Nuori, nuorekas, moderni ja ympäristöarvoja kunnioittava autonvalmistaja Toyota on johtanut automaailman teknistä kehitystä yli kaksi vuosikymmentä, vaikka sen ensimmäiset autot 1930-luvulla olivatkin kopioita muista. Se on tuonut markkinoille ensimmäisenä hybridin, ladattavan hybridin Euroopan markkinoille, toimivan vetyauton, nykyaikaisen sähköauton RAV4 EV:n jo vuonna 1997. TuolloinTeslaa ei ollut olemassakaan. Nyt se on tuomassa markkinoille ensimmäisenä energiatiheydeltään suuret kiinteän olomuodon (solid state) akut tuleviin sähköautoihinsa.
Toyota kertoi ensimmäisenä autonvalmistajana julkisuudessa, eli alkuvuodesta 2007, kehittävänsä ladattavaa hybridiä, mutta koeajoi sitä kuusi vuotta eri puolilla maailmaa varmistaakseen tapansa mukaan täydellisesti sen laadun ja toi sen Euroopan markkinoille vasta keväällä 2012.
Toyotalla on 24.000 patenttia, jotka liittyvät sähköistettyihin autoihin, etenkin hybrideihin. Sillä on 5680 vetytekniikkaan liittyvää ja 1400 autonomiseen ajamiseen liittyvää patenttia. Autonomiseen ajamiseen liittyviä patentteja sillä on näin ollen kaksi kertaa enemmän kuin seuraavana olevalla autonvalmistajalla.
Toki jotain kehitelmiä noista edellä mainituista autoista on ollut muillakin, mutta ne eivät ole olleet varteenotettavia ja ne eivät ole menestyneet markkinoilla. Niistä on turha tähän perään kirjoitella. Ne eivät kuitenkaan himmennä edellä olevaa totuutta, jonka Toyotan valtavat patenttien määrät vahvistavat.
Edellä olevaa taustaa vasten Toyotasta pitää puhua nuorekkaana, modernina, innovatiivisena ja ympäristöarvoja kunnioittavana autonvalmistajana, eikä yrittää lyödä tarkoitushakuisesti siihen vääriä leimoja.
Jahas, Suomi 24 pursuaa taas tännekin. Joko hiukkassuotimen piirustukset on löydetty, vai aikooko Toyota jatkaa savustamista myös tulevaisuudessa?
Ei kait tuo ole sen kummempaa kuin muiden merkkien kehuminen, jota täällä harrastetaan? Ihan samaa "suomi24"-kamaa siinä tapauksessa. En siellä ole käynyt, mutta uskon kun sanot, että "taas". En tiedä miten vakavasti Katukiven heittoon pitää suhtautua. Otsikointi ihan iltapäivälehtien lööppitasoa ainakin.
Varmaan ainoana maailmassa autonvalmistajista tuo "piirustusjuttu"? Ihan uteliaisuuttani kyselen (mahdollisesti taas), että mihin heittosi liittyikään?
Hiukkassuotimeen, kuten tekstistäni käy ilmi.
Toyotat on keskikastin käyttöautoja, niin kuin myyttiluvutkin kertoo. Sama auto Lexuksena alkaa kelpaamaan jo kaulusköyhällistöille, elikkä usein firmanpiikkiin ajaville.
Toyota Tundraa pitäisi myydä Suomessa, olen täydellisen kyllästynyt pikkukopperoihin.
@740 GLE
Ainoastaan sana käy ilmi. Miten se liittyi juuri tähän keskusteluun, taustoittaisitko vähän edes?
Uusimmassa Autozeitungissa on vertailussa RAV4 valittuine kilpailijoineen. Mazdan kohdalla on viiva hiukkassuotimen kohdalla ja muilla siinä lukee serie.
Mitkä ne väärät leimat ovat? Minun mielikuva Toyotasta on, että se on melko vähän mielipiteitä herättävä neutraali ajoneuvo, jonka tekniikka toimii luotettavasti. En tunnista siihen lyödyn mitään erityisiä leimoja.
Passiivia on vaikeata käyttää viestinnässä niin, ettei se herätä lisää kysymyksiä.
Kuka yrittää luoda vääriä mielikuvia?
EVVK, vaikka molemmat elämäni aikana omistamani Toyotat ovat osottautuneet ylivoimaisen varmatoimisiksi muihin omistamiini vastaavan aikakauden autoihin verrattuna. (Siksi tuo "vastaavan aikakauden", koska suunnilleen kaikki automerkit ovat muuttuneet luotettavemmiksi vuosikymmenten kuluessa. 1980 luvun Corolla ei pärjäisi enää nykyautoille, vaikka monet kaiholla muistelevatkin "kestäviä" menneiden vuosikymmenten autoja.)
Omat kokemukseni rajoittuvat pelkästään Toyotan hyötyajoneuvoihin ja tarkemmin pakettiautoihin. Toyota Hiace oli 400-500 000 kilometriin asti suhteellisen varmatoiminen, tämän jälkeen alkoivat ongelmat perän ja vaihteistojen osalta, osasyynä varmasti harvakseen vaihdetut perä ja vaihteistoöljyt. Toisilla oli tuohon aikaan liiankin luottavainen käsitys näiden kestosta ilman öljynvaihtoja, taisi jotkut ajaa jopa ennätyksellisiä kilometrejä ilman öljynvaihtoja. Täystuhohan siitä on seurauksena kuten kaikki sivistyneet tietävät. Järkevät öljynvaihtovälit olisivat auttaneet tuossakin asiassa kuten olettaa sopii. Laatikon ongelmat liittyivät viitosvaihteen päällä pysymiseen se kun tuppasi hyppäämään vapaalle aina silloin tällöin kulumisen myötä. Tuo ongelma taisi olla osittain käyttäjästä johtuvaa ja osittaista valmistevikaa, kumpaa sitä en tarkkaan tiedä edes tänä päivänä. Positiivisin miettein ajattelen noita aikoja varmatoimisella merkillä pitkin teitä ajaessani. Ajettavuuskin oli takavetoisella pakettiautolla ennalta odotettavaa ja luontaista. Puheet ja tarinat automerkistä ovat yleensä negatiivisia jos ei ole kokemusta kyseisestä merkistä. Tarinoita värittää mutu puheet ja luulot ja ne valtaavat mielen ja näissä toistetaan baaripuheita kuin ainoana totena vaikka nämä ovat suurelta osin keksittyä julistusta ja horinaa. Ruostumisen osalta kaikki ovat yhtä mieltä siinä oli paljon parannettavaa vaikka säntillinen pesu ja vahaus auttoi siinäkin kuten jokainen valistus autoilija tietää.
Suhteellisen helppohan sitä on muistella, kun viime viikonlopulla viimeksi ajoin 1980-luvulla ostamaani autoa. Nyt se auto on toisen kuskin mukana useamman sadan kilometrin päässä työreissulla. Sitä uudemman auton käyttö huollossa ja katsastuksessa jäi minulle, kun uudemman auton kotipaikalla ei ole yhtä hyvää huoltopalvelua kuin täällä.
Mainiota! Hyvä että osasivat kopioida tuon lopultakin.
Mazdan osalta en kommentoi onko suotimelle edes tarvetaa, koska en tunne Skyactiv moottorin työkierron aiheuttamia hiukkaspäästöjä? Toyotan uuden 2.0 hybridikoneen hiukkaspäästöt sen sijaan ovat tiedossa ja ilman suodatinta ne ovat sen verran törkeät, että oli aikakin asentaa suoraruiskukoneessa tarpeellinen suodatin.
Mistä kaikkialta sä oot pajottanu sun 80-luvulla ostamaasi autoa? Juttujesi perusteella vaikutat siltä, että sä pidät tarkkaa kirjanpitoa kaikesta.
Mitä väliä, kysyn kuitenkin mitä ne on numeroina, ja verrokkien päästöihin verrattuna.
"Toyotan uuden 2.0 hybridikoneen hiukkaspäästöt sen sijaan ovat tiedossa ja ilman suodatinta ne ovat sen verran törkeät, että oli aikakin asentaa suoraruiskukoneessa tarpeellinen suodatin."
Todista tuo väitteesi, ettei jää pelkäksi mielikuvaksi. Perustele samalla tavalla kuten minä olen jokaisen sanan aloituksessa perustellut ja laita tarvittaessa lähde.
Mallisarjan CO2-päästöt (g/km)
Corolla 97 - 149
Muut päästöt (g/km)
Päästöluokka Euro 6
Typenoksidit (NOx)
0,00 max 0,06
Hiilivedyt (HC)
0,01 max 0,10
Hiilimonoksidi (CO)
0,10 max 1,00
Uuden TOYOTA COROLLA TOURING SPORTS 2.0 vahvistetut CO2-päästöt ovat mallista riippuen 118 - 121 g/km. Päästöt ovat siten erittäin alhaiset moottorin ja auton koko huomioon ottaen, joten kulutuskin on erittäin pieni.
Tähän eko-autojen luetteloon ei pääse ellei kaikki päästöt ole alhaisia ja luettelossa on pääasiassa Toyotia:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoden_ekoauto
https://balkangreenenergynews.com/toyota-corolla-1-8-hybrid-named-eco-car-2019-in-serbia/
Niin tuossahan nimenomaan on hiukkassuodatin.
....jonka kopioinnista puheenollen (vrt. 740GLE:n kommentti): mikä merkki valmistaa omat hiukkassuotimensa? Ketkä tilaavat alihankkijoilta, jotka toimittaa ties kuinka moneen eri merkkiseen autoon erikoistunutta tuotettansa. Samaan kategoriaan kuuluu vaikka mitä, valoista alkaen. Tuolla tavalla kirjoittamalla on myös luomassa mielikuvia siis.
Ja sitten toiseen näkökulmaan:
@tracktest kirjoitti:
Mistä vuosituhannesta puhutaan siis?
Tuo täysin käyttäjälähtöinen haitta on varmaan Toyotan mielikuvaa pahasti rassaava, vai miksi toit sen tänne mukaan? Vähän samanoloinen juttu minusta kuin 740GLE:n "ovisaranat pitää rasvata" -juttu kuitenkin. Käsittääkseni MB:n huolto-ohjelmassa ei ole automaattilaatikoiden öljynvaihtoa 60tkm välein, mutta ainakin "isot pojat" sitä suosittelee. Mutta kun sitä ei osata/muisteta tehdä niin eihän sitä tiedä mitä 400-500tkm:n kohdalla alkaa tapahtua...
Tuokin siis käyttäjästä johtuvaa...
No nyt kun punnitaan kommenttiasi, niin kummalle puolelle vaa'an pitäisi kallistua? Osallistuitko baaripuheisiin, vai heititkö tiukkaa faktaa?
Okei, taidat puhua ajasta jolloin Mersutkin ruostuivat käsiin. Ja kyllä, pesu ja vahaus tekee hyvää - täysin merkki- ja mielikuvariippumattomasti.
Kumppani hyvin ymmärsit asian ja asiat. Menneiltä vuosilta käsittäen 80-luvun aina 2000-luvun lopulle asti. Kerroin asiat totuudenmukaisesti enkä puhunut merkistä negatiiviseen sävyyn vaan positiivisesti. Ei ole mitään syytä kertoa mitään muuta kuin tiukkaa faktaa, sen verran pitkään tämä sama hyväksi havaittu merkki palveli yritystä. Aluksi autoilla ajettiin mainitut kilometrit mutta ajan kanssa vaihdot tehtiin tuossa 300 000 kilometrin paikkeilla ja näin vältyttiin isoilta remonteilta. Kilometrit tulivat täyteen kolmessa neljässä vuodessa joten autot olivat iältään vielä käyttökelpoisia vaikka kilometrejä oli ajettu suhteellisen paljon. Huollot tehtiin normaaliin tapaan miten ne eri vuosikymmenillä oli tapana tehdä. Takuu oli voimassa vain ja ainoastaan huoltosuunnitelmaa noudattamalla.
En tässä viittaa tracktestiin ollenkaan, mutta kaikki sellaiset "faktat" joka perustuu omaan (eli rajalliseen) käyttökokemukseen ovat anekdootteja, eivät faktoja.
Se että oma tai naapurin Toyota kesti puoli miljoonaa pelkillä öljynvaihdoilla, tai kävi takuukorjauksessa 8 kertaa ennenen ensimmäistä ikävuottaan on anekdootti. Riippumatta merkistä, naapurista ja itsestä. Edes korjaamolla työskentely ei tuo sitä osaamista, koska Toyota-liikkeessä näkee pääasiassa vain Toyotoja, ja yleiskorjaamon jakaumaan vaikuttaa kaikki naapuruston autokannasta korjaamon markkinaosuuteen ja kilpailutilanteeseen.
Vakuutusyhtiön, valmistajan, katsastusyhtiön tai vaikka systemaattisesti aineistoa keräävän toimialajärjestön tiedoissa alkaa olla jotain informaatioarvoa.
Amerikassa tutkittiin mitä autoja pidetään pisimpään. Top 15 - lista koostui ainoastaan japsimerkeistä. Toyotia oli Top Kympissä peräti 10 kappaletta. Suomalaisia tuo tutkimus ei pahemmin hyödytä, koska Suomessa Toyotalla on eri mallisto.
"Yksittäinen automalli, jota Yhdysvalloissa pidetään pisimpään, on Toyota Highlander -SUV. Vähintään 15-vuotiaista Highlandereista 18,3 prosenttia on yhä ensimmäisellä omistajalla. Kaikkien autojen keskiarvo on 7,7 prosenttia."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tasta-en-luovu-amerikassa-tutkittiin-mita-autoja-omistajat-pitavat-pisimpaan/cc632210-dc59-4983-af47-b6757811be78
Toyotaa koskevassa tiedossa ei tarvitse onneksi luottaa yksittäisen kertojan, hänen naapurinsa tai tuttavansa kertomuksiin. Googlella etsittynä netti on täynnä eri tavoin Toyotaa koskevia tuloksiltaan Toyotan kannalta positiivisia tutkimuksia. Noissa tutkimuksissa on laajuudeltaan jopa tieteellisen tutkimuksen vaatimukset täyttävä aineisto.
Onhan se tietysti hyvin huvittavaa kun näihin kunnon tutkimuksiin sitten vastauksena kirjoitetaan: "Ei pidä paikkaansa koska minulla niin ja naapurilla näin..."
Silloin ei kauheasti innosta tuollaisten tekstien sekaan omaa näkemystään jättämään.
Viittasin TM talvitestiin, jossa bensahybridin hiukkaspäästöt olivat ranskalaisdieseliin verrattuna kylmänä monisatakertaiset ja lämpimänäkin vielä monikymmenkertaiset.
Hyvä, jos ovat ryhtyneet asentamaan hiukkassuotimia sen jälkeen, koska sen suoraruiskubensamoottori tarvitsee.
Kaikkihan me tiedämme jo ennestään, ettei nokihiukkasen muodostus ole polttoaineesta vaan moottorin työkierrosta aiheutuva ilmiö, joka koskee niin bensa- kuin dieselmoottoria yhtä lailla.
Näinhän se on. Olen työni puolesta käsitellyt varsin paljon aiheeseen liittyvää automerkkiriippumatonta(kin) dataa, ja kyllä sieltä ainakin Toyotan toimintavarmuus nousee positiivisessa mielessä esiin.
Huollot ja korjaukset renkaat mukaan lukien ovat jo ylittäneet autoverottoman ostohinnan, eli seppäämistä on ollut paljon. Takavetovolvoja pidetään kestävyyslegendoina, mutta oman kokemukseni mukaan uudemmat etuvetoiset kestävät kilometrejä vieläkin paremmin. Mutta takavetoisen yksinkertaista tekniikkaa on helppo rempata ja osat ovat halpoja. Myös polttoaineeseen on mennyt suunnilleen auton hinta.
Sähköinen ylivaihde on vain Jaguarin mitoituksella, eli männät ja tiivisteet vaihdettu. Muuten voimalinja on tehtaan paketissa ja matching numbers.
Akkuja on menossa neljäs. Pakoputkisto on yllättäen vasta kolmas. Taka-akselisto on tehtaan jäljiltä, etuakselilla varmaan kaikki nivelet vaihdettu pariin kertaan. Laturi ja jäähdytin vaihdettu kertaalleen. Jarrulevyt vain kerran ja kaikki jarrusylinterit ovat alkuperäiset mutta tiivistesarjalla kerran rempattu.
Jakohihnan vaihtoväli on 80.000 km, mutta viime vuosien harrastekäytössä pienellä ajomäärällä 436.000 km kohdalla koneessa pyörii jo seitsemäs hihna. Kympin kappale ja nopeasti vaihdettu, joten ei mitään väliä vaihtaa niin usein kuin tarpeen.
Isoin pettymys on alustan suuret ruostevauriot täysgalvanoidussa korissa. Ensimmäiset 15 vuotta kolmen vuoden välein ruostesuojakäsitellyn auton etulattiat ja tavaratilan pohjan kaikki saumat on hitsattu uusiksi. Jäljistä päätellen jossain vaiheessa on vedetty massa ruosteen päälle ja lopputulos oli pahempi kuin kokonaan suojaamattomissa autoissa. Kaiken lisäksi inhottava hitsata tuollaista moneen kertaan käsiteltyä, kun vähän väliä jostain päin leimahtaa. Vedin ensin muovitulpat ulos koteloista ja lotrasin letkusta vettä hitsattavaan koteloon päältä päin. Sitten vähän matkaa saumaa ja lisää vettä perään. Tämän kokemuksen jälkeen en ole teettänyt uusintakäsittelyjä mihinkään autoon. Kertakäsittely, myös kotelot sisältä saa riittää.
Käynnissä olevaan keskusteluun liittyen pakokaasujen jälkihapetuksen ja EGR:n vuoksi katsastuksen päästömittaus aiheuttaa aina ihmettelyä vähäpäästöisen raja-arvot (juuri ja juuri) täyttävien päästöarvojen ja suuren happipäästön vuoksi. Puhtaasti mekaaninen EGR venttiili on vaihdettu kertaalleen aletuaan takkuilla seossäätöä häiriten. Tämä mekaanisella KE-Jetronic ruiskulla toimiva kone säädetään vielä vanhanaikaiseen tapaan vetämällä Pulsairin putket irti ja tunkemalla meisseli kahva edellä putken tukoksi ja säätämällä CO noin 1% kohdalle. Sitten jälkihapetus takaisin nippuun ja mittarit putoavat selvästi pienemmille lukemille.
Jokaisesta merkistä löytyy hyviä ja huonoja yksilöitä. Joka muuta väittää valehtelee.
Se on selvä. Sen takia tarpeeksi laaja tilasto tai muu riippumaton tutkimus on ainoa minkä pohjalta kannattaa muodostaa mitään mielipiteitä.
@740 GLE
Vertaat ensinnäkin bensakonetta dieseliin, etkä toiseen bensa-autoon, miksi?
Ja tarkoitatko viime talven testiä?
Minä löysin jutusta tällaiset kommentit bensa-autojen osalta:
(https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/talvitestit/tm-talviauto-2020-uutuusmallit-tositalvessa/)
Tuossa mainitaan, että bensakoneiden (yleinen) ongelma on hiukkaspäästöt. Ja aiemmin hiukkassuodattimia ei välttämättä olisi ollut muidenkaan merkkien bensakoneissa.
Oletko siis vain vähän tarkoitushakuinen?
Sen testin perustella vissiin - jota ei taidettu tehdä? Tai mistä löydät mittaustuloksia?
Mutta mitä pienemmät hiukkaspäästöt, sen parempi, sehän on selvä.