Pureudutaan juurisyihin jos se vaikka kiinnostaisi enemmän kuin itsestäänselvyyksien kanssa saivartelu. Toistoa toiston perään ei johda mihinkään.
Polttoaineen jakelujärjestelmä kuluu salakavalan hitaasti, mutta uudenmallisissa dieselautoissa nopeammin kuin vanhoissa.
Aiemmat mekaaniset pumput ja suuttimet kaipasivat huoltoa useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen. Uudemmat elektronisesti ohjatut järjestelmät saattavat tarvita suuttimien huollon jo 200 000 ajokilometrin jälkeen.
Ero johtuu pyrkimyksestä parempaan polttoainetalouteen ja päästövähennyksiin. Liikkuvien osien välykset ovat pienemmät kuin vanhemmissa puhtaasti mekaanisissa suuttimissa.
Seurauksena polttoaine ei pisaroidu kunnolla ja palaminen on epätäydellistä. Puhutaan tuhannesosamillimetrin välyksistä.
Tuosta aloituksestani puutuu kaksi tärkeää mainintaa, jotka osoittavat Toyotan suurta innovatiivisuutta, verrattuna muihin autonvalmistajiin.
Lehtileikkeet sitaateissa:
Aloituksessa mainitaan Solid state akut, mutta Toyotalla on myös akkupatentteja eniten:
"Meillä on enemmän patentteja kiinteistä akuista kuin yhdelläkään muulla yrityksellä", sanoo Kuzumaki.
Maailma tunnustaa Toyotan luoneen ensimmäisen katumaasturin:
”Toyotan RAV4:ää voidaan sanoa maailman ensimmäiseksi katumaasturimalliksi. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä.”
@Katukivi kirjoitti:
Tuosta aloituksestani puutuu kaksi tärkeää mainintaa, jotka osoittavat Toyotan suurta innovatiivisuutta, verrattuna muihin autonvalmistajiin.
Lehtileikkeet sitaateissa:
Aloituksessa mainitaan Solid state akut, mutta Toyotalla on myös akkupatentteja eniten:
"Meillä on enemmän patentteja kiinteistä akuista kuin yhdelläkään muulla yrityksellä", sanoo Kuzumaki.
Maailma tunnustaa Toyotan luoneen ensimmäisen katumaasturin:
”Toyotan RAV4:ää voidaan sanoa maailman ensimmäiseksi katumaasturimalliksi. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä.”
Katsotaan, kuinka innovatiivinen Toyota on ollut kiinteän olomuodon akkujen kanssa sitten, jos joskus tuovat sellaisia markkinoille.
Kaikenlaisia autoja katumaasturiluokan aloittajaksi näkee väitettävän, mutta RAV4 tuli mulle esiin nyt ensimmäisen kerran. Kaikkeahan toki voi väittää, mutta miksi tuo kunnia kuuluisi RAV4:lle eikä esim. Lada Nivalle, Jeep Cherokeelle tai vaikka Rangelle?
@Katukivi kirjoitti:
Tuosta aloituksestani puutuu kaksi tärkeää mainintaa, jotka osoittavat Toyotan suurta innovatiivisuutta, verrattuna muihin autonvalmistajiin.
Lehtileikkeet sitaateissa:
Aloituksessa mainitaan Solid state akut, mutta Toyotalla on myös akkupatentteja eniten:
"Meillä on enemmän patentteja kiinteistä akuista kuin yhdelläkään muulla yrityksellä", sanoo Kuzumaki.
Maailma tunnustaa Toyotan luoneen ensimmäisen katumaasturin:
”Toyotan RAV4:ää voidaan sanoa maailman ensimmäiseksi katumaasturimalliksi. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä.”
Katsotaan, kuinka innovatiivinen Toyota on ollut kiinteän olomuodon akkujen kanssa sitten, jos joskus tuovat sellaisia markkinoille.
Kaikenlaisia autoja katumaasturiluokan aloittajaksi näkee väitettävän, mutta RAV4 tuli mulle esiin nyt ensimmäisen kerran. Kaikkeahan toki voi väittää, mutta miksi tuo kunnia kuuluisi RAV4:lle eikä esim. Lada Nivalle, Jeep Cherokeelle tai vaikka Rangelle?
Eikös nuo ole aitoja maastureita. Mutta silti RAV4 on kyllä useamman vuoden jäljessä, mitä tule SUV-luokan syntyyn, Ford Explorer, Chevy Blazer/Tahoe ja luokkaan luetaan järeä Surburban, jota muuten tehtiin jo 60-luvulla, vaikka ei kai sitä kukaan silloin vielä SUViksi osannut kutsua Toyotalla oli SUV luokkaan 4runner jo 10 vuotta ennen RAV4, joten RAV4 ei kyllä ole mikään katumaasturiluokan ensimmäinen edustaja. Eikä edes ko. koko luokassa. Esim Golf Country esiteltiin 90 -luvun alussa.
@_Quu kirjoitti:
Vuotuinen ajoneuvovero pitäisi olla myös jyrkästi nouseva ajoneuvon painon mukaan, nykyinen suuntaus on kohtalokas tieverkolle.
Paljonko esimerkiksi 300kg lisäys ajoneuvon omapainoon vaikuttaa tien kulumiseen?
Henkilöautot nyt ei kuluta asfalttia juuri yhtään, elleivät ne sitten iske siihen siihen kymmeniä tuhansia kertoja minuutissa teräspiikeillä. Yhdessä rekka-autossa voi olla painoa 50 henkilöauton verran.
No tässä juuri aiemmin haluttiin painoon perustuvaa veroja koska painon lisäys on kuulemma kohtalokasta tieverkolle. Kysyin, kun ajattelin että ehdottajalla olisi ollut ihan jotain tietoakin ehdotuksensa pohjalle.
@Katukivi kirjoitti:
Tuosta aloituksestani puutuu kaksi tärkeää mainintaa, jotka osoittavat Toyotan suurta innovatiivisuutta, verrattuna muihin autonvalmistajiin.
Lehtileikkeet sitaateissa:
Aloituksessa mainitaan Solid state akut, mutta Toyotalla on myös akkupatentteja eniten:
"Meillä on enemmän patentteja kiinteistä akuista kuin yhdelläkään muulla yrityksellä", sanoo Kuzumaki.
Maailma tunnustaa Toyotan luoneen ensimmäisen katumaasturin:
”Toyotan RAV4:ää voidaan sanoa maailman ensimmäiseksi katumaasturimalliksi. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä.”
Katsotaan, kuinka innovatiivinen Toyota on ollut kiinteän olomuodon akkujen kanssa sitten, jos joskus tuovat sellaisia markkinoille.
Kaikenlaisia autoja katumaasturiluokan aloittajaksi näkee väitettävän, mutta RAV4 tuli mulle esiin nyt ensimmäisen kerran. Kaikkeahan toki voi väittää, mutta miksi tuo kunnia kuuluisi RAV4:lle eikä esim. Lada Nivalle, Jeep Cherokeelle tai vaikka Rangelle?
Eikös nuo ole aitoja maastureita. Mutta silti RAV4 on kyllä useamman vuoden jäljessä, mitä tule SUV-luokan syntyyn, Ford Explorer, Chevy Blazer/Tahoe ja luokkaan luetaan järeä Surburban, jota muuten tehtiin jo 60-luvulla, vaikka ei kai sitä kukaan silloin vielä SUViksi osannut kutsua Toyotalla oli SUV luokkaan 4runner jo 10 vuotta ennen RAV4, joten RAV4 ei kyllä ole mikään katumaasturiluokan ensimmäinen edustaja. Eikä edes ko. koko luokassa. Esim Golf Country esiteltiin 90 -luvun alussa.
Kaikki riippuu paljon määrittelystä, mutta varsinkin tuosta XJ Cherokeesta alkaa olemaan aidon maasturin olemus olemaan jo aika laimea ja kaksivetoisena mallina maastokäyttö on jo oikeastaan kokonaan pois laskuista.
No onneksi Katukivi ei kirjoita pelkkiä vihjailevia, tyhjiä, vailla mitään sisältöä olevia tarkoitushakuisia heittoja, vaan koska on sanojensa mittainen mies, niin varmasti perustelee aukottamasti sen, millä perusteella RAV4 on ensimmäinen katumaasturi ja miten maailma tämän tunnustaa.
Olen kyllä kuullut väitettävän että RAV4 olisi ollut ensimmäinen SUV,mutta en tarkempia perusteita sille. Broncoa käsittääkseni markkinointiin Sports Utility Vehiclenä jo vuonna 1966, ja se luotiin kilpailemaan International Harvesterin valmistaman vastaavan mallin kanssa.
Jollain tiukalla (ja keinotekoisella) rajauksella RAV4n varmasti pystyy luokittelemaan "ensimmäiseksi".
Oikeasti kyseessä on evoluutio, jolloin on pitkälti määritelmä- ja mielipidekysymys mikä oli ensimmäinen. Alkaen katukäyttöön sovitelluista Lantikoista ja Jeepeistä.
Koko termin määritelmäkin on hämärä, kuten aina kun jotain luodaan markkinointiosastolla. Se mikä meillä on SUV, voi toisaalla olla Crossover. Sama pätee kokoluokkiin, meidän iso(hko) tai keskikokoinen on Atlantin toisella puolella kompakti.
Jos SUV määritetään korotetuksi henkilöautoksi jolla välttämättä ei ole maasturin ominaisuuksia, niin tällöin kai Rav4 voi olla ensimmäisiä luokassaan.
Sinänsä en ymmärrä sitä että joku hakee lisää arvostusta automerkille, esittäen kaiken maailman salaliittoteorioita puuttuvasta arvostuksesta, kuten Katukivi tekee.
Eikö sen pitäisi riittää että kolme myydyintä uutta autoa Suomessa on Toyotia, sehän kertoo luottamuksesta.
@▫️ kirjoitti:
Jos SUV määritetään korotetuksi henkilöautoksi jolla välttämättä ei ole maasturin ominaisuuksia, niin tällöin kai Rav4 voi olla ensimmäisiä luokassaan.
Ymmärrän pointin, mutta rajanveto on tässäkin häilyvää. Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni ykkös-Broncossa oli itsekantava kori, ei erillistä (tikapuu)runkoa. Jonkinlaista maastokelpoisuutta oli myös RAV4lla.
Mutta kyllä, jos haetaan nelivetoista kompaktia kototetulla maavaralla olevaa henkilöautomaista ajoneuvoa, niin RAV4 oli varmasti niitä ensimmäisiä tai ehkä ensimmäinen. Taatusti oli tuomassa autoluokkaa massojen suosioon, CR-V:n seuratessa pian perässä.
Aivan. Minusta se on aika suuri häpeä ympäristöarvoihin assosioidulle valmistajalle, kun uusi bensakone savuttaa mittausten mukaan enemmän kuin diesel
Aivan. Ja noin niitä mielikuvia yritetään luoda. Jätit sopivasti taas mainitsematta, että mitenkäs ne muiden autojen bensakoneet vs. diesel jne.
En tietenkään jättänyt, vaan linkitin lähteenä olleen TM talvitestin ja siteerasin vielä perustelunkin sille miksi sen linkitin. Toistan tämän vielä, kun et näköjään sitä vielä huomannut:
"Uuden PN-raja-arvon myötä useiden bensiinimoottorienkin yhteydessä käytetään hiukkassuodatinta. Vain Daciassa ja Lexuksessa ei suodatinta ole."
Edelleen täytyy toistaa: olen nähnyt uusien(kin) dieselautojen savuja ja paino sanalla näkeminen.
Mittaa toki savutusta näköhavainnoilla, jos se on sinusta hyvä mittaustapa. Minä luotan enemmän tähän tehtävään kalibroituun mittalaitteistoon ja muiden valmistajien hyvään tapaan asentaa suoraruiskubensamoottorisiin autoihinsa hiukkassuodatin.
Miksi Toyota asensi RAV4:n suodattimen, joka on sinun näköhavaintosi mukaan turha? Eikö Toyotalla tiedetä, että suoraruiskutuksen nokihiukkaset katoavat pakokaasuja katselemalla?
Siksi en osaa hahmottaa jotakin bensakoneen vielä dieseliäkin pahempaa savutusta ja mitä se merkitsisi uusissa, ehjissä autoissa. Oletko sinä nähnyt vastaavaa tupruttelua bensakoneautoissa? Ihan merkkiriippumattomasti.
Minulla on vaikeuksia hahmottaa, miksi yrität arvioida silmämääräisesti sellaista asiaa, jota ei ilman mittalaitteita pysty määrittämään riittävällä tarkkuudella?
Merkkiriippumattomasti en voi vastata, koska oma ihmetyksen aiheeni näkyvässä savutuksessa ei ole bensa- eikä dieselriippuvainen, vaan nimenomaan valmistajariippuvainen. Enkä pidä selkeimmin kiihdytyksessä savuttavina japanilaisia bensamoottoreita, vaan (kiellettiin sanomasta).
Wikipedian mukaan RAV4 ei ole edes lähellä olla ensimmäinen CUV tai SUV.
Introduced in 1979, the AMC Eagle is retroactively considered to be the first dedicated crossover automobile that made its debut prior to the terms "SUV" or "crossover" being coined. The mass-market Eagle model line was based on a unibody passenger car platform, with fully automatic four-wheel drive and a raised ride height.
Some cite the front-wheel drive 1977 Matra Rancho as a slightly earlier forerunner to the modern crossover.
The 1984 Jeep Cherokee (XJ) is considered to be the first SUV in the modern style. Some SUVs produced today use unibody construction; however, in the past, more SUVs used body-on-frame construction.
Wikipedia antaa kuitenkin kunniaa luokan rajojen cenyttämisestä RAV4, joka jo sinällään sisältää selvän viestin siitä, ettei voida puhua luokan luoneesta autosta:
The 1994 Toyota RAV4 is credited as the model that expanded the concept and the crossover market segment.[28] Essentially a shrunken SUV, the RAV4 was based on the platform used by the Toyota Corolla.
Minulla on vaikeuksia hahmottaa, miksi yrität arvioida silmämääräisesti sellaista asiaa, jota ei ilman mittalaitteita pysty määrittämään riittävällä tarkkuudella?
Koska sinä kirjoitit näin:
Jos et ole ikinä kuullut dieselin savusta etkä osaa hahmottaa mitä bensakoneen vielä dieseliäkin pahempi savutus merkitsee, niin eipä mulla sitten muuta.
Nyt sitten kirjoitatkin päästöistä joita ei ilman mittalaitteita pysty määrittämään riittävällä tarkkuudella. Tuo ensimmäinen vertauksesi oli siis ontuva.
Wikipedian mukaan RAV4 ei ole edes lähellä olla ensimmäinen CUV tai SUV. Wikipedia antaa kuitenkin kunniaa luokan rajojen cenyttämisestä RAV4, joka jo sinällään sisältää selvän viestin siitä, ettei voida puhua luokan luoneesta autosta
Suomenkielinen wiki kertoi, että RAV4 aloitti SUV:ien trendin. Se on kyllä eri asia kuin olla ensimmäinen SUV ikinä. Hyvänä kakkosena trendissä mukana varmaan jo mainittu Honda C-RV. Tai ykkösenäkin välillä myynnissä ainakin?
Tässä vielä näkökulmia:
"The Toyota RAV4 was one of the earliest car-based crossover SUVs on the market"
Jokin merkitys on crossover-sanalla siinä eka ikinä -ajattelussa myös?
"The Toyota RAV4 was the first crossover SUV ever to hit the market". Miten tuon nyt sitten kukin tulkitsee.
Ihan sama mikä merkki oli ensimmäinen katumaasturi, Toyota RAV4 on ensimmäinen alansa edustaja kolmantena Suomen myyntiluvuissa Elokuussa. Vai onko teillä parempaa tietoa.
Tyrkytän vielä sitä Broncoa tähän, koska Ford on ilmeisesti markkinoinut sitä Sports Utilitynä jo vuonna -66
The idea behind the Bronco began with Ford product manager Donald N. Frey in the early 1960s (who also conceived the Ford Mustang) and engineered by Ford engineer Paul G. Axelrad, with Lee Iacocca approving the final model for production in February 1964, after the first clay models were built in mid-1963. Developed as an off-road vehicle (ORV), the Bronco was intended as a competitor for the Jeep CJ-5 and International Harvester Scout. Today a compact SUV in terms of size, Ford marketing shows a very early example of promoting a civilian off-roader as a "Sports Utility" (the two-door pickup version).[8][9]
Toyotan ansioluettelo, Curriculum Vitae eli CV on niin mahtava ja muiden autonvalmistajien yläpuolella aloituksessa mainitsemillani perusteilla ja muiden myöhemmissä teksteissä esittämin perusteluin, että yksityiskohdista on turha kiistellä.
Se, että netistä eri puolilla maailmaa eri kielillä löytyy teksti "RAV4 pidetään yleensä katumaasturitrendin aloittajana." on jo suuri saavutus. Siksi tuolla ylempänäkin laittamani tämä teksti on poimittu suomalaisesta lehdestä ja laitettu sitaatteihin:
"”Toyotan RAV4:ää voidaan sanoa maailman ensimmäiseksi katumaasturimalliksi. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä.”
..ja tämä
"Koko katumaasturibuumin aloittaja on taas huipulla"
Miksi noita aloituksessa ja tässä mainittuja Toyotan saavuksia pitäisiä vähätellä muun muassa täysin tyhjillä ja perustelemattomilla hiukkasjuttujen ilmaanheitoilla? Toyota on tehnyt työtä monta vuosikymmentä päästöjen pienentämiseksi kuten hybridien ja vetyauton kehityskaari kertoo. Lisäosoituksena päästöjen vähentämisestä Toyotalla on lehtitietojen mukaan kaikkein energiatehokkaimmat bensiinimoottorit (Dynamic Force Engine -sarja). Mitä muut ovat tehneet?
Pienemmällä kulutuksella kulkevia dieseleitä, koko elinkaareltaan ympäristöystävällisempiä, pienen dieselmoottorin valmistus kuluttaa satavarmasi vähemmän luonnonvaroja kuin Toyota hybridin viritelmä akkuineen.
Suzuki Swacen ennakkomyynti käynnistyy syyskuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen marraskuussa 2020.
Että silleen, takuulla voisi houkutella Toyota asiakkaita puolelleen.
@Katukivi kirjoitti:
Nuori, nuorekas, moderni ja ympäristöarvoja kunnioittava autonvalmistaja Toyota on johtanut automaailman teknistä kehitystä yli kaksi vuosikymmentä, vaikka sen ensimmäiset autot 1930-luvulla olivatkin kopioita muista. Se on tuonut markkinoille ensimmäisenä hybridin, ladattavan hybridin Euroopan markkinoille, toimivan vetyauton, nykyaikaisen sähköauton RAV4 EV:n jo vuonna 1997. TuolloinTeslaa ei ollut olemassakaan. Nyt se on tuomassa markkinoille ensimmäisenä energiatiheydeltään suuret kiinteän olomuodon (solid state) akut tuleviin sähköautoihinsa.
Toyota kertoi ensimmäisenä autonvalmistajana julkisuudessa, eli alkuvuodesta 2007, kehittävänsä ladattavaa hybridiä, mutta koeajoi sitä kuusi vuotta eri puolilla maailmaa varmistaakseen tapansa mukaan täydellisesti sen laadun ja toi sen Euroopan markkinoille vasta keväällä 2012.
Toyotalla on 24.000 patenttia, jotka liittyvät sähköistettyihin autoihin, etenkin hybrideihin. Sillä on 5680 vetytekniikkaan liittyvää ja 1400 autonomiseen ajamiseen liittyvää patenttia. Autonomiseen ajamiseen liittyviä patentteja sillä on näin ollen kaksi kertaa enemmän kuin seuraavana olevalla autonvalmistajalla.
Toki jotain kehitelmiä noista edellä mainituista autoista on ollut muillakin, mutta ne eivät ole olleet varteenotettavia ja ne eivät ole menestyneet markkinoilla. Niistä on turha tähän perään kirjoitella. Ne eivät kuitenkaan himmennä edellä olevaa totuutta, jonka Toyotan valtavat patenttien määrät vahvistavat.
Edellä olevaa taustaa vasten Toyotasta pitää puhua nuorekkaana, modernina, innovatiivisena ja ympäristöarvoja kunnioittavana autonvalmistajana, eikä yrittää lyödä tarkoitushakuisesti siihen vääriä leimoja.
En ole Toyotasta yhtä innostunut kuin aloittaja. Vaimon Yaris on kyllä yli 150000 km ajettunakin erittäin luotettava ja toimintavarma auto, mutta ei kovin nuorekas tai innostava.
Hybriditeknikkan kehityssuuntaa valitessaan Toyota on oivaltanut sen, että suurimmassa osassa maailmaa on pistokeybridien - sähköautoista puhumattakaan - latailu sähköverkon puuttumisen, epävarmuuden tai riittämättömyyden vuoksi utopiaa.
Näillä kasvavilla automarkkina-alueilla on itselataava hybriditekniikka toimiva ratkaisu päästöjen kasvun rajoittamiseen.
@Kaitsu952 kirjoitti:
Hybriditeknikkan kehityssuuntaa valitessaan Toyota on oivaltanut sen, että suurimmassa osassa maailmaa on pistokeybridien - sähköautoista puhumattakaan - latailu sähköverkon puuttumisen, epävarmuuden tai riittämättömyyden vuoksi utopiaa.
Näillä kasvavilla automarkkina-alueilla on itselataava hybriditekniikka toimiva ratkaisu päästöjen kasvun rajoittamiseen.
Suurimmat markkina-alueet lienevät USA, Kiina ja Eurooppa. Näissä kaikissa sähköä on ihan hyvin saatavilla ja erilaiset letkuautot ovatkin myyneet suht hyvin ja trendi on voimakkaasti kasvava. Ehkäpä juuri tästä syystä Toyotakin on tuonut markkinoille jo ensimmäisiä ladattavia mallejaan.
Mielenkiintoista nähdä, missä määrin Toyota pystyy siirtämään kiistatta erittäin kattavan kokemuksensa hybrideistä letkuautoihin ja millaisia ässiä heiltä löytyy hihasta - esim tuo aiemmin mainittu solid state. Ainakin itse uskon vahvasti, että Toyotan lihaksilla ja kokemuksella pysytään tässäkin kisassa vallan mainiosti mukana. Toki se täytyy myöntää, etten ole tietoinen siitä, millaisia kumppanuuksia ja muita kyvykkyyksiä Toyotalla on tuottaa merkittäviä määriä suuriakkuisia autoja.
Vaimon Yaris on kyllä yli 150000 km ajettunakin erittäin luotettava ja toimintavarma auto, mutta ei kovin nuorekas tai innostava
Makuasioita, mutta mikäs pieni auto (eli samassa kokoluokassa oleva) olisi sitten "nuorekas" ja "innostava"? Noin mielenkiinnosta, koska tuollaiset on juuri sitä mielikuva-asiaa.
Monennenko sukupolven Yaris perheessä ylipäätään olikaan? Entäs tämä ihan uusin, vai riittääkö, että mainitaan "Yaris" niin kaikki on samassa laarissa?
Tapahtui sillä aikaa kun Toyota kehitti vanhaa hybriditekniikkaansa niin samaa naikaan
....ja unohtuiko Volkkarilta tosi vanhan tekniikan bensapelien kehittäminen siinä samalla?
Saksalaiset dieselkoneet on ollut kokonaistaloudellisempia kuin Toyotan hybridiviritykset
.....ja käytettiinhän siinä matkan varrella vähän vippaskonstejakin, vielä vanhemman tekniikan uudistamisessa.
Mutta et osaa vastata vieläkään vertailuun bensapelien kesken? Jatkat siis edelleen omenoiden ja appelsiinien vertailua. Noin luodaan (ja/tai ylläpidetään) myös mielikuvia, mutta todistit ettet näe asiayhteyttä.
Pureudutaan juurisyihin jos se vaikka kiinnostaisi enemmän kuin itsestäänselvyyksien kanssa saivartelu. Toistoa toiston perään ei johda mihinkään.
Polttoaineen jakelujärjestelmä kuluu salakavalan hitaasti, mutta uudenmallisissa dieselautoissa nopeammin kuin vanhoissa.
Aiemmat mekaaniset pumput ja suuttimet kaipasivat huoltoa useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen. Uudemmat elektronisesti ohjatut järjestelmät saattavat tarvita suuttimien huollon jo 200 000 ajokilometrin jälkeen.
Ero johtuu pyrkimyksestä parempaan polttoainetalouteen ja päästövähennyksiin. Liikkuvien osien välykset ovat pienemmät kuin vanhemmissa puhtaasti mekaanisissa suuttimissa.
Seurauksena polttoaine ei pisaroidu kunnolla ja palaminen on epätäydellistä. Puhutaan tuhannesosamillimetrin välyksistä.
Tuosta aloituksestani puutuu kaksi tärkeää mainintaa, jotka osoittavat Toyotan suurta innovatiivisuutta, verrattuna muihin autonvalmistajiin.
Lehtileikkeet sitaateissa:
Aloituksessa mainitaan Solid state akut, mutta Toyotalla on myös akkupatentteja eniten:
"Meillä on enemmän patentteja kiinteistä akuista kuin yhdelläkään muulla yrityksellä", sanoo Kuzumaki.
Maailma tunnustaa Toyotan luoneen ensimmäisen katumaasturin:
”Toyotan RAV4:ää voidaan sanoa maailman ensimmäiseksi katumaasturimalliksi. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä.”
Katsotaan, kuinka innovatiivinen Toyota on ollut kiinteän olomuodon akkujen kanssa sitten, jos joskus tuovat sellaisia markkinoille.
Kaikenlaisia autoja katumaasturiluokan aloittajaksi näkee väitettävän, mutta RAV4 tuli mulle esiin nyt ensimmäisen kerran. Kaikkeahan toki voi väittää, mutta miksi tuo kunnia kuuluisi RAV4:lle eikä esim. Lada Nivalle, Jeep Cherokeelle tai vaikka Rangelle?
Eikös nuo ole aitoja maastureita. Mutta silti RAV4 on kyllä useamman vuoden jäljessä, mitä tule SUV-luokan syntyyn, Ford Explorer, Chevy Blazer/Tahoe ja luokkaan luetaan järeä Surburban, jota muuten tehtiin jo 60-luvulla, vaikka ei kai sitä kukaan silloin vielä SUViksi osannut kutsua Toyotalla oli SUV luokkaan 4runner jo 10 vuotta ennen RAV4, joten RAV4 ei kyllä ole mikään katumaasturiluokan ensimmäinen edustaja. Eikä edes ko. koko luokassa. Esim Golf Country esiteltiin 90 -luvun alussa.
No tässä juuri aiemmin haluttiin painoon perustuvaa veroja koska painon lisäys on kuulemma kohtalokasta tieverkolle. Kysyin, kun ajattelin että ehdottajalla olisi ollut ihan jotain tietoakin ehdotuksensa pohjalle.
Kaikki riippuu paljon määrittelystä, mutta varsinkin tuosta XJ Cherokeesta alkaa olemaan aidon maasturin olemus olemaan jo aika laimea ja kaksivetoisena mallina maastokäyttö on jo oikeastaan kokonaan pois laskuista.
No onneksi Katukivi ei kirjoita pelkkiä vihjailevia, tyhjiä, vailla mitään sisältöä olevia tarkoitushakuisia heittoja, vaan koska on sanojensa mittainen mies, niin varmasti perustelee aukottamasti sen, millä perusteella RAV4 on ensimmäinen katumaasturi ja miten maailma tämän tunnustaa.
Olen kyllä kuullut väitettävän että RAV4 olisi ollut ensimmäinen SUV,mutta en tarkempia perusteita sille. Broncoa käsittääkseni markkinointiin Sports Utility Vehiclenä jo vuonna 1966, ja se luotiin kilpailemaan International Harvesterin valmistaman vastaavan mallin kanssa.
Jollain tiukalla (ja keinotekoisella) rajauksella RAV4n varmasti pystyy luokittelemaan "ensimmäiseksi".
Oikeasti kyseessä on evoluutio, jolloin on pitkälti määritelmä- ja mielipidekysymys mikä oli ensimmäinen. Alkaen katukäyttöön sovitelluista Lantikoista ja Jeepeistä.
Koko termin määritelmäkin on hämärä, kuten aina kun jotain luodaan markkinointiosastolla. Se mikä meillä on SUV, voi toisaalla olla Crossover. Sama pätee kokoluokkiin, meidän iso(hko) tai keskikokoinen on Atlantin toisella puolella kompakti.
Jos SUV määritetään korotetuksi henkilöautoksi jolla välttämättä ei ole maasturin ominaisuuksia, niin tällöin kai Rav4 voi olla ensimmäisiä luokassaan.
Sinänsä en ymmärrä sitä että joku hakee lisää arvostusta automerkille, esittäen kaiken maailman salaliittoteorioita puuttuvasta arvostuksesta, kuten Katukivi tekee.
Eikö sen pitäisi riittää että kolme myydyintä uutta autoa Suomessa on Toyotia, sehän kertoo luottamuksesta.
Ymmärrän pointin, mutta rajanveto on tässäkin häilyvää. Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni ykkös-Broncossa oli itsekantava kori, ei erillistä (tikapuu)runkoa. Jonkinlaista maastokelpoisuutta oli myös RAV4lla.
Mutta kyllä, jos haetaan nelivetoista kompaktia kototetulla maavaralla olevaa henkilöautomaista ajoneuvoa, niin RAV4 oli varmasti niitä ensimmäisiä tai ehkä ensimmäinen. Taatusti oli tuomassa autoluokkaa massojen suosioon, CR-V:n seuratessa pian perässä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Katumaasturi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4
En tietenkään jättänyt, vaan linkitin lähteenä olleen TM talvitestin ja siteerasin vielä perustelunkin sille miksi sen linkitin. Toistan tämän vielä, kun et näköjään sitä vielä huomannut:
"Uuden PN-raja-arvon myötä useiden bensiinimoottorienkin yhteydessä käytetään hiukkassuodatinta. Vain Daciassa ja Lexuksessa ei suodatinta ole."
Mittaa toki savutusta näköhavainnoilla, jos se on sinusta hyvä mittaustapa. Minä luotan enemmän tähän tehtävään kalibroituun mittalaitteistoon ja muiden valmistajien hyvään tapaan asentaa suoraruiskubensamoottorisiin autoihinsa hiukkassuodatin.
Miksi Toyota asensi RAV4:n suodattimen, joka on sinun näköhavaintosi mukaan turha? Eikö Toyotalla tiedetä, että suoraruiskutuksen nokihiukkaset katoavat pakokaasuja katselemalla?
Minulla on vaikeuksia hahmottaa, miksi yrität arvioida silmämääräisesti sellaista asiaa, jota ei ilman mittalaitteita pysty määrittämään riittävällä tarkkuudella?
Merkkiriippumattomasti en voi vastata, koska oma ihmetyksen aiheeni näkyvässä savutuksessa ei ole bensa- eikä dieselriippuvainen, vaan nimenomaan valmistajariippuvainen. Enkä pidä selkeimmin kiihdytyksessä savuttavina japanilaisia bensamoottoreita, vaan (kiellettiin sanomasta).
yksi points Kumppanille, ajatteli myös ohjeistaan noita avuttomia samoille tietolähteneille
Wikipedian mukaan RAV4 ei ole edes lähellä olla ensimmäinen CUV tai SUV.
Introduced in 1979, the AMC Eagle is retroactively considered to be the first dedicated crossover automobile that made its debut prior to the terms "SUV" or "crossover" being coined. The mass-market Eagle model line was based on a unibody passenger car platform, with fully automatic four-wheel drive and a raised ride height.
Some cite the front-wheel drive 1977 Matra Rancho as a slightly earlier forerunner to the modern crossover.
The 1984 Jeep Cherokee (XJ) is considered to be the first SUV in the modern style. Some SUVs produced today use unibody construction; however, in the past, more SUVs used body-on-frame construction.
Wikipedia antaa kuitenkin kunniaa luokan rajojen cenyttämisestä RAV4, joka jo sinällään sisältää selvän viestin siitä, ettei voida puhua luokan luoneesta autosta:
The 1994 Toyota RAV4 is credited as the model that expanded the concept and the crossover market segment.[28] Essentially a shrunken SUV, the RAV4 was based on the platform used by the Toyota Corolla.
@740 GLE kirjoitti:
Koska sinä kirjoitit näin:
Nyt sitten kirjoitatkin päästöistä joita ei ilman mittalaitteita pysty määrittämään riittävällä tarkkuudella. Tuo ensimmäinen vertauksesi oli siis ontuva.
@NHB kirjoitti:
Suomenkielinen wiki kertoi, että RAV4 aloitti SUV:ien trendin. Se on kyllä eri asia kuin olla ensimmäinen SUV ikinä. Hyvänä kakkosena trendissä mukana varmaan jo mainittu Honda C-RV. Tai ykkösenäkin välillä myynnissä ainakin?
Tässä vielä näkökulmia:
"The Toyota RAV4 was one of the earliest car-based crossover SUVs on the market"
(https://www.cars.com/research/toyota-rav4/)
Jokin merkitys on crossover-sanalla siinä eka ikinä -ajattelussa myös?
"The Toyota RAV4 was the first crossover SUV ever to hit the market". Miten tuon nyt sitten kukin tulkitsee.
(https://www.toyotaofnorthmiami.com/toyota-rav4-history)
Ihan sama mikä merkki oli ensimmäinen katumaasturi, Toyota RAV4 on ensimmäinen alansa edustaja kolmantena Suomen myyntiluvuissa Elokuussa. Vai onko teillä parempaa tietoa.
Tyrkytän vielä sitä Broncoa tähän, koska Ford on ilmeisesti markkinoinut sitä Sports Utilitynä jo vuonna -66
The idea behind the Bronco began with Ford product manager Donald N. Frey in the early 1960s (who also conceived the Ford Mustang) and engineered by Ford engineer Paul G. Axelrad, with Lee Iacocca approving the final model for production in February 1964, after the first clay models were built in mid-1963. Developed as an off-road vehicle (ORV), the Bronco was intended as a competitor for the Jeep CJ-5 and International Harvester Scout. Today a compact SUV in terms of size, Ford marketing shows a very early example of promoting a civilian off-roader as a "Sports Utility" (the two-door pickup version).[8][9]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Bronco
Toyotan ansioluettelo, Curriculum Vitae eli CV on niin mahtava ja muiden autonvalmistajien yläpuolella aloituksessa mainitsemillani perusteilla ja muiden myöhemmissä teksteissä esittämin perusteluin, että yksityiskohdista on turha kiistellä.
Se, että netistä eri puolilla maailmaa eri kielillä löytyy teksti "RAV4 pidetään yleensä katumaasturitrendin aloittajana." on jo suuri saavutus. Siksi tuolla ylempänäkin laittamani tämä teksti on poimittu suomalaisesta lehdestä ja laitettu sitaatteihin:
"”Toyotan RAV4:ää voidaan sanoa maailman ensimmäiseksi katumaasturimalliksi. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä.”
..ja tämä
"Koko katumaasturibuumin aloittaja on taas huipulla"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/koko-katumaasturibuumin-aloittaja-on-taas-huipulla/6db6f979-b1f9-460e-a895-b94b5a2f266b
Miksi noita aloituksessa ja tässä mainittuja Toyotan saavuksia pitäisiä vähätellä muun muassa täysin tyhjillä ja perustelemattomilla hiukkasjuttujen ilmaanheitoilla? Toyota on tehnyt työtä monta vuosikymmentä päästöjen pienentämiseksi kuten hybridien ja vetyauton kehityskaari kertoo. Lisäosoituksena päästöjen vähentämisestä Toyotalla on lehtitietojen mukaan kaikkein energiatehokkaimmat bensiinimoottorit (Dynamic Force Engine -sarja). Mitä muut ovat tehneet?
Pienemmällä kulutuksella kulkevia dieseleitä, koko elinkaareltaan ympäristöystävällisempiä, pienen dieselmoottorin valmistus kuluttaa satavarmasi vähemmän luonnonvaroja kuin Toyota hybridin viritelmä akkuineen.
Volkswagen Golf 2,0 TDI SCR 85 kW Kulutus, yhdistetty (l/100km) 3,7 - 4,4
27 648,86 € Polttoainekustannukset (18000km) 892 - 1 061 EUR/vuosi
Toyota Corolla Hatchback 2,0 Hybrid Yhdistetty 4,6 / 5,6
30 692,44 € Polttoainekustannukset (18000km) 1 225 - 1 492 EUR/vuosi
Heitäpäs tuohon perään Golfin bensaversion vastaavat? Etkös sinä vertaa appelsiineja omenoihin?
Hei Kumppani, se oli vastaus tuhon, muut on tehneet taloudellisempia autoja.
Suzuki Swacen ennakkomyynti käynnistyy syyskuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen marraskuussa 2020.
Että silleen, takuulla voisi houkutella Toyota asiakkaita puolelleen.
En ole Toyotasta yhtä innostunut kuin aloittaja. Vaimon Yaris on kyllä yli 150000 km ajettunakin erittäin luotettava ja toimintavarma auto, mutta ei kovin nuorekas tai innostava.
Hybriditeknikkan kehityssuuntaa valitessaan Toyota on oivaltanut sen, että suurimmassa osassa maailmaa on pistokeybridien - sähköautoista puhumattakaan - latailu sähköverkon puuttumisen, epävarmuuden tai riittämättömyyden vuoksi utopiaa.
Näillä kasvavilla automarkkina-alueilla on itselataava hybriditekniikka toimiva ratkaisu päästöjen kasvun rajoittamiseen.
Suurimmat markkina-alueet lienevät USA, Kiina ja Eurooppa. Näissä kaikissa sähköä on ihan hyvin saatavilla ja erilaiset letkuautot ovatkin myyneet suht hyvin ja trendi on voimakkaasti kasvava. Ehkäpä juuri tästä syystä Toyotakin on tuonut markkinoille jo ensimmäisiä ladattavia mallejaan.
Mielenkiintoista nähdä, missä määrin Toyota pystyy siirtämään kiistatta erittäin kattavan kokemuksensa hybrideistä letkuautoihin ja millaisia ässiä heiltä löytyy hihasta - esim tuo aiemmin mainittu solid state. Ainakin itse uskon vahvasti, että Toyotan lihaksilla ja kokemuksella pysytään tässäkin kisassa vallan mainiosti mukana. Toki se täytyy myöntää, etten ole tietoinen siitä, millaisia kumppanuuksia ja muita kyvykkyyksiä Toyotalla on tuottaa merkittäviä määriä suuriakkuisia autoja.
@_Quu kirjoitti:
Quu hei, tuolla tavalla appelsiineja ja omenoita vertaillessa luodaan (ja/tai ylläpidetään) myös mielikuvia, mutta ehkä sinä et näe sitä....
@Kaitsu952 kirjoitti:
Makuasioita, mutta mikäs pieni auto (eli samassa kokoluokassa oleva) olisi sitten "nuorekas" ja "innostava"? Noin mielenkiinnosta, koska tuollaiset on juuri sitä mielikuva-asiaa.
Monennenko sukupolven Yaris perheessä ylipäätään olikaan? Entäs tämä ihan uusin, vai riittääkö, että mainitaan "Yaris" niin kaikki on samassa laarissa?
Tapahtui sillä aikaa kun Toyota kehitti vanhaa hybriditekniikkaansa
Niin samaa naikaan
Saksalaiset dieselkoneet on ollut kokonaistaloudellisempia kuin Toyotan hybridiviritykset.
Ja on edelleen.
@_Quu kirjoitti:
....ja unohtuiko Volkkarilta tosi vanhan tekniikan bensapelien kehittäminen siinä samalla?
.....ja käytettiinhän siinä matkan varrella vähän vippaskonstejakin, vielä vanhemman tekniikan uudistamisessa.
Mutta et osaa vastata vieläkään vertailuun bensapelien kesken? Jatkat siis edelleen omenoiden ja appelsiinien vertailua. Noin luodaan (ja/tai ylläpidetään) myös mielikuvia, mutta todistit ettet näe asiayhteyttä.