Tesla

2555 kommenttia
1626365676886
  • @Late1969 kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Kenellekään ei ole uutinen, että Tesla on jo vuosia myynyt olematonta autonomisen ajamisen ominaisuutta, huolimatta siitä, että toiminto ei ole laillinen missään, eikä se toimi nyt eikä tulevaisuudessakaan ja se aiheuttaa jatkuvia onnettomuuksia.

    Mutta kuinka tämä selitetään? Tilatessaan Y-malliin ”Performance Brakes” -lisävarusteen asiakas saa takajarruihin aitojen Brembojen sijaan muovikuoret, joilla perusjarrut on naamioitu Bremboiksi?

    https://electrifynews.com/news/tesla-cuts-corners-on-performance-brakes/

    Tuotevastuu ei toki koske Elon Muskia, se nyt on selvää, mutta tästähän voisi moni muukin autonvalmistaja ottaa mallia katteiden kohentamiseksi. Laitetaan V6 V8:n tilalle Mustangiin ja kuoret päälle. M-sarjan BMW-plagiaatteja liikkuu snagereilla paljon, mutta voisihan tehdas tehdä niitä itsekin, jne, jne.

    Onko ostajalle siis luvattu, että saa Brembon jarrut? Sinänsä ei taida jarrujen valmistajalla väliä ja koko autoala on halpojen ratkaisujen naamioimista muovi- ja peltikuorilla.

    Copy-paste Teslan konfiguraattorisöa: "Performance-jarrut. Suuremmat ja jäykemmät jarrusatulat ja kevyet kaksiosaiset levyt parantavat suorituskykyä ja lämpöominaisuuksia"

    En pidä todennäköisenä, että perusmallisiin jarrusatuloihin lisätyt muovikuoret "parantavat suorituskykyä". Kyse on huijauksesta.

      
  • Tesla Model 3:n ja Model Y:n hinnoista käydään asiallista keskustelua.

      
  • @PiiJei kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Kenellekään ei ole uutinen, että Tesla on jo vuosia myynyt olematonta autonomisen ajamisen ominaisuutta, huolimatta siitä, että toiminto ei ole laillinen missään, eikä se toimi nyt eikä tulevaisuudessakaan ja se aiheuttaa jatkuvia onnettomuuksia.

    Mutta kuinka tämä selitetään? Tilatessaan Y-malliin ”Performance Brakes” -lisävarusteen asiakas saa takajarruihin aitojen Brembojen sijaan muovikuoret, joilla perusjarrut on naamioitu Bremboiksi?

    https://electrifynews.com/news/tesla-cuts-corners-on-performance-brakes/

    Tuotevastuu ei toki koske Elon Muskia, se nyt on selvää, mutta tästähän voisi moni muukin autonvalmistaja ottaa mallia katteiden kohentamiseksi. Laitetaan V6 V8:n tilalle Mustangiin ja kuoret päälle. M-sarjan BMW-plagiaatteja liikkuu snagereilla paljon, mutta voisihan tehdas tehdä niitä itsekin, jne, jne.

    Onko ostajalle siis luvattu, että saa Brembon jarrut? Sinänsä ei taida jarrujen valmistajalla väliä ja koko autoala on halpojen ratkaisujen naamioimista muovi- ja peltikuorilla.

    Copy-paste Teslan konfiguraattorisöa: "Performance-jarrut. Suuremmat ja jäykemmät jarrusatulat ja kevyet kaksiosaiset levyt parantavat suorituskykyä ja lämpöominaisuuksia"

    En pidä todennäköisenä, että perusmallisiin jarrusatuloihin lisätyt muovikuoret "parantavat suorituskykyä". Kyse on huijauksesta.

    Ainakin 90-luvulla auton nopeutta lisättiin kylkeen liimatuilla raidoilla, mieluiten keltaisilla. Uskon että muovikuoret lisäävät jarrujen suorituskykyä vastaavalla tavalla.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Eksyin Teslan tilaussivuille ja tein havainnon, että Model X Dual motor maksaa noin tuplasti vrt Model Y Performance. Onko tähän jollain tietoa onko kyse vain siitä, että Model X ei saada valmistettua linjoilta ja näin vähemmästä voluumista voidaan pyytää sellaista hintaa joka vähentää kysyntää. Toki X on isompi, mutta ei taida kaikkea saada tuplasti vrt Y. Comments?

    X:n hinnat tulevat laskemaan Euroopassakin, kunhan kiireisimmiltä on otettu rahat pois kuleksimasta.

    Näin se menee koska hinnoittelun perusteena ei ole kustannukset + kohtuullinen kate. Ei tässä mitään salaliittoa ole, vaan valmistaja hinnoittelee tuotteensa sen perusteella mitä niistä markkinoilla saa.

    Alemmissakin hintaluokissa vaatimattomimmankin VW:n tai Toyotan myyntihinta nousee kun valmistaja ruuvaa saman tekniikan vaikkapa hieman korkeampaan korimalliin.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    En pidä todennäköisenä, että perusmallisiin jarrusatuloihin lisätyt muovikuoret "parantavat suorituskykyä". Kyse on huijauksesta.

    Heikentävät. Jarrusatulan ylimääräinen kuori heikentää sekä jäähdytystä että huollettavuutta.

      2
  • Speeding Tesla kills 2 in China, carmaker denies claims that brakes failed!

      
  • @PiiJei kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Kenellekään ei ole uutinen, että Tesla on jo vuosia myynyt olematonta autonomisen ajamisen ominaisuutta, huolimatta siitä, että toiminto ei ole laillinen missään, eikä se toimi nyt eikä tulevaisuudessakaan ja se aiheuttaa jatkuvia onnettomuuksia.

    Mutta kuinka tämä selitetään? Tilatessaan Y-malliin ”Performance Brakes” -lisävarusteen asiakas saa takajarruihin aitojen Brembojen sijaan muovikuoret, joilla perusjarrut on naamioitu Bremboiksi?

    https://electrifynews.com/news/tesla-cuts-corners-on-performance-brakes/

    Tuotevastuu ei toki koske Elon Muskia, se nyt on selvää, mutta tästähän voisi moni muukin autonvalmistaja ottaa mallia katteiden kohentamiseksi. Laitetaan V6 V8:n tilalle Mustangiin ja kuoret päälle. M-sarjan BMW-plagiaatteja liikkuu snagereilla paljon, mutta voisihan tehdas tehdä niitä itsekin, jne, jne.

    Onko ostajalle siis luvattu, että saa Brembon jarrut? Sinänsä ei taida jarrujen valmistajalla väliä ja koko autoala on halpojen ratkaisujen naamioimista muovi- ja peltikuorilla.

    Copy-paste Teslan konfiguraattorisöa: "Performance-jarrut. Suuremmat ja jäykemmät jarrusatulat ja kevyet kaksiosaiset levyt parantavat suorituskykyä ja lämpöominaisuuksia"

    En pidä todennäköisenä, että perusmallisiin jarrusatuloihin lisätyt muovikuoret "parantavat suorituskykyä". Kyse on huijauksesta.

    Performance-jarrut parantavat suorituskykyä, vaikka sellaiset olisi vain edessä.

    Tämä ei toki tarkoita sitä, että pitäisin tuollaista pelleilyä suotavana. Katsotaan tuleeko nettiin pian vertailutestejä, miten takajarrujen pienennys vaikuttaa käytännön jarrutusominaisuuksiin.

      
  • Moottori Koeajo: Tesla Model Y

    Alustassa suurimpana harmituksen kohteena ovat lisävarusteiset 20-tuumaiset pyörät, jotka tekevät Model Y:stä sietämättömän ravistimen. Perussileällä asvaltilla auto tärisee omiaan, ja raitiovaunukiskot ylitetään rysähtämällä. Äänieristyksen suhteen Y on perushyvä, joskin rengasmelun lisäksi matkustamoon kantautuu melko voimakasta sähkömoottorien vihellystä.

      
  • Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    No kuinka montaa kertaa Corolla on voittanut jonkin vertailun TM:ssa tai jossakin muussa aviisissa? Käy silti hyvin kaupaksi vuodesta toiseen. Olisiko siis auton ostossa muitakin syitä kuin vain ne joita testastaan lehdissä?

    Uudet autot käyvät Suomessa kaupaksi tällä hetkellä erittäin huonosti. Inflaation on ollut rajua ja ostovoimaa on leikattu voimakkaasti, lisäksi korkojen nousu muuttaa monenkin 'auto-excelin' toisenlaiseksi. Liikenteen sähköistyminen pakenee edessä siintävään horisontiin kiihtyvällä nopeudella. Autojen keski-ikä Suoemssa nousee tällä tavoin vain entistä korkeammalle ja perinneauto on peruskuluttajan optimi kehonsiirin vielä pitkään.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    No kuinka montaa kertaa Corolla on voittanut jonkin vertailun TM:ssa tai jossakin muussa aviisissa? Käy silti hyvin kaupaksi vuodesta toiseen. Olisiko siis auton ostossa muitakin syitä kuin vain ne joita testastaan lehdissä?

    Uudet autot käyvät Suomessa kaupaksi tällä hetkellä erittäin huonosti. Inflaation on ollut rajua ja ostovoimaa on leikattu voimakkaasti, lisäksi korkojen nousu muuttaa monenkin 'auto-excelin' toisenlaiseksi. Liikenteen sähköistyminen pakenee edessä siintävään horisontiin kiihtyvällä nopeudella. Autojen keski-ikä Suoemssa nousee tällä tavoin vain entistä korkeammalle ja perinneauto on peruskuluttajan optimi kehonsiirin vielä pitkään.

    melko varmaan oikeat ostoperusteet ovatkin muut, kuin TM:n mielipiteenmuokkaus jutut

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    No kuinka montaa kertaa Corolla on voittanut jonkin vertailun TM:ssa tai jossakin muussa aviisissa? Käy silti hyvin kaupaksi vuodesta toiseen. Olisiko siis auton ostossa muitakin syitä kuin vain ne joita testastaan lehdissä?

    Uudet autot käyvät Suomessa kaupaksi tällä hetkellä erittäin huonosti. Inflaation on ollut rajua ja ostovoimaa on leikattu voimakkaasti, lisäksi korkojen nousu muuttaa monenkin 'auto-excelin' toisenlaiseksi. Liikenteen sähköistyminen pakenee edessä siintävään horisontiin kiihtyvällä nopeudella. Autojen keski-ikä Suoemssa nousee tällä tavoin vain entistä korkeammalle ja perinneauto on peruskuluttajan optimi kehonsiirin vielä pitkään.

    Miten ostovoimaa on leikattu? Sähköautojen kovalla verotuksella? Nykyinen inflaatio ei ole mikään aktiivinen toimi, vaan se alkoi ja jatkuu vallanpitäjien toiveista huolimatta.

    Teslalla on kuulemma hintoja laskettu kunnolla, johtuukohan myynti siitä.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    No kuinka montaa kertaa Corolla on voittanut jonkin vertailun TM:ssa tai jossakin muussa aviisissa? Käy silti hyvin kaupaksi vuodesta toiseen. Olisiko siis auton ostossa muitakin syitä kuin vain ne joita testastaan lehdissä?

    Uudet autot käyvät Suomessa kaupaksi tällä hetkellä erittäin huonosti. Inflaation on ollut rajua ja ostovoimaa on leikattu voimakkaasti, lisäksi korkojen nousu muuttaa monenkin 'auto-excelin' toisenlaiseksi. Liikenteen sähköistyminen pakenee edessä siintävään horisontiin kiihtyvällä nopeudella. Autojen keski-ikä Suoemssa nousee tällä tavoin vain entistä korkeammalle ja perinneauto on peruskuluttajan optimi kehonsiirin vielä pitkään.

    Miten ostovoimaa on leikattu? Sähköautojen kovalla verotuksella? Nykyinen inflaatio ei ole mikään aktiivinen toimi, vaan se alkoi ja jatkuu vallanpitäjien toiveista huolimatta.

    Teslalla on kuulemma hintoja laskettu kunnolla, johtuukohan myynti siitä.

    Niin, ei kai ostovoimaa ole leikattu vaan se on leikkaantunut. Korkojen nousu vaikuttaa paljon. Toiset ostaa auton pankkilainan avulla, jolloin auto tulee ostettua näennäisesti käteisellä ja saa oman nimen omistajan kohdalle. Toiset ostaa rahoitusyhtiön kautta. Jotkut ottaa työsuhdeauton ja maksavat auton arvonlaskun omistajan puolesta. Kaikkiin noihin auton käyttöön saamisen muotoihin sisältyy korkoa, joka on noussut reilusti. Työnantajakin useimmiten hankkii työntekijän käyttöön menevän auton rahoituksella (leasing). Aikaisemmin uuden auton ostorahoituksen korko saattoi olla 1% luokkaa, kun nyt se on yli 5% yleisesti. Tarjouksia kyllä näkee pienemmistäkin koroista.

    Teslan hinnan alennukset ilman muuta lisäävät myyntiä. Hinta on aina kaikkein vahvin kilpailutekijä. Aikaisemminhan skodat sun muut volkkarit olivat selvästi halvempia kuin Tesla ja niitä ostettiin yllättävän paljon.

    Kuluttaja kiittää aina, kun hintaa tarkistetaan alaspäin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Enpä muista edes nähneeni Model Y:tä TM:ssä aikakausiin, saati huomannut edes pikkiriikkistä kampanjointia, ankarasta puhumattakaan.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Enpä muista edes nähneeni Model Y:tä TM:ssä aikakausiin, saati huomannut edes pikkiriikkistä kampanjointia, ankarasta puhumattakaan.

    Kampanjointi kohdistuukin Teslaan ja Muskiin koko rintaman leveydeltä. Muistetaan vaikka TM:n julkaisema perätön uutinen, että ilman kuskia liikkuva Model S törmäsi puuhun, syttyi tuleen ja kaksi kyydissä ollutta kuoli.

    Mielipiteen muokkausyritys on jatkuvaa ja osa TM:n linjaa. Tai ehkä TM vain antaa lukijakunnalleen, mitä lukijakunta haluaa. Koko lehtihän on perinnemerkkien vaalimiseen keskittyvä historian jäänne, vähän kuin tänne kirjoittavat nestorit. Mikä onkaan palstalle kirjoittavien keski-ikä tai fossiilikerroin?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Enpä muista edes nähneeni Model Y:tä TM:ssä aikakausiin, saati huomannut edes pikkiriikkistä kampanjointia, ankarasta puhumattakaan.

    Kampanjointi kohdistuukin Teslaan ja Muskiin koko rintaman leveydeltä. Muistetaan vaikka TM:n julkaisema perätön uutinen, että ilman kuskia liikkuva Model S törmäsi puuhun, syttyi tuleen ja kaksi kyydissä ollutta kuoli.

    Ai tämä?

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007927760.html

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teslakolarista-tutkinnat-usa-ssa-itsekseen-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-syttyi-tuleen-kaksi-kuoli/8121290#gs.2au0wz

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/519b7d90-b12a-4803-9806-45340a002e7c

    https://tekniikanmaailma.fi/kaksi-kuoli-erikoisessa-tesla-onnettomuudessa-usassa-ilman-kuskia-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-paloi-tuntikausia/

      
  • muokattu 07.07.2023 10:28

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
    Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
    O tempora, o mores.

      2
  • muokattu 07.07.2023 10:36

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Enpä muista edes nähneeni Model Y:tä TM:ssä aikakausiin, saati huomannut edes pikkiriikkistä kampanjointia, ankarasta puhumattakaan.

    Kampanjointi kohdistuukin Teslaan ja Muskiin koko rintaman leveydeltä. Muistetaan vaikka TM:n julkaisema perätön uutinen, että ilman kuskia liikkuva Model S törmäsi puuhun, syttyi tuleen ja kaksi kyydissä ollutta kuoli.

    Ai tämä?

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007927760.html

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teslakolarista-tutkinnat-usa-ssa-itsekseen-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-syttyi-tuleen-kaksi-kuoli/8121290#gs.2au0wz

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/519b7d90-b12a-4803-9806-45340a002e7c

    https://tekniikanmaailma.fi/kaksi-kuoli-erikoisessa-tesla-onnettomuudessa-usassa-ilman-kuskia-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-paloi-tuntikausia/

    en avannut noita linkkejä, mutta onko TM:lle hyvä meriitti, että se perustaa uutisointinsa luuloon eikä tietoon. Vai onko TM:n motto "kyllä luulo aina tiedon voittaa eli luulo on tietoa arvokkaampaa"

      
  • muokattu 07.07.2023 10:39

    miniatyyrinäppäimistöllä ei pitäisi minun yrittää kirjoittaa, tuli yo teksti omaksi kommentikseen vaikka tarkoitus oli vain korjata ö ääksi

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
    Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
    O tempora, o mores.

    Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
    Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
    O tempora, o mores.

    Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.

    Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?

      3
  • @Late1969 kirjoitti:

    Miten ostovoimaa on leikattu? Sähköautojen kovalla verotuksella? Nykyinen inflaatio ei ole mikään aktiivinen toimi, vaan se alkoi ja jatkuu vallanpitäjien toiveista huolimatta.

    Teslalla on kuulemma hintoja laskettu kunnolla, johtuukohan myynti siitä.

    Kyllä inflaatio on suurin syy. Ei inflaatio kuitenkaan mikään planeettojen liike ole vaan nimen omaan se on seuraus vallanpitäjien päätöksistä, holtintonta menoa on ollut jo vuosia ja toivomalla tilanne ei muutu miksikään. Inflaation kiihdyttäminen on varsin helppoa. Esim korjaamalla ostovoiman pudotusta kovilla palkankorotuksilla saadaan hyvä pyörre käyntiin...

    Ostovoimaan vaikuttaa inflaation lisäksi, verot ja korot. Verohinkin ja osin korkokin voi vallapitäjät vaikuttaa, edelliset oli verojen nostojen kannallai, nykyisestä ei saa vielä selvää näyttöjen puuttuessa.

    Lopputulos on kutenkin että ostovoima on leikkaantunut ja on tällä hetkellä noin vuoden 2008 tasoa. Vertailun vuoksi USAsa takapakkia on otettu vain vuoden 2019 tasolle. Vallanpitäjistä ja kilpailukyvystämme (=palkkojen nostovara) on kiinni millainen on tulevaisuus. Ennusteen mukaan kaakkoon mennään ainakin tämä vuosi vielä. Yksinhän me ei tässä venessä olla, vaan koko euoroopassa kehitys on saman suuntainen, tämä on näitä EU-etuja nääs.

    Kun rahat riittää juuri ja juuri päivä ruokaan ja asumiseen, niin uusi auto (olipa hinta pudonnut tai ei) ei ole hankintalistalla ensimmäisenä.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Miten ostovoimaa on leikattu? Sähköautojen kovalla verotuksella? Nykyinen inflaatio ei ole mikään aktiivinen toimi, vaan se alkoi ja jatkuu vallanpitäjien toiveista huolimatta.

    Teslalla on kuulemma hintoja laskettu kunnolla, johtuukohan myynti siitä.

    Kyllä inflaatio on suurin syy. Ei inflaatio kuitenkaan mikään planeettojen liike ole vaan nimen omaan se on seuraus vallanpitäjien päätöksistä, holtintonta menoa on ollut jo vuosia ja toivomalla tilanne ei muutu miksikään. Inflaation kiihdyttäminen on varsin helppoa. Esim korjaamalla ostovoiman pudotusta kovilla palkankorotuksilla saadaan hyvä pyörre käyntiin...

    Ostovoimaan vaikuttaa inflaation lisäksi, verot ja korot. Verohinkin ja osin korkokin voi vallapitäjät vaikuttaa, edelliset oli verojen nostojen kannallai, nykyisestä ei saa vielä selvää näyttöjen puuttuessa.

    Lopputulos on kutenkin että ostovoima on leikkaantunut ja on tällä hetkellä noin vuoden 2008 tasoa. Vertailun vuoksi USAsa takapakkia on otettu vain vuoden 2019 tasolle. Vallanpitäjistä ja kilpailukyvystämme (=palkkojen nostovara) on kiinni millainen on tulevaisuus. Ennusteen mukaan kaakkoon mennään ainakin tämä vuosi vielä. Yksinhän me ei tässä venessä olla, vaan koko euoroopassa kehitys on saman suuntainen, tämä on näitä EU-etuja nääs.

    Kun rahat riittää juuri ja juuri päivä ruokaan ja asumiseen, niin uusi auto (olipa hinta pudonnut tai ei) ei ole hankintalistalla ensimmäisenä.

    Kyseessä on kyllä pyhän markkinoiden päätökset, ei päättäjien. Päättäjien tavoitteena ei ole korkea inflaatio eikä ostovoiman heikkeneminen. Päättäjät eivät päätä palkoista, sen on EK Suomessa taannut. Verot ovat historiallisesti matalalla tasolla, pitäisi olla korkeammalla, kun ottaa julkisen talouden huomioon. Verovaroilla maksetaan myös hyvätuloisille paljon enemmän kuin aiemmin infraa ja palveluja, esim. leikkaukset (sairaalassa) ovat erittäin kalliita.

    Ostovoimaa voisi myös leikata. Nykyinen meno, että kaikilla on varaa lähes kaikkeen, ei ole kestävä. Myöskään huonoina aikoina ei ole mitään syytä taata samaa ostovoimaa kuin on luonnostaan hyvinä aikoina. Kun ei ole varaa aitoon kaviaariin, pitää tyytyä fileeseen.

    Kun rahat riittää juuri ja juuri päivä ruokaan ja asumiseen, auton hankkimisen ei pitäisi tulla mieleenkään. Mutta nykyisin auto on perusoikeus, vaikka joukkoliikenne on kaupungeissa toimiva vaihtoehto, joskin hitaampi kuin oma auto.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Enpä muista edes nähneeni Model Y:tä TM:ssä aikakausiin, saati huomannut edes pikkiriikkistä kampanjointia, ankarasta puhumattakaan.

    Kampanjointi kohdistuukin Teslaan ja Muskiin koko rintaman leveydeltä. Muistetaan vaikka TM:n julkaisema perätön uutinen, että ilman kuskia liikkuva Model S törmäsi puuhun, syttyi tuleen ja kaksi kyydissä ollutta kuoli.

    Ai tämä?

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007927760.html

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teslakolarista-tutkinnat-usa-ssa-itsekseen-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-syttyi-tuleen-kaksi-kuoli/8121290#gs.2au0wz

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/519b7d90-b12a-4803-9806-45340a002e7c

    https://tekniikanmaailma.fi/kaksi-kuoli-erikoisessa-tesla-onnettomuudessa-usassa-ilman-kuskia-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-paloi-tuntikausia/

    en avannut noita linkkejä, mutta onko TM:lle hyvä meriitti, että se perustaa uutisointinsa luuloon eikä tietoon. Vai onko TM:n motto "kyllä luulo aina tiedon voittaa eli luulo on tietoa arvokkaampaa"

    Kerrohan nyt parempaa tietoa kolarista, jonka kaikki lehdet ovat uutisoineet samalla tavalla väärin.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
    Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
    O tempora, o mores.

    Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.

    Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?

    Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.

      
  • muokattu 07.07.2023 12:36

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.

    Enpä muista edes nähneeni Model Y:tä TM:ssä aikakausiin, saati huomannut edes pikkiriikkistä kampanjointia, ankarasta puhumattakaan.

    Kampanjointi kohdistuukin Teslaan ja Muskiin koko rintaman leveydeltä. Muistetaan vaikka TM:n julkaisema perätön uutinen, että ilman kuskia liikkuva Model S törmäsi puuhun, syttyi tuleen ja kaksi kyydissä ollutta kuoli.

    Ai tämä?

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007927760.html

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teslakolarista-tutkinnat-usa-ssa-itsekseen-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-syttyi-tuleen-kaksi-kuoli/8121290#gs.2au0wz

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/519b7d90-b12a-4803-9806-45340a002e7c

    https://tekniikanmaailma.fi/kaksi-kuoli-erikoisessa-tesla-onnettomuudessa-usassa-ilman-kuskia-ajanut-auto-tormasi-puuhun-ja-paloi-tuntikausia/

    en avannut noita linkkejä, mutta onko TM:lle hyvä meriitti, että se perustaa uutisointinsa luuloon eikä tietoon. Vai onko TM:n motto "kyllä luulo aina tiedon voittaa eli luulo on tietoa arvokkaampaa"

    Kerrohan nyt parempaa tietoa kolarista, jonka kaikki lehdet ovat uutisoineet samalla tavalla väärin.

    En minä enää jaksa etsiä artikkelia, jossa tutkijalautakunnan tulos kerrottiin. Olen linkittänyt sen jo monta kuukautta sitten.

    Asiallinen media ei olisi julkistanut uutista faktana tai olisi vähintäänkin uutisoinut korjauksen jälkikäteen. TM julkaisi uutisen faktana eikä ole julkaissut korjausta.

    Se artikkeli oli Teslaratissa englanniksi

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.

    Tule ulos sietä omasta kuplastasi.
    Tämänkään lehden testituloksiin ei meidän kommentit vaikuta millinvertaa.
    Eihän se ole lehdenvika ettei auton ohjaustuntuma tai jousitus ole planssissa esim. hintaa nähden.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.

    Tule ulos sietä omasta kuplastasi.
    Tämänkään lehden testituloksiin ei meidän kommentit vaikuta millinvertaa.
    Eihän se ole lehdenvika ettei auton ohjaustuntuma tai jousitus ole planssissa esim. hintaa nähden.

    Ajan silloin tällöin Model Y:llä ja tiedän, ettei siinä ole ongelmaa ohjauksessa eikä jousituksessa, mutta ainahan TM voi kirjoittaa. mitä haluaa asioista, joita ei mitata vaan kirjoitetaan omia tuntemuksia/mielipiteitä.

      
  • Merkittävä autolehti Moottori koeajon tuntemuksia/mielipiteitä.

    Ohjaus on turhan nopea ja reagointi kaasupolkimeen yllättävän kulmikasta
    Alustassa suurimpana harmituksen kohteena ovat lisävarusteiset 20-tuumaiset pyörät, jotka tekevät Model Y:stä sietämättömän ravistimen. Perussileällä asvaltilla auto tärisee omiaan, ja raitiovaunukiskot ylitetään rysähtämällä. Äänieristyksen suhteen Y on perushyvä, joskin rengasmelun lisäksi matkustamoon kantautuu melko voimakasta sähkömoottorien vihellystä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Kyseessä on kyllä pyhän markkinoiden päätökset, ei päättäjien. Päättäjien tavoitteena ei ole korkea inflaatio eikä ostovoiman heikkeneminen. Päättäjät eivät päätä palkoista, sen on EK Suomessa taannut. Verot ovat historiallisesti matalalla tasolla, pitäisi olla korkeammalla, kun ottaa julkisen talouden huomioon. Verovaroilla maksetaan myös hyvätuloisille paljon enemmän kuin aiemmin infraa ja palveluja, esim. leikkaukset (sairaalassa) ovat erittäin kalliita.

    Suomen veroaste on erittäin korkea 43%. Tällä päästään OECD maiden 5. tilalle. OECD:n keskiarvo on muuten <35%. Sumen veroaste on siinä mielessä valheellinen, että pitäisi huomioida myös rankka velkaatuminen. Nuo huippuverot kun eivät vielä rittäneet, vaan velkaa on otettu 10 000 M€ per vuosi tahtia nyt neljän vuoden ajan lisää. Velkahan on eräällä tavalla tulevaisuuteen siirrettyä verotusta. Jos tuo huomio, niin päästäänkin jo veroasteessa podium-paikoilla

      3
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit