistani ei paljon kerry, on jokseenkin yksi lysti onko siinä pikkuautossani V8 vai sähkömoottori kulutusoptimoidussa korissa. Mutta teknisesti orientoituneen jo polttiksellakin kulutustaan seuraavan on helppo perustella auton rakenteiden optimointi myös oletusarvoisesti vähän kuluttavassa sähköautossa.
Pitkän ajan sähköauto on tosin vähän vaikea valita juuri nyt kun markkina muuttuu joka vuosi.
Onneksi kiirettä ei ole, koska nykyisen autoni poikkeuksellisen lyhyeksi suunnitellun 8 vuoden käyttöaikaa on vara jatkaakin.
Lukija31722:kin kirjoitti muistavansa haukkuvansa tuollaista virtaviivaista muotoa, joka vie takapenkkiläisten pääntilan?
@740 GLE kirjoitti:
Ei tästä niin montaa viikkoa ole.... On siis epäkäytännöllisyyttä ja sitten on epäkäytännöllisyyttä.
Sedaneita harvemmin sellaisina pidetäänkään.
"Rakenteiden optimointi". Olipas hienosti muotoiltu kiertoilmaisu sille, ettei sillä "käytännöllisyydellä" ole oikeasti niin suurta painoa.
No sitä varten sinä oletkin sijoittanut pitkän tähtäimen rahastoihin, joskus se sitten natsaa. Toivotaan ja uskotaan näin.
Hyvä neuvo! Ei se onneksi välttämättä estä ketään sijoittamasta rahojaan, jos talouden menojen jälkeen vielä jää laitettavaksi sivuun. Asiat kulutuksen kannalta suhteellisia joka tapauksessa.
MB:llä oli oman ajan suojuoksunsa, siltä ajalta ei löydy ainuttakaan helmeä. Joku kelvollinen yksilö saattaa olla jota on pidetty sateella tallissa. Talli pitää olla sellainen missä ilmanvaihto toimii, muuten auto (MB) ruostuu enemmän kuin ajettaessa. Volvosta en tiedä mitään, mutta omistajat valehtelevat yleensä enemmän kuin muut yhteensä.
Totta. Daimler-Chrysler ajanjaksoa voi pitää menetettynä vuosikymmenenä. Vaikka Bremenin erikoiskoritehtaalta valmistuneista kaksiovisista ja pitkän tuotantolinjan Graz/Sindelfingen VIN-koodeilla löytyykin muutamia kiinnostavia malleja, pitää ostajan olla tarkkana.
Juuri näin. Suvussani on kolme mersumiestä ja kaikki kolme ovat rehellisen miehen maineessa. Rehellisen miehen maine on luottamuksen peruskivi.
Niin minä olen olettanutkin, että firma saa rahansa laskuttamalla asiakkailta. Mutta olen kuullut myös, että periaatteessa firman olisi tarkoitus tuottaa rahaa omistajilleen eli yrittäjälle, ja yrittäjältä se on kaiketi pois auton hankintakustannus ostipa sen itse tai firma. Työntekijältä menee vain autoetu. Jos yrittäjä käyttää firman nimissä olevaa työsuhdeautoa, ei hän voi ollenkaan saada korvauksia oman auton käytöstä, mutta joutuu maksamaan autoedusta veroa, joten tuntuisi, että kannattaa tehdä kuten sinä sanot tehneesi, eli pitää omaa autoa ja nostaa kilometrikorvaus oman auton käytöstä, jolloin kokonaiskustannus on artistille pienempi.
Paitsi ei tarvitse olla hirmu tarkkana, jos on merkkiuskollinen, jolloin ei haittaa, vaikka välillä tulee lunta tupaan. Pääasia, että merkki on sama kuin ennenkin. Olen kuullut huhuja, että joitakin BMW-kuskejakin on kehuttu uskollisiksi mielitietylleen sekä ala- että varsinkin ylämäessä.
Mitä sitä hyvää vaihtamaan. BMW 5-sarja tarjoaa juuri sitä mitä minä tarvitsen, eikä siinä ole kellään nokan koputtamista.
Täällä ei lumi tule tupaan, eikä kutsumattomia vieraita ole nähty.
Jep, Roundel on ollut autojen keulalla suvussa jo kolme sukupolvea, seitsemän vuosikymmenen ajan on ajettu muutaman miljoonan kilometrin kestotesti, ja matka jatkuu edelleen kahden sukupolven toimesta (5 autoa - 3 ruokakuntaa)
Juu, on todella hyvä, jos on tyytyväinen valitsemaansa autoon tai tiettyyn merkkiin. Onhan se vähän rajoittunutta toisaalta, mutta kun itse on tyytyväinen, niin ei siinä muilla ole sanan sijaa. Siksihän mersukuskitkin ajelivat mersuilla tuon suojuoksunsa ajan, vaikka olisivat voineet vaihtaa parempaankin merkkiin.
Roundel? Aina sitä oppii, kun ikää tulee. EIkö BMW:n sieraimet keulalla ole näkyvämpi tunnus kuin se pieni pyörylä? Varsinkin joissain uusissa malleissa (EV) on jo über-suuret sieraimet.
Autonomisen ajamisen anturit vaativat paljon tilaa, ja niiden edessä ei saa olla ylimääräisiä pokauksia yms. Se onko nuo 'sieraimet' liian isot vai ei lienee makuasia, ja niitähän on puolesta ja vastaan. Valokuvissa maski näyttää isomalta kuin se on luonnossa, johtunee kuvakulmista ja -etäisyyksistä. Mulla oli iX koeajossa päivän ja pikalounaalla ikkunasta katselin autoa muiden autojen seassa. Eipä se nyt liian isolta näyttänyt, siis maski eikä autokaan. Päinvastoin auto on mutoilultaan hyvinkin onnistunut. Ainoa huono puoli on, että nykyinen sitten näyttää......hmmm vanhalta
No, tuo huono puolihan on äkkiä korjattu. Tai riippuu tietenkin, kuinka pitkä toimitusaika iX:llä on. Minä itse asiassa pidän siitä, että auto on persoonallisen näköinen, mutta isot on sieraimet. Olen kuullut niitä munuaisiksikin kutsuttavan, mutta kuinka ihmeessä sisäelimet keulilla voisivat olla?
Vaikka tämä ei suoranaisesti sähköautoihin liitykään, niin mitä pitää ajatella OMXHGI-indeksin pisteluvusta vuosina 2007 ja 2017? Pisteet muuttuivat n. 18600 -> n. 22600 kymmenen vuoden aikana. Alimmillaan tuolla välillä pisteet kävivät n. 7000 tasolla. Jos henkilö koko ajan siirsi kuukausittain vakiosumman rahastoon, niin eikö hän saanut kappalemääräisesti osakkeita enemmän kurssien laskiessa ja kun kurssit lähtivät nousuun, niin hänen rahasto-osuuden arvo kasvoi nopeammin kuin olisi kasvanut, jos kurssit olisivat vain kasvaneet tasaisesti tuosta 18600 -> 22600? Vai toimiiko indeksirahasto niin?
Kuinkas sattuikaan: kolmekymppisen naisen sijoitusmatkaa selostetaan ihan netissä:
https://indeksisijoittajanmatkassa.blogspot.com/p/sijoitussalkku.html
Tällä hetkellä myyvät vuoden 2023 loppua 2024 alkua, siis iX 50 malli. Tiesin kyllä, että se olisi pitänyt tilata heti, kun tilauskirjat aukesivat viime vuonna, jos sen olisi jollakin järjellisellä ajalla halunnut.
Paljon tapahtuu parin seuraavan vuoden aikana niin Bemarin mallistossa, mutta ennenkaikkea Suomessa latausinfrassa. Vielä ei ole tuo jälkimmäinen pitkiä matkoja ajavalle sellainen, että matkaan voisi lähteä 'suunnittelematta', senpä takia en iX:ää tilannut viime vuonna. En vain ole niin pioneerihenkinen, että jaksaisin pompata jonkin lautausverkon mukaan, kun on taittamassa pitkää siivua. Oma stintti on 200-600km ennen pysähdystä, fiiliksestä/liikenteestä riiippuen. Nykyinen on täydellinen nykytilanteeseen, ei voi valittaa.
Toki kun isojen uusien sähköautojen toimitusajat ovat tuollaisia kautta linjan, niin tänä vuonna ostopaperiin nimi olisi piirrettävä. Sillä suunnitelma on/on ollut, että nykyisellä ajetaan 4-5 vuotta (2 vuotta mennyt), ja sitten siirrytään sähköautojen maailmaan. Toki vaihtoehto voisi olla 1-2 vuoden kuluttua hankkia iX 50 käytettynä.
Kaikenhan se artisti lopulta maksaa. Autoilun, asumisen, lomat, verot ja muut huvitukset. Mutta mikäpä on maksaessa, kun yritys saa asiakkailta rahaa ja maksaa artistille palkkaa.
Ajattelin, etää minulla tulee noita pitempiä reissuja tulee 3 ... 6 viikon välein, ja lapinmatkat siihen päälle. Väliajoiksi diesel pois liikennekäytöstä ja matkat sähköllä. Normiajot hoituvat pääosin kotilatauksella. Näkeepä miten toimii, vai toimiiko.
Tappiomieliala jo alussa, ei hyvä. Mutta ymmärrän epävarmuuden. Itsekin pidin aluksi tärkeänä, että meillä oli toisena autona ladattava hybridi, jolla pääsisi pitkät matkat. Kertaakaan en sitä tarvinnut ja nyt meillä on kummatkin autot täyssähköjä.
Olen ajanut 700km sivu työmatkoja ihan ilman ongelmia akun kestävyyden kanssa. Mutta Tesla on tässä suhteessa hyvä valinta Supercharger-verkoston takia. Surullista minusta, että merkkiuskollisuus estää ihmisiä hankkimasta parasta vaihtoehtoa. Minultahan se ei ole pois, vaan oikeastaan etu, koska superchargereilla alkaa olla käyttäjiä muutenkin turhan paljon.
Odotan ABC-ketjun parantavan tilannetta edelleen, kun ovat ilmoittaneet investoivansa myös nopeisiin latureihin. Latausasemiahan tarvitsee vain matka-ajossa.
BMW i4 on erittäin mielenkiintoinen neliovinen Gran Coupe, autoon on tarjolla kaksi tehoversiota. Tehokkain versio on nelivetoinen i4 M50, joka tarjoaa 400 kilowatin eli 544 hevosvoiman tehot ja 795 newtonmetrin väännön. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.
Takavetoinen BMW i4 eDrive40 tuottaa 250 kilowattia, 340 hevosvoimaa, ja 420 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys 5,7 sekuntia nollasta sataan.
Auton mielenkiintoisin erikoisuus on erittäin matala, vain 11 senttiä korkea auton alle sijoitettu akusto. Auton painopiste asettuu akuston ansiosta 5,3 senttiä alemmaksi kuin 3-sarjan malleissa.
Tämä i4 BMW on niin komea laite, että jos sähköauto on joskus pakko hankkia niin se on tämä. Tämä riittänee suurimmalle osalle, mutta jos ei riitä niin M5 tuottaa sitten jotain sellaista sähköllä, että siinä kerta polkasulla lähtee hiukset päästä. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 – 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän.
BMW i4 kuvia.
https://www.netcarshow.com/bmw/2022-i4/1280×960/wallpaper_02.htm
Varmasti toimii, ja pohjoiseenkin ajaa isoakkuisella sähköautolla jo hyvin, pikalatureita tulee koko ajan lisää linjan Joensuu - Kuopio-Vaasa pohjoispuolelle. Paljon on tapahtunut muutamassa vuodessa. Itärajaakin pitkin pohjoiseen pääsee jo Rukalle asti vaivattomasti.
Ihan hyvän näköinen autohan se on. Ja näyteikkunaostoksia tekevälle varmaan mielenkiintoinen. Oikeasti ostettavissa olevat autot ovat kiinnostavampia minun mielestäni. Eikä matala alusta ole käytännöllinen.
Surullista minusta, että merkkiuskollisuus estää ihmisiä hankkimasta parasta vaihtoehtoa.
Surullista ei ole merkkiuskollisuus vaan merkkiuskovaisuus.
Ymmärtääkseni kukin ostaa autonsa käyttötarpeidensa mukaan, joten metsään sitten vaikka aidolla maastoautolla ja pahempaan maastoon sitten panssarivaunu!
Maantien, metsän ja pahemman maaston lisäksi ajoalustojen kirjoon kuuluu talvella lumiset tiet aurausvalleineen ja mökkitiet kelirikkoineen ja kallioylityksineen yms. Minulle ei pätäkkä riittäisi pitämään bemaria rata-autona ja toista autoa sitten käyttöautona.
Miten määrittelisit, mikä ero on -uskollisuudella ja -uskovaisuudella?