BMW:n uusi 5-sarja

414 kommenttia
2456714
  • muokattu 27.05.2023 10:57

    @Quu kirjoitti:

    En minä ole rajannut mitään merkkiä pois

    Mihin tuo liittyy?

    kokoluokassaan corolla hybridillä taitaa olla tekniikaltaan vastaavat aika harvassa

    Ja tässäkin keskustelu tyypillisesti rajautui taas Corollaan. Sekin on merkillinen piirre, aivan kuin muita malleja ei olisikaan. Muu maailma vastaan Corolla, hehheh. 740GLE on muistanut välillä Yarista ja nyt Land Cruiseria. Tosin hänkin unohtaa aktiivisti verrata kuljetuskykyä muihin automerkkeihin. Ikäänkuin Suomessa ei myytäisi kuin Toyotaa ja sitten mersuja/bemareita/volvoja. Joista vissiin vain -90 luvullakin tehdyt ovat "tarpeeksi isot" (takapenkki!) ja kantokykyiset. Aika subjektiivista siis.

    Mihin häneltä unohtuu vastaavan tasoinen (teknisesti ja sävyltään) vertailu muihin saksalaisiin, ranskalaisiin, italialaisiin, korealaisiin - ja tietysti jaappanialaisiin?

    Sinä kerroit Toyotasta merkkinä. Tekniikoista ei ollut mitään puhetta, eihän. Siirsit vain maalin paikkaa kätevästi. Edelleen siis bulletlistan kysymykset pätevät.

      
  • muokattu 27.05.2023 12:05

    Jaa, minä vastasin lähinnä bemarimiehelle
    "Toyota on hyvä valinta siinä missä mikä tahansa merkki."
    En tiedä ja jne.

      
  • muokattu 27.05.2023 14:34

    Satunnaisten roudausten vuoksi meilläkin pidetty ainakin yhtä farkkua, kun ei isostakaan sedanista ole pesukoneen kuskaamiseen, eikä juhlapyhinä viitsisi tiskata tai pyykätä itse, jos kone kilahtaa eikä siihen hätään saa kuljetusta.

    Sehän onkin tuon BMW:n toimintamallin etu, että asiakas saa valita Bemarinsa omaan käyttöönsä sopivana korimallina.

      
  • muokattu 27.05.2023 14:39

    @Karrette kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Land Cruiseria halvemmat ovat varsin epäkäytännöllisiä.

    Land cruiser mainittu. Siinä on kotimaista autoveroa 39 462,00 €, joten kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja.

    LC onkin Suomessa ihan kipeästi hinnoiteltu ja dieselveroakin menee jo suunnilleen kolmen tonnin kokonaispainoisesta järkäleestä.

    Juuri siksi meilläkin ostettiin vastaava tavaratila pelkän Land Cruiserin autoveron hintaisena vähän käytettynä farkkuna. Kustannuksista voi tinkiä varsin paljon tinkimättä kuitenkaan kuljetuskyvystä muuten kuin vetopainon osalta.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Mihin häneltä unohtuu vastaavan tasoinen (teknisesti ja sävyltään) vertailu muihin saksalaisiin, ranskalaisiin, italialaisiin, korealaisiin - ja tietysti jaappanialaisiin?

    Mihin ranskalaisiin, saksalaisiin, korealaisiin tai japanilaisiin haluat verrata E-farkun, Land Cruiserin tai Volvo XC90 noin 650 / yli 1800 litran tavaratilaa vetopainosta tinkimättä?

      
  • muokattu 28.05.2023 10:15

    No nyt on LC ovelasti ujutettu mukaan vaihtoehdoksi.

    Tähän asti olet ihan yleisellä tasolla verrannut tuollaiseen tarpeeseen Toyotaa - siis merkkinä. Mutta vaikkapa Corolla/Golf/Octavia-kokoluokan autoja, tai Camry-luokan voisit verrata.

    Pointtini on, että tarkoituksenhakuisuudessasi olet käyttänyt mielestäni vain Toyotaa ja sitten moittinut, kun "ei riitä". Tasapuolisuuden (puusilmäisyyden vastakohtana ikään kuin) vuoksi siis voisi poimi muita sopimattomia vaihtoehtoja ko. "maiden" mallistosta, koska niitähän riittää, vai mitä? Koska eihän kisa ole oikeasti "740GLE:n tarve vs. Toyota", kuten kirjoituksistasi usein voi ihan helposti päätellä, vaikka kohta muuta väitätkin.

    Toinen yleistys voisi toki olla "740GLE-tarve" vs. "huonot-koska-eivät-täytä" :wink:

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    No nyt on LC ovelasti ujutettu mukaan vaihtoehdoksi.

    Tähän asti olet ihan yleisellä tasolla verrannut tuollaiseen tarpeeseen Toyotaa - siis merkkinä. Mutta vaikkapa Corolla/Golf/Octavia-kokoluokan autoja, tai Camry-luokan voisit verrata.

    Pointtini on, että tarkoituksenhakuisuudessasi olet käyttänyt mielestäni vain Toyotaa ja sitten moittinut, kun "ei riitä". Tasapuolisuuden (puusilmäisyyden vastakohtana ikään kuin) vuoksi siis voisi poimi muita sopimattomia vaihtoehtoja ko. "maiden" mallistosta, koska niitähän riittää, vai mitä? Koska eihän kisa ole oikeasti "740GLE:n tarve vs. Toyota", kuten kirjoituksistasi usein voi ihan helposti päätellä, vaikka kohta muuta väitätkin.

    Toinen yleistys voisi toki olla "740GLE-tarve" vs. "huonot-koska-eivät-täytä" :wink:

    En taida olla osallinen tässä väittelyssä, mutta minusta perheellä ei voi olla kovin montaa autoa tallissa, joista valitaan käyttökelpoisin joka reissuun. Meillä on 2-henkinen perhe (lapset on aikuisia), molemmat tarvii autoa työmatkaan. Nyt ollaan mökillä bemarilla johon mahtui omenapuun aidan tukikepit ja jänisverkot kyytiin kaatamalla 1/3 takapenkin selkänojasta. Peräkärry oli mökillä muttei bemarissa ole koukkua joten kärry jää edelleen mökille. Jottei tulisi lukittua yhtä ainoaa autoa jolla mökille voi lähteä, molemmissa pitää olla kohtuullisesti tilaa ja ainakin toisessa vetokoukku.
    Tunnen yhden perheen joka kävi 4-henkisen perheen ja kultaisen noutajan kanssa mökillä ja sukulaisvisiiteillä kaikki tavaroineen V40:llä. Itselle se ei kävisi.

      1
  • Kumppani totesin Toyotan olevan hyvä valinta. Kokemusta löytyy tämän merkin pakettiautoista. BMW E39 on edelleen ajettavuudeltaan loistava auto, eikä se häpeä uudempia malleja muissakaan ominaisuuksissa. Tämä perustuu kokemukseen, sinun määritelmäsi ei perustu kokemukseen. Kyselet vain lähteitä näihin perusteluihin, minä puhun omista kokemuksista. Etkö pidä omakohtaisia kokemuksia minkään arvoisina?

      
  • muokattu 29.05.2023 13:47

    @Kumppani kirjoitti:
    No nyt on LC ovelasti ujutettu mukaan vaihtoehdoksi.

    E-farkun valinnan lähtökohta oli harmittavan usein tarkasti pakattava vanhanaikaisen ison sedanin 540 litran tavaratila. Siihen vaatimukseen saman kokoluokan farkku vastaa oikein hyvin lisäämällä sata litraa tilaa ja pakkaamista helpottavan isomman takaluukun.

    Tällä vaatimuksella käsittääkseni Land Cruiser ja XC90 ovat pienimmät mitat täyttävät valmistajiensa mallistossa, mutta korjaa jos olen väärässä? Viisipaikkaisena kaikki kolme (E, LC, XC90) ovat tasoissa noin 650 litrassa ja takaistuin kaadettuna noin 1800 - 1900 litrassa. En mielestäni ujuttanut yhtään mitään, vaan pidin saman valintakriteerin systemaattisesti eri automerkkien välillä. Listalla ovat nyt pienimmät ja halvimmat Toyota ja Volvot, jotka eivät tingi ison farkun kuljetuskyvystä, olipa se iso farkku tämän päivän Mersu tai menneen ajan Volvo 745/945.

    Skoda Superb täyttäisi mittavaatimuksen, mutta minun vertailustani se putoaa pois etuvedon ja minun käsialaani väärin päin kytkeytyvän nelivedon vuoksi. Skodaa kohtaan ei sinänsä ole mitään angstia. Ajamistani sähköautoista jo aiemmin kehumani Enyaq on sähköautolistani kärjessä, vaikka tavaratiloissa ja vetopainossa sekään ei aivan pärjää E-farkulle.

    Listaltani varmaan puuttuu jotain ja siksi pyysinkin sinua kertomaan mikä japanilais- tai korealaisfarkku otetaan mukaan tiloista tinkimättä? Jos olen asenteellisuudessani unohtanut jotain, sinulle pitäisi olla helppo tehtävä lisätä puuttuvat mallit, jotka täyttävät saman kuljetustarpeen?

    Tähän asti olet ihan yleisellä tasolla verrannut tuollaiseen tarpeeseen Toyotaa - siis merkkinä. Mutta vaikkapa Corolla/Golf/Octavia-kokoluokan autoja, tai Camry-luokan voisit verrata.

    En minä vertaa merkkejä, vaan automallien eri vuosikertojen erilaisia tekniikoita. Otan vertailuuni mukaan eri valmistajilta saman kuljetustarpeen täyttävät mallit.

    Lexus ja Camry ovat ulkona kisoista, koska jo ennestään liian matalan GS:n seuraaja ES on sisältä edelleen ahdas, farkkua ei ole saatavana, tavaratila ei riitä edes isolle sedanille ja vetopaino on nollassa. Lexus RX:n saa sentään vetokoukun, mutta tavaratila on edelleen pienempi kuin Skoda Octaviassa. RAV4 tavaratila on sekä 2- että 5-paikkaisena jo aivan eri sataluvulla eikä suinkaan parempaan suuntaan.

    Jos haluat vaihtaa hintaluokan keskimääräisen käyttäjän tasolle voit toki suositella japanilaista tai korealaista vaihtoehtoa myös Skoda Octavia Kombille tiloista tinkimättä? Anna sinä jotain tasapuolisia vaihtoehtoja, kun minä en näköjään keksi tähänkään kysymykseen muuta kuin Land Cruiserin, jonka tavaratilan VDA litrat 5-paikkaisena varsin tarkasti Skoda Octavian kokoa:

    https://www.toyota.fi/autot/land-cruiser/varusteet-ja-tekniset-tiedot

      
  • BMW:n uudella 5-sarjalla voi vaihtaa kaistaa vain katseen avulla.

    Kokeilimme kaistanvaihtotoimintoa ranskalaisella moottoritiellä. Se pitää ensin kytkeä päälle, minkä osoittaa mittariston vihreä merkkivalo. Tämän jälkeen syttyy toinen vihreä valo, jos auto suosittelee kaistanvaihtoa. Kuljettaja voi aktivoida kaistanvaihdon vain vilkaisemalla sen puolen peiliin, jonne ollaan siirtymässä.

    https://tekniikanmaailma.fi/bmwn-uudella-5-sarjalla-voi-vaihtaa-kaistaa-vain-katseen-avulla-kokeilimme-kuinka-hyvin-se-toimii/

      
  • muokattu 29.05.2023 19:17

    BMW kertoo, että Highway Assistant -niminen toiminto vapauttaa kuljettajan ohjausvastuusta moottoriteillä 130 kilometrin tuntinopeuteen asti – kunhan kuljettaja pitää huomionsa tiessä ja liikenteessä.

    Vau, se vasta on ajamiseniloa.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    No nyt on LC ovelasti ujutettu mukaan vaihtoehdoksi.

    Skoda Superb täyttäisi mittavaatimuksen, mutta minun vertailustani se putoaa pois etuvedon ja minun käsialaani väärin päin kytkeytyvän nelivedon vuoksi. Skodaa kohtaan ei sinänsä ole mitään angstia. Ajamistani sähköautoista jo aiemmin kehumani Enyaq on sähköautolistani kärjessä, vaikka tavaratiloissa ja vetopainossa sekään ei aivan pärjää E-farkulle.

    Kyllä se neliveto-Superb heittää perää ihan kaasua painamalla - kaartosäde on vaan suurempi kuin takavedossa.

    Lexus ja Camry ovat ulkona kisoista, koska jo ennestään liian matalan GS:n seuraaja ES on sisältä edelleen ahdas, farkkua ei ole saatavana, tavaratila ei riitä edes isolle sedanille ja vetopaino on nollassa.

    ES ei ole GS:n seuraaja vaikka GS:n poistuessa myynnistä Suomessa tulikin sen tilalle. GS oli luokkaa ylempi ja paljon tehokkaampi sekä myös takavetoinen auto. (Aikanaan myös Aurista myytiin "Corollana" vaikka sen akseliväli oli 10 cm pienempi kuin Corollan)

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    (Aikanaan myös Aurista myytiin "Corollana" vaikka sen akseliväli oli 10 cm pienempi kuin Corollan)

    Taitaa olla ihan normaalia, että akseliväli vaihtelee korimallin mukaan, vaikka sama mallinimi on viistoperästä farmariin. Mersulla jopa on laitettu ällä perään, kun on kunnon mittainen akseliväli kyseessä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Kyllä se neliveto-Superb heittää perää ihan kaasua painamalla - kaartosäde on vaan suurempi kuin takavedossa.

    Tällä ei ole mitään tekemistä valintani kanssa.

    ES ei ole GS:n seuraaja vaikka GS:n poistuessa myynnistä Suomessa tulikin sen tilalle.

    Teknisesti juuri näin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kyllä se neliveto-Superb heittää perää ihan kaasua painamalla - kaartosäde on vaan suurempi kuin takavedossa.

    Tällä ei ole mitään tekemistä valintani kanssa.

    Mitä tarkoititkaan väärinpäin kytkeytyvällä nelivedolla?

      
  • Tärkeämpää on kuinka auto käyttäytyy kaarteessa, kun kaasupoljinta nostetaan.

      2
  • Kiitos tulkkausavusta, FARwd. Ohjattavuus on minulle vetovoimaa tärkeämpää.

    Tein tämän rajauksen siksi, että en halua boikotoida kaikkia kytkeytyviä nelivetoja, koska esimerkiksi BMW:n pitkittäismoottoristen mallien xDrive on oikein miellyttävä ja helppo talviajettava.

      1
  • ES ja GS ovat kaksi eri mallia, jotka ovat molemmat olleet tuotannossa jostain 1990 kieppeiltä asti.

    Jos enemmän tilaa kaipaa, niin sitten se on uitettava GX tai LX jostain. Viimeksi kun kyselin, niin Suomen myyntiorganisaation kautta noita ei saa.

      
  • BMW on miellyttävä niin takavetona kuin nelivetona. Ajajan auto takaa ajamisen ilon.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW on miellyttävä niin takavetona kuin nelivetona. Ajajan auto takaa ajamisen ilon.

    Oma auto paras auto.

      
  • muokattu 03.06.2023 20:34

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    BMW on miellyttävä niin takavetona kuin nelivetona. Ajajan auto takaa ajamisen ilon.

    Oma auto paras auto.

    Oikeassa olet, minun auto on meidän käyttöön tällä kertaa paras, tai sitten ei, en
    ole kaikkia kokeillut

      
  • muokattu 03.06.2023 21:10

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    BMW on miellyttävä niin takavetona kuin nelivetona. Ajajan auto takaa ajamisen ilon.

    Oma auto paras auto.

    Oikeassa olet, minun auto on meidän käyttöön tällä kertaa paras, tai sitten ei, en
    ole kaikkia kokeillut

    Lapsellista verrata merkkejä toisiinsa ..
    Käyttövehkeita ne lopulta on.
    Sen sijaan pitää(isi) ajatella kuinka paljon
    se liikkuuminen maksaa ja miksi.

    Ihmetellen edelleen ettei kukan moderoi tätä
    palstaa millään tavalla,

      
  • @PJH66 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    BMW on miellyttävä niin takavetona kuin nelivetona. Ajajan auto takaa ajamisen ilon.

    Oma auto paras auto.

    Oikeassa olet, minun auto on meidän käyttöön tällä kertaa paras, tai sitten ei, en
    ole kaikkia kokeillut

    Lapsellista verrata merkkejä toisiinsa ..
    Käyttövehkeita ne lopulta on.
    Sen sijaan pitää(isi) ajatella kuinka paljon
    se liikkuuminen maksaa ja miksi.

    Ihmetellen edelleen ettei kukan moderoi tätä
    palstaa millään tavalla,

    Joku toinen maksaa suomalaisten liikkumisen.

      
  • @PJH66 kirjoitti:

    Lapsellista verrata merkkejä toisiinsa ..
    Käyttövehkeita ne lopulta on.

    Onko kommenttisi tarkoitettu johonkin muuhun lehteen, tässä lehdessä tehdään kattavia vertailuja merkkien kesken.
    Vai oliko kommenttisi tarkoitettu toimitukselle.

      1
  • @PJH66 kirjoitti:
    Sen sijaan pitää(isi) ajatella kuinka paljon
    se liikkuuminen maksaa ja miksi.

    32 senttiä kilometrille.

    Muista nyt ajatella sitä, koska tämä oli mielestäsi tärkeää.

      2
  • muokattu 05.06.2023 16:25

    Autotesteillä ja vertailuilla saadaan erot esiin. Eihän se sitä tarkoita, että juuri se tietty auto sopii aivan kaikille. Auton valinta on aika moninainen juttu, sitä sopii miettiä miksi juuri se merkki rulaa.

      
  • Omalta kohdalta muistelen 80-lukua, kun BMW oli aika harvinainen näky liikenteessä. Nyt niitä näkee paljon, aika yleinen merkki kuten MB.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Omalta kohdalta muistelen 80-lukua, kun BMW oli aika harvinainen näky liikenteessä. Nyt niitä näkee paljon, aika yleinen merkki kuten MB.

    Eivät ne kovin harvinaisia ainakaan pääkaupunkiseudulla olleet silloin, vaikka mallisto olikin suppea. Kummallakin merkillä mallikirjokin on kasvanut valtavasti noista ajoista, eikä käytettyjen maahantuontia juurikaan ollut.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omalta kohdalta muistelen 80-lukua, kun BMW oli aika harvinainen näky liikenteessä. Nyt niitä näkee paljon, aika yleinen merkki kuten MB.

    Eivät ne kovin harvinaisia ainakaan pääkaupunkiseudulla olleet silloin, vaikka mallisto olikin suppea. Kummallakin merkillä mallikirjokin on kasvanut valtavasti noista ajoista, eikä käytettyjen maahantuontia juurikaan ollut.

    Ei ollut. BMW täydensi myyntiään 315-mallilla, jossa oli kaikesta säästetty. Sen saattoi ostaa jo rikkaimmat köyhät.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omalta kohdalta muistelen 80-lukua, kun BMW oli aika harvinainen näky liikenteessä. Nyt niitä näkee paljon, aika yleinen merkki kuten MB.

    Eivät ne kovin harvinaisia ainakaan pääkaupunkiseudulla olleet silloin, vaikka mallisto olikin suppea. Kummallakin merkillä mallikirjokin on kasvanut valtavasti noista ajoista, eikä käytettyjen maahantuontia juurikaan ollut.

    Tästä ollaan taas yhtä mieltä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit