Sehän on harmi. Ei nuo urille kulutetut asfaltit niillä nastoilla tasoitu.
No en ole osallistunut tienkunnostuskilpailutukseen.
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Minä oikeasti ennakoidun mahdollisiin tuleviin tilanteisiin, valitsemalla parhaan laillisen pidon.
Ei nyt tule mieleen koska viimeksi olen käyttänyt vastaantulevan kaistaa ohitukseen, nopeuserot on niin pieniä, eikä kiirettä ole.
@Karrette kirjoitti:
Ei nuo urille kulutetut asfaltit niillä nastoilla tasoitu.
Silloin, kun ajelin vielä talvisin nastarenkailla, ainakin yritin tasoittaa niitä uria ajamalla aina mahdollisuuksien mukaan urien viereisten harjanteiden päällä. Nastattomilla se höylääminen ei onnistu enää mitenkään!
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Minä oikeasti ennakoidun mahdollisiin tuleviin tilanteisiin, valitsemalla parhaan laillisen pidon.
Ei nyt tule mieleen koska viimeksi olen käyttänyt vastaantulevan kaistaa ohitukseen, nopeuserot on niin pieniä, eikä kiirettä ole.
Hyvä asenne sinulla. 👍
Nyt en muista milloin olisin viimeksi ajanut nastarenkailla varustettua autoa, joten en oikeastaan voi enää ottaa niihin kantaa. Viimeksi minulla oli viikon verran Hakkapeliitta 5:t alla kun ostin käytetyn auton talvella, mutta varsinaiset kokemukset päättyivät Hakkapeliitta 4:ään (näinkin sellaiset jonkun autossa pari kuukautta sitten). Vielä enemmistö autoilijoista kuitenkin kokee että ilman nastoja eivät selviäisi 5-6/12 -osaa vuodesta.
Muut havainnot ovat korvakuulolta kun muut ropistelevat äänekkäästi menemään harmaa-kuraisilla autoilla, ja silmämääräisesti voi havaita että hiljaiset uudelleen asfaltoidut tiet kuluvat talven aikana karkeammiksi. Kuten parkkihallitkin.
Tällä palstalla ei ylinopeutta ajeta, kun se on laitonta.
Josta tulikin mieleen pari asiaa.
Kolmi/nelinumeroinen tie taajaman ulkopuolella.
Jossain kohtaa on joku pikku työmaa tien sivussa ja ennen sitä on varoitusmerkit ja 30km/h nopeusrajoitus.
No, ohitatte työmaan ja mitään liikennemerkkejä ei tien sivussa näy.
Kuinka kauan ajatte 30km/h ?
Kolmi/nelinumeroinen tie taajaman ulkopuolella.
Siellä on aina silloin tällöin "kyliä", jossa on muutaman kilometrin matkan 60km/h tai jopa 50km/h rajoitus.
Tulette sivutieltä ko. tieosuudelle. Kuinka kovasti ajatte siinä, kun teidän risteyksen jälkeen ei ole 50/60km/h kylttiä, mutta te tiedätte, että siinä on em. nopeusrajoitus?
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Ohhoh, voiko tuon enempää vetää överiksi tarkoitushakuisuudessa?
Yhtä lailla kuin väittäisi, että kitkarenkaiden ostaja saa kaupan päälle ennakointitaidot, perstuntuman ja erikoisopin välttää vaarallisia ohituksia. Eihän se niin mene, vaikka miten yrittäisit väreillä maalata.
Miten olisi kuule ihan sellainenkin peruste, että teillä joilla minä esim. paljon ajan, nastarenkailla etenee paremmin. Vain yhtenä esimerkkinä.
Muut havainnot ovat korvakuulolta kun muut ropistelevat äänekkäästi menemään harmaa-kuraisilla autoilla
Sanoo kirjoittaja, joka varmaan tarvitsee kuulosuojaimet syödessään näkkileipää. Ja väittää, että kitkoilla ajavien autot pysyvät puhtaina. Jep jep.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Itse en aja luiston rajalla, koska se tarkoittaa että ajaa silloin turhan kovaa tilannenopeutta. Leikkiminen sitten erikseen. Kun olen valinnut nastattomuuden, on ajaminen sitten sen mukaista. Vähän kuin se valitseeko tehottoman, vaiko tehokkaan auton. Tehottomalla pitää ohitukset miettiä tarkemmin,
Viimeiset yli 10 talvea on mennyt oikein mukavasti ja ympäristöystävällisesti (vähän noloja tietty ne aiemmat talvet, mutta luotin toisten neuvoihin että nastat ovat oikeastaan välttämättömiä), joten en tosiaan oikein osaa sanoa milloin niitä tarvitaan. Katsoin kalenterista että lähes ½ vuodesta menee kuitenkin talvirenkailla, eikä tiet todellakaan ole 180 päivää luisteluratoja, eli jäisiä. Viime talvi meni sähköllä takavedolla, ja se kyllä tuntui tietyissä paikoissa liukkaalta, mutta hybridineliveto reagoi nopeasti.
Nastat ovat laillisia Suomessa, mutta aika monelle ne ovat turhat. Paitsi että moni kuljettaja haluaa ajaa siten että riskeeraavat osallistuvansa ketjukolariin. Joskus joudun minäkin vaihtamaan kaistaa väliin missä tilannenopeus muodostuu hetken ajaksi korkeaksi, mutta kun se ei ole ylinopeutta ei sitä pidetä rangaistavana.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
Kun ajaa talvella siten ettei liikenneympyrässä joudu yllätetyksi kesäisellä ajotavalla muodostuu ajotavasta hyvin turvallinen. Ja matkustajille mukava. Leikkiminen sitten erikseen.
Nastat ovat laillisia Suomessa, mutta aika monelle ne ovat turhat. Paitsi että moni kuljettaja haluaa ajaa siten että riskeeraavat osallistuvansa ketjukolariin.
Joka paikkaan tuota pitää tuputtaa, vaikka väkisin. Mutta kuule, ei noinkaan voi vetää johtopäätöksiä. Tai heittää argumentiksi keskusteluun, jonka toivot itsekin olevan asiallista.
Miten valtiovalta ei ole aiemmin keksinyt tätä: pakotetaan autoilijat ostamaan kitkarenkaat talveksi, niin PIM kaikista kuskeista tulee karretteja välittömästi.
Kansanliike pystyyn!
Joskus joudun minäkin vaihtamaan kaistaa väliin missä tilannenopeus muodostuu hetken ajaksi korkeaksi, mutta kun se ei ole ylinopeutta ei sitä pidetä rangaistavana.
Unohdinko jotakin, joka liittyi kitkarenkaisiin?
Kun ajaa talvella siten ettei liikenneympyrässä joudu yllätetyksi kesäisellä ajotavalla muodostuu ajotavasta hyvin turvallinen
Nastat ovat laillisia Suomessa, mutta aika monelle ne ovat turhat. Paitsi että moni kuljettaja haluaa ajaa siten että riskeeraavat osallistuvansa ketjukolariin.
Joka paikkaan tuota pitää tuputtaa, vaikka väkisin. Mutta kuule, ei noinkaan voi vetää johtopäätöksiä. Tai heittää argumentiksi keskusteluun, jonka toivot itsekin olevan asiallista.
Miten valtiovalta ei ole aiemmin keksinyt tätä: pakotetaan autoilijat ostamaan kitkarenkaat talveksi, niin PIM kaikista kuskeista tulee karretteja välittömästi.
Kansanliike pystyyn!
Joskus joudun minäkin vaihtamaan kaistaa väliin missä tilannenopeus muodostuu hetken ajaksi korkeaksi, mutta kun se ei ole ylinopeutta ei sitä pidetä rangaistavana.
Unohdinko jotakin, joka liittyi kitkarenkaisiin?
Kun ajaa talvella siten ettei liikenneympyrässä joudu yllätetyksi kesäisellä ajotavalla muodostuu ajotavasta hyvin turvallinen
Kun ehdotit että valtio tekisi jotain, niin jälkijunassa ollaan Suomessa tässäkin asiassa. Vaikka kyseessä on veroon verrattavissa oleva asia missä Suomi haluaa olla mitalisijoilla! Mutta kun ei sillä saa irtopisteitä EU-piireissä, niin hengittäkää pölyä, tai bite the dust, niinkuin amerikkalaiset sanoo (vaikka onkin turhan voimakas sanonta tässä yhteydessä).
Minulla on tosiaankin muutama juttu joista minut tunnistaa, en siis usko että yhtäkkiä ryhtyisin kannustamaan ihmisiä varustautumaan nastoilla tai lyhentämään turvaetäisyyksiä, tai vähentämään suuntamerkin käyttöä.
Kumppanin puolestaan tunnistaa siitä että pyytää paljon, mutta antaa vähän. En tarkoita tätä pahalla, vaan sitä että kirjoituksemme tyylit ja sisällöt ovat ennalta arvattavissa.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
Eihän mikään estä kitkoillakaan tunnustelemasta, onko liukasta. Jos kerran ei ole kyse pidon rajalla ajamisesta, niin ei ole väliä silläkään, onko raja looginen vai ei. Nopeuden voi aina ympyrässä ja risteyksessä säätää niin alas, ettei tarvitse miettiä pidon rajaa. Eli kitkat on ihan ok.
Minulla on tosiaankin muutama juttu joista minut tunnistaa, en siis usko että yhtäkkiä ryhtyisin kannustamaan ihmisiä varustautumaan nastoilla tai lyhentämään turvaetäisyyksiä, tai vähentämään suuntamerkin käyttöä.
Taas vedit överiksi, toiseen päätyyn. Miksi sinulta tuollaista muka pitäisi odottaa?
Kyse on siitä tavastasi vetää "johtopäätöksiä", tai ainakin esittää ne tällä palstalla sellaisina, ettei niitä jaksa se kuuluisa Erkkikään. Tuolta edelliseltä sivulta alkaen on esimerkkejä.
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia,
Minä ajan vakiolla, mikä ennakoi edellä ajavan pysähdykseen asti, osaakohan Toyotani ennakoida edellä ajavan tiukanpaikantulessa nastoilla ja minä kitkoilla.
Tekniikka on ihmistä varten, eikä ihminen tekniikkaa varten.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
Eihän mikään estä kitkoillakaan tunnustelemasta, onko liukasta. Jos kerran ei ole kyse pidon rajalla ajamisesta, niin ei ole väliä silläkään, onko raja looginen vai ei. Nopeuden voi aina ympyrässä ja risteyksessä säätää niin alas, ettei tarvitse miettiä pidon rajaa. Eli kitkat on ihan ok.
Minä olen jo vuosien ajan liikkunut päivittäin sekä kitkoilla että nastoilla. Joskus kitkoilla saattaa olla hillittömän liukasta, mutta kun seuraavaksi ajaa samaa tietä nastoilla huomaa että liukasta on vieläkin eikä enää lyttää mielessään niitä kitkatenkaita. Molemmilla renkailla liukkautta tietenkin tulee kokeiltua ihan samalla tavalla tavallisissa turvallisissa ajotilanteissa. Kyllä ne kitkat on pidon rajalla ihan yhtä loogiset kuin nastarenkaatkin mutta kun raja on ylitetty niin nastoilla se on helpommin palautettavissa.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
Eihän mikään estä kitkoillakaan tunnustelemasta, onko liukasta. Jos kerran ei ole kyse pidon rajalla ajamisesta, niin ei ole väliä silläkään, onko raja looginen vai ei. Nopeuden voi aina ympyrässä ja risteyksessä säätää niin alas, ettei tarvitse miettiä pidon rajaa. Eli kitkat on ihan ok.
Minä olen jo vuosien ajan liikkunut päivittäin sekä kitkoilla että nastoilla. Joskus kitkoilla saattaa olla hillittömän liukasta, mutta kun seuraavaksi ajaa samaa tietä nastoilla huomaa että liukasta on vieläkin eikä enää lyttää mielessään niitä kitkatenkaita. Molemmilla renkailla liukkautta tietenkin tulee kokeiltua ihan samalla tavalla tavallisissa turvallisissa ajotilanteissa. Kyllä ne kitkat on pidon rajalla ihan yhtä loogiset kuin nastarenkaatkin mutta kun raja on ylitetty niin nastoilla se on helpommin palautettavissa.
Onko sinulla jotain "ulkopuolista" tukea näkemykselle, että nastoilla luisto on helpommin palautettavissa? Jos kitkoilla ajaa niin lujaa, että nastatkin lähtisivät luistamaan. niin silloin varmaan noin.
Minähän esitin alun perin GLE:lle, että jospa ajaisi niin, ettei joudu luiston rajalle. Eli ajaisi hitaammin. Että olisiko se vaihtoehto toimiva kitkojen kanssa?
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
Eihän mikään estä kitkoillakaan tunnustelemasta, onko liukasta. Jos kerran ei ole kyse pidon rajalla ajamisesta, niin ei ole väliä silläkään, onko raja looginen vai ei. Nopeuden voi aina ympyrässä ja risteyksessä säätää niin alas, ettei tarvitse miettiä pidon rajaa. Eli kitkat on ihan ok.
Minä olen jo vuosien ajan liikkunut päivittäin sekä kitkoilla että nastoilla. Joskus kitkoilla saattaa olla hillittömän liukasta, mutta kun seuraavaksi ajaa samaa tietä nastoilla huomaa että liukasta on vieläkin eikä enää lyttää mielessään niitä kitkatenkaita. Molemmilla renkailla liukkautta tietenkin tulee kokeiltua ihan samalla tavalla tavallisissa turvallisissa ajotilanteissa. Kyllä ne kitkat on pidon rajalla ihan yhtä loogiset kuin nastarenkaatkin mutta kun raja on ylitetty niin nastoilla se on helpommin palautettavissa.
Onko sinulla jotain "ulkopuolista" tukea näkemykselle, että nastoilla luisto on helpommin palautettavissa?
Ei ole. Tuntuu vain, että kun tuosta takavedosta kitkoilla ottaa ajovakaudenhallinnan pois päältä, niin sitä donitsia tulee helposti tarkoitettuakin enemmän.
Minähän esitin alun perin GLE:lle, että jospa ajaisi niin, ettei joudu luiston rajalle. Eli ajaisi hitaammin. Että olisiko se vaihtoehto toimiva kitkojen kanssa?
Talviolosuhteissa tien kitka vaihtelee niin valtavissa rajoissa että on hyvä pitää tuntumaa pidon rajasta ajoi sitten kitkoilla tai nastoilla. Jonkinlainen selkärangassa oleva toimintatapa tuo on. Hyvä ohjaustuntuma kanssa kertoo paljon liukkaudesta.
@Karrette kirjoitti:
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
Eihän mikään estä kitkoillakaan tunnustelemasta, onko liukasta. Jos kerran ei ole kyse pidon rajalla ajamisesta, niin ei ole väliä silläkään, onko raja looginen vai ei. Nopeuden voi aina ympyrässä ja risteyksessä säätää niin alas, ettei tarvitse miettiä pidon rajaa. Eli kitkat on ihan ok.
Minä olen jo vuosien ajan liikkunut päivittäin sekä kitkoilla että nastoilla. Joskus kitkoilla saattaa olla hillittömän liukasta, mutta kun seuraavaksi ajaa samaa tietä nastoilla huomaa että liukasta on vieläkin eikä enää lyttää mielessään niitä kitkatenkaita. Molemmilla renkailla liukkautta tietenkin tulee kokeiltua ihan samalla tavalla tavallisissa turvallisissa ajotilanteissa. Kyllä ne kitkat on pidon rajalla ihan yhtä loogiset kuin nastarenkaatkin mutta kun raja on ylitetty niin nastoilla se on helpommin palautettavissa.
Onko sinulla jotain "ulkopuolista" tukea näkemykselle, että nastoilla luisto on helpommin palautettavissa?
Ei ole. Tuntuu vain, että kun tuosta takavedosta kitkoilla ottaa ajovakaudenhallinnan pois päältä, niin sitä donitsia tulee helposti tarkoitettuakin enemmän.
Minähän esitin alun perin GLE:lle, että jospa ajaisi niin, ettei joudu luiston rajalle. Eli ajaisi hitaammin. Että olisiko se vaihtoehto toimiva kitkojen kanssa?
Talviolosuhteissa tien kitka vaihtelee niin valtavissa rajoissa että on hyvä pitää tuntumaa pidon rajasta ajoi sitten kitkoilla tai nastoilla. Jonkinlainen selkärangassa oleva toimintatapa tuo on. Hyvä ohjaustuntuma kanssa kertoo paljon liukkaudesta.
GLE kirjoitti: "Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät."
Sinä kirjoitit: "on hyvä pitää tuntumaa pidon rajasta ajoi sitten kitkoilla tai nastoilla"
Minä kirjoitan: "joku ristiriita sinun ja GLEn tekstissä on. Olen sinun kanssa samaa mieltä, että on hyvä olla jyvällä tien liukkaudesta. En kuitenkaan halua taiteilla luiston rajalla, vaan ajan suosiolla nopeudella, joka ei vie luiston rajalle."
Mikäs tämän auton tekee sopivammaksi kitkatenkaille kuin tuleva?
Nunnun nunnun ajotyyli, ei sovi minulle seuraavalla autolla.
Jaa, meinaat vaihtaa Corollan sporttiautoon.
Sehän on harmi. Ei nuo urille kulutetut asfaltit niillä nastoilla tasoitu.
Juu sellaiseen sporttiautoon mikä soveltuu parhaiten 30-60 nopeusalueelle pääasiassa.
No en ole osallistunut tienkunnostuskilpailutukseen.
Onhan ne nastat turvaväline niille jotka eivät ole oppineet ennakointia, eikä heillä ole ns. perstuntuma-kykyä. Tai sitten ajavat tietoisesti viis veisaten liikennesäännöistä, esimerkiksi niitä vaarallisia ohituksia.
Tulevaksi kaudeksi on tullut Hakkapeliitta R5, eli Nokian on hypännyt nelosen yli kitkaversioissa. Yleensä on ollut vähän kallis merkki, mutta katsotaan sitten. Vai hankinko Goodyearit, kun ne tuntuvat minun merkkisiltä.
Minä oikeasti ennakoidun mahdollisiin tuleviin tilanteisiin, valitsemalla parhaan laillisen pidon.
Ei nyt tule mieleen koska viimeksi olen käyttänyt vastaantulevan kaistaa ohitukseen, nopeuserot on niin pieniä, eikä kiirettä ole.
Silloin, kun ajelin vielä talvisin nastarenkailla, ainakin yritin tasoittaa niitä uria ajamalla aina mahdollisuuksien mukaan urien viereisten harjanteiden päällä. Nastattomilla se höylääminen ei onnistu enää mitenkään!
Hyvä asenne sinulla. 👍
Nyt en muista milloin olisin viimeksi ajanut nastarenkailla varustettua autoa, joten en oikeastaan voi enää ottaa niihin kantaa. Viimeksi minulla oli viikon verran Hakkapeliitta 5:t alla kun ostin käytetyn auton talvella, mutta varsinaiset kokemukset päättyivät Hakkapeliitta 4:ään (näinkin sellaiset jonkun autossa pari kuukautta sitten). Vielä enemmistö autoilijoista kuitenkin kokee että ilman nastoja eivät selviäisi 5-6/12 -osaa vuodesta.
Muut havainnot ovat korvakuulolta kun muut ropistelevat äänekkäästi menemään harmaa-kuraisilla autoilla, ja silmämääräisesti voi havaita että hiljaiset uudelleen asfaltoidut tiet kuluvat talven aikana karkeammiksi. Kuten parkkihallitkin.
Tällä palstalla ei ylinopeutta ajeta, kun se on laitonta.
Josta tulikin mieleen pari asiaa.
Kolmi/nelinumeroinen tie taajaman ulkopuolella.
Jossain kohtaa on joku pikku työmaa tien sivussa ja ennen sitä on varoitusmerkit ja 30km/h nopeusrajoitus.
No, ohitatte työmaan ja mitään liikennemerkkejä ei tien sivussa näy.
Kuinka kauan ajatte 30km/h ?
Kolmi/nelinumeroinen tie taajaman ulkopuolella.
Siellä on aina silloin tällöin "kyliä", jossa on muutaman kilometrin matkan 60km/h tai jopa 50km/h rajoitus.
Tulette sivutieltä ko. tieosuudelle. Kuinka kovasti ajatte siinä, kun teidän risteyksen jälkeen ei ole 50/60km/h kylttiä, mutta te tiedätte, että siinä on em. nopeusrajoitus?
Mikä on sivutie, jos se tulee taajaman ulkopuolelta sillä on taajaman alkamisesta liikennemerkki, ja se no voimassa niin kauan kun toisin määrätään.
@Karrette kirjoitti:
Ohhoh, voiko tuon enempää vetää överiksi tarkoitushakuisuudessa?
Yhtä lailla kuin väittäisi, että kitkarenkaiden ostaja saa kaupan päälle ennakointitaidot, perstuntuman ja erikoisopin välttää vaarallisia ohituksia. Eihän se niin mene, vaikka miten yrittäisit väreillä maalata.
Miten olisi kuule ihan sellainenkin peruste, että teillä joilla minä esim. paljon ajan, nastarenkailla etenee paremmin. Vain yhtenä esimerkkinä.
Sanoo kirjoittaja, joka varmaan tarvitsee kuulosuojaimet syödessään näkkileipää. Ja väittää, että kitkoilla ajavien autot pysyvät puhtaina. Jep jep.
Yritä nyt vaan keskittyä omiin valintoihisi äläkä tule säätämään muiden autoja!
Tiedät hyvin, että minäkin olen perustellut nastarengasvalintani, joten tiedät myös, että perstuntuman nojalla renkaidensa lisäksi myös autonsa valitseva ja poikkeuksellisen kaukaa ennakoiva kuljettaja ajaa mieluummin nastoilla juuri siksi, että kitkat jättävät pienemmän turvamarginaalin.
Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät.
Etkö voisi ajatella ajavasi niin, ettet joudu luiston rajalle? Eli nopeutta alas käännksissä ja kaarteissa. Boomerina voisi höllätä ja välttää urheilullista ajoa ja auton luistattamista liikenneympyröissä yms.
Nastarenkaiden käyttäminen ja polttiksella ajaminen eivät ole pelkästään yksilöön itseensä kohdistuvia valintoja vaikka ovatkin ainakin toistaiseksi laillisia valintoja.
Luiston rajalla ajaminen kuuluu siihen liukkauden tunnustelemiseen jonka perusteella kuski pysyy ajantasalla liukkaudesta.
Ei voi pitää paikkaansa, että olisi hyvä ajaa kokoajan luiston rajalla eli olla vaarassa joutua luisuun kaikenaikaa. Eihän luiston rajalle pääse ellei aja liian suurella tilannenopeudella. Kyllä kitkoillakin huomaa, milloin ne luistavat ja silloin viimeistään tietää, että on syytä vähentää nopeutta. Mutta jos koko ajan pitää selvittää, mikä on suurin nopeus, jolla auto ei vielä joudu luistoon, niin silloin kuski ajaa jatkuvasti liian suurella tilannenopeudella.
Itse en aja luiston rajalla, koska se tarkoittaa että ajaa silloin turhan kovaa tilannenopeutta. Leikkiminen sitten erikseen. Kun olen valinnut nastattomuuden, on ajaminen sitten sen mukaista. Vähän kuin se valitseeko tehottoman, vaiko tehokkaan auton. Tehottomalla pitää ohitukset miettiä tarkemmin,
Viimeiset yli 10 talvea on mennyt oikein mukavasti ja ympäristöystävällisesti (vähän noloja tietty ne aiemmat talvet, mutta luotin toisten neuvoihin että nastat ovat oikeastaan välttämättömiä), joten en tosiaan oikein osaa sanoa milloin niitä tarvitaan. Katsoin kalenterista että lähes ½ vuodesta menee kuitenkin talvirenkailla, eikä tiet todellakaan ole 180 päivää luisteluratoja, eli jäisiä. Viime talvi meni sähköllä takavedolla, ja se kyllä tuntui tietyissä paikoissa liukkaalta, mutta hybridineliveto reagoi nopeasti.
Nastat ovat laillisia Suomessa, mutta aika monelle ne ovat turhat. Paitsi että moni kuljettaja haluaa ajaa siten että riskeeraavat osallistuvansa ketjukolariin. Joskus joudun minäkin vaihtamaan kaistaa väliin missä tilannenopeus muodostuu hetken ajaksi korkeaksi, mutta kun se ei ole ylinopeutta ei sitä pidetä rangaistavana.
Ja höpö! Tietenkin luiston rajalla käydään vain silloin tällöin. Esim. Kiihdyttäminen on sopiva ajotilanne, samoin kuin joku liikenneympyrän kiertäminen. Luiston rajalla käyminen on eri asia kuin luistattelu - käydään siis rajalla missä tuntee luoston alkavan mutta ei mennä pidemmälle.
Kun ajaa talvella siten ettei liikenneympyrässä joudu yllätetyksi kesäisellä ajotavalla muodostuu ajotavasta hyvin turvallinen. Ja matkustajille mukava. Leikkiminen sitten erikseen.
Maailma tarvitsee esikuvia, sanoi joku fiksusti.
@Karrette kirjoitti:
Joka paikkaan tuota pitää tuputtaa, vaikka väkisin. Mutta kuule, ei noinkaan voi vetää johtopäätöksiä. Tai heittää argumentiksi keskusteluun, jonka toivot itsekin olevan asiallista.
Miten valtiovalta ei ole aiemmin keksinyt tätä: pakotetaan autoilijat ostamaan kitkarenkaat talveksi, niin PIM kaikista kuskeista tulee karretteja välittömästi.
Kansanliike pystyyn!
Unohdinko jotakin, joka liittyi kitkarenkaisiin?
Pyörit ympyrää, sen voi tosiaan huomata...
https://www.oslo.kommune.no/english/street-transport-and-parking/studded-tyre-fee/
Kun ehdotit että valtio tekisi jotain, niin jälkijunassa ollaan Suomessa tässäkin asiassa. Vaikka kyseessä on veroon verrattavissa oleva asia missä Suomi haluaa olla mitalisijoilla! Mutta kun ei sillä saa irtopisteitä EU-piireissä, niin hengittäkää pölyä, tai bite the dust, niinkuin amerikkalaiset sanoo (vaikka onkin turhan voimakas sanonta tässä yhteydessä).
Minulla on tosiaankin muutama juttu joista minut tunnistaa, en siis usko että yhtäkkiä ryhtyisin kannustamaan ihmisiä varustautumaan nastoilla tai lyhentämään turvaetäisyyksiä, tai vähentämään suuntamerkin käyttöä.
Kumppanin puolestaan tunnistaa siitä että pyytää paljon, mutta antaa vähän. En tarkoita tätä pahalla, vaan sitä että kirjoituksemme tyylit ja sisällöt ovat ennalta arvattavissa.
Eihän mikään estä kitkoillakaan tunnustelemasta, onko liukasta. Jos kerran ei ole kyse pidon rajalla ajamisesta, niin ei ole väliä silläkään, onko raja looginen vai ei. Nopeuden voi aina ympyrässä ja risteyksessä säätää niin alas, ettei tarvitse miettiä pidon rajaa. Eli kitkat on ihan ok.
@Karrette kirjoitti:
Taas vedit överiksi, toiseen päätyyn. Miksi sinulta tuollaista muka pitäisi odottaa?
Kyse on siitä tavastasi vetää "johtopäätöksiä", tai ainakin esittää ne tällä palstalla sellaisina, ettei niitä jaksa se kuuluisa Erkkikään. Tuolta edelliseltä sivulta alkaen on esimerkkejä.
Minä ajan vakiolla, mikä ennakoi edellä ajavan pysähdykseen asti, osaakohan Toyotani ennakoida edellä ajavan tiukanpaikantulessa nastoilla ja minä kitkoilla.
Tekniikka on ihmistä varten, eikä ihminen tekniikkaa varten.
Minä olen jo vuosien ajan liikkunut päivittäin sekä kitkoilla että nastoilla. Joskus kitkoilla saattaa olla hillittömän liukasta, mutta kun seuraavaksi ajaa samaa tietä nastoilla huomaa että liukasta on vieläkin eikä enää lyttää mielessään niitä kitkatenkaita. Molemmilla renkailla liukkautta tietenkin tulee kokeiltua ihan samalla tavalla tavallisissa turvallisissa ajotilanteissa. Kyllä ne kitkat on pidon rajalla ihan yhtä loogiset kuin nastarenkaatkin mutta kun raja on ylitetty niin nastoilla se on helpommin palautettavissa.
Kyllä pidonrajoja on tullut opiskeluta jo takamoottorisella autolla kesärenkailla ympärivuoden useana talvena, siitä ei ole kyse.
Onko sinulla jotain "ulkopuolista" tukea näkemykselle, että nastoilla luisto on helpommin palautettavissa? Jos kitkoilla ajaa niin lujaa, että nastatkin lähtisivät luistamaan. niin silloin varmaan noin.
Minähän esitin alun perin GLE:lle, että jospa ajaisi niin, ettei joudu luiston rajalle. Eli ajaisi hitaammin. Että olisiko se vaihtoehto toimiva kitkojen kanssa?
Ei ole. Tuntuu vain, että kun tuosta takavedosta kitkoilla ottaa ajovakaudenhallinnan pois päältä, niin sitä donitsia tulee helposti tarkoitettuakin enemmän.
Talviolosuhteissa tien kitka vaihtelee niin valtavissa rajoissa että on hyvä pitää tuntumaa pidon rajasta ajoi sitten kitkoilla tai nastoilla. Jonkinlainen selkärangassa oleva toimintatapa tuo on. Hyvä ohjaustuntuma kanssa kertoo paljon liukkaudesta.
GLE kirjoitti: "Minäkin ostan kitkarenkaat heti kun löydän luiston rajalla oikein käyttäytyvät."
Sinä kirjoitit: "on hyvä pitää tuntumaa pidon rajasta ajoi sitten kitkoilla tai nastoilla"
Minä kirjoitan: "joku ristiriita sinun ja GLEn tekstissä on. Olen sinun kanssa samaa mieltä, että on hyvä olla jyvällä tien liukkaudesta. En kuitenkaan halua taiteilla luiston rajalla, vaan ajan suosiolla nopeudella, joka ei vie luiston rajalle."