Auton hankinta on pitkälti tunnekysymys, väitti itse mitä tahansa. Toki tunnetta rajoittaa budjetti ja aito käyttötarve (tilantarve, maavara asuinpaikan mukaan yms). Tarjonta jolla homman kuin homman saa hoidettua on laaja.
Minusta merkkiuskollisuus rajoittaa omia mahdollisuuksia. Tietysti merkkiuskollisuudelle voi olla monia syitä, rationaalisiakin, kuten vaihtohyvitys, hyvä suhde myyjään / huoltoon ja tietysti auton ominaisuudet, vaikken uskokaan kovin monen oikeasti olevan niin prinsessa että tuntee herneen takarenkaan alta. Kategorisesti tiettyyn merkkiin itsensä rajoittava voi jäädä parempaa vaille.
Toisaalta, jos se brändi on itselle niin tärkeä, niin ei sitä tunnetta varmaan pysty muu korvaamaan.
@740 GLE kirjoitti:
Mikä auto vastaa 5-sarjan BMW:ta? Joudun kysymään, koska ainakaan nelivetoiselle en itse hoksaa yhtään vastaavaa?
Mulle Mersu on ollut mukava ja letkeä matka-auto, jossa matkustan mielelläni, matka taittuu rennosti ja väsymättä (kolleegan kyydissä on tullut istuttua paljonkin, E-mallin auto) Mutta jos jos olen ratin takana, ajan kyllä saman matkan mieluumin bemarilla.
Juuri tätä ajoin takaa kysyessäni mikä auto vastaa 5-sarjaa. Perustelit jo BMW:n filosofian eron Mersuun, jonka missio on olla häiritsemättä ratin takana muutaman tunnin omassa rauhassaan viettävää tarpeettomalla triviatiedolla.
Korostin kysymyksessäni nelivetoa, koska minä en oikeasti tiedä mitään vastinetta xDrivelle. Jonkun mielestä quattro tai 4Matic tai jokin etuvetoisen kytkeytyvä neliveto on parempi. Kuljettaja tuntee näiden erot selvästi ja riippuu ajotavasta ja jonkin verran käyttötilanteestakin mikä näistä sopii parhaiten. Erot ovat olemassa ja ne ovat niin selkeitä, että nämä tuntee laina-autoakin ajaessa.
Se on jokaisen oma asia, erottaako näitä ilmiöitä ja jos erottaa, välittääkö niistä omassa autovalinnastaan vähääkään? Mutta jos ei havaitse eroja tai jos ei välistä niistä, ei ehkä kannattaisi kategorisoida jonkun nämä asiat tuntevan valintaa pelkäksi merkkiuskollisuudeksi. Karrikoituna esimerkkinä, vaikka polttiskuskin mielessä kulutuksella ei ole mitään väliä, se ei vielä tee tilavan sähköauton ostajasta merkkiuskollista. Kulutusta tärkeänä pitävä perävaunua vetävä ja tilaa tarvitseva ison sähköauton ostajahan vain osti ainoan omaan käyttöönsä sopivan auton.
Teknisen analyysin ja merkkiuskollisuuden vaikutusta jonkun toisen valinnassa ei voi peilata oman hakuseulansa kautta vaan se pitää arvioida ostajan omien valintakriteerien kautta.
Mersussa tuttuma on jotenkin etäinen, tokihan tähtikeulankin mallistosta löytyy mallistoa moneenkiin makuun. Tuo etäinen tuntuma oli koeajolla myös EQS:n ratin takana.
En väitä vastaan, koska olen käyttänyt BMW-kuskin (epätarkka) ja CX-Citikkansa C5 malliin vaihtaneen (epävakaa) odottamiani kommentteja omasta autostani juuri vastaavan arvion havainnollistamiseen.
Mitä mieltä olet uusimman E-sarjan W/S213 ohjauksesta? Minulle se 213 sarjan ohjausvaste on tarkan tuntuinen, mutta takaveto-Volvoista vanhan tyylin Mersuihin siirtyneen vertailukohde on kaukana keskimääräisestä. Minua tuossa häiritsee periksiantaminen normaaleille autoille. Uusi E jopa vääntää kuskille vastaan pyrkien mutkasta suoraan ellei kuljettaja sitä ratilla väkisin pakota kääntymään läpi koko mutkan. Kaartamaan käsketty Mersu ei osaa enää kaartaa itse kunnes toisin käsketään.
Mitä mieltä olet uusimman E-sarjan W/S213 ohjauksesta? Minulle se 213 sarjan ohjausvaste on tarkan tuntuinen, mutta takaveto-Volvoista vanhan tyylin Mersuihin siirtyneen vertailukohde on kaukana keskimääräisestä. Minua tuossa häiritsee periksiantaminen normaaleille autoille. Uusi E jopa vääntää kuskille vastaan pyrkien mutkasta suoraan ellei kuljettaja sitä ratilla väkisin pakota kääntymään läpi koko mutkan. Kaartamaan käsketty Mersu ei osaa enää kaartaa itse kunnes toisin käsketään.
Mulla ei ole kokemusta uusimmasta eemelistä,mutta ei sen koomin uusimmasta 5-sarjastakaan. Ko. luokka ei ole ollut fokuksessa hetkeen, joten ajamatta ovat nämä uutuudet jääneet. Mutta kuvauksesi perustella muutos on merkittävä, en epäile yhtään. Ja näin olen asian laidan myös lehtien testeistä lukenut. Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa. Saa nähdä miten eri lailla nämä valmistajat tekevät ensimmäiset sähköautonsa tätän luokkaan. Ainakin ulkoisesti ko. autot vaikuttavat olevan hyvin eri suunniteluidealla tehtyjä, vaikka bemari onkin vielä naamioiden peitossa.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
Minulla oli ulkomailla asuessani F10 (500 sedan) ja sen peräkonttiin ei mahtunut kahta vakiokokoista matkalaukkua päällekkäin eli neljää laukkua yhteensä. Lentokentällä oli E taksina ja sen hattuhylly oli juuri sen 8cm korkeammalla ja laukut meni sisään heittämällä. Pienestä kiinni mutta oma onkin F11 ja siinä ainoa tilaongelma on, että täyden tilan saadakseen peräkontista pitää jättää koko verhopaketti kotiin, ei riitä, että verhon kelaa sisään.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
Minulla oli ulkomailla asuessani F10 (500 sedan) ja sen peräkonttiin ei mahtunut kahta vakiokokoista matkalaukkua päällekkäin eli neljää laukkua yhteensä. Lentokentällä oli E taksina ja sen hattuhylly oli juuri sen 8cm korkeammalla ja laukut meni sisään heittämällä. Pienestä kiinni mutta oma onkin F11 ja siinä ainoa tilaongelma on, että täyden tilan saadakseen peräkontista pitää jättää koko verhopaketti kotiin, ei riitä, että verhon kelaa sisään.
Kattavalla lisävarustelulla saa sitten tuiki tarpeellisen kääntyvän takaselkänojan. Tuohon tottuneena käypä peli sekin.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
Minulla oli ulkomailla asuessani F10 (500 sedan) ja sen peräkonttiin ei mahtunut kahta vakiokokoista matkalaukkua päällekkäin eli neljää laukkua yhteensä. Lentokentällä oli E taksina ja sen hattuhylly oli juuri sen 8cm korkeammalla ja laukut meni sisään heittämällä. Pienestä kiinni mutta oma onkin F11 ja siinä ainoa tilaongelma on, että täyden tilan saadakseen peräkontista pitää jättää koko verhopaketti kotiin, ei riitä, että verhon kelaa sisään.
Kattavalla lisävarustelulla saa sitten tuiki tarpeellisen kääntyvän takaselkänojan. Tuohon tottuneena käypä peli sekin.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
Minulla oli ulkomailla asuessani F10 (500 sedan) ja sen peräkonttiin ei mahtunut kahta vakiokokoista matkalaukkua päällekkäin eli neljää laukkua yhteensä. Lentokentällä oli E taksina ja sen hattuhylly oli juuri sen 8cm korkeammalla ja laukut meni sisään heittämällä. Pienestä kiinni mutta oma onkin F11 ja siinä ainoa tilaongelma on, että täyden tilan saadakseen peräkontista pitää jättää koko verhopaketti kotiin, ei riitä, että verhon kelaa sisään.
Kattavalla lisävarustelulla saa sitten tuiki tarpeellisen kääntyvän takaselkänojan. Tuohon tottuneena käypä peli sekin.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
Minulla oli ulkomailla asuessani F10 (500 sedan) ja sen peräkonttiin ei mahtunut kahta vakiokokoista matkalaukkua päällekkäin eli neljää laukkua yhteensä. Lentokentällä oli E taksina ja sen hattuhylly oli juuri sen 8cm korkeammalla ja laukut meni sisään heittämällä. Pienestä kiinni mutta oma onkin F11 ja siinä ainoa tilaongelma on, että täyden tilan saadakseen peräkontista pitää jättää koko verhopaketti kotiin, ei riitä, että verhon kelaa sisään.
Kattavalla lisävarustelulla saa sitten tuiki tarpeellisen kääntyvän takaselkänojan. Tuohon tottuneena käypä peli sekin.
Tällainen oli vakiona jo 20 vuotta sitten Volvoissa mutta miten autoon mahtuu edes 4 henkeä jos kaadat selkänojat? Siis neljän hengen laukut mahtuu mutta ihmiset ei . Hattuhyllyn korkeus jää edelleen vähän epäselväksi, käypä mittaamassa vapaa korkeus selkänojan takaa, tyypillisen matkalaukun paksuus on 32cm. Kaksi päällekkäin vaatisi noin 65 cm korkeutta. Ei löydy Volvostakaan.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
Minulla oli ulkomailla asuessani F10 (500 sedan) ja sen peräkonttiin ei mahtunut kahta vakiokokoista matkalaukkua päällekkäin eli neljää laukkua yhteensä. Lentokentällä oli E taksina ja sen hattuhylly oli juuri sen 8cm korkeammalla ja laukut meni sisään heittämällä. Pienestä kiinni mutta oma onkin F11 ja siinä ainoa tilaongelma on, että täyden tilan saadakseen peräkontista pitää jättää koko verhopaketti kotiin, ei riitä, että verhon kelaa sisään.
Kattavalla lisävarustelulla saa sitten tuiki tarpeellisen kääntyvän takaselkänojan. Tuohon tottuneena käypä peli sekin.
Tällainen oli vakiona jo 20 vuotta sitten Volvoissa mutta miten autoon mahtuu edes 4 henkeä jos kaadat selkänojat? Siis neljän hengen laukut mahtuu mutta ihmiset ei . Hattuhyllyn korkeus jää edelleen vähän epäselväksi, käypä mittaamassa vapaa korkeus selkänojan takaa, tyypillisen matkalaukun paksuus on 32cm. Kaksi päällekkäin vaatisi noin 65 cm korkeutta. Ei löydy Volvostakaan.
En aja taksia joten ongelmia ei ole. E-sarja on kuin räätälöity niille jotka työkseen kuskaavat ihmisiä paikasta toiseen.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Tilavuus ilmoitetaan litroina ja se on 530l. Tuossa video josta voinee päätellä jotain. Tarkkoja mittoja tarvitseva käy itse mittaamassa jos sentit ovat tärkeitä.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Olen harkinnut seuraavaksi autoksi ja siis sähköautoksi normaalia henkilöautoa ennenkaikkea paremman rangen toivossa. Mutta tavaratila pistää kyllä miettimään asiaa moneen kertaan. Satuin tuossa katselemaan uuden EQE:n kuvia. Voi harmi, tuolla ei pärjää kääntyipä takapenkit miten hyvänsä.
Kun on viimeisen 15 vuoden ajan liikkunut äksviitosella, niin unohtuu tämä asia tyystin. 'Farmariperä' antaa paljon anteeksi, kun tavarat ei mahdu näkösuojan alle, lastaamalla sitten kattoon asti mahtuu vielä toinen mokoma kamaa kyytiin. No käytännössä 500l tilavuudella tulisi toimeen, mutta hiihtolomareissuilla olis sitten käytöä suksiboxille, jota siis tämän nykyisen kulkineen kanssa ei ole tarvittu. Toisin sitten ollaankin taas menty ympyrä lähtöruutuun, sillä suksiboksi varmasti nostaa sähkönkulusta merkittävästi ja on jo melko sama onko auto henkilöautomalli +boksi katolla vai korkeampi farkkumallinen SUV ilman laatikkoa. No yksittäisiä reissuja, ei pidä antaa liian suurta painoa noille.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Olen harkinnut seuraavaksi autoksi ja siis sähköautoksi normaalia henkilöautoa ennenkaikkea paremman rangen toivossa. Mutta tavaratila pistää kyllä miettimään asiaa moneen kertaan. Satuin tuossa katselemaan uuden EQE:n kuvia. Voi harmi, tuolla ei pärjää kääntyipä takapenkit miten hyvänsä.
Kun on viimeisen 15 vuoden ajan liikkunut äksviitosella, niin unohtuu tämä asia tyystin. 'Farmariperä' antaa paljon anteeksi, kun tavarat ei mahdu näkösuojan alle, lastaamalla sitten kattoon asti mahtuu vielä toinen mokoma kamaa kyytiin. No käytännössä 500l tilavuudella tulisi toimeen, mutta hiihtolomareissuilla olis sitten käytöä suksiboxille, jota siis tämän nykyisen kulkineen kanssa ei ole tarvittu. Toisin sitten ollaankin taas menty ympyrä lähtöruutuun, sillä suksiboksi varmasti nostaa sähkönkulusta merkittävästi ja on jo melko sama onko auto henkilöautomalli +boksi katolla vai korkeampi farkkumallinen SUV ilman laatikkoa. No yksittäisiä reissuja, ei pidä antaa liian suurta painoa noille.
On tietysti olemassa yksi tilava sähkäri auton kokoon nähden pienellä ilmanvastuksella.Voi harmi, se ei ole saksalainen.
On tietysti olemassa yksi tilava sähkäri auton kokoon nähden pienellä ilmanvastuksella.Voi harmi, se ei ole saksalainen.
Tarkoittanet autoa, jolla ei ole hintaa, jota ei voi koeajaa ja jonka toimitusjasta ei ole luotettavaa tietoa. Pitää olla luja usko merkkiin jos noilla lähtökohdilla tuohon autoon päätyisi
Ihmiset jotka epäilevät valintojaan eivät luota itseensä
Taas tuota tasapäistävää tracktestfilosofointia. Tarkoitat siis, että hankinnasta katumapäälle tullut "ei luota itseensä"? Jos luottamisella nyt on mitään tekemistä tässä kohtaa, niin eiköhän se riipu alkaen siitä missä kohtaa epäily syntyy, hankintakriteerien tekemisessä ja soveltamisessa, vai jo tehdyssä kaupassa.
Tapahtuuko se alkuhaarukoinnin aikana, jolloin on ihan luontaista epäillä valintoja, mutta kohtahan se kokeilujen jälkeen lähtee tarkentumaan ja valikoima tiivistyy. Sitten kun se 1 on jäänyt jäljelle ja hankinta on tehty, niin voihan se aiheuttaa epäilyjä kun asiat konkretisoituvat. Kaikkea ei koeajoissa saa selville välttämättä, tai sitten voi käydä ihan niinkin, että se valittu väri pelkästään alkaa harmittamaan.
Mutta mitä tekemistä näilläkään on itseluottamuksen kanssa?
luottavat enemmän naapurin Uunoon
... varsinkin jos tämä edustaa oman elämänsä 740GLE-tyyppiä. Missä siis menee raja, että "aina voi kysyä viisaammalta", tai "luota vain itseesi"? Täällä on auliisti jaettu molempaa nyt sitten.
Pitää naapurin Uunoa epäillä, jos kaikkiin tiedusteluihin saa aina vaan vastaukseksi "osta Bemari"?
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Olen harkinnut seuraavaksi autoksi ja siis sähköautoksi normaalia henkilöautoa ennenkaikkea paremman rangen toivossa. Mutta tavaratila pistää kyllä miettimään asiaa moneen kertaan. Satuin tuossa katselemaan uuden EQE:n kuvia. Voi harmi, tuolla ei pärjää kääntyipä takapenkit miten hyvänsä.
Kun on viimeisen 15 vuoden ajan liikkunut äksviitosella, niin unohtuu tämä asia tyystin. 'Farmariperä' antaa paljon anteeksi, kun tavarat ei mahdu näkösuojan alle, lastaamalla sitten kattoon asti mahtuu vielä toinen mokoma kamaa kyytiin. No käytännössä 500l tilavuudella tulisi toimeen, mutta hiihtolomareissuilla olis sitten käytöä suksiboxille, jota siis tämän nykyisen kulkineen kanssa ei ole tarvittu. Toisin sitten ollaankin taas menty ympyrä lähtöruutuun, sillä suksiboksi varmasti nostaa sähkönkulusta merkittävästi ja on jo melko sama onko auto henkilöautomalli +boksi katolla vai korkeampi farkkumallinen SUV ilman laatikkoa. No yksittäisiä reissuja, ei pidä antaa liian suurta painoa noille.
Joo, jos sattuu olemaan vaimo ja pari teiniä niin tahtoo tila loppua vaikka olisi isompikin auto. En muista kirjoitinko tähän ketjuun, mutta tuttava lähtee perheensä kanssa mökille tai lappiin Q7:lla jossa on suksiboksi katolla ja peräkärry koukussa. Peräkärryä tarvitaan jotta mönkkäri (kesä, kevät, syksy), lumikelkka (talvi) tai Jet ski (kesä) kulkee mukana ja saahan peräkärryyn muutakin kun se on mukana. Ehkei ihan tavallinen perhe virtanen, mutta epäilen, että sähkäri odottaa vielä vuoroaan, eikä ole rahasta kiinni.
On tietysti olemassa yksi tilava sähkäri auton kokoon nähden pienellä ilmanvastuksella.Voi harmi, se ei ole saksalainen.
Tarkoittanet autoa, jolla ei ole hintaa, jota ei voi koeajaa ja jonka toimitusjasta ei ole luotettavaa tietoa. Pitää olla luja usko merkkiin jos noilla lähtökohdilla tuohon autoon päätyisi
Nettiautossa näyttää olevan myynnissä 49 kpl, muutaman vuoden ikäisestä suht tuoreeseen. Mobilesta löytynee vielä rutkasti enemmän valinnanvaraa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Tällainen oli vakiona jo 20 vuotta sitten Volvoissa mutta miten autoon mahtuu edes 4 henkeä jos kaadat selkänojat? Siis neljän hengen laukut mahtuu mutta ihmiset ei . Hattuhyllyn korkeus jää edelleen vähän epäselväksi, käypä mittaamassa vapaa korkeus selkänojan takaa, tyypillisen matkalaukun paksuus on 32cm. Kaksi päällekkäin vaatisi noin 65 cm korkeutta. Ei löydy Volvostakaan.
Jos sedaniin pitää tunkea neljä Samsoniten kovakuorista matkalaukkua, jotka eivät aiokaan mahtua C-sarjan farkkuun ja vielä niiden lisäksi pari pehmeää urheilukassia ja niiden lisäksi vaikkapa vaihtokengät kaikille neljälle, niin minulla olisi kyllä ehdotus, mihin sedaniin niitä alkaisin ensimmäisenä sovittaa.
Kävimme yhden pääsiäislomareissun kokeeksi poikani W124 sedanilla ennen kuin uskalsin vaihtaa C-farkun meidän käytössämme tilavampaan E-sedaniin. 2 x 2 Samsonitea kyljellään päällekkäin on tiukka paketti, joka ei salli edes ylimääräistä tavaratilan mattoa, mutta mahtuu se kyllä ja silloin on vielä akselin päällä parin urheilukassin verran tyhjää tilaa. Selvästi yli 500 litraa ei häviä kattoa myöden pakatulle pikkufarkulle.
@Jorma L2 kirjoitti:
Joo, jos sattuu olemaan vaimo ja pari teiniä niin tahtoo tila loppua vaikka olisi isompikin auto.
Aika moni assosioi perheauton lastenvaunuihin. Se on tietenkin myös ihan oikea mittatikku, mutta ei ainoa, koska myöhemmin tulee aika, jolloin takanakin tarvitaan aikuisten kokoiset tilat. Tavaratilan tarve ei tässä vaiheessa yleensä vähene, koska harrastevälineiden koko kasvaa ihmisten myötä.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Olen harkinnut seuraavaksi autoksi ja siis sähköautoksi normaalia henkilöautoa ennenkaikkea paremman rangen toivossa. Mutta tavaratila pistää kyllä miettimään asiaa moneen kertaan. Satuin tuossa katselemaan uuden EQE:n kuvia. Voi harmi, tuolla ei pärjää kääntyipä takapenkit miten hyvänsä.
Kun on viimeisen 15 vuoden ajan liikkunut äksviitosella, niin unohtuu tämä asia tyystin. 'Farmariperä' antaa paljon anteeksi, kun tavarat ei mahdu näkösuojan alle, lastaamalla sitten kattoon asti mahtuu vielä toinen mokoma kamaa kyytiin. No käytännössä 500l tilavuudella tulisi toimeen, mutta hiihtolomareissuilla olis sitten käytöä suksiboxille, jota siis tämän nykyisen kulkineen kanssa ei ole tarvittu. Toisin sitten ollaankin taas menty ympyrä lähtöruutuun, sillä suksiboksi varmasti nostaa sähkönkulusta merkittävästi ja on jo melko sama onko auto henkilöautomalli +boksi katolla vai korkeampi farkkumallinen SUV ilman laatikkoa. No yksittäisiä reissuja, ei pidä antaa liian suurta painoa noille.
On tietysti olemassa yksi tilava sähkäri auton kokoon nähden pienellä ilmanvastuksella.Voi harmi, se ei ole saksalainen.
Tai sitten vaan valitsee parhaan riittävällä tilalla.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Olen harkinnut seuraavaksi autoksi ja siis sähköautoksi normaalia henkilöautoa ennenkaikkea paremman rangen toivossa. Mutta tavaratila pistää kyllä miettimään asiaa moneen kertaan. Satuin tuossa katselemaan uuden EQE:n kuvia. Voi harmi, tuolla ei pärjää kääntyipä takapenkit miten hyvänsä.
Kun on viimeisen 15 vuoden ajan liikkunut äksviitosella, niin unohtuu tämä asia tyystin. 'Farmariperä' antaa paljon anteeksi, kun tavarat ei mahdu näkösuojan alle, lastaamalla sitten kattoon asti mahtuu vielä toinen mokoma kamaa kyytiin. No käytännössä 500l tilavuudella tulisi toimeen, mutta hiihtolomareissuilla olis sitten käytöä suksiboxille, jota siis tämän nykyisen kulkineen kanssa ei ole tarvittu. Toisin sitten ollaankin taas menty ympyrä lähtöruutuun, sillä suksiboksi varmasti nostaa sähkönkulusta merkittävästi ja on jo melko sama onko auto henkilöautomalli +boksi katolla vai korkeampi farkkumallinen SUV ilman laatikkoa. No yksittäisiä reissuja, ei pidä antaa liian suurta painoa noille.
On tietysti olemassa yksi tilava sähkäri auton kokoon nähden pienellä ilmanvastuksella.Voi harmi, se ei ole saksalainen.
Tai sitten vaan valitsee parhaan riittävällä tilalla.
Saksalaisella on aina etuajo-oikeus
Tuo on kieltämättä tosi houkutteleva auto. Valitettavasti ei vain rahkeet kohtuudella riitä. Mahdollista, mutta kohtuutonta.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Nettiautossa näyttää olevan myynnissä 49 kpl, muutaman vuoden ikäisestä suht tuoreeseen. Mobilesta löytynee vielä rutkasti enemmän valinnanvaraa.
Jos tarkemmin katsot, niin (lähes) nuo kaikki on vanhoja malleja. 2020 vuoden mallit on ns. ylivuotisia eli 2019 autoja, ja niitä on vain muutamia tarjolla.
Uuden mallin osalta tilanne on heikko: Nettiauto 0 kpl, Mobile 3 kpl, joista 2kpl Plaid-malleja lähes 200keuri hinnalla, kalliimpi (80eur vajaat 200keur ) saatavilla ensi kuun lopulla ja hieman helvempi kesäkuussa. Sitten yksi LR range vm2021 ajamaton on Moskovassa hinta 159keur, johon sitten päälle alv + muut herkut Eu rajalla.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Nettiautossa näyttää olevan myynnissä 49 kpl, muutaman vuoden ikäisestä suht tuoreeseen. Mobilesta löytynee vielä rutkasti enemmän valinnanvaraa.
Jos tarkemmin katsot, niin (lähes) nuo kaikki on vanhoja malleja. 2020 vuoden mallit on ns. ylivuotisia eli 2019 autoja, ja niitä on vain muutamia tarjolla.
Uuden mallin osalta tilanne on heikko: Nettiauto 0 kpl, Mobile 3 kpl, joista 2kpl Plaid-malleja lähes 200keuri hinnalla, kalliimpi (80eur vajaat 200keur ) saatavilla ensi kuun lopulla ja hieman helvempi kesäkuussa. Sitten yksi LR range vm2021 ajamaton on Moskovassa hinta 159keur, johon sitten päälle alv + muut herkut Eu rajalla.
Uudet S ja X tykimmät ja vielä tykimmät mallithan tulevat saataville sinun aikatauluun nähden ihan sopivasti. Voi tilata jo nyt maksamalla 100,- ja varaat itsellesi aikaisen linnun edun (tiedäthän lintu ja mato jne). Saat satasesi takaisin, jos julkistettavat tarkat hinnat tai auton ominaisuudet eivät sitten sinulle sovikaan ja haluat perua tilauksen. Eli satanen kaniin, kunnes saat tarkat tiedot ja sitten joko satku takaisin tai auto.
@tracktest kirjoitti:
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Olen harkinnut seuraavaksi autoksi ja siis sähköautoksi normaalia henkilöautoa ennenkaikkea paremman rangen toivossa. Mutta tavaratila pistää kyllä miettimään asiaa moneen kertaan. Satuin tuossa katselemaan uuden EQE:n kuvia. Voi harmi, tuolla ei pärjää kääntyipä takapenkit miten hyvänsä.
Kun on viimeisen 15 vuoden ajan liikkunut äksviitosella, niin unohtuu tämä asia tyystin. 'Farmariperä' antaa paljon anteeksi, kun tavarat ei mahdu näkösuojan alle, lastaamalla sitten kattoon asti mahtuu vielä toinen mokoma kamaa kyytiin. No käytännössä 500l tilavuudella tulisi toimeen, mutta hiihtolomareissuilla olis sitten käytöä suksiboxille, jota siis tämän nykyisen kulkineen kanssa ei ole tarvittu. Toisin sitten ollaankin taas menty ympyrä lähtöruutuun, sillä suksiboksi varmasti nostaa sähkönkulusta merkittävästi ja on jo melko sama onko auto henkilöautomalli +boksi katolla vai korkeampi farkkumallinen SUV ilman laatikkoa. No yksittäisiä reissuja, ei pidä antaa liian suurta painoa noille.
On tietysti olemassa yksi tilava sähkäri auton kokoon nähden pienellä ilmanvastuksella.Voi harmi, se ei ole saksalainen.
Tai sitten vaan valitsee parhaan riittävällä tilalla.
Saksalaisella on aina etuajo-oikeus
Ennenkuin hankin Model X:n tuo farmari oli kiinnostava, mutta sitä ei ollut silloin saatavillakaan, ei voinut verrata. Minulla oli aukkoja tiedoissa Model X:n suhteen silloin, kun etsiskelin täyssähköautoa. Kävin katsomassa Porchen sivuilta, mutta tekniset tiedot-kohdassa ei kerrottu vetokykyä, joka siis äksässä on 2260kg.
Luulen, että Porche häviää tiloiltaan ja vetokyvyltään sekä keskinäytön ominaisuuksien ja ohjelmiston ominaisuuksien ja -päivityksien osalta, mutta en tiedä. En lähde sitä tutkimaan tarkemmin ainakaan vielä, koska ei ole ollenkaan ajankohtaista miettiä auton vaihtamista.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Nettiautossa näyttää olevan myynnissä 49 kpl, muutaman vuoden ikäisestä suht tuoreeseen. Mobilesta löytynee vielä rutkasti enemmän valinnanvaraa.
Jos tarkemmin katsot, niin (lähes) nuo kaikki on vanhoja malleja. 2020 vuoden mallit on ns. ylivuotisia eli 2019 autoja, ja niitä on vain muutamia tarjolla.
Uuden mallin osalta tilanne on heikko: Nettiauto 0 kpl, Mobile 3 kpl, joista 2kpl Plaid-malleja lähes 200keuri hinnalla, kalliimpi (80eur vajaat 200keur ) saatavilla ensi kuun lopulla ja hieman helvempi kesäkuussa. Sitten yksi LR range vm2021 ajamaton on Moskovassa hinta 159keur, johon sitten päälle alv + muut herkut Eu rajalla.
Uudet S ja X tykimmät ja vielä tykimmät mallithan tulevat saataville sinun aikatauluun nähden ihan sopivasti. Voi tilata jo nyt maksamalla 100,- ja varaat itsellesi aikaisen linnun edun (tiedäthän lintu ja mato jne). Saat satasesi takaisin, jos julkistettavat tarkat hinnat tai auton ominaisuudet eivät sitten sinulle sovikaan ja haluat perua tilauksen. Eli satanen kaniin, kunnes saat tarkat tiedot ja sitten joko satku takaisin tai auto.
Juu en tilaa (enkä edes varaa) näillä tiedoilla, en ole juuri nyt hankkimassa uutta auto. Nykyinen on täysin passeli peli.
Jos/kun olet seurannut, niin uuden S/X:n on voinut tilata jo pitkään. Aiemmin autoilla oli hinta ja jonkilainen toimitusaika-arvio, nyt ei ole enää kumpaakaan - itse tulkitsen niin, että auto ei ole tällä hetkellä saavilla. Toki samahan se näillä muillakin merkeillä on käytännössä, odotusajat ovat kohtuuttoman pitkiä monessa tapauksessa, jotta saatavuudesta voisi puhua mitään.
Auton hankinta on pitkälti tunnekysymys, väitti itse mitä tahansa. Toki tunnetta rajoittaa budjetti ja aito käyttötarve (tilantarve, maavara asuinpaikan mukaan yms). Tarjonta jolla homman kuin homman saa hoidettua on laaja.
Minusta merkkiuskollisuus rajoittaa omia mahdollisuuksia. Tietysti merkkiuskollisuudelle voi olla monia syitä, rationaalisiakin, kuten vaihtohyvitys, hyvä suhde myyjään / huoltoon ja tietysti auton ominaisuudet, vaikken uskokaan kovin monen oikeasti olevan niin prinsessa että tuntee herneen takarenkaan alta. Kategorisesti tiettyyn merkkiin itsensä rajoittava voi jäädä parempaa vaille.
Toisaalta, jos se brändi on itselle niin tärkeä, niin ei sitä tunnetta varmaan pysty muu korvaamaan.
Juuri tätä ajoin takaa kysyessäni mikä auto vastaa 5-sarjaa. Perustelit jo BMW:n filosofian eron Mersuun, jonka missio on olla häiritsemättä ratin takana muutaman tunnin omassa rauhassaan viettävää tarpeettomalla triviatiedolla.
Korostin kysymyksessäni nelivetoa, koska minä en oikeasti tiedä mitään vastinetta xDrivelle. Jonkun mielestä quattro tai 4Matic tai jokin etuvetoisen kytkeytyvä neliveto on parempi. Kuljettaja tuntee näiden erot selvästi ja riippuu ajotavasta ja jonkin verran käyttötilanteestakin mikä näistä sopii parhaiten. Erot ovat olemassa ja ne ovat niin selkeitä, että nämä tuntee laina-autoakin ajaessa.
Se on jokaisen oma asia, erottaako näitä ilmiöitä ja jos erottaa, välittääkö niistä omassa autovalinnastaan vähääkään? Mutta jos ei havaitse eroja tai jos ei välistä niistä, ei ehkä kannattaisi kategorisoida jonkun nämä asiat tuntevan valintaa pelkäksi merkkiuskollisuudeksi. Karrikoituna esimerkkinä, vaikka polttiskuskin mielessä kulutuksella ei ole mitään väliä, se ei vielä tee tilavan sähköauton ostajasta merkkiuskollista. Kulutusta tärkeänä pitävä perävaunua vetävä ja tilaa tarvitseva ison sähköauton ostajahan vain osti ainoan omaan käyttöönsä sopivan auton.
Teknisen analyysin ja merkkiuskollisuuden vaikutusta jonkun toisen valinnassa ei voi peilata oman hakuseulansa kautta vaan se pitää arvioida ostajan omien valintakriteerien kautta.
En väitä vastaan, koska olen käyttänyt BMW-kuskin (epätarkka) ja CX-Citikkansa C5 malliin vaihtaneen (epävakaa) odottamiani kommentteja omasta autostani juuri vastaavan arvion havainnollistamiseen.
Mitä mieltä olet uusimman E-sarjan W/S213 ohjauksesta? Minulle se 213 sarjan ohjausvaste on tarkan tuntuinen, mutta takaveto-Volvoista vanhan tyylin Mersuihin siirtyneen vertailukohde on kaukana keskimääräisestä. Minua tuossa häiritsee periksiantaminen normaaleille autoille. Uusi E jopa vääntää kuskille vastaan pyrkien mutkasta suoraan ellei kuljettaja sitä ratilla väkisin pakota kääntymään läpi koko mutkan. Kaartamaan käsketty Mersu ei osaa enää kaartaa itse kunnes toisin käsketään.
Mulla ei ole kokemusta uusimmasta eemelistä,mutta ei sen koomin uusimmasta 5-sarjastakaan. Ko. luokka ei ole ollut fokuksessa hetkeen, joten ajamatta ovat nämä uutuudet jääneet. Mutta kuvauksesi perustella muutos on merkittävä, en epäile yhtään. Ja näin olen asian laidan myös lehtien testeistä lukenut. Bemarin ja Mersun perinteiset erot taitaa olla tällä hetkellä pienimmillään juuri tässä kokoluokassa. Saa nähdä miten eri lailla nämä valmistajat tekevät ensimmäiset sähköautonsa tätän luokkaan. Ainakin ulkoisesti ko. autot vaikuttavat olevan hyvin eri suunniteluidealla tehtyjä, vaikka bemari onkin vielä naamioiden peitossa.
Se on luonnollista, koska E-sarja määrittää tämän tyylilajin autoja olemalla luonnollinen vertailukohde kaikille muille. AutoBild arvioi jo pari sukupolvea sitten BMW:n 5-sarjalaisen olevan "paras E-sarjalainen, jonka BMW on koskaan tehnyt". Monien mielestä tämä "kopio" oli alkuperäistä parempi.
BMW:n lipunkantaja on silti 300-sarja, Mercedeksen E ja Volvon perhefarkku, joihin nuo valmistajat assosioidaan vaikka nykyiset mallit ovatkin jo varsin kaukana edeltäjistään. 300 sarja painaa jo yli puolet enemmän kuin alkuperäinen 316. E on hukannut omituisuutensa palauttamattoman ohjauksen, jalalla poljettavan pysäköintijarrun ja vaihdetangon kokoisen monitoimiviiksen ja farkun tavaratila kutistuu jokaisessa mallivaihdoksessa. Volvo on tässä kehityksessä jo pidemmällä ja hukannut farkun tilat vielä pahemmin.
Näin on. Pojallani on uudehko nelivetoinen 3-sarjan Touring. Kyseinen malli on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan varsin onnistunut menopeli.
Minulla oli ulkomailla asuessani F10 (500 sedan) ja sen peräkonttiin ei mahtunut kahta vakiokokoista matkalaukkua päällekkäin eli neljää laukkua yhteensä. Lentokentällä oli E taksina ja sen hattuhylly oli juuri sen 8cm korkeammalla ja laukut meni sisään heittämällä. Pienestä kiinni mutta oma onkin F11 ja siinä ainoa tilaongelma on, että täyden tilan saadakseen peräkontista pitää jättää koko verhopaketti kotiin, ei riitä, että verhon kelaa sisään.
Kattavalla lisävarustelulla saa sitten tuiki tarpeellisen kääntyvän takaselkänojan. Tuohon tottuneena käypä peli sekin.
https://www.netcarshow.com/bmw/2017-5-series/1280x960/wallpaper_a6.htm
Pitääkö tuostakin maksaa erikseen?
Lisävaruste pirulainen! Kattavasti varustellussa käytetyssä "kaupan päälle" puoleen hintaan.
Tällainen oli vakiona jo 20 vuotta sitten Volvoissa mutta miten autoon mahtuu edes 4 henkeä jos kaadat selkänojat? Siis neljän hengen laukut mahtuu mutta ihmiset ei . Hattuhyllyn korkeus jää edelleen vähän epäselväksi, käypä mittaamassa vapaa korkeus selkänojan takaa, tyypillisen matkalaukun paksuus on 32cm. Kaksi päällekkäin vaatisi noin 65 cm korkeutta. Ei löydy Volvostakaan.
En aja taksia joten ongelmia ei ole. E-sarja on kuin räätälöity niille jotka työkseen kuskaavat ihmisiä paikasta toiseen.
Eiköhän noihin sovitella jo piirrustuspöydällä matkalaukut päällekkäin, joten tilaaja tietää että ongelmia ei tule.
Se on pienestä kiinni, muttei ole Baijerissa tullut kenellekään mieleen. Jos jollain on tuore 500 sedan niin ihan mielenkiinnosta kuulisin paljonko se korkeus on.
Tilavuus ilmoitetaan litroina ja se on 530l. Tuossa video josta voinee päätellä jotain. Tarkkoja mittoja tarvitseva käy itse mittaamassa jos sentit ovat tärkeitä.
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/06-2017-nakoislehti/58-52
TM on mitannut 400l ja korkeus 44-53cm
Olen harkinnut seuraavaksi autoksi ja siis sähköautoksi normaalia henkilöautoa ennenkaikkea paremman rangen toivossa. Mutta tavaratila pistää kyllä miettimään asiaa moneen kertaan. Satuin tuossa katselemaan uuden EQE:n kuvia. Voi harmi, tuolla ei pärjää kääntyipä takapenkit miten hyvänsä.
Kun on viimeisen 15 vuoden ajan liikkunut äksviitosella, niin unohtuu tämä asia tyystin. 'Farmariperä' antaa paljon anteeksi, kun tavarat ei mahdu näkösuojan alle, lastaamalla sitten kattoon asti mahtuu vielä toinen mokoma kamaa kyytiin. No käytännössä 500l tilavuudella tulisi toimeen, mutta hiihtolomareissuilla olis sitten käytöä suksiboxille, jota siis tämän nykyisen kulkineen kanssa ei ole tarvittu. Toisin sitten ollaankin taas menty ympyrä lähtöruutuun, sillä suksiboksi varmasti nostaa sähkönkulusta merkittävästi ja on jo melko sama onko auto henkilöautomalli +boksi katolla vai korkeampi farkkumallinen SUV ilman laatikkoa. No yksittäisiä reissuja, ei pidä antaa liian suurta painoa noille.
On tietysti olemassa yksi tilava sähkäri auton kokoon nähden pienellä ilmanvastuksella.Voi harmi, se ei ole saksalainen.
Tarkoittanet autoa, jolla ei ole hintaa, jota ei voi koeajaa ja jonka toimitusjasta ei ole luotettavaa tietoa. Pitää olla luja usko merkkiin jos noilla lähtökohdilla tuohon autoon päätyisi
Ihmiset jotka epäilevät valintojaan eivät luota itseensä, luottavat enemmän naapurin Uunoon.
@tracktest kirjoitti:
Taas tuota tasapäistävää tracktestfilosofointia. Tarkoitat siis, että hankinnasta katumapäälle tullut "ei luota itseensä"? Jos luottamisella nyt on mitään tekemistä tässä kohtaa, niin eiköhän se riipu alkaen siitä missä kohtaa epäily syntyy, hankintakriteerien tekemisessä ja soveltamisessa, vai jo tehdyssä kaupassa.
Tapahtuuko se alkuhaarukoinnin aikana, jolloin on ihan luontaista epäillä valintoja, mutta kohtahan se kokeilujen jälkeen lähtee tarkentumaan ja valikoima tiivistyy. Sitten kun se 1 on jäänyt jäljelle ja hankinta on tehty, niin voihan se aiheuttaa epäilyjä kun asiat konkretisoituvat. Kaikkea ei koeajoissa saa selville välttämättä, tai sitten voi käydä ihan niinkin, että se valittu väri pelkästään alkaa harmittamaan.
Mutta mitä tekemistä näilläkään on itseluottamuksen kanssa?
... varsinkin jos tämä edustaa oman elämänsä 740GLE-tyyppiä. Missä siis menee raja, että "aina voi kysyä viisaammalta", tai "luota vain itseesi"? Täällä on auliisti jaettu molempaa nyt sitten.
Pitää naapurin Uunoa epäillä, jos kaikkiin tiedusteluihin saa aina vaan vastaukseksi "osta Bemari"?
Joo, jos sattuu olemaan vaimo ja pari teiniä niin tahtoo tila loppua vaikka olisi isompikin auto. En muista kirjoitinko tähän ketjuun, mutta tuttava lähtee perheensä kanssa mökille tai lappiin Q7:lla jossa on suksiboksi katolla ja peräkärry koukussa. Peräkärryä tarvitaan jotta mönkkäri (kesä, kevät, syksy), lumikelkka (talvi) tai Jet ski (kesä) kulkee mukana ja saahan peräkärryyn muutakin kun se on mukana. Ehkei ihan tavallinen perhe virtanen, mutta epäilen, että sähkäri odottaa vielä vuoroaan, eikä ole rahasta kiinni.
Nettiautossa näyttää olevan myynnissä 49 kpl, muutaman vuoden ikäisestä suht tuoreeseen. Mobilesta löytynee vielä rutkasti enemmän valinnanvaraa.
Jos sedaniin pitää tunkea neljä Samsoniten kovakuorista matkalaukkua, jotka eivät aiokaan mahtua C-sarjan farkkuun ja vielä niiden lisäksi pari pehmeää urheilukassia ja niiden lisäksi vaikkapa vaihtokengät kaikille neljälle, niin minulla olisi kyllä ehdotus, mihin sedaniin niitä alkaisin ensimmäisenä sovittaa.
Kävimme yhden pääsiäislomareissun kokeeksi poikani W124 sedanilla ennen kuin uskalsin vaihtaa C-farkun meidän käytössämme tilavampaan E-sedaniin. 2 x 2 Samsonitea kyljellään päällekkäin on tiukka paketti, joka ei salli edes ylimääräistä tavaratilan mattoa, mutta mahtuu se kyllä ja silloin on vielä akselin päällä parin urheilukassin verran tyhjää tilaa. Selvästi yli 500 litraa ei häviä kattoa myöden pakatulle pikkufarkulle.
Aika moni assosioi perheauton lastenvaunuihin. Se on tietenkin myös ihan oikea mittatikku, mutta ei ainoa, koska myöhemmin tulee aika, jolloin takanakin tarvitaan aikuisten kokoiset tilat. Tavaratilan tarve ei tässä vaiheessa yleensä vähene, koska harrastevälineiden koko kasvaa ihmisten myötä.
Tai sitten vaan valitsee parhaan riittävällä tilalla.
Saksalaisella on aina etuajo-oikeus
Tuo on kieltämättä tosi houkutteleva auto. Valitettavasti ei vain rahkeet kohtuudella riitä. Mahdollista, mutta kohtuutonta.
Jos tarkemmin katsot, niin (lähes) nuo kaikki on vanhoja malleja. 2020 vuoden mallit on ns. ylivuotisia eli 2019 autoja, ja niitä on vain muutamia tarjolla.
Uuden mallin osalta tilanne on heikko: Nettiauto 0 kpl, Mobile 3 kpl, joista 2kpl Plaid-malleja lähes 200keuri hinnalla, kalliimpi (80eur vajaat 200keur ) saatavilla ensi kuun lopulla ja hieman helvempi kesäkuussa. Sitten yksi LR range vm2021 ajamaton on Moskovassa hinta 159keur, johon sitten päälle alv + muut herkut Eu rajalla.
Uudet S ja X tykimmät ja vielä tykimmät mallithan tulevat saataville sinun aikatauluun nähden ihan sopivasti. Voi tilata jo nyt maksamalla 100,- ja varaat itsellesi aikaisen linnun edun (tiedäthän lintu ja mato jne). Saat satasesi takaisin, jos julkistettavat tarkat hinnat tai auton ominaisuudet eivät sitten sinulle sovikaan ja haluat perua tilauksen. Eli satanen kaniin, kunnes saat tarkat tiedot ja sitten joko satku takaisin tai auto.
Ennenkuin hankin Model X:n tuo farmari oli kiinnostava, mutta sitä ei ollut silloin saatavillakaan, ei voinut verrata. Minulla oli aukkoja tiedoissa Model X:n suhteen silloin, kun etsiskelin täyssähköautoa. Kävin katsomassa Porchen sivuilta, mutta tekniset tiedot-kohdassa ei kerrottu vetokykyä, joka siis äksässä on 2260kg.
Luulen, että Porche häviää tiloiltaan ja vetokyvyltään sekä keskinäytön ominaisuuksien ja ohjelmiston ominaisuuksien ja -päivityksien osalta, mutta en tiedä. En lähde sitä tutkimaan tarkemmin ainakaan vielä, koska ei ole ollenkaan ajankohtaista miettiä auton vaihtamista.
Juu en tilaa (enkä edes varaa) näillä tiedoilla, en ole juuri nyt hankkimassa uutta auto. Nykyinen on täysin passeli peli.
Jos/kun olet seurannut, niin uuden S/X:n on voinut tilata jo pitkään. Aiemmin autoilla oli hinta ja jonkilainen toimitusaika-arvio, nyt ei ole enää kumpaakaan - itse tulkitsen niin, että auto ei ole tällä hetkellä saavilla. Toki samahan se näillä muillakin merkeillä on käytännössä, odotusajat ovat kohtuuttoman pitkiä monessa tapauksessa, jotta saatavuudesta voisi puhua mitään.